^ Kurkov i Dag og Tid skreiv litt om stabssjefar i Ukraina i siste nr. Fekk inntrykk av at desse er nesten uvanleg mektige i det ukrainske systemet, også med utstrekt semi-formell makt over både domstolar og regjeringsapparated.
Men også ein typisk stoppestad for maktpolitikarar utan særleg karisma.
Anar inkje om Jermak.
Uten at jeg har fått med meg den artikkelen i Dag og Tid (takk for referanse, skal sjekkes) tror jeg ikke Ukraina er så spesielt i seg selv i så måte, og særlig ikke gitt kombinasjonen av både gammel og nyere historie.
Uttalelsene fra både Zelenskyj og Jermak i dag var politisk korrekte, men burde naturligvis ha blitt kommunisert og effektuert for måneder siden.
Ikke minst for å være i forkant av taktisk russisk propaganda, som i over et tiår har prøvd å så tvil i vesten om at Ukraina er så korrupt at vestlige kroner er bortkastet.
Og for å understreke at Ukraina, både til tross for og på grunn av krigen, alt har tatt flere grep (i eksistensiell krigstid) for å bekjempe korrupsjon på statlig nivå enn de fleste land som ligger langt foran hva gjelder aspirasjoner om EU-medlemskap.