Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Stalin sendte også ukrainere til Finland 1940-41. (44th rifle division) Der frøys de ihjel i tusenvis . Sommeruniformer passer dårlig til den finske vinteren.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.066
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Vladimir Lisin (RUS) og Alexander Ratner (RUS) ble "tuppet" ut av ISSF i dag.

    Men i IPSC har de derimot prestert å få gjenvalgt den russiske presidenten, til tross for at det russiske IPSC-forbundet har aktivt og helt utilslørt benyttet organisasjonen offentlige front for å samle inn penger til krigføringen mot Ukraina.

    Kan ikke si at jeg er spesielt stolt av akkurat dette....
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    ^ har flere i klubben som er litt i harnisk nå.

    Ikke bare det du sier, men også at de har tildelt RUS kategorien:

    FOLLOWING IPSC REGIONS WERE RECOGNIZED FOR THEIR ACHIEVEMENTS IN 2021:
    · Russia Top Ranked IPSC Region


     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.552
    Antall liker
    7.058
    Som nevnt flere ganger: Enhver organisasjon med russland som medlem er korrupt.
    Og som jeg vel har kommentert omtrent like mange ganger, dette er en floskelsannhet (a la, russerne spiller ikke poker, de spiller sjakk) med så store forbehold at det vitner om manglende forståelse for hvor forskjellig ulike internasjonale organisasjoner som Russland er medlem av er bygget opp og fungerer.

    Bare innenfor FN systemet er det svært stor forskjell på hvordan de ulike, semi-autonome organisasjonene opererer og hvilke incentiver eller åpning for korrupsjon som gjelder.

    I de fleste internasjonale organisasjoner jeg kjenner til snakker man uansett ikke om banal korrupsjon ala FIFA med bestikkelser og smøring (med unntak for Aserbajdsjans kaviardiplomati i Europarådets parlamentarikerforsamling) men snarere om å få egne inn i politisk-utnevnte lederstillinger. Hva gjelder det siste så er italienerne de selvkronte kongene på haugen.

    Så kan man jo også spørre seg selv om det bare var av rent meritokratiske grunner at vi fikk Det Norske Hus inn som generalsekretær i Europarådet.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og som jeg vel har kommentert omtrent like mange ganger, dette er en floskelsannhet (a la, russerne spiller ikke poker, de spiller sjakk) med så store forbehold at det vitner om manglende forståelse for hvor forskjellig ulike internasjonale organisasjoner som Russland er medlem av er bygget opp og fungerer.

    Bare innenfor FN systemet er det svært stor forskjell på hvordan de ulike, semi-autonome organisasjonene opererer og hvilke incentiver eller åpning for korrupsjon som gjelder.

    I de fleste internasjonale organisasjoner jeg kjenner til snakker man uansett ikke om banal korrupsjon ala FIFA med bestikkelser og smøring (med unntak for Aserbajdsjans kaviardiplomati i Europarådets parlamentarikerforsamling) men snarere om å få egne inn i politisk-utnevnte lederstillinger. Hva gjelder det siste så er italienerne de selvkronte kongene på haugen.

    Så kan man jo også spørre seg selv om det bare var av rent meritokratiske grunner at vi fikk Det Norske Hus inn som generalsekretær i Europarådet.
    Ser det, men regner med at du også ser poenget med spissformuleringen. russland har misbrukt «konsensusbaserte» organisasjoner, misbruker sin vetorett der de har det, og misbruker samarbeidsorganisasjoner som kanaler for propaganda og rene løgner til den grad at det stiller store spørsmålstegn ved hensikten ved å ha russland som ikke-suspendert medlem noesteds. Og så har man den rene korrupsjonen med penger til sveitsisk bankkonto og lignende, men nå siktet jeg mest til russlands kyniske misbruk av internasjonalt samarbeid. Kompromittert er kanskje et mildere ord enn korrupt, men det blir for mildt til å beskrive effekten dette har.
     
    Sist redigert:

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Eg reagerte på bruken pakketeip/gaffa som handjarn og bind for augo. Dessutan skrytebilete, som kanskje er innafor sidan dei ikkje kan identifiserast. Dette er på ingen måte Nazi-Tyskland eller Russland, men likevel noko eg (veldig sivil type) reagerer på. Det er sannsynlegvis ikkje ukrainsk standard, som JMM skreiv, men ei uheldig hending.
    Hvis du titter litt på YouTube så ser du at det er pickup plan og sivil biler i flust blant kjøretøyene til soldatene i Ukraina. Det kan vel være ett tegn på at det er litt skralt med utstyr, så da tar man det man har, at de binder fangene for øyene skjønner jeg godt når fange transporten er ett pickup plan. Fangene kan da ikke regne med å bli behandlet bedre enn sånn soldatene til Ukraina har det?

    Alle soldater fra Russland er med på denne angreps krigen.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.296
    Antall liker
    1.736
    Sted
    Bergen
    I mellomtiden strammes det til i nord
    Amerikanerne viser igjen at de har god tilgang til informasjon. Eneste som nå gjenstår er amerikansk testing av urimelige russiske krav i internasjonalt farvann, eller kanskje det ikke er internasjonalt?

    Marinen står nok ovenfor endel fremtidige utfordringer, feks et par russiske marine fartøy som patruljerer rundt Svalbard..
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.849
    Torget vurderinger
    0
    Nå har jo Russland plantet flagget på havbunnen på geografisk Nordpol. Da skal vi ikke se bot fra at de regner allt hav mellom Sibir og Nordpolen som russisk "innhav" eller russisk territorie.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.335
    Antall liker
    10.919
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå har jo Russland plantet flagget på havbunnen på geografisk Nordpol. Da skal vi ikke se bot fra at de regner allt hav mellom Sibir og Nordpolen som russisk "innhav" eller russisk territorie.
    Det er jo i prinsippet hva den nye loven sier, selv om den fremhever tre passasjer innenfor territorialgrensen. Men russerne vil ikke like det om den skaper internasjonal presedens. Stikkord: Sund og bælter vs østersjøflåten.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Det er jo i prinsippet hva den nye loven sier, selv om den fremhever tre passasjer innenfor territorialgrensen. Men russerne vil ikke like det om den skaper internasjonal presedens. Stikkord: Sund og bælter vs østersjøflåten.
    Ut av Østersjøen gjennom Storebælt eller Øresund er det vel så grunt at det ikke er mulig å snike seg ut om man har aldri så lyst heller.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ikke ubemerket, men det er fri gjennomfart som gjelder, og det er mye rart med russisk flagg som går gjennom der uten å behøve spørre om lov på forhånd. Kan jo fort endre seg.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.419
    Antall liker
    3.536
    Sted
    Sunnmøre
    Fangene kan da ikke regne med å bli behandlet bedre enn sånn soldatene til Ukraina har det?
    Nei, eller det kjem an på, men eg reknar dette temaet for utdebattert; mi førestelling om krigsfangar er nok i stor grad forma av britiske filmar frå 1960- og 70-talet.

    Eg lufta ei litt uggen magekjensle, fekk rimeleg kontant og stort sett sakleg motbør og seier meg i stor grad samd. I verste fall er dette litt ugreitt (å spreia slike bilete), men verkeleg ingenting å ta på veg for.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Nei, eller det kjem an på, men eg reknar dette temaet for utdebattert; mi førestelling om krigsfangar er nok i stor grad forma av britiske filmar frå 1960- og 70-talet.

    Eg lufta ei litt uggen magekjensle, fekk rimeleg kontant og stort sett sakleg motbør og seier meg i stor grad samd. I verste fall er dette litt ugreitt (å spreia slike bilete), men verkeleg ingenting å ta på veg for.
    Vi skal ikke kimse av en god historie 😉 :)

    "Filmen" om denne krigen vet jeg ikke om jeg engang tør og se... MEN det kommer mange historier og filmer om dette!
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Nei, eller det kjem an på, men eg reknar dette temaet for utdebattert; mi førestelling om krigsfangar er nok i stor grad forma av britiske filmar frå 1960- og 70-talet.

    Eg lufta ei litt uggen magekjensle, fekk rimeleg kontant og stort sett sakleg motbør og seier meg i stor grad samd. I verste fall er dette litt ugreitt (å spreia slike bilete), men verkeleg ingenting å ta på veg for.
    Neida, er enig men har lite sympati.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.552
    Antall liker
    7.058
    Ser det, men regner med at du også ser poenget med spissformuleringen. russland har misbrukt «konsensusbaserte» organisasjoner, misbruker sin vetorett der de har det, og misbruker samarbeidsorganisasjoner som kanaler for propaganda og rene løgner til den grad at det stiller store spørsmålstegn ved hensikten ved å ha russland som ikke-suspendert medlem noesteds. Og så har man den rene korrupsjonen med penger til sveitsisk bankkonto og lignende, men nå siktet jeg mest til russlands kyniske misbruk av internasjonalt samarbeid. Kompromittert er kanskje et mildere ord enn korrupt, men det blir for mildt til å beskrive effekten dette har.
    Joda, men spissformuleringer generelt blir jo gjerne enda bedre av litt presisjon.

    Det begynner jo å bli en del år siden jeg her inne første gang nevnte hvordan jeg så MSC-07 og putlers tale der som det store vannskillet. Det mener jeg fortsatt gjelder, også for Russlands opptreden i internasjonale fora og samarbeidsorganisasjoner. I alle fall i de meste relevante for oss nordmenn. Selv derfra var det en gradvis utvikling hvor stadig større innskrenkninger av rettigheter, og da særlig for det sivile samfunn generelt og menneskerettighetsforkjempere spesielt innad i Russland, gikk hånd i hånd med en stadig mer aggressiv linje i utenrikspolitikken, både bi- og multilateralt.

    Men om du for ti år siden hadde spurt folk som jobbet med forhandlinger i Europarådet om deres største utfordringer, så hadde svaret sannsynligvis fortsatt ikke vært Russland. Snarere Søndre Kaukasus sine Knoll og Tott, Armenia og Aserbajdsjan, som begge iherdig forsøkte å gjøre et hvert spørsmål til egentlig å handle om Nagorno Karabakh, og som ikke hadde noen skrupler over å la sin egen fastlåste konflikt over en steinrøys på størrelse med Rana kommune låse fast også alt mulig annet for alle andre.

    Fra 2014 har det vært en annen skål, hvor russiske forhandlere har skrudd alt til elleve, i et multippelt kyllingspill om hva ellers de kan komme unna med.

    Nå har jo utsagnet om at russerne bedriver sjakk gått litt av moten de siste månedene etter at hele verden har sett i sanntid hvilke geniale taktiske og strategiske disposisjoner de faktisk har gjort på brettet.

    Jeg er helt enig i at russerne, og i økende grad, har misbrukt sin vetorett og etterhvert, som beskrevet over, har blitt den desidert største utfordring for mellomstatlig samarbeid basert på avtalte prinsipper og forpliktelser fra FN til Europarådet og OSSE.

    Det sagt, jeg klarer ikke å la være å Irritere meg av utsagn som at "enhver organisasjon med Russland som medlem er korrupt", fordi det impliserer en kritikk mot en hver organisasjon Russland er medlem av, som ditto like korrupt og dermed illegitim som Russland selv.
     
    Sist redigert:

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    16.005
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    90.000 døde er passert.Det går ikke lenger med like mye materiell. Men kanonføde ser det ut til at de har rikelig tilgang på.

    4341B742-5C31-4CF4-8956-44F814FE1C0D.jpeg
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.296
    Antall liker
    1.736
    Sted
    Bergen
    Bedre produktreklame får man ikke, dessverre i denne sammenhengen.
    Ring 4 er kanskje ikke like fornøyd med denne type reklamering..
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.552
    Antall liker
    7.058
    putlers kamp mot ytringsfriheten er åpenbart ikke av nyere dato.

     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.620
    Antall liker
    929
    Er vi for positive / optimistiske til hvordan krigen går sin gang?

    Nato-etterretning (lest i går) anslår at mer enn 100 tusen russiske soldater er falt og anslår omtrent samme antall på Ukrainsk side, men tallene blir bevisst holdt nede for å opprettholde moral. I tillegg er det mange Ukrainske sivile drepte og skadde og mange har flyktet.
    Militær offiser, britisk tror jeg, uttalte for 2 dager siden at Russland har hatt stor tap i Hæren, men at deres Luftforsvar og Marine var omtrent som før krigen startet, selv om de har mistet 200 fly og mange helikopter + noen båter.
    Ukrainsk infrastruktur lider tilgangs, med bombede boligblokker, skoler, sykehus, veinett, broer, og vann og strømforsyning er påført omfattende skader og dette kan fortsette i lang tid for det har Russland kapasitet til. De kan male Ukraina i stykker litt etter litt, ettersom det drar ut i tid.
    (for å ta med Hegnar i parentes, så beskrev han og i sin leder,"Putin bør myrdes", ingen detaljer men liksom en oversikt, at Ukraina oppnår ikke så mye, tatt delvis tilbake 2 byer og noen landsbyer, men det er fortsatt utrygt der. Videre beskriver han de norske militæreksperter/offiserer som litt naive med sin skrivebords-krig og deres optimisme på Ukrainas vegne, og at deres analyser også er feilaktig) Vel, han om det.
    Det er fortsatt å håpe USA og Nato fortsetter å bistå av slikt omfang at Ukraina kommer seg fra dette uten å bli lagt helt i ruiner.
    De fleste er sikkert i tvil om hvordan krigen skal utvikle seg. Spennende er det i alle fall og i høyeste grad tragisk.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.296
    Antall liker
    1.736
    Sted
    Bergen
    Helt korrekt, og som jeg har påpekt tidligere, russer marinens ressurser i nord er formidabel. Men russerne må, på samme måte som USA, ta høyde for det ukjente;,konflikter og krig på flere fronter så også de må balansere og ikke tømme alt

    Forøvrig, det synker inn
    Håper flere innser egne statiske begrensninger og naivitet mht krig og fred å sånn, spesielt de som befinner seg innenfor ring 3 og som skal befatte seg med slikt
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.655
    Antall liker
    21.456
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Hegnar som militæranalytiker.

    Men ja. Det putrer mye i gjørmesuppe på et spesielt frontavsnitt nå. Håper det ikke sløses bort for mye godt Ukrainsk infanteri og at de også denne gangen har en plan bedre enn de i Blackadder GF.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.219
    Antall liker
    2.645
    Sted
    Liten by

    Selv før Ukraina så var vel dette idioti? Eller er det ingen som tenker i Norge lenger....
    Er vi virkelig så blåøyde her?
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Helt korrekt, og som jeg har påpekt tidligere, russer marinens ressurser i nord er formidabel. Men russerne må, på samme måte som USA, ta høyde for det ukjente;,konflikter og krig på flere fronter så også de må balansere og ikke tømme alt

    Forøvrig, det synker inn
    Håper flere innser egne statiske begrensninger og naivitet mht krig og fred å sånn, spesielt de som befinner seg innenfor ring 3 og som skal befatte seg med slikt
    tyskerne kan det heller ikke.


    (googletrans)

    Bundeswehr er i enda verre form i dag enn det var før Ukraina-krigen. I tilfelle krig vil ammunisjonsreservene deres vare i to dager. Ønsker SPD-minister Lambrecht til og med kraftige væpnede styrker?

    Vil vi ha væpnede styrker som kan forsvare vårt land og allierte? Ser du på Grunnloven eller gjeldende undersøkelser, er svaret entydig: ja. Men hvis man ser på tilstanden til Bundeswehr, er tvil passende, fordi regjeringer og Forbundsdagen har styrt hæren i flere tiår.

    At Tysklands væpnede styrker ikke lenger fryktes i Europa kan være en fordel. At de allierte ler av dem er ikke så bra, men det skjer oftere og oftere. Selv en tysk kampvogn er bare så god som radioforbindelsen eller ammunisjonsforsyningen. Og når tyske Panzergrenadiers låner stalltelt fra mindre land under manøvrer fordi de ikke får tak i noen selv, er det bittert for dem. Men også pinlig for Tyskland.

    Nå var det et «vendepunkt» og noe endret seg etterpå, i hvert fall når det gjelder ord og vedtak. Dessverre ikke i aksjon. For ni måneder etter starten på det andre russiske angrepet på Ukraina, er Bundeswehr like «tom» (et ord fra hærsjefen) som den var 24. februar. Ting er sannsynligvis enda verre for dem fordi våpen og materialer fra Ukraina-hjelpen ikke blir ombestilt.

    Det er uforklarlig hvorfor investeringer i våpen og materiell ble redusert i forsvarsbudsjettet for 2023 og hvorfor budsjettet til forsvarsminister Christine Lambrecht (SPD) som helhet taler mer for reduksjon enn vekst. Det er derfor troppene står stille, ja bokstavelig talt: i begynnelsen av oktober var det stramme drivstoffbudsjettet nesten brukt opp. Tankene kunne bare fylles ytterligere med alle slags husholdningstriks, som en CDU-parlamentsmedlem fant ut etter iherdige henvendelser.

    Kjøpekraften til spesialfondet har falt til 85 milliarder

    Men det er et «spesielt fond», er svaret. Ja, parlamentet har godkjent et lån på 100 milliarder euro. Departementet måtte imidlertid kutte kraftig i anskaffelseslisten fordi renter, valutatap og inflasjon ikke var med. Man kunne ha visst det, men det ble ignorert. Så den ferdige forretningsplanen var ikke tilgjengelig før i midten av november. I mellomtiden har kjøpekraften til 100 milliarder kanslerløftet falt til rundt 85 milliarder. Man kan kjøpe alt mulig, skulle man tro.

    Fire uker før årsskiftet kommer det imidlertid frem at så å si ingenting er bestilt så langt. Parlamentet har ennå ikke sett et lovforslag om helikoptre, jagerfly eller korvetter. Alle stortingsgruppene, med unntak av SPD, klaget på dette i budsjettdebatten og krevde mer fart. Men hvorfor må medlemmer av regjeringen og opposisjonen trygle Lambrecht om å behage, vennligst bruke alle de pengene raskere? Vil statsråden og tidligere funksjonæren i parlamentarisk Venstre kanskje ikke at forsvaret skal kjempe i det hele tatt?

    Budsjettdebatten var også pinlig for Olaf Scholz, ikke bare på grunn av hans brutte toprosentløfte. Kansleren har lovet NATO at innen 2025 vil en hel divisjon være klar for innsats igjen, det er rundt 15 000 soldater. Andre hærenheter måtte plyndres ytterligere for å utstyre "kanslerdivisjonen". Ingen i Forsvarsdepartementet tror at nødvendig nytt materiell, stridsvogner og artilleri kan skaffes innen utgangen av 2024. Dette gjelder selvfølgelig spesielt hvis du ikke bestiller noe i det hele tatt. Vet kansleren det allerede og forstår statsråden problemet?

    Ammunisjonen til Bundeswehr er bare nok til to dagers kamp

    Til slutt er det forvirrende hvorfor Lambrecht ikke investerer i ammunisjon. Allerede før krigen startet manglet Bundeswehr artillerigranater eller raketter verdt mer enn 20 milliarder euro. Kravet er beregnet ut fra NATOs krav om å ha ammunisjon på lager i 30 dagers kamp. Selv det er ganske beskjedent når du tenker på de siste ni månedene i Ukraina. I Bundeswehr sies det å være nok til to dager med kamp, detaljer er hemmelige. Så nå må du bestille raskt og i store mengder. Hvorfor skjer ikke dette? Foretrekker ministeren væpnede styrker uten ammunisjon?

    Ammunisjonsspørsmålet er ett av mange. Et år etter tiltredelsen har Lambrecht fortsatt ikke noe konsept for de væpnede styrkene, ingen reformforslag for det overdrevne militærbyråkratiet, ingen anelse om europeisk rustningssamarbeid, ingen tanke på en større omstrukturering av anskaffelsessystemet. I elleve måneder nå har en ikke-spesialist statssekretær og partivenn fra rettsvesenet trikset med det som kalles en «inventar». Det sies om statsråden at hun nå gradvis finner veien inn på kontoret som hun faktisk aldri ønsket å ha. Det kan neppe være nok.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.655
    Antall liker
    21.456
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Har vært så mye tåke i huet på folk som burde vært klare i toppen både lokalt, regionalt og nasjonalt.
    I den forbindelse interessant at partiet Rødt er +10%. Sikkerhetspolitikk står ikke øverst på én av 10 meningsmåltes agenda får vi håpe.

    Fantastisk hvor dypt den tyske skammen sitter. Handlingslammende dypt.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ^Har vært så mye tåke i huet på folk som burde vært klare i toppen både lokalt, regionalt og nasjonalt.
    I den forbindelse interessant at partiet Rødt er +10%. Sikkerhetspolitikk står ikke øverst på én av 10 meningsmåltes agenda får vi håpe.

    Fantastisk hvor dypt den tyske skammen sitter. Handlingslammende dypt.
    den dagen nato kommer inn i politikken som et problem igjen, så vil rødt – om de ikke gjør en u-turn – ta sp-fallet!
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.419
    Antall liker
    3.536
    Sted
    Sunnmøre
    Er vi for positive / optimistiske til hvordan krigen går sin gang?
    Eg trur det, men eg har teke feil tidlegare. Både før Kharkiv og Kherson trudde eg at vi hadde nådd ein stillstand der ingen av partane hadde ressursar til å gjennomføra offensive operasjonar, og at ein forhandla fred var i vente. Det var feil.

    Så, ja, eg trur at det godt kan koma fleire ukrainske gjennombrot. Problemet er at dei er små, og at Russland ser ut til å halda oppsiktsvekkjande godt stand i dei områda dei har okkupert. Då kokar det ned til kva side tida arbeider best for.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Er vi for positive / optimistiske til hvordan krigen går sin gang?

    Nato-etterretning (lest i går) anslår at mer enn 100 tusen russiske soldater er falt og anslår omtrent samme antall på Ukrainsk side, men tallene blir bevisst holdt nede for å opprettholde moral.
    jeg har ingen begrunnete meninger om antall, men leste dette, hvor en talsmann for presidenten nevnte 13.000.


    vi er vel uansett litt ute i mørkra her…
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.655
    Antall liker
    21.456
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Husk at Killed og Casualties ikke er det samme. Sistnevnte er tap i drepte og sårede.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.620
    Antall liker
    929
    Den finske statsminister taler klokt," Europa er for svakt i dag og i uoverskuelig fremtid" og Tyskland er tafatt. Og flere med.
    Burde ikke Europa nå legge til side det de holder på med og heller møtes og planlegge solid opprustning, våpenfabrikker og ammo. + strategi.
    Jeg mener situasjonen tilsier det og ikke bare stole på USA i bakhånd, slik det har vært.
    Og vi trenger gode og realistiske militære analyser hvor ønsketenkning er en beskjeden faktor.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det er utrolig skummelt og risikofylt å basere vårt forsvar på USA. Det amerikanske demokratiet er under sterkt press, om en fyr som Donald igjen skulle bli valgt som president der borte er det fare for at USA melder seg ut av det meste, han har vel uttalt mer en en gang at han er misfornøyd med EU`s innsats i Nato osv.

    Vi må opplagt håpe på et sterkere, og mer uavhengig Europa. Vi kan ikke tillate oss å basere oss på fjerne makter verken vedr energi eller forsvar.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    9.664
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Eller som EU presidenten sa i sommer: Europa har basert sin sikkerhet på USA, sin energi på Russland, og sitt marked på Kina. Den tiden er ugjenkallelig over.

    Og for egen del vil jeg legge til: Dersom flyktige norske velgere tror dette blir billig, og at det kan løses utenfor EU, så tar de feil. Stakkars norske regjeringer som skal løse dette med kravstore og bortskjemte norske velgere.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn