Roon - årets høydepunkt innen hifi?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Installerte Core på en eldre, men kapabel laptop i går. Har aldri brukt Roon før. Opplevde en del hakking i lyden (USB til Hegel H360, exclusive mode, ingen DSP). Har ingen hakking med Tidal direkte. Fikk også hakking med avspilling av FLAC fra NAS.

    Ingen prosessorkjerner går 100%, maskinen virker å ha nok kapasitet.

    Noen tips?

    Sent fra min G8141 via Tapatalk
     

    Unisas

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2016
    Innlegg
    128
    Antall liker
    37
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Installerte Core på en eldre, men kapabel laptop i går. Har aldri brukt Roon før. Opplevde en del hakking i lyden (USB til Hegel H360, exclusive mode, ingen DSP). Har ingen hakking med Tidal direkte. Fikk også hakking med avspilling av FLAC fra NAS.

    Ingen prosessorkjerner går 100%, maskinen virker å ha nok kapasitet.

    Noen tips?

    Sent fra min G8141 via Tapatalk
    Om maskinen er innenfor minimum spec til Roon skal det fungere fint:

    https://kb.roonlabs.com/FAQ:_What_are_the_minimum_requirements?

    Hadde stilt spørsmålet på moderforumet om du har hardware innenfor kravene. Roon er raske på å svare der.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har kjørt Roon Core på både mac, windows or Nucleus+. Kjører Nucleus+ fordi det bare virker; så slipper jeg å koble Roon Core til en PC som brukes til andre ting. Den fungerer fint uansett hvilke ville DSP-ting jeg setter opp. Har ca. 60.000 tracks; blanding av både FLAC 16bit/44.1kHz; og SACD (konvertert til DSF), jeg har også enkelte 24bit/96kHz og 24bit/192kHz album. Fungerer helt fint - eneste "problem" så langt har vært at enkelte ganger tar det litt lang tid å legge til ny musikk til biblioteket
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Har du nok ram? Og bruker du noen dsp features i Roon? Har kun opplevd trøbbel med at enten maskinen jeg harkjørt core på ikke har hatt nok ram. Dette kan også ha sammenheng med om du evt kjører dsp. Prøv evt å disable dsp i Roon og se om det hjelper. Jeg har en Nuc med celeron prosessor på som fint klarer å kjøre Roon Rock os med 4gb ram. Den klarer også å kjøre upsampling til DSD på alle filer uten å hakke, men sliter med mqa-dsd. Da blir prosessoren for treig til å klare bufring.
     
    Sist redigert:

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Bruker ikke DSP, upsampling eller andre ting.
    Min tanke var at den kanskje brukte en del kapasitet på å lese bibliotek, albumart osv.
    Har 8Gb RAM, og ROON er det eneste som aktivt kjører på maskinen. Skal ta en ny runde i dag og skru av alle unødvendige services.

    Sent fra min G8141 via Tapatalk
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Bruker ikke DSP, upsampling eller andre ting.
    Min tanke var at den kanskje brukte en del kapasitet på å lese bibliotek, albumart osv.
    Har 8Gb RAM, og ROON er det eneste som aktivt kjører på maskinen. Skal ta en ny runde i dag og skru av alle unødvendige services.

    Sent fra min G8141 via Tapatalk
    Uten DSP kan man restarte maskinen med Roon Core uten at man får avbrudd i musikken; så denne tror jeg ikke helt på :)

    Edit:
    Gitt at musikken ikke fysisk ligger på samme maskin som Roon Core selvsagt!
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Jeg har musikken på NAS, men det er jo laptopen som kjører Core som også er output. Klart man ikke kan stoppe denne uten avbrudd i musikken.
    Skjønner ikke helt hva som er så utrolig med det?

    Sent fra min G8141 via Tapatalk
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Om du kjører til et roon-ready endpoint (eller bruker bridge på avspillingsmaskin); så kan core restartes uten at det påvirker musikken så lenge man ikke har noe DSP aktivert (og naturligvis at man ikke bruker core til avspilling). Fordelen med bridge på en PC, er at man ikke trenger ha åpnet Roon-programmet for å motta musikk. Da fungerer programmet på datamaskinen kun som en remote.

    Edit:
    Det skal legges til at jeg ikke kjører alt fra samme boks; jeg har egen dedikert boks for Roon Core (Nucleus+); har flere roon ready endpoints; samt bruker roon bridge på min iMac (siden jeg har koblet opp hodetelefon-anlegget mitt der). Eneste i Roon-universet jeg ikke bruker aktivt er spilling av samme musikk mot flere endpoints (det hender jeg flytter spiller mellom endpoints da).
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Tenkte jeg skulle kjøpe meg en NUC7 i5 med M.2 250GB SSD disk og 8GB RAM. Har en ganske ny Synology NAS. Tenkte jeg skulle installere ROCK.

    Trenger jeg noe mer?
    Kan denne løsningen kobles rett til en USB DAC?
    Noe jeg må være klar over?

    Er det neon som kan selge meg en "Lifetime Membership" på roonlisens?
     
    X

    X186841

    Gjest
    Holder fint med 128GB SSD som operativsystemdisk da denne ikke kan brukes til lagring av musikk. Musikk må lagres på evt. disk 2 eller en NAS.
    Hvor mye ville du gitt for en lifetime lisens ? Er jo egentlig personlig og kan ikke overdras til andre.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Hva er problemet når det står "Device in use" når jeg forsøker å spille av via Devialet AIR? En restart av mac løser det, men skulle gjerne forstå hvorfor.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Ett annet program som har brukt exclusive mode ? Får det problemet hvis jeg har f.eks Roon oppe med exlusive mode ut til dac og starter opp Audirvana uten å slå av Roon.
     
    X

    X186841

    Gjest
    The Exclusive Mode setting tells Roon to take exclusive control of your audio device.

    During this time, it can't be shared with other applications. This allows Roon to precisely control every aspect of the playback without any interference from the operating system. This is a basic requirement for achieving audiophile grade playback.

    The audiophiles in the room are nodding their heads.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Sakset fra en tekst om Tidal:

    Moreover, if Tidal has exclusivity it only gives the exclusivity up with closing the app and not when stopping playing the music.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Da gir jeg opp , har ikke Devialet så får ikke gjenskapt ditt problem eksakt.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg gått 100% over til Roon Ready endpoints. Slik at pc’er er koblet helt bort fra lyd-signalbanen. Kjører nå med Moon MiND2 Network Player på hodetelefonriggen (både hjemme og på kontoret). Og Altitude32 når jeg får den montert som Roon endpoint på hovedanlegget (i tillegg til Oppo UDP-203). Begynner å bli virkelig glede nå :)

    Drømmer fortsatt om å bruke kun en Roon core for flere fysiske lokasjoner, og det dukker nok opp etterhvert.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Har gjort noen endringer i oppsettet nå, og dette virker lovende. Bruker en DEQX som delefilter, dac, pre mm. og den støtter Roon. Så da måtte jeg jo prøve det. Installerte det på PCen og gjorde denne til server med noen musikkfiler i en katalog. Svært enkelt å sette opp og komme i gang med. Bruker en laptop som remote, og kommer også til å legge det inn på nettbrett og telefon. Kanskje jeg sogar kommer til å prøve å abonnere på Tidal. DEQXen er grei med mange digitale og analoge innganger, så den har nå blitt hjertet i systemet.

    Dette er bare et førsteinntrykk, men så langt liker jeg Roon riktig så mye og ser helt klart for meg at dette blir avspilleren for det meste av musikk. Kommer også til å bruke en CD spiller til CDer og en BD spiller til film og Netflix.

    Endelig faller ting litt på plass. Dette skal jeg kunne leve godt med.

    Anlegget består for øvrig av Overkill Audio Finale, NCore og ICE forsterkere, DEQX HDP-5, edb-maskiner, Hegel Mohican og noen gode staxer til nærlytting, samt en bra Sony BD/Streamer og en stor 4K dataskjerm til bilde).

    Men Roon imponerer mer enn forventet. Har til nå brukt JRiver og et mye mer komplisert oppsett.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Veldig artig å se hvor mye informasjon Roon henter ned om artister og album. Blir som å bla i gamle platecover samt å lese omtaler i musikkblader. Også artig at det er integrert internet radio i spilleren, og at den støtter Squeezebox. Kanskje jeg må børste støv a de gamle SBene og bruke dem i sekundære rom.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg savner å lese om hvilke musikere som er med på hvert album i Roon.
    Ja det mangler endel på metadata, men det virker som om det jobbes med. Her et par forumposter på Roon Community:

    --We’ve done some investigation and, as mentioned elsewhere, we are planning to integrate Discogs data into Roon’s database. We’re hoping to kick off this work soon, but I want to be clear about what’s involved. Discogs data is very very broad, and is likely to touch the vast majority of albums in the database, as well as adding a significant number of releases.

    One of the reasons Roon requires a subscription is that as our database improves, the information we display about your library is updated automatically in the background. This will fit nicely with our forthcoming editing features, which will allow you to opt for the information in your file tags on a field-by-field basis for things like track title, album title, etc.

    Since the data is stored in layers, they will update independently of each other – for example, let’s say AllMusic’s track titles for a few songs was incomplete, so you choose to prefer your file tags for tracks 3 and 4.

    Later, AllMusic fixes the omission – Roon would still automatically fix the track title for, say, track 5. Alternatively, if you edit your file tags for track 3 or 4, you should see that automatically as well.

    The flip side of all this automatic updating is that we have to be very careful about making big changes to our database. We know how much people want Discogs data and it’s an important priority for us. But nothing is more important than ensuring the overall stability and accuracy of the database, since that affects every single Roon user automatically. The point is that this isn’t a simple change, or one that will be undertaken without considerable care and testing.

    Just want to be clear that it’s coming, but it’s not easy. I’ll keep everyone updated on our progress as the project kicks off following our 1.1 release.

    And yeah, AllMusic’s data on that album is pretty weak. Looking into it…

    ---

    The underlying architectural changes required to integrate Discogs (and other metadata sources too) are underway, but it’s a big project with broader goals than just integrating additional metadata – think quarters instead of months So, we are laying the groundwork, but the actual work is still a little ways out. It will be worth it though.

    --

    Dog ... den siste der er over et år gammel, så det virker ikke som om det er noe hastverk. Men det er lov å håpe.
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    897
    Antall liker
    1.000
    Torget vurderinger
    4
    Roon er det beste jeg har brukt av avspilling. Jeg går inn i år tre snart, og jeg begynner å gremmes over at jeg ikke kjøpte lifetime subscription fra dag 1, for i år 3 blir det dyrere å leie enn å eie...
    Hadde før dette jriver/ ipeng, men den metadata- og kuratorfunksjonaliteten Roon har, overgår alt annet.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg hadde også gått for lifetime membership hadde det ikke vært for PS Audio Octave ekosystem som går rett i strupen på Roon i 2019.
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    897
    Antall liker
    1.000
    Torget vurderinger
    4
    Jeg hadde også gått for lifetime membership hadde det ikke vært for PS Audio Octave ekosystem som går rett i strupen på Roon i 2019.
    Umiddelbart var tanken min at Roon ikke bør bekymre seg alt for hardt. De er kryss-plattform og har inngått avtaler med et vell av leverandører ift understøttelse av deres protokoll, litt som feks Spotify connect. Siste «store» var vel Linn, som lenge har tvilholdt på sitt eget twonky, eller hva det nå heter, i tillegg til DLNA, som gir bred platformstøtte for 3-parts leverandører.

    PS sier at octave kun kjører på deres hardware. Dermed blir antall kunder som skal finansiere moroa svært begrenset. Det sider seg selv at kostnaden for å utvikle og vedlikeholde vil havne på sluttbrukeren.

    Håper virkelig for PS sin del at de har fått orden på programmerene sine. Har hatt en perfectwave dac med streaming bridge, od den broen var notorisk ustabil, og gjorde at dac hang.
    Når det i tillegg var pops, clicks og fravær av gapless valgte jeg å gå for USB/jriver dengang da, selv om bridge låt bedre.
    Dacen låt svært godt, men hadde sine problemer i forhold til UX, UI.
    Stor skjerm, men ubrukelig å lese fra lengre unna enn en liten meter.
    Siklet lenge på directstream upgrade, men endte opp med å selge til en pris jeg ikke kunne takke nei til.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Den nye Rockna spilleren blir visstnok også en komplett løsning, men hvis de sier den kommer neste år, så betyr det sikkert 2025 eller der omkring. Notorisk sterkt forsinket med alt av planlagte utgivelser, men hvis dette kan hjelpe på robustheten, så er det ihvertfall en god ting.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Finnes det noen gode grunner til å koble Nucleus til en dac via en nettverksspiller, fremfor rett i dac?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Finnes det noen gode grunner til å koble Nucleus til en dac via en nettverksspiller, fremfor rett i dac?
    Mener å huske at det blir sagt at det kan være fordelaktig om Roon core og Roon speaker ligger på to forskjelllige maskiner (hvis ikke DAC huser RAAT, da).
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    897
    Antall liker
    1.000
    Torget vurderinger
    4
    Sikkert pga mer støy/jitter fra en fullblods PC enn fra en SOC (system om a chip). Kanskje.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Elac har laget en musikkserver/streamer der man har implementert roon core(?), ialle fall hevdes det at man har tatt bort behovet for pc/mac i anlegget. Er dette helt unikt, eller finnes andre liknende løsninger?

    Jeg har lyst på roon, men er litt i tvil om jeg skal installere det på mac minien, kjøpe en roon nucleus pc, eller gå får en Elac DS-S101-G.

    https://norskaudioteknikk.no/project/elac-ds-s101-g-music-server/
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.824
    Antall liker
    718
    Torget vurderinger
    4
    Elac har laget en musikkserver/streamer der man har implementert roon core(?), ialle fall hevdes det at man har tatt bort behovet for pc/mac i anlegget. Er dette helt unikt, eller finnes andre liknende løsninger?

    Jeg har lyst på roon, men er litt i tvil om jeg skal installere det på mac minien, kjøpe en roon nucleus pc, eller gå får en Elac DS-S101-G.

    https://norskaudioteknikk.no/project/elac-ds-s101-g-music-server/
    Ser ikke ut til at de som har ELAC musikkserver med Roon Essentials er heeeeelt fornøyde, de kjører fortsatt på 1.3 versjon ? :(
    https://www.elac.com/forums/topic/roon-essentials-1-4-update-2/

    Jeg valgte Roon ROCK som er en implementasjon for NUC og bruker en 1.gen sådan og det fungerer tålelig greit, litt tregt av og til men det løser som regel med en reboot.
    Roon ROCK har full funksjonalitet og blir jevnlig oppgradert.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har testet Roon med Nucleus+ må bare si det er en fantastisk maskin, helt stille. Uansett hvilken endpoint jeg bruker, får en bedre lyd. Jeg har testet den mot Lumin U1 som endpoint får bedre lyd, enn å streame rett fra den. Nå tester jeg Nucleus+ mot Moon neo mind2 og SOtM sMS-200ultra Neo og en får bedre lyd,
    B1BF31A8-A645-4433-8A40-B58735ECDC0A.jpg
    8F4E3C6A-854E-41B3-84D3-BA0F2AAE5D06.jpg
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Etter å ha brukt Roon i et par uker er jeg overbevist. Jeg har jammen prøvd mye rart men dette er bare å gjennomført bra at jeg ikke er mye i tvil om at dette vil overleve og leve godt videre.

    Kjøpte lifetime nå når prøveperioden var over. Bedre anbefaling kan jeg vel ikke gi.
     

    *RBJ*

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2009
    Innlegg
    127
    Antall liker
    59
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har testet Roon med Nucleus+ må bare si det er en fantastisk maskin, helt stille. Uansett hvilken endpoint jeg bruker, får en bedre lyd. Jeg har testet den mot Lumin U1 som endpoint får bedre lyd, enn å streame rett fra den. Nå tester jeg Nucleus+ mot Moon neo mind2 og SOtM sMS-200ultra Neo og en får bedre lyd, Vis vedlegget 516715 Vis vedlegget 516716
    Hva syns du om Sotm 200ultra kontra Neo Mind2, hva skiller dem lydmessig? Har førstnevnte og vurdert å teste sistnevnte..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn