Roon - årets høydepunkt innen hifi?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    677
    Antall liker
    756
    Tusen takk for alle råd om dette. Mulig at det kommer en PM til noen etter hvert :).

    JP
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Jeg laget til en NUC med Rock for en kompis. Installerte alt og fikk den opp og gå her hjemme, så sendte jeg den til han og alt han trengte og gjøre var og plugge den i routeren og laste ned appen på ipaden så var han i gang på under en halvtime.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.549
    Sted
    Sørlandet
    Roon gjengen yter bra service for sine medlemmer:

    Thanks for the feedback here! We've heard great feedback from thousands of users about Roon's sound quality, but of course it needs to be configured properly so that bit-perfect audio is delivered to your DAC.

    If you felt that Roon didn't quite sound right, my guess is that we can help. We'd need to know a little more about your configuration, and before that we'd need to give you some extra time on your free trial so we can look into this.

    I'd be happy to add some time back onto your trial, so we can take another look at this and make sure you're getting the best possible sound quality from Roon. If you're interested, let me know and we'll get that taken care of, at no charge of course
     

    olisn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    691
    Antall liker
    626
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Hei

    Noen som har erfaring med Bryston bdp-pi som endpoint for Roon Nucleus? Må de kobles sammen med USB eller er det nok at begge er tilsluttet med ethernetkabel til samme nett?

    Mvh. Ole G
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.549
    Sted
    Sørlandet
    Er det greit å kjøre Roon på en Mac mini, eller er det bedre med NUC?
    Mac Mini fungerer helt greit avhengig av hvor mye musikk du har og spec på maskinen. Men best lyd får du hvis du velger å kun bruke den til core og ikke som avspiller i tillegg.

    -BB-
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Ok.
    Hos meg (og mange andre som kjører tilsvarende oppsett) er forskjellen markant.
    Dette er svært interessant og det trigger min nysgjerrighet.

    Du og andre merker altså en markant forskjell på Tidal direkte avspilt fra hardware låter dårligere en Tidal avspilt via en mediaplayer som Roon via samme hardware. Jeg kan ikke skjønne årsaken til dette med mindre man har gjort beviste valg i lydsettingene som Roon har.

    Mvh
    -BB-
    Det stemmer.
    Anders fra Hegel brukte også første halvtimen av H590-lanseringen til å demonstrere dette. Observasjonen er nokså jevn over "hele fjøla", av de som jeg har spurt.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.549
    Sted
    Sørlandet
    Ok.
    Hos meg (og mange andre som kjører tilsvarende oppsett) er forskjellen markant.
    Dette er svært interessant og det trigger min nysgjerrighet.

    Du og andre merker altså en markant forskjell på Tidal direkte avspilt fra hardware låter dårligere en Tidal avspilt via en mediaplayer som Roon via samme hardware. Jeg kan ikke skjønne årsaken til dette med mindre man har gjort beviste valg i lydsettingene som Roon har.

    Mvh
    -BB-
    Det stemmer.
    Anders fra Hegel brukte også første halvtimen av H590-lanseringen til å demonstrere dette. Observasjonen er nokså jevn over "hele fjøla", av de som jeg har spurt.
    Jeg har kuttet Roon nettopp av denne grunnen. Det låt rett og slett ikke godt nok når man velger å koble Roon Core direkte til DAC og ikke ønsker jeg nye dingser når Audirvana spiller bedre uten slike behov.

    Det var en interessant observasjon i det minste.

    -BB-
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Ja, du er den første som har syns det låt dårligere. De fleste syns det blir bedre, og noen hører ikke forskjell.

    Interessant observasjon, som du sier.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.549
    Sted
    Sørlandet
    Ja, du er den første som har syns det låt dårligere. De fleste syns det blir bedre, og noen hører ikke forskjell.

    Interessant observasjon, som du sier.
    Det låter dårligere fordi min valgte løsning ikke var optimal. Core jobber med alle metadata og har høy CPU belastning.

    -BB-
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Jeg opplevde forbedring når jeg kjørte alt på en eldre laptop koblet med USB til DAC også.
    Nå kjører jeg Core på en kraftig maskin på nettverket, og laptop kun som Bridge. Det låter svært bra.

    Sent fra min G8141 via Tapatalk
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Om man bruker PC som avspiller direkte i DAC så finnes det nok løsninger som gir bedre lyd en Roon, da Roon primært ikke er designet for dette. Teknisk sett fungerer det bra men det er ikke anbefalt om du ønsker best mulig lyd.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.626
    Antall liker
    3.747
    Jeg kjører roon på en MacBook air over wifi til dac, styrer fra min iPhone xr.

    2 spm:

    - vil det gi bedre lyd, dersom jeg kobler macair til dac med usb? Ja, jeg vet det er bare å prøve, men artig å høre folks erfaringer.
    - kan jeg da fortsatt styre fra iPhone?
    - Opplever nå at roen på iPhone er ustabil, særlig når jeg skifter til nytt album, søk osv. Opplever ofte lost connection og at den stadig rebooter. Tar også noen ganger lang tid med å laste nytt album og skifte mellom funksjoner. Hva skyldes dette og hva kan jeg gjøre?

    Takknemlig for svar!
     
    X

    X186841

    Gjest
    Ble ikke helt fornøyd med Apple produkter her, så byttet ut iMac/iPhone X med NUC8i3 som spiller over USB til dac og styrer med en Huawei P20 Mate Pro. Flott lyd og null problemer. Med Mac var det litt tregere og ikke 100% stabilt å styre med iPhone X. USB lyden fra iMac var heller ikke plettfri. Kunne oppstå bittesmå forstyrrelser innimellom, noe som aldri har skjedd på NUC.
    P.S.
    Prøvde NUC 7i5 først og den var for støyende etter min smak, NUC 8i3 greier jeg ikke å høre 20 cm. unna under normal belastning.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.626
    Antall liker
    3.747
    Takk for innspill, Lgrons.

    Utålmodig som jeg er, måtte jeg prøve usb-direkte løsningen. Og det låt bedre. Strammere i bassen og et større lydbilde - perspektiv.

    Når det gjelder iPhone som fjernkontroll, er jeg nok for sausa inn i epleverdenen til å bytte - dessverre. Begriper ikke hvorfor den ramler ut med ujevne mellomrom og skulle gjerne ha løst dette!

    Hilsen roon-frelst teknodust.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Takk for innspill, Lgrons.

    Utålmodig som jeg er, måtte jeg prøve usb-direkte løsningen. Og det låt bedre. Strammere i bassen og et større lydbilde - perspektiv.

    Når det gjelder iPhone som fjernkontroll, er jeg nok for sausa inn i epleverdenen til å bytte - dessverre. Begriper ikke hvorfor den ramler ut med ujevne mellomrom og skulle gjerne ha løst dette!

    Hilsen roon-frelst teknodust.
    Det er ikke bare eple produktene som har problemer med fjernkontrol drop-outs, jeg har det samme problemet på min Android telefon. Jeg kjører ROCK på en eldre i5 laptop kablet til router/wlan og Ropieee endpoint, det virker ikke til å ligge på denne enden av systemet da dette spiller uten forstyrrelser.
     

    affen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    177
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    4
    Forsøk å lukk alle andre soner enn den du bruker. Etter at jeg gjorde forsvant problemet med drop out ved bruk av Iphone som fjernkontroll.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.626
    Antall liker
    3.747
    Forsøk å lukk alle andre soner enn den du bruker. Etter at jeg gjorde forsvant problemet med drop out ved bruk av Iphone som fjernkontroll.
    Lukke på core-maskinen, eller på iPhone? Og - unnskyld min uvitenhet - hvordan lukker man?
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    521
    Antall liker
    817
    Torget vurderinger
    8
    Har nå installert Roon Core på en ny 2019 Mac mini tilkoblet med ethernet-kabel til/fra min router. Jeg bruker Mac'en kun til Roon Core. Har min egen musikk til Roon biblioteket på en ekstern SSD disk koblet til Mac mini med USB-C (thunderbolt) kabel og bruker i tillegg Tidal hi-fi.
    Signalet går fra Mac mini via wi-fi til Aries G2 streamer med usb ut til DAC til hovedanlegget. Dette fungerer fantastisk bra også lydmessig er dette den klart beste løsningen jeg har hatt med Roon.
    Jeg har 4 Roon soner/endpoints i huset som bruker wi-fi signalet fra Roon Core/Mac Mini med null problemer eller drop-outs....bare god lyd. Styrer alt fra iPad eller iPhone.

    For best mulig lyd vil jeg anbefale å installere Roon Core på PC/NUC/Mac eller Roon Nucleus og samtidig ikke bruke lydutgangen fra disse. Lydutgangen til DAC bør være på en separat streamer/kilde/endpoint. Dette er min erfaring med Roon.
    Hilsen en meget fornøyd Roon bruker.:)
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    897
    Antall liker
    1.008
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har testet bluesound 2 som Roon endpoint?
    Er interessert i å vite om man kan bruke en ir-remote til å pause, skippe og styre bluesound når den funker som Roon endpoint.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hvorfor bør jeg bruke Roon i tillegg til min NAS og Streamer?

    Noen som kan forklare meg gevinsten lydmessig?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.107
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor bør jeg bruke Roon i tillegg til min NAS og Streamer?

    Noen som kan forklare meg gevinsten lydmessig?
    Om du spiller av fra lokalt nettverk (eller Tidal/Qobuz) fra streamer, så er nok lydkvaliteten den samme. Men brukermessig er Roon milevis bedre enn streamer-alternativene. Vi snakker da selvsagt om streamer er Roon Ready. Roon er også veldig bra for å spille i flere eller individuelle soner (også for flere samtidige brukere).
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Er det noen sin har brukt Roon og avsluttet og heller gått over til app for streamer? Hvorfor?
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    537
    Antall liker
    790
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Hvorfor bør jeg bruke Roon i tillegg til min NAS og Streamer?

    Noen som kan forklare meg gevinsten lydmessig?
    Om du spiller av fra lokalt nettverk (eller Tidal/Qobuz) fra streamer, så er nok lydkvaliteten den samme. Men brukermessig er Roon milevis bedre enn streamer-alternativene. Vi snakker da selvsagt om streamer er Roon Ready. Roon er også veldig bra for å spille i flere eller individuelle soner (også for flere samtidige brukere).
    For min del er fordelen at jeg får ett løsning der jeg får samlet musikken fra NAS, Tidal og Qobuz i ett grafisk grensesnitt. Jeg kan legge til album fra alle tjenestene og det samles i ett bibliotek. Søk går og på tvers av alle tjenestene slik at det blir lettere å finne frem.
    Det er også funksjon med versjoner slik at du kan finne flere utgaver av samme album. Det samme gjelder komposisjoner der du kan søke på en komposisjon og finne alle innspillinger.

    Ulempen for meg er når jeg er på reise.
    Da er jeg stuck med app og får kun opp albumene jeg har plukket fra Tidal (siden det er appen jeg oftest bruker på mobil)

    Lyden skal teoretisk sett være identisk med de enkelte appene, men det er alltid noen som hører forskjell.

    Usikker på hva du legger i "streamer" for Roon er jo strengt tatt en streamer som sender strøm videre til en dac via ethernet eller USB. Jeg bruker en liten Intel server og har prøvd både med USB fra serveren til DAC og via Ethernet. Nå bruker jeg kun ethernet siden min DAC støtter Roon. Server støtter og strømming til alle airplay og chromecast enheter slik at du kan få musikk i alle rom fra samme bibliotek.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Syns roon virker interessant - jeg er tydeligvis sent ute med å oppdage dette.

    Spørsmål - jeg tenkte å kjøre server softwarern på pcen i kinoen. Jeg tenkte å gjøre alt av oppsett, legge inn min musikk fra nas fra laptop. Kan jeg sette opp programmet på laptopen, lage en "back-up" fil og så laste dette inn på pc i kinoen?
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Syns roon virker interessant - jeg er tydeligvis sent ute med å oppdage dette.

    Spørsmål - jeg tenkte å kjøre server softwarern på pcen i kinoen. Jeg tenkte å gjøre alt av oppsett, legge inn min musikk fra nas fra laptop. Kan jeg sette opp programmet på laptopen, lage en "back-up" fil og så laste dette inn på pc i kinoen?
    Jepp
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.107
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Syns roon virker interessant - jeg er tydeligvis sent ute med å oppdage dette.

    Spørsmål - jeg tenkte å kjøre server softwarern på pcen i kinoen. Jeg tenkte å gjøre alt av oppsett, legge inn min musikk fra nas fra laptop. Kan jeg sette opp programmet på laptopen, lage en "back-up" fil og så laste dette inn på pc i kinoen?
    Hvorfor skal du "lage backup" på laptop og laste opp på pc i kinoen? Kan du ikke bare installere Roon Core på kino-pc'en; så kan du bruke hvilken som helst pc med roon remote (samme installasjon); alternativt nettbrett eller telefon (med roon remote). Musikken skal vel bli liggende på NAS regner jeg med. Du peker bare på nettverks-sti for musikk.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Jeg antar at med ett par tusen album at den ikke treffer blink på alt Meta data på.første forsøk og at det blir endel jobb rundt det.
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    457
    Antall liker
    412
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Det TGB mente er at Roon Core, som du kjører som tjener for alle enhetene dine - er headless. Alle instillingene og endringene gjør du i Roon Remote, som du kjører på et hvilkensomhelst nettbrett eller laptop/pc koblet til Core via nettverket. Så ingen grunn til og lage ei midlertidlig løsning en plass for og så flytte den over :)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ah ok, Da misforstod jeg. Trodde man måtte gjøre alt bearbeiding av data der. Da skal jeg teste litt i helgen.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Hvorfor har jeg ikke oppdaget dette før? :)

    Da får jeg finne frem dac'en min igjen.
     

    DPH

    Medlem
    Ble medlem
    23.02.2017
    Innlegg
    19
    Antall liker
    20
    Er det såppas mye å hente på å kjøre Roon ROCK på en NUC eller en Nucleus med tanke på SQ, enn feks en ny Mac Mini? Så det anbefales? Kjører i dag en Roon Core på en Windows 10 maskin, men sitter å vurderer en Mac mini.
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    521
    Antall liker
    817
    Torget vurderinger
    8
    Er det såppas mye å hente på å kjøre Roon ROCK på en NUC eller en Nucleus med tanke på SQ, enn feks en ny Mac Mini? Så det anbefales? Kjører i dag en Roon Core på en Windows 10 maskin, men sitter å vurderer en Mac mini.
    Kjørte selv Roon Core en kort periode på en 5-6 år gamle Windows 10 maskin uten SSD disk som stod trådløst i nettverket. Vurderte også en Nucleus men så lenge det ikke var noe alternativ for meg å også bruke Nucleus også som avspiller (usb output) pga ønske om best mulig lyd falt valget på en helt ny rask 2018 mod. Mac mini med 8 GB minne og 128 SSD disk. Denne brukes kun til å kjøre Roon Core programmet og står tilkoblet min router via ethernet kabel. Har i tillegg en ekstern SSD disk på 1 TB med mine 1500 cd'er tilkoblet mac'en med lynkjapp USB-C kabel. Dette blir uansett en biligere løsning enn Nucleus og låter meget bra ! Ja Roon låter bedre nå en den gamle Windows 10 maskinen selv om ikke dette er rettferdig sammenligning. Har også en NAS med musikk som står kablet til samme router. Roon Core henter musikk både fra SSD disken og NAS..ingen problemer med det. Henter min egen musikk og Tidal hi-fi fra Roon Core på Mac mini via wi-fi til 4 Roon endpoints i huset der Auralic Aries G2 er hovedkilden i hovedanlegget. Styrer Roon fra iPad, iPhone eller en MacBook pro og vedlikehold mot Mac mini / Roon server med skjermdeling fra min MacBook pro.

    Jeg tror det uansett er viktig for best mulig lyd og ha Roon Core på en egen maskin og ikke bruke samme maskin som avspiller. Jeg har som sagt hatt Roon Core på 4 forskjellige maskiner til nå og den nye Mac Mini er klart best også med tanke på stabilitet, hurtighet og drop-outs også på Hi-Rez musikk filer. Ingen problem til noen av de 4 avspillere, funker 100 % og låter meget bra på alle 4 alternativene mine.
     
    Sist redigert:
    X

    X186841

    Gjest
    Får best resultat med Roon Server Windows 64 bit på en Intel NUC 8i3 med W10 og 2 TB usb3 HD med musikkfiler. Denne står i racket og kjører ROON Windows server programmet med USB Wasapi til DAC. I mine ører og øyne låter dette flott og gir raskest respons. Har prøvd både ROCK og Mac men holder fortsatt en stor knapp på Windows 10.
     

    DPH

    Medlem
    Ble medlem
    23.02.2017
    Innlegg
    19
    Antall liker
    20
    Er det såppas mye å hente på å kjøre Roon ROCK på en NUC eller en Nucleus med tanke på SQ, enn feks en ny Mac Mini? Så det anbefales? Kjører i dag en Roon Core på en Windows 10 maskin, men sitter å vurderer en Mac mini.
    Kjørte selv Roon Core en kort periode på en 5-6 år gamle Windows 10 maskin uten SSD disk som stod trådløst i nettverket. Vurderte også en Nucleus men så lenge det ikke var noe alternativ for meg å også bruke Nucleus også som avspiller (usb output) pga ønske om best mulig lyd falt valget på en helt ny 2018 mod. Mac mini med 8 GB minne og 128 SSD disk. Denne brukes kun til å kjøre Roon Core programmet og står tilkoblet min router via ethernet kabel. Har i tillegg en ekstern SSD disk på 1 TB med mine 1500 cd'er tilkoblet mac'en med lynkjapp USB-C kabel. Dette blir uansett en biligere løsning enn Nucleus og låter meget bra ! Ja Roon låter bedre nå en den gamle Windows 10 maskinen selv om ikke dette er rettferdig sammenligning. Har også en NAS med musikk som står kablet til samme router. Roon Core henter musikk både fra SSD disken og NAS..ingen problemer med det. Henter musikken fra Roon Core på Mac mini via wi-fi til 4 Roon endpoints i huset der Auralic Aries G2 er hovedkilden i hovedanlegget.

    Jeg tror det uansett er viktig for best mulig lyd og ha Roon Core på en egen maskin og ikke bruke samme maskin som avspiller. Jeg har som sagt hatt Roon Core på 4 forskjellige maskiner til nå og den nye Mac Mini er klart best også med tanke på stabilitet, hurtighet og drop-outs også på Hi-Rez musikk filer. Ingen problem til noen av de 4 avspillere, funker 100 % og låter meget bra på alle 4 alternativene mine.
    Får best resultat med Roon Server Windows 64 bit på en Intel NUC 8i3 med W10 og 2 TB usb3 HD med musikkfiler. Denne står i racket og kjører ROON Windows server programmet med USB Wasapi til DAC. I mine ører og øyne låter dette flott og gir raskest respons. Har prøvd både ROCK og Mac men holder fortsatt en stor knapp på Windows 10.
    Takk for info, jeg har selv en NAS som jeg har musikken lagret på. Jeg har lest tidligere at Windows 10 med Roon Core, er det som gir best ytelse. Men for min del, ser det ut som en Mac Mini er det mest fornuftige veien å gå. Det står i grunn mellom en Mac Mini og en Nucleus, og føler da at det er likegreic å gå for en Mac mini.

    Hvordan gjør du backup av den eksterne SSD disken med musikken på?
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    521
    Antall liker
    817
    Torget vurderinger
    8
    Er det såppas mye å hente på å kjøre Roon ROCK på en NUC eller en Nucleus med tanke på SQ, enn feks en ny Mac Mini? Så det anbefales? Kjører i dag en Roon Core på en Windows 10 maskin, men sitter å vurderer en Mac mini.
    Kjørte selv Roon Core en kort periode på en 5-6 år gamle Windows 10 maskin uten SSD disk som stod trådløst i nettverket. Vurderte også en Nucleus men så lenge det ikke var noe alternativ for meg å også bruke Nucleus også som avspiller (usb output) pga ønske om best mulig lyd falt valget på en helt ny 2018 mod. Mac mini med 8 GB minne og 128 SSD disk. Denne brukes kun til å kjøre Roon Core programmet og står tilkoblet min router via ethernet kabel. Har i tillegg en ekstern SSD disk på 1 TB med mine 1500 cd'er tilkoblet mac'en med lynkjapp USB-C kabel. Dette blir uansett en biligere løsning enn Nucleus og låter meget bra ! Ja Roon låter bedre nå en den gamle Windows 10 maskinen selv om ikke dette er rettferdig sammenligning. Har også en NAS med musikk som står kablet til samme router. Roon Core henter musikk både fra SSD disken og NAS..ingen problemer med det. Henter musikken fra Roon Core på Mac mini via wi-fi til 4 Roon endpoints i huset der Auralic Aries G2 er hovedkilden i hovedanlegget.

    Jeg tror det uansett er viktig for best mulig lyd og ha Roon Core på en egen maskin og ikke bruke samme maskin som avspiller. Jeg har som sagt hatt Roon Core på 4 forskjellige maskiner til nå og den nye Mac Mini er klart best også med tanke på stabilitet, hurtighet og drop-outs også på Hi-Rez musikk filer. Ingen problem til noen av de 4 avspillere, funker 100 % og låter meget bra på alle 4 alternativene mine.
    Får best resultat med Roon Server Windows 64 bit på en Intel NUC 8i3 med W10 og 2 TB usb3 HD med musikkfiler. Denne står i racket og kjører ROON Windows server programmet med USB Wasapi til DAC. I mine ører og øyne låter dette flott og gir raskest respons. Har prøvd både ROCK og Mac men holder fortsatt en stor knapp på Windows 10.
    Takk for info, jeg har selv en NAS som jeg har musikken lagret på. Jeg har lest tidligere at Windows 10 med Roon Core, er det som gir best ytelse. Men for min del, ser det ut som en Mac Mini er det mest fornuftige veien å gå. Det står i grunn mellom en Mac Mini og en Nucleus, og føler da at det er likegreic å gå for en Mac mini.

    Hvordan gjør du backup av den eksterne SSD disken med musikken på?
    Backup av ny musik gjøres på en ekstern USB 3 HD som kobles til Mac mini når dette trengs og kobles i fra når det er gjort. Roon backups kjøres jevnlig en gang i uka til en egen mappe på SSD disken. Kjøper ikke så mye musikk som før pga Tidal hi-fi låter såpass bra fra Roon + Aries G2 at ved direkte sammenligning med cd på mitt hovedoppsett bir uhyre vanskelig å høre forskjell.
    Kjøper heller litt vinyl når musikksamlingen skal utvides.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Om du ikke har helt "pc skrekk" så mener jeg at en Intel NUC det mest fornuftige (VFM). Siden mac mini vurderes så er ikke vifteløs et krav og da synes at jeg at Nucelus blir for dyr (+ kr. 20 000 for i7) når det ikke er bedre lyd en på ROCK (ref. Roon). Med en NUC kan du enten kjøre Roon OS eller velge å kjøre Windows 10 eller Linux (med mac mini må du kjøre macos ). Jeg synes også det er greit å slippe hyppige OS oppdateringer med macos og windows. Har selv brukt mac mini (siden jeg hadde en) og det fungerte helt fint, men ville ikke anbefalt det til noen som skal kjøpe ny hw for å kjøre Roon.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn