Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.505
    Antall liker
    8.046
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Om de kun utleverer faktiske forbrytere så er det nå en ting, selv om jeg ikke unner veldig mange å sitte i et tyrkisk fengsel. Begynner de å utlevere politiske motstandere så er det noe litt annet.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.276
    Antall liker
    9.120
    Om de kun utleverer faktiske forbrytere så er det nå en ting, selv om jeg ikke unner veldig mange å sitte i et tyrkisk fengsel. Begynner de å utlevere politiske motstandere så er det noe litt annet.
    Ja vi husker vel alle Midnight Express. Men det er jo lov til å undres på hvorfor Erdogan personlig vil ha utlevert en som har svindlet noen bankkort, med mindre det var Erdogan sine egne kort...:cool:
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.505
    Antall liker
    8.046
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Sikkert kortene til noen han kjenner. Erdogan selv har vel sikkert noen som bærer pengene for ham, slik som Elizabet II.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.112
    Antall liker
    3.229
    Torget vurderinger
    1
    Veldig uforsiktig omgang med fyrstikker, ser det ut til. Nei, motorbrann på kjøretøy i tilknytning til flyplassen, var det visst denne gangen.
    Kunne ha tenkt meg å ha sett den motoren som kunne forårsake denne typen ødeleggelse ved havari. Selv ikke om den var koblet til en mega tankvogn med napalm, ville ikke eksplosjon ha kastet stålbjelker 500 meter og satt fyr på store deler av flyplassen og omkringliggende områder.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.502
    Antall liker
    35.401
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kunne ha tenkt meg å ha sett den motoren som kunne forårsake denne typen ødeleggelse ved havari. Selv ikke om den var koblet til en mega tankvogn med napalm, ville ikke eksplosjon ha kastet stålbjelker 500 meter og satt fyr på store deler av flyplassen og omkringliggende områder.
    Helt normalt i Belarus, tydeligvis. Man forsøker bare å få start på Ladaen, og booom, såpass at det lyser opp himmelen i mils omkrets. En hverdagslig sak. Skjer stadig vekk. Helt normalt, ingen ting å se her.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.502
    Antall liker
    35.401
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ingenting om Amnesty Ukrainas respons. Ei heller diskusjonen internt i Amnesty, hvor grunnlegger av Amnesty Sverige trekker seg i protest.

    Ingenting om at rapporten brukes i russisk propaganda.
    Fra en svenskspråklig frivillig i Ukraina:
    Ryssarna i sin tur har intensifierat beskjutningen av Kharkiv, Nikopol och Mykolaiv. ENBART CIVILA MÅL och med motiveringen att enligt AI så har vi satt depåer och manskap i skolor och bostadshus SÅ JÄVLA MYCKET TACK AI, ni har civilas blod på era händer, ni har gjort en massa barn föräldralösa, ni borde faktiskt ta ert ansvar och inte bete er som en hop ryggradslösa ynkryggar.
    Og fra en som var i felten sammen med Amnesty-folkene:
    Hva som foregår nå:
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ufattelig naivitet fra AI. Det skal mye til for å få renomeet deres på stell nå.

    Jeg så Mutch sin rapport for et par dager siden mener jeg.

    Troen på at det går an å være nøytral i en krig der den ene parten lyger så det renner av de og bruker et hvert påskudd for å forsvare krigsforbrytelser er helt på trynet for å si det svært forsiktig.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.502
    Antall liker
    35.401
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ufattelig naivitet fra AI. Det skal mye til for å få renomeet deres på stell nå.

    Jeg så Mutch sin rapport for et par dager siden mener jeg.

    Troen på at det går an å være nøytral i en krig der den ene parten lyger så det renner av de og bruker et hvert påskudd for å forsvare krigsforbrytelser er helt på trynet for å si det svært forsiktig.
    Jurist i internasjonal rett radbrekker Amnesty-rapporten på faglig grunnlag:
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.562
    Antall liker
    7.093
    Folkens, vær sikker på en ting; - det vestlige raseri mot AI grunnet deres Ukraina-rapport er en tusen ganger større gavepakke for Kreml enn hva rapporten selv er for deres allerede avhengslede og spaced-out propagandaapparat.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.502
    Antall liker
    35.401
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Folkens, vær sikker på en ting; - det vestlige raseri mot AI grunnet deres Ukraina-rapport er en tusen ganger større gavepakke for Kreml enn hva rapporten selv er for deres allerede avhengslede og spaced-out propagandaapparat.
    Synd at Amnesty valgte å blåse sin egen troverdighet på dette, da. Arrogansen i møte med kritikk av deres eget arbeid er forbausende.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.562
    Antall liker
    7.093
    Synd at Amnesty valgte å blåse sin egen troverdighet på dette, da. Arrogansen i møte med kritikk av deres eget arbeid er forbausende.
    Har lest rapporten nøye og har hatt nok kontakt med AI i årenes løp til at jeg kjenner ganske godt til hvem de er og hvordan de jobber. Som folkene i HRW og tilsvarende aktører så preges AI av idealistiske MR-aktivister på lavere nivå og ofte ganske dogmatiske jurister på IHL og IHRL på mellomnivå og opp.

    Vant til å lese den slags rapporter gjennom mange så syntes jeg først det ikke var så mye å gå karnakkas av. Deres rapporter leses jo stort sett av folk som følger med dem over tid. Men klart, jeg ser jo også at her har de gjort en kjempebrøler med rapporten ved ikke å kontekstualisere de funn de har gjort mot konkrete IHL prinsipper og forpliktelser fra forrige verdenskrig
    med den aktuelle situasjon (til tross for at russerne rent militært ikke nødvendigvis har kommet så mye lenger doktrinemessig siden da).

    Ja, håndteringen av kritikk har også vært, eh, høyst kritikkverdig.

    Men jeg står fortsatt fast ved et mer politisk perspektiv. Om denne ene rapporten undergraver all AIs kredibilitet, hva da med de tjue de alt har publisert til nå og en rekke på gang om russiske krigsforbrytelser, den dag Haag kaller? Også verdiløse?

    AI har vært en torn i Putins side i over tjue år, skal vi hjelpe ham å endelig bli kvitt dem?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.250
    Antall liker
    9.484
    Torget vurderinger
    2
    ;MR?? IHRL? IHL* letterere å forstå inlegget uten stammespråk og interne forkortelser
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.502
    Antall liker
    35.401
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har lest rapporten nøye og har hatt nok kontakt med AI i årenes løp til at jeg kjenner ganske godt til hvem de er og hvordan de jobber. Som folkene i HRW og tilsvarende aktører så preges AI av idealistiske MR-aktivister på lavere nivå og ofte ganske dogmatiske jurister på IHL og IHRL på mellomnivå og opp.

    Vant til å lese den slags rapporter gjennom mange så syntes jeg først det ikke var så mye å gå karnakkas av. Deres rapporter leses jo stort sett av folk som følger med dem over tid. Men klart, jeg ser jo også at her har de gjort en kjempebrøler med rapporten ved ikke å kontekstualisere de funn de har gjort mot konkrete IHL prinsipper og forpliktelser fra forrige verdenskrig
    med den aktuelle situasjon (til tross for at russerne rent militært ikke nødvendigvis har kommet så mye lenger doktrinemessig siden da).

    Ja, håndteringen av kritikk har også vært, eh, høyst kritikkverdig.

    Men jeg står fortsatt fast ved et mer politisk perspektiv. Om denne ene rapporten undergraver all AIs kredibilitet, hva da med de tjue de alt har publisert til nå og en rekke på gang om russiske krigsforbrytelser, den dag Haag kaller? Også verdiløse?

    AI har vært en torn i Putins side i over tjue år, skal vi hjelpe ham å endelig bli kvitt dem?
    Nei, men la oss nå anvende forsvarsargumentet om dem selv: Hvis noen på ens egen side har gjort noe kritikkverdig må det være lov å påpeke det. Amnesty mener at de er i sin fulle rett til å kritisere det de selv (feilaktig) mener er overtramp fra ukrainsk side, uansett hvordan dette vil bli misbrukt. Vel, da må det være lov å påpeke at Amnesty har tråkket ettertrykkelig i baret her både i form og innhold, heller enn å feie brøleren under teppet med argumenter om at «vi kan behøve deres vitnesmål i Haag» eller å ta hensyn til diverse diktatorer sikkert gotter seg ved synet. Amnesty synes tydeligvis ikke noe slikt skal gjelde for dem selv, ut fra responsen på kritikken å dømme. Arrogansen er forbausende.
     
    Sist redigert:

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.228
    Antall liker
    4.852
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan klarte Ukraina å ramme en flybase på Krim, 225 km fra nærmeste Ukraina-kontrollerte landområde?

     
    Sist redigert:

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.562
    Antall liker
    7.093
    International humanitarian law og international human rights law formoder jeg. MR...? :unsure:
    Jepp, mens IHL nedstammer fra Genève, så stammer IHRL fra UDHR (Universal Declaration on Human Rights) og ICCPR (International Covenant on Civil and Political Rights). Til sammen utgjør disse dokumentene grunnpilarene i det internasjonale juridiske rammeverk for forsvar av menneskerettigheter, inklusive i konflikt og krig.

    MR er hjem igjen for menneskerettigheter.
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Fra en svenskspråklig frivillig i Ukraina:

    Og fra en som var i felten sammen med Amnesty-folkene:
    Hva som foregår nå:
    «Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner».

    Slik må de mange millioner som støttet Amnesty økonomisk føle det nå. Det får aldri ligge i en menneskerettsorganisasjons mandat å bidra med moralsk støtte til verdens farligste og mest brutale regime.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.562
    Antall liker
    7.093
    Nei, men la oss nå anvende forsvarsargumentet om dem selv: Hvis noen på ens egen side har gjort noe kritikkverdig må det være lov å påpeke det. Amnesty mener at de er i sin fulle rett til å kritisere det de selv (feilaktig) mener er overtramp fra ukrainsk side, uansett hvordan dette vil bli misbrukt. Vel, da må det være lov å påpeke at Amnesty har tråkket ettertrykkelig i baret her både i form og innhold, heller enn å feie brøleren under teppet med argumenter om at «vi kan behøve deres vitnesmål i Haag» eller å ta hensyn til diverse diktatorer sikkert gotter seg ved synet. Amnesty synes tydeligvis ikke noe slikt skal gjelde for dem selv, ut fra responsen på kritikken å dømme. Arrogansen er forbausende.

    For det første, AI er en INGO og har dermed intet ansvar for om deres rapporter kan bli «misbrukt» eller ei. Å være bekymret for hvordan Kreml bruker sitt propagandaapparat er ikke bare så 2022 eller 2014, men 2007.

    For det andre, det ville være særs overraskende at noen angrepet part i vår tid ikke også ville bryte med noen av prinsippene i IHL, som de ble nedfelt for snart åtti år siden. Men fordi de er hva vi har av internasjonale forpliktelser på området, så må vi som AI, forholde oss til dem. Uperfekte og arkaiske som mange av dem er.

    For det tredje, jeg leser ikke denne rapporten som at det feilaktig har blitt oppført at noe som helst brudd har blitt begått på ukrainsk side. Det ville i tilfelle ha vært helt enestående og historisk etter alle konflikter jeg har fulgt gjennom tre tiår. Ad lesing av IHL og kontekstualisering har jeg alt kommentert.

    For det fjerde, med fare for nok en gang repetere meg selv; fortsett endelig å kritisere denne rapporten. Kritiser gjerne også måten AI har håndtert kritikken.

    Nok en gang vil jeg vise til Zelenskiy, og folkene rundt ham, for klokelig håndtering av en svak AI rapport uten å åpne krig på den fronten mot AI som sådan, og gjøre Putin en tjeneste i prosessen.
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    For det første, AI er en INGO og har dermed intet ansvar for om deres rapporter kan bli «misbrukt» eller ei. Å være bekymret for hvordan Kreml bruker sitt propagandaapparat er ikke bare så 2022 eller 2014, men 2007.

    For det andre, det ville være særs overraskende at noen angrepet part i vår tid ikke også ville bryte med noen av prinsippene i IHL, som de ble nedfelt for snart åtti år siden. Men fordi de er hva vi har av internasjonale forpliktelser på området, så må vi som AI, forholde oss til dem. Uperfekte og arkaiske som mange av dem er.

    For det tredje, jeg leser ikke denne rapporten som at det feilaktig har blitt oppført at noe som helst brudd har blitt begått på ukrainsk side. Det ville i tilfelle ha vært helt enestående og historisk etter alle konflikter jeg har fulgt gjennom tre tiår. Ad lesing av IHL og kontekstualisering har jeg alt kommentert.

    For det fjerde, med fare for nok en gang repetere meg selv; fortsett endelig å kritisere denne rapporten. Kritiser gjerne også måten AI har håndtert kritikken.

    Nok en gang vil jeg vise til Zelenskiy, og folkene rundt ham, for klokelig håndtering av en svak AI rapport uten å åpne krig på den fronten mot AI som sådan, og gjøre Putin en tjeneste i prosessen.
    «For det første, AI er en INGO og har dermed intet ansvar for om deres rapporter kan bli «misbrukt» eller ei. Å være bekymret for hvordan Kreml bruker sitt propagandaapparat er ikke bare så 2022 eller 2014, men 2007».

    Har ikke en menneskerettsorganisasjon et ansvar for de samfunnsmessige konsekvensene av sitt arbeid?

    Amnesty har ikke brukt mye tid på å vurdere sitt moralske ansvar. Tvert om virker de bevisst å ha avvist innspill om sitt moralske ansvar.

    Denne hendelsen reiser spørsmålet om vi kan stille moralske minimumskrav og -forventninger til uavhengige organisasjoner som har til hensikt å fremme menneskerettigheter.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.502
    Antall liker
    35.401
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Egenæs i Amnesty Norge begynner å fatte tegningen:
    Fler faglige tilbakemeldinger:
     
    Sist redigert:

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.351
    Antall liker
    10.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    For det første, AI er en INGO og har dermed intet ansvar for om deres rapporter kan bli «misbrukt» eller ei. Å være bekymret for hvordan Kreml bruker sitt propagandaapparat er ikke bare så 2022 eller 2014, men 2007.

    For det andre, det ville være særs overraskende at noen angrepet part i vår tid ikke også ville bryte med noen av prinsippene i IHL, som de ble nedfelt for snart åtti år siden. Men fordi de er hva vi har av internasjonale forpliktelser på området, så må vi som AI, forholde oss til dem. Uperfekte og arkaiske som mange av dem er.

    For det tredje, jeg leser ikke denne rapporten som at det feilaktig har blitt oppført at noe som helst brudd har blitt begått på ukrainsk side. Det ville i tilfelle ha vært helt enestående og historisk etter alle konflikter jeg har fulgt gjennom tre tiår. Ad lesing av IHL og kontekstualisering har jeg alt kommentert.

    For det fjerde, med fare for nok en gang repetere meg selv; fortsett endelig å kritisere denne rapporten. Kritiser gjerne også måten AI har håndtert kritikken.

    Nok en gang vil jeg vise til Zelenskiy, og folkene rundt ham, for klokelig håndtering av en svak AI rapport uten å åpne krig på den fronten mot AI som sådan, og gjøre Putin en tjeneste i prosessen.
    Så har vi det at om den ene rapporten om Ukraina inneholder feil, er gjort på manglende grunnlag osv, hva da med troverdigheten til de 20-talls rapportene om russiske overgrep; de er alle presise og på solid grunnlag, eller? Det er bare i den ene rapporten vedr. Ukraina at de er helt på jordet, uproffe og uten utroverdighet? Oddsen her er jo mildt sagt interessant. Kritikken kan fort finne på å spenne ben under resten og.. Dessverre.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.502
    Antall liker
    35.401
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, der er Amnestys egne misforståelser av folkeretten som spenner ben under dem selv. Ikke kritikken av rapporten og påfølgende maktarroganse fra Amnestys side. Derimot er det ikke mye finjuss over det russerne holder på med i okkuperte områder, etnisk rensing og folkemord som det er, men det er kanskje likevel bedre å overlate granskingen til noen som vet hva de holder på med. Amnesty kan gjerne fokusere på å kjempe for fengslede samvittighetsfanger i verdens ulike diktaturer.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    Nei, der er Amnestys egne misforståelser av folkeretten som spenner ben under dem selv. Ikke kritikken av rapporten og påfølgende maktarroganse fra Amnestys side. Derimot er det ikke mye finjuss over det russerne holder på med i okkuperte områder, etnisk rensing og folkemord som det er, men det er kanskje likevel bedre å overlate granskingen til noen som vet hva de holder på med. Amnesty kan gjerne fokusere på å kjempe for fengslede samvittighetsfanger i verdens ulike diktaturer.
    Nå begynner det å bli bokstaver i største laget her, Asbjørn.
    Amnesty har ikke akkurat spart russerne for kritikk av forholdende du trekker fram, saken er bare den at det er såpass selvsagt for alle siviliserte folk, at det ikke skaper noen debatt omkring Amnesty i vår del av verden.
    At de retter en liten pekefinger mot Ukrainske styrker, er liksom en skandale, midt i en krig? Forstår innvendingene, men alvorlig talt, det beste er å ta den saklige kritikken via de bakre linjer, i stedet for å nærmest undergrave hele Amnesty's troverdighet. Fortsatt er det en del uenighet omkring de bakenforliggende forhold, så det er litt prematurt å felle en dom over alt Amnesty har gjort og kommer til å gjøre.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Få minelagte jorder i Russland gitt. Heller ikke særlig mange bombete boligblokker, med mindre man anser boligblokker i Donbass og Kherson som russiske. Bare nevnt som et lite kontrapunkt til AI.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.468
    Antall liker
    3.591
    Sted
    Sunnmøre
    Fler faglige tilbakemeldinger:
    Oppslaget i Aftenposten var bra.

    Generelt meiner eg at påstandar om krigsbrotsverk og ikkje minst folkemord sit litt laust i den offentlege debatten. Ikkje misforstå, det er viktig at det finst internasjonale avtaleverk og ikkje minst at militære på alle nivå kjenner seg forplikta av desse - ingen ønskjer oss tilbake til trettiårskrigane. Difor er det også viktig at Amnesty, HRW og andre dokumenterer.

    Men alt for ofte tykkjer eg at desse påstandane (i den offentlege samtalen) overser styrkeforholda mellom partane og spørsmålet om kven som er angripar og angripen (og kvar striden vert utkjempa). Dessutan, at det er skilnad på i kva grad ein etablert institusjon/militærvesen og ein styrke som er stabla på beina raskt og mindre formelt (e.g: den norske Heimefronten, jf Hellestveit) kan forventast å innarbeida dette hjå mannskapet.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.643
    Antall liker
    15.726
    Torget vurderinger
    2
    ^ Er det av interesse at AI ikke anklager Ukraina for krigsforbrytelser, i rapporten?

    AI påpeker, overfor ukrainske myndigheter, at regulære og irregulære styrker har "deployert" i eller tett ved siviles boliger, skoler og sykehus. AI påpeker at det er alternative forlegningsmuligheter i nærheten, i alle 19 tilfeller, som ikke vil utsette sivilbefolkningen for fare på samme vis. AI påpeker også at russerne vil kunne bruke disse plasseringene som påskudd for å berettige angrep på områder med sivile i.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og siden dette er ukrainske sivilister er jeg sikker på at ukrainerne ville mottatt slike forslag til prosessforbedringer med takk. I stedet for å publisere de på en slik måte at det gir russerne påskudd til enda flere krigsforbrytelser.

    Selv for idealister går det an å bruke vettet og å vurdere forholdsmessighet.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.643
    Antall liker
    15.726
    Torget vurderinger
    2
    Og siden dette er ukrainske sivilister er jeg sikker på at ukrainerne ville mottatt slike forslag til prosessforbedringer med takk. I stedet for å publisere de på en slik måte at det gir russerne påskudd til enda flere krigsforbrytelser.

    Selv for idealister går det an å bruke vettet og å vurdere forholdsmessighet.
    Er AIs monitorgrupper i felt idealister? Det visste jeg ikke.

    Det er standardiserte metoder for rapportering som følges. Disse skal man ikke avvike fra, da rapportene er tenkt som underlag ved juridiske prosesser i etterkant. Samme rapporteringsopplegg følges av ulike monitorgrupper.

    Minnes en reportasje fra Høyesterett i Dagens Næringsliv. Journalisten kommenterte overfor Justitiarius at omgivelsene "ikke er videre kreative".
    "Kreativitet er vel det siste man ønsker fra oss," var det tørre svaret.

    Mange foretrekker at aktoratet får stå alene når noen stilles for retten.
    "Hvordan kan forsvarerne stille opp for et slikt umenneske?"
    Ser ut vil at vi har noe av den samme dynamikken nå.
    Følelser tar overhånd, russerne begår alle feil og ukrainerne gjør alt rett.

    Og Amnesty International er skurken? Jeg ville vært opprørt dersom AI mente at russerne ikke begikk en angripskrig mot et naboland, men det gjør de altså ikke, de legger all skyld for konflikten på russerne.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.643
    Antall liker
    15.726
    Torget vurderinger
    2
    Oksana Pokaltsjuk trakk seg forrige uke som generalsekretær i Amnesty International Ukraina, i protest mot organisasjonens omstridte rapport. Hun uteblir derfor fra organisasjonens arrangement under Arendalsuka.




    https://www.dagbladet.no/nyheter/dropper-norge-besok-etter-oppvask/76869732
    Og her har du Agnes Callamards svar:


    God gjennomgang i USA-finansierte Radio Free Europes nettavis, med diskusjonen mellom Pokaltskuk og AI.

     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.351
    Antall liker
    10.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn