Babis leder i Tjeckien – en tredjedel räknat
Förre premiärministern Andrej Babis ser som väntat ut att gå mot seger i Tjeckiens parlamentsval. Med en tredjedel av rösterna räknade har hans parti Ano över 38 procent, rapporterar tv-kanalen ČT24.

|
EU vil nok ikke kaste ut disse landene.og EU får ta på boksehanskene og banke disse ut av EU
Hva vil da skje, når disse landene får en så høy GDP, at de ikke har krav på overføringer lengere?EU vil nok ikke kaste ut disse landene.
Men de er alle fattige land og penger forstår de seg på.
EU er klarere og klarere på at dersom de ikke følger flertallet i EU blir det mindre overføringer.
Eg må vedgå at eg er litt overraska, men det kjem kanskje av at eg kan null om Tsjekkia. Mi førestilling har vore at dei alltid var det vestlege slaviske landet, og hamna i Aust-Europa litt som ein følgjefeil, vidare at det har gått økonomisk bra der etter dei vart med i EU, iallfall samanlikna med Slovakia.«Babis har anammat en ”Tjeckien först”-hållning och är på vänskaplig basis med Ungerns premiärminister Viktor Orbán och Slovakiens Robert Fico – som bägge står betydligt närmare Rysslands Vladimir Putin än många andra europeiska ledare.
Hva vil da skje, når disse landene får en så høy GDP, at de ikke har krav på overføringer lengere?
Man kan argumentere for at hva som skjer i fremtiden, er prinsipielt åpent, med noen få unntak. Er vell derfor greit å planlegge for begge eventualiteter, i saken med overnevnte land?Vi kan jo håpe at når GDP når det som er typisk for vestlige land så har utdannelsen fulgt etter og forståelsen for hva Russland faktisk er likeså.
Tsjekkia er ikke fattig. En av de sterkere økonomiene i Europa SVJV.EU vil nok ikke kaste ut disse landene.
Men de er alle fattige land og penger forstår de seg på.
EU er klarere og klarere på at dersom de ikke følger flertallet i EU blir det mindre overføringer.