Roon - årets høydepunkt innen hifi?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det har skjedd bra ting siden build 795, ingen grunn til å ikke oppgradere etter mitt syn.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Søk fungerer helt uforståelig dårlig her hos meg. Noen insisterer på at det funka bedre før (men alt var vel egentlig bedre før)

     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    i hvilken versjon ble søket så ille. Var jo en større versjonsending tidligere i sommer..
    Jeg er på build 795 og finner helt greit det som de i tråden ikke fikk opp. Har Tidal , kanskje det har noe å si
    BEA2DEA8-41E7-43F6-9320-F1DE8918874C.png


    A16D562A-DFED-45F3-821B-8E997FFA7CBA.png
     
    Sist redigert:

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Han i tråden jeg lenket til mener det var i 806 det gikk på trynet, men jeg klarer ikke huske det sjøl. Jeg bruker Qobuz, men det er mange i tråden som bruker egne bibliotek og sliter med å finne ting der også. Kan være Tidal er bedre implementert på et eller annet vis, det vet jeg ikke. Roon har i alle fall innrømt at søket ikke er bra og bruker den tråden der til å samle data. Jeg mener de faktisk ansatte en del utviklere som skulle jobbe spesifikt med å forbedre søket.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Finner i hovedsak alt jeg søker etter, det som det jobbes med for å forbedre er å få de rette tingene på toppen av søket, da spesielt i søkeboksen når man skriver.

    Skjermbilde 2021-08-24 kl. 22.38.54.png




    Eksempelet tidligere:
    Skjermbilde 2021-08-24 kl. 22.42.42.png


    Skjermbilde 2021-08-24 kl. 22.44.53.png
     
    Sist redigert:

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Finner i hovedsak alt jeg søker etter, det som det jobbes med for å forbedre er å få de rette tingene på toppen av søket, da spesielt i søkeboksen når man skriver.
    Skjønner ikke logikken deres der, jeg. Ifølge Danny er det en "autocomplete"-boks, som kanskje er noe annet enn et søkefelt?

     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner ikke logikken deres der, jeg. Ifølge Danny er det en "autocomplete"-boks, som kanskje er noe annet enn et søkefelt?

    Den reflekterer det samme, bare trykke enter så får man opp en utvidet del av resultatsettet. Begge tar utgangspunkt i søkefelt. Autocomplete er bare en hurtig måte for søk og gi forslag basert på det man har skrevet. Denne delen blir stadig bedre, enten man velger basert på autocomplete forslag eller går via det fulle resultatsettet.

    Se på autocomplete som et smart (vanligvis) utvalg av søkeresultatet - denne delen er ny i 1.8.

    Ref release notes for 1.8

    Autoccomplete jobber i søkefeltet (det er samme ting). Så konklusjonen med å ikke oppgradere på grunn av søk blir helt feil - skal man ha søk som før, trykk enter etter å ha skrevet noe i søkefeltet og alt er som tidligere (søking er faktisk forbedret den siste tiden, enten man bruker gamle måten med å skrive å trykke enter eller autocomplete.
     
    Sist redigert:

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Sunndalsøra
    Har trøbbel med Roon. Den finner ikke lydenheten! Har alle strømenhetene, Spotify og Tidal er de eneste som er stabil. Hvis Spotify kommer med Hi-res, så går jeg for den. Fungerer fint i bilene med offline 🙂
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Men fortsatt ikke støtte for Spotify.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    LMS (Logitech Media Server) har Spotify integrasjon (og tidal, deezer, qobus etc.) også. Gjør samme jobben og er gratis.
    En utvikler klarte den biffen helt fint :)
    En må selvsagt basere seg på Spotify´s API.

    Mistenker at det har litt med "vilje" å gjøre også da Roon sgs. er gift med MQA og dermed underforstått Tidal..
    Roons "eget" tagging/informasjons økosystem (det som faktisk gjør Roon veldig bra) vil såvidt jeg forstår det bli veldig begrenset dersom Spotify skulle bli støttet.

    Mulig jeg tar endel feil her da det er ganske lenge siden jeg drev og sjekket ut Roon
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    LMS (Logitech Media Server) har Spotify integrasjon (og tidal, deezer, qobus etc.) også. Gjør samme jobben og er gratis.
    En utvikler klarte den biffen helt fint :)
    En må selvsagt basere set på Spotify´s API.
    Det er ikke å legge integrasjon mot Spotify som er problemet, men på en måte som gir samme brukeropplevelse man har i Roon for Tidal, Qobuz og lokalt innhold.... Målet for Roon er ikke å legge til tilfeldig integrasjoner (og mange av dem); men å kunne gi brukeropplevelsen man har i dag i systemet. De vil ikke ødelegge Roon; det må man respektere. Tror Spotify er informert om hva som kreves fra deres API for å kunne få til en skikkelig integrasjon mot Roon.

    Det er en strategi og visjon her; uten den blir det bare et nytt makkverk produkt som kan spille musikk (finnes det allerede mange av).
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ser at du responderte imens jeg oppdaterte innlegget. Vi er nok noe enige :)
     

    rarhjerne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    318
    Antall liker
    96
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    Hei,hvordan får jeg artistens siste album først på album lista i roon?når jeg trykker på dato å pilen peker opp kommer det gamleste først,alt var greit for noen dager siden men har forandret seg...igjen..har opplevd det før,alt i innstillinger står som det skal mener jeg iforhold til dette.
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    572
    Antall liker
    722
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Hei,hvordan får jeg artistens siste album først på album lista i roon?når jeg trykker på dato å pilen peker opp kommer det gamleste først,alt var greit for noen dager siden men har forandret seg...igjen..har opplevd det før,alt i innstillinger står som det skal mener jeg iforhold til dette.
    Trykk på pilen for å endre retning
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.172
    Antall liker
    34.558
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    LMS (Logitech Media Server) har Spotify integrasjon (og tidal, deezer, qobus etc.) også. Gjør samme jobben og er gratis.
    En utvikler klarte den biffen helt fint :)
    En må selvsagt basere seg på Spotify´s API.

    Mistenker at det har litt med "vilje" å gjøre også da Roon sgs. er gift med MQA og dermed underforstått Tidal..
    Roons "eget" tagging/informasjons økosystem (det som faktisk gjør Roon veldig bra) vil såvidt jeg forstår det bli veldig begrenset dersom Spotify skulle bli støttet.

    Mulig jeg tar endel feil her da det er ganske lenge siden jeg drev og sjekket ut Roon
    Hmm, roon gir vel mulighet til skilsmisse også, ved å nekte mqa - gjør den ikke?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hei

    Jeg har tenkt å se litt på Roon.
    Siden jeg har en NUC så tenkte jeg å bruke den.
    Hele CD-samlingen har jeg dumpet på disk og blir ikke overrasket om jeg kjøper noen HI-RES hvis Qobus faller i smak og Roon leverer et grensesnitt jeg liker. Så en plass må filene ligge.
    Tidal har jeg også.

    NUCi78"ettellerannet"
    Disk:1TB M.2 NVMe
    RAM: 32 gig
    CPU: i7, 2,7GHz (har ikke sjekket antall cores)
    LAN og WiFi
    Har muligheten til å legge til en 2,5" SSD internt

    Så kommer valgene, lnx, Win eller ROCK

    ROCK
    PRO:
    Pre-konfigurert så det nærmest bare å kopiere inn og alt av oppdateringer, både Roon og OS, går av seg selv.
    Trenger ikke lisens på OS.
    CON:
    Den beslaglegger hele disken uten å gi meg muligheten til å bruke noe til lagring av filer (både de jeg har rippet selv og evt HI-RES-filer jeg kjøper). Så da må jeg likevel kjøpe ekstern disk.

    Lnx
    PRO:
    Gratis, og egentlig ikke spesielt vanskelig å sette opp til å autooppdatere seg.
    CON:
    Jeg har ikke kontroll på partisjoneringen under installasjon og hva jeg trenger av plass etterpå.
    Ukjent:
    kan jeg bruke en del av eksisterende disk til å lagre filer? Kan jeg legge til en SSD seinere for å lagre flere filer?

    Windows
    PRO:
    Lett å installere og bruke.
    Veldig dynamisk i disk-bruk. Lett å legge til intern.
    NUC vil stå slik at det er lett å koble til HDMI og bruke TVen til skjerm i tillegg.
    CON:
    Jeg er usikker på om jeg har en lisens ledig og lisens koster.
    Ukjent:
    Kan jeg bruke lokal disk til å lagre filer samt legge til intern SSD og bruke til lagring av filer?

    Ja, med filer så er det snakk om musikk :p

    Er dette OK oppsummert? Og er det noen som vet svarene på spørsmålene mine?


    /Ynot
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hei

    Jeg har tenkt å se litt på Roon.
    Siden jeg har en NUC så tenkte jeg å bruke den.
    Hele CD-samlingen har jeg dumpet på disk og blir ikke overrasket om jeg kjøper noen HI-RES hvis Qobus faller i smak og Roon leverer et grensesnitt jeg liker. Så en plass må filene ligge.
    Tidal har jeg også.

    NUCi78"ettellerannet"
    Disk:1TB M.2 NVMe
    RAM: 32 gig
    CPU: i7, 2,7GHz (har ikke sjekket antall cores)
    LAN og WiFi
    Har muligheten til å legge til en 2,5" SSD internt

    Så kommer valgene, lnx, Win eller ROCK

    ROCK
    PRO:
    Pre-konfigurert så det nærmest bare å kopiere inn og alt av oppdateringer, både Roon og OS, går av seg selv.
    Trenger ikke lisens på OS.
    CON:
    Den beslaglegger hele disken uten å gi meg muligheten til å bruke noe til lagring av filer (både de jeg har rippet selv og evt HI-RES-filer jeg kjøper). Så da må jeg likevel kjøpe ekstern disk.

    Lnx
    PRO:
    Gratis, og egentlig ikke spesielt vanskelig å sette opp til å autooppdatere seg.
    CON:
    Jeg har ikke kontroll på partisjoneringen under installasjon og hva jeg trenger av plass etterpå.
    Ukjent:
    kan jeg bruke en del av eksisterende disk til å lagre filer? Kan jeg legge til en SSD seinere for å lagre flere filer?

    Windows
    PRO:
    Lett å installere og bruke.
    Veldig dynamisk i disk-bruk. Lett å legge til intern.
    NUC vil stå slik at det er lett å koble til HDMI og bruke TVen til skjerm i tillegg.
    CON:
    Jeg er usikker på om jeg har en lisens ledig og lisens koster.
    Ukjent:
    Kan jeg bruke lokal disk til å lagre filer samt legge til intern SSD og bruke til lagring av filer?

    Ja, med filer så er det snakk om musikk :p

    Er dette OK oppsummert? Og er det noen som vet svarene på spørsmålene mine?


    /Ynot
    Hvordan leser jeg dette (hentet fra Roonlabs )
    "

    1. Internal storage (for music content) WILL be reformatted, so don't put your music on it and expect it to work.. you will need to copy your music to it via the network share exposed, or via Roon drag/drop import
    "

    Siden Roon ikke blir større en 128gig (som det står på samme siden) så har jeg strengt tatt 870gig ledig på disken. Er det disse 870gig som blir eksponert son share?
    Det står ingenting om at jeg (ikke) kan legge til en 2,5" SSD og bruke dette som share.
    Noen som vet?
     

    Norway1000

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2013
    Innlegg
    198
    Antall liker
    51
    Du kan legge til en annen disk men ikke bruke SSD'en som du installerer ROCK på.

    The SSD can not be used for music content.
    If you want music content in this device, use another disk (see below about "internal storage").
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Du kan legge til en annen disk men ikke bruke SSD'en som du installerer ROCK på.

    The SSD can not be used for music content.
    If you want music content in this device, use another disk (see below about "internal storage").
    Jeg leser det som at musikken vil bli slettet fordi hele disken blir formatert.
    " you will need to copy your music to it via the network share exposed, or via Roon drag/drop import " står det også.
    Musikken min ligger på annen pc i dag så jeg kan fritt installere uten å være redd for å miste den under installasjon av ROCK.

    Hvis du har rett så vil for min del en slik installasjon bli dyrere enn å kjøpe en lisens til win10 enterprise og bruke det. (mener å huske den koster 2500kr).
    Tror jeg må prøve meg frem og håper du har feil :p

    Eller har noen andre prøvd og kan verifisere? For da får bruke Win10 i steden
     

    Norway1000

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2013
    Innlegg
    198
    Antall liker
    51
    Hvis du ønsker best og enklest brukeropplevelse, Installer Rock på NUC og lagre musikken på en NAS i nettverket ditt (du planlegger å kjøpe/ laste ned hi-res filer). Selvsagt overkill å bruke 1Tb når du trenger kun 128 Gb til Rock OS ( men NvME disken er allerede sunk cost..)
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Joda, jeg har et nas, men det er 15 år gammelt og bråker. Siden alt på kabel står i stua så er det uaktuelt pga støy, plass, ytelse og utseende.

    Jeg får se om jeg får testet i kveld.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Installer en SSD til å ha i NUC med Roon ROCK for musikk - langt bedre brukeropplevelse (scanning av 140.000 spor tar noen sekunder vs en del minutter). Dessuten vil den automatisk alltid være oppdatert når man kopierer ny musikk inn (umiddelbart).
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Installer en SSD til å ha i NUC med Roon ROCK for musikk - langt bedre brukeropplevelse (scanning av 140.000 spor tar noen sekunder vs en del minutter). Dessuten vil den automatisk alltid være oppdatert når man kopierer ny musikk inn (umiddelbart).
    Så det er helt greit å legge til en 2,5" SSD og bruke det til lagring?

    Det gikk jo usannsynlig fort å legge inn ROCk (jeg har ikke gjort en eneste innstilling enda, men tror det tok 30 sekunder)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Vanligvis er det enklest å installere ROCK; så legge til ny SSD disk for musikk (må formateres via webgrensesnitet til ROCK).


    Denne i 8TB, 4TB, 2TB eller 1TB er optimal (ikke laget for å skrives til kontinuerlig, men fungerer utmerket for musikk).
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    6.131
    Sted
    Under stjernene
    Bruker Nucleus+ med 1TB SSD.
    På noen få album vises Roon det som to album. F. eks Genesis/The LambLies Down on Brodway:
    Det enen albumet inneholder alt unntatt spor 3, og det andre kun spor 3.
    Når man ser på SSD disken på PC'n vises albumet samlet.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Du kan legge til en annen disk men ikke bruke SSD'en som du installerer ROCK på.

    The SSD can not be used for music content.
    If you want music content in this device, use another disk (see below about "internal storage").
    Jeg kan bekrefte at det går helt fint å legge musikk på den samme disken som du installerer ROCK på.
    Grunnen til det du har uthevet her er at ROCK formaterer HELE disken og repartisjonerer den, og da blir alt borte.
    Hvis du, etter installasjon, legger musikken under \\ROCK/Data/Storage så funker det som snus :)
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Endelig , fant ut hvordan øke bits i Roon . ved å velge DSP og upsampling, og velg upsampling fra 44.1 til 88.2 blir det automatisk økning i bit fra 16 til 24…

    Vis vedlegget 742912

    Hvorfor gjøre dette?
    Jo fordi flere bit senker støygulvet fra DAC , og dobbel sampling flytter digitalfilter laaangt over det hørbare området. Prøv og se hva dere syns…
    Disse innstillingene er det Trinnov som gjør, og ikke Roon? Jeg har lett etter lignende innstillinger, men finner det ikke.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Nei i Roon. Gå inn på volum og DSP for spilleren
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Klikk på høyttaler ikonet, og velg DSP.
    @ynot
     
    Sist redigert:

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takker.
    Alt ser ut til å være i Android appen.
    Må teste litt 🙂
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Trodde Roon Core hadde fått et illebefinnende, men faktisk hadde strømforsyningen til den eldgamle Cisco switchen sagt takk for seg - klarte finne en erstatning for strømforsyning i den store samlingen (helgen reddet 🎶)
     
    Sist redigert:

    haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    788
    Antall liker
    276
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Trodde Roon Core hadde fått et illebefinnende, men faktisk hadde strømforsyningen til den eldgamle Cisco switchen sagt takk for seg - klarte finne en erstatning for strømforsyning i den store samlingen (helgen reddet 🎶)
    Det var jo bra, da får du ha en god helg:)
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Trodde Roon Core hadde fått et illebefinnende, men faktisk hadde strømforsyningen til den eldgamle Cisco switchen sagt takk for seg - klarte finne en erstatning for strømforsyning i den store samlingen (helgen reddet 🎶)
    Jeg har ett par 2960L liggende og slenge hvis du vil komme og hente 🙂
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn