Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    806
    Antall liker
    570
    Torget vurderinger
    2
    Man gjør seg jo konklusjoner basert på rapportene fra Ukraina.

    Synes norske medier er rimelig nøkterne i sin dekning av russernes fremferd.

    Aftenposten har f. eks oppslag nå: «Russland kan ha tapt 200 000 soldater i Ukraina…»

    Tapt er en nøytral beskrivelse.

    Sendt i døden, sendt til kjøttkverna, massakrert, ofret etc er ikke mindre sant.

    Det er lite temperatur i rapportene, og man kan undres hvorfor.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    Ikke vanskelig å finne rapporter om krigens gang.

    Det jeg savner, nesten på lik linje med amerikanernes inntog i bla Kuwait, er en diskusjon vedrørende situasjonen etter at krigen har gått over fra ren slakting og ødeleggelse til fasen etterpå. Enten det kanskje blir en utholdenhetskrig, tap overfor russerne eller tap for russerne, hva da?

    Hva tenker man om videre håndtering av russland og russere, de vil jo fremdeles være der, sammen med Kina. De viser jo sine sanne intensjoner.
    Uavhengig av militært resultat
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    Tok ikke så lang tid, mange måter å støtte russerne på, både direkte og andre litt mindre åpenbare, men likefullt støtte
    Mulig OT: Jeg har problem med at mine skattepenger blir gitt til land som støtter russerne vel vitende om hva russerne er i stand til. Heimplassen er nært tilgjengelig for russerne også hiver vi penger etter de - WTF.
    CTG blir min mann ved neste valg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Om gledene ved å leve i russkij mir:
    Forventet levealder for dagens 15 år gamle russiske gutter har de siste årene minsket med nesten fem år – til samme nivå som Haiti, et land preget av fattigdom, naturkatastrofer og gjengvold, skriver The Economist.

    Russiske menn dør nå seks år tidligere enn menn i Bangladesh, og 18 år tidligere enn menn i Japan, ifølge offisiell statistikk.

    I tillegg er fødselstallene rekordlave. I april 2022 var antall russere som ble født, nede på samme nivå som under den tyske okkupasjonen under annen verdenskrig.

    Ifølge vestlige beregninger har opp imot 200.000 russiske soldater mistet livet siden invasjonen av Ukraina for et drøyt år siden.

    Og mellom 500.000 og 1 million har unngått krigen ved å flykte utenlands. For eksempel reiste 10 prosent av landets IT-arbeidere, de fleste unge menn, ut av landet i 2022, ifølge det russiske informasjonsdepartementet.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Litt utvidet artikkel fra den jeg viste til i Dagsavisen (før den kom i Dagbladet) - innlegg #33 321

    Et utsnitt til:

    "
    Akkurat hva befolkningsnedgangen får å si i det lange løp, er vanskelig å spå noe om.

    Ifølge The Economist blir det i første omgang vanskeligere for Putin å gjennomføre store mobiliseringer til krigen. Og på lenge sikt blir Russland et mindre, dårligere utdannet og fattigere samfunn, der man dør i 60-årsalderen og som unge mennesker flykter fra.

    Russland planlegger å øke størrelsen på militæret med 350.000 soldater de neste tre årene, men det blir trolig vanskelig på grunn av den demografiske kollapsen, skriver The Economist. "
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Litt utvidet artikkel fra den jeg viste til i Dagsavisen (før den kom i Dagbladet) - innlegg #33 321
    Ja, samme kilde i The Economist.
    Det ser ut til at putin fabulerer om å tiltrekke seg noen millioner fans fra Vesten for å løse problemet. Man kan jo tenke at våre lokale klakkører og nyttige idioter godt kan reise dit, siden de har sånn forståelse for stakkars russland og den mandige mannedvergen putin, men de bør tydeligvis ta med egen dass.
    You seriously just cannot make this shit up.
     
