Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Ja, med den mentaliteten kan Russerne sette i gang angrep nå på Sverige Finnland, FØR de blir medlem av nato. Det må ikke skje at de blir det. Å kaste Finnland og Sverige ut i krig med russerne gjør at kriteriene for å bli med i Nato ikke oppfylles. At Sverige og Finnland søker natomedlemsskap er en Konsekvens av Russlands trekk. Men sånn ser ikke Russerne på det. De ser på det som et aggresivt trekk mot Russlands eksistens. Man MÅ lære å tenke værst mulig scenario hele tiden.
    Der har Norge vært blåøyd og flere her inne. Rakett og bombekapasiteten kan komme som en overraskelse. 5000 falskjermsoldater vil få kontroll over Oslo på en time.
    Det vil i så være meget dumt av Russland da både USA og UK har garantert at de vil rykke inn for å hjelpe både Finland og Sverige. Og hvis du ikke har fått det med deg så har også Norge bilaterale avtaler med begge landene. Og akkurat nå vil faktisk Putin slite litt med å stable på beina de 5000 falskjermsoldatene du nevner. Han må i så fall gjennomføre en generell mobilisering for å få nok soldater til å starte et angrep. Et slik grep (mobilisering) vil faktisk bli lagt merke til i NATO og nødvendige skritt vil bli tatt.

    Min antagelse er at vi nok ikke på mange år har vært så trygge som i dag. Og det gjelder nok også både Sverige og Finland også.
    Det som vil kunne bli kritisk er hvis Putin taper i Ukraina og fortsatt blir sittende. Makter han da å få kontroll på korrupsjonen i det militære
    slik at han får gjenoppbygget sine styrker til det nivået man har antatt at de skulle ha hatt har nok Europa et problem, et alvorlig problem.
    Men det vil nok ligge en 3-5 år fram i tid.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Absolutt, og vel den norske utenriksminister som har vært medlem av flest regjeringer og samtidig gikk bort så alt for tidlig.

    Poenget var vel at hva gjelder sikkerhetspolitikk mellom våre to tradisjonelle statsbærende partier har vel den internasjonale sikkerhetspolitiske skinnuenigheten vært nettopp det.

    Og godt er det, for Norge, at vi har hatt voksne i mer enn ett parti.
    Ja det VAR godt for Norge. Spørsmålet i dag er hvor voksne de egentlig er de som styrer de "statsbærende" partiene? ( H & AP )
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Som jeg har sagt tidligere: Du er veldig flink til å skjule at du egentlig er mot Putin, krigen og faktisk er en ihuga USA fan!
    Vel, spesielt USA er god på spillteori med en verktøykasse full av ulike verktøy etter behov Jeg synes det er en god ting i en verden der Kina og venner truer hele vår eksistens. Dere liker kanskje ikke realpolitikken i det, men jeg forholder meg til dette på godt og vont.

    Så ser jeg fordelene med krigen også, at Russland blir svekket og at vi på sikt får monopol på billig arbeidskraft og matproduksjon i Ukraina, samt flotte handelsruter via svartehavet. I tillegg er ikke krigen akkurat en god nyhet for Kina om de ønsker å ta Taiwan, eller andre landområder, når de føler for det. Deres venn i Kreml vil jo tape dette på sikt, og Putins posisjon over andre land langs grensen deres blir svekket. Enda flere mulige handelspartnere for oss.
     
    • Wow
    Reaksjoner: Bx

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Du er en usedvanlig kynisk person! Du ser tydeligvis ikke det moralske problemet som ligger i at Putin angrep et
    land som på ingen måte utgjorde en trussel mot ham? Sammenligningen med Hitlers og Stalins angrep på Polen
    er så riktig at jeg ikke fatter at du ikke kan se det? Det er et spørsmål om moral og ikke et spørsmål om handelsruter
    og handelspartnere!

    La meg også bare få si at jeg ikke er enig i din analyse av situasjonen i det store og hele.

    Til slutt vil jeg bare si at fra nå av vil du ikke få svar fra meg på noe av det du poster! Jeg er "noe" rystet!
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Du er en usedvanlig kynisk person! Du ser tydeligvis ikke det moralske problemet som ligger i at Putin angrep et
    land som på ingen måte utgjorde en trussel mot ham? Sammenligningen med Hitlers og Stalins angrep på Polen
    er så riktig at jeg ikke fatter at du ikke kan se det? Det er et spørsmål om moral og ikke et spørsmål om handelsruter
    og handelspartnere!

    La meg også bare få si at jeg ikke er enig i din analyse av situasjonen i det store og hele.

    Til slutt vil jeg bare si at fra nå av vil du ikke få svar fra meg på noe av det du poster! Jeg er "noe" rystet!
    Ikke ta det utover budbringeren. Ja, det er kynisk men det er slik det tenkes og ageres.

    Edit: Vesten får økt motstand fra kriminelle despoter around the Word. Vårt verdigrunnlag og eksistens er konstant utfordret. Når man slåss mot kriminelle hjelper det sjeldent å spille etter «reglene». Derfor er det ikke rart at f eks usa styrker sin innflytelse østover, driver handelskrig mot Kina med mer. At NATO har som nytt oppdrag å demme opp mot Kina er bra. Under radaren har de allerede kjøpt store deler av Afrika. Russland og Ukraina er små brikker på brettet i et mer langsiktig spill.

    Så klart jeg ser problemstillingen med Putin og hans forbrytelser. Akkurat nå diskuterte vi de ytre / omkringliggende faktorene.
     
    Sist redigert av en moderator:

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.455
    Antall liker
    9.748
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Vel, spesielt USA er god på spillteori med en verktøykasse full av ulike verktøy etter behov Jeg synes det er en god ting i en verden der Kina og venner truer hele vår eksistens. Dere liker kanskje ikke realpolitikken i det, men jeg forholder meg til dette på godt og vont.

    Så ser jeg fordelene med krigen også, at Russland blir svekket og at vi på sikt får monopol på billig arbeidskraft og matproduksjon i Ukraina, samt flotte handelsruter via svartehavet. I tillegg er ikke krigen akkurat en god nyhet for Kina om de ønsker å ta Taiwan, eller andre landområder, når de føler for det. Deres venn i Kreml vil jo tape dette på sikt, og Putins posisjon over andre land langs grensen deres blir svekket. Enda flere mulige handelspartnere for oss.
    :unsure:
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Ikke ta det utover budbringeren. Ja, det er kynisk men det er slik det tenkes og ageres.

    Edit: Vesten får økt motstand fra kriminelle despoter around the Word. Vårt verdigrunnlag og eksistens er konstant utfordret. Når man slåss mot kriminelle hjelper det sjeldent å spille etter «reglene». Derfor er det ikke rart at f eks usa styrker sin innflytelse østover, driver handelskrig mot Kina med mer. At NATO har som nytt oppdrag å demme opp mot Kina er bra. Under radaren har de allerede kjøpt store deler av Afrika. Russland og Ukraina er små brikker på brettet i et mer langsiktig spill.

    Så klart jeg ser problemstillingen med Putin og hans forbrytelser. Akkurat nå diskuterte vi de ytre / omkringliggende faktorene.
    Trist at du ser Ukraina som en liten brikke i et stort spill. Jeg er helt sikker på at Jens er blodig alvorlig opptatt av Ukrainas beste.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    ^ Dette er kun min vurdering av det større geopolitiske bildet. Jeg tror også Stoltenberg og NATO er opptatt av Ukrainas beste. Disse tingene utelukker ikke hverandre, så lenge Ukrainas beste sammenfaller med våre interesser
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.248
    Antall liker
    9.479
    Torget vurderinger
    2
    Vel Ukrainia er et korrupt drittland som historisk sett har vært en del av Russland . Deres selvstendighet er knapt en parentes i historien. NATO klarer seg fint uten Ukrainia: men pussig nok ønsker ikke randnasjonene til Russland å være en del av det Russiske imperium, ikke Norge eller Finland heller derfor er vi med / blir de med i NATO : Denne krigen kommer til å vare i årevis er jeg redd , og den kalde krigen med jernteppe og det hele er faktisk å foretrekke framfor det vi får nå. Men det er for sent : det blir jævlige tider men mest for ukrainerne, spesielt siden Russland ikke kommer t il å gi seg
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg tror ikke krigen i Ukraina vil vare i årevis, det kommer så mye militært materiell fra vesten at Putlers krigsmaskin vil bli vesentlig redusert og sanksjonene gjør det vanskelig å bygge det opp igjen. Mitt tips er at Russland vil bli nødt til å trekke seg ut av Ukraina i løpet av året. Om Putlers bandittregime tåler en slik utvikling gjenstår å se.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    -Og jeg som ikke en gang visste at kanoner hadde hoder...... :oops:

    Mvh
    Det pleier å være et hode et sted når det fyres.... i mange innlegg i denne tråden virker det som hodet ikke er tilstede 🤷‍♂️
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg tror ikke krigen i Ukraina vil vare i årevis, det kommer så mye militært materiell fra vesten at Putlers krigsmaskin vil bli vesentlig redusert og sanksjonene gjør det vanskelig å bygge det opp igjen. Mitt tips er at Russland vil bli nødt til å trekke seg ut av Ukraina i løpet av året. Om Putlers bandittregime tåler en slik utvikling gjenstår å se.
    Håper du har rett!
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg og flere er russiske aktører som er ansatt av Putin for omvende alle i denne tråden til å bli pro russiske 🤡

    Tidenes strategiske vurdering 🙈. Men er beæret over at du tilengner meg slik makt og innflytelse 👍
    Jeg er ikke en som tror det er agenter her inne 🤣
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.240
    Antall liker
    2.672
    Sted
    Liten by
    Ja, jeg og flere er russiske aktører som er ansatt av Putin for omvende alle i denne tråden til å bli pro russiske 🤡
    Tidenes strategiske vurdering 🙈. Men er beæret over at du tilengner meg slik makt og innflytelse 👍
    Jeg har en mistanke om at du misforstår i stor grad hva han legger i ordet problem. Jeg tviler sterkt på at han mente noe i nærheten av hva du klarte å få ut av det. Men det er klart, det viser vel hvordan du leser ting og ser deg selv. Så slik sett har du vel et poeng...
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en mistanke om at du misforstår i stor grad hva han legger i ordet problem. Jeg tviler sterkt på at han mente noe i nærheten av hva du klarte å få ut av det. Men det er klart, det viser vel hvordan du leser ting og ser deg selv. Så slik sett har du vel et poeng...
    Nå skriver jeg som en 6åring også da, så skal ta litt på min kappe.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.465
    Antall liker
    3.588
    Sted
    Sunnmøre
    Mitt tips er at Russland vil bli nødt til å trekke seg ut av Ukraina i løpet av året. Om Putlers bandittregime tåler en slik utvikling gjenstår å se.
    Eg trur det er reell fare for at krigen går i "stalemate" (patt?) fordi Russland openbert ikkje har (rettare: "vil/kan disponera") styrke nok til å knusa dei ukrainske forsvarsstyrkane, medan Ukraina ikkje har (meir bokstaveleg) nok styrke til å offensive operasjonar som kan hiva ut russarane. Ja, dei har framgang rundt Kharkiv, men eit kart som vart posta her for ei vekes tid sidan synte at det var rimeleg tynt med russiske bataljonar allereie (samanlikna med resten av russisk-okkupert område).

    Ein slik stalemate treng ikkje tyda Korea, med ei klar delelinje. Det krev diplomati, og eg trur det kan vara ei god stund før Russland vil gå med på ei løysing som er akseptabel for Ukraina. Det kan like gjerne vera som delar av Midtausten har vore dei siste tjue åra (sytti?): Ingen klar fred, sabotasje og aksjonar på båe sider. Samanbrot av statsmakt og samfunn. Ein slik uavklart situasjon kan gjerne vera akseptabel for ei stormakt, men det er eit mareritt for mindre land, og ikkje minst for områda som er omstridde. Vil Kyiv kunne halda landet samla med ein slik situasjon over lengre tid?

    Ja, det er døme på at dette er "nok" for å vinna over ei stormakt i somme tilfelle. Ved avviklinga av franske og britiske koloniar var det ein utoleleg situasjon for kolonimaktene å oppretthalda koloniveldet med makt (men det tok 15-20 år etter 1945, og nesten revolusjon i Frankrike). USA måtte dra seg ut av Vietnam (då dei fekk eit legendarisk ungdomsopprør på heimebane). Sovjetunionen (og USA) drog til slutt frå Afghanistan, men det tok nokre år, det og. Kor lenge held Putin-Russland?

    Eit poeng, jf. "Putler", er at det er lett å samanlikna denne krigen med 2. verdskrigen (særleg overfallet på Polen i 1939). Men den krigen lot seg vinna ved at dei to største militærmaktene industrimaktene i verda oppfatta han som eit eksistensielt spørsmål og gjekk inn med all tilgjengeleg kapasitet og eit mål om å fullstendig avvikla nazistaten. Vi skal på sett og vis vera glade for at NATO/USA ikkje oppfattar situasjonen slik. Eg trur vi må leita etter førelegg andre stader i historia.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.351
    Antall liker
    10.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    ^en krig, evt væpnet fred, med låste fronter, a war of attrition som enkelte kaller det, vil være "bedre" for russland enn for Ukraina, frykter jeg.
    Det vil gjøre det vanskeligere å bygge opp landet igjen, og så lenge Svartehavet kontrolleres av russerne vil det legge store begrensninger på ukrainsk handel.
    Dernest har vi vestlig velvilje og oppmerksomhet på Ukraina, som kan finne på å falme over tid, spesielt siden krigen i infospace vil fortsette for fullt, og vi vil bli bombardert av russisk propaganda gjennom både opplagte, og mindre opplagte kilder.
    I en slik fase av krigen vil Ukraina fortsatt ha behov for vestlig hjelp, både militært og ellers, det vil koste enorme summer, og det samme vil fortsatte sanksjoner. Uten synlig valuta for pengene er det en risiko for at enkelte støttespillere vil endre kurs.
    Til sist er det slik at uten en kursendring i russernes politikk, vil en slik væpnet fred bare være en utsettelse, om de klarer å bygge seg opp igjen militært, og/eller klarer å splitte vestlig samhold, så er det på’an igjen.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.226
    Antall liker
    4.850
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Komikveld på russisk TV:


    Det er alltid interessant å se hvordan propaganda er skrudd sammen. Ofte er det som her; elementer av sannhet, men som er tatt ut av sin opprinnelige sammenheng, og bevisst feilrepresentert og feiltolket.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.835
    Antall liker
    16.056
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Ukraina hevder nå at de har uskadeligjort 1200 stridsvogner. Så selv om det er lite endringer i linjene så har russerne fremdeles store tap.
    Dette er jo Ukrainske tall, så ta det med en teskje salt.

    1652429368226.png
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.351
    Antall liker
    10.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Kom over et godt eksempel på Steigan et al sitt hykleri i dag. Leserbrev i Klassekampen. Et svar på et tidligere innlegg, men kan leses alene.
    84313E20-AF69-4BB2-B00A-589BA0CD953F.jpeg
    Et forræderi mot arbeiderklassen skriver han. Det riktige i dag, for sosialister er å ikke støtte noen av partene, skriver han.
    I hans anti-imperialistiske krig kan tydeligvis den ukrainske arbeiderklassen ofres, mens sosialister i resten av verden står med ryggen til..
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.351
    Antall liker
    10.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Sist redigert:

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.303
    Antall liker
    1.740
    Sted
    Bergen

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.303
    Antall liker
    1.740
    Sted
    Bergen
    Kom over et godt eksempel på Steigan et al sitt hykleri i dag. Leserbrev i Klassekampen. Et svar på et tidligere innlegg, men kan leses alene.
    Vis vedlegget 816814
    Et forræderi mot arbeiderklassen skriver han. Det riktige i dag, for sosialister er å ikke støtte noen av partene, skriver han.
    I hans anti-imperialistiske krig kan tydeligvis den ukrainske arbeiderklassen ofres, mens sosialister i resten av verden står med ryggen til..
    Det tar tid før man innser at det er en tøff verden. Eneste sannhet er at dersom du er født inn til denne verden skal du dø. Det er opp til deg selv hvordan du vil bruke den
    Kjæmpe mot vindmøller (ikke de som produserer kraft) e jo sjølsagt et tidsfordriv…
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.465
    Antall liker
    3.588
    Sted
    Sunnmøre
    Eg skal ikkje ta mål av meg til å forklara Steigan, men posisjonen er "Soga om Kark" (Isenkram/Sæmund Fiskvik): "Ein træl vert ikkje fri / om han drep sin jarl for å tena ein annan mann / for stormenn er like feig og falsk og umoralsk / så drep du meg, så drep vel kongen deg".

    På 1970-talet fekk dette karakter av knallhard støtte til frigjeringsrørsler, medan ein tok avstand frå "begge supermaktene". Det er noko prinsipielt fint med det, men samtidig djupt idealistisk. Slåst du mot ei stormakt, er du i praksis avhengig av å vera alliert med ei anna.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.273
    Antall liker
    9.114

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.187

    Tror ikke FN skal være for optimistiske. Det er ikke første gang ledelsen i Moskva bevisst har rappet matkornet i Ukraina, i fall noen skulle tenke det. Stalins spøkelse rasler lykkelig i krokene, Sovjet rappet alt kornet i Ukraina 1932 - 33, med det resultat at flere milloner mennesker sultet i hjel. Betviler at det Ukrainske folks kollektive hukommelse har glemt akkurat det.
    Så om dagens "Stalin" klarer å sulte ihjel et visst antall millioner mennesker, bryr det ham antakelig en god del mindre enn om han ikke har friske blomster på bordet i det han står opp om mårran. Antakelig anser han internasjonalt massemord på barn som en ren bonus.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Kom over et godt eksempel på Steigan et al sitt hykleri i dag. Leserbrev i Klassekampen. Et svar på et tidligere innlegg, men kan leses alene.
    Vis vedlegget 816814
    Et forræderi mot arbeiderklassen skriver han. Det riktige i dag, for sosialister er å ikke støtte noen av partene, skriver han.
    I hans anti-imperialistiske krig kan tydeligvis den ukrainske arbeiderklassen ofres, mens sosialister i resten av verden står med ryggen til..
    Han konkluderer feil, men noen av hans observasjoner er av interesse. Å avfeie alt han sier som vrøvl er å gå på autopilot og ikke bruke hodet, men forstår at det er prematurt her i tråden. Kun direkte støtte og empati for Ukrainas situasjon er akseptert. Selv om sistnevnte åpenbart er viktig er det også interessant å se på drivere og ytre faktorer. Når NATO selv sier at deres oppgave er å balansere mot Kinas økende aggresjon militært og økonomisk - så er det jo ikke helt feil å hevde at det ikke lenger er en ren forsvarsallianse. Men, mot aktører som Kina så kreves det en annen tilnærming. Vi må true og demonstrere at kjeltringstreker straffes hardt. Ukraina er et godt eksempel som flyter over av våpen og etterretning fra NATO.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn