Som vanlig er det mye jeg ikke forstår. Denne "fredsplanen" er definitivt en stor del av det.
Fra mitt perspektiv forstår jeg det slik at det ikke har noe å si for USA hva Ukraina velger. USA vil gjøre det samme uansett utfall.
Enten kapitulerer de, slik ønskelista legger opp til. Da er det fred liksom, og USA kan kutte våpenstøtten. De har jo uansett akseptert å krympe hæren sin, og de er ikke i krig lenger, så hvorfor skal de ha militærstøtte fra USA?
Ellers aksepterer de _ikke_den såkalte fredsplanen. Da mister de også militærstøtten fra USA, og muligens blir aktivt motarbeidet (våpensystemer blir disablet osv, null etteretingsinfo, starlink blir garantert fjernet osv osv) slik at de skal ende opp med å måtte kapitulere.
For USA har det ingenting å si hva Ukraina svarer. Det virker som at det eneste ønsket er at Ukraina skal dø. Ikke så nøye hvordan.
Fra Ukrainas side er det derimot ekstremt viktig å _ikke_ akseptere utkastet, siden de da i praksis ville sagt at de ikke lenger trenger støtte fra resten av verden, siden det nå plutselig er "fred" og de har akseptert å redusere styrkene sine, og aldri angripe russerne eller holde de ansvarlig for terroren de har utført.
Hva har jeg misforstått her?