    Sist redigert:

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    At gjedda for gangs skyld er på riktig side av noe som helst gjør ham ikke til en mer spiselig person i mitt hode.
    OT; passer sikkert bedre i tråden om hva som er galt i Norge: Dersom alt annet er noenlunde likt (og det er det jo i praksis i norsk politikk) så er det ikke sikkert det er så dumt å satse på politikere som setter sikkerhet langt opp, gjerne øverst… selv om de kan ha endel annet usmakelig..
    Ikke at det kommer til å bekymre meg så veldig, snart pensjonist og værsjuk som jeg er…
    russerne vil mest sannsynlig slite på kort sikt, men på lengre sikt vil de helt sikkert prøve på nytt. CTG vs Tvinderheim og dets like; meget enkelt valg. Sikkerhet (og beredskap) er de lange linjers politikk. Nytter ikke med miljø og utviklingsseminar i den delen av politikken
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.457
    Tok ikke så lang tid, mange måter å støtte russerne på, både direkte og andre litt mindre åpenbare, men likefullt støtte
    Mulig OT: Jeg har problem med at mine skattepenger blir gitt til land som støtter russerne vel vitende om hva russerne er i stand til. Heimplassen er nært tilgjengelig for russerne også hiver vi penger etter de - WTF.
    CTG blir min mann ved neste valg
    FrP er generelt mot U-hjelp, så dette er ikke noen bombe.
     

    PeddyOfficer

    Medlem
    Ble medlem
    23.04.2011
    Innlegg
    47
    Antall liker
    57
    OT; passer sikkert bedre i tråden om hva som er galt i Norge: Dersom alt annet er noenlunde likt (og det er det jo i praksis i norsk politikk) så er det ikke sikkert det er så dumt å satse på politikere som setter sikkerhet langt opp, gjerne øverst… selv om de kan ha endel annet usmakelig..
    Ikke at det kommer til å bekymre meg så veldig, snart pensjonist og værsjuk som jeg er…
    russerne vil mest sannsynlig slite på kort sikt, men på lengre sikt vil de helt sikkert prøve på nytt. CTG vs Tvinderheim og dets like; meget enkelt valg. Sikkerhet (og beredskap) er de lange linjers politikk. Nytter ikke med miljø og utviklingsseminar i den delen av politikken
    Er bare å søke opp CTG og Krim/Russland. Ikke første mann jeg hadde stolt på.


     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    FrP er generelt mot U-hjelp, så dette er ikke noen bombe.
    Om litt kan det være at det valget gir seg selv
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    Er bare å søke opp CTG og Krim/Russland. Ikke første mann jeg hadde stolt på.


    Hva med- hva med-hva med; Man tar det man har tilgjengelig når det skjer
    Tenker at dersom saken jeg adresserte var da så,,,, men det var det ikke. Det er idag, og hva CTG (og Tvinderheim) sier/står for idag er det jeg ser på; altså sikkerhet, sikkerhet, sikkerhet. Det synes jeg er mer viktig en alt annet gitt verden slik den ser ut idag og fremover
    Hva FrP /CTG og andre har ment tidligere er litt uinteressant. CTG og Tvinderheim gir er svar idag som jeg kommenterer. (denne tråden eksisterte ikke i 2014- det var det nok en grunn til)
    Får å si det på en annen måte, hvor mange politikere har gjennom tiden siden 1990 stått opp for sikkerhet og beredskap og hvor er vi idag? Kollektivt forfall, men nå er vi her og må ta takene fremover.
    Da ser jeg på hva politikerne idag sier og gjør.
    (Forøvrig så stemte ikke jeg FrP ved de siste valg, men jeg ser at de unnskylder til det Norske folk for at de var med på å gi oss europeiske strømpriser; det står det respekt av. Har ikke sett så mange andre politikere, om noen, gjøre noe slikt når de har gjort noe «feil»)

    Forøvrig er ikke Norge på NATO målet engang - og ser ikke ut til at det er planen heller - eller er det noe på gang? selv om vi har russerne som nabo med et svært atom arsenal rett over grensa. Samtidig sender vi penger til land som støtter russland
    Hva mener du/dere om det istedetfor hva FrP/CTG eller andre har sagt/gjort tidligere
     
    Sist redigert:

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.837
    Antall liker
    16.071
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Ja, samme kilde i The Economist.
    Det ser ut til at putin fabulerer om å tiltrekke seg noen millioner fans fra Vesten for å løse problemet. Man kan jo tenke at våre lokale klakkører og nyttige idioter godt kan reise dit, siden de har sånn forståelse for stakkars russland og den mandige mannedvergen putin, men de bør tydeligvis ta med egen dass.
    Burde vi spleise på en enveisbillett til Larzon ?
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.487
    Antall liker
    3.608
    Sted
    Sunnmøre
    Sikkerhetspolitikk i Noreg høyrer heime i den tverrpolitiske konsensus i midten (akkurat som dei store linjene i finanspolitikken). Diverre, kanskje.

    Det vi treng no, er ein grå, sosialdemokratisk tverrpolitisk diskusjon om korleis vi kan rusta opp på fornuftig vis; gjerne så offentleg som mogleg. Så kan Gjedda stå på sidelinja og gaula.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.512
    Antall liker
    8.057
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Da ser jeg på hva politikerne idag sier og gjør.

    Hva gjedda sier i opposisjon har ca. null relevans til hva han ville sagt eller gjort om han hadde noen makt å utøve - mye likt mange andre politikere, spesielt i hans parti. Hvis det er kun hva som kommer ut av kjeften som er avgjørende for hva du stemmer, for han har jo ikke gjort noe som helst, så kan du like godt kaste en 20-sidet terning.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.457
    Hva gjedda sier i opposisjon har ca. null relevans til hva han ville sagt eller gjort om han hadde noen makt å utøve - mye likt mange andre politikere, spesielt i hans parti. Hvis det er kun hva som kommer ut av kjeften som er avgjørende for hva du stemmer, for han har jo ikke gjort noe som helst, så kan du like godt kaste en 20-sidet terning.
    Det er vel bare å se på de blå-blås logring for Kina når det blåste litt derfra.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    3.236
    Torget vurderinger
    1

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    «Ukrainian-occupied territories». Det er også en måte å si det på. Som «norsk-okkuperte» territorier i Finnmark og Troms.

    Han satser vel på å få putins hjelp som gratis valgkampstøtte, på samme måte som i 2016. Men om han skulle bli valgt ville han nok gjøre en «deal» med putin ganske fort. Type overlate Ukraina og Europe til putin som «legitim interessesfære» og trekke USA ut av NATO, for selv fokusere på å ta hevn og renske ut alle reelle og innbilte motstandere på hjemmebane.
     
    Sist redigert:

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    Hva tenker man om videre håndtering av russland og russere, de vil jo fremdeles være der, sammen med Kina. De viser jo sine sanne intensjoner.
    Uavhengig av militært resultat
    Jeg tror det blir vanskelig å få til en god diskusjon om det som var mine poeng dersom vi alle ser i speilet og vurderer hva som skal gjøres basert på hva politikere sa den gang da.
    Tråden ble opprettet i 2016, før det er det vel rettferdig å si at vi alle, politikere inkludert, levde i lykkeland og få såg vel det som skulle komme 23 feb 22.
    At de som jobber med slike ting ikke såg eller klarte å skrike høyt og godt nok for å bli hørt er selvsagt utilgivelig/ uheldig..
    Men nå er vi her, og mitt poeng er at da må man vurdere politikere, og andre med kompetanse, på hva de sier og gjør ift. dagens situasjon og fremtiden.

    Som @Tweedjakke skriver krever det politisk konsensus. Enig i det, men som jeg påpekte, tror ikke miljø, u-hjelp og utviklingsseminar mot russere og kinesere bidrar stort
    Den evige politiske pilkastinga mot hverandre mht hvem sa og gjorde hva igår hjelper heller ikke. Vi har jo de politikerne vi har, og det synes ikke som at det står en gjeng klarsynte innen områdene sikkerhet og beredskap klar for å rykke inn sånn umiddelbart. Disse tema er i natur langsiktig, ref putin, og derav i stor grad erfaringsdrevet… Kanskje det er derfor det er så mange gamle menn; siste mannsbastion..
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Ukrainian-occupied territories. Det er også en måte å si det på. Som «norsk-okkuperte» territorier i Finnmark og Troms.

    Han satser vel på å få putins hjelp som gratis valgkampstøtte, på samme måte som i 2016. Men om han skulle bli valgt ville han nok gjøre en «deal» med putin ganske fort. Type overlate Ukraina og Europe til putin som «legitim interessesfære» og trekke USA ut av NATO, for selv fokusere på å ta hevn og renske ut alle reelle og innbilte motstandere på hjemmebane.
    Det som skjer i deler av amerikansk politikk er av typen «you couldn’t make it up».

    Denne delen av politiske USA håner Zelenskyj som «komikeren» og «skuespilleren», samtidig viser de store bilder av «skuespilleren» Reagan, før de går videre med å ettergi for russerne - som var «evil empire» for 40 år siden - og hevder at de som er skeptiske til russerne i dag er krigshissere.

    Hvordan er det mulig å bygge så mye kognitiv dissonans inn i én politisk pakke…
     
    Sist redigert:

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Sist redigert:

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    3.236
    Torget vurderinger
    1
    Air defense shot down 13 of 15 Shahed drones launched overnight.

     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Hvis amerikanerne virkelig stemmer fram denne orange typen, som sikkert har rømt fra settet til "Men in Black"!, som sin president
    får de garantert krig på eget territorie. Russerne kommer i så fall fra øst og Kina går iland på vestkysten. Det vil kun være et spørsmål om tid!
    Hvis Trump går inn i en "fredsløsning" med Putin og overlater Ukraina til ham, vil hele Europa i løpet av en genrasjon eller så være innlemmet i "Det Store Europeiske Putin Riket". Kina vil ta Taiwan og USA vil gå tom for microships ganske raskt. Og så vil disse to, Russland og Kina, bli enige om å dele USA mellom seg. Eller "innføre demokrati" som det også kalles. USA har ikke hatt krig på eget territorie sien Borgerkrigen så det vil bli en stor overaskelse for dem. Det vil bli meget blodig og mange vil angre på at de lot mannen med den orange hentesveisen få lov til å gi opp Europa.
    Men det ligger så langt fram i tid at det ikke bekymrer meg personlig. Men for barn og ikke minst barnebarn vil det bli lite hyggelig.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    2.655
    Reuters melder nå at Wagner-sjefen har meddelt at hans representanter ble nektet adgang til russlands hovedkontor for militære operasjoner.
    Ikke får han adgang, ikke blir han anerkjent men derimot neglisjert av Putin, har problemer med å få tilført ammunisjon og utstyr, etc. Hvorfor finner ikke Prigozjin seg en annen oppdragsgiver for sin militære hær, f eks en afrikansk diktator?
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    2.655
    Fredsprisvinner Ales Bjaljatski ble jo dømt til 10 års fengsel for et par dager siden. Nå er Svetlana Tikhanovskaja dømt til 15 års fengsel, in absentia.
    Det er jo nærmest umulig nå å skille Belarusisk politikk fra Russland. Det ene er en kopi av det andre.
    Tror at folket snart må ta til gatene, før det for sent.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    3.236
    Torget vurderinger
    1
    Reuters melder nå at Wagner-sjefen har meddelt at hans representanter ble nektet adgang til russlands hovedkontor for militære operasjoner.
    Ikke får han adgang, ikke blir han anerkjent men derimot neglisjert av Putin, har problemer med å få tilført ammunisjon og utstyr, etc. Hvorfor finner ikke Prigozjin seg en annen oppdragsgiver for sin militære hær, f eks en afrikansk diktator?
    Wagner har lekt krig litt både her og der.

     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Har noen sett noen dokumentasjon på dette angrepet på Melitopol (sakset fra VG):
    "
    Hevder flere hundre russiske soldater kan være drept i angrep
    Melitopols ordfører som befinner seg i eksil, Ivan Fedorov, sier «hundrevis» av russiske soldater kan ha blitt drept i et ukrainsk angrep på byen, som er under russisk okkupasjon.
    Det skriver den ukrainske avisen Kyiv Independent.
    To kraftige eksplosjoner rammet byen og de rammet russiske militærbaser, skriver det ukrainske nyhetsbyrået Ukrinform.
    Ordfører Fedorov sier den ukrainske generalstaben vil oppdatere med eksakte tall.
    Hans opplysninger er ikke bekreftet av uavhengige kilder."

    Edit: Gammel sak tydeligvis
     
    Sist redigert:

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.947
    Antall liker
    1.284
    Torget vurderinger
    2
    Har noen sett noen dokumentasjon på dette angrepet på Melitopol (sakset fra VG):
    "
    Hevder flere hundre russiske soldater kan være drept i angrep
    Melitopols ordfører som befinner seg i eksil, Ivan Fedorov, sier «hundrevis» av russiske soldater kan ha blitt drept i et ukrainsk angrep på byen, som er under russisk okkupasjon.
    Det skriver den ukrainske avisen Kyiv Independent.
    To kraftige eksplosjoner rammet byen og de rammet russiske militærbaser, skriver det ukrainske nyhetsbyrået Ukrinform.
    Ordfører Fedorov sier den ukrainske generalstaben vil oppdatere med eksakte tall.
    Hans opplysninger er ikke bekreftet av uavhengige kilder."
    Vanskelig å si hvor mange okkupanter som ble knertet, men det er litt lenger artikkel her:

    Edit: fjernet lenke til gammel artikkel.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn