Roons venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    788
    Antall liker
    276
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Roon med 2.65 millioner spor?

    I så fall, imponerende...
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.177
    Antall liker
    34.606
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har tenkt å kjøpe meg ny laptop hvor hoved-roon er plassert. Er det noe jeg bør tenke på når jeg skal installere den på ny pc, tenker innstillinger osv - eller er det lagret noen plass? Tenker spesielt på innstillingene i dsp.
    Har byttet pc, det gikk overraskende enkelt 👍
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ny versjon ute (B987):
    • Implemented a new mechanism by which users can determine how Roon chooses which streaming content to display and playback
    • Changed the default behavior for Roon’s MQA decoder
    • Fixed an issue where RoonServer on macOS would get stuck in the “Initializing” state
    • Several improvements to Roon’s search behavior and display of results
    • Implemented several improvements to Roon’s audio analysis system
    • Fixed a bug in which a scheduled Time Machine backup could interrupt playback
    • Fixed issues with TIDAL login flow
    • Fixed an issue in which the “Play Now” action was unresponsive on some playlists
    • Several miscellaneous bug fixes and enhancements

    Jeg har allerede gitt tilbakemelding om at foretrukket streamingtjeneste også bør reflekteres under album versjoner. Nå er det lokalt, Tidal så Qobuz; rekkefølgen på de 2 siste bør justeres avhengig av innstilling.
     
    Sist redigert:

    pcnr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    191
    Antall liker
    367
    Er det mulig å overføre en Spilleliste fra en Core til en annen? Jeg har inntil i dag brukt en pc som Core, men har nå kjøpt en Nucleus. Når jeg setter opp denne får jeg ikke med spillelister laget i Roon, som da er en kombinasjon av sanger fra Tidal og Qobuz - kun spillelister som er opprettet i Tidal eller Qobuz. Dette er jo litt rart når brukeren er den samme.

    Finnes det funksjoner som overfører Roon-spillelister fra gammel til ny kjerne?
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    784
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Blir ikke spillelister med hvis du tar backup av den gamle og restore på den nye?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.177
    Antall liker
    34.606
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Er det mulig å overføre en Spilleliste fra en Core til en annen? Jeg har inntil i dag brukt en pc som Core, men har nå kjøpt en Nucleus. Når jeg setter opp denne får jeg ikke med spillelister laget i Roon, som da er en kombinasjon av sanger fra Tidal og Qobuz - kun spillelister som er opprettet i Tidal eller Qobuz. Dette er jo litt rart når brukeren er den samme.

    Finnes det funksjoner som overfører Roon-spillelister fra gammel til ny kjerne?
    Hadde ikke problemer med det da jeg byttet core for litt tilbake, bare ta sikkerhetskopi av alt før du sletter den du skal avslutte, så installerer du ny og overfører sikkerhetskopi (usb-penn er greit til dette).
     

    pcnr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    191
    Antall liker
    367
    Det er selvfølgelig helt riktig. Takk 👍
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde litt problemer med nettverket hjemme i går som jeg har fått fikset, men jeg får ikke Tidal logget inn i Roon igjen. Jeg ar testet med 2stk PCer og en telefon.
    Jeg trykker på Login, blir dirigert til tidal.com, logger på og får "success", men ingenting skjer i Roon.

    Qobuz funker helt fint.

    Så ser jeg at den ikke vil oppgradere:
    1661323577275.png


    Jeg hadde ingen problemer da dette lå på NUC med ROCK. Nå ligger den på en laptop med Win10
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Prøv å restarte core maskin.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Prøv å restarte core maskin.
    Gjorde det 2 ganger i går (jupp, jeg er kjent med windows).
    Gjorde det for tredje gang i dag, Nå funker det.

    Ja ja, jeg må få kjøpt meg vifteløst kabinet til NUC så jeg kan gå tilbake til ROCK.

    Takker
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    572
    Antall liker
    722
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Hei kjøpte meg en Google nest hub for å bruke som roon display, det fungerer bra men hvert minutt er det ett "blaff" på skjermen, noen som opplever det samme eller har en løsning ? Tenkte å laste opp en video for å vise "problemet" men det går vel ikke her på forumet ?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.177
    Antall liker
    34.606
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hei kjøpte meg en Google nest hub for å bruke som roon display, det fungerer bra men hvert minutt er det ett "blaff" på skjermen, noen som opplever det samme eller har en løsning ? Tenkte å laste opp en video for å vise "problemet" men det går vel ikke her på forumet ?
    Kan legge ut på youtube, så videre her...
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    572
    Antall liker
    722
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Prøver meg på min første YouTube video, ca 8 sekunder ut er problemet

     

    DagS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2004
    Innlegg
    466
    Antall liker
    496
    Sted
    Karlstad, Sverige
    Torget vurderinger
    8
    Nå som Hegel endelig støtter Roon fullt ut, vurderer jeg å gå for et lifetime abonnement.
    Hender det at Roon Labs kjører noen kampanjer på dette, eller er det alltid full pris på Roon?
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Har ikke fått med meg at de kjører kampanjer på det, men det hender rett som det er at de truer med å kutte ut muligheten.
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    572
    Antall liker
    722
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Nå som Hegel endelig støtter Roon fullt ut, vurderer jeg å gå for et lifetime abonnement.
    Hender det at Roon Labs kjører noen kampanjer på dette, eller er det alltid full pris på Roon?
    Tror ikke dem kjører noen kampanjer, aldri sett det 🤔
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Kjøpte livstidsabonnement for to år siden og ville gjort det igjen. 👍
     

    DagS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2004
    Innlegg
    466
    Antall liker
    496
    Sted
    Karlstad, Sverige
    Torget vurderinger
    8
    Takk for tilbakemeldinger! Tenker det blir greiest med livstidsabonnement. Bare synd at dollaren har blitt så sykt dyr den siste tiden...
     

    jan_is44

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.08.2010
    Innlegg
    114
    Antall liker
    22
    Hei! Har et spørsmål ang roone å tror dette er plassen å spørre :)
    Eg har bestilt meg macmini for å få roone og roone rock. Her er måten eg skal koble det opp, og håper på innspill om det er den beste måten.
    Eg trekker en nettverks kabel av type Supra på ca 20m fra ruteren til stua/bak stereo. Derfra en switch og 2ether kabler fra switch til macmini og hifirose dac. Dette er ifølge Oslo hificenter beste måten å gjøre det på, innspill? Gleder meg til å få testet dette programmet :)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Nå som Hegel endelig støtter Roon fullt ut, vurderer jeg å gå for et lifetime abonnement.
    Hender det at Roon Labs kjører noen kampanjer på dette, eller er det alltid full pris på Roon?
    De har vurdert å kutte livstidsabonnement fullstendig veldige lenge nå, så ikke forvent kampanjer. Så enten går prisene enda mer opp, eller så blir muligheten borte.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hei! Har et spørsmål ang roone å tror dette er plassen å spørre :)
    Eg har bestilt meg macmini for å få roone og roone rock. Her er måten eg skal koble det opp, og håper på innspill om det er den beste måten.
    Eg trekker en nettverks kabel av type Supra på ca 20m fra ruteren til stua/bak stereo. Derfra en switch og 2ether kabler fra switch til macmini og hifirose dac. Dette er ifølge Oslo hificenter beste måten å gjøre det på, innspill? Gleder meg til å få testet dette programmet :)
    Kjør en helt vanlig CAT5a eller CAT6 kabel. Noe fancy nettkabel er helt meningsløst. Du kan like greit brenne pengene.

    Denne gjør jobben:

    NB! Mac Mini kan ikke kjøre Roon ROCK. Da må du ha en kompatibel Intel NUC (dvs, ikke NUC11 eller NUC12) Selvsagt kan du kjøre Roon Core på mac mini - men ikke Roon ROCK.

    Info om Roon ROCK: https://help.roonlabs.com/portal/en...#So_what_is_Roon_Optimized_Core_Kit_ROCK_then

    Uten å tråkke på tærne til enkelte butikker, de har egen vinning som prioritet - ikke nødvendigvis det beste stedet å få råd relatert nettverk på hjemmefronten Overrasket at du ikke måtte ha "hifi" switcher også? 🤣
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte livstidsabonnement for to år siden og ville gjort det igjen. 👍
    Kjøpte livstidsabonnement når ting var veldig billig - en stund siden den ble betalt sammenlignet med månedlig/årlig faktura. Så nå er Roon "gratis".
     

    jan_is44

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.08.2010
    Innlegg
    114
    Antall liker
    22
    Kjør en helt vanlig CAT5a eller CAT6 kabel. Noe fancy nettkabel er helt meningsløst. Du kan like greit brenne pengene.

    Denne gjør jobben:

    NB! Mac Mini kan ikke kjøre Roon ROCK. Da må du ha en kompatibel Intel NUC (dvs, ikke NUC11 eller NUC12) Selvsagt kan du kjøre Roon Core på mac mini - men ikke Roon ROCK.

    Info om Roon ROCK: https://help.roonlabs.com/portal/en...#So_what_is_Roon_Optimized_Core_Kit_ROCK_then

    Uten å tråkke på tærne til enkelte butikker, de har egen vinning som prioritet - ikke nødvendigvis det beste stedet å få råd relatert nettverk på hjemmefronten Overrasket at du ikke måtte ha "hifi" switcher også? 🤣
    Nei å nei :/ synd vist eg ikke får kjørt rock med den. Var sikker på det siden eg fikk kjøre roone.
    Kablene gidder eg ikke diskutere, var igrunn måten eg koblet det eg lurte på var greit. Da blir lyden sendt fra macmin med Ethernet kabel til switch for så opp til dacen ?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Du burde stilt spørsmålet her først. Men om du har bestilt en mac mini, så kan du vel heve kjøpet eller kansellere bestillingen. Bør være problemfritt.

    Roon ROCK er en minimalistisk utgave av Linux som er 100% tilpasset å kun kjøre Roon Core. Roon Core kan kjøres på Windows, macOS og Linux, men ROCK er kun for kompatible Intel NUC bokser.

    Selv om det ikke er lov å si høyt, så kjører også Nucleus en spesialutgave av Roon ROCK - spesialtilpasset for å kjøre uten vifte + noe ekstra magi for home automation (Control4) som flertallet ikke har behov for uansett.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    jan_is44

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.08.2010
    Innlegg
    114
    Antall liker
    22
    Det skal eg prøve på i morgen tidlig, tusen takk for info ! Noen anbefalinger på en nuk ?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Alle svarene dine finner du i linken jeg ga til deg...


    Det store spørsmålet er egentlig hvor mange spor (sanger) eller album du har - både lokalt og på Tidal/Qobuz. Passerer du 100.000 sanger så bør du gå for i7 utgaven; størrelse på minne er vel egentlig utfordringen. Merket at det ble enkelte problemer av og til med 8GB og 150.000 sanger. Så utvidet til 32GB (kunne fint klart meg med 16GB).

    Anbefaler også å ha musikken på lokal SSD på NUC - brukeropplevelsen blir mye bedre. Jeg gikk for Samsung 870 QVO 8TB. Har 2 system (på 2 lokasjoner). En med Nucleus+ og en med NUC8i7. Anbefaler enten NUC8i7 eller NUC10i7 (NB! det er forskjell på modellene, noen har ikke plass for ekstra disk, så følg anbefalingene til Roon i linken ovenfor). Spør her før du bestiller ;)

    Jeg kjøpte denne for mange år siden:

    Med minne:
    https://www.multicom.no/crucial-ddr4-8-gb-so/cat-p/c/p8605225 erstattet etterpå med:

    og system SSD:

    Disse finner man også ofte på bruktmarkedet - bare å ribbe dem for deler man ikke trenger.
     

    jan_is44

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.08.2010
    Innlegg
    114
    Antall liker
    22
    Alle svarene dine finner du i linken jeg ga til deg...


    Det store spørsmålet er egentlig hvor mange spor (sanger) eller album du har - både lokalt og på Tidal/Qobuz. Passerer du 100.000 sanger så bør du gå for i7 utgaven; størrelse på minne er vel egentlig utfordringen. Merket at det ble enkelte problemer av og til med 8GB og 150.000 sanger. Så utvidet til 32GB (kunne fint klart meg med 16GB).

    Anbefaler også å ha musikken på lokal SSD på NUC - brukeropplevelsen blir mye bedre. Jeg gikk for Samsung 870 QVO 8TB. Har 2 system (på 2 lokasjoner). En med Nucleus+ og en med NUC8i7. Anbefaler enten NUC8i7 eller NUC10i7 (NB! det er forskjell på modellene, noen har ikke plass for ekstra disk, så følg anbefalingene til Roon i linken ovenfor). Spør her før du bestiller ;)
    Eg har igrunn tenkt mest å strømme musikk og bruke roon rock. Ja angrer som d på å ikke spørre her før eg bestilte alt sammen, men det bør la seg gjøre å avbestille det.
    Men kanskje eg skulle bestilt en 8tb også
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Naturligvis er det helt meningsløst med 8TB SSD for musikk om man ikke har noe spesielt lokal musikk (det er bortkastet). SSD disken finnes i 4TB og 2TB utgave også. 2TB er veldig mye musikk!

    Anbefaler også å sjekke prisguiden; komplett var bare et sted jeg søkte - ikke umulig at andre butikker har inne til lavere priser.

    Proshop har fungert bra for meg på alle bestillinger, tar litt lengre tid enn komplett - men alt kommer frem og blir gjort på rett måte.
     

    jan_is44

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.08.2010
    Innlegg
    114
    Antall liker
    22
    Naturligvis er det helt meningsløst med 8TB SSD for musikk om man ikke har noe spesielt lokal musikk (det er bortkastet). SSD disken finnes i 4TB og 2TB utgave også. 2TB er veldig mye musikk!

    Anbefaler også å sjekke prisguiden; komplett var bare et sted jeg søkte - ikke umulig at andre butikker har inne til lavere priser.

    Proshop har fungert bra for meg på alle bestillinger, tar litt lengre tid enn komplett - men alt kommer frem og blir gjort på rett måte.
    Tusen takk for hjelpa.
    Eg får starte med å prøve kansellere bestillingen i morgen tidleg
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det går også fint å kjøre macOS med Roon installert - så ingen krise uansett. Men jeg må si at Roon er en mye bedre opplevelse når man slipper å forholde seg til en ekstra maskin (Windows, Linux eller macOS som skal oppdateres i tider og utider). NUC med ROCK eller Nucleus gjør at alt vedlikeholder seg selv.

    Utfordringen er å få fingrene på en NUC8i7 eller NUC10i7.... vanskelig! Faktisk er NUC8i7 bedre enn NUC10i7, NUC10i7 har flere kjerner - men raskere hastighet på 1 kjerne er vinneren for Roon.

    Samt, gjør en revudering av ethernetkabel - det kommer ikke til å bli bedre lydkvalitet med annen kabel. Jeg er 100% sikker på at det ikke er noe forskjell - om man er redd for "drittstrøm" skal snike seg gjennom ethernetporten til streameren, kjøpe en uskjermet ethernetkabel så er problemet borte (det er ikke noe problem uansett, men om man er opptatt av det teoretiske).
     

    jan_is44

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.08.2010
    Innlegg
    114
    Antall liker
    22
    Det må bli en slik nuc med rock, dette er dedikert for stereoen.
    Kan eg styre nuc med MacBook eller pc ? Eller må denne kobles opp på skjerm og ha eget tastatur osv ved installering ?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Du trenger bare tastatur og skjerm (TV kan brukes) ved installasjon, etterpå trenger den bare strøm og ethernet så er alt ordnet. Guide for hvordan sette opp finner du på Roon sine nettsider.


    NB! usikker på om det nevnes i guide, men du kan også sette opp viftestyring på NUC i bios - ingen poeng å kjøre full spiker her, spesielt om den står i samme rom som du lytter. Min NUC står i dedikert rom, så jeg har gitt den alt den kan få av vifte - støy betyr ingenting uansett.
     

    jan_is44

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.08.2010
    Innlegg
    114
    Antall liker
    22
    Du trenger bare tastatur og skjerm (TV kan brukes) ved installasjon, etterpå trenger den bare strøm og ethernet så er alt ordnet. Guide for hvordan sette opp finner du på Roon sine nettsider.


    NB! usikker på om det nevnes i guide, men du kan også sette opp viftestyring på NUC i bios - ingen poeng å kjøre full spiker her, spesielt om den står i samme rom som du lytter.
    Igjenn, tusen takk ;)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    NB! husk å ikke installere ROCK på 8TB disk; det er M.2 SSD som skal brukes til RoonOS og database. Enklest er å faktisk installere Roon først, så montere ekstra disk for musikk (disken må formateres i Roon via web-grenesnittet).

    M.2 SSD trenger ikke være større enn 64GB, vanlgivis er 128GB eller 256GB billigere (men man vil aldri få brukt for mer enn 64GB).

    Nucleus+ levers med 64GB M.2 SSD (her med omtrent 200.000 sanger):
    Skjermbilde 2022-09-04 kl. 23.58.40.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn