Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.726
    Listen over ting ymse hevdet av mange - ofte helt kurant kvalifiserte folk - som ikke har skjedd begynner å bli veldig lang, både på den militære og økonomiske og andre fronter. Muligens får man rett til slutt, men det meste ser ut til å ta temmelig mye lengre tid enn predikert.
    Ikke spesielt overraskende gitt også at både sam- og fremtid om mulig har blitt langt mindre forutsigbar den siste tiden. Vi er tross alt i et år hvor eksempelvis Helsingforsavtalen snart markerer 50 år, men hvor de to hovedparter, Russland som etterkommer av Sovjetunionen har invadert Ukraina og USA, vel, eh, folket valgte Trump som den fremste i sin midte.

Lett å harselere med alle som har tatt grundig feil, naturligvis, alt fra en statsvitenskapelig artikkel jeg leste i 1988 som konkluderte med at Sovjetunionen garantert ville overleve Coca Cola, til Osvold sin famøse kronikk i DN 1996 hvor han argumenterte for hvorfor internett var en forbigående døgnflue og at folk snart ville miste interessen. Und zu burtetter.

Selv finner jeg det nok fortsatt mer interessant å lese forsøk på hypoteser om fremtidig utvikling i en særdeles uforutsigbar tid, enn post faktum selvhevdelse over analyser og beslutninger man selv ikke hadde ansvar for, type tidlig Corona-håndtering.

Men det er nå bare meg.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.617
    Ikke spesielt overraskende gitt også at både sam- og fremtid om mulig har blitt langt mindre forutsigbar den siste tiden. Vi er tross alt i et år hvor eksempelvis Helsingforsavtalen snart markerer 50 år, men hvor de to hovedparter, Russland som etterkommer av Sovjetunionen har invadert Ukraina og USA, vel, eh, folket valgte Trump som den fremste i sin midte.

Lett å harselere med alle som har tatt grundig feil, naturligvis, alt fra en statsvitenskapelig artikkel jeg leste i 1988 som konkluderte med at Sovjetunionen garantert ville overleve Coca Cola, til Osvold sin famøse kronikk i DN 1996 hvor han argumenterte for hvorfor internett var en forbigående døgnflue og at folk snart ville miste interessen. Und zu burtetter.

Selv finner jeg det nok fortsatt mer interessant å lese forsøk på hypoteser om fremtidig utvikling i en særdeles uforutsigbar tid, enn post faktum selvhevdelse over analyser og beslutninger man selv ikke hadde ansvar for, type tidlig Corona-håndtering.

Men det er nå bare meg.
    Var ikke ment som noen harselering, bare at det som kjent er vanskelig å spå om fremtiden og ting sjeldent går slik som man selv kanskje mener framstår som opplagt og heller ikke når man tror noe skal inntreffe.

• Liker
    Reaksjoner: OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.650
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Var ikke ment som noen harselering, bare at det som kjent er vanskelig å spå om fremtiden og ting sjeldent går slik som man selv kanskje mener framstår som opplagt og heller ikke når man tror noe skal inntreffe.
    Kan jo begynne med å innrømme at jeg har ikke har truffet blinken (eller veggen den hang på heller), men vil jo som et lite forsvar påpekte at forutsetningene også har endret seg. At Russland skulle gå i mer eller mindre krigsøkonomi var jo ikke helt ventet, og når de nå snart har tømt alle lagringsplassene sine for gammelt panser, benytter seg av en betydelig andel artilleriammunisjon fra Nord Korea ( selv om de egentlig hadde ganske mye liggende fra før) og mange andre små og store anekdoter på hvor kjørt Russland faktisk er med å ha flyttet frontlinjen noen få kilometer på 2 år.

Kontrasten er stor i forhold til gulfkrigen hvor verdens 4 største stående hær ble utradert omtrent uten tap. Ja- mener ikke at det er helt det samme, men med unntak av viljen til å la sin egen befolkning dø - så er det lite som skremmer med det russiske militæret.

Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.928
    Det er jo skrevet lenge om at Russland kan gå konkurs. Hvorfor skriver man ikke om det nå som det virkelig begynner å røyne på? Lånerente på 28% på huslån. Boligbygging ned 42%. Inflasjon på nærmere 20% (offisielt mindre, men vi vet jo hvor mye vi kan stole på russerne). Matpriser som har gått til himmels og matproduksjon som er i bunn. Flere banker som er i ferd med å gå overende. Bedrifter som ikke betaler ut lønn lenger. Hele industrier som er gått i stå. Oljeproduksjon og raffinering som ødelegges. Osv, osv...
    Det er jo nå vestmaktene burde sette inn nådestøtet, full pupp på våpenleveranser til Ukraina og enda mer sanksjoner mot russland. På den måten fremskynder man kollaps i den russiske økonomien.

Men det kan godt hende at blant vestlige statsledere er det mer ønskelig at Putin skal styre russland, fremfor et regimeskifte hvor man ikke vet bærer veien. Hvis det er tilfelle, vil det si krig i lang tid fremover. Å gi Putin en soft utgang på krigen sånn at han kan gå av med pensjon på en verdig måte, det er bare å glemme.

Russland må tvinges til å oppgi sine ambisjoner, kun på den måten vil europa bli tryggere for oss alle.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.696
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det tok to.år fra Tyskland i praksis hadde tapt krigen til Hitler skjøt seg. Parallellen er selvsagt ikke veldig relevant, verden er annerledes i dag og Putin har atomvåpen, men ting tar tid. Diktatorer kan holde det gående lenge, lenge etter at rasjonelle aktører innser at løpet i praksis er kjørt.

Konkurser kan komme brått, og i ettertid er det ingen som forstår at man ikke innså at det ville skje for mange år siden.

Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.808
    Sted
    Bergen
    ..

Men det er nå bare meg.
    Du vet, hver av oss gjør det beste vi kan med den hjernen vi har fått (utlevert). Til sammen, med stort og smått, fører det verden, som regel, litegrann fremover, bit for bit
    selv om det pr i dag ikke akkurat ser slik ut siden det på toppene nå ser ut til å være overvekt av smått..

• Liker
    Reaksjoner: JE
    Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    13.421
    Torget vurderinger
    2
    Verden gir og gir så kanskje vi får en ny sjanse til å fortelle hverandre hvordan det egentlig er og ikke minst blir i Thailand og Kambudsja etter hvert? Foreløpig ikke helt hot men det kan jo løsne...

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.928
    Her er årsaken til at det bortimot blir umulig med et folkelig opprør mot autoritære regimer nå og i fremtiden, det være seg russland, kina, nord-korea, Iran eller andre steder.
    Myndighetene har full kontroll på alle innbyggerne til enhver tid, det være seg tale, meldinger, bevegelser, ansiktsgjenkjenning osv.

Samtidig er dette en vekker for oss alle hvor vi blir stadig mer sporet i alt vi foretar oss.

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    2.093
    Torget vurderinger
    2
    Hvis noen trengte enda en grunn til ikke å kjøpe Tesla

Musk ordered shutdown of Starlink satellite service as Ukraine retook territory from Russia

During a pivotal push by Ukraine to retake territory from Russia in late September 2022, Elon Musk gave an order that disrupted the counteroffensive and dented Kyiv’s trust in Starlink

Soldiers panicked, drones surveilling Russian forces went dark, and long-range artillery units struggled to hit targets.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.808
    Sted
    Bergen
    Men men tenk på alt det gode starlink har gjort for Ukraina… det var sikkert ikke gjort med vilje … det var sikkert en idiot av en operatør.. det var sikkert en teknisk feil..
    der var ihvertfall ikke muskerns feil, helt sikkert ikke…
    øøhhh

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.808
    Sted
    Bergen
    Her er årsaken til at det bortimot blir umulig med et folkelig opprør mot autoritære regimer nå og i fremtiden, det være seg russland, kina, nord-korea, Iran eller andre steder.
    Myndighetene har full kontroll på alle innbyggerne til enhver tid, det være seg tale, meldinger, bevegelser, ansiktsgjenkjenning osv.

Samtidig er dette en vekker for oss alle hvor vi blir stadig mer sporet i alt vi foretar oss.
    Men argumentene som trumfer absolutt alt;
    bare overvåk, jeg har ingenting å skjule, jeg er uskyldig
    det er så mange som allerede har sporet og fått informasjon om meg så noen til gjør ingenting
    meg meg meg meg
    ikke tenk på de før deg som har kjempet for alt det du har kjært og som vi nå ser mistes på et øyeblikk for noen uheldige utvalgte sjeler som i neste omgang kan være deg eller noen av dine kjære. Hvem vet hvilken tekst eller informasjon som trigger en despot

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.928
    Men argumentene som trumfer absolutt alt;
    bare overvåk, jeg har ingenting å skjule, jeg er uskyldig
    det er så mange som allerede har sporet og fått informasjon om meg så noen til gjør ingenting
    meg meg meg meg
    ikke tenk på de før deg som har kjempet for alt det du har kjært og som vi nå ser mistes på et øyeblikk for noen uheldige utvalgte sjeler som i neste omgang kan være deg eller noen av dine kjære. Hvem vet hvilken tekst eller informasjon som trigger en despot
    Som alt annet i denne verden, så er ting to-sidig. Vann må man ha for å leve, får du for mye av det, så drukner du.
    Elektronisk overvåkning gjør det vanskeligere for folk med onde hensikter å operere, f eks seriemordere blant oss som for noen tiår siden hadde gode arbeidsvilkår, blir nå snart avslørt gjennom kameraovervåkning, telefonsporing, betalingstjenester m.m.

Men hvor eksakt denne grensen skal gå mellom samfunnsnyttighet og personvern, den er ikke lett å trekke. Mange for og imot argumenter.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.808
    Sted
    Bergen
    Husk på at mydighetene kan spore deg, om de vil herfra til evigheten. Ikke noe problem
    jeg er nasi på antisporing og har slått av det meste.
    måtte ringe nødtelefonen for ambulanse i Spania, og hadde kun mobilnett. Jeg startet å forklare hvor jeg var, fikk kjapt svar «no problem I see you» ..

så så lenge man er på et «nett» finner myndighetene deg og kan se og lytte på alt som skjer.

og alle andre private organisasjoner eid av techno oligarkene høster din informasjon gratis, selger den videre uten filter til anyone og blir rik… for deretter å innskrenke dine rettigheter i et demokratisk samfunn

a very good deal indeed

edit, også fant jeg denne dagsferske kronikken

edit edit, hvordan gjøre kanselleringen vanskeligere en det behøver.. sjølsagt because it is good for you, på en eller annen måte; techno oligarkene

Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.928
    Husk på at mydighetene kan spore deg, om de vil herfra til evigheten. Ikke noe problem
    måtte ringe nødtelefonen for ambulanse i Spania, og hadde kun mobilnett. Jeg startet å forklare hvor jeg var, fikk kjapt svar «no problem I see you» ..
    Jeg og en kompis var på en 13km vandring blant fjord og fjell her for et par-tre uker siden. Og for første gang i mitt liv måtte jeg ringe 113 for å bli berget. Vi satt fast ikke langt fra sjøkanten og risikerte både liv og lemmer hvis vi forsøkte oss videre. En ribb fra Norsk Folkehjelp kom etter en times tid. Selvfølgelig hadde dem nøyaktig sporing på oss. Men der og da var jeg veldig glad for at vi fikk hjelp. I ettertid ser jeg at det kunne gått mye verre blant stupbratte berg som gikk rett ned i havet og store områder med løse steinmasser fra fjellsiden.

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Portugal
    Ukraina med flere angrep mot russisk infrastruktur
    Ukraina har angrepet industri, jernbane og flytrafikk i Russland med droner.
    I Stavropol ble fabrikker som lager utstyr for radar, radiokommunikasjon og elektronisk krigføring angrepet og skadet, sier ukrainerne.
    Flyplassen ved Volgograd måtte delvis stanse trafikken, og i samme region ble kraftforsyninga til togtrafikken skadet av ukrainske angrep.
    NRK

• Liker

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    2.093
    Torget vurderinger
    2
    Stemningsbilder fra Chasiv Yar.

Den ukrainske byen pleide å ha 13 000 innbyggere. Nå har byen vært "frigjort" av russere i snart et halv år.

1753642869075.jpeg

1753642908005.jpeg

1753642929258.jpeg

• Angry

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    15.695
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Nå sluttet de å være kule.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    15.916
    Sted
    Sørlandet
    Fikk nylig en kort rapport fra Moskva. En bekjent måtte hjem for å besøke sin mor og for å fornye sitt pass og førerkort. Med på turen er datteren på 9 år. Byen fremstår som bedre og flottere enn den var. Alt er på stell. Alt er rent og pent. Rubelen er også på vei opp.

Gratis aktivitetscamp for datteren med svømming, telttur, matlaging, osv. 4 daglige oppdateringer til foreldrene via en app. Meget bra utvalg i alle butikker. KFC er borte men erstattet av en tilsvarende russisk variant med bedre kvalitet. McDonald’s er borte men også erstattet av en russisk variant. Burger King er der fortsatt.

Det er absolutt ingen dekning av den pågående krigen med Ukraina.

Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.808
    Sted
    Bergen
    En rapport fra Vilnius (Kilde; https://cornucopia.se/2025/07/uppda...mot-kyjiv-skadar-8-drones2ukraine-lagger-ner/
    kl 08.59)
    hva skjer så videre eller er dette en første av tar du den så tar du den

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Portugal
    Oscar Schau
    SVTReporter
    Idag 14:01
    Trump: Kortar Rysslands deadline
    Ryssland har kortare tid på sig än till början av september att avsluta kriget, säger Donald Trump vid en pressträff. Han ger landet ”tio till tolv” dagar från och med i dag.
    Den amerikanske presidenten sa för två veckor sedan att han skulle införa hårda straffåtgärder mot Ryssland om inte en lösning nås inom 50 dagar. Detta i form av 100 procents tullar på alla länder som köper rysk olja.
    – Jag är mycket besviken på president Putin. Jag kommer minska de där 50 dagarna som jag gav honom. För jag tror jag redan vet svaret på vad som kommer hända, säger Trump.
    Ryssland sa i fredags att det inte är troligt att ett avtal med Ukraina nås i närtid.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.928
    Oppløftende, Trump begynner å se lyset.

Nå snakker vi. Full pupp på sanksjoner og våpen sånn at økonomien til Putin kjøres fullstendig i grøfta.

Men forbehold om at Putler klarer å lure Trump enda en gang.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.849

så så lenge man er på et «nett» finner myndighetene deg og kan se og lytte på alt som skjer.

og alle andre private organisasjoner eid av techno oligarkene høster din informasjon gratis, selger den videre uten filter til anyone og blir rik… for deretter å innskrenke dine rettigheter i et demokratisk samfunn

a very good deal indeed

edit, også fant jeg denne dagsferske kronikken

edit edit, hvordan gjøre kanselleringen vanskeligere en det behøver.. sjølsagt because it is good for you, på en eller annen måte; techno oligarkene
    Tja. I Norge, hvis du ringer nødtelefon, får du en tekstmeldinger der du kan tillate at de sporer deg. Eller ikke. Så er det bare å vente på hjelpen…

krrm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.12.2013
    Antall liker
    165
    Tja. I Norge, hvis du ringer nødtelefon, får du en tekstmeldinger der du kan tillate at de sporer deg. Eller ikke. Så er det bare å vente på hjelpen…
    Da datteren og jeg kom kjørende bak en bil som kjørte av vegen tidligere i sommer hadde nødetaten full tilgang til vår posisjon da datteren ringte 113 uten noe tekstmeldingsstyr. Synes det er greit, jeg.

Burde vært i bra i Norge tråden, men brann var imponerende raskt på plass, selv om minuttene var lange der og da, og opptrådte med en rolig profesjonalitet som passer seg i distriktsnorge, og Oslo burde hatt mer av.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.808
    Sted
    Bergen
    Helt enig at dette er en god ting
    not so much når det gjelder fjaseboka, google, meta (yes I know), Microsoft. ++++
    forøvrig
    vi er altså der at du som bruker, som har lastet alle din data, mer eller mindre medvitende, opp i en app/database nå må betale for å holde ditt personvern
    for å sitere en annen velkjent bruker her, suckers…

Sist redigert:

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.849
    Da datteren og jeg kom kjørende bak en bil som kjørte av vegen tidligere i sommer hadde nødetaten full tilgang til vår posisjon da datteren ringte 113 uten noe tekstmeldingsstyr. Synes det er greit, jeg.

Burde vært i bra i Norge tråden, men brann var imponerende raskt på plass, selv om minuttene var lange der og da, og opptrådte med en rolig profesjonalitet som passer seg i distriktsnorge, og Oslo burde hatt mer av.
    De har sikkert noen graderinger her. En venn av meg ble tatt i snøskred, alvorlig kvestet pga sammenstøt med stein nedover. Da var det svar på tekstmelding.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.808
    Sted
    Bergen
    Oppløftende, Trump begynner å se lyset.

Nå snakker vi. Full pupp på sanksjoner og våpen sånn at økonomien til Putin kjøres fullstendig i grøfta.

Men forbehold om at Putler klarer å lure Trump enda en gang.
    Atter en frist fra trump, vi må vel først se om han holder løftet denne gangen. Han har jo ikke akkurat overbevisende track record i så måte

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.928
    Komisk, Dumaen går inn å detaljstyrer hvilke bilmerker det skal være lov å bruke i næringsvirksomhet.

Husker Nrk Urix hadde en sak fra bilmesse i russland som var dominert av kinesiske biler. En privatperson var fornøyd med å få lån til bare 28% rente til sin nye Lada.

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    2.093
    Torget vurderinger
    2
    Den russiske sentralbanken satte ned renta til "bare" 18% i juli, selv om inflasjonen fortsatt ikke går ned. Putin vil nok at bedrifter skal kunne ta opp lån/ta imot ordre for fremtidig produksjon.

Ikke rart Kina ønsker at krigen skal fortsette. De får snart monopol på biler i russland. Ikke like viktig som at de ønsker å angripe Taiwan mens krigen i Ukraina fortsatt pågår, men alle monner drar...

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    5.111
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning