Roons venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Kjører Roon på Topping D70s via streamer. Funker veldig greit. Opplevd en gang at de mista kontakt, men etter å ha satt den i standby og på igjen så var den på banen. Kan like gjerne ha vært ruter relatert.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Noen her som kjører Roon på et apparat som ikke er roon tested/ready? Funker det i såfall greit?
    Roon Ready er for å få kommunikasjon via nettverk til streamer. Roon tested har egentlig veldig liten verdi - Roon fungerer fint med en hvilken som helst DAC over USB.
     

    trondav

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2015
    Innlegg
    373
    Antall liker
    446
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    16
    Ja, det fungerer på det meste. Det at det ikke er Roon Ready betyr bare at du må justere litt på innstillingene selv for å få optimalt utnyttet enheten.
     

    Kanki

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.08.2014
    Innlegg
    219
    Antall liker
    63
    Skjønner. Bruker selv en Project Prebox S2 til Roon. Da kan jeg spole og styre playback med fjernkontrollen. Går dette med en DAC som ikke er ready/tested..?
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Skjønner. Bruker selv en Project Prebox S2 til Roon. Da kan jeg spole og styre playback med fjernkontrollen. Går dette med en DAC som ikke er ready/tested..?
    Neppe. Må nok ha ha toveiskommunikasjon med Roon.
     

    Kanki

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.08.2014
    Innlegg
    219
    Antall liker
    63
    Okey. Da har Roon ready/tested en ganske stor verdi for min del i hvert fall :unsure:
     

    Kanki

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.08.2014
    Innlegg
    219
    Antall liker
    63
    Anbefaler å lese litt på roons webside for å forstå det grunnleggende.
    Har brukt Roon i en del år allerede, men bare med DAC som er Roon Tested. Veldig fornøyd, særlig etter at jeg fikk på plass extension i Apple TV :)
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Et problem hos en lyd kompanjong: Oppsettet en ny Nucleus (ikke +) og iPad med Roon Remote: Velger My Library/Artists, da vises en side med artister, i resten av listen vises ikke artist bildene, bare grå, og ved å velge en artist henger det hele. Går tilbake og kan velge musikk fra front siden. Det hender også at det valg av musikk henger. Han har Altibox nettverk med målt hastighet på over 300 Mbps fra iPad. Antall artister/album er noe titalls hittil som nybegynner.
    Har noen et tips til å løse dette problemet? Et par søk på Roon forum uten et fornuftig resultat hittil. Nucleus boksen og iPad Roon har siste versjon.
    Edit: Kjører Tidal
     
    Sist redigert:

    RealMonkey

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.09.2010
    Innlegg
    201
    Antall liker
    246
    Sted
    Lillestrøm
    Hei, dere!

    Er det en åpenbar mulighet jeg ikke har sett som gjør det mulig å filtrere album utifra samplingfrekvens og bitdybde?

    Eyvind
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Hei, dere!

    Er det en åpenbar mulighet jeg ikke har sett som gjør det mulig å filtrere album utifra samplingfrekvens og bitdybde?

    Eyvind
    Ligger under Focus, de har forandret litt på dette i de siste utgavene. Har ikke roon remote på laptopen (linux) så ingen screen shot.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.177
    Antall liker
    34.609
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Kan en gjøre slik at det er qobuz sin musikk som spilles av automatisk - i beste kvalitet, og ikke tidal?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.177
    Antall liker
    34.609
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ok, ikke aktuelt - mye musikk på tidal som ikke finnes på qobuz.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Ok, ikke aktuelt - mye musikk på tidal som ikke finnes på qobuz.
    Var bare en spøk, var ikke derfor jeg sa opp Tidal. Men nå jeg hadde begge så var det ikke mulig å prioritere, og det virket som om den valgte Tidal oftere en Qobuz. Andre vet nok om det er mulig med nyere versjoner.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Kan en gjøre slik at det er qobuz sin musikk som spilles av automatisk - i beste kvalitet, og ikke tidal?
    Tror det er mulig ved å velge bort Tidal eller foretrekke Qobuz ved hjelp av fokus på ett eller annet vis. Problemstillingen er diskutert en del på Roonforumet.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Tror det er mulig ved å velge bort Tidal eller foretrekke Qobuz ved hjelp av fokus på ett eller annet vis. Problemstillingen er diskutert en del på Roonforumet.
    Vi ønsker selvsagt å kunne velge prioritering av Qobuz eller Tidal om man har begge deler. Pr nå så virker det som Tidal har prioritet i Roon om man har begge deler.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Har faktisk ikke hørt noe fra den serien. Liker man vokal jazz er nok ikke den det verste man kan høre på.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Nevnt dette før men for de som har en AppleTV og ikke har en streamer med en fjernkontroll som kan styre Roon, så er appen TV:remote kjekk å ha.
    Jeg her rotet vekk den lille Apple fjernkontrollen for lenge siden og bruker kun fjernkontrollen til min LG TV. Ikke så ofte jeg bruker denne appen men av og til er det greit å slippe å bruke mobil/nettbrett for å starte/stoppe eller regulere lyden. Fant nettopp ut at next/neste fungere direkte fra fra fjernkontrollens knapper uten å bruke menyen, kjekt å ha om en bruker spillelister og vil skippe et spor.

    tv remote.png
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Om du kan leve med viften fra en standard NUC så viser dette bilde at du får godt betalt for å bruke litt tid på å sette opp en NUC selv. Roon Labs Nucleus (+) inneholder et vifteløst kabinett (kan være viktig for noen), NUC motherboard og en harddisk, that's it.
    Sier ikke at Nucleus er et dårlig produkt, men at du kan spare 10-22 000 ved å bruke litt tid og få samme funksjonalitet og lydkvalitet.
    Det med samme funksjonalitet og lydkvalitet er ikke min påstand, men info fra Roon selv.


    nuc inside.jpeg
     

    1simen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.09.2019
    Innlegg
    88
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    «Det med samme funksjonalitet og lydkvalitet er ikke min påstand, men info fra Roon selv.»

    Og kudos til Roon for det 👍
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Fikk et spørsmål om manglende radiokanaler i Roon - så la inn de manglend (nye?) fra Bauermedia. Jeg hører stort sett aldri på radio.


    Dessverre var de fleste ikke i veldig sprek kvalitet (la inn streamingkvalitetene som fantes på hver).

    Hovedkanalene fra Bauer er i OK kvalitet, men de fleste nye finnes kun med MP3 128kbps (riktignok variabel, så de går litt overover dette); alternativet er AAC 64kbps.

    Nye kanaler:
    - Radio Norge 80's
    - Radio Norge 90's
    - Radio Norge 00's
    - Radio Norsk Pop Vise
    - Radio 1 Akustiske Hits
    - 128bpm Workout
    - Country Love 🤮
    - Hot Country 🤮
    - Jazz Radioen
    - Klassiske Perler
    - Bjelkes Jukebox
    - Power Ballads
    - Radio Vinyl 70's
    - Radio Vinyl 60's
    - Radio Vinyl Beatles (256kbps! 🎉)
    - Radio Vinyl Elvis
    - Radio Rock NÜEVO
    - Radio Rock 90's
    - Radio Rock Legends
    - Radio Rock Topp 666
    - Radio Norge Topp 1000

    Alle er GPS tagget til Oslo (samme som Radio Norge). Jeg måtte sjekke trafikk fra avspilleren til BauerMedia for å finne streaming URL'ene (siden dette tydeligvis ikke deles lengre - alle bruker tydeligvis enten nettleser eller app til mobiltelefon, ikke sant?! :oops:).
     
    Sist redigert:

    otello

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.09.2003
    Innlegg
    111
    Antall liker
    99
    Sted
    Oslo.
    Torget vurderinger
    1
    Om du kan leve med viften fra en standard NUC så viser dette bilde at du får godt betalt for å bruke litt tid på å sette opp en NUC selv. Roon Labs Nucleus (+) inneholder et vifteløst kabinett (kan være viktig for noen), NUC motherboard og en harddisk, that's it.
    Sier ikke at Nucleus er et dårlig produkt, men at du kan spare 10-22 000 ved å bruke litt tid og få samme funksjonalitet og lydkvalitet.
    Det med samme funksjonalitet og lydkvalitet er ikke min påstand, men info fra Roon selv.


    Vis vedlegget 805345
    Jeg bruker en HP ProDesk (SFF) med i5 og 8Gb ram som Rock server. Fungerer helt utmerket.
    Har en hjemme i oslo og en på hytta. Bare kobler til og fra når jeg forflytter meg mellom hytta og hjem. :)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fikk faktisk en kræsj på Roon ROCK grunnet minne. Tydeligvis kan man om planetene er alignet korrekt få kræsj med 8GB og 150.000 sanger. Venter på nye RAM-brikker, kjører bare direkte til 32GB (selv om 16GB sannsynligvis ville vært nok - orker ikke denne runden flere ganger).

    Edit:
    2x16GB Kingston FURY Impact installert - alt ser bra ut (koblet opp skjerm og sjekket bios for å validere at 32GB er tilgjengelig).
     
    Sist redigert:

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.215
    Antall liker
    6.140
    Sted
    Under stjernene
    Bruker Nucleus+ som styres fra S21 Ultra mobiltelefon. Skjermen er for liten til å styre DSP. Virker OK med Lenovo Tab3 (7") men vises ikke riktig i for eksempel i fanen Album.
    Trur det er fordi skjermstørrelsen et forlite.
    Hva anbefales, skal ikke overta for Lenovo Yoga Pc, men alikevel være krafig nok til Roon og litt til.
    Takknemelig for svar🌞

    Jens
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Trengen en "fjernkontroll" og noen å lese på nett med selv da det #&!!¤ ipadOS tar knekken på min Ipad Air2 (les treeeg). Blir nok en ny ipad selv om de begynner å bli vel dyre nå.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.215
    Antall liker
    6.140
    Sted
    Under stjernene
    Har mistet Qobuz i Roon.
    Ingen problemer å logge inn i Qobuz appen.
    Har prøvd å logge ut og inn i Roon.
    Tips?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.957
    Antall liker
    16.505
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjører Roon direkte fra Synology NAS 920+ til min min SOtm streamer. Lurer på om nas har god nok prosessor til å oppsample skikkelig. Bør jeg bygge meg en NUC eller noe med Roon rock for å få best mulig lyd?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det er bare å prøve; du får ikke noe bedre lyd med ROCK - enten virker det, eller så virker det ikke :)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.957
    Antall liker
    16.505
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det er bare å prøve; du får ikke noe bedre lyd med ROCK - enten virker det, eller så virker det ikke :)
    Det virker i dag, men tenker du at hvis prosessoren sliter på oppsampling, ville lyden hakket etc? EQ stjeler vel også et del prosessor kraft….
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn