Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Eva Bartlett er propagandist for russerne via RT. I Norge finner du hennes skriverier mest hos steigan.no, hvor hun utmerker seg med alternative teorier om hva som skjedde i Bucha, Irpin og Mariupol. Jeg tror ikke på et ord av hva hun skriver.
    Det er ellers et faktum at russerne alltid lyver. Det betyr ikke at alt de sier er usant, og at et eller annet korrekt faktum inni en av historiene deres motbeviser at de alltid lyver, men det betyr at det alltid er løgnfortellinger i omløp. Du kan ikke stole på noe som kommer derfra. Hele historien om at den ulovlige angrepskrigen deres er en militær spesialoperasjon for å befri Ukraina fra nazistene er ren løgn fra ende til annen. Så lenge de gjentar den historien er det et sant utsagn at russerne lyver kontinuerlig.
    Det er ren indbildning, Asbjørn. Du debatterer ud fra oplysninger du har fra andenhold. Fra en presse hvis eneste dagsorden er tale godt om Ukraine og skidt om Rusland.
    Grunden til "vi holder med Ukraine" er, at Ukraine søgte om optagelse i vores klubber, Nato og EU. Med et blev de vore venner :-(, skønt Ukraine har mere til fælles med russerne endde de har med Vesteuropæerne.
    Sammenligner du Rusland og Ukraine falder alle fakts ud til russernes fordel. De har folkevalg med kontinuerlige mellemrum og præsidenten kan kun sidde en begrænset periode. I Ukraine kom præsidenten til magten ved et kup og med oligagers hjælp.
    Inden krigen var Rusland et samfund i fred, bevares der var en krig der omhandlede terroren Rusland tidligere var plaget af, men jeg tænker du også kender til lignende krige Norge har deltaget i.
    Ukraine var derimod et land i borgerkrig. Borgerkrig betyder menneskene i et samfund ikke engang kan leve i fred med hinanden. Hvordan tror du så ukrainerne kan leve i fred medvesteuropæerne ?
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.387
    Antall liker
    11.103
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser at 612 sider med gjennomgang, diskusjon og tilbakevisning av russernes fremstilling av saken ikke biter på @nils valla. Påstandene dine var allerede ferdig gjennomgått og tilbakevist innen midten av Mars om jeg husker rett.
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.383
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Synes denne oppsummeringen fra Jacob Børresen (pensjonert Flaggkommandør, nå med partibok i Arbeiderpartiet) er vel verdt å lese (spesielt for enkelte):

    Jeg benytter stort sett FB-siden min til å diskutere fag, det vil si forsvars- og sikkerhetspolitikk, strategi, militærteori og beslektede emner.
    Krigen i Ukraina har i så måte vært en rik kilde til innsyn i krigens vesen i alle dets aspekter.
    Mine bidrag har vært en kombinasjon av egne betraktninger og at jeg har delt saker som, etter mitt syn, kan bidra både til å kaste lys over begivenhetene og til å dokumentere de forskjellige posisjonene i debatten. Målsettingen har vært å bidra til et så bredt og sammensatt bilde som mulig, for å vise at virkeligheten er mye mer nyansert enn de forskjellige forkjemperne (Ukraina-patrioter, fredsaktivister, Russland-tilhengere, USA/NATO-tilhengere, EU-entusiaster osv., kort sagt: alle som har en agenda) gjerne vil ha det til.
    Jeg har også vært opptatt av hvordan Norges naboskap med Russland, situasjonen på Svalbard, det regionale samarbeidet i Barentsregionen og den felles interessen vi har av bærekraftig forvaltning av den nors-russiske torskestammen, legger føringer på Norges politikk overfor Russland.
    Resultatet av mine innlegg og delinger har vært en overbevisende demonstrasjon av hvordan komplekse årsakssammenhenger i krig, når følelsene og engasjementet er kraftig vekket, og det dessuten (først og fremst for de krigførende) blir viktig å slutte rekkene, ha fullt fokus på og maks innsats mot fienden, blir redusert til enkle dikotomier: svart-hvitt, rett-galt.
    Jeg er blitt beæret med betegnelser som Putinapologet, naiv, (u)frivillig løpegutt for russisk propaganda, og blitt slått i hardtkorn med folk som Steigan, Charter Svein og Kari Jaquesson! Velmenende FB-venner har uttrykt bekymring for meg og oppfordret meg til f.eks. å utestenge alle «galningene og fantastene» som kommenterer på strengen min, og til å ligge litt lavere i terrenget for ikke å miste troverdighet. Jeg er også av flere instendig bedt om å be om unnskyldning «fordi jeg tok feil».
    Jeg takker for omsorgen, men i - en kanskje naiv - tro på verdien av et nettsted som dette, hvor meninger brytes og forskjellige syn får komme til orde stort sett usensurert (stort sett, fordi jeg ved et par anledninger har vært nødt til å blokkere utsagn som gikk alt for langt i retning usaklig hets), har jeg til hensikt å fortsette.
    Mitt syn har kortfattet oppsummer vært, og er, følgende:
    1. krigens årsaker finnes i
    a. Sovjetunionens, Russlands og Ukrainas historie og kultur
    b. Putin-regimets karakter og Putins personlighet
    c. Konkurransen mellom USA og Russland om makt og innflytelse i Europa
    2. Angrepet på Ukraina var et klart folkerettsbrudd, Putins ansvar alene, og Ukraina har rett til selvforsvar.
    3. Ukraina er Russland klart underlegen militært, og er helt avhengig av våpenhjelp fra Vesten for å kunne slå angrepet tilbake og overleve som selvstendig stat.
    4. Vesten (EU, USAog NATO) har en klar egeninteresse av at Ukraina greier å slå Russlands angrep tilbake og i størst mulig grad gjenopprette grensene fra før krigen, fordi:
    a. Europeisk sikkerhet og stabilitet er avhengig av at det ikke er aksept for å endre landegrenser med makt.
    b. USA er tjent med et svekket Russland for å befeste sin innflytelse i europeisk utenriks- og sikkerhetspolitikk og for å kunne konsentrere seg om konkurransen med Kina.
    5. Pkt 4 ovenfor innebærer at krigen, i tillegg til å være en krig mellom Russland og Ukraina, også er en krig mellom Russland og Vesten, som noen har kalt NATOs og USAs stedfortrederkrig mot Russland.
    6. Faren er til stede for at krigen kan spre seg, og utvikle seg til en direkte væpnet konfrontasjon mellom NATO og Russland. I så fall er det fare for at atomvåpen kan bli tatt i bruk, ikke som følge av en bevisst handling, men som følge av misforståelser og feil i en presset situasjon der atomvåpen er satt på høy beredskap på begge sider. Jeg har derfor støttet og støtter USAs og NATOs nei til å etablere en flyforbudssone over Ukraina, og er opptatt av at våpenhjelpen til Ukraina får en form og et omfang som mest mulig reduserer faren for at krigen sprer seg.
    6. Når kostnadene for Vesten av krigen og av sanksjonene mot Russland, i form av energikrise, økte matvarepriser etc. påløper, kommer viljen til å fortsatt støtte Ukraina under press, i den forstand at de vestlige regjeringenes politiske grunnlag for å fortsette støtten blir svekket av folkelige protester mot energipriser, inflasjon og renteøkninger.
    Jeg har påpekt hvordan dette blant annet har gitt seg utslag i økt fokus på Ukrainas ufullkomne demokrati og på korrupsjonen og levekårene i landet, underforstått at Ukraina egentlig ikke er verdt kostnadene vi blir påført.
    Mitt syn har vært og er at dette er irrelevant, og at sikkerhetspolitiske og folkerettslige hensyn tilsier fortsatt uavkortet støtte til Ukraina. Men myndighetene må ta disse protestene og kritikken til følge og håndtere dem, før de blir tvunget til retrett av folkemeningen.
    7. Det er ukrainske myndigheter alene som må avgjøre hvor lenge de kan og vil slåss. Men krigen vil mest sannsynlig ende med forhandlinger, og i forhandlinger må begge parter gi og ta. Hvor mye partene må gi og ta avhenger av situasjonene på bakken og den politiske situasjonen i Kyiv og Kreml, i klartekst: partenes vilje og evne til å fortsette krigen.
    Det er opp til Ukraina, og ikke til Vesten, hva og hvor mye de evt. vil gi i forhandlinger med Russland.
    8. For Ukraina handler krigen om å overleve som selvstendig stat. For Vesten handler det om et regelstyrt Europa med respekt for folkeretten. Det handler IKKE om en krig mellom demokrati og diktatur. For USA handler det også om å redusere Russlands makt og innflytelse i Europa.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Nils Valla har nok ikke fått med seg dette, for å begynne der:

    Vær opmærksom på hvorfra du får dine oplysninger. Reuters er vestligt orienteret.

    Det handler i sidste ende om hvorfra tingene anskues.. Hvilke punkter man syner fra.
    For russerne ser virkeligheden anderledes ud end set med Vestens øjne.
    Alle samfund har deres vante syn, deres almindelige dagligdag som er det man falder tilbage på og holder andre op imod. Derfra fordommene udgår.

    Det korte af det lange, Vesten kunne havde været med til forhindre krigen brød ud men gjorde det ikke. Alle efterfølgende forsvarstaler for Ukraine er hykleri og med til yderligere tynde ud i den ukrainske befolkning. Bliver nærmest dikotomi.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    Synes denne oppsummeringen fra Jacob Børresen (pensjonert Flaggkommandør, nå med partibok i Arbeiderpartiet) er vel verdt å lese (spesielt for enkelte):

    Jeg benytter stort sett FB-siden min til å diskutere fag, det vil si forsvars- og sikkerhetspolitikk, strategi, militærteori og beslektede emner.
    Krigen i Ukraina har i så måte vært en rik kilde til innsyn i krigens vesen i alle dets aspekter.
    Mine bidrag har vært en kombinasjon av egne betraktninger og at jeg har delt saker som, etter mitt syn, kan bidra både til å kaste lys over begivenhetene og til å dokumentere de forskjellige posisjonene i debatten. Målsettingen har vært å bidra til et så bredt og sammensatt bilde som mulig, for å vise at virkeligheten er mye mer nyansert enn de forskjellige forkjemperne (Ukraina-patrioter, fredsaktivister, Russland-tilhengere, USA/NATO-tilhengere, EU-entusiaster osv., kort sagt: alle som har en agenda) gjerne vil ha det til.
    Jeg har også vært opptatt av hvordan Norges naboskap med Russland, situasjonen på Svalbard, det regionale samarbeidet i Barentsregionen og den felles interessen vi har av bærekraftig forvaltning av den nors-russiske torskestammen, legger føringer på Norges politikk overfor Russland.
    Resultatet av mine innlegg og delinger har vært en overbevisende demonstrasjon av hvordan komplekse årsakssammenhenger i krig, når følelsene og engasjementet er kraftig vekket, og det dessuten (først og fremst for de krigførende) blir viktig å slutte rekkene, ha fullt fokus på og maks innsats mot fienden, blir redusert til enkle dikotomier: svart-hvitt, rett-galt.
    Jeg er blitt beæret med betegnelser som Putinapologet, naiv, (u)frivillig løpegutt for russisk propaganda, og blitt slått i hardtkorn med folk som Steigan, Charter Svein og Kari Jaquesson! Velmenende FB-venner har uttrykt bekymring for meg og oppfordret meg til f.eks. å utestenge alle «galningene og fantastene» som kommenterer på strengen min, og til å ligge litt lavere i terrenget for ikke å miste troverdighet. Jeg er også av flere instendig bedt om å be om unnskyldning «fordi jeg tok feil».
    Jeg takker for omsorgen, men i - en kanskje naiv - tro på verdien av et nettsted som dette, hvor meninger brytes og forskjellige syn får komme til orde stort sett usensurert (stort sett, fordi jeg ved et par anledninger har vært nødt til å blokkere utsagn som gikk alt for langt i retning usaklig hets), har jeg til hensikt å fortsette.
    Mitt syn har kortfattet oppsummer vært, og er, følgende:
    1. krigens årsaker finnes i
    a. Sovjetunionens, Russlands og Ukrainas historie og kultur
    b. Putin-regimets karakter og Putins personlighet
    c. Konkurransen mellom USA og Russland om makt og innflytelse i Europa
    2. Angrepet på Ukraina var et klart folkerettsbrudd, Putins ansvar alene, og Ukraina har rett til selvforsvar.
    3. Ukraina er Russland klart underlegen militært, og er helt avhengig av våpenhjelp fra Vesten for å kunne slå angrepet tilbake og overleve som selvstendig stat.
    4. Vesten (EU, USAog NATO) har en klar egeninteresse av at Ukraina greier å slå Russlands angrep tilbake og i størst mulig grad gjenopprette grensene fra før krigen, fordi:
    a. Europeisk sikkerhet og stabilitet er avhengig av at det ikke er aksept for å endre landegrenser med makt.
    b. USA er tjent med et svekket Russland for å befeste sin innflytelse i europeisk utenriks- og sikkerhetspolitikk og for å kunne konsentrere seg om konkurransen med Kina.
    5. Pkt 4 ovenfor innebærer at krigen, i tillegg til å være en krig mellom Russland og Ukraina, også er en krig mellom Russland og Vesten, som noen har kalt NATOs og USAs stedfortrederkrig mot Russland.
    6. Faren er til stede for at krigen kan spre seg, og utvikle seg til en direkte væpnet konfrontasjon mellom NATO og Russland. I så fall er det fare for at atomvåpen kan bli tatt i bruk, ikke som følge av en bevisst handling, men som følge av misforståelser og feil i en presset situasjon der atomvåpen er satt på høy beredskap på begge sider. Jeg har derfor støttet og støtter USAs og NATOs nei til å etablere en flyforbudssone over Ukraina, og er opptatt av at våpenhjelpen til Ukraina får en form og et omfang som mest mulig reduserer faren for at krigen sprer seg.
    6. Når kostnadene for Vesten av krigen og av sanksjonene mot Russland, i form av energikrise, økte matvarepriser etc. påløper, kommer viljen til å fortsatt støtte Ukraina under press, i den forstand at de vestlige regjeringenes politiske grunnlag for å fortsette støtten blir svekket av folkelige protester mot energipriser, inflasjon og renteøkninger.
    Jeg har påpekt hvordan dette blant annet har gitt seg utslag i økt fokus på Ukrainas ufullkomne demokrati og på korrupsjonen og levekårene i landet, underforstått at Ukraina egentlig ikke er verdt kostnadene vi blir påført.
    Mitt syn har vært og er at dette er irrelevant, og at sikkerhetspolitiske og folkerettslige hensyn tilsier fortsatt uavkortet støtte til Ukraina. Men myndighetene må ta disse protestene og kritikken til følge og håndtere dem, før de blir tvunget til retrett av folkemeningen.
    7. Det er ukrainske myndigheter alene som må avgjøre hvor lenge de kan og vil slåss. Men krigen vil mest sannsynlig ende med forhandlinger, og i forhandlinger må begge parter gi og ta. Hvor mye partene må gi og ta avhenger av situasjonene på bakken og den politiske situasjonen i Kyiv og Kreml, i klartekst: partenes vilje og evne til å fortsette krigen.
    Det er opp til Ukraina, og ikke til Vesten, hva og hvor mye de evt. vil gi i forhandlinger med Russland.
    8. For Ukraina handler krigen om å overleve som selvstendig stat. For Vesten handler det om et regelstyrt Europa med respekt for folkeretten. Det handler IKKE om en krig mellom demokrati og diktatur. For USA handler det også om å redusere Russlands makt og innflytelse i Europa.
    Børresen e en mann med tenkeboksen i orden. Og d e flott å se at mange av bidragsyterne i denne tråden e mye på linje m flaggkommandøren.
    Krig e vanskelig og d e mye som skal vurderes. Men dersom man ikke evner å finne hva som, gud forby teller helt til slutt, e d lett å gå seg vill og bli handlingslammet. Slik som enkelte (fremdeles) gir uttrykk.

    Hvor vil du leve og bo, under hvilket styresett? Wagner gutta eller vestens demokrati- d e d d står om
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.042
    Antall liker
    20.228
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Det korte af det lange, Vesten kunne havde været med til forhindre krigen brød ud men gjorde det ikke..
    PÅSTAND......... Dokumenter gerne, hvordan du mener, at de skulle ha´ kunne gjort det, og husk samtidig, at Putin skider
    højt og flot på alle avtaler, der er indgået de sidste 20 år eller mere, hvis det passer ind i hans agenda.
    Russerne/Kreml har ikke en skid å skulle ha´ sagt i den sammenheng. Beslutningerne er Putin´s..... På ægte diktatorvis.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    @Hardingfele.

    Det er rigtigt Putin har forlænget perioden han kan sidde i, hvilke jeg ikke er tilhænger af. Men Demokratiet i Rusland må styres af russerne selv. Putin har vælgeropbakning på 75%. Har nogen norsk regering haf det ?.
    Du skal samtidig forstå det ikke mit personlige synspunkt jeg beskriver. Jeg mener personligt politikerne i Danmark (landet jeg har demokratisk indflydelse på) højst burde kunne sidde to perioder. På den måde undgår man levebrødspolitiker.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    15.758
    Torget vurderinger
    2
    @Hardingfele.

    Det er rigtigt Putin har forlænget perioden han kan sidde i, hvilke jeg ikke er tilhænger af. Men Demokratiet i Rusland må styres af russerne selv. Putin har vælgeropbakning på 75%. Har nogen norsk regering haf det ?.
    Du skal samtidig forstå det ikke mit personlige synspunkt jeg beskriver. Jeg mener personligt politikerne i Danmark (landet jeg har demokratisk indflydelse på) højst burde kunne sidde to perioder. På den måde undgår man levebrødspolitiker.
    Fuck off.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.383
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    @Hardingfele.

    Det er rigtigt Putin har forlænget perioden han kan sidde i, hvilke jeg ikke er tilhænger af. Men Demokratiet i Rusland må styres af russerne selv. Putin har vælgeropbakning på 75%. Har nogen norsk regering haf det ?.
    Du skal samtidig forstå det ikke mit personlige synspunkt jeg beskriver. Jeg mener personligt politikerne i Danmark (landet jeg har demokratisk indflydelse på) højst burde kunne sidde to perioder. På den måde undgår man levebrødspolitiker.
    Jeg tror nok høy velgeroppslutning til det styrende parti er uproblematisk når du kontrollerer media og historieskrivingen!
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    75% er vel egentlig litt skuffende og merkelig for en tyrann av hans kaliber, men det gjenspeiler kanskje at han antar russere flest ville gjennomskue et valgresultat på 89 eller 98%, slik man ser i mange andre diktaturer.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    PÅSTAND......... Dokumenter gerne, hvordan du mener, at de skulle ha´ kunne gjort det, og husk samtidig, at Putin skider
    højt og flot på alle avtaler, der er indgået de sidste 20 år eller mere, hvis det passer ind i hans agenda.
    Russerne/Kreml har ikke en skid å skulle ha´ sagt i den sammenheng. Beslutningerne er Putin´s..... På ægte diktatorvis.
    Den egentlige årsag var den at Nato rykkede til Ruslands grænse hvilke russerne frygter (de siger det selv). Og ingen grund til ikke at tro russerne frygter Nato lige så meget Vi frygter Rusland.
    (der findes masser af dokumentation på det, sågar i amerikanske medier)

    Jeg fortryder jeg tilkendegav nogle synspunkter i denne tråd. Skulle havde nøjes med hifitrådene.
    Men for at sige det som det er, var jeg ikke klar over jeg skrev til en specifik Tråd om Ukrainekonflikten. Jeg svarede blot på et indlæg fra Asbjørn der toppede frem for mig. Skulle have set mig for.
    Slut for mit vedkommende i denne tråd. Norge mit yndlingsland
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.042
    Antall liker
    20.228
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Den egentlige årsag var den at Nato rykkede til Ruslands grænse hvilke russerne frygter (de siger det selv).
    Så ved at utslette Ukraine og "indlemme" landet i Rusland, så rykker man tættere på "Nato".... Det Nato man påstår, at man frykter??
    Det lyder for mig himmelråbende naivt.
     
    Sist redigert:

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.837
    Antall liker
    16.068
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Det er ren indbildning, Asbjørn. Du debatterer ud fra oplysninger du har fra andenhold. Fra en presse hvis eneste dagsorden er tale godt om Ukraine og skidt om Rusland.
    Grunden til "vi holder med Ukraine" er, at Ukraine søgte om optagelse i vores klubber, Nato og EU. Med et blev de vore venner :-(, skønt Ukraine har mere til fælles med russerne endde de har med Vesteuropæerne.
    Sammenligner du Rusland og Ukraine falder alle fakts ud til russernes fordel. De har folkevalg med kontinuerlige mellemrum og præsidenten kan kun sidde en begrænset periode. I Ukraine kom præsidenten til magten ved et kup og med oligagers hjælp.
    Inden krigen var Rusland et samfund i fred, bevares der var en krig der omhandlede terroren Rusland tidligere var plaget af, men jeg tænker du også kender til lignende krige Norge har deltaget i.
    Ukraine var derimod et land i borgerkrig. Borgerkrig betyder menneskene i et samfund ikke engang kan leve i fred med hinanden. Hvordan tror du så ukrainerne kan leve i fred medvesteuropæerne ?
    Nei, det Asbjørn skriver her er fakta som en hver med tilgang til Google lett kan finne ut av selv. Og går du inn på RT’s sider så finner du Bartletts artikler også. Med andre ord så er det jobben hennes å spre russisk propaganda. Og lurer du på hva RT er for noe så kan du lese deg opp på dennne siden.https://en.wikipedia.org/wiki/RT_(TV_network)
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.336
    Antall liker
    3.529
    Torget vurderinger
    4
    Former SAS Soldier. Writer, Veterans Campaigner and Public Speaker. Operations Nimrod and Mikado
    The time is ripe for a counter offensive.

    Russia is firing top grade, anti aircraft missiles at random areas of Mykolaiv north west of Kherson. The S300 (https://lnkd.in/eDQMAvn3) is one of the most advanced surface to air missiles in the world and probably the most expensive on the Russian market. It carries about 330 pounds of explosive which is sufficient to knock a fast jet out of the sky but that is hardly enough to knock down a block of flats. So why would a Russian General waste his high tech, anti-aircraft missiles on blocks of apartments?

    Perhaps the General has too many S300s and he needs to get rid of a few. This is highly unlikely. The Kherson Oblast has been starved of supplies because of the demands further east where Russian artillery has been dominating the battle field with heavy daily barrages.

    What is more likely is that he has a shortage of other artillery ammunition but is being ordered to throw something back to show that he is still in the game. The S300 has a range of 40km. His resupply routes are being cut behind his front, his depots are being hit and destroyed.

    Firing S300s is a sign of desperation, at least in the short term. They might kill or injure a small number of non-military personnel, which is sad, but has no tactical or operational value at all. What I can be sure of is that every S300 fired is a missile that cannot strike a Ukrainian aircraft in the future.

    Information like this tells a story. The story it seems to tell is that Russia is currently weak and vulnerable in Kherson. The time is ripe for the counter offensive that is so desperately needed while the weather is dry.

    Slava Ukraine!

    Who Dares Shares.

    Robin Horsfall

    S-300 missile system - Wikipedia
    en.wikipedia.org • 20 min read
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    3.236
    Torget vurderinger
    1
    1659196540989.png

    Det begynner å brenne under føttene til russerne i og rundt Kherson, alle broene merket X er mer eller mindre ødelagt. Broen merket med ring kjenner jeg ikke tilstand til, men siden den er bare kilometere fra fronten, er det rart om den ikke er ødelagt for lenge siden. Dette vil si at alle broer inn og ut av russisk okkupert område nord for Dnipro har begrenset fremkommelighet for tyngre kjøretøy og jernbanerboa (hvit linje) er ikke lenger farbar med tog. Det er snakk om at russerne har byget en pongtongbro over Dnipro, men vi vet jo hvor vellykket det var alle de gangen de forsøkte seg over elva Sievjerodonetsk for et par måneder siden.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Resultatet av det vi nå ser utspille seg i Ukraina vil bestemme Europas fremtid.

    Og som Jacob Børresen skriver;
    4. Vesten (EU, USAog NATO) har en klar egeninteresse av at Ukraina greier å slå Russlands angrep tilbake og i størst mulig grad gjenopprette grensene fra før krigen, fordi:
    a. Europeisk sikkerhet og stabilitet er avhengig av at det ikke er aksept for å endre landegrenser med makt.
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    806
    Antall liker
    570
    Torget vurderinger
    2
    Norges måte å vise aggressivitet på, kanskje?
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.569
    Antall liker
    7.101
    75% er vel egentlig litt skuffende og merkelig for en tyrann av hans kaliber, men det gjenspeiler kanskje at han antar russere flest ville gjennomskue et valgresultat på 89 eller 98%, slik man ser i mange andre diktaturer.
    Saddam var nok sikkert egentlig litt irritert i ettertid over at han ga seg selv 99,96% av stemmene i 1995. Da var det jo egentlig ikke så stor fremgang å snakke om da han forbedret det hele med bare 0,04% i 2002.

     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.569
    Antall liker
    7.101
    Ahh, takker, har vært på farten og hadde ikke fått med meg denne.

    Uansett hva man måtte mene om Putins Russland om dagen så var jo dette ganske amatørmessig på så mange plan.

    Siden sånn circa 1920-tallet en gang så er vel det siste stedet du sier høyt hva du tenker en sovjetisk/russisk hotellresepsjon hvor diplomater og andre internasjonale typisk sjekker inn.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn