Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.694
    Antall liker
    35.667
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Det er noen grunner til at jeg ikke helt tror på BNP-tallene derfra. Om de likevel skulle være i nærheten av å stemme, må det være fordi de har plyndret sin versjon av oljefondet og helt det rett inn i økonomien som bestikkelser og investeringer i våpenproduksjon. Det gir en l
    kortvarig effekt. At en generasjon av unge menn blir til solsikkegjødsel gir en mer langsiktig effekt.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.581
    Antall liker
    9.768
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gazprom gikk med solid underskudd i 2023, for første gang siden 1999.

    Der ser ille ut det som skjer for tiden, bla fordi Vesten ikke er i stand til å våkne i tide, samtidig får jeg litt Ardenneoffensiv vibber over russrnes adferd.

    Nitrist at kinesiske Volve nå har overtatt tronen som Norges mest kjøpte bil BTW. Noen burde snart tvinge Kina til å velge.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.784
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Trondheim
    Jeg lurer på hvorfor man er så redd for at Ukraina skal angripe på russisk territorium. Atomvåpentrussel bla, bla, bla...
    Hvordan hadde det gått hvis de allierte bare hadde forsvart seg på eget territorium i andre verdenskrig og ikke bragt krigen til Tyskland? Den hadde selvfølgelig trekt ut og resultatet ville blitt det samme, bare med mange flere drepte på alliert side.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.074
    Antall liker
    3.763
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg lurer på hvorfor man er så redd for at Ukraina skal angripe på russisk territorium. Atomvåpentrussel bla, bla, bla...
    Hvordan hadde det gått hvis de allierte bare hadde forsvart seg på eget territorium i andre verdenskrig og ikke bragt krigen til Tyskland? Den hadde selvfølgelig trekt ut og resultatet ville blitt det samme, bare med mange flere drepte på alliert side.
    Dette er jo noe som må skje på et eller annet tidspunkt.

    1: Brua må knuses totalt.
    2: Kreml må legges i ruiner.

    Ja, krig er kjipt, men når den ene parten går inn for å utslette ALT som befinner seg på den andre siden av grensa, så er man nødt til å iverksette dramatiske mottiltak.

    og ja, det vil selvsagt eskalere ting, og det kommer til å bli dramatisk. Men jeg tror ikke det er til å unngå uansett dessverre. Få det unnagjort og bli ferdig med det, selv om det vil være mer fristende å late som at det går an lukke øya og håpe at ting er bedre når man åpner de igjen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.694
    Antall liker
    35.667
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tenkte de på det først nå? NATO lake, vi kan stenge sund & bælter ved behov. Selv ønsker de å hindre fri internasjonal ferdsel gjennom Nordøst-passasjen, skal være forbeholdt dem selv og deres vasallherrer i øst. Hvorfor skulle Danmark la muskovittiske skip passere uhindret gjennom indre dansk farvann?

    Den aktuelle saken er vel at EU har bedt Danmark inspisere og evt stanse ulovlig shipping, som denne «skyggeflåten» av utrangerte oljetankere. Det oppdraget synes jeg danskene skal utføre, med så mye maktbruk som er nødvendig, og kjenner jeg danskene rett kommer ikke muskovittiske trusler til å gjøre spesielt mye inntrykk.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.694
    Antall liker
    35.667
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.174
    Antall liker
    2.692
    IMF mener jo at Russlands økonomi vil implodere om 12-18 måneder.
    Like lenge som anslagene på hvor lenge Putin kan bære kostnader for dagens nivå av krigføring. Og Putin trekker pr i dag ganske mye penger ut av russlands versjon av pensjonsfondet.

    De styrtrike oligarkene har jo på en mer mild måte blitt bedt om å bidra mer inn i krigen. Etterhvert vil en mild hentydning gå over til «riset bak speilet» hvis du ikke bidrar mer. Og det kan bli veldig interessant. Når krybben er tom….osv.

    Det er nå og de neste 12-18 månedene at vestlig støtte må gå for full pupp, det er nå det begynner å bite for russerne økonomisk.
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.985
    Antall liker
    1.314
    Torget vurderinger
    2

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.580
    Antall liker
    3.715
    Sted
    Sunnmøre
    Akkurat det jeg også reagerte på. Det var mange andre ord man kunne brukt hvis man ønsket å distansere seg fra Kreml.
    Las Aage Borchgrevink i siste Morgonbladet. Han har sannsynlegvis gløymt meir om Aust-Europa enn eg nokon gong vil vita, men eg er liksom like klok.

    Han påstår at både 80% av folket og presidenten eigentleg vil ha EU, demokrati og økonomisk fordeling, medan GD (regjeringspartiet) er eit slags støtteparti for ein russisk-liknande oligark-type. Det er sikkert sant, men korleis har ein då fått eit parlament som faktisk vedtek desse lovene berre 20% vil ha?
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.174
    Antall liker
    2.692
    Las Aage Borchgrevink i siste Morgonbladet. Han har sannsynlegvis gløymt meir om Aust-Europa enn eg nokon gong vil vita, men eg er liksom like klok.

    Han påstår at både 80% av folket og presidenten eigentleg vil ha EU, demokrati og økonomisk fordeling, medan GD (regjeringspartiet) er eit slags støtteparti for ein russisk-liknande oligark-type. Det er sikkert sant, men korleis har ein då fått eit parlament som faktisk vedtek desse lovene berre 20% vil ha?
    Sånn innledningsvis, jeg hørte en reiseblogg for noen år siden. Han (eller var det hun..) hadde reist over mesteparten av verden. Hvis nr 1 reisemål man bare måtte besøke i løpet av livet, så var det nettopp Georgia. Folket som utpreget gjestfritt, livsbejaende og litt crazy på en positiv måte.
    Hvorfor skriver jeg dette? Folket passer så innmari dårlig inn i en russisk verden!

    At parlamentet vedtar lover på tvers av folket kan være russiske bestikkelser. Men mer sannsynlig er signaler fra Kreml om hva som vil skje hvis dem ikke viser en større vennlighet mot russland. Uvennlig adferd kan komme til å bli straffet hardt. I dag står det russiske soldater på ca 20% av Georgias landområde.
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    813
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    2
    Antakelig høyst rasjonelt i russisk kontekst.
    Jeg skulle like å få en historisk kontekst på denne krigføringen. 1000-1200 mann invalidiseres daglig for et par jordlapper eller tre.

    Finnes det i det hele tatt noe sammenlignbart?
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.174
    Antall liker
    2.692
    Jeg skulle like å få en historisk kontekst på denne krigføringen. 1000-1200 mann invalidiseres daglig for et par jordlapper eller tre.

    Finnes det i det hele tatt noe sammenlignbart?
    Hvert enkelt menneskeliv betyr veldig lite i russland. Har stått skrevet i de fleste bøker jeg har lest om Putins krig mot vesten.
    Derfor er det grunn til bekymring hvor langt Putin kan dra denne utmattelseskrigen.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.586
    Antall liker
    7.137
    Dette er jo noe som må skje på et eller annet tidspunkt.

    1: Brua må knuses totalt.

    Ja, krig er kjipt, men når den ene parten går inn for å utslette ALT som befinner seg på den andre siden av grensa, så er man nødt til å iverksette dramatiske mottiltak.

    og ja, det vil selvsagt eskalere ting, og det kommer til å bli dramatisk. Men jeg tror ikke det er til å unngå uansett dessverre. Få det unnagjort og bli ferdig med det, selv om det vil være mer fristende å late som at det går an lukke øya og håpe at ting er bedre når man åpner de igjen.
    Hadde man gjort det da vi kunne hadde dette alt vært overstått, med titusener av sparte liv. Inklusive på russisk side.

    Never missing an opportunity to miss an opportunity, som de sier på Balkan.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.174
    Antall liker
    2.692
    Waterloo, et sted mellom 10-45000 drepte på noen timer på ei gresslette.
    At folk gidder å drive på med sånt…
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.985
    Antall liker
    1.314
    Torget vurderinger
    2
    Waterloo, et sted mellom 10-45000 drepte på noen timer på ei gresslette.
    At folk gidder å drive på med sånt…

    Koster å være kar. Kan ikke regne med at folk bare gir fra seg landet sitt. Ikke lett å bygge et imperium, enten om du heter Hitler, Napoleon eller Putin. 🧨☠
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.174
    Antall liker
    2.692
    Koster å være kar. Kan ikke regne med at folk bare gir fra seg landet sitt. Ikke lett å bygge et imperium, enten om du heter Hitler, Napoleon eller Putin. 🧨☠
    Hvis bare verdens herskere tok følgende visdom inn over seg:
    Alle imperium skal en dag falle
    Alt er forbigående
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.985
    Antall liker
    1.314
    Torget vurderinger
    2
    The United States plans to replace every Bradley Infantry Fighting Vehicle provided to Ukraine with the new M2A4E1 variant, as reported by the Program Executive Office Ground Combat Systems.

    They clarified that the M2A4E1 is the most modern and survivable version of the Bradley as a result of integrating an Iron Fist Active Protection System, an improved High Definition Forward Looking Infrared Gunner’s Sight, and an Environmental Control Unit to prevent heat stress for dismounted troops.

    The Iron Fist active protection system was developed in Israel. It is designed to protect vehicles against anti-tank missiles and rocket-propelled grenades. The system tracks potential threats using radars and then destroys any missiles fired at the vehicle.


     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.985
    Antall liker
    1.314
    Torget vurderinger
    2

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.815
    Antall liker
    723
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Dette er jo noe som må skje på et eller annet tidspunkt.

    1: Brua må knuses totalt.
    2: Kreml må legges i ruiner.

    Ja, krig er kjipt, men når den ene parten går inn for å utslette ALT som befinner seg på den andre siden av grensa, så er man nødt til å iverksette dramatiske mottiltak.

    og ja, det vil selvsagt eskalere ting, og det kommer til å bli dramatisk. Men jeg tror ikke det er til å unngå uansett dessverre. Få det unnagjort og bli ferdig med det, selv om det vil være mer fristende å late som at det går an lukke øya og håpe at ting er bedre når man åpner de igjen.
    De eneste som forsvarer seg mot denne samkjørte dritten er Ukraina og Israel. o_O:eek::oops::devilish:🤕👀🙈🙈🙈

    'Resten av verden bytter bare penger og våpen, skylder på hverandre og ikke minst Israel.
    Knepper hender i bønn om at volden skal gå over og legger mer eller mindre masse skyld på Israel..selvfølgelig...helt i tråd med den svarte "eventyrboka". Til slutt må verdenssamfunnet gjøre noe og der er jeg redd det kommer til å bli gjort alvorlige feil fordi Putin slipper Unna og får fri bane og lebensraum. Lykke til!
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.174
    Antall liker
    2.692
    Tipper "motivasjonstalen" om den sikre død blir holdt ute ved frontavsnittet hvor skyttergravene er next step. Skulle noen på dette tidspunkt angre seg og vil hjem til kone og barn, ja da vil du også møte døden. Så her er det ikke mye å velge mellom når det gjelder utfallet.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.384
    Antall liker
    1.779
    Sted
    Bergen
    Å stå imot russerne i tiden fremover kommer til å koste mye utover selve krigen i ukraina. Russerne kommer til å stå på så "sløsing" på "unødigheter" kommer til å dra på kostnader (altså skatteseddelen) vi inntil nå ikke tenker så mye på
    https://english.elpais.com/internat...of-planes-without-gps-in-northern-europe.html

    I den elektroniske verden vil russerne helt sikker fortsette å kjøre på inn mot evigheten så det må satses på robuste systemer i vest
    Og vi må tilbake til WW2 strategi; slutte å dele alt med alle nasjoner i tro på at det skal utvides alle så vi kan vandre lykkelig sammen i fred på jorden.
    Og vel så viktig, hvorfor akseptere alt fra disse, gjengjeld umiddelbart også nekt slik russerne holder på med.

    Samarbeid innen utdanning (egentlig innen hva som helst) med russerne, kineserne, iran, israel og andre krigerske og religiøse (kanskje bare i navn?) gamle menn? Gløm det
    USA, som fort er i samme kategori, kommer vi nok av mange gode og dårlig grunner fortsette med samarbeid så og si uansett hva. Vårt land ligger nå engang der det ligger og det er lite flyttbart..
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.174
    Antall liker
    2.692
    Putter denne lederen inn i russland-tråden i og med at det er åpenbart hvem som trekker i trådene i Georgia.


    Noen som tør spå utfallet av parlamentsvalget til høsten?
    Det mest nærliggende å tro er at det blir innført en unntakstilstand med hensikt til å forkludre valget. Eller at selve utfallet av valget blir avgjort på forhånd.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.174
    Antall liker
    2.692
    Russerne har tatt en ny landsby i Donetsk.

    Som Stoltenberg sa forleden, de vestlige demokratiene har vært vaklende i sin støtte til Ukraina, mens diktaturene har vært konsekvente og pålitelige i sin våpenstøtte til russland.

    Ironisk nok!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.784
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Trondheim
    Tatt en ny landsby betyr på russisk at de har jevnet den med jorden. Russernes mål med krigen er jo å ødelegge alt slik at ingen vil bo der. Omtrent som de gjorde i Karelen - en gang en blomstrende jordbruksdel av Finland, nå ødemark.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.174
    Antall liker
    2.692
    Tatt en ny landsby betyr på russisk at de har jevnet den med jorden. Russernes mål med krigen er jo å ødelegge alt slik at ingen vil bo der. Omtrent som de gjorde i Karelen - en gang en blomstrende jordbruksdel av Finland, nå ødemark.
    Enda større grunn for alle dem i denne verden som ikke støtter de russiske handlingene, den russiske fremgangsmåten, å nettopp sørge for at dem ikke kan fortsette med det dem gjør.
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.846
    Antall liker
    2.429
    Sted
    Portugal

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn