Roon - årets høydepunkt innen hifi?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner ikke vitsen med Rock eller NUC og sånn. Jeg har 60 000 musikkfiler på en usb harddisk koblet til ruteren, og Roon er på en 5 år gammel laptop som jeg bruker til alt mulig. Null problemer
    Det er brukeropplevelsen; en boks som bare gjør jobben og oppdateres automatisk. Jeg har selv NUC med ROCK og Nucleus+ (2 forskjellige oppsett på 2 lokasjoner). Begge med 8TB intern SSD disk for musikk.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Unraid med Roon docker her :). Fungerer meget bra. Unraid brukes også til en haug andre tjenester hos meg. Roon fungerer smertefritt (frem til nå iallefall) på det systemet.

    Unraid er relativt enkelt og veldig rimelig OS for de som vil drive med slik. Litt treg "recovery" om noe skal krasje.. men det funker tilsynelatende overraskende bra. Bruker også relativt lite strøm kontra andre RAID løsninger.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.561
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Finnes det en oversikt over hvor mange timer en har brukt roon? Får bare opp de siste fire ukene.
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Om noen er interessert i å teste Roon, så er det nå tilbud med 3 måneder for 1 USD!
    Har akkurat fått installert og holder på med testing!
    Synes 3 måneder er bra tid til å sette seg inn i det, for 1 måned var litt lite til å prøve seg frem synes jeg.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    3 måneder er en mer passe tid å finne ut om dette fungerer; man har ikke mulighet til å bli kjent med systemet på 30 dager.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Obs ny Roon1,8 ute nå.
    Men hvorfor i allverden må man passe på dette, det er jo veldig lett å bomme på noe slikt.En god software bryr seg ikke om rekkefølgen ..
    «
    You’ll be prompted to update your Roon Core to the new version of 1.8. Please don’t forget to update your iOS and Android devices before accepting the update on your Core»

    Som vanlig kommer jeg ikke til å være tidlig ute med oppdatering, er fornøyd med versjonen fra mai 2021.Leser om mye tull med søkemotor etter det, får håpe de har fikset det problemet i 1.8
    Håper noen kan fortelle hvordan 1.8 oppleves..
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.561
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg oppdaterte på hoved-roon først så etter på Android og Ipad. Har ikke hatt noe problemer...
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Måtte re-installere appen på Samsung s20... Ingen updates som lå klare.. men tydeligvis var det..
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.561
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hm... min s21 fant den med en gang...
     

    Caucaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2011
    Innlegg
    283
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    17
    Jeg har mistet Roon radio.
    Etter siste valg låte det kommer ikke musikk
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Obs ny Roon1,8 ute nå.
    Men hvorfor i allverden må man passe på dette, det er jo veldig lett å bomme på noe slikt.En god software bryr seg ikke om rekkefølgen ..
    «
    You’ll be prompted to update your Roon Core to the new version of 1.8. Please don’t forget to update your iOS and Android devices before accepting the update on your Core»

    Som vanlig kommer jeg ikke til å være tidlig ute med oppdatering, er fornøyd med versjonen fra mai 2021.Leser om mye tull med søkemotor etter det, får håpe de har fikset det problemet i 1.8
    Håper noen kan fortelle hvordan 1.8 oppleves..
    Denne er vel den første du kan oppdatere til helt trygt, skulle jeg mene. Nå er søket omtrent som det skal være, og ufattelig mye bedre enn det har vært på veldig lenge.
     

    Caucaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2011
    Innlegg
    283
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    17
    Alt i orden igjen med Roon radio men, etter oppgraderingen , ser dere noen synlig forkjell/forbedring ? Ikke jeg
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en NUC som har wifi innebygd (NUC8i7BEH), men ser ingen plass i Roon jeg kan konfigurere den. Den er skrudd på i BIOS så jeg forventer at det dukker opp noe her :
    1639738534079.png


    Eller håndterer Roon Ethernet (les kablet) på samme måte som WiFi?
    Og ja, jeg vet at wifi er litt så som så støttet i Roon, men vifta har begynt å gi en høyfrekvent pipetone som er irriterende. Eneste stedet i huset jeg har kablet nettverk er i stua fordi det er her fiberen kommer inn og her står brannmuren med kobling til mesh.
     

    RealMonkey

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.09.2010
    Innlegg
    201
    Antall liker
    246
    Sted
    Lillestrøm
    Hei!
    Plutselig skjer dette:
    Screenshot_20211217_221701_com.roon.mobile.jpg
    Screenshot_20211217_221644_com.roon.mobile.jpg

    Har et Huawei nettbrett (jeg vet, min egen feil, trenger ikke kommenteres) uten google support. Hvordan oppdaterer jeg Roon core på pc' en min? Finner ikke noe alternativ der.

    Eyvind.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Den er oppdatert på pc-en, de er bare å trykke "Connect" så skal det funke som før :)

    Hvis det ikke funker prøver du å starte alle maskinene på nytt
     

    RealMonkey

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.09.2010
    Innlegg
    201
    Antall liker
    246
    Sted
    Lillestrøm
    Hmm...

    Nei, nå virker ikke Roon radio som beskrevet av (..) over her. Det er litt bugs i Roon, eller samhandling med andre OS' er virker det som. En annen ting; jeg får ikke installert Roon på Linux, er det noen andre som sliter med dette?

    Eyvind.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Før oppgraderingen kom hadde jeg versjon 1.? (build 831, tror jeg det var). Oppgraderte til 1.8 (build 880) og i dag kjørte jeg en manuell reinstallasjon og nå er det build 882. Så noen små korrigeringer har det jo kommet..

    Ingen som har testet ROCK/NUC med wifi? ellers reinstallerer jeg i dag og har wifi enablet i bios og ser hva som skjer.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    "You’ll be prompted to update your Roon Core to the new version of 1.8. Please don’t forget to update your iOS and Android devices before accepting the update on your Core»

    Oppdatere hva da?
    IOS på iPad eler ROON på Ipdad. for lignende meldinger sopm over, kan ikke connecte for det er opdaterte, men hvordAn oppdateres Ipad før Roon på PC??


    Noen som skjøner rekkefølgen her, og hva og hvordan.. Har satt Ipad til å oppdatere til ipad 15.2 men den står i kø... jævla data
    Må jeg re reinstalere Roon remote appen?
    eller starte Roon på PC og oppdater derfra , og i så fall ha de Roon Core eller ipad remote?
    eller hæ?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Om du ikke oppdaterer iOS eller Android Roon remote, så får du ikke koble til ny core. Dette virker veldig plankekjøring spør du meg ;)

    Installere nyere utgave av Roon Remote på Windows, Linux eller macOS er jo ikke så vanskelig, her kan du bare installere på nytt med nyere utgave som overskriver den gamle.

    Endringen her er at man ikke skal bruke feil utgave av Roon Remote mot core, som kan generere korrupte data i databasen. Dette er et steg for å fjerne muligheten for å generere skrot i databasen som kan gjøre den korrupt.
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Takk, det gikk greit .men med noen skumle meldinger underveis som , "No hardware found"

    1. Oppdaterte iPad til 15.2
    2.Starte Roon på PC.
    3. feilmedling " harwarde not found" oops...
    4.Restarte PC
    5. Starte Roon---- vente-- klikk oppdater på blå melding--- etter en stund kommer beskjed om at databasen må oppdatere, det skjer av seg selv...
    6. Starte Roon Remote på iPad..
    Bingo..


    Ser litt anderledes ut ja . fortsetter i morgen
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Faktisk må man sette kvaliteten fra Tidal manuelt i Roon, jeg har alltid syns CD låter bedre enn Tidal strømming, kanskje fordi det har vært på High (320kbs)og ikke Hifi ( CD) helt til jeg oppdaget det tilfeldig i dag, dvs signalkvaliteten var gul i Roon , ikke blå slik den burde være etter Tidal nå gir CD kvalitet til alle..

    Endret som vist under, og byttet sang , og vips så var det i boks .
    40D29D6B-5747-4C16-9DF1-8B16DBD66C22.jpeg
     

    toneset2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Innlegg
    200
    Antall liker
    200
    Er plaget med dropouts på Tidal siden versjon 1.8 (build 884) kom. I tllegg hender det at jeg blir logget ut. Musikk fra NAS fungerer fint. Det samme gjør Tidals egen app og Tidal via Auralics Lightning DS app. Har kabel hele veien. Noen som opplever det samme?
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Roon har gjort masse forbedringer rundt caching av streaming, så at du opplever dropouts virker merkelig - ta kontakt med Roon for å klage din nød (de har akkurat jobbet med dette, så helt sikker på at de ønsker feedback om noe ikke virker som det skal).

    Jeg har ikke hatt dropouts etter at jeg fjernet Apple router fra mitt nettverk.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Nix, nema problems her de siste to timene i selskap med Katie Meluha fra Tidal/Roon Oppdaterte Roon i går og med Roon Ready Trinnov som mottager.
     

    toneset2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Innlegg
    200
    Antall liker
    200
    Justerte ned kvaliteten fra Master til HiFi. Det gjorde susen. MQA er jo jalla, og jeg har verken streamer eller DAC som støtter det. Klarer meg med andre ord godt med CD-kvalitet.
     

    toneset2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Innlegg
    200
    Antall liker
    200
    Oppdatering - for de som måtte være interessert: Problemet oppsto igjen, selv om jeg justerte ned Tidal fra Master til HiFi i Roon. Dermed fortsatte letingen.

    Jeg prøvde for sikkerhets skyld å erstatte Auralic-en med en gammel Sonos ZP90, som jo også kan fungere som Roon endpoint. Alt på skinner der.

    Så husket jeg at strømforsyningen til Auralic Aries (Sbooster BOTW) har tre innstillinger for spenning, hhv 15, 16 og 16,5 volt. Opprinnelig sto den på 16,5, men jeg hadde lest et sted på nettet at Sbooster selv anbefalte 15 for Aries. Dermed justerte jeg ned spenningen til 15V.

    Etter at jeg satte den opp igjen til 16,5 har problemet med forsinkelse, dropouts og avlogging ikke kommet tilbake. Får håpe det fortsetter slik. Min teori (uten noen som helst faglige forutsetninger) er nå at underspenning fører til at streameren oppfører seg rart, og at nettverkskortet ikke helt liker det.
     

    Aurjan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.12.2004
    Innlegg
    59
    Antall liker
    14
    Sted
    Sykkylven
    Det er brukeropplevelsen; en boks som bare gjør jobben og oppdateres automatisk. Jeg har selv NUC med ROCK og Nucleus+ (2 forskjellige oppsett på 2 lokasjoner). Begge med 8TB intern SSD disk for musikk.
    har kjøpt meg en brukt Nucleus som jeg vurderer å sette inn en intern ssd disk i. Hvilken størrelse bør jeg velge? Har en hdd med drøyt 2 Tb musikk på og tenker dermed 4T kan være passende.
    noen som angrer på at de ikke gikk opp i str når de først kjøpte disk?? Eller er +2Tb rikelig buffer…?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.561
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Merkelig, jeg har aldri hatt noe som helst problemer med "hakking" via roon, det var jo nettopp derfor jeg begynte å bruke den. qobuz hakket som vilt på min pc (meget gammel laptop) mens qobuz gjennom roon går dønn stabilt. På tidal derimot så har jeg ikke opplevd noe som helst problemer verken gjennom ren tidal-app eller gjennom roon.

    Må en gå ned å juster ned tidal fra master til hifi? Jeg har bare slått av alt som har med mqa å gjøre på roon - holder ikke det?
    Hadde det ikke vært for at jeg også bruker tidal atmos på det andre anlegget så hadde jeg så klart bare betalt for hifi.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.561
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    har kjøpt meg en brukt Nucleus som jeg vurderer å sette inn en intern ssd disk i. Hvilken størrelse bør jeg velge? Har en hdd med drøyt 2 Tb musikk på og tenker dermed 4T kan være passende.
    noen som angrer på at de ikke gikk opp i str når de først kjøpte disk?? Eller er +2Tb rikelig buffer…?
    For mye av det det gode er utrolig godt - som jeg pleier å si...
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    For mye av det det gode er utrolig godt - som jeg pleier å si...
    "For mye av det gode må være herlig" sa Mao(!!) en gang i tiden.

    Tenk litt over hvor lang tid du har brukt på å samle sammen musikken du har, og er det trolig at du mer enn dobler i nær fremtid?
    Disk har hatt en tendens til å falle i pris.
    Men, heller for stor enn for liten.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    har kjøpt meg en brukt Nucleus som jeg vurderer å sette inn en intern ssd disk i. Hvilken størrelse bør jeg velge? Har en hdd med drøyt 2 Tb musikk på og tenker dermed 4T kan være passende.
    noen som angrer på at de ikke gikk opp i str når de først kjøpte disk?? Eller er +2Tb rikelig buffer…?
    Jeg gikk som nevnt for 8TB SSD; du må se hvor lang tid du har brukt på å samle sammen 2TB med musikk; om det har skjedd i løpet av et par år så er 8TB riktig størrelse, ellers er 4TB størrelsen å gå for. Anbefaler aldri å gå for SSD som fylles opp på dag 1 (da er den for liten).

    Har selv passert 10.000 album (og er snart på 150000 sanger) - det har tatt ganske mye tid å komme på dette nivået; men økningen de siste 5 årene har ikke vært lineær som forventet - mye mer eksponensiell.
     

    Aurjan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.12.2004
    Innlegg
    59
    Antall liker
    14
    Sted
    Sykkylven
    Jeg gikk som nevnt for 8TB SSD; du må se hvor lang tid du har brukt på å samle sammen 2TB med musikk; om det har skjedd i løpet av et par år så er 8TB riktig størrelse, ellers er 4TB størrelsen å gå for. Anbefaler aldri å gå for SSD som fylles opp på dag 1 (da er den for liten).

    Har selv passert 10.000 album (og er snart på 150000 sanger) - det har tatt ganske mye tid å komme på dette nivået; men økningen de siste 5 årene har ikke vært lineær som forventet - mye mer eksponensiell.
    Hvor mange cd’er pr Tb sånn ca?
     

    Caucaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2011
    Innlegg
    283
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    17
    jeg synes 2T eller 4T blir mer enn nok. Forstår ikke greia med samling av mange cd ( hele album ) på SSD i Nucleus. Hører man vanligvis på hele album kjører man cd transport eller cd player synes jeg. Greia med streaming er akkurat det, å ikke måte høre hele album. Klart at mange albumer er fantastiske men de fleste ?
    dere som har så mange cd, har dere ikke en cd spiller i anlegget ? Eller en vanlig cd transport ? Synes at forsatt fysisk format låter bedre enn de fleste gjennom streamer
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    jeg synes 2T eller 4T blir mer enn nok. Forstår ikke greia med samling av mange cd ( hele album ) på SSD i Nucleus. Hører man vanligvis på hele album kjører man cd transport eller cd player synes jeg. Greia med streaming er akkurat det, å ikke måte høre hele album. Klart at mange albumer er fantastiske men de fleste ?
    dere som har så mange cd, har dere ikke en cd spiller i anlegget ? Eller en vanlig cd transport ? Synes at forsatt fysisk format låter bedre enn de fleste gjennom streamer
    Jeg hører stort sett hele album, lyden hos meg på alle oppsett (har flere) er best med Roon via Roon Ready endpoint så derfor ingen behov for CD transporter lengre (så de er fjernet). Står fortsatt koblet opp Oppo UDP-203 (UHD spiller som kan spille av både SACD, DVD-A og CD), men det er mer av praktiske grunner om vi kjøper film og ikke orker å rippe den før den skal sees. Kjører Trinnov Altitude32 i stua, Matrix Audio Element X på hjemmekontoret og Moon MiND2 Network Player på jobb.

    Har også beveget meg over fra å kjøpe fysiske CD'er til å kjøpe flac-filene online for en del år siden (har selvsagt rippet hele den massive CD-samlingen til FLAC, samme med SACD og DVD-A).

    Streaming er bra, men hovedgrunnen til å kjøpe det man liker fortsatt er for å unngå at album plutselig blir tatt bort fra streaming (har skjedd ganske mange ganger). Både lytte og brukeropplevelsen blir bedre med Roon på mine systemer i det minste.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hvor mange cd’er pr Tb sånn ca?
    Har litt over 10.000 album nå (en god del SACD og hires). 33% ledig på 8TB SSD disken. Eneste jeg ikke har på denne SSD'en er multikanals FLAC (fra DVD-A) og multikanals SACD. Ca 200 album med 5.0, 5.1 eller 7.1.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn