Ikke spesielt overraskende gitt også at både sam- og fremtid om mulig har blitt langt mindre forutsigbar den siste tiden. Vi er tross alt i et år hvor eksempelvis Helsingforsavtalen snart markerer 50 år, men hvor de to hovedparter, Russland som etterkommer av Sovjetunionen har invadert Ukraina og USA, vel, eh, folket valgte Trump som den fremste i sin midte.Listen over ting ymse hevdet av mange - ofte helt kurant kvalifiserte folk - som ikke har skjedd begynner å bli veldig lang, både på den militære og økonomiske og andre fronter. Muligens får man rett til slutt, men det meste ser ut til å ta temmelig mye lengre tid enn predikert.
Lett å harselere med alle som har tatt grundig feil, naturligvis, alt fra en statsvitenskapelig artikkel jeg leste i 1988 som konkluderte med at Sovjetunionen garantert ville overleve Coca Cola, til Osvold sin famøse kronikk i DN 1996 hvor han argumenterte for hvorfor internett var en forbigående døgnflue og at folk snart ville miste interessen. Und zu burtetter.
Selv finner jeg det nok fortsatt mer interessant å lese forsøk på hypoteser om fremtidig utvikling i en særdeles uforutsigbar tid, enn post faktum selvhevdelse over analyser og beslutninger man selv ikke hadde ansvar for, type tidlig Corona-håndtering.
Men det er nå bare meg.