Romjulsrefleksjoner foran anlegget, hva skjedde med eiergleden i musikkverden??

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    pengesluk skrev:
    Med oppriktghet å melde det største pisspratet i denne tråden så langt.
    +1... ;D For øvrig enig i det du påpekte tidligere om at musikk kjøpes og nytes, og som jeg også var inne på i mitt første innlegg i denne tåden. I tillegg mimres det av og til v.h.a. diverse omslag til albumer, vedlegg i bokser og sånt snacks som ikke følger med i steamerverden.

God fortsettelse - sjøl skal jeg straks skjenke meg en god kopp nytrekt kaffi, og gjøre meg klar til å bivåne Tour de Ski og Northug'en. Det blir dritspennende!! Starten går kl. 15.15 til info - NRK1.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.114
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Med oppriktghet å melde det største pisspratet i denne tråden så langt.
    Netopp. Noen har ikke skjønt at dette ikke er en diskusjon for eller i mot streaming:

erato skrev:
    Det som derimot er sagt er at tilgjengelighet og distribusjonsformer påvirker vårt forhold til musikken (etter min mening uomtvistelig) og at det kan ha både negative og positive sider, selv heller jeg til at det utvanner musikkens betydning som kunstform og gjør den til en konsumvare på linje med havregryn. Og hvem har egentlig et forhold til havregryn? Det er ikke en diskusjon om det er lurere å streame enn å ha hylla full av CDer.

PS: Men det også klart at tilgjengelighet har positive sider, oppfinnelsen av fonografen gjorde musikk tilgjengelig for mennesker som aldri ville kunne gå på konsert (som otare påpekte) og musikken ble aldri mer den samme. Dagens popmusikk uten moderne reproduksjonsteknologi? Utenkelig. Hva betyr de nye distribusjonsformene for musikkens videre utvikling og samfunnsmessige betydning? Interessant diskusjon, det eneste jeg er sikker på er at de betyr noe.

Akkurat som internett har betydd noe (både positivt og negativt) for den offentlige debatt.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    24
    Blir nok juling å få fra RoDa nå, men det får vi ta på strak arm! Gutten må lære seg å LESE før han sabler ned på velfundert filosofi 8) 8).

For det første, jeg unner ALLE alt som er av GOD MUSIKK, uansett. Men ser gjerne at den betales, slik at verden fortsatt kan SKAPE god musikk.

Videre tilhører i hvertfall ikke jeg noen dessertgenerasjon hvis det var det han mente. Har jobbet som et svin siden 14, doble skift og alt mulig annet, ikke arvet eller tatt over noe, etterutdanning i 8 år, 200 reisedøgn/år til tider, kort sagt ingen gratis lunsj på Sluket.

Men RoDa er snill og grei han, bare han får nok mat. Akkurat som Elvis.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    24
    erato skrev:
    Kabeldragern skrev:
    En annen relevant ting i diskusjonen kanskje er dagens innspillingskvaliteter, ref "loudness-tråden".

Her forsvinner "babyen ut med vaskevannet" etter min erfaring.
    Ref slakterbutikkene. Hvem vil ha smak? Det viktige er billig og tilgjengelig på nærmeste hjørne. Tilgjengelighet er bra, men effektene av tilgjengelighet blir kanskje ikke på lang sikt noe vi er særlig bekvemme med?
    Vi "trader" kvalitet mot kvantitet/tilgjengelighet. Det skumle er at da blir markedet i sin helhet overlatt de store aktører, og til slutt så blir det lite av de "gode" varene tilgjengelig for de av oss som heller vil ha kvaliteten. Inntil skuta snur. De fleste ting får gjerne sin renessanse, selv om det kan ta lang tid.

Matbransjen og musikkbransjen er forbløffende like i så måte. Desverre er det slik at de som tror at "stordriftsfordelene" og at det frie markedet sikrer at kvalitet opprettholdes og blir billigere, de er nok noe naive.

Music4all

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Antall liker
    7
    Men RoDa er snill og grei han, bare han får nok mat. Akkurat som Elvis. ;D ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    24
    Rart vi ikke har sett noen "Slukosaurus" her enda... ::)

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.946
    Sted
    Phobos
    Min oppfatning er at enkel tilgjengelighet og distribusjon gir artister med lavt budsjett større muligheter enn den gamle distribusjonsmodellen med fysiske medier?

Jeg tror nettbasert distribusjon vil skape mer musikalskt mangfold og samtidig mer variert lytting hos den enkelte, i forhold til tidligere hvor de fleste bare kjøpte en CD en sjelden gang når favorittartistene kom med noe nytt, samt en og annen samle-CD.

Og hvem definerer egentlig kvalitet? Er det som selger og åpenbart er mest populært dårlig kvalitet, mens tysk frijazz, som fire personer utenom venneflokken til bandet har kjøpt CDen fra, er kulturellt mangfold på øverste kvalitetshylle?

Jeg vil si at på et generelt grunnlag så er sannsynligheten for at det som ligger på Top 100 på Spotify av høyere musikalsk kvalitet enn sære label-utgivelser på CD/LP, i hvertfall om man ser på hva befolkningen foretrekker å høre på. Spesielt gjelder dette med tanke på at disse top 100 låtene faktisk må konkurrere mot de øvrige 1.5 millioner Spotify-låter hvor alle i utgangspunktet har lik terskel for å bli avspilt og det tilnærmet gratis.

Music4all

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Antall liker
    7
    pengesluk skrev:
    Rart vi ikke har sett noen "Slukosaurus" her enda... ::)
    Kanskje like greit ? ? ;D ;D men hva med en DoMentorsaurus da ? ? ;D ;D

Mvh :)

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    34.248
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Sånn generellt trur jeg vinyl blir ett ubekvæmt format for mange! ellers hører jeg gjerne på musikk i cd format! stationær spiller
    fortsatt her, men lytter også om nån vil avspille musikken lagrad for meg.
    Ang vinyl så syns jeg att bara tingen att jakte på plater er stor del av gleden, når man finner guldkorn til en billig pris :D, eller noen rariteter som ikke er blodprisade :p

The Edge

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.05.2011
    Antall liker
    0
    marsboer skrev:
    Og hvem definerer egentlig kvalitet? Er det som selger og åpenbart er mest populært dårlig kvalitet, mens tysk frijazz, som fire personer utenom venneflokken til bandet har kjøpt CDen fra, er kulturellt mangfold på øverste kvalitetshylle?

Jeg vil si at på et generelt grunnlag så er sannsynligheten for at det som ligger på Top 100 på Spotify av høyere musikalsk kvalitet enn sære label-utgivelser på CD/LP, i hvertfall om man ser på hva befolkningen foretrekker å høre på. Spesielt gjelder dette med tanke på at disse top 100 låtene faktisk må konkurrere mot de øvrige 1.5 millioner Spotify-låter hvor alle i utgangspunktet har lik terskel for å bli avspilt og det tilnærmet gratis.

Jeg forstår at du setter påstanden om tysk frijazz på spissen, men er likevel uenig. Det er ingen hemmelighet at de fleste musikkinteresserte mennesker, altså de som er over gjennomsnittet interessert, finner liten glede i mainstreammusikken som regjerer. Og jeg tror også du forstår godt hva som menes med dette, uten at man bør trekke opp nidtidige millimeterpresise grenser av den grunn. De aller flest vurderer antagelig Dire Straits eller Dream Theater som kvalitativt bedre musikk enn Rybak og Kurt Nilsen. Musikken har ifølge veldig mange tapt seg grasalt over de siste årene, og det er naivt å tro at dette ikke henger sammen med utviklingen i distribusjonsform og hvordan vi idag forholder oss til musikk som en massekonsumvare på lik linje med kaffe eller havregryn.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Kule-Trygve skrev:
    Med en cd- spiller til et 6- sifret beløp, og resten av anlegget i samme klassen, kan du plukke ut fra hyllen en cd- plate som har stått og samlet støv i 20 år og likevel få langt bedre lyd enn STREAMERNE som spiller av de siste hirezultramegahertzhundrebits- versjonene av samme musikken på sine mer beskjedne anlegg.
    Og der kom den sedvanlige Kule-Trygve kommentaren. Når bare cd-spilleren er dyr nok, er den selvsagt bedre enn alt annet..

Når skal du få med deg at hd-basert musikk kan fås i den kvalitet du selv ønsker?

Music4all

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Antall liker
    7
    The Edge skrev:
    marsboer skrev:

Jeg forstår at du setter påstanden om tysk frijazz på spissen, men er likevel uenig. Det er ingen hemmelighet at de fleste musikkinteresserte mennesker, altså de som er over gjennomsnittet interessert, finner liten glede i mainstreammusikken som regjerer. Og jeg tror også du forstår godt hva som menes med dette, uten at man bør trekke opp nidtidige millimeterpresise grenser av den grunn. De aller flest vurderer antagelig Dire Straits eller Dream Theater som kvalitativt bedre musikk enn Rybak og Kurt Nilsen. Musikken har ifølge veldig mange tapt seg grasalt over de siste årene, og det er naivt å tro at dette ikke henger sammen med utviklingen i distribusjonsform og hvordan vi idag forholder oss til musikk som en massekonsumvare på lik linje med kaffe eller havregryn.
    Vel, jeg må innrømme at jeg liker både Kurt Nilsen, Dire Straits og Dream Theater faktisk jeg, fortrinnsvis avspilt på min CDP ;D Alexander Rybak har jeg derimot ikke noe forhold til, men hvis andre liker han gleder jeg meg på deres vegne jeg ;) Nu digger jeg forøvrig Chickenfoot som jeg fikk av min kjære til jul, det svinger noe innihampen sinnsykt hærlig ;D

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    pengesluk skrev:
    Videre tilhører i hvertfall ikke jeg noen dessertgenerasjon hvis det var det han mente. Har jobbet som et svin siden 14, doble skift og alt mulig annet, ikke arvet eller tatt over noe, etterutdanning i 8 år, 200 reisedøgn/år til tider, kort sagt ingen gratis lunsj på Sluket.
    Jeg har alltid innbilt meg at du har finansiert ditt kostbare anlegg med dine inntekter fra rollen som slukolog.. Du har jo et ufattelig stort marked å forsyne deg fra, ikke minst her på sentralasylet.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kule-Trygve skrev:
    Og tenk det Pengesluk: Med en cd- spiller til et 6- sifret beløp, og resten av anlegget i samme klassen, kan du plukke ut fra hyllen en cd- plate som har stått og samlet støv i 20 år og likevel få langt bedre lyd enn STREAMERNE som spiller av de siste hirezultramegahertzhundrebits- versjonene av samme musikken på sine mer beskjedne anlegg.
    Sludder! De fleste av oss som streamer musikk fra harddisk spiller jo akkurat de samme cd-ene rippet til disk. Hva med de som spiller musikk lagret på harddisk på dyre anlegg, da? Må si at det ikke akkurat var uventet at det var du som antydet streaming er for de av oss uten dyre nok anlegg.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    The Edge skrev:
    marsboer skrev:

Enig.

Graden av konsum er sjelden relatert til graden av kvalitet.

Vapor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Antall liker
    201
    Sted
    Bergen
    Kunne ikke huske hvor jeg hadde gjort av Cd spilleren....så tok meg en runde for å lete...og der fant jeg den...innerst inne i boden..,min ikke helt billige Conrad Johnson CD spiller..og i boden blir den ;D ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    24
    Karma skrev:
    pengesluk skrev:
    Jeg har alltid innbilt meg at du har finansiert ditt kostbare anlegg med dine inntekter fra rollen som slukolog.. Du har jo et ufattelig stort marked å forsyne deg fra, ikke minst her på sentralasylet.
    1. Kunne være en god forretningside, det mangler ikke på "nut cases" her inne nei...
    2. Mitt anlegg er ikke kostbart.

Edit; Re. pkt. 1 - er litt problematisk da undertegnede selv tilhører den diagnostiserte gruppen..

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    24
    H.R skrev:
    pengesluk skrev:
    Tøv. Det er kostbart, men ikke dyrt. En stor forskjell i mine øyner.
    Nei, det er ikke kostbart. Ren myte. Men det ville derimot vært kostbart for meg å være uten.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    pengesluk skrev:
    Karma skrev:
    pengesluk skrev:
    1. Kunne være en god forretningside, det mangler ikke på "nut cases" her inne nei...

Edit; Re. pkt. 1 - er litt problematisk da undertegnede selv tilhører den diagnostiserte gruppen..
    Re din Edit: Det kalles erfaring, og er jo kun en fordel..

re punkt 2. I så fall et glimrende eksempel på at det ikke nødvendigvis er et automatisk forhold mellom pris og kvalitet? (vet Kule-Trygve dette om ditt anlegg??)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    24
    The Edge skrev:
    marsboer skrev:

Dette er absolutt min oppfatning også.

Music4all

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Antall liker
    7
    pengesluk skrev:
    Karma skrev:
    pengesluk skrev:

Da booker jeg herved time / audi(o)ens hos Dr. Penge Sluket ;) ( så har jeg nesten en legitim & plausibel grunn til å besøke / besiktige Eders residens & oppsett også ;) )

Music4all

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Antall liker
    7
    Edit; Re. pkt. 1 - er litt problematisk da undertegnede selv tilhører den diagnostiserte gruppen.. Jaja, da burde De iallefall være uberkvalifisert til å diagnostisere & behandle undertegnede også ikke sant ? ? ;D

PS de gale har det godt, og vi hifihuer har det aller best, period ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    24
    Karma skrev:
    pengesluk skrev:
    Karma skrev:
    pengesluk skrev:

Re din Edit: Det kalles erfaring, og er jo kun en fordel..

re punkt 2. I så fall et glimrende eksempel på at det ikke nødvendigvis er et automatisk forhold mellom pris og kvalitet? (vet Kule-Trygve dette om ditt anlegg??)

Re edit-kommentar; Jo, men tenk deg scenen: psykopat-psykolog møter annen psykopat... kan bli jævlig infløkt, eller skjønn enighet og ingen forbedring å spore hos noen av partene!

Hva Trygve angår så er det Trygve-fri sone her så langt ;D

Forøvrig er et par av de betraktningene jeg har gjort meg gjennom livet både det at det er ingen automatisk sammenheng mellom pris/kvalitet, og at utvikling ikke automatisk betyr fremskritt (ref. min kommentar tidligere i tråden)

Betraktningene er generelle men gjelder i høyeste grad musikk - lydgjengivelse - hifi.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    24
    Bare en liten trist sidekommentar; hører ofte ungdom som sier "har du hørt den siste til...." hvorpå et forsåvidt betimelig spørsmål a la "er den bra?" blir besvart med et nedslående "duh - den er jo NY!!" Som om det var AUTOMATIKK i tidsfaktoren som kvalitetsbegrep også. Huff.

Music4all

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Antall liker
    7
    Hmm, så du ikke de siste svarene / kommentarene fra meg til deg sluket ??

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Vapor skrev:
    Kunne ikke huske hvor jeg hadde gjort av Cd spilleren....så tok meg en runde for å lete...og der fant jeg den...innerst inne i boden..,min ikke helt billige Conrad Johnson CD spiller..og i boden blir den ;D ;D
    Hvorfor ikke selge til noen av oss som kan se nytte i den?? Jeg har lenge drømt om Electrocompaniets store, men er litt usikker på om den spiller så fordømmade mye bedre enn den jeg har..... :D

For øvrig var jeg på etegilde hos naboen i går. Maten var i spitzenklasse, men musikken var rævva. Leonard Cohen nedlasta vha Wimp og avspilt fra pc til et rundtomkringlyd-anlegg av mellomklasse ( NAD )..det var som om høyttalerne var innpakka i svamp. Musikken kom aldri fri, på en måte. Jeg måtte bort og sjekke at ikke tonekontroller var stilt heilt feil, men neida - alt ok der. Selvsagt avsto jeg fra å kommentere lyden - av rein høflighet. Men fri og bevare meg vel..... 8)

Synes ikke det er mange som berører hvor eiergleden har blitt av...?? Jeg forsto trådstarter sånn at det var ikke bare musikken han sikta til, men også selve anlegget. Det er mest argumentasjon i denne tråden for / imot nettbasert musikk kontra oss "konservative" med vinyl- og cdspillerne intakte. Og med eierglede over både komponenter og skiver. Jeg er stolt av det anlegget som jeg har klart å skrape sammen. Det kunne selvsagt vært bedre, men da ville det kosta mye, mye meir. Jeg er også litt kry av at jeg eier mitt eget oppsett..det er kjøpt og 100% betalt med saftig beskatta kronasje, alt samma. Sånt gir eierglede hos meg. Det samme gjør det å kunne trekke fram en vinyl ( helst!! ) eller cdskive av excellent kvalitet som ikke kompisen( e ) har, og kunne stillferdig uttale " hør litt på denne...."

Får ikke dere andre en smule eierglede av sånt??

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    24
    Konrad Johnsen CD-spiller kjøpes. Betaler inntil 1.000,- eller byttes med ca. 5.000 CD streamet...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    24
    DoMentor skrev:
    Hmm, så du ikke de siste svarene / kommentarene fra meg til deg sluket ??

Jo, ka du tænk på?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    pengesluk skrev:
    Bare en liten trist sidekommentar; hører ofte ungdom som sier "har du hørt den siste til...." hvorpå et forsåvidt betimelig spørsmål a la "er den bra?" blir besvart med et nedslående "duh - den er jo NY!!" Som om det var AUTOMATIKK i tidsfaktoren som kvalitetsbegrep også. Huff.
    Noe slikt har aldri jeg hørt. Mener du dette er vanlig; at ungdom automatisk mrner ny musikk er bra?

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    pengesluk skrev:
    Konrad Johnsen CD-spiller kjøpes. Betaler inntil 1.000,- eller byttes med ca. 5.000 CD streamet...
    ;D ;D

Kanskje noen som har en Electrocompaniet EMC-1 Up også stående og støve ned?? Send i så fall en PM.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.946
    Sted
    Phobos
    pengesluk skrev:
    The Edge skrev:

Vanligvis må folk fire på kvaliteten fordi dette enten tar mer tid eller er kostbart. I streaming sitt tilfelle er det akkurat like kostbart og akkurat like tidkrevende å høre på tysk frijazz som Lady GaGa. Hvordan kan man da forklare at majoriteten velger "dårlig kvalitet" gang på gang til tross for at langt høyere musikalsk kvalitet er like lett tilgjengelig med samme grad av innsats? (Akkurat Lady GaGa kan vel forklares med aldersgruppen som typisk benytter disse tjenestene, men du forstår hva jeg mener).

Jeg kan derfor overhodet ikke forstå argumentasjonen om reduksjon i kvalitet ved bruk av streaming. Jeg tror dere heller henger dere opp i hva som er musikkteknisk interessant/komplisert for spesielt interesserte og ikke hva som gir mest musikalsk verdi for den gemene hop når disse står fritt til å velge akkurat hva de vil høre på.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    24
    Dazed skrev:
    pengesluk skrev:
    Noe slikt har aldri jeg hørt. Mener du dette er vanlig; at ungdom automatisk mrner ny musikk er bra?
    Sikkert ikke alle - det får vi da i hvertfall håpe - men jeg har en del kontakt med ungdom og slike kommentarer høres ofte, ja. Og ikke bare at ny musikk automatisk er bra, men også at hver gang en artist kommer med NY utgivelse så ER det bare bra altså... Automatisk. Jeg har ved flere anledninger prøvd å spille f.eks. tilsvarende musikk men av eldre artister (i denne settingen er 10 år et HAV av tid) og null respons/interesse. Nedstemmende. Antagelig ikke noe å gjøre med dette - markedsmagneten trekker for sterkt.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    24
    marsboer skrev:
    pengesluk skrev:
    The Edge skrev:

Står da vitterligen ingen ting om streaming i dette innlegget?? Er jeg blitt blind i tillegg til gammel og illeluktende??

Vanligvis må folk fire på kvaliteten fordi dette enten tar mer tid eller er kostbart. I streaming sitt tilfelle er det akkurat like kostbart og akkurat like tidkrevende å høre på tysk frijazz som Lady GaGa. Hvordan kan man da forklare at majoriteten velger "dårlig kvalitet" gang på gang til tross for at langt høyere musikalsk kvalitet er like lett tilgjengelig med samme grad av innsats? (Akkurat Lady GaGa kan vel forklares med aldersgruppen som typisk benytter disse tjenestene, men du forstår hva jeg mener).

Jeg kan derfor overhodet ikke forstå argumentasjonen om reduksjon i kvalitet ved bruk av streaming. Jeg tror dere heller henger dere opp i hva som er musikkteknisk interessant/komplisert for spesielt interesserte og ikke hva som gir mest musikalsk verdi for den gemene hop når disse står fritt til å velge akkurat hva de vil høre på.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.946
    Sted
    Phobos
    Hvis man leser diskusjonen før innlegget så blir det sagt flere ganger at dagens utvikling ikke er bra for den musikalske kvaliteten.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    pengesluk skrev:
    Dazed skrev:
    pengesluk skrev:
    Sikkert ikke alle - det får vi da i hvertfall håpe - men jeg har en del kontakt med ungdom og slike kommentarer høres ofte, ja. Og ikke bare at ny musikk automatisk er bra, men også at hver gang en artist kommer med NY utgivelse så ER det bare bra altså... Automatisk. Jeg har ved flere anledninger prøvd å spille f.eks. tilsvarende musikk men av eldre artister (i denne settingen er 10 år et HAV av tid) og null respons/interesse. Nedstemmende. Antagelig ikke noe å gjøre med dette - markedsmagneten trekker for sterkt.
    Litt urovekkende, mem med tanke på hva P3 og MTV spiller for dem, er det kanskje ikke så rart. Skulle gjerne tatt et halvårs vikariat som musikksjef i P3 for å se hva jeg kunne få til.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Eg synes P3 gjer ein utmerka jobb som musikkformidler.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.100
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    pengesluk skrev:
    Blir nok juling å få fra RoDa nå, men det får vi ta på strak arm! Gutten må lære seg å LESE før han sabler ned på velfundert filosofi 8) 8).
    For det første, jeg unner ALLE alt som er av GOD MUSIKK, uansett. Men ser gjerne at den betales, slik at verden fortsatt kan SKAPE god musikk.
    Dessertgenerasjonen viser vel så mye til hva dere har fått igjen for hver krone investert opp gjennom årene.
    Men det var et ufortjent spark i din retning. Unnskyld.

Det jeg reagerer på i tråden er denne bekymringen og navlebeskuende holdningen til hvordan musikk skal nytes.
    Hvordan folk får inn musikken får være deres sak så lenge det er lovlig. (WiMP, Spotify f.eks og ikke pirat-ditt-eller-datt)
    For folk flest er ikke musikk noe som nytes egosentrisk foran anlegget hjemme i perfekt oppmålt (med hyssing, anbefales) sweetspot.
    Men disse kan like fullt nyte musikken på sin måte, om det er som hjelp til å holde tråkkfrekvensen oppe gjennom topp nr 2 på spinningtimen eller på en storslagen konsert i operaen.

Det virker som om trådstarter er redd for at ungdommen ikke klarer å velge og ikke klarer å nyte musikk siden de har et sånt stort utvalg. Jeg har møtt noen av disse massekonsumerende unge, og de har også klare meninger om hva de liker og hva de ikke hører på. Det kan hende at de faktisk på en annen måte enn oss oldiser (Ja, jeg har nettopp blitt sammenlignet med Elvis og en kollega trodde her om dagen at jeg var 45...). Jeg tror at de ser/hører gjennom søppelet og finner frem til sin musikk bedre enn hva vi klarer når vi blir overveldet av store mengder musikk.
    Om det er riktig musikk og godkjent av de høye herrer her inne? Sikkert ikke, men hvilken musikk man liker er høyst personlig og uangripelig.

Hørte et par kollegaer som diskuterte hvor jævli dyktig Lilly Allen er, blandet meg ikke inn i diskusjonen men tenker mitt om at de kanskje har gitt den musikken en bedre sjanse enn jeg har gjort og at de hører noe inni der som ikke jeg får med meg på min høye hest som ikke hører på sånn drittmusikk?

Dette med fysisk format på musikken tror jeg kommer til å forsvinne og erstattes av noe bedre. Jeg ser for meg at man kjøper musikken med et gjennomført sett ekstra data/tags. Jeg har noe musikk i dag som er rippet med tekster og når jeg spiller av det på iPeng så kan jeg hente opp teksten som ruller over skjermen i fanget i rett takt i forhold til musikken. Når dette øker så kan det følge med mer bilder, tanker fra artisten om hva som ligger bak utgivelsen osv. Det er store muligheter!

Eiergleden, "samlemanien" forstår jeg ikke helt. Men det er mer min greie. Jeg forstår ikke hva som er så flott med håndsydde italienske sko, klokker til en månedslønn eller kunst til mangehundretusen. Det har andre greie på og kan fortelle om hva det gir dem av lykke.
    Ting som jeg synes er flott og som gir glede har ofte litt historisk tilknytning og henger sammen med folk jeg kjenner. Som for eksempel "The Wall" på vinyl som jeg har fått fra en kollega som selv gikk i butikken og kjøpte den da den kom ut. Jeg føler på en måte hans glede ved å endelig få tak i den LPen og er stolt og glad for å ha fått den LPen fra han. Glede som jeg kan ta med videre og hente frem når jeg spiller platen. Å synes at musikken i dag burde vært like vanskelig å få tak i er smålig. Den tiden er forbi, man kan være nostalgisk og synes det er trist.

Dette med betale for musikken sånn at musikk fortsatt kan lages? Kurt Nilsen, rørlegger fra Bergen, far i tidlig alder, raka blak.
    Idol, jippi en plate utgitt og milliongitarhytte på fjellet. Er musikken drivkraften til artistene eller er det muligheten til å bli millionær om du slår gjennom? De artistene som audiofile setter pris på en sjelden de som regjerer på hitlistene eller som tjener mest penger. De kommer til å lage musikk og folk kommer til å kjøpe den musikken også i fremtiden. På vinyl, på digital lagring enten ved nedlasting eller på et kommende superduperformat spesielt for Audiofile. (eller, vent. Det er jo vinyl det)

Når dere besøker andre audiofile og får høre ny musikk som dere selv vil kjøpe, hva er det dere tenner på? Er det coveret? Er det de usedvanlige flotte coverbildene og teksten inni coveret, eller er det musikken? Er det ikke musikken som er knyttet til følelser og hendelser og ikke den fysiske innpakningen? Joda, det er forsåvidt trist at det har blitt så enkelt å kopiere og stjele musikk, men det er fordi platebransjen ikke har fulgt med i timen. Spotify og WiMP er genialt i så måte, det sørger for kontinuerlige inntekter og har så liten terskel at mange hopper på karusellen. Hva koster det å produsere en CD? Hva burde prisen på en CD eller digital nedlastbar utgave av et album vært? Er det lavt nok så gidder ikke folk å stjele. ;)

Når Spotify og WiMP kommer opp i tilsvarende 16/44 CDripp så forsvinner behovet for å ha egen digital musikksamling.
    De som må leve livet med sikkerhetsnett kan ordne seg med egen strømgenerator og egen musikksamling så de kan spille Give The Music Back fra The Hooters Zig Zag

Jeg er fortsatt litt forundret og får ikke helt taket på hva dere er sinte på eller redd for.
    Er det at den orntlie musikken skal dø? Artistene ikke skal gidde å lage musikk? Ungdommen ikke skal huske på å høre på musikk?
    At folk ikke skal respektere musikken og musikerne som dere gjør ved å nilytte på detaljer i sweetspot?
    Velkommen til verden, folk flest er ikke så opptatt av og avhengig av musikk (og god lyd) som oss.
    Men vi er ikke de siste audiofile, godlyden dør ikke med oss. Ta det med ro.
    Guttungen har fått ca 200+ CDer fra meg og CDhyller til dem som han har på rommet sitt. Han er seks år gammel.
    Snurrer CDplater så det står etter og har funnet sine favorittplater og favorittspor. Mellomste på ni får stereoanlegg til våren, med sin egen Squeezebox og tilgang til min samling og WiMP. Største har stereoanlegg (NAD + DALI, finn.no) og spiller CDer eller musikk fra mobilen. Glemmer av og til å spille over anlegget og hører på det direkte på mobilen sånn at far må minne på hvor mye bedre det låter på anlegget.
    Det blir ikke bedre av at dere oppfører dere som sutrekukerpeiser og uffer over hvor fæl verden er.
    Det blir bedre av at dere misjonerer for god lyd og sprer den musikken dere synes er god musikk (med god lyd)

Vi kan gå i fortiden med våre kassetter, våre LPer og våre CDer. Det er for oss en deilig minnetripp.
    Men vi kan ikke forvente og tvinge nedover hodene på de unge våre egne minner og gleder. De må få skape sine egne.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.165
    Sted
    Holmestrand
    RoDa skrev:
    pengesluk skrev:
    Dessertgenerasjonen viser vel så mye til hva dere har fått igjen for hver krone investert opp gjennom årene.
    Men det var et ufortjent spark i din retning. Unnskyld.

Det jeg reagerer på i tråden er denne bekymringen og navlebeskuende holdningen til hvordan musikk skal nytes.
    Hvordan folk får inn musikken får være deres sak så lenge det er lovlig. (WiMP, Spotify f.eks og ikke pirat-ditt-eller-datt)
    For folk flest er ikke musikk noe som nytes egosentrisk foran anlegget hjemme i perfekt oppmålt (med hyssing, anbefales) sweetspot.
    Men disse kan like fullt nyte musikken på sin måte, om det er som hjelp til å holde tråkkfrekvensen oppe gjennom topp nr 2 på spinningtimen eller på en storslagen konsert i operaen.

Det virker som om trådstarter er redd for at ungdommen ikke klarer å velge og ikke klarer å nyte musikk siden de har et sånt stort utvalg. Jeg har møtt noen av disse massekonsumerende unge, og de har også klare meninger om hva de liker og hva de ikke hører på. Det kan hende at de faktisk på en annen måte enn oss oldiser (Ja, jeg har nettopp blitt sammenlignet med Elvis og en kollega trodde her om dagen at jeg var 45...). Jeg tror at de ser/hører gjennom søppelet og finner frem til sin musikk bedre enn hva vi klarer når vi blir overveldet av store mengder musikk.
    Om det er riktig musikk og godkjent av de høye herrer her inne? Sikkert ikke, men hvilken musikk man liker er høyst personlig og uangripelig.

Hørte et par kollegaer som diskuterte hvor jævli dyktig Lilly Allen er, blandet meg ikke inn i diskusjonen men tenker mitt om at de kanskje har gitt den musikken en bedre sjanse enn jeg har gjort og at de hører noe inni der som ikke jeg får med meg på min høye hest som ikke hører på sånn drittmusikk?

Dette med fysisk format på musikken tror jeg kommer til å forsvinne og erstattes av noe bedre. Jeg ser for meg at man kjøper musikken med et gjennomført sett ekstra data/tags. Jeg har noe musikk i dag som er rippet med tekster og når jeg spiller av det på iPeng så kan jeg hente opp teksten som ruller over skjermen i fanget i rett takt i forhold til musikken. Når dette øker så kan det følge med mer bilder, tanker fra artisten om hva som ligger bak utgivelsen osv. Det er store muligheter!

Eiergleden, "samlemanien" forstår jeg ikke helt. Men det er mer min greie. Jeg forstår ikke hva som er så flott med håndsydde italienske sko, klokker til en månedslønn eller kunst til mangehundretusen. Det har andre greie på og kan fortelle om hva det gir dem av lykke.
    Ting som jeg synes er flott og som gir glede har ofte litt historisk tilknytning og henger sammen med folk jeg kjenner. Som for eksempel "The Wall" på vinyl som jeg har fått fra en kollega som selv gikk i butikken og kjøpte den da den kom ut. Jeg føler på en måte hans glede ved å endelig få tak i den LPen og er stolt og glad for å ha fått den LPen fra han. Glede som jeg kan ta med videre og hente frem når jeg spiller platen. Å synes at musikken i dag burde vært like vanskelig å få tak i er smålig. Den tiden er forbi, man kan være nostalgisk og synes det er trist.

Dette med betale for musikken sånn at musikk fortsatt kan lages? Kurt Nilsen, rørlegger fra Bergen, far i tidlig alder, raka blak.
    Idol, jippi en plate utgitt og milliongitarhytte på fjellet. Er musikken drivkraften til artistene eller er det muligheten til å bli millionær om du slår gjennom? De artistene som audiofile setter pris på en sjelden de som regjerer på hitlistene eller som tjener mest penger. De kommer til å lage musikk og folk kommer til å kjøpe den musikken også i fremtiden. På vinyl, på digital lagring enten ved nedlasting eller på et kommende superduperformat spesielt for Audiofile. (eller, vent. Det er jo vinyl det)

Når dere besøker andre audiofile og får høre ny musikk som dere selv vil kjøpe, hva er det dere tenner på? Er det coveret? Er det de usedvanlige flotte coverbildene og teksten inni coveret, eller er det musikken? Er det ikke musikken som er knyttet til følelser og hendelser og ikke den fysiske innpakningen? Joda, det er forsåvidt trist at det har blitt så enkelt å kopiere og stjele musikk, men det er fordi platebransjen ikke har fulgt med i timen. Spotify og WiMP er genialt i så måte, det sørger for kontinuerlige inntekter og har så liten terskel at mange hopper på karusellen. Hva koster det å produsere en CD? Hva burde prisen på en CD eller digital nedlastbar utgave av et album vært? Er det lavt nok så gidder ikke folk å stjele. ;)

Når Spotify og WiMP kommer opp i tilsvarende 16/44 CDripp så forsvinner behovet for å ha egen digital musikksamling.
    De som må leve livet med sikkerhetsnett kan ordne seg med egen strømgenerator og egen musikksamling så de kan spille Give The Music Back fra The Hooters Zig Zag

Jeg er fortsatt litt forundret og får ikke helt taket på hva dere er sinte på eller redd for.
    Er det at den orntlie musikken skal dø? Artistene ikke skal gidde å lage musikk? Ungdommen ikke skal huske på å høre på musikk?
    At folk ikke skal respektere musikken og musikerne som dere gjør ved å nilytte på detaljer i sweetspot?
    Velkommen til verden, folk flest er ikke så opptatt av og avhengig av musikk (og god lyd) som oss.
    Men vi er ikke de siste audiofile, godlyden dør ikke med oss. Ta det med ro.
    Guttungen har fått ca 200+ CDer fra meg og CDhyller til dem som han har på rommet sitt. Han er seks år gammel.
    Snurrer CDplater så det står etter og har funnet sine favorittplater og favorittspor. Mellomste på ni får stereoanlegg til våren, med sin egen Squeezebox og tilgang til min samling og WiMP. Største har stereoanlegg (NAD + DALI, finn.no) og spiller CDer eller musikk fra mobilen. Glemmer av og til å spille over anlegget og hører på det direkte på mobilen sånn at far må minne på hvor mye bedre det låter på anlegget.
    Det blir ikke bedre av at dere oppfører dere som sutrekukerpeiser og uffer over hvor fæl verden er.
    Det blir bedre av at dere misjonerer for god lyd og sprer den musikken dere synes er god musikk (med god lyd)

Vi kan gå i fortiden med våre kassetter, våre LPer og våre CDer. Det er for oss en deilig minnetripp.
    Men vi kan ikke forvente og tvinge nedover hodene på de unge våre egne minner og gleder. De må få skape sine egne.
    Da har jeg på tross av mine 53 1/2 år og muligens manglende lesekunnskaper forstått deg.
    Fortsatt vel talt!
    :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn