Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.267
    Antall liker
    9.500
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er jo litt spent på denne motoffensiven - men haster det egentlig så mye for Ukraina..?

    Ja - den annonsert, og det er forventet at den kommer med en gang bakken bærer stridsvogner. Men haster det egentlig for Ukraina..?
    Slik situasjonen er nå - så er det null risiko for en stor russisk offensiv, og det synes ikke som om russerne "samler krefter" i påvente av offensiven - snarer tvert i mot synes de å tæres ned for hver uke som går.

    Kan det være en "safe" strategi for Ukraina og bare fortsette å "attrition" av russiske styrker - også kan de skape forvirring hos russerne - har de ikke kapasiteten - tørr de ikke? Og hvis de vil slå til med full tynge så de mer et "element of suprise".
    Nei, tiden er imot Ukrainia og for Russland. Jo lengre tiden går desto større evne får Russland , en vanstyrt men ressursrikt land som når det er fullt mobilisert for krig vil slå Ukrainia på ren utmattelseskrig.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.267
    Antall liker
    9.500
    Torget vurderinger
    2
    Selvfølgeligheter som er åpenbare som er feks befolkningsantall, naturressurser , maktkonsentrasjon , historie som feks at Ukrainia var en naturlig del v Russland i 200+ år, at diktatur er en mer effektiv styreform enn demokrati krig, at Russland aldri har brydd seg om tapstall , at Russland aldri er blitt slått i krig( tapt slag ja men imperier har alltid vokst helt til Sovjetkollapsen) , at vesten vil gå lei av støtten, at også vestens forsyninger Og ertstatningsrate er for liten, at Trump blir president, at folk blir lei krigen og dens effekter og vil innse at Ukrainia er er korrupt drittland som er en parantes i historien ingen i vesten egentlig bryr seg om

    Skal Ukrainia slå Russland skulle set gjort det i fjor, og senest i år. Se på krigsproduksjonen Stalin fikk til da Sovjet måtte.
    Forbruket av krigsmateriell er så stort at den som klarer det best vinner , og der tror jeg vestens vilje til å satse rett og slett ikke er stor nok til å vinne en langtrukken krig .
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.523
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kan også utheve og spørre om dette.
    Nei, tiden er imot Ukrainia og for Russland. Jo lengre tiden går desto større evne får Russland , en vanstyrt men ressursrikt land som når det er fullt mobilisert for krig vil slå Ukrainia på ren utmattelseskrig.
    Og hva skulle liksom russland mobilisere som de ikke allerede har mobilisert, og på hvilken måte skulle det utmatte et Ukraina som støttes av Vestens industrielle og økonomiske kapasitet?

    Det russiske BNP er mindre enn de skandinaviske landenes, så illusjonen om en «supermakt» med enorme reserver kan man bare glemme. De «uuttømmelige» russiske ressursene i WWII var amerikansk materiell via konvoiene til murmansk. Den amerikanske industrielle kapasiteten er ikke på muskovittenes side denne gangen.

    Problemet med diktaturet som styreform er at makt korrumperer, og ingen tør stoppe diktatoren når han gjør idiotiske ting, og så raser det korthuset. Demokratiene har innebyggede selvkorrigerende mekanismer, som riktignok skaper en del støy og treghet på kort sikt, men som valser ned diktatur på litt lengre sikt.

    Jeg ser ingen grunn til et så depressivt syn på situasjonen. Panikken som ser ut til å bre seg på russisk side nå tyder snarere på et begynnende kollaps som under første verdenskrig. De taper kriger oftere enn de vinner dem, egen propaganda om det motsatte til tross.

    https://www.bloomberg.com/opinion/a...nniversary-losing-wars-is-a-russian-tradition
    Putin this week called the war “a watershed moment for our country,” and he’s right. But as much as he plays at channeling Stalin, the course he has set will more likely lead to an ending like that of Nicholas II, the last czar of Russia, who was brutally overthrown just over a century ago. That, frankly, would be just the right amount of history.
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.267
    Antall liker
    9.500
    Torget vurderinger
    2
    Vi får håpe du har rett, jeg er evig profesjonell pessimist vet du..
    Mitt motto er : Fremtiden var bedre før…
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.373
    Antall liker
    11.035
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Anders Åslund er også sikker på at dronene over kreml var false flag organisert av muskovittene selv:
    Anders Puch Nielsen mener det ikke er en false flag operasjon.. ligner ikke vanlig MO hevder han. Kvaliteten på videoen er for bra, den russiske mediedekningen gjemte det bort for fort, den gir ikke russerne så mye å skryte av.. Men APN hevder heller ikke at dette er et ukrainsk angrep..
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.523
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det russiske kinzhal-missilet er litt oppskrytt, som så mye annet fra den kanten. Det er et iskander-missil modifisert for å slippes fra fly, men det er stort sett bare «hypersonisk» på samme måte som tyske V-2 anno 1944 var det. Når russiske propagandister og deres etterplaprere påstår at dette wunderwaffenet liksom skal være «usårlig» og gjøre vestlig luftvern som Patriot «foreldet» - vel, fasiten fikk vi nå: muskovittene juger, igjen.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Det russiske kinzhal-missilet er litt oppskrytt, som så mye annet fra den kanten. Det er et iskander-missil modifisert for å slippes fra fly, men det er stort sett bare «hypersonisk» på samme måte som tyske V-2 anno 1944 var det. Når russiske propagandister og deres etterplaprere påstår at dette wunderwaffenet liksom skal være «usårlig» og gjøre vestlig luftvern som Patriot «foreldet» - vel, fasiten fikk vi nå: muskovittene juger, igjen.
    Patriotsystemet skjøt ned utallige sovjetiske Scudmissiler (også hypersoniske) som blei avfyrt fra Irak mot Israel under Gulfkrig 1 (-91). De inneholdt noe av samme styringssystemet som V2 . Like lite treffsikre med en CEP (Circular error of Probability ) på 1.5 km . Kun egnet som terrorvåpen mot byer. Patriot har blitt ytterligere forbedret i antimissilrollen etter det.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.523
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Anders Puch Nielsen mener det ikke er en false flag operasjon.. ligner ikke vanlig MO hevder han. Kvaliteten på videoen er for bra, den russiske mediedekningen gjemte det bort for fort, den gir ikke russerne så mye å skryte av.. Men APN hevder heller ikke at dette er et ukrainsk angrep..
    Jeg er ikke sikker på hva jeg selv skal tro om dette. Hele greia er fishy, men det var åpenbart ikke ment å være et seriøst angrep på kreml eller et forsøk på å kverke putin. Ingen tror at han er på kontoret i kreml kl 02:30 om natten, og hvis man var ute etter å gjøre skade ville man levert 25 kg TNT iblandet metallfragmenter heller enn en flash-bang-ladning, og styrtet det i kuppelen, ikke detonert i det man fløy forbi. Made for TV, hvem som enn sto bak det.

    De to dronene kom fra nordøst med ca 20 minutters mellomrom, over den røde plass, ikke sørfra og forbi luftvernbatteriene på taket av forsvarsdepartementet. Jeg vet ikke hvor de andre batteriene er plassert, men det virker ikke som luftvernet reagerte i det hele tatt. Det første smellet ble ikke fanget på film, bare røyksoppen over kreml noen minutter etterpå. De to personene på vei opp på taket på videoen var mest sannsynlig på vei opp for å undersøke og evt slukke etter den første dronen. Det er svimerker på den siden av kuppelen.

    Det er vanskelig å overvurdere muskovittenes generelle idioti og inkompetanse, også i hvilke propaganda-stunts de regisserer, men det som taler mot at det var et false flag er at det er så ydmykende for regimet. To droner som flyr inn helt uhindret og detonerer rett over taket på putins eget offisielle kontor, like bak lenin-mausoleet som allerede er pyntet for «seiersparaden» 9. mai, etter å ha flydd skrått over den ikoniske vassilij-katedralen og den røde plass - det er buksevann av høy klasse.

    Slik jeg kjenner russisk mentalitet er den full av haier som biter når de værer svakhet. Makt respekteres, svakhet foraktes. Jeg ser veldig lite oppside for putin i å fremstå som offentlig ydmyket og krenket om han vil oppildne befolkningen til «patriotisk» innsats. Det gir den alminnelige russer nokså jevnt faen i. Heller sprenge en boligblokk full av sovende sivilister, som han gjorde i 1999, eller arrangere et «terroristangrep» på et barnesykehus. Det ville skape et raseri, men det er ikke opplagt at det heller ville slå ut i putins favør når det tilsynelatende demonstrerer at den aldrende tsaren ikke lenger kan beskytte befolkningen mot ytre og indre fiender. Det er noen grunner til at muskovittene heller skylder på uforsiktig røyking blant egne soldater enn å innrømme at Ukraina har truffet et viktig mål. Nå kan han tydeligvis ikke engang beskytte sitt eget kontor midt i det helligste av det hellige i muskovitt-imperiet.

    Jeg forstår godt at den umiddelbare reaksjonen fra muskovittregimets side var hvitglødende rasende over ydmykelsen, men de endte bare opp med å fremstå som enda mer impotente. Jada, true med å skulle drepe Zelensky, men de har forsøkt og mislyktes en ti-femten ganger allerede, så what’s new, liksom. Prøve for åttiellevte gang å få et missil eller iranskprodusert drone gjennom luftforsvaret rundt Kyiv, kanskje?

    Om dette var et false flag var det uvanlig inkompetent selv til muskovittene å være.
     
    Sist redigert:
    A

    aardappeleter

    Gjest
    En av de tingene som viser seg litt oftere enn nødvendig: Trangen til å ha et svar er sterk. Jeg for min del har for lengst slått meg til ro med at de er en lang rekke spørsmål som kommer til å stå uten svar i mange år enda. Strengt tatt må vi forvente at begge parter juger både av politiske og operasjonssikkerhetshensyn, og at begge parter holder tilbake informasjon av samme, og at det er vanskelig å belegge påstander uten å samtidig si mye om egne innhentingsressurser.

    Jeg lever egentlig greit med å vite lite. De som får tilgang til den beste informasjonen er de som skal bruke den. Fornuftig.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Enig, men det er jo interessant å spekulere. Bare man ikke har for høye forventninger til, og langt mindre klokketro på, hverken egen eller andres evne til å ressonere ut fra mangelfull informasjon.
     
    A

    aardappeleter

    Gjest
    Selvsagt. Når det gjelder f.eks. Anders Puck, er det grunn til å tro at han vet mer enn han kan snakke om. Det er jo ganske åpenbart at han ikke kan belegge youtube med graderte kilder, så der er det OSINT for alle penga, men man kan jo lure på om han ville risikert å poste noe med feil konklusjon hvis han sitter på solide saker?

    Se, der spekulerer jeg også....
     
    Sist redigert av en moderator:
    A

    aardappeleter

    Gjest
    Kommer forresten til å tenke på at jeg en gang var både klarert og autorisert for SH. Morsomt nok som engasjert i stab ved en avdeling av litt størrelse. Jeg jobba litt med planverk (langt over eget kompetansenivå) men ingen planer over H var under revisjon, så SH lå pent i safen og jeg så det aldri. Egentlig glad for det. Jeg vil tro det krever litt å delta i den offentlige debatten, med en stor sekk "OK å dele", og en enda større sekk "dette holder du kjeft om". :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.523
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Selvsagt. Når det gjelder f.eks. Anders Puck, er det grunn til å tro at han vet mer enn han kan snakke om. Det er jo ganske åpenbart at han ikke kan belegge youtube med graderte kilder, så der er det OSINT for alle penga, men man kan jo lure på om han ville risikert å poste noe med feil konklusjon hvis han sitter på solide saker?

    Se, der spekulerer jeg også....
    Så vidt jeg vet er Puck Nielsen forsker ved Forsvarsakademiet i København, så han er neppe i distribusjonslisten for fersk operativ etterretning. Det var ihverfall ikke jeg da jeg var forsker på FFI. Den graderte informasjonen vi jobbet med var mer langsiktige analyser, systemkapabiliteter, osv.

    Dagsaktuell info fikk vi fra CNN og NRK som alle andre, men var kanskje litt bedre enn gjennomsnittet til å forstå hva TV-bildene egentlig viste. Man ble litt lei av Odd Karsten Tveits stadige erklæringer om at «krrrigen har no gått inn i ein ny fase» hver gang Irak lyktes med å få en gammel MiG opp fra rullebanen. Den kom fort nok ned igjen.
     
    Sist redigert:
    A

    aardappeleter

    Gjest
    Se der. Enda et element i det hele. Jeg har veldig stor respekt for dine bidrag i tråden. Dette er en av få tråder jeg har brydd meg med å lese i mitt lange fravær fra hfs, og det er mye takket være dine innlegg. Dagbladet og VG, forsåvidt den generelle pressen generelt, leverer lite annet av verdi enn human interest, og man skal være ganske teit for å ikke skjønne at krig ødelegger menneskeliv.

    Jeg har gått hit, og til Perun på Youtube, tildels Anders Puck Nielsen, og ikke minst Timothy Snyders forelesningsrekke for de lange linjene. Ellers har jeg strukturert tankene rundt begreper og mekanismer fra masse lesing om første verdenskrig.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.567
    Antall liker
    7.100
    Kan også utheve og spørre om dette.

    Og hva skulle liksom russland mobilisere som de ikke allerede har mobilisert, og på hvilken måte skulle det utmatte et Ukraina som støttes av Vestens industrielle og økonomiske kapasitet?

    Det russiske BNP er mindre enn de skandinaviske landenes, så illusjonen om en «supermakt» med enorme reserver kan man bare glemme. De «uuttømmelige» russiske ressursene i WWII var amerikansk materiell via konvoiene til murmansk. Den amerikanske industrielle kapasiteten er ikke på muskovittenes side denne gangen.

    Problemet med diktaturet som styreform er at makt korrumperer, og ingen tør stoppe diktatoren når han gjør idiotiske ting, og så raser det korthuset. Demokratiene har innebyggede selvkorrigerende mekanismer, som riktignok skaper en del støy og treghet på kort sikt, men som valser ned diktatur på litt lengre sikt.

    Jeg ser ingen grunn til et så depressivt syn på situasjonen. Panikken som ser ut til å bre seg på russisk side nå tyder snarere på et begynnende kollaps som under første verdenskrig. De taper kriger oftere enn de vinner dem, egen propaganda om det motsatte til tross.

    https://www.bloomberg.com/opinion/a...nniversary-losing-wars-is-a-russian-tradition
    Femten måneder inn i den spesielle tre-dagers folkemordsoperasjonen tror jeg dessuten at vi trygt kan hente frem et akronym fra det glade 90-tallet; - WYSIWYG.

    Så er det noe med det at man ikke driver og rekvirerer stadig mer antikvert utstyr fra militære museum om man har an overflod av alskens Wunderwaffe for hånden.
     
    Sist redigert:

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.116
    Antall liker
    3.235
    Torget vurderinger
    1
    Ramzan Kadyrov asking Puting to withdraw his Akhmat unit from other directions and send them to Bakhmut.

     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Noe sier meg at han muligens ikke har foretatt en spørrerunde i kompaniet sitt først.
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    1.280
    Torget vurderinger
    2
    Har aldri sett så mye idiotiske videoer som fra Tik-Tok krigerne til Kadyrov. Snurrer rundt i kjøretøy og skyter i lufta, poserer med våpen. De klarer ikke engang å holde våpen riktig. Tror de er mer redd for å gå tom fort skjeggvoks enn drivstoff og ammunisjon.

    Fra ukrainsk side så sier de at Wagner har blitt gradvis byttet ut med regulære styrker de siste dagene og ukene. Så jeg vet ikke om denne byttingen Wagner/Kadyrovitter bare er et PR sirkus. De har det vel greit i tredje linje med å skyte russiske soldater om de trekker seg tilbake uten lov.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.523
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Forresten, et par refleksjoner til om droneangrepet mot kreml:
    • russerne juger, selvsagt. På refleks, hele tiden. «Attentatforsøk mot putin, skutt ned av luftvernet.» Yeah, right. Men det er ikke i seg selv et bevis på at det var putinistene som sto bak det.
    • Angrepet var omhyggelig designet for ikke å gjøre særlig skade. Tidspunkt, stridshode, luftdetonasjon. Noen ville minimere sannsynligheten for å treffe putin ved et uhell og utløse en ukontrollert kjedereaksjon. Det ligner mer på å finne et hestehode ved siden av seg i sengen når man våkner enn et faktisk attentatforsøk. «Se hva vi kan gjøre om vi vil. Du kan ikke forhindre det.»
    • Dronene var sannsynligvis visuelt styrt av noen som hadde fri siktlinje til kreml. Ser ikke helt hvordan autonome droner kunne gå av innenfor et par meter av flaggstangen på taket. GPS er normalt grundig jammet i moskva-regionen. Visuell innflyging og en rød knapp på fjernkontrollen.
    • Det mest interessante er hva som ikke har skjedd. Som Puck Nielsen også kommenterer forsvant dette mistenkelig fort fra nyhetsbildet og fra snakkepunktene for muskovittenes nettroll. russland har til og med lederskapet i FN’s sikkerhetsråd, og det ville vært den enkleste sak i verden for dem å kreve en «FN-granskning av dette uhørte forsøket på attentat mot statsoverhodet i en atommakt» hvis de ville bruke det som påskudd for planlagt faenskap. Men det gjorde de ikke. I stedet holdt de brått kjeft om dette og begynte å snakke om noe annet. Teatralsk svarteperspill mellom krigsforbryterne prigozhin og kadyrov om hvem som skal ta skylden for å ha mislyktes ved Bakhmut, for eksempel. Det er vanligvis handlingsmønsteret når muskovittene har gått på et ydmykende nederlag og innser at de tomme truslene deres er gjennomskuet.
    Jeg tror ikke det var muskovittene selv som iscenesatte dette. Det er for pinlig for regimet, offentlig ydmykelse som impotente klovner. Det kan være iscenesatt som psyops av ukrainsk etterretning ved hjelp av lokale agenter. I så fall er budskapet kanskje mest rettet mot mobikene ved fronten: Redd dere selv mens dere ennå kan, klovnen i kreml kan ikke engang beskytte seg selv. Eller det kan være iscenesatt av interne russiske aktører som vil bli kvitt putin ved å påpeke hvor lite klær denne tsaren har på seg, like før hans planlagte «seiersparade».

    Jeg vet ikke, men heller mest mot det første. Ukrainsk etterretning er dyktige og profesjonelle, vet godt hvordan de skal trykke på muskovittenes knapper, mens putin har brukt 20 år på å utradere alt og alle som kunne tenkes å utgjøre en trussel mot regimet. Likevel, Ilya Ponomarev sier at det var «unge partisaner».
    Former Russian official Ilya Ponomarev told CNN that he believed the attack was the work of what he calls Russian partisans, not the Ukrainian military.

    “It’s one of Russian partisan groups. I cannot say more, as they have not yet publicly claimed responsibility,” he said.

    Ponomarev, who now lives in exile in Ukraine and Poland, was the only Russian lawmaker to vote against the annexation of Crimea by Russia in 2014, and since been included on a list of terrorist suspects, according to the Russian authorities.

    According to Ponomarev, Russian partisan groups are typically composed of “youngsters, students, residents of large cities. I am aware of the partisan activity in approximately 40 cities across Russia.”

    According to Ponomarev, the drone attacks inside Russia would be a “new line of operation” for such groups.

    “What Putin is selling to the nation and especially to the elites is the feeling of invulnerability and security. And partisans are ruining both. They are actually saying the war is here and you guys, you personally, are not safe,” said Ponomarev.
    Uansett tror jeg det er litt stressnivå i kreml nå, to dager før «seiersparaden» og vel vitende om at det er utlovd stor pengepremie til den eller de som lander en drone på den røde plass under paraden. De har ikke helt kontroll, tror jeg.

     
    Sist redigert:

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.567
    Antall liker
    7.100
    Har aldri sett så mye idiotiske videoer som fra Tik-Tok krigerne til Kadyrov. Snurrer rundt i kjøretøy og skyter i lufta, poserer med våpen. De klarer ikke engang å holde våpen riktig. Tror de er mer redd for å gå tom fort skjeggvoks enn drivstoff og ammunisjon.

    Fra ukrainsk side så sier de at Wagner har blitt gradvis byttet ut med regulære styrker de siste dagene og ukene. Så jeg vet ikke om denne byttingen Wagner/Kadyrovitter bare er et PR sirkus. De har det vel greit i tredje linje med å skyte russiske soldater om de trekker seg tilbake uten lov.
    Tja, vi får vel se til uken.

     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.567
    Antall liker
    7.100
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Har aldri sett så mye idiotiske videoer som fra Tik-Tok krigerne til Kadyrov. Snurrer rundt i kjøretøy og skyter i lufta, poserer med våpen. De klarer ikke engang å holde våpen riktig.

    Ligner til forveksling på utrente militser fra Afrika og Midt-Østen. Innsatsen deres ved fronten står også godt til inntrykket.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.523
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis droneshowet over Kreml mot formodning var ment å være en false flag for å begrunne nye angrep mot Kyiv (som om muskovittene behøver noe påskudd for å gjøre mer av det samme), så blir det jo bare pinligere og pinligere for dem:
    A reminder that, on the night of May 8, 2023, Russia attacked Ukraine’s territory with 35 suicide drones. The Ukrainian military destroyed all of them.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.851
    Torget vurderinger
    23
    Jeg fikk ikke såpass engang, enda vi gutta tente på en svær gressgang mellom godstog og persontoglinja! Brannfolka var rimelig sinte, turte ikke spyle p.g.a. kjøreledningene... :cool: Vanskelig å komme til var det også, bratt skråning på ene siden og et stort elveleie på den andre! Sikkert droneforbud der i dag.
     
    A

    aardappeleter

    Gjest
    Jeg husker da jeg var på nippet til å sette fyr på storfurua rett utafor rekkehuset. Ikke gamle karen, godt under kriminell lavalder og alt det der. Jeg fikk hetta, løp inn og fylte ei plastbalje med vann for å slukke. Da jeg kom ut igjen var naboen på plass med hageslange og en ganske brysk avvisning. Han trodde kanskje jeg hadde med enda mer parafin.

    I dag hadde jeg nok blitt satt på Ritalin, Attentin eller Elevanse i løpet av ettermiddagen..
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nicket ditt får meg til å tenke på at for en uke siden var jeg i van Gogh museet og så på potetspiserne. Det er vel mulig at avataren er et utsnitt fra samme?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    Savner å være 8 år gitt.
    Da skulle jeg tent gressbranner, knust ruter og pissa i oppgangen til naboen, uten store konsekvenser.
    Kanskje det er det med Putler, han er 8 år mentalt med litt for store leketøy?

    Og når man ser hvordan han tar imot folk, han er redd for guttelus også.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn