Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.809
    Torget vurderinger
    1
    Nyord 2024: oljeraffineribingo.:D

    Hvor mye kapasitet er 'sanksjonert' nå?
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.569
    Antall liker
    7.101

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Steike. Har også sett 20% nevnt, men ante ikke at det var så mange.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.481
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Sunnmøre
    Steike. Har også sett 20% nevnt, men ante ikke at det var så mange.
    Lurer på kor mykje dei må slå ut for at Russland anten må leggja restriksjonar på drivstoff ved fronten eller på sivil transport. Båe delar kan verta interessant.

    Viss vi ser kva som vart skrive i januar, ser det ut som om Ukraina arbeider svært målretta no:


    Around 50 percent of Russia's refining capacity is within range of Kyiv's UAV's, Lipow told the agency.
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Lurer på kor mykje dei må slå ut for at Russland anten må leggja restriksjonar på drivstoff ved fronten eller på sivil transport. Båe delar kan verta interessant.

    Det vil bli VELDIG interessant, hvis de klarer det. 20% er jo også en god chunk, men neppe nok til å skape panikk eller monumentale problemer. Men bortfallet av inntekter over tid da, nå som Russland i praksis har en krigsøkonomi...
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.116
    Antall liker
    3.235
    Torget vurderinger
    1
    Et eller annet smalt også i Transnistria i dag.

    Trolig noen russere i Transnistria som har hjemlengsel og ønsker litt oppmerksomhet. Ser ikke for meg at Ukraina ikke var klar over at denne Mi-8 har stått urørt i årevis.

     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.131
    Antall liker
    2.652
    Åj, valgdagsmålingen i russland gir Putin 87,8% av stemmene. Nå syns jeg Putin har bestilt et for høyt tall, noen kan jo mistenke at valget er rigget 😊
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.526
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Trolig noen russere i Transnistria som har hjemlengsel og ønsker litt oppmerksomhet. Ser ikke for meg at Ukraina ikke var klar over at denne Mi-8 har stått urørt i årevis.
    Klokkeklart false flag med høykvalitets videokamera som «tilfeldigvis» pekte på riktig sted og det hele. Spørsmålet er vel mer hva de tenker å bruke det til, kanskje et «folkekrav» om «beskyttelse» mot «provokasjoner», etterfulgt av «annektering» nå som putin har fått «massiv folkelig støtte» i «valget» sitt.

    F…, man slipper opp for anførselstegn når man skriver om muskovitter.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    ^ Dette var nok innertiar blant katolikkane i Polen og Vest-Ukraina.

    Ratzinger var vel i gjengen til Matlary, så eg er (diverre) redd for at han, i akkurat dette spørsmålet, kanskje hadde vore betre.

    Edit: popewatch


    Det ser elles ut som om den katolske kyrkja i Noreg forheld seg taus til akkurat dette utspelet.
    Paver er best tjent med å holde kjeft om ting de ikke har greie på …
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Tja, Stoltenberg svarar vel ikkje som ein interessert politisk analytikar, men som ein diplomat som ikkje ønskjer å bidra til å forskottera ei slik avgjersle. At han avviser slike spådomar i media er berre som forventa.

    Eg kan ikkje førestilla meg at Stoltenberg har tenkt på stort anna enn kva-om Trump vert president det siste halve året.
    Trump er kunnskapsfattige og uforutsigbar i utenrikspolitikken. Hvis han sniffer at opinionen kjenner gufset av kald krig og kommunistspøkelse, så snur han i denne saken også. Jens sier det som bør sies, men jeg tror han får rett her.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Jeg irriterer meg over atPutin for stå på TV og si at "Ingen behøver frykte Russland. Vi overholder alltid alle avtaler" uten at noen reagerer.
    Og i avisene i dag sier han at han ikke skjønner hvorfor Finland og Sverige ville bli med i NATO. Nå ble de plutselig Russlands fiender og Russland hadde jo aldri truet dem.
    Noen ganger holder det å bare formidle. Det Putin sier er så drøyt at vi blir mer forarget når hans uttalelser ikke blir utfordret. De aller fleste reagerer, det blir bare ikke vist på TV. Og da reagerer vi sterkere. Du er nok i selskap med den norske majoritet her.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.526
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hele kandidaturet hans var grunnlovsstridig og ulovlig, valggjennomføringen regissert i stor detalj, så ingen ting hindret ham fra å bestille 99,99 % eller 107 %. Valgdistriktene fikk værsågod levere de resultatene som var bestilt, uansett. Her var vel poenget å vise at den spesielle folkemordoperasjonen hans har så stor oppslutning at han gjorde det langt bedre enn de 76 % fra sist.

    Et 90-årsminne:
     
    Sist redigert:

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    1.280
    Torget vurderinger
    2
    Siden de er naboer til Ukraina og har sluttet å større Ukraina militært

     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.809
    Torget vurderinger
    1
    Putler legger seg kledelig et par prosenter lavere enn forbildet. Generøst.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.131
    Antall liker
    2.652
    Det står å lese at Tysklands president nekter å sende gratualasjonshilsninger til Putin etter valget.

    Seriøst, er det virkelig noen statskedere, presidenter og kongelige i vesten som sender gratulasjonshilsninger til Putin med seier i presidentvalget? Seriøst?
    Isåfall er det en en handling som er dypt nedverdigende for avsenderen. Det viser ingen respekt for dem som ikke fikk stille til valg mot Putin, av årsaker som at dem er drept, fengslet eller måtte flykte landet.

    Fint om man fikk vite hvem i vesten som gratulerer Putin med valgseieren.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.526
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fint om man fikk vite hvem i vesten som gratulerer Putin med valgseieren.
    Følg med i muskovittisk propaganda. De kommer til å slå opp slike gratulasjoner for å gi inntrykk av bred «aksept», akkurat som disse «valgobservatørene» fra tyske AfD som liksom-garantister for at alt har gått rett og riktig for seg.

    Man kan vel regne med at Orban sender sine gratulasjoner, men forhåpentligvis er det ikke så mange fler enn det.
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    1.280
    Torget vurderinger
    2
    Regner med at Orban, Fico og Trump sender varme gratulasjoner.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.284
    Antall liker
    9.134
    Det står å lese at Tysklands president nekter å sende gratualasjonshilsninger til Putin etter valget.

    Seriøst, er det virkelig noen statskedere, presidenter og kongelige i vesten som sender gratulasjonshilsninger til Putin med seier i presidentvalget? Seriøst?
    Isåfall er det en en handling som er dypt nedverdigende for avsenderen. Det viser ingen respekt for dem som ikke fikk stille til valg mot Putin, av årsaker som at dem er drept, fengslet eller måtte flykte landet.

    Fint om man fikk vite hvem i vesten som gratulerer Putin med valgseieren.
    15. mars 2024 kl. 09:42 Presidenten for Det europeiske råd gratulerer Putin med valgskred – før valget

    – Ingen opposisjon, ingen frihet, intet valg, skriver Charles Michel på X/Twitter idet han gratulerer med valgskredet.
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.221
    Antall liker
    3.739
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    Sist redigert:

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.116
    Antall liker
    3.235
    Torget vurderinger
    1
    “No creature alive deserves to be treated like Russians treat Ukrainians in their detention facilities,” a Ukrainian POW told the UN commission

     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Ikke avskrekkende reaksjon på spionasje. Det kommer vel flere "turister" med droner og fotoutstyr :mad:.
    Tiltal dem for spionasje og hold dem leeeenge i varetekt, før rettssaken kommer opp en gang til neste år.
    Hvis de blir frikjent, hvilket mange slike gjør får de en enorm erstattning for å ha sittet i varetekt.
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.221
    Antall liker
    3.739
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    Da burde de kanskje ikke bli så lett frikjent for å drive spionasje.
    Forbudet mot å fly droner innenfor flyforbudssonener burde medføre en straff som virker prevantiv.
    Det vi driver med nå er latterlig.
    Jeg undrer på hvor mye informasjon om norsk infrastruktur og norske militære instalasjoner disse "turistene" har viderebrakt til div. etteretnigstjenester.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.953
    Antall liker
    11.357
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Da burde de kanskje ikke bli så lett frikjent for å drive spionasje.
    Forbudet mot å fly droner innenfor flyforbudssonener burde medføre en straff som virker prevantiv.
    Det vi driver med nå er latterlig.
    Jeg undrer på hvor mye informasjon om norsk infrastruktur og norske militære instalasjoner disse "turistene" har viderebrakt til div. etteretnigstjenester.
    Slik kartlegging har foregått i årevis før UKR-konflikten, og det er nokså absurd hvor mye info som finnes i full offentlighet, for den som vet å lete.... feks. så skrver forfatterne av boka "Onkel Sams kaniner", om norsk ettertningtjeneste, at de brukte bl.a. telefonkatalogen for å finne forsvarets mange stasjoner.. Boka kom ut i 1981 og vakte betydelig rabalder om de hemmelige tjenester...
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.221
    Antall liker
    3.739
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.526
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er veldig mye fishy med det filmklippet, inkludert at det var et helikoptervrak som har stått på samme sted med knust frontrute siden 2003, at noen av en eller grunn hadde stilt et kamera med fokus på nettopp det vraket, at dronen som kommer inn fra venstre ser ut til å forsvinne sporløst når den møter overgangen mellom skyer og terrengbakgrunn, etc etc. For meg ser det ut til å være en sprengladning i helikopteret og en sammenklippet video.

    Dessuten, hvorfor? Om Ukraina ville gjøre noe med de ~350 muskovittiske soldatene i bandittreiret transdnistria kunne jeg tenke meg mange mer attraktive mål enn et gammelt helikoptervrak.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg antar det utraderte helikopteret som uansett aldri mer ville fly var det eneste bandittene kunne se seg råd til å ødelegge. Gitt at rundt 25% av handelsinntektene kom fra Ukraina og nå har gått i dass, mens handelen med Russland er ned 22%, så lever de neppe på den grønne gren. Og hvis Ukraina i tillegg skrur av gassleveransen fra Russland så blir det virkelig kjipt å være transnistrier.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Det er veldig mye fishy med det filmklippet, inkludert at det var et helikoptervrak som har stått på samme sted med knust frontrute siden 2003, at noen av en eller grunn hadde stilt et kamera med fokus på nettopp det vraket, at dronen som kommer inn fra venstre ser ut til å forsvinne sporløst når den møter overgangen mellom skyer og terrengbakgrunn, etc etc. For meg ser det ut til å være en sprengladning i helikopteret og en sammenklippet video.

    Dessuten, hvorfor? Om Ukraina ville gjøre noe med de ~350 muskovittiske soldatene i bandittreiret transdnistria kunne jeg tenke meg mange mer attraktive mål enn et gammelt helikoptervrak.
    Det er en skygge av et prosjektil e.l. som helt i starten kommer inn oppe i venstre i bildet:
    1710790514635.png
    Det er ikke godt å hvite hva som er «artifakter» i videoen og hva som er faktisk informasjon, men dette fragmentet tror jeg er for lite og for kjapt til å være en drone som har flydd og navigert noen mil. Min ville gjetting er at noen har lekt med en grantakaster eller noe.

    mvh
    KJ
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn