Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • A

    aardappeleter

    Gjest
    Noen som har en liste over merkevarer som skal boikottes sammen med Freia? Mener å ha sett at Mondelez også eier Ritz, Oreo, Philadelphia (ost) og Marabou også. Sikkert flere som kan greie seg uten mine penger, også utenfor Mondelez.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.770
    Sted
    Oslo
    Noen som har en liste over merkevarer som skal boikottes sammen med Freia? Mener å ha sett at Mondelez også eier Ritz, Oreo, Philadelphia (ost) og Marabou også. Sikkert flere som kan greie seg uten mine penger, også utenfor Mondelez.
    Det er sikkert en smørbrødliste av merkevarer og selskaper.
    Men en spissa boikott mot et selskap får større oppmerksomhet.
    Kanskje noen andre selskaper får litt kalde føtter.
     
    A

    aardappeleter

    Gjest
    Kan nok hende. Men samtidig blir det nok snøfrisk neste gang jeg vil ha smøreost, for å si det sånn. Tror nok at en bredt anlagt bevisstgjøring og påfølgende endring av forbruksvaner vises på bunnlinja til de som er store nok til å folk til å regne på det. For min egen del er sjokoladeboikott en ikkesak.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har en liste over merkevarer som skal boikottes sammen med Freia? Mener å ha sett at Mondelez også eier Ritz, Oreo, Philadelphia (ost) og Marabou også. Sikkert flere som kan greie seg uten mine penger, også utenfor Mondelez.
    Det er fortsatt en del, noen som Benetton, Lacoste, Clarins, Diesel, Leica, Makita, Mitsubishi, Oppo, BIC, TGI Fridays, Tupperware, Yamaha viser i prinsippet fingeren til krav om å trekke seg ut.

    Andre sier mer eller mindre de rette tingene men haler ut tiden og håper det går over, som Carlsberg, Barilla, Colgate, Ecco, Heineken, Kraft Heinz, Mars, Mondelez, Nestlé, Philips, Red Bull, Procter & Gamble, Subway, Ritter Sport, Unilever, …
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.943
    Antall liker
    1.277
    Torget vurderinger
    2

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.112
    Antall liker
    3.229
    Torget vurderinger
    1
    Armenia and Kazakhstan have become a convenient back-alley for the covert import of Western chips to Russia, with Armenia reexporting 97% of the chips it imported from the EU and USA.

     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.799
    Torget vurderinger
    23
    Det er fortsatt en del, noen som Benetton, Lacoste, Clarins, Diesel, Leica, Makita, Mitsubishi, Oppo, BIC, TGI Fridays, Tupperware, Yamaha viser i prinsippet fingeren til krav om å trekke seg ut.

    Andre sier mer eller mindre de rette tingene men haler ut tiden og håper det går over, som Carlsberg, Barilla, Colgate, Ecco, Heineken, Kraft Heinz, Mars, Mondelez, Nestlé, Philips, Red Bull, Procter & Gamble, Subway, Ritter Sport, Unilever, …
    Mulig at jeg har et veldig begrenset og kjedelig liv men jeg kan ikke se at jeg kjøper/forbruker varer fra noen av de nevnte bedrifter!
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.770
    Sted
    Oslo
    Leser av og til steigan.no veit ikke helt om jeg bør le,gråte eller rive meg i håret.
    Mannen har jo blitt det man på godt norsk kaller steike gæern
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.770
    Sted
    Oslo
    Et lite eksempel er dagens artikkel om at problemer med å veksle norske sedler i utlandet er snik innføring av digi valuta eller euro.
    Danske kroner, som i prinsippet er euro nevnes ikke med et ord, selv om samme problem glelder danske kroner.
    At store beløp i cash brukes til hvitvasking nevnes ikke.
    At etterhvert som papir cash brukes lite, så blir det dyrere og dyrere å håndtere kontanter nevnes ikke.
    Med Ibsen:
    Hvor utgangspunktet er galest
    Blir titt resultatet originalest.
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.507
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Mulig at jeg har et veldig begrenset og kjedelig liv men jeg kan ikke se at jeg kjøper/forbruker varer fra noen av de nevnte bedrifter!

    Du er ikke alene om å være begrenset og kjedelig; svært få anledninger å finne der til å gjennomføre en personlig boycott. Vel plukker jeg ofte opp en Ritter Sport når jeg er ute og reiser og har et par tuber Colgate liggende, men det er vel det. Heinz lager ypperlig majones, men Helllman's er like god og i butikkene jeg bruker. Utover det var det heldigvis smalhans.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.609
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kadyrov also noted that he himself has occasionally criticized the Russian MoD but rhetorically drew a line against criticizing Putin directly, claiming he has always understood that Putin’s position as the Supreme Commander-in-Chief of the Russian Armed Forces means that Putin has the best understanding of battlefield realities.
    Kilde:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du er ikke alene om å være begrenset og kjedelig; svært få anledninger å finne der til å gjennomføre en personlig boycott. Vel plukker jeg ofte opp en Ritter Sport når jeg er ute og reiser og har et par tuber Colgate liggende, men det er vel det. Heinz lager ypperlig majones, men Helllman's er like god og i butikkene jeg bruker. Utover det var det heldigvis smalhans.
    Bare en fotnote: Hellman’s er Unilever…
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Prøvd hjemmelagd majones? DIY funger på det meste. :)

    Ellers en grei liste her: https://leave-russia.org/staying-co...0]=376&flt[140][eq][0]=322&flt[140][eq][]=494

    Klart det er et dilemma for noen som Carlsberg å komme seg ut av russland. De har åtte bryggerier og tusener av ansatte der. En stor del av konserninntektene kommer derfra. Det er veldig store verdier. Men de jatter med - jada, jada, vi skal trekke oss ut - og fortsetter likevel som før mens de teller penger og betaler inn skatt og avgifter til krigskassen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nå kan det jo argumenteres for at fulle mobiks er et bidrag til krigføringen på vestlig side.
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.094
    Antall liker
    285
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Kilde:
    Gröfaz II?
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.471
    Antall liker
    3.594
    Sted
    Sunnmøre
    Klart det er et dilemma for noen som Carlsberg å komme seg ut av russland. De har åtte bryggerier og tusener av ansatte der. En stor del av konserninntektene kommer derfra. Det er veldig store verdier.
    Usikker på kor stor effekt det har å boikotta selskap som har eig produksjon i Russland som produserer til russisk, innanlandsk forbruk. Det einaste som då skjer, er at russisk oligark-kapital får kjøpa dette på billigsal og døyper om Carlsberg til Sternberg eller noko.

    Slik framstår Freia-boikotten som ei litt tilfeldig symbolsk moralterapi (vi gjer noko). Som ein eller annan påpeika, denne boikotten kostar ikkje DNT, NFF eller Nordic Choice det heilt store. Ikkje oss forbrukarar heller: Nidar er vondt, men ikkje så mykje verre enn Freia. Ei heilt anna sak er sjølvsagt Leica, gråeksport til Russland, transport av olje, verftstenester osb.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.112
    Antall liker
    3.229
    Torget vurderinger
    1
    Vestlig (og russisk) media går helt bananas når et par Leo og noen Bradley går opp i røyk, mens det går hardt ut over russisk utstyr daglig.

    1686471271947.png
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.507
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Slik framstår Freia-boikotten som ei litt tilfeldig symbolsk moralterapi (vi gjer noko).

    Men det er da ikke helt bortkastet, om så bare på et rent personlig plan? Om det får en til å føle seg litt bedre, litt mer "nyttig", så må det vel være en positiv ting, sånn i det store og hele?

    Om det er det eneste man gjør så er selvsagt effekten heller minimal, men det er jo tilfelle nesten uansett hva man foretar seg som et enkeltmenneske. Dog, mange bekker små og alt det der....
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.276
    Antall liker
    9.123
    Men det er da ikke helt bortkastet, om så bare på et rent personlig plan? Om det får en til å føle seg litt bedre, litt mer "nyttig", så må det vel være en positiv ting, sånn i det store og hele?
    Så lenge vi også er klar over at vi kanskje boikotter nordmenn ut i arbeidsledighet så er det vel greit. Spiser ikke sjokolade så ikke mye hjelp i meg.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.799
    Torget vurderinger
    23

    AV 1362 bedrifter som fortsatt opererer i Russland er halvparten Tyske, kinesiske, engelske og amerikanske.
    Særlig Tyskland og China har mye ongoing business der.

    Værsting;

    2023_06_11_10_21_43_LeaveRussia_The_List_Of_International_Companies_That_Continue_To_Do_Busine...png



    Andre tallsatte mulig relevante:

    2023_06_11_10_23_04_LeaveRussia_The_List_Of_International_Companies_That_Continue_To_Do_Busine...png 2023_06_11_10_24_59_LeaveRussia_The_List_Of_International_Companies_That_Continue_To_Do_Busine...png 2023_06_11_10_25_28_LeaveRussia_The_List_Of_International_Companies_That_Continue_To_Do_Busine...png 2023_06_11_10_27_08_LeaveRussia_The_List_Of_International_Companies_That_Continue_To_Do_Busine...png 2023_06_11_10_29_10_LeaveRussia_The_List_Of_International_Companies_That_Continue_To_Do_Busine...png 2023_06_11_10_31_45_LeaveRussia_The_List_Of_International_Companies_That_Continue_To_Do_Busine...png 2023_06_11_10_33_01_LeaveRussia_The_List_Of_International_Companies_That_Continue_To_Do_Busine...png 2023_06_11_10_34_03_LeaveRussia_The_List_Of_International_Companies_That_Continue_To_Do_Busine...png 2023_06_11_10_34_50_LeaveRussia_The_List_Of_International_Companies_That_Continue_To_Do_Busine...png 2023_06_11_10_35_12_LeaveRussia_The_List_Of_International_Companies_That_Continue_To_Do_Busine...png 2023_06_11_10_36_05_LeaveRussia_The_List_Of_International_Companies_That_Continue_To_Do_Busine...png 2023_06_11_10_37_21_LeaveRussia_The_List_Of_International_Companies_That_Continue_To_Do_Busine...png 2023_06_11_10_38_05_LeaveRussia_The_List_Of_International_Companies_That_Continue_To_Do_Busine...png
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.799
    Torget vurderinger
    23

    Norske..... (3 blant 8 oppførte)

    2023_06_11_10_39_44_LeaveRussia_The_List_Of_International_Companies_That_Continue_To_Do_Busine...png 2023_06_11_10_44_56_LeaveRussia_The_List_Of_International_Companies_That_Continue_To_Do_Busine...png 2023_06_11_10_24_59_LeaveRussia_The_List_Of_International_Companies_That_Continue_To_Do_Busine...png
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men det er da ikke helt bortkastet, om så bare på et rent personlig plan? Om det får en til å føle seg litt bedre, litt mer "nyttig", så må det vel være en positiv ting, sånn i det store og hele?

    Om det er det eneste man gjør så er selvsagt effekten heller minimal, men det er jo tilfelle nesten uansett hva man foretar seg som et enkeltmenneske. Dog, mange bekker små og alt det der....
    Det viktigste er at bedrifter som fortsatt opererer i russland innser hvilken omdømmerisiko dette innebærer. Det vil påvirke fler beslutninger enn bare om å kaste kortene og forlate bandittreiret. Fremtidige investeringer etc.

    Jeg anser Leica som en av verstingene her, siden den militære nytten av optikken er større enn den sivile. De nekter plent å redusere virksomheten. Det er også firmaer som Bosch og andre, litt avhengig av eksakt hva de selger fortsatt. Konsumentprodukter blir mer symbolsk.

    Og, ja, vi burde selv stengt havner og skipsverft for business med muskovittene. Det er en stor sikkerhetsrisiko i tillegg til alt det andre.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, Leica er verstingen. Skulle nesten tro de var sveitsiske :devilish: (som Unilever/Nestle AFAIK). Men så vidt jeg forstår er de tyske. Med den militære anvendelsen av produktene er det nesten uforståelig for meg at tyske myndigheter ikke har grepet inn.

    Om man driver og produserer sjokolade eller øl for et russisk innenlandsmarked er ikke fullt så viktig. Men jeg er svært opptatt av at det sendes tydelige signaler mhp omdømme til de det gjelder.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og, ja, vi burde selv stengt havner og skipsverft for business med muskovittene. Det er en stor sikkerhetsrisiko i tillegg til alt det andre.
    I Norge trumfer distriktspolitikk alt. Og i noen grad kan man forstå det. Det har også sikkerhetsmessige konsekvenser om NordNorge avfolkes.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    I Norge trumfer distriktspolitikk alt. Og i noen grad kan man forstå det. Det har også sikkerhetsmessige konsekvenser om NordNorge avfolkes.
    Kirkenes og Kimek (verftet) eksisterte jo under den kolde krig også. Men i det med distriktspolitikk har du et godt poeng.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn