Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.161
    En god og tydelig lederartikkel fra der oppe i nord, som så ofte fra den kanten.

Tydeligvis ikke bare undertegnede som også syntes Ine Marie var i usedvanlig godt driv i debatten i går. Har nå sett det hele på nytt og inntrykket er bare forsterket.

Man ser det på kroppsspråket til Legraand som åpenbart var litt smånervøs fra starten. Diesen, som spyr ut den ene YT videoen etter den andre om dagen og burde være bedre trent, forsøkte å holde seg rolig men det flakkende blikket demonstrerte at han også kom ut av balanse etter Ine Maries avvæpnende smil, etterfulgt av en kraftfull retorisk salvo av den sjeldne sorten i norsk politisk debatt.

Muligens fordi jeg er mest opptatt av utenrikspolitikk, men hadde jeg satt i styre og stell av Høyre hadde jeg kjørt Ine Marie frem og opp ved en hver utenrikspolitisk debatt fra nå og frem til valgvaken!

Uansett, siden disse ti assorterte nordlandske AKP-ml pensjonistene nå engang har skrevet seg opp med fullt navn på valgliste så synes jeg det helt klart er innafor at de også blir listet opp og nevnt ved navn i denne artikkelen.

Jeg mener videre at det ikke bare er innafor men i demokratiets tjeneste at denne lederartikkelen avslutningsvis også utfordrer dem, igjen ved navn, på om de virkelig håper Ukraina vil tape krigen, da den «realitetsorientering» (og det fra tilårskomne AKP-ml’ere…) de er så opptatte av, i forhold til konsekvensene av deres politikk ville ha betydd ikke fred men kapitulasjon i 2022 og fortsatt kapitulasjon når vi nå skriver 2025.

Avslutningsvis er det jo langt mindre overraskende enn ironisk at nettopp gamle marxist-leninister er de siste til å forstå at de fremstår som nyttige idioter for alt de kjemper både for og mot, gitt begrepets opphavsmann Lenin (skal dog sies tilskrevet om enn ikke dokumentert).
    Ei til på kandidatlista. Rottene kommer fram i lyset.

1747903552648.png

FOR - Partiet for fred og rettferdighet, Krigen i Ukraina | Norsk-russisk forsker er toppkandidat i partiet FOR

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.042
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Vi har flere politikere på Stortinget som forstår alvoret. Høyres Frølich har til de grader arbeidet for å hjelpe Ukraina i deres kamp mot barbariet. Men det trist at Høyres partileder velger å sitte mer eller mindre stille i båten når det er alvor. Det taper Høyre på.

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.161
    Vi har flere politikere på Stortinget som forstår alvoret. Høyres Frølich har til de grader arbeidet for å hjelpe Ukraina i deres kamp mot barbariet. Men det trist at Høyres partileder velger å sitte mer eller mindre stille i båten når det er alvor. Det taper Høyre på.

Han er sterk og klar. Står som en påle. Respekt !

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.498
    Torget vurderinger
    96
    Nå var jeg ganske ung den gang, men jeg føler at minnet om Willoch og Syse rager milevis over hva jeg ser fra Solberg i dag.
    Påstanden var at Solberg er en belastning for Høyre, mens sannheten er det stikk motsatte. Hun har tatt partiet til nye høyder og med mange år i maktposisjon. Noe som er hele vitsen for politiske partier. Hva politiske motstandere mener er en annen diskusjon.
    Syse, og også Petersen, oppnådde stort sett ingenting. Særlig Petersen, som må være den dårligste lederen de har hatt i nyere tid.

Solberg har heller ingen fordeler av å være en billedskjønn eller særlig karismatisk person, som f.eks. Jens Stoltenberg og finske Sanna Marin. Det som trekker ned for min del er deler av Covid håndteringen.

Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.498
    Torget vurderinger
    96
    Hvis man ikke ser at H hadde vært tjent med å bytte ut Erna så er det fordi man ikke vil se det.
    Mulig det er på tide nå, men hun ble jo gjenvalgt. Så da føler vel ikke Høyre at hun er en klump om foten da. Det er udiskutabelt at hun har vært svært verdifull for partiet.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.508
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Klart. Vigrid får vel også statsstøtte fra Russland, akkurat som alle andre nynazister i Europa.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.543
    Sted
    Bergen
    interessant artikkel for de som ikke er dypt inne i utviklingen av drone teknologi med litt dryss av krigshistorie med en vri..
    tror vi gjør lurt i å satse på Ukraina, det kommer en tid etter krig og da vil deres kunnskap og ferdigheter bli gull verdt + like viktig; deres innsats for eget land er noe å strekke seg etter.. Dog vi vet jo ikke hva som ville skjedd her hos oss i tilsvarende situasjon, ei heller har vi ukrainas tidligere historie med østnaboen å se tilbake til

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.789
    Torget vurderinger
    2

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.612
    Eg registrerer forresten at snittalder på lista her i fylket er 73 år (takk vere ungdomskandidaten fødd i 1975).

Det er elles ein god del namn som går att på listene eg sjekka (MR, Hordaland, Sogn og Fjordane og Oslo). Det er jo ikkje så viktig, men seier noko om at dei er ganske små.

Eg var ikkje så overraska over listene, det mest spesielle var kanskje at Nils Ole Oftebro stod på 3. plass i Oslo (mogleg det er gamalt nytt, men eg hadde ikkje registrert det).

Edit;
    Skal ikke gjøre denne diskusjonen til et spørsmål om alder og kognitive evner til å endre syn man alt har hatt i en mannsalder (men klarer likevel ikke å la være å nevne Hamsuns enestående ‘Paa gjengrodde stier’ om enn i parantes) men Nils Ole Oftebro er vel noenlunde på alder med Gerard Depardieu?

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.276
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Født i 44 og 48 men det er neppe alder som gjør at det glipper nei.

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    1.947
    Torget vurderinger
    2
    Et utdrag fra artikkelen:

U.S. President Donald Trump told European leaders that Russia’s Vladimir Putin is not ready to end his war on Ukraine because he believes he is winning, The Wall Street Journal reported Thursday, citing three sources familiar with the conversation.

The realization does not appear to have motivated Trump to increase U.S. pressure on Russia. Despite previously telling European officials that he would join them in imposing new sanctions on Russia if Putin did not agree to a ceasefire during Monday's call, Trump ultimately declined to do so.

According to The New York Times, after his call with Putin, Trump told Ukrainian leader Volodymyr Zelensky and other European heads of state that they would need to find a solution to the war themselves.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.891
    Et utdrag fra artikkelen:

U.S. President Donald Trump told European leaders that Russia’s Vladimir Putin is not ready to end his war on Ukraine because he believes he is winning, The Wall Street Journal reported Thursday, citing three sources familiar with the conversation.

The realization does not appear to have motivated Trump to increase U.S. pressure on Russia. Despite previously telling European officials that he would join them in imposing new sanctions on Russia if Putin did not agree to a ceasefire during Monday's call, Trump ultimately declined to do so.

According to The New York Times, after his call with Putin, Trump told Ukrainian leader Volodymyr Zelensky and other European heads of state that they would need to find a solution to the war themselves.

Hvis Putler er av den formening at landet hans har 3-4 ganger så mange menn å sende ut i krigen, sammenlignet med Ukraina, så vil han vinne til slutt. Ukraina vil simpelthen først gå tom for mannskaper.
    Og Putin er trolig villig til å dra denne krigen så langt, helt ned på rotnivå.

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.161
    Hvis Putler er av den formening at landet hans har 3-4 ganger så mange menn å sende ut i krigen, sammenlignet med Ukraina, så vil han vinne til slutt. Ukraina vil simpelthen først gå tom for mannskaper.
    Og Putin er trolig villig til å dra denne krigen så langt, helt ned på rotnivå.
    Ikke glem det store - ØKONOMI. Krig koster i penger. Og når det merkes på den jevne russers lommebok..... Og når vi (vesten) fortsetter å støtte. RUS er en mygg.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.891
    Ikke glem det store - ØKONOMI. Krig koster i penger. Og når det merkes på den jevne russers lommebok..... Og når vi (vesten) fortsetter å støtte. RUS er en mygg.
    Hvis vi ser noen år tilbake i denne tråden, så var det flere av oss som mente at russland skulle være tom for både penger og missiler når vi kom til 2025.
    Russland har kontnuerlig tilpasset seg den nye situasjonen med hjelp utenfra og diverse kreative tiltak for å holde økonomien i gang, blant annet skyggeflåten.
    Selv ikke SWIFT-exiten har hindret russland i å drive business.

Vi i denne tråden har i stor grad sett på russlands evne til kontinuerlig krigføring som om det er en fotballkamp vi ser på; vi heier frem vårt lag med iver og håp og har hatt dugg foran øynene og med unnfallenhet sett fienden som mye mer svak enn han egentlig er. Å undervurdere fienden er det dummeste man gjør.

Siste prognoser er at Kreml kan holde krigen i gang på dagens nivå i flere år til. I praksis betyr det at dagens frontlinjer beveger seg lite, mens tap av mannskaper og nedsliting av samfunnet er bortimot like stort som før.

Vi har ikke råd å tape Ukraina til Putler. Virkemidlene vi har til å forhindre at dette skjer er full pupp på våpenstøtte og all mulig annen bistand til Ukraina. Nå som USA later til å melde seg ut av hele konflikten, så må vi bare sørge for å holde ut i 3 1/2 år til, frem til en ny og forhåpentligvis bedre administrasjon er på plass i det hvite hus.
    Dagens regime i det hvite hus er den største motivasjonen Kreml har for å fortsette krigen.

Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.152
    Gjorde meg umake med å se hele "Debatten" med FOR, og bevare meg vel...
    Det skal sies at Professor Diesen åpenbart vet hva han snakker om, og han fremfører saklig og behersket, men derfra stopper det litt for meg. Hvordan i alle dager har han maktet det kunststykket å unngå forståelsen av det fullstendig åpenbare?? Han besitter jo enorme kunnskaper, så det eneste jeg begriper ut av dette, er at han rett og slett mener i fullt alvor at det er legitimt at Russlands tar seg til rette. Mystisk.
    Når det gjelder partilederen, Leraand, vel, da er det nattsvart i det enorme kaninhullet hun har falt ned i.

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    3.542
    Sted
    Portugal

PeterDa

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2020
    Antall liker
    506
    Sted
    Melhus
    Han besitter jo enorme kunnskaper, så det eneste jeg begriper ut av dette, er at han rett og slett mener i fullt alvor at det er legitimt at Russlands tar seg til rette. Mystisk.
    Hva med; penger, utpressing, hevn, eller en annen grunn at han må/ønsker å si det han sier?

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.988
    Sted
    Liten by
    Gjorde meg umake med å se hele "Debatten" med FOR, og bevare meg vel...
    Det skal sies at Professor Diesen åpenbart vet hva han snakker om, og han fremfører saklig og behersket, men derfra stopper det litt for meg. Hvordan i alle dager har han maktet det kunststykket å unngå forståelsen av det fullstendig åpenbare?? Han besitter jo enorme kunnskaper, så det eneste jeg begriper ut av dette, er at han rett og slett mener i fullt alvor at det er legitimt at Russlands tar seg til rette. Mystisk.
    Når det gjelder partilederen, Leraand, vel, da er det nattsvart i det enorme kaninhullet hun har falt ned i.
    Etter ditt skjønn, hvor er det han bikker over i la-la-land?

Sist redigert:

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.316
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Dersom ønsket er sterkt nok til å tro på noe, og man har misjonert for synet sitt så lenge at man har begynt å tro på løgnene sine selv, så er det så mye investert at man bare fortsetter, uansett. Dette er som religiøse, fotballfans og applefanatikere. De kan ikke snakkes fornuft med med mindre fornuften tilfeldigvis skulle finne på å stemme med deres skrudde verdensbilde. Man har gravd seg så langt ned i hullet at alt, absolutt alt man ser rundt seg er beviser for vrangforestillingene sine.

Dette er ikke så rart , for når hele eksistensen til et menneske ligger i disse vrangforestillingene; hva har man da igjen dersom man innser at man tok feil?

mandag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Antall liker
    261
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror ikke Diesen sier har forsvarer krigen.
    Men at det er nyanser…….
    Behøver jo ikke være enig - men likevel opplysende:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.273
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dersom ønsket er sterkt nok til å tro på noe, og man har misjonert for synet sitt så lenge at man har begynt å tro på løgnene sine selv, så er det så mye investert at man bare fortsetter, uansett. Dette er som religiøse, fotballfans og applefanatikere. De kan ikke snakkes fornuft med med mindre fornuften tilfeldigvis skulle finne på å stemme med deres skrudde verdensbilde. Man har gravd seg så langt ned i hullet at alt, absolutt alt man ser rundt seg er beviser for vrangforestillingene sine.

Dette er ikke så rart , for når hele eksistensen til et menneske ligger i disse vrangforestillingene; hva har man da igjen dersom man innser at man tok feil?
    Du glemte Tesla.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.316
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror ikke Diesen sier har forsvarer krigen.
    Men at det er nyanser…….
    Behøver jo ikke være enig - men likevel opplysende:
    Haha, Glenn Diesen skal faktasjekkes av Helge Lurås?
    Jeg dævver.
    :ROFLMAO:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn