rolfozzy skrev:
Og hvorfor er det så mange som driver med denne streaminga/rippinga eller hva det nå heter, som spiller vinyl i tillegg. Er det fordi det blir bedre lyd ved avspilling av vinyl? Lurer litt på det, siden det omtrent ikke fins grenser for hvor god lyd det er med dette pcbaserte, eller hva det nå heter.
Flere grunner, ihvertfall for min del:
- Det "avspillingsritualet" flere nevner, med et lite høytidsøyeblikk hver gang nålen slippes ned i platerillen, vel vitende om at hver avspilling sliter bort ørlittegranne av høyfrekvensinnholdet på platen. Forgjengelig skjønnhet.
- LP'er har ikke vært spesielt utsatt for lydstyrkekrigen, så en gammel LP har generelt bedre lydkvalitet enn en ny CD.
- LP-coveret får plass til mer grafisk utfoldelse enn det lille CD-coveret.
- Såpass mye mer jobb å digitalisere vinylsamlingen enn CD'ene at jeg ikke har tatt meg tid til det. Ennå.
På sikt har jeg tenkt å digitalisere LP'ene mine, men platespilleren blir nok stående likevel. Men både teoretisk og praktisk er det ingen ting som tilsier at en LP, selv ikke avspilt gjennom en state-of-the-art rigg, har bedre lydkvalitet enn optimalt avspilt 24 bit/96kHz Flac-fil.