Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    fant nå en vaskelapp hvor det også står at det er et nederlandsk selskap som tydeligvis står for selve produksjonen. Den "US components" greia var traktorskjorta mi. ble litt sammenblanding her. var litt for tidlig på morgenene for meg. beklager.

    Så, laget i en fabrikk i Nicaragua for et nederlandsk selskap, solgt til et latvisk trykkeri som tar jobben for en ukrainer i Canada, for å sende tskjorter til meg her i Norge så jeg kan bidra med en liten slant penger pluss litt hverdagsoppmerksomhet til de som trenger det i Ukraina.

    mye frem og tilbake tydeligvis. Men det funker.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Den norske krona har ikke vært svakere mot Euro siden Euroen ble innført, med unntak av en svært kort periode under korona-panikken, og ikke svakere mot US Dollar siden 1915...hva skjer? Er ikke stabil valuta et mål for Norges pengepolitikk? Er økonomien vår såpass liten ift våre handelspartnere at vi rett og slett mister kontrollen over NOK ?

    Hva ville konsekvensen blitt om vi hadde inført Euro her til lands? Hva er fordeler og ulemper med å gjøre dette, og er det overhodet aktuelt?


    EDIT; ser nå at jeg postet denne i feil tråd...skulle vært postet i "Finanskrisen..."
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Signaler om at den norske renta ikke skal særlig videre opp, og fallende gasspriser. Fortsatt en råvareøkonomi, og en liten en i en usikker verden. Risikoaversjon. Renta går det an å gjøre noe med.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke stabil valuta et mål for Norges pengepolitikk?
    Nei, det styres mot et inflasjonsmål (med et lite sideblikk til arbeidsledighet etc).
    Mandatet for pengepolitikken er fastsatt i sentralbankloven og bestemmelse om pengepolitikken. Det overordnede målet for pengepolitikken er å opprettholde en stabil pengeverdi gjennom lav og stabil inflasjon. I bestemmelse om pengepolitikken er dette presisert ved at det operative målet skal være en årsvekst i konsumprisene som over tid er nær 2 prosent. Videre heter det at inflasjonsstyringen skal være fremoverskuende og fleksibel, slik at den kan bidra til høy og stabil produksjon og sysselsetting samt til å motvirke oppbygging av finansielle ubalanser.
    Ingen ting om fastkurs der. Vi prøvde det tidligere, og det blir j..g dyrt når sentralbanken må «forsvare kronen» ved å skru opp styringsrentene til to- og tresifrede prosenter for å motvirke valutaspekulanter. Spør svenskene.

    Den store ulempen med å innføre euro i Norge vil være at sentralbanken mister muligheten til å styre via rentene. Siden den norske økonomien tildels er i motfase med f eks den tyske (vi selger olje og gass, de kjøper, høye priser har ulik effekt) vil det føre til at svingningene i den norske økonomien blir større. Ikke veldig aktuelt, selv ikke hvis vi går inn i EU.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Så vi må enten akseptere svak valuta eller høyere renter...ok, det er jo i det minste bra for oljeinntektene som omsettes i dollar. Gass omsettes vel i Euro?
    Men hifi`en blir dyr.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    så nå skal det altså etterforskes krigsforbrytelser, noe vi alle vet har foregått fra dag 1. Men hva så? Endrer det egentlig noe som helst så lenge man først må la overgrepene skje, og så skal man etterpå se om man skrive ut en mulkt og si at "nå er rettferdighet fullbyrdet"?

    jeg føler at dette er svakt. spesielt siden det hele tiden har vært åpenbart at det er putte selv som står på toppen og er den som iverksetter alt sammen, men han kommer aldri til å bli rørt på noen som helst måte. han kan reise på statsbesøk rundt omkring, og han blir ikke tatt av dage eller pågrepet selv om han teknisk sett er lederen av verdens største terrororganisasjon.

    Hva skal til for at vi ser FN-styrker i Ukraina eller Russland?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det er det jeg også mistenker, og da lurer jeg på hvilken hensikt disse undersøkelsene egentlig har. Det beviser jo bare for putte at resten av verden bare er svake og handlingslammede.
    Klart, sett bort fra et veldig viktig poeng som er i form av donasjonene som sendes relativt jevnlig nå. Men med Leo2-saken friskt i minne er det jo ganske tydelig der også at putte hadde rett, at det ikke skal så mye til for å sette en propp i systemet og lamme oss svake som bare sender sinte leserbrev til lokalavisen.
     

    Poirot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    2.003
    fant nå en vaskelapp hvor det også står at det er et nederlandsk selskap som tydeligvis står for selve produksjonen. Den "US components" greia var traktorskjorta mi. ble litt sammenblanding her. var litt for tidlig på morgenene for meg. beklager.

    Så, laget i en fabrikk i Nicaragua for et nederlandsk selskap, solgt til et latvisk trykkeri som tar jobben for en ukrainer i Canada, for å sende tskjorter til meg her i Norge så jeg kan bidra med en liten slant penger pluss litt hverdagsoppmerksomhet til de som trenger det i Ukraina.

    mye frem og tilbake tydeligvis. Men det funker.

    Made in TURKEY :giggle:

    kalkun.jpeg
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Fikk tilsendt følgende videosnutt med Peter Zeihan her om dagen fra en bekjent, som mente han var da shit på alt fra Ukraina til Kina, USA og alle andre storpolitiske spørsmål fremover.

    Kjente så vidt til ham fra hans tid i Stratfor for en del år tilbake, men hadde ikke fått med meg at har har blitt noe av et Internett fenomen i enkelte kretser de siste årene.

    Om man ser bort fra den typisk amerikanske selvsikre selvgodhet (og komplette fravær av evne til å kle seg i dress) så er det en tidvis underholdende forestilling om vår tids store spørsmål.

    For de mer analytisk anlagte der ute så er det bare å la være å stille spørsmål ved om den historiske forståelse av hva russerne «alltid» gjorde før de fikk atomvåpen utgjør en like bombesikker forutsigelse for hva de gjør nå, i fremtiden og hvorfor. Som Mearsheimer er han ikke veldig opptatt av at sentrale beslutningstakere er menneskelige aktører, det meste handler om hvilke kort man har blitt tildelt for å forstå spillets gang.

    Uansett, kjør film:

     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    3.143
    Torget vurderinger
    1
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Jeg sitter på en bombe,
    mens jeg venter,
    håper ingen ringer på
    Jeg sitter på en bombe,
    og jeg venter,
    håper dette her går bra
    Jeg sitter foran skjermen,
    og venter,
    på at verden skal bli snill så jeg våger å gå ut....

    Jokke - 1990
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.910
    Antall liker
    1.218
    Torget vurderinger
    2

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Fikk tilsendt følgende videosnutt med Peter Zeihan her om dagen fra en bekjent, som mente han var da shit på alt fra Ukraina til Kina, USA og alle andre storpolitiske spørsmål fremover.

    Kjente så vidt til ham fra hans tid i Stratfor for en del år tilbake, men hadde ikke fått med meg at har har blitt noe av et Internett fenomen i enkelte kretser de siste årene.

    Om man ser bort fra den typisk amerikanske selvsikre selvgodhet (og komplette fravær av evne til å kle seg i dress) så er det en tidvis underholdende forestilling om vår tids store spørsmål.

    For de mer analytisk anlagte der ute så er det bare å la være å stille spørsmål ved om den historiske forståelse av hva russerne «alltid» gjorde før de fikk atomvåpen utgjør en like bombesikker forutsigelse for hva de gjør nå, i fremtiden og hvorfor. Som Mearsheimer er han ikke veldig opptatt av at sentrale beslutningstakere er menneskelige aktører, det meste handler om hvilke kort man har blitt tildelt for å forstå spillets gang.

    Uansett, kjør film:

    Har sett de ca 40 første minuttene. Et par poenger hittil er at øverste ledelse i Russland aldri tidligere i historien har backet ut av en krig, frivillig. Enten sender dem så mange menn inn i kjøttkverna at det til slutt stopper av seg selv, eller at tsaren blir styrtet av de rundt ham. Putin forbereder kjøttkverna, det vi har sett hittil i krigen er bare begynnelsen.

    Det andre som fremkommer så langt av det jeg har sett er de dystre utsiktene med råvaretilgang i verden, hvilke land som kontrollerer hvilke råvarer og hvordan dette påvirker produksjonen av alt fra mikrobrikker, batterier osv. Og på toppen av dette ren energimangel.

    Men da lurer jeg på hvorfor aksjemarkedet i sin helhet er så positivt som det er. Aksjer handler jo om fremtidig inntjening. Men kanskje svaret på det kommer senere i denne youtube?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.557
    Antall liker
    15.591
    Torget vurderinger
    2
    Men da lurer jeg på hvorfor aksjemarkedet i sin helhet er så positivt som det er. Aksjer handler jo om fremtidig inntjening. Men kanskje svaret på det kommer senere i denne youtube?
    Aksjemarkedet er for det meste frikoblet virkeligheten. Kjøp og salg styres av datamaskiner som trader mot hverandre på trillisekunder og utslagene kan gå én vei onsdag, for så å gå en helt annen dagen etter, utfra nøyaktig de samme forutliggende omstendighetene, med unntak av at en eller annen nasjonalbanksjef eller et statistikkbyrå har meldt en liten vending hit eller dit, som det trades intenst på, inntil noe nytt kommer på banen.

    Selvsagt gjøres det mer langsiktige disposisjoner og store, uventede hendelser får utslag, som pandemi og utbrudd av krig i Europa, men det tar ikke lang tid før datamaskinene sprer olje på vannet og utnytter små bølgeskvulp maksimalt.

    Antakelser fra tidlig i Ukraina-krigen er blitt dempet og man forestiller seg at Business-As-Usual er sannsynlig, til tross for varselballonger både her og der.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Aksjemarkedet er for det meste frikoblet virkeligheten.
    Hvis det du skriver er riktig, da vil det kommende krakket i aksjemarkedet nå episke dimensjoner i bratt fall. Fordi hvis det sånn at maskinene ikke fanger opp de veldig skumle underliggende tendensene i verden i nåtid men reagerer først når fallet er en realitet, da vil jo algoritmene gå amok. Det kan jo være spennende å følge fra sidelinjen.:)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvis det du skriver er riktig, da vil det kommende krakket i aksjemarkedet nå episke dimensjoner i bratt fall. Fordi hvis det sånn at maskinene ikke fanger opp de veldig skumle underliggende tendensene i verden i nåtid men reagerer først når fallet er en realitet, da vil jo algoritmene gå amok. Det kan jo være spennende å følge fra sidelinjen.:)
    Nå er det jo ikke helt slik ting funker da - så jeg ville vel ikke holdt pusten mens jeg venter på dette episke krakket!
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.392
    Antall liker
    20.812
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Krakk blir det. Så får vi håpe at det ikke blir som det for 94 år siden til tross for tilnærmet nullregulering av galskapen.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.557
    Antall liker
    15.591
    Torget vurderinger
    2
    Hvis det du skriver er riktig, da vil det kommende krakket i aksjemarkedet nå episke dimensjoner i bratt fall. Fordi hvis det sånn at maskinene ikke fanger opp de veldig skumle underliggende tendensene i verden i nåtid men reagerer først når fallet er en realitet, da vil jo algoritmene gå amok. Det kan jo være spennende å følge fra sidelinjen.:)
    Maskinene opererer ikke uavhengig av dem som har quants ansatt og som tar overordnede beslutninger. Men disse igjen styres også av et ønske om å være «last man standing», den som red/påvirket markedet maksimalt til optimal gevinst.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Krakk blir det. Så får vi håpe at det ikke blir som det for 94 år siden til tross for tilnærmet nullregulering av galskapen.
    Krakk blir det med ujevne mellomrom, uansett, men det kan være interessant å se på hvordan markedet oppførte seg under andre verdenskrig. Aksjemarkedet forsøker å prise inn nåverdien av fremtidige kontantstrømmer for bedriftene, og ammunisjonsprodusenter er også bedrifter.
    At energiprisene stabiliserer seg til tross for all putins skremselspropaganda er nok ganske viktig denne gangen.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Krakk blir det med ujevne mellomrom, uansett, men det kan være interessant å se på hvordan markedet oppførte seg under andre verdenskrig. Aksjemarkedet forsøker å prise inn nåverdien av fremtidige kontantstrømmer for bedriftene, og ammunisjonsprodusenter er også bedrifter.
    At energiprisene stabiliserer seg til tross for all putins skremselspropaganda er nok ganske viktig denne gangen.
    Det er heller ingen grunn til å tro at våpen-, stål- eller forsvarselektronikkfabrikanter skal gå konken de neste årene, gitt den opprustningsbølgen som går over Europa i disse dager.....

    Mvh
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Faen så bra, om de russkissene får smake egen medisin vedr. cyber attacks he he.
    Den er dyp.
    Om man ser, hvor spredningen begynner, er det vel ingen tvil om, at det måtte være russerne,
    som har smidt driten. Og ikke tatt høyde for, at det bredte seg inn på eget territorium 😂 😂 .
    Må være i kategoriene "Dagens", "Dum/dummere" og "Karma" (y)
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Nå er det jo ikke helt slik ting funker da - så jeg ville vel ikke holdt pusten mens jeg venter på dette episke krakket!
    Nå skal man jo være forsiktig med å ta livsløgnen fra folk. Jeg kjenner folk som helt siden midten av 80-tallet jevnlig har proklamert med fynd og klem til alle, enten de ville høre eller ikke, at både USA og EU sto på randen av snarlig kollaps, fordi alle imperier og unioner før dem hadde falt.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå skal man jo være forsiktig med å ta livsløgnen fra folk. Jeg kjenner folk som helt siden midten av 80-tallet jevnlig har proklamert med fynd og klem til alle, enten de ville høre eller ikke, at både USA og EU sto på randen av snarlig kollaps, fordi alle imperier og unioner før dem hadde falt.
    Ja, men det kan ta sin tid. Romerriket varte (i en eller annen form) fra 27 BC til 1453 AD, så man trenger absolutt ikke holde pusten mens man venter. I det lange løp er vi alle døde, som Keynes skrev, men det er ikke akkurat en blendende innsikt å fastslå at alle tidligere keisere og tsarer også er døde. Det sier liksom ikke så mye nyttig om hva tsar putin har tenkt å finne på i morgen.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.325
    Antall liker
    3.438
    Sted
    Sunnmøre
    Nå skal man jo være forsiktig med å ta livsløgnen fra folk. Jeg kjenner folk som helt siden midten av 80-tallet jevnlig har proklamert med fynd og klem til alle, enten de ville høre eller ikke, at både USA og EU sto på randen av snarlig kollaps, fordi alle imperier og unioner før dem hadde falt.
    Ja.

    Men kanskje litt meir relevant at dersom imperiet (fritt val) er tilstrekkeleg rote, så kan oppløysinga koma frykteleg snøgt. Det å mjuklanda har vore veldig vanskeleg.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Nå skal man jo være forsiktig med å ta livsløgnen fra folk. Jeg kjenner folk som helt siden midten av 80-tallet jevnlig har proklamert med fynd og klem til alle, enten de ville høre eller ikke, at både USA og EU sto på randen av snarlig kollaps, fordi alle imperier og unioner før dem hadde falt.
    Nå skal det sies at jeg ikke er blant dem som forventer et snarlig kollaps av aksjemarkedet. Men skulle det skje, så ser jeg ikke det som noe forferdelig. Fordi det sannsynligvis vil føre til en opprenskning i dritten og et nytt mer bærekraftig system vil blomstre opp av asken.

    Man treng ikkje være store filosofen for å vite at alle økonomiske systemer og alle samfunn til slutt vil kollapse. I mellomtiden vil disse systemer og samfunn gå gjennom mange sykluser av delvis destruksjon og fornyelser. Det mest sikre er at alt er i forandring, alltid.

    Men å alltid stole på rasjonalitet og fornuft er tåpelig. Ting tar sine uforutsigbare veier, som nettopp dette fullskala angrepet på Ukraina er et eksempel på. Hvem spådde at det skulle skje bare et par år tilbake?
    Et økonomisk krakk vil sikkert utløses av mange sammenfallende faktorer, noen som helt uventet kommer inn fra sidelinjen.

    Que sera sera, whatever will be will be.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Interessant om IMFs prognose for russisk økonomi:

    Vis vedlegget 900270
    Juche. Det er ordet for «delusions of self-suffiency». Juche.
    Kritikken av IMF er spesielt interessant. Den kan belyse hvor lett det er å manipulere en del av de institusjonene vi har (hatt?) tillit til.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn