Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    "This isn’t really a war between Russia and Ukraine, it's a war between two civilisations," he said. "One is Western, which we want to be part of, which finds cancer cures, creates the internet, and which takes a lead on problems like climate change. And another is Russian civilisation, which doesn't even feel like a civilisation right now."

    Klokkeklar oppsummering og god økonomisering med språket.
    Dette er kjernen i konflikten vi har i Europa nå. Vi må slåss med alle midler mot barbariet som truer oss. Og jeg tror både vilje og evne er større enn det f.eks, RRR tror.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Stoltenberg gjør og har gjort en framifrå jobb i NATO. Ferdig snakka. Og nei, jeg er ikke fanboy men realitetsorientert og med 30 + års ledererfaring.
    Det er vel og bra at du selv mener at du realitetsorientert. Min erfaring at antall år i en eller annen lederstilling ikke bidrar så mye til effektivt lederskap eller læring. Det blåser på de øverste toppene for å si det forsiktig.

    Når man anser sterkt lederskap som en ekvivalent til diktatur, eller forveksler det å være løsningsorientert med å være konfliktsky er det best å la ballen ligge i ro.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    1.840
    Det er vel og bra at du selv mener at du realitetsorientert. Min erfaring at antall år i en eller annen lederstilling ikke bidrar så mye til effektivt lederskap eller læring. Det blåser på de øverste toppene for å si det forsiktig.

    Når man anser sterkt lederskap som en ekvivalent til diktatur, eller forveksler det å være løsningsorientert med å være konfliktsky er det best å la ballen ligge i ro.
    Vel vel. Nå er Stoltenberg i den situasjon at han er anerkjent av alt fra Biden til Trump, inklusive alt i mellom. Noe rett må han tydeligvis gjøre. (Og nei, jeg er heller ikke fanboy. Har aldri stemt på dem.)
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Erduan kan nå kjøpslå i begge retninger, hvor er det mest å hente? Hva vil NATO gi for at Tyrkia skal si ja til Sverige og Finland? Og hva vil Russland gi for at Tyrkia skal holde dem ute?
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel og bra at du selv mener at du realitetsorientert. Min erfaring at antall år i en eller annen lederstilling ikke bidrar så mye til effektivt lederskap eller læring. Det blåser på de øverste toppene for å si det forsiktig.

    Når man anser sterkt lederskap som en ekvivalent til diktatur, eller forveksler det å være løsningsorientert med å være konfliktsky er det best å la ballen ligge i ro.
    Tror du har altfor høye tanker om deg selv. Tror ikke man kommer så langt som du later til at du har gjort uten litt ydmykhet. Lærer veldig lite av å være en sta bedreviter, derfor er din erfaring verdt null for meg.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Strålende artikkel.
    LMC ser ut til å ha vært en meget relevant konferanse de siste dagene, med flere interessante innlegg og artikler her:


    Var ofte i Baltikum rundt århundreskiftet og skal innrømme at jeg da, som de fleste andre skandinaver og vesteuropeere, nok syntes de kanskje var i overkant paranoide over Russland generelt og Putin spesielt. Skrev det vel delvis på kontoen for at de bare hadde vært frie igjen i et tiår, og at særlig Latvia hadde «arvet» en stor russisk-talende minoritet som da vel utgjorde en majoritet i egen hovedstad.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    På en 17. mai når både Sverige og Finland søker NATO-medlemsskap:

    I remain a master strategist, skriver Darth Putin.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.464
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel og bra at du selv mener at du realitetsorientert. Min erfaring at antall år i en eller annen lederstilling ikke bidrar så mye til effektivt lederskap eller læring. Det blåser på de øverste toppene for å si det forsiktig.

    Når man anser sterkt lederskap som en ekvivalent til diktatur, eller forveksler det å være løsningsorientert med å være konfliktsky er det best å la ballen ligge i ro.
    Måten du svarer på er ganske så arrogant…Du setter deg på din høye hest og skriver på en måte som fremhever deg selv.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    På en 17. mai når både Sverige og Finland søker NATO-medlemsskap:

    I remain a master strategist, skriver Darth Putin.
    Hva gjelder sveitserne, om de skulle finne på å søke, så ser jeg intet problem med at de i prosessen først må svare på noen delikate spørsmål om deres finanssystem.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Tror du har altfor høye tanker om deg selv. Tror ikke man kommer så langt som du later til at du har gjort uten litt ydmykhet. Lærer veldig lite av å være en sta bedreviter, derfor er din erfaring verdt null for meg.
    Jeg er nok mer ydmyk enn du tror. Men jeg er ikke redd for å svare på tiltale 😊
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hva gjelder sveitserne, om de skulle finne på å søke, så ser jeg intet problem med at de i prosessen først må svare på noen delikate spørsmål om deres finanssystem.
    Generelt har del vel vist seg at bekjempelse av svarte penger, skatteunndragelse og generell korrupsjon må regnes som en front i krigen. Det er ikke like moro å være russisk oligark om de plyndrede pengene ikke kan brukes til noe.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Generelt har del vel vist seg at bekjempelse av svarte penger, skatteunndragelse og generell korrupsjon må regnes som en front i krigen. Det er ikke like moro å være russisk oligark om de plyndrede pengene ikke kan brukes til noe.
    Presis, sveitserne har i mine øyne tjent alt for mye og for lenge på å være en «nøytral fredsnasjon» og vert for både FNs menneskerettighetsorganisasjon og milliarder av blodpenger fra alle verdens konflikter.
     

    HALOLS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.07.2007
    Innlegg
    200
    Antall liker
    93
    Sted
    Troms
    Torget vurderinger
    1
    Stoltenberg gjør en glimrende jobb. Han gjeter uregjerlige katter, noen av dem med ego større enn Jupiter. Jeg kan ikke forestille meg at noen annen ville gjort den jobben bedre i dagens situasjon, eller i situasjonen med Putins jackass Trump i presidentstolen heller. Bra Stoltenbergs periode ble forlenget.

    Jeg har ellers tenkt litt på noen av de ukrainske artilleriangrepene, som det ved elvekryssingen. For meg ser det ut til at den videre tids hendelser ikke ubetinget vil gå i Russlands favør, sånn artillerimessig. Rekkevidden på nyankommet 155 mm er lengre enn på russernes 152 mm, vestlige granater har fungerende radarbrannrør som gir luftdetonasjon på innstilt avstand og større effekt i målet, tildels også GPS-guiding for overnaturlig treffsikkerhet, og ukrainerne har utviklet Uber-aktig programvare som kan kalle ned artilleri fra alle enkeltskyts innenfor rekkevidde heller enn oppstilte batterier under felles kommando. Tilsammen gjør det at ukrainsk artilleri blir ekstremt effektivt og russisk kontra-beskytning blir tilsvarende impotent. (Heksene, igjen.)

    Jeg kan ikke forstå annet enn at den styrkebalansen vil bli avgjørende når ukrainske styrker nå nærmer seg forsyningslinjene nord for Izyum og troppene der. Det er den største russiske troppekonsentrasjonen i Ukraina, kanskje så mye som 20-25 % av totale tilgjengelige russiske hærstyrker. Historien ser ut til å gjenta seg.

    Synes dette fikk litt lite oppmerksomhet her. Det ser da vitterlig ut som det kan ligge an til litt av et 8o-års jubileum for russerne rundt Izyum.
    Med de store styrkesamlingene russerne har i dette området må de da være svært utsatt nå som ukrainerne får 155mm granater med lengre rekkevidde enn russerene. Kjedelig når fiendens artilleri når et par mil lenger enn dine...
    Vet ikke om det er offisielt bekreftet, men om ukrainerne får Excalibur, SMArt 155 og 155 BONUS granater f.eks. avfyrt i høy takt av PzH 2000 så blir det fort ugreit å være russiske BTGs i høy konsentrasjon.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    1.840
    Synes dette fikk litt lite oppmerksomhet her. Det ser da vitterlig ut som det kan ligge an til litt av et 8o-års jubileum for russerne rundt Izyum.
    Med de store styrkesamlingene russerne har i dette området må de da være svært utsatt nå som ukrainerne får 155mm granater med lengre rekkevidde enn russerene. Kjedelig når fiendens artilleri når et par mil lenger enn dine...
    Vet ikke om det er offisielt bekreftet, men om ukrainerne får Excalibur, SMArt 155 og 155 BONUS granater f.eks. avfyrt i høy takt av PzH 2000 så blir det fort ugreit å være russiske BTGs i høy konsentrasjon.
    I følge den nederste artikkelen der befinner ca 25% av de russiske styrkene seg i området som nå kan komme under ild fra ukrainerne. Om de ikke har tatt kjeften for full nå så blir dette et massivt russisk nederlag. Ukrainerne har vist seg både nøkterne og forsiktige når de slår til tidligere.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg sitter vel litt med en følelses av at de som prater om en langvarig krig med fastlåste frontlinjer har glemt at Ukraina får tilførsel av vestlige våpen og etterretning.

    Det kan også være greit å huske på at Ukraina har alt å vinne på å beskrive situasjonene verre enn den er - det sørger for fortsatt leveranser av vestlige våpen.

    Og som leifen poengterer over - når de først går til motangrep - er det nok veldig godt planlagt og med med veldig stor sannsynlighet for på vinne frem.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    1.840
    Jeg sitter vel litt med en følelses av at de som prater om en langvarig krig med fastlåste frontlinjer har glemt at Ukraina får tilførsel av vestlige våpen og etterretning.

    Det kan også være greit å huske på at Ukraina har alt å vinne på å beskrive situasjonene verre enn den er - det sørger for fortsatt leveranser av vestlige våpen.

    Og som leifen poengterer over - når de først går til motangrep - er det nok veldig godt planlagt og med med veldig stor sannsynlighet for på vinne frem.
    Jeg synes de virker litt passive andre steder.
    Vest for Kherson f.eks. Kan det være de brygger på å gi dem en skikkelig smell annetsteds? Noe som artikkelen mer enn antyder. (Og nei, jeg kjenner ikke til noe info om det som skjer sør i landet. Det er bare lite å høre derfra, annet enn at det står ganske stille.)
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.195
    Antall liker
    10.357
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    ^^Begge parter er overraskende rolige der. Russland har også begynt å etablere posisjoner for en forsvarskrig i Kherson, ser det ut som. Tidligere tolket analytikere det som om de samlet tropper for videre avansement vestover, og i den sammenhengen trodde jeg russernes gjentatte rakettangrep på broen Dnistrovsky Lyman var forberedelser til et angrep vestover, men nå tror jeg det handler om å skade Ukraina økonomisk. Den broa er landvegen til rumenske havner.
    Hva Ukraina planlegger er ikke godt å si. Foreløpig virker det som de nøyer seg med å slå tilbake russiske angrep. Russland er forbundet med Krim gjennom broen ved Kerch, og får forsyninger den veien, også videre opp i Kherson. Om den broa plutselig blir ødelagt en dag, så tror jeg det kommer til å skje mye i Kherson oblast. Kanskje det ikke skjer noe der fordi UKR fortsatt ikke har muligheten til å gjøre noe med den? Mvh Skrivebordkorporal BurntIsland.
    Edit: dessuten venter Ukraina fortsatt på leveranser av offensive angrepsvåpen. Det er ikke sikkert de har det de trenger for større offensiver før neste måned.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Håper du har rett, OMF. Hva er Blitzkrieg på ukrainsk?
    Jeg tviler på at vi kommer itl å se noen blitzkrieg fra ukrainerne - om noe er godt belyst av russerne er det at blitz-krig har skyhøy risiko. Og Ukraina trenger ikke ta risiko - for de er det bedre å sakte med sikkert male fienden til grus med presise artilleri og drone angrep, geriljakrigføring, angrep mot forsyningslinjer osv.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.631
    Sted
    Oslo
    Er Putler i ferd med å gå i Hitler fella?
    Tror han virkelig at han har kompetanse til å styre slagmarken i detalj?
    Well well just as good!
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Håper du har rett, OMF. Hva er Blitzkrieg på ukrainsk?
    Det har i det minste kommet en definisjon med negativt fortegn

    Blyatzkrieg
    Opposite of Blitzkrieg; A poorly-organized military campaign or war that results in minimal or no gain at extraordinary loss as the prosecuting power; Translates from Russian “Fuck War” or “Fucked War”
    Putin: “How goes my beautiful Blitzkrieg?”

    Shoigu: “It’s become a Blyatzkrieg!”
    by Wheel_of_4chan May 4, 2022
     
    Sist redigert:

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Hva gjør de med dette:

    Vanligvis setter de inn helikopter og militære for å slukke brannene, men det kan de ikke nå - alt er bundet opp i Ukraina. I tillegg er det uvanlig varmt og tørt.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    1.840

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.167
    Antall liker
    8.930
    Hva gjør de med dette:

    Vanligvis setter de inn helikopter og militære for å slukke brannene, men det kan de ikke nå - alt er bundet opp i Ukraina. I tillegg er det uvanlig varmt og tørt.
    Ikke kan ungdommen hjelpe til heller, de ligger døde på slagmarken i Ukraina.

    -Fordeler man de falne etter hjemsted, kom de fleste fra sør i Russland, deriblant Nord-Kaukasus, samt det sentrale Sibir. Bare en håndfull av de drepte kom fra Moskva og St. Petersburg, som er langt mer bemidlede enn resten av landet.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn