Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    De har moral. Tror det handler om identitet og at de ikke stoler på Nato og USA. Jeg forsvarer det ikke, men prøver å forstå hvordan intelligente, skolerte og rimelig empatiske mennesker faller for Steigan/Putin-propagandaen når de lever i et velopplyst demokrati. Det er dysfunksjonelt, men jeg forstår ikke hvorfor.
    Jeg diskuterte med en som synes den største urett mot ukrainerne var den som regjeringen i landet står for, dvs. å kjempe mot russerne. Han mener ukrainerne må gi seg og gi russerne det russerne har legitimt krav på.

    «Så si meg hva gjør du for ukrainerne? Jeg skal i det minste ta i mot ukrainske flyktninger», sa han.

    Jeg har veldig vanskelig for å forstå en slik tankegang.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Jeg diskuterte med en som synes den største urett mot ukrainerne var den som regjeringen i landet står for, dvs. å kjempe mot russerne. Han mener ukrainerne må gi seg og gi russerne det russerne har legitimt krav på.

    «Så si meg hva gjør du for ukrainerne? Jeg skal i det minste ta i mot ukrainske flyktninger», sa han.

    Jeg har veldig vanskelig for å forstå en slik tankegang.
    Jeg og. Men det blir for enkelt å skylde på moral og intellekt.

    For å være ærlig så er jeg mindre opptatt av å forstå de som støtter Putin enn at Ukraina vinner.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    ikke flytt målstolpene i argumentasjonen. det blir bare latterlig. ingen snakket om den russiske morale.
    Poenget mitt er at moral er et ord vi må tørre å bruke. Er alle moralske?

    Min erfaring er at det er en del som er stolte av at de utfører arbeidet sitt uten å blande inn etikk eller moral. Men hvis det påpekes at de er umoralske eller uetiske, blir de fort fornærmet. De vil ikke høre på noen moralpreken, sier de, og vil samtidig ikke høre at de mangler moral.

    I krigen i Ukraina blir man ofte avfeid som lettvint og naiv hvis man sier at her står Ukraina opp mot det onde. Mange er svært kritiske til å bruke et ord som «det onde». For min del mener jeg at både moral og ondskap er ord vi ikke bør være så redd for å bruke, men søke å forstå til den dagen vi møter ondskap og fravær av moral. Slik som i tilfellet med russernes atferd og gjerninger.
     
    Sist redigert:

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    800
    Antall liker
    558
    Torget vurderinger
    2
    Eller utdatert verdensanskuelse. Ta kronikken til G Nygårdshaug etter 11/9 (Vi som ikke gråt for USA). Den impotente venstresidens siste skanse ble hatet mot alt amerikansk, og alle slags oppstandelser mot Amerika ble applaudert.

    Diagnosen er tvilsom moral, men det var ikke årsaken tror jeg.
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.910
    Antall liker
    1.218
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes denne er interessant. En leiesoldat angriper arbeidsgiveren. Er det i ferd med å rakne? Et Titanic-øyeblikk der skipet har tatt inn mye vann og er i ferd med å synke, men de som reiser drikker fortsatt bobler?

    Det er putler som er arbeidsgiver, og det er forsvarsledelsen som han kritiserer. Så han går nok klar. Siden Wagner har brukt opp alle folkene sine, så er det snart ikke noe Wagner-gruppe igjen, uavhengig om de trekker ut eller ikke. De har allerede trukket så mye de kan ut av Afrika. De sendte en del hjem til russland etter 6 mnd. Resten er skadet eller døde. På denne måten kan han si at det var de russiske militære sin skyld at de ikke tok Bakhmut, og ikke fordi han sendte alle arbeidstakerne sine i den sikre død. Har han ikke soldater igjen, har han ingen makt. Kan være lurt å spare en håndfull soldater som fortsatt lever, for å sikre en viss innflytelse.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    for en del på venstresida er dette veldig enkelt: progressiv politikk har vært kapitalismekritikk, og usa har vært inkarnasjonen av kapitalisma. i tillegg har usa bedrevet god imperialismepolitikk ved stadig å støtte opp om tradisjonelt høyreekstreme bevegelser i andre land. det har også vært inkarnasjonen på militarisme. det har alltid vært vanskelig å solidarisere seg med slike overgrep. dermed utviklet de gjerne en blind spot i betydningen; det som usa er mot, er noe vi må solidarisere oss med. det var nok å ta avstand fra usa, så kunne en «omfavne» de tenkte ofre for agressor (militært/økonomisk). når en i tillegg kjenner til historien om russland og andre dritland som en slags fyrtårn i visse intellektuelles analyser, så er det et momentum der. det kommer jo eksemplarisk tilsyne i den eksorsisme som vi kan vitne i rødt. også tyskland er jo på mange måter litt i den tradisjonen; de har en sterk antiamerikanisme, men samtidig som de har en økonomisk grådighet. da instrumentaliseres usa til makten som holder sin militære hånd over oss, samtidig som vi kan velte oss i god anti-amerikanisme, og drive med wandel durch handel med fascistene og imperialistene i moskva. det gjør vondt i mange synapser etter hvert.

    (fra hofta)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    for en del på venstresida er dette veldig enkelt: progressiv politikk har vært kapitalismekritikk, og usa har vært inkarnasjonen av kapitalisma. i tillegg har usa bedrevet god imperialismepolitikk ved stadig å støtte opp om tradisjonelt høyreekstreme bevegelser i andre land. det har også vært inkarnasjonen på militarisme. det har alltid vært vanskelig å solidarisere seg med slike overgrep. dermed utviklet de gjerne en blind spot i betydningen; det som usa er mot, er noe vi må solidarisere oss med. det var nok å ta avstand fra usa, så kunne en «omfavne» de tenkte ofre for agressor (militært/økonomisk). når en i tillegg kjenner til historien om russland og andre dritland som en slags fyrtårn i visse intellektuelles analyser, så er det et momentum der. det kommer jo eksemplarisk tilsyne i den eksorsisme som vi kan vitne i rødt. også tyskland er jo på mange måter litt i den tradisjonen; de har en sterk antiamerikanisme, men samtidig som de har en økonomisk grådighet. da instrumentaliseres usa til makten som holder sin militære hånd over oss, samtidig som vi kan velte oss i god anti-amerikanisme, og drive med wandel durch handel med fascistene og imperialistene i moskva. det gjør vondt i mange synapser etter hvert.

    (fra hofta)
    Du skyter bra fra hofta.

    Jeg deler mange av dine betraktninger. USA har gjort mye dritt i verden i min tid, med høyst varierende begrunnelser. Men det gjør de aldri mot Norge. De er vår mektigste allierte, de er våre slektninger, på samme måte som de er beslektet med hele Europa pga innvandringen herfra.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    Du skyter bra fra hofta.

    Jeg deler mange av dine betraktninger. USA har gjort mye dritt i verden i min tid, med høyst varierende begrunnelser. Men det gjør de aldri mot Norge. De er vår mektigste allierte, de er våre slektninger, på samme måte som de er beslektet med hele Europa pga innvandringen herfra.
    ??
    På samme måte som de er beslekta med afrikanere, latinamerikanere, asiater, armenere, arabere og russere?
    Ser ikke helt argumentasjonen for stamtavle her.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Du skyter bra fra hofta.

    Jeg deler mange av dine betraktninger. USA har gjort mye dritt i verden i min tid, med høyst varierende begrunnelser. Men det gjør de aldri mot Norge. De er vår mektigste allierte, de er våre slektninger, på samme måte som de er beslektet med hele Europa pga innvandringen herfra.
    USA har gjort mye kritikkverdig mot sine fiender.

    Stalin, Pol Pot, Mao og Saddam Hussein fokuserte kanskje mest av sine forbrytelser mot egen befolkning?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg er jo litt spent på denne motoffensiven - men haster det egentlig så mye for Ukraina..?

    Ja - den annonsert, og det er forventet at den kommer med en gang bakken bærer stridsvogner. Men haster det egentlig for Ukraina..?
    Slik situasjonen er nå - så er det null risiko for en stor russisk offensiv, og det synes ikke som om russerne "samler krefter" i påvente av offensiven - snarer tvert i mot synes de å tæres ned for hver uke som går.

    Kan det være en "safe" strategi for Ukraina og bare fortsette å "attrition" av russiske styrker - også kan de skape forvirring hos russerne - har de ikke kapasiteten - tørr de ikke? Og hvis de vil slå til med full tynge så de mer et "element of suprise".
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    for en del på venstresida er dette veldig enkelt: progressiv politikk har vært kapitalismekritikk, og usa har vært inkarnasjonen av kapitalisma. i tillegg har usa bedrevet god imperialismepolitikk ved stadig å støtte opp om tradisjonelt høyreekstreme bevegelser i andre land. det har også vært inkarnasjonen på militarisme. det har alltid vært vanskelig å solidarisere seg med slike overgrep. dermed utviklet de gjerne en blind spot i betydningen; det som usa er mot, er noe vi må solidarisere oss med. det var nok å ta avstand fra usa, så kunne en «omfavne» de tenkte ofre for agressor (militært/økonomisk). når en i tillegg kjenner til historien om russland og andre dritland som en slags fyrtårn i visse intellektuelles analyser, så er det et momentum der. det kommer jo eksemplarisk tilsyne i den eksorsisme som vi kan vitne i rødt. også tyskland er jo på mange måter litt i den tradisjonen; de har en sterk antiamerikanisme, men samtidig som de har en økonomisk grådighet. da instrumentaliseres usa til makten som holder sin militære hånd over oss, samtidig som vi kan velte oss i god anti-amerikanisme, og drive med wandel durch handel med fascistene og imperialistene i moskva. det gjør vondt i mange synapser etter hvert.

    (fra hofta)

    I tillegg kommer det momentet man ser så tydelig blant Trumps disipler i USA: når man har lagt nær sagt hele sin identitet i å støtte X, for så å få ugjendrivelig bevist at X er ordentlig bedriten på alle mulige måter, så er det mye enklere å avvise alt som peker på at X = dritt og heller doble innsatsen enn å innrømme at man har vært en idiot.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    I tillegg kommer det momentet man ser så tydelig blant Trumps disipler i USA: når man har lagt nær sagt hele sin identitet i å støtte X, for så å få ugjendrivelig bevist at X er ordentlig bedriten på alle mulige måter, så er det mye enklere å avvise alt som peker på at X = dritt og heller doble innsatsen enn å innrømme at man har vært en idiot.
    et psykologisk moment en slett ikke bør se bort fra.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Godt kjent fra andre fallerte kulter, det der.
    Disconfirmed expectancy was famously illustrated in the 1956 book When Prophecy Fails by Leon Festinger, Henry W. Riecken, and Stanley Schachter. The book gave an inside account of a doomsday cult led by Dorothy Martin (given the alias "Marion Keech" to preserve her privacy), of Chicago. Martin claimed to have received messages from aliens forecasting a flood that would end the world on December 21, 1954. Festinger and his researchers took the chance to pretend to be a part of the cult in order to observe its behaviors and reaction when the flood failed to occur. Furthermore, Festinger's theory of cognitive dissonance, which would be published the following year, predicted that the failure of the prophecy would not break the cult. Instead the group members would look for ways to justify their actions and maintain confidence in the cult.[1]

    Some members abandoned the group when the prophecy failed to be fulfilled, but most stayed. Those who stayed did not have weakened resolve. There was in fact an increase in their proselytization and their fervor for the new religion. The prediction of the Earth's destruction became a disconfirmed expectancy which resulted in the dissonant cognitions "the world is going to end" and "the world did not end". Those who left the cult accepted that they were wrong and discarded their false cognition. Those who stayed instead looked for ways to explain the event in a way that would maintain their beliefs. Eventually they came to the agreement that the planet was spared because of their prayers and actions. Festinger et al. theorized that five conditions must be present for this to occur; that is, there are five conditions that must be met such that a disconfirmation can lead to increased strength of belief: strong belief, commitment to the belief, the possibility that the belief is false, recognition of the disconfirmation, and strong social support (these are detailed below).[2]
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Robin Horsfall
    Robin HorsfallRobin Horsfall(First Name,) • Following(First Name,) • FollowingFormer SAS Soldier. Leadership in every environment. Writer, Veterans Campaigner and Inspiring Speaker. Operations Nimrod and MikadoFormer SAS Soldier. Leadership in every environment. Writer, Veterans Campaigner and Inspiring Speaker. Operations Nimrod and Mikado
    16h • Edited • 16h • Edited •


    They couldn't even take little Bakhmut.

    Yevgeny Prigozhin the leader of Putin's Wagner mercenaries has threatened to withdraw his troops from Bakhmut on 10th May, the day after Russian WW2 'Victory Parades' are planned in Moscow. There is some doubt that the parade will take place because there might be very little military hardware to perambulate around Red Square but I'm sure they will find something. However, there might also be a shortage of trained soldiers to march past the rostrum.

    Prigozhin states that he cannot continue without adequate supplies of ammunition. This is probably true but in the past ten months Wagner has had the first claim on everything under the promise of taking Donbas. After all this time, with all those supplies, with the best equipped men, with access to criminals to bulk out their numbers and many other advantages over regular Russian soldiers they couldn't even take little Bakhmut. Prigozhin's abilities couldn't match his ambitions and Putin has said 'Enough!'

    Wagner forces have been summarily defeated in Bakhmut. They have failed to defeat Ukraine's army. They have run out of men, ideas and ammunition. These 'Wagner tough guys' proved themselves against unarmed old men, women and children in Bucha, but when they came up against a well trained, well led, motivated professional army they were revealed as nothing more than thugs with guns. Many of them are feeding the worms in Donbas, many of the rest will look for a route of escape from the almost certain death that awaits them if they return to the front lines.

    Go Home Now Wagner! Go Home Now Russia!

    More of the same awaits you if you don't.

    Slava Ukraini!

    Who Dares Shares

    Robin Horsfall
    Activate to view larger image,
    No alternative text description for this image

    Activate to view larger image,
    • like
      support
      celebrate
      1,971
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Endelig noe som kan få russerne til å reagere. Dette blir ikke populært. Fra Dagbladet:

    "Russiske myndigheter vurderer å skjerpe alkoholreglene. Det kan bli forbud mot salg av sprit etter klokka 20 og aldersgrensen kan bli hevet til 21 år.
    Det statlige nyhetsbyrået RIA Novosti skriver at helsedepartementet i Moskva vurderer lovendringene nå.
    Det vurderes å forby salg av sprit mellom klokka 20 og 11, samt å heve aldersgrensa for kjøp av alkohol som er sterkere enn 17,5 prosent.
    I tillegg vurderer myndighetene å forby reklame for sprit og forby produktplassering av alkohol i musikkvideoer, TV-serier, filmer og lignende."
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    DN: Venter russisk rekrutteringsraid

    Februar i år: En russisk borger kommer direkte fra Russland og ut på en plattform for å jobbe i Nordsjøen, mens krigen pågår for fullt i Ukraina.

    Han har aldri jobbet på plattform før, og de ansatte slår alarm.

    Selskapet har ikke oversikt over hvor mange russere som i dag totalt jobber for selskapet, utover egne ansatte, men tillater fremdeles russiske borgere å jobbe på plattformer i Nordsjøen. Selskapet har ikke oversikt over de ansatte i selskapets flere tusen leverandører, selv om alle internt og eksternt skal gjennomgå bakgrunnssjekk. Equinor er helt avhengig av dem, enten som ansatte eller gjennom leverandører.

    «Vi har mange ansatte med både russisk statsborgerskap og tilknytning, som vi anser som kolleger og ansatte vi stoler på (…) Det er viktig at ikke den sikkerhetspolitiske situasjonen får lov til å bli en russofobisk bekymring blant folk» sier Hans Kristian Abell, leder for Personellsikkerhet i Equinor globalt.

    Lenke: https://www.dn.no/magasinet/dokumen.../venter-russisk-rekrutteringsraid/2-1-1444923
     
    Sist redigert:

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Equinor er helt avhengig av dem, enten som ansatte eller gjennom leverandører. - det er jo bare tull. Er kun for å spare penger - ja jeg jobber i bransjen
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.324
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    et psykologisk moment en slett ikke bør se bort fra.
    Det besynderlege ved Steigan i mine augo:

    Kritikken av USA, kapitalisme, ny-imperialisme (både i 1968 og etter 2003) og militarisme er/var eit moralsk standpunkt. Når norske gymnasiastar og studentar har kasta seg på dette, har det ikkje vore fordi USA og Nato-alliansen med USA var dårleg for oss. Snarare tvert imot, det var eit ubehag over å vera på eit vinnarlag ein ikkje ville vera på, korkje der-og-då eller historisk.

    Alternativet for ml-rørsla var aldri Sovjet. Tvert imot var den politiske kritikken av Sovjet ofte sterkare enn av USA. Det er fleire grunnar til det: demarkasjon mot SV og Ap; blind flekk for kinesisk utanrikspolitikk; reell analyse av at Sovjetunionen faktisk ikkje var eit lukkeland, men ei imperialistmakt.

    Det er ikkje forstår hjå Steigan er korleis det anti-imperialistiske og til sjuande og sist moralske standpunktet som låg til grunn for heile den norske ml-tradisjonen, har transformert seg til ein amoralsk dyrking av realpolitikk og nærast geniforklaring av statssystemet under den kalde krigen. Altså, i 2023, møtest USA-imperialismen med moralsk harme, den russiske og kinesiske med realpolitisk forståing.
     
    A

    aardappeleter

    Gjest
    Akkurat dette har jeg hørt fra ellers kloke mennesker i omgangskretsen. Jeg klarer ikke å forstå at noen ikke kan forstå dette. Kjør på med USA-kritikk, det er i høyeste grad på sin plass. Men veien derfra til å gjøre whataboutisme av det, skjønner ikke.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det er ikkje forstår hjå Steigan er korleis det anti-imperialistiske og til sjuande og sist moralske standpunktet som låg til grunn for heile den norske ml-tradisjonen, har transformert seg til ein amoralsk dyrking av realpolitikk og nærast geniforklaring av statssystemet under den kalde krigen. Altså, i 2023, møtest USA-imperialismen med moralsk harme, den russiske og kinesiske med realpolitisk forståing.

    Mitt stalltips er at det ligger penger i det. Helt sikkert rubler og kanskje også yuan.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Mitt stalltips er at det ligger penger i det. Helt sikkert rubler og kanskje også yuan.
    Skal ikke se bort fra det. Russerne tar godt vare på sine. Fra Wikipedia om Treholt:

    «Etter løslatelsen flyttet Treholt til Russland og etablerte firmaet Ismos Trading sammen med en tidligere KGB-general; Treholt har senere spesialisert seg på å handle med russiske verdipapirer via internett».

    Det viste seg altså at Treholt hele tiden valgte feil karriere. Han var en embetsmann man ikke kunne stole på, og skulle i stedet viet livet sitt til trading og finans, hvor han tjente store penger sammen med gode venner.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.324
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Mitt stalltips er at det ligger penger i det. Helt sikkert rubler og kanskje også yuan.
    Trur det er både-og. For han duden i Nord-Hordaland som var med i «venskapsforeninga Noreg-Krim» (elns), heilt sikkert. For Steigan, kanskje. For veldig mange som les og skriv på Interfnatt: det trur eg ikkje.

    Eg trur mange (og no er det ein del av venstresida eg snakkar om) har brukt år på å kjempa mot USA/NATOs «humanistiske» krigføring, slått hovudet mot veggen når folk snakka om at vi var i Afghanistan for å gjera kvinnene der frie, og opplever Mearsheimer, Kissinger osb som meir «reine ord for pengane», utan ideologi og falske motiv. Det som er konstant, er ønsket om å forstå korleis verda «eigentleg» verkar. Så er det nokre gigantiske blindflekkar (to veldig store land), der ein tilsynelatande kjøper alt av fjollete utanrikspolitiske festtalar.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.454
    Antall liker
    7.788
    Torget vurderinger
    0
    For noen hjernedøde idioter 😖😖😖
    Steigan hjernedød? Nei da så langt der i fra. Han er bare utrolig kynisk og vet så meget bedre. Og det er jo det som gjør ham så
    motbydelig! Han vet at han meget vel vitende aksepterer at uskyldige lider og dør, men det betyr ikke noe for ham. Han ønsker
    kun å komme tilbake i den posisjonen han hadde for noen år siden da han kunne reise på besøk til sine diktatoriske
    kommunistvenner og bli motattat nærmest som en statsmann. Han er en maktsyk fyr som vi bør passe oss for. Ikke at jeg tror
    på noe vis at han noensinne vil få en posisjon i Norge der han kan beslutte noe som helst. Men han messer for sin menighet
    som dessverre tror på ham og misjonerer videre ut i folket. Oghan er i grunnen også ganske dyktig der han blander sammen en
    suppe av korrekte fakta, konspirasjonsteorier og ren russisk propaganda. Han er faktisk ganske så dyktig, og det er det mest
    skremmende med ham. De som er for unge til å huske hans: "Du må knuse egg for å lage omelett" som svar på spørsmål om
    "Killing Fields" i Kambodia. Tror ikke han har endret mening på det punktet!
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.193
    Antall liker
    10.357
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Yahoo har et intervju med Budanov gjort 24/4. (beklager om det har vært postet før..)


    On some matters, though, Budanov is unambiguous. “As of today, Russia has no military, economic or political potential to create another attempt for a serious offensive anywhere in Ukraine,” he said. “Besides that, it is completely capable of waging serious defensive operations, and this is the very problem we are about to face,” referring to Ukraine’s anticipated counteroffensive.
     

    Torja

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    2.328
    Antall liker
    955
    Temmelig ille YouTube. Ikke Ikke for den ømtåelige.
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.910
    Antall liker
    1.218
    Torget vurderinger
    2
    Flere mulige forklaringer på hvorfor Wagner ønsker å trekke seg ut av Bakhmut ganske snart.

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Anders Åslund er også sikker på at dronene over kreml var false flag organisert av muskovittene selv:
    The Russian military has now become famous for its incompetence, but they have three Panshir air defense systems nearby at the Ministry of Defense buildings. Why were they not activated? Presumably, they were not supposed to be activated, which says it all.

    I lived in Moscow in May 1987 (as a Swedish diplomat), when the 18-year-old German Mathias Rust freely crossed the USSR border and landed his small private plane on the Red Square. Two days later a furious President Mikhail Gorbachev sacked the minister of defense and head of air defense. Ten days later, Anton Gerashchenko recalls that 34 officers and generals were held accountable. So far, however, the Kremlin has not uttered any criticism against the air defense. Why? Was it not supposed to act?

    Instead, immediately after the drone attacks, hardliners such as former President Dmitry Medvedev and Duma Speaker Vyacheslav Volodin called for the assassination of Ukrainian leaders. The now-deranged Medvedev led the choir: “After today’s terrorist attack, there are no options left other than the physical elimination of Zelensky and his clique.”

    British intelligence claims that Russia has tried to kill Zelensky at least ten times, but that is difficult if you are too corrupt even to carry out murder. If they had been serious, they would have called for the sacking of the incompetent Russian air defense officers, which they did not.

    If you carry out a false flag operation you are supposed to follow up, as if it was genuine, to give you at least marginal credibility, but the Kremlin stooges are so full of themselves that they did not even bother to try to be credible.

    How could they instantly know that Ukraine was behind the attack? How could they believe that anybody would be so dumb as to expect Putin in the Kremlin at night? Why were two men on the dome of the Senate Building in the middle of the night? Why were the buildings not damaged? Why did they not seek and arrest any suspect culprits? Why hasn’t any responsible air defense generals been sacked? How pathetic, Putin!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn