Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.353
    Antall liker
    10.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    USA fornekter seg ikke. Makan til gjøker som ustanselig legger sine egg i andres rede, skal du lete etter.
    Ukraina-modellen er å foretrekke, støtt dem som blir angrepet, i stedet for å innbille deg at du besitter noen form av moralsk overlegenhet. USA kan begynne med å se seg i et hvilket som helst møkkete speil, det er tydelig hvem de er, og de burde holde kjeften i et århundre, hva angår andres imprealisme.
    Dersom de hadde gitt den samme beskjeden om Ukraina i forkant, hadde sannsynligvis eskaleringen av krigen fra 24/2 ikke funnet sted. Dersom dette kan bremse kinesiske hauker så er det bra syns jeg. Men jeg og lurer på hvorfor det kommer akkurat nå.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Interesante synspunkter, men
    uten å gjøre meg til en viss herr L,
    dette er tanker fra en ukrainsk professor i et ukrainsk medie i dag.
    Kanskje ikke helt ufarget av hva som pågår nå?
    I et land som helt forståelig har suspendert russisk vennlige organisasjoner.
    Arikkelen er interessant og viser noen vesentlige nyanser mellom ukrainsk og russisk kultur, nyanser som er helt sentrale i kampene som pågår. Russere er mer autoritetstro, opptatt av "maktvertikalen" og oppfatter at tsaren har en gudegitt rett til å bestemme over undersåttene. Ukrainerne mener at det skal tsaren gi fan i, at de selv bestemmer, og at de til nød kan akseptere å regjeres av noen som har støtte i folket - inntil folket eventuelt bestemmer noe annet.

    Det er klart at den forskjellen rendyrkes og tydeliggjøres nå, siden kjernen i konflikten er eksakt Putins russiske maktvertikal vs det ukrainske folkets rett på å bestemme selv, men det er mye som tyder på at den er høyst reell. Som hund vs katt. Ingen har noensinne gjort så mye for å skape en tydelig ukrainsk nasjonal identitet som Putin. Som man spørger får man svar.


    1653320478409.png

    1653320510347.png

    1653320652793.png
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.770
    Sted
    Oslo
    Dersom de hadde gitt den samme beskjeden om Ukraina i forkant, hadde sannsynligvis eskaleringen av krigen fra 24/2 ikke funnet sted. Dersom dette kan bremse kinesiske hauker så er det bra syns jeg. Men jeg og lurer på hvorfor det kommer akkurat nå.
    Det er kanskje greit å gi visse autoritære ledere en helt klar beskjed.
    Putin foregnet seg fordi vestlige land ikke hadde gitt klar beskjed om konsekvensene av en invasjon.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    Dersom de hadde gitt den samme beskjeden om Ukraina i forkant, hadde sannsynligvis eskaleringen av krigen fra 24/2 ikke funnet sted. Dersom dette kan bremse kinesiske hauker så er det bra syns jeg. Men jeg og lurer på hvorfor det kommer akkurat nå.
    Godt poeng, forsåvidt.
    Må vurdere denne tanken litt, må la det modne, liksom.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.006
    Antall liker
    6.234
    Hva er amerikansk imeprialisme? Havaii?
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.563
    Antall liker
    7.094
    Det tviler jeg også på. Og du nevner selv nødvendig orientering overfor utenrikskomiteen. Men der er det god kutyme med hemmelighetshold for viktige beslutninger, om ikke er det bare å nedlegge komiteene i ulike land.

    Igjen – hva er det som gjør at Scholz tar denne støyten, som kan løses med en enkel ordre til forsvarets intendantur? Hva har tysk etterretning eller diplomati fått av beskjeder; hva presses han med av næringslivet?

    Jeg regner med at tyskerne ikke har valgt en masochist til regjeringssjef.
    Vel, ikke vet jeg men tror neppe det kan reduseres til en enkelt forklaringsfaktor.

    Tysklands avhengighet av russisk gass er sikkert del av forklaringen. Den gammelpasifistiske delen av partiet, som tkr er inne på, godt mulig en annen. Neppe bare Schröder med rubler på skogen heller.

    Tillegg.

    Det er flere ting som gjør at det hele skurrer mer enn litt.

    Kan være en overseelse fra min side, men jeg har ikke sett noe som tyder på noen skjult, langt mindre åpen trussel fra russerne om å skru av gassen på grunn av disse panservognene. Ikke da det i lang tid ble diskutert som en mulighet, og ikke etter at beslutningen ble tatt.

    I tilfelle det har foregått noe bak gardinene så er saken så alvorlig at man ikke bare plikter å informere de relevante komiteer i parlamentet, det ville også være i Scholz interesse å gjøre dette, for å brede det politiske ansvar for både den politiske beslutning og konsekvenser.

    Igjen, om det hadde vært en slik russisk trussel kommunisert på høyt hold, så ville den politiske elite i Tyskland alt ha vært informert om den, altså kobling mellom faktisk levering og slutt på russisk gass. Dette ser jeg heller ikke tegn til i den tyske diskursen.

    Russerne har jo alt lykkes med å bryte kontrakten for gassleveranser ved at tyskerne har akseptert å betale i rubler. Kan ikke se at de skulle ville sette dette på spill på grunn av endelig leveranse av noe som alt er vedtatt.

    Jeg heller derfor mot at dette først og fremst skyldes innenriks og partipolitiske grunner, og en miks av internalisert frykt for hva russerne kommer til å si og gjøre samt en dose inkompetanse i viktige politiske styreledd. Som tkr er heller ikke jeg overvettes imponert av alle medlemmene i den fortsatt ganske nye regjeringen.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke bare Schröder som foretrekker å gå stille i dørene. Tysk næringsliv plantet flagget i Russland.

    Og nå har Putin et tak på dem, på mer enn ett vis.

    In response to sanctions placed on the Kremlin for its actions in Ukraine, Russian President Vladimir Putin has threatened to restrict trade in some of those materials, which could hurt the industry still further.

    "The automotive industry will be the worst market in the world for the next 10 years," Ferdinand Dudenhoffer, director of Germany's CAR-Center for Automotive Research, told CGTN.
    "The supply chains are really messed up and this is noticeable in the car market. Europe is suffering very badly, but of course so is the U.S. and also China."

     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    nok en refleksjon over strategi for å avslutte krigen; på slagmarken, eller gi putin en utgang. (hvorfor en skal gi ham en utgang, har jeg aldri helt forstått; krigsforbryter som slakter sivile og bortfører hundretusener. det måtte vel da være for å unngå bomba. men hvorfor skulle putin bry seg om utgang? han forteller den historien akkurat som han vil; som om russisk propaganda plutselig skulle bry seg omvirkeligheten.)

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En utgang, som å akseptere at han biter seg fast på ukrainsk land, flytter på anerkjente statsgrenser, og innkasserer gevinst fra angrepskrigen sin = appeasement. En gang var det Sudetenland i Tsjekkoslovakia som skulle befris, ingen flere territorielle krav etter det, München-avtalen og Peace for Our Time. Funket jo som en drøm den gangen.

     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    "The automotive industry will be the worst market in the world for the next 10 years," Ferdinand Dudenhoffer, director of Germany's CAR-Center for Automotive Research, told CGTN.
    "The supply chains are really messed up and this is noticeable in the car market. Europe is suffering very badly, but of course so is the U.S. and also China."

    Det er veldig ulikt hvordan dette vil slå ut for de forskjellige bilprodusentene. Som det fremgår er det flere som har basert det meste av kabelnett-produksjon fra Ukraina. Enkelte er spes sårbare da de også har begynt med chassis-spesifikke kabelnett, og dermed finnes de heller ikke som lagervare, i form av serieproduksjon.
    Samtidig er flere igang med teknologiskifte mot Automotive Ethernet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Apropos bilbransjen: Russland har opphevet påbudet om airbags i nye biler, fordi de ikke får kjøpt airbags noe sted og ikke er i stand til å produsere dem selv. Hmmm, russisk-produsert airbag drevet av tsar bomba - da, tavaritsj!
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.563
    Antall liker
    7.094
    nok en refleksjon over strategi for å avslutte krigen; på slagmarken, eller gi putin en utgang. (hvorfor en skal gi ham en utgang, har jeg aldri helt forstått; krigsforbryter som slakter sivile og bortfører hundretusener. det måtte vel da være for å unngå bomba. men hvorfor skulle putin bry seg om utgang? han forteller den historien akkurat som han vil; som om russisk propaganda plutselig skulle bry seg omvirkeligheten.)

    En klassiker i internasjonale fredsforhandlinger det der.

    Det vinnende perspektiv har sjelden vært MR-prinsipper eller internasjonal lov, men snarere ideen om å gi aggressor en første akseptabel om ikke tilfredsstillende vei ut.

    Se bare på Dayton. Dick Holbrooke pushet på for å få en avtale mens Karadzic og Milošević fortsatt kunne fremstille det hele som å ha nådd sine mål. Virkeligheten på bakken var at de på tidspunktet var i retrett og at de neppe hadde stått like sterkt om krigen hadde fortsatt et halvår til.
     
    Sist redigert:

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.563
    Antall liker
    7.094

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Et spørsmål siden jeg ikke er så inne på hardware, hva trenger ukrainerne av utstyr for å beskytte denne type materiell fra grense til front, mot russiske missiler?
    Først og fremst det som står under de regner jeg med. Altså hjul så de kan flyttes rundt.
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    En klassiker i internasjonale fredsforhandlinger det der.

    Det vinnende perspektiv har sjelden vært MR-prinsipper eller internasjonal lov, men snarere ideen om å gi aggressor en første akseptabel om ikke tilfredsstillende vei ut.

    Se bare på Dayton. Dick Holbrooke pushet på for å få en avtale mens Karadzic og Milošević fortsatt kunne fremstille det hele som å ha nådd sine mål. Virkeligheten på bakken var at de på tidspunktet var i retrett og at de neppe hadde stått like sterkt om krigen hadde fortsatt et halvår til.
    Har tenkt litt på den der og kommer til at jeg ikke er helt enig. Kan krigen avsluttes så bør den det. Spiser heller kamel med pukkel og hår enn å sulte Til døde. Putin dauer snart likevel så kan man håpe at erstatningen er bedre. Skriver «håper», men kan være naiv. Russland kan settes tilbake med økonomiske midler og rent militært så er verden advart.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Et spørsmål siden jeg ikke er så inne på hardware, hva trenger ukrainerne av utstyr for å beskytte denne type materiell fra grense til front, mot russiske missiler?
    Hvis utstyret ikke er slått på (Altså med radar i drift) så er det jo ikke så lett å oppdage.

    Når det gjelder antiluft - så vil jeg anta de kjører et system hvor det ligger speidere nærmere fronten/bak fiendens linjer som ser etter jagerfly/helikopter visuelt (eller de kanskje får tips fra Amerikanerne). Når flyene er innenfor skuddhold - slås radaren på og missilet avfyres. Så slås utstyret av igjen og rømmer posisjonene.

    For sjømål - så er nok mye av taktikken den samme.

    Det at mesteparten av Ukrainas luftvern faktisk ikke var slått på når invasjonen startet gjorde at lite av det ble tatt ut. De kunne sikkert skutt ned mer de første dagene, men de får langt mer utbytte ved at det hele tiden utgjør en trussel nå.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Om noen mot formodning skulle være i tvil om hvor våre tre vise menn får tankegodset sitt fra:

    Vis vedlegget 820081
    Hvor har jeg lest det der tidligere ?
    Jeg er sikker på at jeg har sett gjengitt det nærmest ord for ord for ikke lenge siden. Ja, faktisk flere ganger de siste par månedene. Men hvem kan det være som har sagt noe slikt tro ? Jeg skulle ønske folk kunne tenke litt selvstendig så hadde man sluppet sånn etterplapring av AlternativMedia.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.563
    Antall liker
    7.094
    En utgang, som å akseptere at han biter seg fast på ukrainsk land, flytter på anerkjente statsgrenser, og innkasserer gevinst fra angrepskrigen sin = appeasement. En gang var det Sudetenland i Tsjekkoslovakia som skulle befris, ingen flere territorielle krav etter det, München-avtalen og Peace for Our Time. Funket jo som en drøm den gangen.

    Forøvrig en meget interessant diskusjon blant britiske historikere om i hvilken grad den stereotype versjonen av Chamberlain som den ultimate naivist, en stereotypi ikke minst fremmet av Churchill, fortsatt holder vann.

    Har lest Richard Harris bok «Munich», som Netflix-filmen med Jeremy Irons brilliante fortolkning er basert på, og har vel delvis reevaluert eget syn på omstendighetene rundt München-avtalen.

    Dette ikke minst forsterket av russisk propaganda i FN og andre internasjonale fora og deres forsøk på å vri oppmerksomheten fra Molotov-Ribbentrop til München som ansvarlige ikke bare for WWII men også den kalde krigen og hva vi nå ser i Ukraina.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.563
    Antall liker
    7.094
    Orwellsk nytale. Krig er fred, nei, en spesialoperasjon, frihet er slaveri, uvitenhet er styrke, og boken «1984» er en flengende kritikk av liberale demokratier.
    All my trolls are morons, skriver Darth Putin.
    Nettopp.

    Derfor viktig å være på vakt også mot historiefortellinger som hadde sitt grunnlag i kampen mot nazismen, men som både da som nå, bør utfordres.

    Og da tenker jeg ikke primært på noen av våres medforumisters forkjærlighet for «alternative vinklinger» bare fordi de har funnet noe kontrært i sin FB-feed eller andre lugubre steder, fordi MSM ikke kan stoles på.
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    805
    Antall liker
    570
    Torget vurderinger
    2

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Zizek oppsummerer runddansen som har pågått her inne i tidvis endeløse sirkelresonementer:

    Beklager om den allerede er lenket!
    bare på tysk. godt med engelsk versjon, og ikke bak mur. takker.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.353
    Antall liker
    10.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nettopp.

    Derfor viktig å være på vakt også mot historiefortellinger som hadde sitt grunnlag i kampen mot nazismen, men som både da som nå, bør utfordres.

    Og da tenker jeg ikke primært på noen av våres medforumisters forkjærlighet for «alternative vinklinger» bare fordi de har funnet noe kontrært i sin FB-feed eller andre lugubre steder, fordi MSM ikke kan stoles på.
    Ja, du har unektelig et poeng. Historien gjentar seg ikke eksakt på samme måte, utgangspunktet er ulikt, og konsekvensene av ukontrollert eskalering enda mye høyere nå enn i 1914 og 1938. Jeg misunner ikke diplomater og politikere som forsøkte å holde Folkeforbundet samlet i møte med diktaturenes aggresjon utover 1930-tallet.

    Wikipedia-artikkelen jeg lenket til om appeasement-politikken i 1938 gjengir også en del av diskusjonen i ettertid. Det kan være et poeng at vestmaktene ikke hadde militær styrke i 1938 til å sette makt bak standpunktene sine, men at man i 1939-40 såvidt var i stand til å holde imot. Det var selvsagt også hendig for Stalins Sovjet å skylde på Vestens ettergivenhet i München heller enn å påta seg noe ansvar for sin egen Ribbentrop-Molotov-pakt og angrepskrig mot Finland, Baltikum og Polen.

    Men i etterpåklokskapens klare lys skulle jeg nok ønsket at Vesten hadde reagert skarpere og mer kontant i 2008 og 2014, heller enn å gjøre seg stadig mer avhengig av russiske naturressurser og håpe at han ville vokse det av seg.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Hvis utstyret ikke er slått på (Altså med radar i drift) så er det jo ikke så lett å oppdage.

    Når det gjelder antiluft - så vil jeg anta de kjører et system hvor det ligger speidere nærmere fronten/bak fiendens linjer som ser etter jagerfly/helikopter visuelt (eller de kanskje får tips fra Amerikanerne). Når flyene er innenfor skuddhold - slås radaren på og missilet avfyres. Så slås utstyret av igjen og rømmer posisjonene.

    For sjømål - så er nok mye av taktikken den samme.

    Det at mesteparten av Ukrainas luftvern faktisk ikke var slått på når invasjonen startet gjorde at lite av det ble tatt ut. De kunne sikkert skutt ned mer de første dagene, men de får langt mer utbytte ved at det hele tiden utgjør en trussel nå.
    De danske Harpoonbatteriene var en del av deres MoBa konsept, (mobil base). Batteriene får måldata fra annen part uten selv å ha aktiv utsendelse. Missilet kan programmeres til å fly passivt til x og så slå på sin målsøkeradar i "siste øyeblikk". Det gjør det vanskeligere å oppdage missilet. Men det er jo selvfølgelig avhengig av kvaliten/ferskheten på måldata for å kunne nytte en slik mode optimalt.

    De norske sjømålsmissilene Pingvin og det nyeste NSM (Naval Strike Missile) benytter passiv Infrarød søkerteknologi - dvs har ingen egenutsendelse som kan spores. Begge prinsipp har sine fordeler og ulemper.

    Dr.E
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.305
    Antall liker
    1.741
    Sted
    Bergen
    Grunnleggende historie som vi desverre har glømt og derfor går vi i fella når agressoren kommer frem og prøver seg - og det vil skje igjen og igjen

    Hvilket tankesett ligger bak alle slappfiskene som bare legger seg ned med henvisning til at d egentlig e proxy ditt og datt, krigsprofitører osv osv

    dill dall og fjas Valget er rett slett om hvilket styresett du vil leve under

    Igjen, takk til dere her på sentralen som har denne kunnskapen, finner frem til nyttige tekster fra dagens situasjon
    D e skremmende likt tidligere situasjoner
    Vi kan vel anta at mennesker ikke har endret seg så mye siden 1900
    Da vet vi også, basert på historisk fakta, hva som kan og ikke kan fungere
    Avgivelse av land/suverenitet er ikke løsningen
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.353
    Antall liker
    10.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Tidlig i dag ble det lenket til en Dagbladartikkel som refererte til denne kronikken i Informasjon.

    Selv om jeg tror han har rett når det gjelder russisk late blooming i krig, fordi en hær i et diktatur har helt andre prioriteringer i fred, og er organisert rundt dette (noe som Irak krig artikkelen jeg lenket til også var inne på) så er det mye som skurrer.
    Han snakker om elendig logistikk i Ukraina, det har jeg ikke sett mange andre indikasjoner på, og han skriver også om sønderskutte jernbaner som forhindrer transport til fronten. Meg bekjent er det russerne som er avhengig av jernbane for logistikk, ikke UKR. Deres logistiske vei til fronten tror jeg denne artikkelen er bedre på enn dansken.
    Til sist er det påstanden hans om at de russiske tanks bare vil rulle over Ukraina etter at artilleriet har mørnet de. De har skutt i 88 dager nå, og tanksene har ikke vist seg så voldsomt effektive så langt. De har tapt fler tanks enn de kom inn med opprinnelig er det flere som hevder.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.353
    Antall liker
    10.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Italia shopper rundt en firepunktsplan for å få slutt på krigen.

    The first step in the peace plan, according to the newspaper, is a cease-fire and the demilitarization of the front lines.
    The second point is that Ukraine would be a neutral country, with its security guaranteed by a not-yet-identified group of countries. The contours of this part of the plan would be discussed at a peace conference.
    The third point is a bilateral agreement between Russia and Ukraine to clarify the future of Crimea and Donbas. The agreement would deal with cultural and language rights and guarantee the free movement of people, goods and capital. The plan, according to Repubblica, indicates that Crimea and Donbas would have almost complete autonomy, including in questions of defense, but would be part of Ukraine.
    The fourth point would be a multilateral peace agreement between the European Union and Russia that would include a staged withdrawal of Russian troops from Ukraine and the winding down of Western sanctions against Moscow.
    Nokså tett på hvordan russerne ville at Minsk II skulle tolkes rundt Donbas.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn