Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.127
    ^ ja, nå som det kommer frem at norge har sendt tunge våpen ment for å senke russiske skip, og slik definitivt gjort oss til part i krigen, så må vi forvente at russland vil øke aktiviteten mot oss.
    Så russerne har ikke gjort oss til en part i krig når de har drevet med cyberangrep mot oss i lang tid, men vi gjorde oss til part da vi sendte ukrainerne hjelp så de skal kunne forsvare seg? Sist vi ble angrepet av en fremmed makt fikk vi minimalt med støtte fra andre land, så det skulle bare mangle at vi hjelper andre i samme situasjon, når vi har mulighet for det.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.448
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    USA hjelper Ukraina med å hive ut russerne, hva er feil med det ? Hvis du fortsatt ikke liker det så kan jeg hjelpe deg med en bussbillet østover.
    Redd for at du må ut med en flybillett og togbillett for det går dårlig med busser for tiden.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.535
    Antall liker
    7.022
    Så russerne har ikke gjort oss til en part i krig når de har drevet med cyberangrep mot oss i lang tid, men vi gjorde oss til part da vi sendte ukrainerne hjelp så de skal kunne forsvare seg? Sist vi ble angrepet av en fremmed makt fikk vi minimalt med støtte fra andre land, så det skulle bare mangle at vi hjelper andre i samme situasjon, når vi har mulighet for det.
    Dessuten kan de jo knappest beskylde oss for å være part i deres ikke-eksisterende krig.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.336
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Nå må du kutte ut.
    Larson viser tydelige og stedige tegn på en typisk radikalisering; det behøver overhodet ikke bety at han får betalt for noe som helst.
    For å gjøre deg lettere til sinns så innrømmer jeg lett at blunketrynet ble glemt. Gadd ikke redigere... :) Ha en riktig god ettermiddag / kveld.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    For å gjøre deg lettere til sinns så må jeg innrømme at blunketrynet ble glemt. Gadd ikke redigere... :) Ha en riktig god ettermiddag / kveld.
    Forklaring akseptert.
    Men generelt er det mange innlegg etter hvert som peker på at Larson er betalt av noen for å mene det han gjør. Det mener jeg oppriktig er helt på jordet, blunkefjes eller ei.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.644
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.535
    Antall liker
    7.022
    Redd for at du må ut med en flybillett og togbillett for det går dårlig med busser for tiden.
    Står det ikke fortsatt noen pent brukte sykler igjen på Storskog?

    Minner ellers på at det til helgen er 35 år siden det sist landet et småfly på den røde plass.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.127
    Dessuten kan de jo knappest beskylde oss for å være part i deres ikke-eksisterende krig.
    Jo da. Vi fører krig, men ikke de. Det er privilegiiet med å skrive historien etter egne ønsker.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    generelt er det mange innlegg etter hvert som peker på at Larson er betalt av noen for å mene det han gjør. Det mener jeg oppriktig er helt på jordet

    Hvorfor er det helt på jordet? Jeg vet selvsagt ikke om det er tilfelle eller ei, men jeg ser det som minst like sannsynlig som at han bare er et radikalisert kålhode. Det er tross alt ikke slik at vi ikke vet at slike betalte agenter finnes, så hvorfor ikke også her?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.570
    Torget vurderinger
    2
    Ambassadør von Geyr er karrierediplomat og ingen SDP-mann.

    Stiller meg derfor noe tvilende til at han skulle ha blitt kalt inn på teppet for en slik beskjed uten at Riksdagens utenrikskomitee hadde blitt orientert om dette.
    Hvor har jeg skrevet at den gode ambassadøren er SPD-mann (sic)?

    Hvordan Russland reagerer på at Tyskland ev overleverer angrepsvåpen til Ukraina gjenstår å se.

    MEN - Scholz er da ikke idiot. Han har ikke, på enerom, bestemt seg for at "Æda, bæda, vil ikke."

    Han forstår utmerket godt hva dette koster politisk og da må vi spørre: Hva er det som får ham til å avstå fra å levere våpenhjelp, og som får ham til å stå i påfølgende storm?

    At CDU-politikere nyter å ha ham som skyteskive nå burde tilskynde en beslutning om leveranser.
    For tysk industri vil en stans i gassleveranser bety store nedstenginger av produksjon, inntil man ev. får nye forsyninger på plass. Gass anvendes på mange områder, og ikke kun som energikilde.

    Og hva annet kan det være som får SPD til å velge å stå i stormen? Det går såpass hardt for seg nå at Scholz beskyldes av en CDU-politiker om "å ville at Russland seirer".

    Hva det nå er som er årsaken, så er det garantert at Kreml har formidlet en ev. gass-stans via diplomatiske kanaler.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.570
    Torget vurderinger
    2
    Det tetter seg te. Å er'e USAs etterretning har hørt nå, da?

    Skjermbilde 2022-05-23 kl. 16.18.56.png
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Det tetter seg te. Å er'e USAs etterretning har hørt nå, da?

    Vis vedlegget 820020
    USA fornekter seg ikke. Makan til gjøker som ustanselig legger sine egg i andres rede, skal du lete etter.
    Ukraina-modellen er å foretrekke, støtt dem som blir angrepet, i stedet for å innbille deg at du besitter noen form av moralsk overlegenhet. USA kan begynne med å se seg i et hvilket som helst møkkete speil, det er tydelig hvem de er, og de burde holde kjeften i et århundre, hva angår andres imprealisme.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.431
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Er du sikker? :ROFLMAO: :ROFLMAO:
    Prøvde å tvinge frem et par svar. Men nei. Hadde jeg hadde et slik syn på verden som enkelte her har, hvilke jeg holdt det for meg selv. En blir aldri populær ved å vise sympati og forsvare en overgriper. Av og til blir jeg provosert, andre ganger bare oppgitt.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.964
    Antall liker
    81.731
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Du verden som denne tråden har tatt av. Den burde kanskje skiftet navn til "Konflikter i verden"?
    Som trådstarter fikk jeg nemlig spørsmål fra @Høvdingen for en tid tilbake om tråden burde skifte navn til noe annet. Hva mener dere?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.448
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Står det ikke fortsatt noen pent brukte sykler igjen på Storskog?

    Minner ellers på at det til helgen er 35 år siden det sist landet et småfly på den røde plass.
    Alle de syklene var av russisk fabrikat og de ble sendt rett i pressa. De hadde ikke bremser som var gode nok til at de kunne selges på auksjon en gang!
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvor har jeg skrevet at den gode ambassadøren er SPD-mann (sic)?

    Hvordan Russland reagerer på at Tyskland ev overleverer angrepsvåpen til Ukraina gjenstår å se.

    MEN - Scholz er da ikke idiot. Han har ikke, på enerom, bestemt seg for at "Æda, bæda, vil ikke."

    Han forstår utmerket godt hva dette koster politisk og da må vi spørre: Hva er det som får ham til å avstå fra å levere våpenhjelp, og som får ham til å stå i påfølgende storm?

    At CDU-politikere nyter å ha ham som skyteskive nå burde tilskynde en beslutning om leveranser.
    For tysk industri vil en stans i gassleveranser bety store nedstenginger av produksjon, inntil man ev. får nye forsyninger på plass. Gass anvendes på mange områder, og ikke kun som energikilde.

    Og hva annet kan det være som får SPD til å velge å stå i stormen? Det går såpass hardt for seg nå at Scholz beskyldes av en CDU-politiker om "å ville at Russland seirer".

    Hva det nå er som er årsaken, så er det garantert at Kreml har formidlet en ev. gass-stans via diplomatiske kanaler.
    En generell observasjon som muligens ikke er nevnt: I den tyske "sjel" trumfer økonomi alt annet. Jeg har sjeldent sett et land der de enkelte borgere er så sparsommelige. Det ligger også bak landets svært kortkomne digitalisering, lave forbrukergjeld osv osv.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    ^ Norge burde selge sin gass til subsidiert pris, for å vise at vi bidrar, og stiller oss solidariske med de som har sterkt behov for "blodgassen" fra Russland.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja og nei. Det blir jo ikke mer gass av den grunn, bare større etterspørsel. Kanskje lurere å fordele superprofitten til Ukarina og evt andre.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.203
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bergen
    Du verden som denne tråden har tatt av. Den burde kanskje skiftet navn til "Konflikter i verden"?
    Som trådstarter fikk jeg nemlig spørsmål fra @Høvdingen for en tid tilbake om tråden burde skifte navn til noe annet. Hva mener dere?
    Absolutt ikke noe navn/temaskifte.

    Det er noen her som prøver d gamle trikset med split og hersk helt iht. helten deres Putin.

    De som vil diskutere andre konflikter får lage egne tråder - eller kanskje heller gå til steigan.no og holde seg der.

    Jeg synes at vi med grense til Russland skal diskutere temaet, som du så utmerket godt traff 100% m tittelen tilbake i 2016, uten at vi skal blande inn all andre konflikter i langt vekk istan og skylde på den store stygge sjsfsdfg USA på alt som er vondt i verden

    For å si det enkelt, jeg driter en lang dag i hva gærningene i Afrika, Midt Østen og Asia holder på med, det plager ikke meg (bare husk på å teip igjen huller bak så man ikke får seg en opp i jajsajf) - og de har jo faktisk en tidligere kongelig høyhet med sjaman til å beskytte seg.
    Men d plager meg at vår nærmeste nabo med d våpenarsenalet angriper sine naboer uten grunn - samtidig som vi lar snyfjott generasjonen i ring 3 styre alt og bøye av som et vissna bjørkelauv i en høststorm
    Vi må atter en gang lese historien til naboen, lære av dette, diskutere, være opplyst om, og ta våre forhåndsregler.

    Så får no libyerne, syrerene og alle verdens andre folkeslag fikse sine ting på egen hånd
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.570
    Torget vurderinger
    2
    Ja og nei. Det blir jo ikke mer gass av den grunn, bare større etterspørsel. Kanskje lurere å fordele superprofitten til Ukarina og evt andre.
    Tyskland har forsynt Polen i det siste, etter at russerne skrudde igjen. Blir interessant å se hva som skjer med flyten i Yamal-linjen nå.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.627
    Sted
    Oslo
    Ja og nei. Det blir jo ikke mer gass av den grunn, bare større etterspørsel. Kanskje lurere å fordele superprofitten til Ukarina og evt andre.
    Vi støtter Ukraina allerede, kunne sikkert gjort mer.
    Og vi skal og må være med når det landet skal bygges opp igjen!
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Forklaring akseptert.
    Men generelt er det mange innlegg etter hvert som peker på at Larson er betalt av noen for å mene det han gjør. Det mener jeg oppriktig er helt på jordet, blunkefjes eller ei.
    Ja, å det er helt forbanna latterlig 🤣🤣 Da vil jeg gjerne vite hvem FAEN som betaler noen for å spre propaganda på HFS 🤣
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.193
    Antall liker
    10.357
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Du verden som denne tråden har tatt av. Den burde kanskje skiftet navn til "Konflikter i verden"?
    Som trådstarter fikk jeg nemlig spørsmål fra @Høvdingen for en tid tilbake om tråden burde skifte navn til noe annet. Hva mener dere?
    Jeg syns tråden er grei med navnet den har. Avsporinger er greit, så lenge man finner tilbake. Det er litt for mange innlegg som burde vært i en egen meta-tråd, evt ikke postet i det hele tatt; diskusjonen om de som diskuterer er både trist og kjedelig når omfanget blir så stort, men det er ikke tittelen som er problemet.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Interessant om kulturforskjeller mellom Russland og Ukraina:

    Іntricacies of individualism and collectivism: Why Russians understand only force and have never been Ukraine's fraternal people | Ukrayinska Pravda


    Despite Russia and Ukraine being predominantly collectivist societies (in all systems of cross-cultural analysis), collectivism in these countries manifests differently and the level of individualism dimension is also different. Research shows that, in Ukrainian culture both individualism and collectivism dimensions are prominent, though collectivism still dominates. In Russian culture, individualism dimension manifests significantly weaker, and the collectivism dimension is dominant and ‘vertical’.

    Ukrainians, on the one hand, are focused on gaining status (as means of differentiation from others) and on personal interests. On the other hand, balanced coexistence, and synchronized goals with members of the group, belonging to which improves one’s quality of life are important. Notably, preparedness to sacrifice one’s interests in favor of those of the group (no matter how relevant) is always an conscious, not ‘automatic’ choice. In this form of collectivism, members of other groups, irrelevant to the individual, are ‘out-groups’, but not necessarily ‘enemies’.

    Russians demonstrate notably higher manifestations of collectivism than individualism, with different form of collectivism dimension. It’s not only important to differentiate from others, but also to dominate (to the point of coercion and violence) over the group members located lower in the group’s hierarchy. Gaining higher status gives access to more beneficial interaction and support opportunities with people of comparable status. Individualism dimension in this society has limited manifestation – predominantly with those on the higher hierarchical levels, meaning that one has to ‘deserve’ and ‘earn’ the right to self-express and have own desires. In such a culture, sacrificing one’s interests in favor of those of the group is the norm and is expected by default. In this form of collectivism, members of other groups, irrelevant to the individuals, are not just ‘out-groups’, but are frequently perceived as ‘enemies’.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.535
    Antall liker
    7.022
    Hvor har jeg skrevet at den gode ambassadøren er SPD-mann (sic)?

    Hvordan Russland reagerer på at Tyskland ev overleverer angrepsvåpen til Ukraina gjenstår å se.

    MEN - Scholz er da ikke idiot. Han har ikke, på enerom, bestemt seg for at "Æda, bæda, vil ikke."

    Han forstår utmerket godt hva dette koster politisk og da må vi spørre: Hva er det som får ham til å avstå fra å levere våpenhjelp, og som får ham til å stå i påfølgende storm?

    At CDU-politikere nyter å ha ham som skyteskive nå burde tilskynde en beslutning om leveranser.
    For tysk industri vil en stans i gassleveranser bety store nedstenginger av produksjon, inntil man ev. får nye forsyninger på plass. Gass anvendes på mange områder, og ikke kun som energikilde.

    Og hva annet kan det være som får SPD til å velge å stå i stormen? Det går såpass hardt for seg nå at Scholz beskyldes av en CDU-politiker om "å ville at Russland seirer".

    Hva det nå er som er årsaken, så er det garantert at Kreml har formidlet en ev. gass-stans via diplomatiske kanaler.
    Min første setning var bare en konstatering av fakta, har ikke tillagt deg eller andre noen mening om dette.

    Mulig at det hele har med gass å gjøre, men har ingen tro på at von Geyr ble innkalt for noen russisk demarche for et så kritisk anliggende for Tyskland, for deretter å holde dette internt i Scholz indre sirkler. Det er bare ikke slik et proft diplomati som det tyske (normalt) funker i slike saker.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.570
    Torget vurderinger
    2
    Min første setning var bare en konstatering av fakta, har ikke tillagt deg eller andre noen mening om dette.

    Mulig at det hele har med gass å gjøre, men har ingen tro på at von Geyr ble innkalt for noen russisk demarche for et så kritisk anliggende for Tyskland, for deretter å holde dette internt i Scholz indre sirkler. Det er bare ikke slik et proft diplomati som det tyske (normalt) funker i slike saker.
    Det tviler jeg også på. Og du nevner selv nødvendig orientering overfor utenrikskomiteen. Men der er det god kutyme med hemmelighetshold for viktige beslutninger, om ikke er det bare å nedlegge komiteene i ulike land.

    Igjen – hva er det som gjør at Scholz tar denne støyten, som kan løses med en enkel ordre til forsvarets intendantur? Hva har tysk etterretning eller diplomati fått av beskjeder; hva presses han med av næringslivet?

    Jeg regner med at tyskerne ikke har valgt en masochist til regjeringssjef.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Glenn Diesen, mannen som har spådd en stedfortrederkrig i Ukraina helt siden 2004, i samtale med Wolfgang Wee

     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fra World Economic Forum:

    I Davos var blant andre parlamentariker Yevheniia Kravchuk, som er del av det hun kaller «Kvinnenes diplomatiske bataljon». Hun hadde med seg en bit av et russisk missil som hadde truffet Kyiv.

    – Når dere betaler for olje og gass fra Russland, kommer det tilbake som dette eller som kuler, sa hun

    Virkningsfullt.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.627
    Sted
    Oslo
    Interesante synspunkter, men
    uten å gjøre meg til en viss herr L,
    dette er tanker fra en ukrainsk professor i et ukrainsk medie i dag.
    Kanskje ikke helt ufarget av hva som pågår nå?
    I et land som helt forståelig har suspendert russisk vennlige organisasjoner.
     

    TOH

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2012
    Innlegg
    68
    Antall liker
    33
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    USA fornekter seg ikke. Makan til gjøker som ustanselig legger sine egg i andres rede, skal du lete etter.
    Ukraina-modellen er å foretrekke, støtt dem som blir angrepet, i stedet for å innbille deg at du besitter noen form av moralsk overlegenhet. USA kan begynne med å se seg i et hvilket som helst møkkete speil, det er tydelig hvem de er, og de burde holde kjeften i et århundre, hva angår andres imprealisme.
    Vel, Gjennom Nato vil USA også forsvare f.eks et europeisk Nato land som blir angrepet. USA har gjennom Sino-American Mutual Defense Treaty forpliktet seg til å forsvare Taiwan. Forøvrig Japan også (vet ikke om du også er like irritert på denne avtalen)? Når det gjelder Russland / Ukraina konflikten er mitt inntrykk at de som ikke utelukkende støtter Ukraina i denne konflikten gjør det med bakgrunn i USA sin innblanding i Europa og mener de står bak mye. Diskusjonen kunne kanskje blitt mer fruktbar hvis man heller fokuserte på dette? Jeg opplever ikke at noen på forumet er for krigen i Ukraina.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn