Roon - årets høydepunkt innen hifi?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.444
    Antall liker
    35.260
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Anbefaling til en billig vifteløs pc (windows) som skal brukes til roon og qobuz...
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Anbefaling til en billig vifteløs pc (windows) som skal brukes til roon og qobuz...
    Hvorfor windows? En nuc med rock ville jeg anbefalt om du kun skal bruke roon og qobuz.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.444
    Antall liker
    35.260
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hva blir sluttprisen på det da?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.444
    Antall liker
    35.260
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Grunnen til windows er at den også skal kobles til tv, samt bruke rew på den..
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Grunnen til windows er at den også skal kobles til tv, samt bruke rew på den..
    Men da er det ikke bare roon og qobuz. Personlig ville jeg valg en nuc med rock og gjemt deg vekk, og hatt en egen pc/stramer tilkoblet TV.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.444
    Antall liker
    35.260
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ok. Men jeg ønsker en vifteløs pc til jobben.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    det finnes mange vifteløse nuc, men de koster litt mer.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.148
    Antall liker
    10.646
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.444
    Antall liker
    35.260
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.270
    Antall liker
    6.425
    Sted
    Under stjernene
    Trodde Roon Core hadde fått et illebefinnende, men faktisk hadde strømforsyningen til den eldgamle Cisco switchen sagt takk for seg - klarte finne en erstatning for strømforsyning i den store samlingen (helgen reddet 🎶)
    Trudde du brukte Nucleus?😊
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.168
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Trudde du brukte Nucleus?😊
    Jeg har 2 Roon core, en Nucleus+ og en NUC8i7. Akkurat nå står begge hjemme, men den ene står vanligvis på kontoret. Hva hadde Nucleus med switch å gjøre forresten? :)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.168
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ett par 2960L liggende og slenge hvis du vil komme og hente 🙂
    Jeg har en gigantisk eske med strømforsyninger, så når en ryker er det bare å finne en som passer på spesifikasjoner og plugg.

    Naturligvis når strømforsyning dør på noe som begynner å bli virkelig gammelt - så er det kanskje en antydning at man bør kjøpe nytt ?
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.148
    Antall liker
    10.646
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Høres interessant ut, men jeg tror den ender over mitt budsjett.
    Du skrev ikke noe om budsjett :)
    IT utstyr generelt er ikke akkurat noen god investering kan man si. Man kjøper inn, bygger bra, bruker, lar det ligge og selger billig ;)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.168
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ville gått for en NUC8 eller NUC10 med Roon ROCK. i3, i5 eller i7 prosessor vil alle fungere, avhengig av hvor mye DSP man benytter (samt antall samtidige brukere). Celeron boksen referert til ville jeg styrt unna. Kjøp en Intel NUC som er kompatibel med ROCK på bruktmarkedet - ingen problem om den er en del år gammel. Det viktige er at man har database og OS på SSD (64 eller 128GB holder).

    NB! Intel NUC11 er enn så lenge ikke kompatibel med Roon ROCK.

    Kjøp en av disse:

    • NUC5i3xxx
    • NUC5i5xxx
    • NUC6i3SYx
    • NUC6i5SYx
    • NUC7i3BNx
    • NUC7i5BNx
    • NUC7i7BNx
    • NUC7i3DNx
    • NUC7i5DNx
    • NUC7i7DNx
    • NUC8i3BEx
    • NUC8i5BEx
    • NUC8i5BEx
    • NUC8i7BEx
    • NUC10i3FNx
    • NUC10i5FNx
    • NUC10i7FNx

    Edit:
    I praktisk bruk (eller lydmessig) er det ingen forskjell mellom Intel NUC med Roon ROCK sammenlignet med Nucleus/Nucleus+. Eneste differansen er enkelte automatiseringsprotokoller som kun er støttet på Nucleus. Kan du ha Roon Core med Roon ROCK i et annet rom enn lytterommet så trenger du ikke bry deg med vifte på Intel NUC heller (den kan settes opp til å lage minimalt med lyd). Krever bare at Roon Ready endpoints og core er på samme lokale nettverk (anbefales å ha core koblet til nettverket med kabel forøvrig).

    Roon ROCK er gratis (Linux-basert), ikke noe poeng å betale for Windows lisens. Etter oppsett, så går alt automatisk. Ingen behov for å ha svart belte i Linux. Følg beskrivelsen for oppsett laget av Roon.
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.444
    Antall liker
    35.260
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Men jeg skal også bruke qobuz og rew på samme maskin, samt koble den opp på tven.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.168
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Men jeg skal også bruke qobuz og rew på samme maskin, samt koble den opp på tven.
    Da gjør du det litt vanskelig for deg selv. Best opplevelse med Roon får man via Nucleus eller NUC med Roon ROCK. Du kan få opp skjermbilde fra Roon (enten via skjerm-funksjonalitet i Roon, via en hvilken som helst nettleser). Qobuz er jo støttet direkte i Roon. REW, bruk laptop som resten av verden gjør. Det blir en mye bedre opplevelse når man ikke må forholde seg til Windows oppdateringer, tastatur og annet rot. Gjør det enkelt og din Roon opplevelse blir så enkel at alle i huset kan bruke det.

    Skjermbilde 2021-09-25 kl. 22.26.55.png
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.444
    Antall liker
    35.260
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hmm, slik jeg har det nå så har jeg en gammel laptop som fort har "litt" viftestøy. Denne har windows 10, der jeg har roon (altså ikke som endpoint, men "hoved-roon") qobuz og rew. Så bruker jeg en annen laptop og styrer roon med. Jeg forstår ikke hvordan en annen måte kan være lettere. Blir det som min Raspberry Pi4b - som jeg bruker som endpoint til hodetelefonen-systemet..?
    I så fall, hvor i Norge kan jeg kjøpe noen av de du anbefaler?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.168
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Avhengig av om du har stort eller lite bibliotek (over 100.000 spor, inkluder også spor/sanger fra streaming tjenester som Tidal eller Qobuz).

    NUC10 finnes i lavt kabinett og høyt kabinett (kun det siste har plass til 2.5" SATA disk, noe som kun er nødvendig om du ønsker å lagre musikken internt på Roon NUC-boksen.

    NUC boks for opp til 100.000 sanger
    Intel NUC BXNUC10I3FNH2 Frost Canyon
    eller
    Intel NUC BXNUC10I3FNK2 Frost Canyon

    En mellomting
    Intel NUC BXNUC10I5FNH2 Frost Canyon

    Mer enn 100.000 sanger
    Intel NUC BXNUC10I7FNH2 Frost Canyon
    eller
    Intel NUC BXNUC10I7FNK2 Frost Canyon


    RAM (Roon ROCK bruker ikke mer enn 8GB til noe nyttig enn så lenge, men det kan endre seg)
    Kingston DDR4 2666MHz 1x8GB CL19 1.2v SODIMM
    alternativt
    HyperX Impact DDR4 2666MHz 16GB

    SSD for Roon ROCK og database (du vil sansynligvis aldri ha behov for mer enn 64GB)
    Samsung 980 250GB M.2 SSD

    Eventuelt en 2.5" SSD for musikk (størrelse avhengig av behov, tenk noen år frem).
    Samsung 870 EVO SSD 1TB

    NUC10, RAM og NVMe M.2 finnes overalt, bruk prisguiden.
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.444
    Antall liker
    35.260
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hm. litt annen prisleie en hva jeg så for meg, så i mellomtiden så får jeg bare bruke den gamle laptopen på snart 12 år, fungerer jeg egentlig - bare at jeg noen ganger kan høre viftestøyen.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Hvordan er det å bruke en Android tab som roon endpoint, kablet til en USB DAC? Vil det la seg gjøre, og hvordan vil eventuelt kvaliteten være?

    Bruker roopie nå og den er helt håpløst ustabil, vurderer project sin box men ett nettbrett kunne kanskje fungert, samtidig som den kan brukes til andre ting også...
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Hvordan er det å bruke en Android tab som roon endpoint, kablet til en USB DAC? Vil det la seg gjøre, og hvordan vil eventuelt kvaliteten være?

    Bruker roopie nå og den er helt håpløst ustabil, vurderer project sin box men ett nettbrett kunne kanskje fungert, samtidig som den kan brukes til andre ting også...
    Har du prøvd Roon bridge på Rpi? Bruker ikke min mye men den er dønn stabil og den har kjørt over 1 år uten reboot eller noen problemer.
    Har prøvd å tvinge frem problemer med å upsample til 192/32, men den spiller alt uten problemer.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.250
    Antall liker
    9.484
    Torget vurderinger
    2
    Klarer meg fint med en 5 år gammel laptop som kostet 6k. Starter Roon på den,men styrer alt fra Roon Remote på iPad. Skjønner ikke helt hva jeg skal med egen Roon PC. Har ca 70000 filer på USB disk hengt på ruter. Fungerer helt problemfritt. Laptoppen bruker jeg til alt annet også.
    Kablet Roonendpoint/pre til Ruter.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Har du prøvd Roon bridge på Rpi? Bruker ikke min mye men den er dønn stabil og den har kjørt over 1 år uten reboot eller noen problemer.
    Har prøvd å tvinge frem problemer med å upsample til 192/32, men den spiller alt uten problemer.

    Usikker 🙂

    Jeg kjører denne, https://ropieee.org/ , henger seg og låser seg ofte. Siste 3-4 ukene får jeg ikke skrudd den på. Vært sånn tidligere også men da har den kommet seg igjen etter ett par dager.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Usikker 🙂

    Jeg kjører denne, https://ropieee.org/ , henger seg og låser seg ofte. Siste 3-4 ukene får jeg ikke skrudd den på. Vært sånn tidligere også men da har den kommet seg igjen etter ett par dager.
    Jeg startet med volumio/rune audio og installerte roon bridge, men disse kjører mye annet også så jeg testet https://archphile.org. Kjører en utgått versjon men den fungerer så jeg gidder ikke å røre den før jeg får noe problemer. Bruker du wifi eller kablet nettverk på din?
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Bruker wifi. Er plassert 6-7m fra wifi ruter så burde være ok signal. Burde i det minste få skrudd den på.

    Men takker for tips, skal prøve det du linker til.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Om du har mulighet for kablet , ville jeg prøvd det. Er et par sonos som kjører wifi eller er alt på kabel da det er mye mindre trøbbel med det.
    Hadde en transporter som jeg prøvde å kjøre over wifi ( 3-4 meter fra nyere asus ruter), fungerte av og til helt fint, men med kabel så forsvant problemene.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Om du har mulighet for kablet , ville jeg prøvd det. Er et par sonos som kjører wifi eller er alt på kabel da det er mye mindre trøbbel med det.
    Hadde en transporter som jeg prøvde å kjøre over wifi ( 3-4 meter fra nyere asus ruter), fungerte av og til helt fint, men med kabel så forsvant problemene.
    Skal teste!

    Ellers så virker Microsoft surface pro som ett mye bedre valg enn en Android nettbrett.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Bruker wifi. Er plassert 6-7m fra wifi ruter så burde være ok signal. Burde i det minste få skrudd den på.

    Men takker for tips, skal prøve det du linker til.
    Vet ikke hvor mye linux du kan, men jeg måtte ha litt hjelp fra gwikse da arch linix ikke er like brukervennlig som som f.esk ubuntu.
    Om du få problem med å installerer roon bridge se om dette hjelper. #178
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.444
    Antall liker
    35.260
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ønsker ikke noe "mqa-krig" igjen.. men hva skjer hvis en har tidal-hifi via roon, men skrur av mqa på roon...?
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.066
    Torget vurderinger
    1
    Hva oppnår dere med å slå av MQA-dekoding ved avspilling av MQA-filer?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.148
    Antall liker
    10.646
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Stemmer. Iflg. Roon tilfaller det ikke royalties til MQA dersom det skrus av.
    Er vel et spørsmål om tid før den opsjonen om å skru av forsvinner.

    Vet ikke, men håper å ikke støtte opp om MQA.
    Respekt!
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.444
    Antall liker
    35.260
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Får inderlig håpe den muligheten ikke forsvinner.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.250
    Antall liker
    9.484
    Torget vurderinger
    2
    Har man ikke Hifi/hirez abonnement hos Tidal slipper man vel hele MQA problemet..?
    MQA= 14 bits oppløsning ,mere støy og digitale artifakter. Og dyrere for alle unntatt lisensgiver. Skikkelig bra greier…
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Har man ikke Hifi/hirez abonnement hos Tidal slipper man vel hele MQA problemet..?
    MQA= 14 bits oppløsning ,mere støy og digitale artifakter. Og dyrere for alle unntatt lisensgiver. Skikkelig bra greier…
    Nei, mener at mange album kun finnes i mqa nå, de fjernet 44/16 flac versjonen og erstattet den med en ny 44/16 mqa. Med forbehold om det fortsatt er slik, jeg har byttet til Qobuz p.g.a av dette.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.444
    Antall liker
    35.260
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Tidal brukes kun der musikken ikke finnes i qobuz for min del.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn