Roon - årets høydepunkt innen hifi?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har testet Roon med Nucleus+ må bare si det er en fantastisk maskin, helt stille. Uansett hvilken endpoint jeg bruker, får en bedre lyd. Jeg har testet den mot Lumin U1 som endpoint får bedre lyd, enn å streame rett fra den. Nå tester jeg Nucleus+ mot Moon neo mind2 og SOtM sMS-200ultra Neo og en får bedre lyd, Vis vedlegget 516715 Vis vedlegget 516716
    Hva syns du om Sotm 200ultra kontra Neo Mind2, hva skiller dem lydmessig? Har førstnevnte og vurdert å teste sistnevnte..
    Jeg synest lyden er bedre med Sotm 200Ultra Neo. Den har en mer homogen mellomtone som jeg liker, samt bassen er litt bedre. Ikke så frampå i mellomtonen som Sotm 200Ultra er.
    Moon Neo Mind2 er en veldig god Streamer og det er lite som skiller disse fra kvarandre. Men med Sotm 200Ultra Neo, får jeg et stillere, renere og mer deffinert lydbilde, for å få dette må en dessverre også innvistere i Sotm sPS500Power supply.
    Det rare er at det eneste som skiller Sotm 200Ultra og 200Ultra Neo er en ny kondensator i strømforsynings delen.

    Er man ute etter ren streamer Moon Neo Mind2 en veldig godt alternativ, dønn stabil.
    Har en på sikte tengt å utvide til Roon Core løsning hadde jeg gått for sotem 200Ultra Neo som endpoint.

    7E5CB7C1-11DE-4184-8747-0AC71D0F4CF5.jpg
     
    Sist redigert:

    *RBJ*

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2009
    Innlegg
    127
    Antall liker
    59
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    12
    Tusen takk for godt svar Geiren :) Har fått meg oppgraderingskit til Neo, så det er bare å gå igang og installere dette skjønner jeg.
    Beklager litt off-topic.
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Jeg vurderer å ønske meg livtidsabo i julegave fra kjerringa. Det blir spilt mye mer musikk gjennom Roon enn hvis jeg må bruke foobar eller lignende, rett og slett fordi det er mer morro med album art og info om artister og lignende som Roon serverer på en fortreffelig måte.
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    815
    Torget vurderinger
    8
    Roon fra dedikert MacMini (Core) avspilt via wi-fi på Aries G2 + Kii Three ( låter meget bra) + ekstra monitor fra wi-fi HDR/Dolby Vision display Sony 65XE9305..kult:cool:

    IMG_3694.jpg
     
    Sist redigert:

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Jeg trenger et rimelig og støyfritt endpoint med USB. Har sett litt på ProJect Stream Box, men det finnes kanskje alternativer?

    Sent fra min G8141 via Tapatalk
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    456
    Antall liker
    410
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Jeg trenger et rimelig og støyfritt endpoint med USB. Har sett litt på ProJect Stream Box, men det finnes kanskje alternativer?

    Sent fra min G8141 via Tapatalk
    Allo sin usbridge er ett fornuftig alternativ som måler godt og er kanskje verdt og ta en titt på.

    https://www.allo.com/sparky/usbridge.html

    Kommer ferdig satt opp med DietPi som fungerer utmerket som Roon endpoint :)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.163
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hva ønsker Roon-folket her av forbedringer for fremtiden i Roon; og hva tror dere vi har i vente i 2019? Kjør debatt :D
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.260
    Antall liker
    6.334
    Sted
    Under stjernene
    Hei
    Har kjøpt Natulius+
    Når jeg skal logge inn som Remote kontroll på Samsung S8 så er keybordet (tall, tegn og bokstaver) borte i løpet av et millisekund. Tips
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    456
    Antall liker
    410
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Hei
    Har kjøpt Natulius+
    Når jeg skal logge inn som Remote kontroll på Samsung S8 så er keybordet (tall, tegn og bokstaver) borte i løpet av et millisekund. Tips
    Det skyldes at Samsung skjuler navigasjonslinja, og tar med seg tastaturet i samme slengen. Om du drar fingeren opp fra bunnen og dobbelttrykker på den runde prikken nede til venstre - så låser du navigasjonbaren og tastaturet holder seg :)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.163
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hei
    Har kjøpt Natulius+
    Når jeg skal logge inn som Remote kontroll på Samsung S8 så er keybordet (tall, tegn og bokstaver) borte i løpet av et millisekund. Tips
    Jeg regner med du mener Nucleus+ ? :)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.163
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ja, du har rett :)
    Gratulerer; det kan selvsagt gjøres mye billigere med en Intel NUC boks og ROCK OS, men jeg er helt enig - det er ekstremt praktisk å bare koble opp boksen så fungerer alt uten å måtte skru; installere og tweake. Har en Nucleus+ selv :) Dessuten er kabinettet til Nucleus/Nucleus+ genialt.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.163
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har testet Roon med Nucleus+ må bare si det er en fantastisk maskin, helt stille. Uansett hvilken endpoint jeg bruker, får en bedre lyd. Jeg har testet den mot Lumin U1 som endpoint får bedre lyd, enn å streame rett fra den. Nå tester jeg Nucleus+ mot Moon neo mind2 og SOtM sMS-200ultra Neo og en får bedre lyd, Vis vedlegget 516715 Vis vedlegget 516716
    Hva syns du om Sotm 200ultra kontra Neo Mind2, hva skiller dem lydmessig? Har førstnevnte og vurdert å teste sistnevnte..
    Jeg synest lyden er bedre med Sotm 200Ultra Neo. Den har en mer homogen mellomtone som jeg liker, samt bassen er litt bedre. Ikke så frampå i mellomtonen som Sotm 200Ultra er.
    Moon Neo Mind2 er en veldig god Streamer og det er lite som skiller disse fra kvarandre. Men med Sotm 200Ultra Neo, får jeg et stillere, renere og mer deffinert lydbilde, for å få dette må en dessverre også innvistere i Sotm sPS500Power supply.
    Det rare er at det eneste som skiller Sotm 200Ultra og 200Ultra Neo er en ny kondensator i strømforsynings delen.

    Er man ute etter ren streamer Moon Neo Mind2 en veldig godt alternativ, dønn stabil.
    Har en på sikte tengt å utvide til Roon Core løsning hadde jeg gått for sotem 200Ultra Neo som endpoint.

    Vis vedlegget 518219
    Jeg ville heller prøvd en skikkelig linear strømforsyning (sPS-500 er også switch-mode). Jeg heller uten tvil mot Moon MiND2 selv om SOtM sMS-200ultra ser veldig spennende ut for prisen - men jeg stusser veldig over at de ikke har gått for linear strømforsyning (som selvsagt ikke er noe problem, man kan koble opp hvilken som helst linear strømforsyning fra annen leverandør).
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.260
    Antall liker
    6.334
    Sted
    Under stjernene
    Mange takk Twsts, det funka. Selv om jeg får opp feilmelding ang. nettverk.

    Hilsen

    Jens
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.260
    Antall liker
    6.334
    Sted
    Under stjernene
    Takk skal du ha TGB.
    Har brukt Roon på PC noen år. Investerte i ny pc på BF i 2017 I/ med HDD på 2 TB. Dessverre ble program til Eximus DP1 fjernet (av Microsoft?), når PC'n ble slått av. Fikk ny med samme resultat. Er lei viftestøy fra PC.
    Har kun spilt vinyl de siste mnd. etter oppdatering på analogsida.
    Kjøpte Nucleus på BF i år, har ventet litt med å kople opp i påvente av Response rack.
    Skulle sjekke Mola Mola/Makua DAC dessverre ingen lyd. Koplet opp kontor PC og den funka. Så jeg måtte nok ha investert i i ny PC dersom jeg ikke hadde kjøpt Nucleus+
    Har kjøpt et bedre Power Supply til Nucleus og SOtm Sms-200 Ultra Neo
    Montert 1TB SSD i Nucleus+.
    Hilsen

    Jens
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har testet Roon med Nucleus+ må bare si det er en fantastisk maskin, helt stille. Uansett hvilken endpoint jeg bruker, får en bedre lyd. Jeg har testet den mot Lumin U1 som endpoint får bedre lyd, enn å streame rett fra den. Nå tester jeg Nucleus+ mot Moon neo mind2 og SOtM sMS-200ultra Neo og en får bedre lyd, Vis vedlegget 516715 Vis vedlegget 516716
    Hva syns du om Sotm 200ultra kontra Neo Mind2, hva skiller dem lydmessig? Har førstnevnte og vurdert å teste sistnevnte..
    Jeg synest lyden er bedre med Sotm 200Ultra Neo. Den har en mer homogen mellomtone som jeg liker, samt bassen er litt bedre. Ikke så frampå i mellomtonen som Sotm 200Ultra er.
    Moon Neo Mind2 er en veldig god Streamer og det er lite som skiller disse fra kvarandre. Men med Sotm 200Ultra Neo, får jeg et stillere, renere og mer deffinert lydbilde, for å få dette må en dessverre også innvistere i Sotm sPS500Power supply.
    Det rare er at det eneste som skiller Sotm 200Ultra og 200Ultra Neo er en ny kondensator i strømforsynings delen.

    Er man ute etter ren streamer Moon Neo Mind2 en veldig godt alternativ, dønn stabil.
    Har en på sikte tengt å utvide til Roon Core løsning hadde jeg gått for sotem 200Ultra Neo som endpoint.

    Vis vedlegget 518219
    Jeg ville heller prøvd en skikkelig linear strømforsyning (sPS-500 er også switch-mode). Jeg heller uten tvil mot Moon MiND2 selv om SOtM sMS-200ultra ser veldig spennende ut for prisen - men jeg stusser veldig over at de ikke har gått for linear strømforsyning (som selvsagt ikke er noe problem, man kan koble opp hvilken som helst linear strømforsyning fra annen leverandør).
    Ja, det kan du sei:). Men faktisk låter disse boksen best med sps-500. Jeg har testet sms-200ultra neo med linert power. Men den låter best med sps-500. Nå har Nucleus+ fått sps-500 power, vart bedre her også.

    79DB0802-B923-43FD-92FB-BEEF315D4CD3.jpg
    0F12A02C-CE9B-4284-9675-B77F8BB98E29.jpg
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.260
    Antall liker
    6.334
    Sted
    Under stjernene
    God morgen godtfolk og GODT NYTT ÅR.

    Som ny Nucleus + bruker lurer jeg på en par ting i denne omgang.

    1. Må musikkfilene kopieres (fra en USB) disk til en ny SSD før den blir montert i Nucleus+, eller kan man installere en tom SSD disk i Nucleus+ og så kopiere. Dersom det går an å kopiere etter, hvordan.

    2. Brukes Exclusive mode automatisk når Nucleus+ brukes.

    Har brukt Roon noen år på PC men er ny på Nucleus. Synes at med Remote og uten viftestøy åpnet det seg en ny verden. Lyden er i en annen klasse med Makua DAC. Montert SOtm Sps-500, uten å ha sammenlignet med Nucleus PS.
    Er takknemlig for svar.


    Hilsen

    Jens
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    God morgen godtfolk og GODT NYTT ÅR.

    Som ny Nucleus + bruker lurer jeg på en par ting i denne omgang.

    1. Må musikkfilene kopieres (fra en USB) disk til en ny SSD før den blir montert i Nucleus+, eller kan man installere en tom SSD disk i Nucleus+ og så kopiere. Dersom det går an å kopiere etter, hvordan.

    2. Brukes Exclusive mode automatisk når Nucleus+ brukes.

    Har brukt Roon noen år på PC men er ny på Nucleus. Synes at med Remote og uten viftestøy åpnet det seg en ny verden. Lyden er i en annen klasse med Makua DAC. Montert SOtm Sps-500, uten å ha sammenlignet med Nucleus PS.
    Er takknemlig for svar.


    Hilsen

    Jens

    Godt Nytt År Jens;)

    Makua Dac,en er i en annen divisjon Ja. ;)

    Jeg har ikke sett SSD disk i min enda, men det står her kva du må gjøre. https://kb.roonlabs.com/Nucleus_Internal_Storage.
     
    Sist redigert:

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.260
    Antall liker
    6.334
    Sted
    Under stjernene
    Hei Nucleus folk
    Sliter litt med USB disk til å spille på Nucleus. Jeg har derfor prøvd med en minnepenn på USB inngangen. Ser at den legger seg i "Storage"

    Nucleus TYE SFR med 10 spor. Men hvordan får man spilt de?

    Hilsen

    Jens
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.419
    Antall liker
    12.503
    Sted
    Sørlandet
    Hei alle Roon venner,

    I går kveld bestemte jeg meg for å teste ut Roon og det tok ikke lang tid før alle mine album, spillelister og diverse lå sirlig plassert i Roon med tilhørende metadata. Remote funksjonen ble også lastet ned til husholdningens ipader og telefoner. Absolutt ingen drama involvert som seg hør og bør.

    Men jeg drister meg allikevel frempå med spørsmål til dere som har mer erfaring med Roon en meg. Hva er egentlig greia? Sitter dere å ser på metadata når dere lytter til musikk? Lydmessig har Roon ingen fordeler og brukergrensesnittet er heller ingenting å rope hurra for. Jeg ser så klart fordelene med Roon hvis man har multiromoppsett og Roon ready produkter men bortsett fra dette så klør jeg meg litt i hårfestet.

    Spotify er vinneren når det kommer til brukergrensesnitt men tilbyr ikke high res. Tidal sin egen mediaplayer utvikles stadig og har blitt helt OK men av helt uforståelige grunner så tilbyr fortsatt ikke Tidal remotefunksjon. Audirvana fungerer som Roon uten alle metadata og krever dermed langt mindre hardwarekapasitet. Audirvana har også en velfungerende remotefunksjon.

    For meg fremstår Audirvana som klart bedre med mindre man ønsker å sitte der å lese sangtekster, se på albumbilder og lese om artistene mens man lytter på musikk.

    -BB-
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Roon er meget bra på metadata på lokal lagret musikk. For meg er det også greit at jeg kan bruke samme app/kontroll på Devialet, Sonos, PC, Crome Cast, PC osv. Jeg foretrekker lyden fra Tidal gjennom Roon vs Spotify Connect på Devialet.
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    456
    Antall liker
    410
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Greia er jo sømløsheta mellom lokale filer og Tidal/Qobuz. Hvordan man kan filtrere og sortere på alle parametre i metadataen, legge til ting i biblioteket og oppdage ny musikk og hele tiden bygge videre på den virtuelle platesamlinga. Eierskapet til musikkbiblioteket er rett og slett større enn hva jeg opplever om man bare søker opp albumet i Tidal.
    Roon inviterer til og fordype seg mer, lese om artistene plateanmeldelser og koblingene videre mot andre artister. Informasjonen finner du såklart andre plasser, men det krever mer egeninnsats..

    Audirvana er bare en strømmetjeneste i forhold, og ja den fungerer utmerket til det. Så det spørs jo selvfølgelig hvordan man hører musikk, og hvordan man ønsker og oppdage ny musikk :)
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.419
    Antall liker
    12.503
    Sted
    Sørlandet
    Greia er jo sømløsheta mellom lokale filer og Tidal/Qobuz. Hvordan man kan filtrere og sortere på alle parametre i metadataen, legge til ting i biblioteket og oppdage ny musikk og hele tiden bygge videre på den virtuelle platesamlinga. Eierskapet til musikkbiblioteket er rett og slett større enn hva jeg opplever om man bare søker opp albumet i Tidal.
    Roon inviterer til og fordype seg mer, lese om artistene plateanmeldelser og koblingene videre mot andre artister. Informasjonen finner du såklart andre plasser, men det krever mer egeninnsats..

    Audirvana er bare en strømmetjeneste i forhold, og ja den fungerer utmerket til det. Så det spørs jo selvfølgelig hvordan man hører musikk, og hvordan man ønsker og oppdage ny musikk :)
    Takk for flott svar Twsts. Jeg har kun musikk i "skyen" til Tidal og dermed ingen erfaring med sømløsheten som Roon og Audirvana tilbyr men ser helt klart nytten av dette.

    Dette handler om å skape stickiness og det klarer nok Roon med sine enorme metadata bedre en Audirvana og andre konkurrenter. Selv lytter jeg fremfor å bla i masse tilgjengelig data på ipad, macbook eller telefon og da er spørsmålet om Roon er verdt merprisen. Gir Roon en sjanse de 14 gratis dagene før jeg gjør opp status.

    -BB-
     
    Sist redigert:

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    675
    Antall liker
    755
    Er det noen i Oslo-området som kan påta seg en jobb med å sette opp NAS + Roon og få dette sydd sammen hos meg? Jeg har PS Audio Perfect Wave dac med Bridge 2 modul til streaming. Saken er den at jeg har 1,3 TB med musikk lagret på USB HD (har flere kopier) i dag som jeg ikke får brukt.

    Betaler selvsagt pr time og kan friste med en USB harddisk (kun med kvalitets musikk) på cirka 1 TB i tillegg til timebetalingen. Orker ikke å fikle med dette selv og ønsker ett nøkkelferdig opplegg. Ta kontakt på jep@online.no eller PM for å avtale nærmere.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.419
    Antall liker
    12.503
    Sted
    Sørlandet
    Er det noen i Oslo-området som kan påta seg en jobb med å sette opp NAS + Roon og få dette sydd sammen hos meg? Jeg har PS Audio Perfect Wave dac med Bridge 2 modul til streaming. Saken er den at jeg har 1,3 TB med musikk lagret på USB HD (har flere kopier) i dag som jeg ikke får brukt.

    Betaler selvsagt pr time og kan friste med en USB harddisk (kun med kvalitets musikk) på cirka 1 TB i tillegg til timebetalingen. Orker ikke å fikle med dette selv og ønsker ett nøkkelferdig opplegg. Ta kontakt på jep@online.no eller PM for å avtale nærmere.
    Jeg vil driste meg frempå med å si at dette klarer du ganske enkelt selv. Roon er selvforklarende og alt du trenger med så mye musikk er godt med tid, en god datalinje til ditt hjem og en Core (hardisk/pc) med nok kapasitet for både musikk og metadata.

    -BB-
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    456
    Antall liker
    410
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    BeetleBug,
    Ellers har man jo lett tilgjengelig DSP verktøy innebygd på kildesiden, som er riktig så kjekk hvis man tror på sånt.
    Da kan du gjøre endringer i frekvensresponsen i det digitale domenet før fila kommer fram til dacen. Noe som for meg gir mer mening enn løsninger som må konvertere fram og tilbake mellom analogt og digitalt samt tilbake til analogt.
    Man kan lage presets som enkelt og greit gjør små eller store korrigeringer som bedrer frekvensresponsen pga rom, høyttalerplassering - eller i værste fall mastering/opptak :)
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.419
    Antall liker
    12.503
    Sted
    Sørlandet
    BeetleBug,
    Ellers har man jo lett tilgjengelig DSP verktøy innebygd på kildesiden, som er riktig så kjekk hvis man tror på sånt.
    Da kan du gjøre endringer i frekvensresponsen i det digitale domenet før fila kommer fram til dacen. Noe som for meg gir mer mening enn løsninger som må konvertere fram og tilbake mellom analogt og digitalt samt tilbake til analogt.
    Man kan lage presets som enkelt og greit gjør små eller store korrigeringer som bedrer frekvensresponsen pga rom, høyttalerplassering - eller i værste fall mastering/opptak :)
    Tok en rask titt på dette men har ikke fått tid til å leke med dem. Audirvana har også en bra EQ funksjon hvor man i tillegg kan legge til DSP funksjoner man finner på nett.

    Jeg glemte å nevne i mitt svar på spørsmålet til Janpe at det er ingenting som kan gå galt i løpet av prosessen med Roon. Mine 3000+ album og 200 spillelister gikk på ca 1 time inkl alle metadata som sangtekster, albumbilder, artistinfo osv.

    -BB-
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Beetlebug,
    Hvordan har du koblet Roon til anlegget ditt? Jeg opplever en stor lydforbedring med Roon kontra Tidal desktop. Dette lydløftet er min primære grunn til å velge Roon. Alt det redaksjonelle og metadata er bare "icing on the cake".
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.419
    Antall liker
    12.503
    Sted
    Sørlandet
    Beetlebug,
    Hvordan har du koblet Roon til anlegget ditt? Jeg opplever en stor lydforbedring med Roon kontra Tidal desktop. Dette lydløftet er min primære grunn til å velge Roon. Alt det redaksjonelle og metadata er bare "icing on the cake".
    Hei,

    Mitt oppsett er enkelt: Core er en "pimpet" MacMini som er dedikert til musikk. Med andre ord, den er ikke koblet opp mot monitor eller brukes til noe annet. USB ut fra denne via Ifi Nano iUSB 3.0 til min Kinki Dac. Det eneste jeg kan komme på som skiller Roon (og også Audirvana) fra Tidal er at du kan gå inn å bestemme prioriteringen som media avspilling skal ha. Setter du denne til ekstrem så stopper nærmest alle andre prosesser og man kan enkelt se effekten av dette i aktivititsmonitoren.

    -BB-
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Ok.
    Hos meg (og mange andre som kjører tilsvarende oppsett) er forskjellen markant.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.419
    Antall liker
    12.503
    Sted
    Sørlandet
    Ok.
    Hos meg (og mange andre som kjører tilsvarende oppsett) er forskjellen markant.
    Dette er svært interessant og det trigger min nysgjerrighet.

    Du og andre merker altså en markant forskjell på Tidal direkte avspilt fra hardware låter dårligere en Tidal avspilt via en mediaplayer som Roon via samme hardware. Jeg kan ikke skjønne årsaken til dette med mindre man har gjort beviste valg i lydsettingene som Roon har.

    Mvh
    -BB-
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    675
    Antall liker
    755
    Er det noen i Oslo-området som kan påta seg en jobb med å sette opp NAS + Roon og få dette sydd sammen hos meg? Jeg har PS Audio Perfect Wave dac med Bridge 2 modul til streaming. Saken er den at jeg har 1,3 TB med musikk lagret på USB HD (har flere kopier) i dag som jeg ikke får brukt.

    Betaler selvsagt pr time og kan friste med en USB harddisk (kun med kvalitets musikk) på cirka 1 TB i tillegg til timebetalingen. Orker ikke å fikle med dette selv og ønsker ett nøkkelferdig opplegg. Ta kontakt på jep@online.no eller PM for å avtale nærmere.
    Jeg vil driste meg frempå med å si at dette klarer du ganske enkelt selv. Roon er selvforklarende og alt du trenger med så mye musikk er godt med tid, en god datalinje til ditt hjem og en Core (hardisk/pc) med nok kapasitet for både musikk og metadata.

    -BB-
    :), sikkert mulig. Men betaler gjerne for hjelp. PM eller jep@online.no Bor i Asker
     
    • Liker
    Reaksjoner: t.h

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.419
    Antall liker
    12.503
    Sted
    Sørlandet
    Er det noen i Oslo-området som kan påta seg en jobb med å sette opp NAS + Roon og få dette sydd sammen hos meg? Jeg har PS Audio Perfect Wave dac med Bridge 2 modul til streaming. Saken er den at jeg har 1,3 TB med musikk lagret på USB HD (har flere kopier) i dag som jeg ikke får brukt.

    Betaler selvsagt pr time og kan friste med en USB harddisk (kun med kvalitets musikk) på cirka 1 TB i tillegg til timebetalingen. Orker ikke å fikle med dette selv og ønsker ett nøkkelferdig opplegg. Ta kontakt på jep@online.no eller PM for å avtale nærmere.
    Jeg vil driste meg frempå med å si at dette klarer du ganske enkelt selv. Roon er selvforklarende og alt du trenger med så mye musikk er godt med tid, en god datalinje til ditt hjem og en Core (hardisk/pc) med nok kapasitet for både musikk og metadata.

    -BB-
    :), sikkert mulig. Men betaler gjerne for hjelp. PM eller jep@online.no Bor i Asker
    Hvor "stor" maskin har du Janpe? Vet du spec?

    -BB-
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    675
    Antall liker
    755
    Hva mener du med maskin? Jeg har pr i dag en PS Audio Perfect Wave dac med Bridge 2 modul. Den er Roon ready. Så jeg trenger en NAS med SSD disker og nok kapasitet til å drive Roon. Også her trenger jeg hjelp til å finne en som egner seg. Så en som kan dette kan melde seg, Vippser timebetalt vi blir enige om og i tillegg kan jeg friste med en USB HD med cirka 1 TB musikk som takk for hjelpen.

    Har hjemmenettverk så det er enkelt å koble seg på. Fant ut at jeg må ha ny Ipad for Roon app eventuelt. Jeg kjører nå Tidal Hifi via en app som heter Mcontrol. Kan jeg få opp en NAS via den ( noe jeg tror) er ikke Roon SÅ viktig. Saken er at jeg vil bruke de over 1,3 TB med musikk jeg ikke får brukt i dag. Hjelp mottas :).
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Hva mener du med maskin? Jeg har pr i dag en PS Audio Perfect Wave dac med Bridge 2 modul. Den er Roon ready. Så jeg trenger en NAS med SSD disker og nok kapasitet til å drive Roon. Også her trenger jeg hjelp til å finne en som egner seg. Så en som kan dette kan melde seg, Vippser timebetalt vi blir enige om og i tillegg kan jeg friste med en USB HD med cirka 1 TB musikk som takk for hjelpen.

    Har hjemmenettverk så det er enkelt å koble seg på. Fant ut at jeg må ha ny Ipad for Roon app eventuelt. Jeg kjører nå Tidal Hifi via en app som heter Mcontrol. Kan jeg få opp en NAS via den ( noe jeg tror) er ikke Roon SÅ viktig. Saken er at jeg vil bruke de over 1,3 TB med musikk jeg ikke får brukt i dag. Hjelp mottas :).
    Et par ting:
    1) PWD m/Bridge Gen. 1 vil ikke dukke opp som Roon Endpoint. Dette støttes kun av BII.
    Edit: Ser du skrev BII (da skulle dette punktet være greit)
    2) Du må ha en maskin som kjører Roon Server eller ROCK. Hvis NAS som hoster biblioteket ditt har nok RAM og CPU kraft kan du kjøre Roon Server på NAS (Synology eller QNAP).
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.163
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Anbefales å kjøre Roon Core på dedikert Intel NUC boks med 64GB SSD med Roon ROCK OS (alternativt Nucleus/Nucleus+, så slipper du å gjøre noe annet enn å koble opp og begynne å bruke). Så kan du selvsagt ha lagret musikken din på NAS.

    Har selv musikk lagret på Synology NAS, og Roon core på Nucleus+. Veldig fornøyd, har ikke vært noen problem - har fungert feilfritt siden dag 1.

    https://kb.roonlabs.com/Sound_Quality
    For Roon brukere er dette fornuftig lesing; anbefalinger fra Roon.
     
    Sist redigert:

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.419
    Antall liker
    12.503
    Sted
    Sørlandet
    Anbefales å kjøre Roon Core på dedikert Intel NUC boks med 64GB SSD med Roon ROCK OS (alternativt Nucleus/Nucleus+, så slipper du å gjøre noe annet enn å koble opp og begynne å bruke). Så kan du selvsagt ha lagret musikken din på NAS.

    Har selv musikk lagret på Synology NAS, og Roon core på Nucleus+. Veldig fornøyd, har ikke vært noen problem - har fungert feilfritt siden dag 1.

    https://kb.roonlabs.com/Sound_Quality
    For Roon brukere er dette fornuftig lesing; anbefalinger fra Roon.
    Dette er svært interessant og det bekrefter mine inntrykk så langt. Roon som system er såpass tungt/krevende at det anbefales å separere Core fra selve lydkjeden;

    https://kb.roonlabs.com/Sound_Quality_in_One_Computer

    This page is for people who want to run Roon's Core, Control, and Output components all in one computer. This is not how you get the best sound quality from Roon.

    -BB-
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn