Roon - årets høydepunkt innen hifi?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• storab

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Antall liker
    121
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har vært på ferie et par uker så jeg er ikke sikker på om dette er gammelt nytt.
    Oppdaget akkurat at jeg har fått Tidal Masters kategori i Roon appen, og min DSPeaker Antimode viser 48/24 når jeg spiller via USB fra minipc med Roon server.

Dette tyder vel på at Roon server har fått MQA decoding?

Norcane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    300
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    31
    Noen som vet hvorfor det er anbefalt og bruke •Intel Core i3, Ivy Bridge+ og ikke f.eks i7? Trodde større prosessor ville være positivt lydmessig.
    Har selv Mac Mini og vurderer Roon..

Luvaton

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.05.2007
    Antall liker
    38
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Noen som vet hvorfor det er anbefalt og bruke •Intel Core i3, Ivy Bridge+ og ikke f.eks i7? Trodde større prosessor ville være positivt lydmessig.
    Har selv Mac Mini og vurderer Roon..
    Både i3 og i7 har mer enn nok kapasitet for roon. Der vil ikke bli noe bedre lyd om prosessoren har mer ledig kapasitet

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

OlaR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Antall liker
    200
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    24
    På sine nettsider anbefaler RoonLabs i3 og 4 Gb RAM som minimum (i alle fall hvis core skal kjøres på nas; det er bare det jeg har vurdert) for å få en god brukeropplevelse. Har du mer, skader det sikkert ikke, men som allerede sagt, får du neppe bedre lyd.

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    246
    antallet album er avgjørende. Med en samling på 0 til 2-3000 album vil det ikke være behov for mye analysekraft. Med 5000 + album er det kjekt med mye CPU kraft og minne for at opplevesen av roon skal være jevnt god og rask.

Lyden blir ikke påvirket. Kun grafisk fremstilling og anbefalte album basert på hva du hører på og har hørt på og slike ting. Andre programmer er bedre mtp lydkvalitet i Windows. Men på linux / Android / Mac er roon fullt på høyde med de beste mtp lyd også IMO.

Jeg håper roon kommer med Linux gui støtte etterhvert.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    246
    Tidal masters ser jo ut til å virke relativt greit, men markeringen på albumsiden er jo kun tidal ikonet. Jeg har jo endel highrez lagret lokalt og der står det ant bits og sampling frequency klart og tydelig. Jeg legger ikke til ting fra tidal dersom det er i ett dårligere format enn jeg har det lagret lokalt. Så håper de endrer fra tidal ikonet til å vise formatet på filen slik at det blir vesentlig kjappere å legge til musikk fra "tidal - masters" oversikten.

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    851
    Torget vurderinger
    9
    antallet album er avgjørende. Med en samling på 0 til 2-3000 album vil det ikke være behov for mye analysekraft. Med 5000 + album er det kjekt med mye CPU kraft og minne for at opplevesen av roon skal være jevnt god og rask.

Lyden blir ikke påvirket. Kun grafisk fremstilling og anbefalte album basert på hva du hører på og har hørt på og slike ting. Andre programmer er bedre mtp lydkvalitet i Windows. Men på linux / Android / Mac er roon fullt på høyde med de beste mtp lyd også IMO.

Mulig feil tråd å spørre siden dette er en "fan-tråd" for Roon, men tar sjansen alikevel :)
    Bruker i dag en HTPC med Windows og JRMC (Wasapi) koblet via USB til min Hegel HD2 DAC.
    Oppsettet låter ganske bra i mine ører, men har jo sett at mange er fornøyde med Roon.

Når det gjelder musikkfiler i 16/44,1 opplever du tydelig lydmessig forbedring å spille dette av via Roon kontra JRMC?
    Eller er det GUIet som er største forskjellen?

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    246

Mulig feil tråd å spørre siden dette er en "fan-tråd" for Roon, men tar sjansen alikevel :)
    Bruker i dag en HTPC med Windows og JRMC (Wasapi) koblet via USB til min Hegel HD2 DAC.
    Oppsettet låter ganske bra i mine ører, men har jo sett at mange er fornøyde med Roon.

Når det gjelder musikkfiler i 16/44,1 opplever du tydelig lydmessig forbedring å spille dette av via Roon kontra JRMC?
    Forskjellen mellom roon og jrmc er såpass liten imø at jeg har sluttet å bruke jrmc til fordel for roon. På windows maskin virker det som om jrmc er bedre til å omgå "Windows lydroting" enn Roon. På linux med alsa hører jeg ingen forskjell. Så jeg bruker ikke htpc lengre. En Cobox-i har tatt over for audio (med Linux) og Chromecast har tatt over video.

Cobox-i mfl har gode egenskaper for usb-DAC. Koster ikke allverden og bruker lite strøm og tar ikke plass. NAS (eller stasjonær pc med NAS software) er stuet vekk fra hifi'n.

Sist redigert:

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    851
    Torget vurderinger
    9

Forskjellen mellom roon og jrmc er såpass liten imø at jeg har sluttet å bruke jrmc til fordel for roon. På windows maskin virker det som om jrmc er bedre til å omgå "Windows lydroting" enn Roon. På linux med alsa hører jeg ingen forskjell. Så jeg bruker ikke htpc lengre. En Cobox-i har tatt over for audio (med Linux) og Chromecast har tatt over video.

Cobox-i mfl har gode egenskaper for usb-DAC. Koster ikke allverden og bruker lite strøm og tar ikke plass. NAS (eller stasjonær pc med NAS software) er stuet vekk fra hifi'n.

Takk for svar. Med Cobox-i søker du også ved bruk av tastatur eller?
    Har en del musikk organisert i mapper på sjanger (uten at de er ID-taget likt) så vil være en overgang å skulle søke opp mye manuelt..

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    246
    Mini-puteren (Cobox-I / RPI / ODROID / BBB etc) står tilkoblet strøm, nettverk og lyd ut (USB eller optisk med cubox-I) og kontroll skjer fra en app. Enten på mobilen, nettbrettet eller laptop / stasjonær. Mini-puteren er i praksis kun en kobling mellom nettverk og lyd ut til lydannlegget. Det er "mange" forskjellige typer enheter som kan brukes som utenheter (roon end-points). Og konfigurasjoner varierer fra USB ut til DAC, htt terminaler for utehøytalere f.eks (Raspberry pi m. Hifiberry AMP+), og ørten andre varianter. Nå er til og med Sonos høytalere mulig å bruke som utdataenhet. Chromecast står på listen over enheter de prøver å få til som en utdaataenhet (on roadmap iflg. roonlabs).

I praksis ligner appen litt på JRMC Gizmo, men der du måtte styre endel med tagging etc for å få Gizmo til å være funksjonelt, så ordner stort sett ROON dette med minimalt med feil.

Om jeg kobler tastatur og mus til cuboxen så krever det en linux distro med GUI og i praksis er det ikke støtte for roon GUI i linux (noe jeg håper kommer etterhvert). MAO er det lite å hente på det IMO.

Men dersom du benytter Volumio / Moode eller ett av de andre musikkspiller-distroene så får du jo mappestrukturen via det OSet. Det er mange som har gjort dette, inkludert meg. Men etterhvert har jeg kuttet ut å benytte Moode GUI og benytter nå bare ROON app til musikk (både hjemme og på tur*).

*Dersom du har god upload hastighet hjemme og har god dekning der du drar med mobilnettet / WIFI etc så kan du også sette opp vpn for å benytte roon appen når du er på tur (men det avhenger av god mobildekning uten bytte av nett, ellers faller VPN tilkoblingen fort ut). Jeg la frem ett ønske til roon gutta om at de skulle gjøre det slik at man kan slå av eller på vpn i roon appen (deaktivert som standard). Om det blir noe av i en fremtidig oppdatering vil vise seg. Men inntil videre er det noe en må sette opp selv.

trondav

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2015
    Antall liker
    71
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    6
    Etter 2 mnd testperiode har jeg nå endelig tatt beslutningen. Det ble ett Roon Lifetime membership nå i dag :) Har aldri brukt så mye penger på programvare før - men å bruke masse penger på bokser for å få bedre lyd har aldri vært noe problem. Håper jeg ikke angrer på dette. Har fungert som en drøm med Mac Mini som Core og Bluesound Node 2 i stua på en Hegel H160. Har også 2 Bluesound Pulse i huset. Blir mye brukt på en Macbook Pro Retina med Dragonfly Black USB DAC sammen med Bose Quiet Comfort 35. Musikksamlingen på rundt 2.500 album ligger rippet med FLAC på ett Synology NAS. Bruker også Tidal HiFi.

Einstein

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.12.2014
    Antall liker
    594
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vurderer å bytte ut min 2010 modell Mac Mini med en nyere dataløsning for hjemmet. Mini'en tenkte jeg å tømme for alt grums og pensjonere den som musikkavspiller med Roon installert. Litt grønn på avspilling via data/USB og spør derfor kanskje litt dumt, men....

Vil en Mac Mini fra mid 2010 fungere godt som musikkavspiller, eller bør den være nyere? Tenker da i forhold til oppløsning/USB standarder, eller annet?

Spesifikasjonene er:
    Modellnavn: Mac mini
    Modellidentifikator: Macmini4,1
    Prosessornavn: Intel Core 2 Duo
    Prosessorhastighet: 2,4 GHz
    Antall prosessorer: 1
    Totalt antall kjerner: 2
    Nivå 2-buffer: 3 MB
    Hukommelse: 2 GB

Komfort og brukervennlighet er et must for meg. Dersom jeg installerer Roon på Mini'en: kan jeg da styre hva jeg spiller fra Tidal/NAS fra sofaen med telefonen/nettbrettet, eller må jeg styre det via egen "fjernkontroll" til MacMini'en? Trenger jeg Bluesound Node, som jeg i dag har, eller blir den overflødig?

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    1.219
    Torget vurderinger
    3
    Du installerer Core ( Roon sw) på macen, du kan også bruke den som avspiller, og du kan bruke Noden som avspiller. Du styrer Roon fra mac/pc, telefon eller nettbrett. Noen NAS har også muligheten til å installere Roon men det fungerer bra på mac mini hos meg.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    1.878
    Jeg vurderer å bytte ut min 2010 modell Mac Mini med en nyere dataløsning for hjemmet. Mini'en tenkte jeg å tømme for alt grums og pensjonere den som musikkavspiller med Roon installert. Litt grønn på avspilling via data/USB og spør derfor kanskje litt dumt, men....

Vil en Mac Mini fra mid 2010 fungere godt som musikkavspiller, eller bør den være nyere? Tenker da i forhold til oppløsning/USB standarder, eller annet?

Spesifikasjonene er:

Komfort og brukervennlighet er et must for meg. Dersom jeg installerer Roon på Mini'en: kan jeg da styre hva jeg spiller fra Tidal/NAS fra sofaen med telefonen/nettbrettet, eller må jeg styre det via egen "fjernkontroll" til MacMini'en? Trenger jeg Bluesound Node, som jeg i dag har, eller blir den overflødig?
    Archimago's Musings: RETRO-MEASURE: 2002 Lynx L22 PCI audio card in a ~2008 Intel Q6600 Computer! (On "computers are noisy!" for audio)

Einstein

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.12.2014
    Antall liker
    594
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    2

Spesifikasjonene er:

Archimago's Musings: RETRO-MEASURE: 2002 Lynx L22 PCI audio card in a ~2008 Intel Q6600 Computer! (On "computers are noisy!" for audio)
    Nå er jeg ikke helt "der" når det kommer til å lese tekniske grafer og utførlige fremstillinger over dataspørsmål. Vet knapt hva som befinner seg inni MacMini'en.... For å spørre enkelt: Viser den artikkelen at man mener MacMini'en er dårlig som avspiller over USB til ekstern DAC, eller er den bra?

Supersound

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.04.2011
    Antall liker
    14
    Hei, ser at det å bruke MAC mini som core virker bra. Jeg har et kanskje dumt spørsmål, men jeg finner ikke noe svar på det jeg lurer på. Jeg får en Auralic Aries i disse dager som jeg skal koble opp mot min Burmester DAC. Har sett litt på roon og syntes det ser kjempefint ut. Det jeg lurer på er om jeg legger core inn på min IMac. Og da bruke min IPad mot streameren. Må da min IMac stå på alltid 24/7? Eller kan jeg sette den i sleep når jeg ikke bruker den?
    Jeg har all musikk på en Netgear Ready NAS.
    Om dere har et annet forslag for oppsett så setter jeg stor pris på svar.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.565
    Sted
    Stavanger
    Hei, ser at det å bruke MAC mini som core virker bra. Jeg har et kanskje dumt spørsmål, men jeg finner ikke noe svar på det jeg lurer på. Jeg får en Auralic Aries i disse dager som jeg skal koble opp mot min Burmester DAC. Har sett litt på roon og syntes det ser kjempefint ut. Det jeg lurer på er om jeg legger core inn på min IMac. Og da bruke min IPad mot streameren. Må da min IMac stå på alltid 24/7? Eller kan jeg sette den i sleep når jeg ikke bruker den?
    Jeg har all musikk på en Netgear Ready NAS.
    Om dere har et annet forslag for oppsett så setter jeg stor pris på svar.
    Roon appen må ha kontakt med Roon Server/Core for å kunne browse musikkbiblioteket.
    Det betyr at iMac må være 'wake' når du bruker systemet. Sikkert ingenting i veien for iMac sleep/hibernate i mellomtiden, men Roon vil si at det tar lengre tid enn normalt å få kontakt (men den kommer opp etterhvert).

Norway1000

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2013
    Antall liker
    37
    Etter å ha brukt Ligtning DS for å styre musikkavspillingen fra Tidal Hifi/NAS mot Auralic Aries i flere år "oppdaget" jeg nå endelig Roon!
    Kjører Roon core på Synology Nas (4 Gb RAM, Roon databasen på ekstern SSD disk). Vesentlig bedre brukeropplevelse - integreringen mellom Tidal og lokal musikksamling er veldig bra.

OlaR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Antall liker
    200
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    24
    Interessant! Jeg har vurdert å prøve det samme, men på en Qnap nas. På nettsidene til Roon har jeg (for en stund siden) sett Qnap nevnt, men jeg vet ikke om det finnes skikkelig støtte for å kjøre Roon core på Qnap ennå. Noen som vet mer om dette her?

jaeger

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.10.2012
    Antall liker
    32
    Interessant! Jeg har vurdert å prøve det samme, men på en Qnap nas. På nettsidene til Roon har jeg (for en stund siden) sett Qnap nevnt, men jeg vet ikke om det finnes skikkelig støtte for å kjøre Roon core på Qnap ennå. Noen som vet mer om dette her?
    Mener å ha sett en liste over kompatible Nas på Roon.COM

De anbefalte ihvertfall tidligere Synology eller Qnap.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.565
    Sted
    Stavanger
    Som før nevnt så har jeg kjørt Roon server på Synology med 4GB RAM, men ikke på QNAP.
    Hadde et relativt lite bibliotek, da.

Petterone

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    322
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Når kommer denne mon tro ??
    The Roon Nucleus will come in standard (i3, 4Gb RAM, 64Gb OS SSD, ~US$1200) and Nucleus+ (i7, 8Gb RAM, 128Gb OS SDD, ~US$2000) variants, will be housed in a nice case and will run Roon’s bespoke operating system. The Nucleus/+’s job will be to run Roon and Roon only. Point it at a NAS, hook in a USB hard drive or install an SSD/HDD to its internals

Norway1000

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2013
    Antall liker
    37
    Er det ikke like greit å bare installere ROCK på en Intel NUC?
    Jo, problemet er at noen ikke liker viftestøyen fra de kraftigste NUC'ene. Hvis man bygger en NUC i et vifteløst kabinett, f.eks Akasa Plato X7, så bør man kunne lage en Nucleus+ variant til under halve prisen. Noen som vet om den kraftigste i7 varianten NUC7I7BNH faktisk passer i Plato X7?

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.565
    Sted
    Stavanger
    ROCK enheten blir jo spekket (BOM) av Roon for de som gjør selvbygg - er ikke dette enklest og billigst for de som vil sammenstille selv?

Norway1000

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2013
    Antall liker
    37
    Nei, det gjør den ikke. Den er for høy.

Akasa Thermal Solution
    Var nettopp i kontakt med Akasa: "Physically the NUC7i7BNH board will fit inside the Plato X7 case, and from our own internal testing of the case and the i7 found they can work. BUT subject to BIOS setting and system loading to regulate the CPU. If you intend to use it at maximum 100% on CPU and GPU for sustained periods of time then it does get very hot and may shutdown, hence why we have not included the i7 in our compatibility list on our website."

krangas

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.07.2012
    Antall liker
    12
    Har testet ut Roon nå noen dager. Har fått 2 mnd. gratis tesperiode og dette er et imponerende brukergrensesnitt bla.med alle linkene du får inn i musikksamlingen din. Roon hentet all musikken min som i dag ligger på NAS og laget et flott bibliotek med massevis av info både om album, artister og medvirkende på album med massevis av liker. Kjempeflott oppløsning på albumcover og også en smart integrering med Tidal HiFi. Jeg bruker til daglig Auralic Lightning DS App på iPad Air 2 for avspilling til Auralic Aries og for å holde orden på musikken og dette virker nå utrolig gammeldags i forhold til Roon.
    Det jeg reagerer på og som er litt skuffende er at Roon installert på en ny MacBook Pro med Aries (v. 3.3) aktivert som avspiller ikke låter like bra som Lightning DS App på iPad Air 2 til Aries fra samme NAS og begge på samme 5 Ghz wifi 55 mb/s nettverk dedikerte linje for Auralic Aries. Roon presenterer et lydbilde blir ørlite mindre i bredde, høyde og dybde. Bassen går heller ikke like dypt og lydbildet generelt virker da litt lysere. Da blir det enkelt for meg å foreløpig bruke løsningen med LDS og iPad til Aries som jeg synes låter meget bra med usb til dac'en i ML 585.
    Det kan godt være at jeg må organisere Roon på annen måte for å få bedre lydkvalitet ved bruk av Aries som avspiller men foreløpig når det gjelder lyd er det 1-0 til LDS med Aries, dessverre for Roon har mye som er veldig imponerende ellers....

Tester selv Roon her nå, i et oppsett med MacMini-usb-Auralic Vega, og har akkurat samme oppfatningen av lydkvaliteten i Roon. For min del sammenlignet med Audirvana som avspiller.

Fokuset i lydbildet med Roon ligger et sted i nedre diskantområdet, med mindre kropp i mellomtonen. Og bredden og dybden i lydbildet er betraktelig dårligere med Roon, slik at hovedinntrykket er at Roon låter tynnere, hardere og mer innestengt enn Audirvana. Forskjellen er absolutt såpass stor at det foreløpig blir uaktuelt med Roon.

Har tatt dette opp i vennetråden til Roon også, og en av tilbakemeldingene er at oppsettet mitt, med både "Core" og "Output" i Roon på samme maskin, ikke er ideelt, slik Roon har planlagt det. Så ser på alternativ oppsett, men disse blir så vidt jeg kan skjønne en del dyrere, med enten en Roon Ready streamer, eller med HQPlayer som "Output, så usikker på om jeg går videre med dette. Kanskje demo på HQPlayer først?

krangas

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.07.2012
    Antall liker
    12
    Dette er interessant, atletico.
    Vi andre får følge opp tilsvarende.
    Mitt førsteinntrykk er at roon på NAS med Aries som endpoint virker litt mer basstung og ubalansert enn Aries og LDS m/minimserver på NAS.
    Jeg får allikevel ikke inntrykkene til å stemme så lenge man opererer bitperfekt, som innebefatter at volum i roon, respektivt LDS ikke er rørt. Nå vet vi jo at det rapporteres å eksistere lydforskjeller mellom avspillersystemer, så det er ikke noe nytt
    Jeg er enig i at man ikke kan kompromisse med lydkvalitet uansett hvor fancy resten måtte være.

Post note:
    Leste innlegget ditt på CA og ser at mitt inntrykk egentlig er motsatt av ditt (jeg har roonserver installert på NAS).
    Så da ser man hvor sprikende og subjektivt denne eksersisen (dvs. personlig lytteinntrykk) er.....
    Dette er vel uansett ikke helt sammelingbart når du har Roon serveren innstallert på NAS og jeg har denne på en helt ny MacBook Pro med ssd og 16GB minne.
    Hva bruker du som kontroll mot NAS?
    Det som er jeg ikke hadde trodd er at det skulle være forskjell i lyden når begge alternativene mine henter de samme filen fra samme mappe på samme NAS via samme dedikerte wifi linje til Aries som endpoint. Noe av det aller første jeg registrerte når jeg startet avspilling fra Roon var at noe av for meg den viktige informasjonen nederst i oktavene var vanskeligere å høre. Ved avspilling av endel av mine referanser som jeg har brukt gjennom flere år ved testing av diverse hifi utstyr blir det tydelig at størrelsen/luftighet på hele lydbilde og lydsignaturen generelt går i favør av LDS App på iPad og Aries. Lyden fremstår også som en tanke varmere ("analog") spesielt på vokal noe som over tid vil ha innvirkning på ev. lydtretthet. Dette er det jeg opplever og gjelder kun den musikken jeg har/eier på NAS. Ev. forskjeller i presentasjonen i musikken fra Tidal hifi har jeg ikke brukt så mye tid på ennå.
    Se forsåvidt mitt tilsvar til en av dine tidligere poster, men jeg oppfatter altså også lyden som klart mer organisk og mindre hard/digital på Audirvana enn på Roon. Med spesielt dårligere innspillinger så blir det fort lyttetretthet med Roon. Har også testet en del med Tidal Hifi, og samme erfaring der.

Tar som nevnt også forbehold om at det er oppsettet mitt med Roon som ikke er ideelt, men skulle da gjerne visst om noen hadde fått til dette bedre, uten å gå veien om eksterne streamere eller andre avspillere (HQPlayer etc) som "endpoint".

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    742
    Sted
    Nesodden
    Dette er interessant, atletico.
    Vi andre får følge opp tilsvarende.
    Mitt førsteinntrykk er at roon på NAS med Aries som endpoint virker litt mer basstung og ubalansert enn Aries og LDS m/minimserver på NAS.
    Jeg får allikevel ikke inntrykkene til å stemme så lenge man opererer bitperfekt, som innebefatter at volum i roon, respektivt LDS ikke er rørt. Nå vet vi jo at det rapporteres å eksistere lydforskjeller mellom avspillersystemer, så det er ikke noe nytt
    Jeg er enig i at man ikke kan kompromisse med lydkvalitet uansett hvor fancy resten måtte være.

Post note:
    Leste innlegget ditt på CA og ser at mitt inntrykk egentlig er motsatt av ditt (jeg har roonserver installert på NAS).
    Så da ser man hvor sprikende og subjektivt denne eksersisen (dvs. personlig lytteinntrykk) er.....
    Dette er vel uansett ikke helt sammelingbart når du har Roon serveren innstallert på NAS og jeg har denne på en helt ny MacBook Pro med ssd og 16GB minne.
    Hva bruker du som kontroll mot NAS?
    Det som er jeg ikke hadde trodd er at det skulle være forskjell i lyden når begge alternativene mine henter de samme filen fra samme mappe på samme NAS via samme dedikerte wifi linje til Aries som endpoint. Noe av det aller første jeg registrerte når jeg startet avspilling fra Roon var at noe av for meg den viktige informasjonen nederst i oktavene var vanskeligere å høre. Ved avspilling av endel av mine referanser som jeg har brukt gjennom flere år ved testing av diverse hifi utstyr blir det tydelig at størrelsen/luftighet på hele lydbilde og lydsignaturen generelt går i favør av LDS App på iPad og Aries. Lyden fremstår også som en tanke varmere ("analog") spesielt på vokal noe som over tid vil ha innvirkning på ev. lydtretthet. Dette er det jeg opplever og gjelder kun den musikken jeg har/eier på NAS. Ev. forskjeller i presentasjonen i musikken fra Tidal hifi har jeg ikke brukt så mye tid på ennå.
    Se forsåvidt mitt tilsvar til en av dine tidligere poster, men jeg oppfatter altså også lyden som klart mer organisk og mindre hard/digital på Audirvana enn på Roon. Med spesielt dårligere innspillinger så blir det fort lyttetretthet med Roon. Har også testet en del med Tidal Hifi, og samme erfaring der.

Tar som nevnt også forbehold om at det er oppsettet mitt med Roon som ikke er ideelt, men skulle da gjerne visst om noen hadde fått til dette bedre, uten å gå veien om eksterne streamere eller andre avspillere (HQPlayer etc) som "endpoint".
    Bruker dere noen form for DSP i oppsettet deres? Driver Audirvana eller Roon med upsampling/downsampling? Har disse volumkontroll? Hvis alt dette er skrudd av på begge stedene, og ellers alt er likt, gir det forskjellig lyd ut? Da vil det i alle fall være interessant å prøve å finne ut hva som skiller de to kontroll-punktene fra hverandre ... I mitt oppsett så har målet vært å kjøre bit-perfect, og at streameren (en DIY BeagleBone Black-løsning med MPD/MPC) skal ha best mulig arbeidsforhold (minst mulig load) med fokus på god strømforsyning og minst mulig jitter på signalet som blir overført til DAC-en. Jeg tror ikke det ville hatt noe å si om jeg i tillegg hadde brukt ROON eller et annet kontrollpunkt i dette oppsettet, med mindre jeg legger ROON på et sted som gjør at jeg påvirker en prosessor som også skal jobbe med dekodingen av lydfilene ...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn