Romjulsrefleksjoner foran anlegget, hva skjedde med eiergleden i musikkverden??

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• M

Mr-T

Gjest
    Karma skrev:
    Vel, om det kalles streaming, så hjelper ikke det så mye på hvordan jeg må anskaffe meg musikken som legges på min ReadyNas nvx..
    Sant nok. Men jeg var nok en anelse i ironi-modus ang CD-ripping. ;)

Personlig liker jeg å ha musikken lagret lokalt, da har jeg full kontroll. Hvem vet om spotify og andre tjenester eksisterer om 2 år. Hvis all musikken ligger der så er det bye-bye i såfall.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    pengesluk skrev:
    RoDa skrev:
    pengesluk skrev:
    Trodde det var omvendt - at JEG hadde juling til gode fra deg, etter den "pissprat" kommentaren! Den var ærlig ment...

Da kan jeg jo kanskje til og med driste meg til å nevne det faktum at det er kun få måneder siden herr RoDa startet med ripping etc. selv... 8) mens altså jeg, selve steinaldermannen i din begrepsverden, har gjort det i mange år!!
    Ærlighet varer lengst. Dessuten er du godt opp i årene og kan godt være litt dement, da kommer det av og til noen salver som egentlig ikke er deg men demensen som prater. ;) Jeg er like glad i deg uansett O herlige fargeklatt.

Det er helt rett. Det er også derfor jeg tør å mene noe om PClyd kontra CDer som tidligere svært så standhaftig motstander av dette nye greiene... ;)
    Det er gjenstrid... æhhh.. GJENSIDIG! ;D ;D Slik var det ja...

Oppi årene?? Jævlig uheldig uttrykk.... Dement? Ikke som jeg kan huske i hvertfall.
    42 år er du vel?

Vapor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Antall liker
    201
    Sted
    Bergen
    Dette blir jo en avsporing...men etter 12 sider tåler vi vel det ;D ;D

De beste Klipsch som noen gang er produsert føler jeg at jeg må oppleve med andakt. Jeg blir mest andektig foran anlegget til ozzy med kaffe og mariekjeks.
    Synd det er så langt fra bergen til Østfold, men rozzy har nok skylden for at det ble Heresy...leste om de i tråden hans og ble nysgjerrig på de for flere år siden....endte med at jeg kjøpte usett/uhørt ett sett fra de dype skoger...noe av de beste jeg har gjort...på høyde med Konrad forsterkeri fra Nord-Norge ;D ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    65finger er en mann som besitter megen klokskap 8)

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.100
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Vapor skrev:
    Dette blir jo en avsporing...men etter 12 sider tåler vi vel det ;D ;D

De beste Klipsch som noen gang er produsert føler jeg at jeg må oppleve med andakt. Jeg blir mest andektig foran anlegget til ozzy med kaffe og mariekjeks.
    Synd det er så langt fra bergen til Østfold, men rozzy har nok skylden for at det ble Heresy...leste om de i tråden hans og ble nyshjerrig på de for flere år siden....endte med at jeg kjøpte usett/uhørt ett sett fra de dype skoger...noe av de beste jeg har gjordt...på høyde med Konrad forsterkeri fra Nord-Norge ;D ;D
    Kult. Det skjer mye godt med forsterkere som har vært nord for polarsirkelen, demagnetisering langs krepsens vendekrets. Verre med ølet som transporterer søroves og passerer samme sirkel, Mack smaker FY her sørpå. ;D

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.046
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Oppsummering av tråden så langt:

- Klipsch er best, men for fattigfaen
    - Spotify er musikkgledens akilleshæl, men for fattigfaen
    - Abrahamsen er best, men for fattigfaen
    - CD-plater er best for alle
    - LP er best for alle
    - Streaming er best for alle
    - Musikkglede er omvendt proporsjonal med antall sanger på en HDD
    - Musikkglede kan ikke oppnås på et anlegg under 10E6 kroner

Eller sånn cirka. Mao. enda en meningsløs tråd.

Vapor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Antall liker
    201
    Sted
    Bergen

- LP er best for alle
    - Musikkglede kan ikke oppnår på et anlegg under 10E6 kroner

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

ler så eg griner.....fantastisk!!

J

J.J

Gjest
    Loevhagen skrev:

- LP er best for alle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Loevhagen skrev:

- LP er best for alle

Vel, det er i alle fall interessant å få et innblikk i hva herr Loevhagen har evnet å forstå av denne tråden..

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    En interresant tråd og følge fra sidelinja dette.

Så lenge musikken er det som kommer først, så må det vel være en drit hva som er kilden? Eller.

Hadde jeg vært en ung mann med et antall cdplater som jeg hadde fått plass til i en plastpose, skulle jeg jaggu vurdert dette streaminggreiene jeg også. Kanskje.

Men nå har jeg stor glede av både min vinyl og cdsamling så det får bare være sånn. Det er vel ikke tvil om at man får et mye mer personlig forhold til artisten gjennom vinylmediet. Men det er nå meg. Skulle vel egentlig ikke forundre meg om det er fler som føler sånn.

Og hvorfor er det så mange som driver med denne streaminga/rippinga eller hva det nå heter, som spiller vinyl i tillegg. Er det fordi det blir bedre lyd ved avspilling av vinyl? Lurer litt på det, siden det omtrent ikke fins grenser for hvor god lyd det er med dette pcbaserte, eller hva det nå heter.

J

J.J

Gjest
    rolfozzy skrev:
    En interresant tråd og følge fra sidelinja dette.

Så lenge musikken er det som kommer først, så må det vel være en drit hva som er kilden? Eller.

Hadde jeg vært en ung mann med et antall cdplater som jeg hadde fått plass til i en plastpose, skulle jeg jaggu vurdert dette streaminggreiene jeg også. Kanskje.

Men nå har jeg stor glede av både min vinyl og cdsamling så det får bare være sånn. Det er vel ikke tvil om at man får et mye mer personlig forhold til artisten gjennom vinylmediet. Men det er nå meg. Skulle vel egentlig ikke forundre meg om det er fler som føler sånn.

Og hvorfor er det så mange som driver med denne streaminga/rippinga eller hva det nå heter, som spiller vinyl i tillegg. Er det fordi det blir bedre lyd ved avspilling av vinyl? Lurer litt på det, siden det omtrent ikke fins grenser for hvor god lyd det er med dette pcbaserte, eller hva det nå heter.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    Moderator - hvor er du?? J.J poster selvportrett i tråden!

Vapor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Antall liker
    201
    Sted
    Bergen
    er nok inne på noe her rolfozzy...Vinyl kan være fantastisk...det vet du sikkert bedre enn meg...så det blir nok vinyl på meg også etterhvert

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    rolfozzy skrev:
    Jeg vil påstå at selv om alle fikk tilgang til "vinylkvalitet", som nedlasting til HD eller streaming, så ville svært få av dem som sverger til vinyl sluttet med vinyl likevel.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Karma skrev:
    Mr-T skrev:
    @Karma
    Jeg trodde du streamet allerede jeg? Fra egen server riktignok, men streaming er det jo likevel.
    Vel, om det kalles streaming, så hjelper ikke det så mye på hvordan jeg må anskaffe meg musikken som legges på min ReadyNas nvx..
    Det er klart det er streaming. En datastrøm (konverteres og) spilles av kontinuerlig (i stedet for at den må lastes ned til avspilleren og spilles av).

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Karma skrev:
    rolfozzy skrev:
    Jeg vil påstå at selv om alle fikk tilgang til "vinylkvalitet", som nedlasting til HD eller streaming, så ville svært få av dem som sverger til vinyl sluttet med vinyl likevel.
    Tror nok du har helt rett i det Karma.

Men jeg husker i gamle dager, da lånte vi vinyl av hverandre for og spille de inn på kasett.
    Fungerte bra det også.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.347
    Karma skrev:
    rolfozzy skrev:
    Hvorfor skulle vi slutte med vinyl?
    Det er moro å spiller plater.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.812
    Torget vurderinger
    49
    Loevhagen skrev:

- LP er best for alle

Fantastiske sluttord til en morsom tråd ;D

Har kost meg og lest i en time nå med Carlsberg på boks og musikk fra laptoppen gjennom Iphone øreplugger , livet er hærlig , men for fattigfaen 8)

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    rolfozzy skrev:
    Kan bare svare for meg selv:

1) jeg har utrolig mye mer musikk på vinyl enn CD, og ser ingen grunn til å kjøpe nytt medium.

2) Noen LPer er ikke like ødelagt av loudnesswar.

3) Av og til vil jeg kose meg med gamle ritualer - kommer i en egen frame of mind.

Sikkert mer jeg ikke kommer på...

Avspilling skjer inn i analogt riaa-trinn for deretter å gå igjennom a/d/a konverteringer. Storveis!

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    slowmotion skrev:
    Karma skrev:
    rolfozzy skrev:
    Og det er også moro og komme hjem med et knippe vinylplater under armen fra ei messe/bruktsjappe.
    Kanskje det er kommet med noe man har vært lenge på utkikk etter. Har kanskje jobba litt for og finne akkurat den plata.

Og etter spilling av plata settes den med andaktsfulle hender på sin plass i hylla, og man åpner den neste. Hallelujah sier nå jeg.

Jaggu noe annet enn og laste ned/rippe/streame. Mer upersonlig forbruksvare mener nå jeg. Zapper gjennom kanskje. "Bra låt, bra låt, ok låt, dritlåt, den sletter jeg."

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Dazed skrev:
    Karma skrev:
    Mr-T skrev:
    @Karma
    Jeg trodde du streamet allerede jeg? Fra egen server riktignok, men streaming er det jo likevel.
    Det er klart det er streaming. En datastrøm (konverteres og) spilles av kontinuerlig (i stedet for at den må lastes ned til avspilleren og spilles av).
    Forsto du virkelig ikke at jeg pratet om hvordan jeg anskaffer meg musikk? Om det kalles streaming når jeg spiller musikken min fra min ReadyNas, har vel intet å gjøre med det jeg siktet til?
    Nedlastbar musikk er foreløpig i for lite utvalg innen mine preferanser. Streaming ala Spotify er fortsatt kun i mp3 kvalitet. Da blir min løsning fortsatt å kjøpe cd-er som så rippes til min ReadyNas nvx. ;)

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    rolfozzy skrev:
    Karma skrev:
    rolfozzy skrev:
    Tror nok du har helt rett i det Karma.

Men jeg husker i gamle dager, da lånte vi vinyl av hverandre for og spille de inn på kasett.
    Fungerte bra det også.
    Og når vi fikk bedre råd, anskaffet vi oss spolebåndopptager fra Tandberg.. ;D

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    rolfozzy skrev:
    Flere grunner, ihvertfall for min del:
    - Det "avspillingsritualet" flere nevner, med et lite høytidsøyeblikk hver gang nålen slippes ned i platerillen, vel vitende om at hver avspilling sliter bort ørlittegranne av høyfrekvensinnholdet på platen. Forgjengelig skjønnhet.
    - LP'er har ikke vært spesielt utsatt for lydstyrkekrigen, så en gammel LP har generelt bedre lydkvalitet enn en ny CD.
    - LP-coveret får plass til mer grafisk utfoldelse enn det lille CD-coveret.
    - Såpass mye mer jobb å digitalisere vinylsamlingen enn CD'ene at jeg ikke har tatt meg tid til det. Ennå.

På sikt har jeg tenkt å digitalisere LP'ene mine, men platespilleren blir nok stående likevel. Men både teoretisk og praktisk er det ingen ting som tilsier at en LP, selv ikke avspilt gjennom en state-of-the-art rigg, har bedre lydkvalitet enn optimalt avspilt 24 bit/96kHz Flac-fil.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    rolfozzy skrev:
    slowmotion skrev:
    Karma skrev:
    rolfozzy skrev:
    Og det er også moro og komme hjem med et knippe vinylplater under armen fra ei messe/bruktsjappe.
    Kanskje det er kommet med noe man har vært lenge på utkikk etter. Har kanskje jobba litt for og finne akkurat den plata.

Og etter spilling av plata settes den med andaktsfulle hender på sin plass i hylla, og man åpner den neste. Hallelujah sier nå jeg.

Jaggu noe annet enn og laste ned/rippe/streame. Mer upersonlig forbruksvare mener nå jeg. Zapper gjennom kanskje. "Bra låt, bra låt, ok låt, dritlåt, den sletter jeg."
    Og her er du midt inne i det tråden handler om: Hvordan gi musikken den oppmerksomhet den fortjener som kunstform.

Personlig tror jeg at jeg skal klare det med hd basert nedlasting eller fremtidig høyoppløst streaming også. Men det vil kreve riktig fokus og konsentrasjon. ;)

At ikke personer som har så store vinyl og cd-samlinger som deg, skifter til nyere formater, kan jeg svært godt forstå.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    34.197
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    Karma skrev:
    65finger skrev:
    det var ikke noe anderledes i 1980. et fåtall entusiaster, som virkelig likte musikk. tok for meg 50stk fra den tiden. 5-6 stk som har musikksamlinger av betydning. 2 stk med anstendig anlegg. resten hører på P3 og P4 i bilen
    Men kan det tenkes at ungdommen under Woodstock hadde et mer bevisst forhold til musikk enn dagens ungdom?
    nå er jeg født i 1965 og der er musikkinteressen så som så. har ikke inntrykk av at de som er født 15 år tidligere iprosent er mere opptatt av musikk eller musikkformidling være seg via anlegg eller på konsert
    Ting var nok ikke så annerledes på den tiden varken i Nor/Swe om man va intrs i musik Fingern. Vi som blev født midt på -60t har fått med oss det beste av 70t rock og starten på en ny musik era!!! om man nu var intrs av fornyelse ??? vad ev denna tråden handler om ???
    Næ stå vid scen kanten og se detta! eller sitte hjemme med loddebolt, your choise su....

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    cash 63 skrev:
    65finger skrev:
    Karma skrev:
    65finger skrev:
    det var ikke noe anderledes i 1980. et fåtall entusiaster, som virkelig likte musikk. tok for meg 50stk fra den tiden. 5-6 stk som har musikksamlinger av betydning. 2 stk med anstendig anlegg. resten hører på P3 og P4 i bilen
    Men kan det tenkes at ungdommen under Woodstock hadde et mer bevisst forhold til musikk enn dagens ungdom?
    nå er jeg født i 1965 og der er musikkinteressen så som så. har ikke inntrykk av at de som er født 15 år tidligere iprosent er mere opptatt av musikk eller musikkformidling være seg via anlegg eller på konsert
    Ting var nok ikke så annerledes på den tiden varken i Nor/Swe om man va intrs i musik Fingern. Vi som blev født midt på -70t har fått med oss det beste av 70t rock og starten på en ny musik era!!! om man nu var intrs av fornyelse ??? vad ev denna tråden handler om ???
    Næ stå vid scen kanten og se detta! eller sitte hjemme med loddebolt, your choise su....
    det var noen av oss som var musikkgeeks, men flertallet var det ikke

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.046
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Karma skrev:
    Vel, det er i alle fall interessant å få et innblikk i hva herr Loevhagen har evnet å forstå av denne tråden..
    Om det er Good Karma, eller Bad Karma; vet ikke. Men, det jeg vet - det er ganske utrolig at ingen (slik jeg har oppfattet det) har avstemt synspunktene i tråden opp mot alder til de som har postet om hva "som er best".

Mao. så er dette faktisk enda en genrasjonstråd. Tro det eller ei. "Spol tilbake til start", som det heter på analogspråket. :)

Og, som så ofte ellers: Vi som er mellom 30-50 - vi tilhører ikke den ene eller andre gjengen (dvs. noen, men de er surpomper). Dette er en testosterontråd. De som har mye versus de som har mye mindre. De som har mindre tviholder på hva de synes er sannheten. Anlegg som koster mye. Imponerende samling hardwaremusikk. Osv. I mangel på testosteron må man jo samle på noe - eller? Og de som har trenger ikke annet. De tror de kan samle på alskens mulige ting senere når nivået synker. Vi i midten skjønner at begge ting er i ferd med å glippe. ;D

PostScript: Alt dette var selvsagt bare svada.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Et historisk paradoks er at det er mange flere som så Sex Pistols på Pingvin Club i 1977 enn hva det var plass til i den lille bula. Det virker dessuten som om det blir flere for hvert år som går.

Jeg satt vel hjemme og hørte Beatles på vinyl, tror jeg. Eller var det Jussi Bjørling på 78-plate.

Vapor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Antall liker
    201
    Sted
    Bergen
    Mao. så er dette faktisk enda en genrasjonstråd. Tro det eller ei. "Spol tilbake til start", som det heter på analogspråket.
    Nja...ikke helt....jeg er en god del eldre enn trådstarter og er rivende uenig...nærmer meg 50 ...!

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    34.197
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    cash 63 skrev:
    65finger skrev:
    Karma skrev:
    65finger skrev:
    Ting var nok ikke så annerledes på den tiden varken i Nor/Swe om man va intrs i musik Fingern. Vi som blev født midt på -70t har fått med oss det beste av 70t rock og starten på en ny musik era!!! om man nu var intrs av fornyelse ??? vad ev denna tråden handler om ???
    Men vad gjorde resten??? det var dyrt att exprimentere med hifi på den tiden ???
    Men hade gjerne haft en digital kamera og foreviget allt man sett/opplevd der sakner jeg den enkle teknikken :) Tenk og haft The Jam live från Borlänge folkpark inspillt i HD kvalitet inspillt - 81 Private Hell!!!

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    cash 63 skrev:
    65finger skrev:
    cash 63 skrev:
    65finger skrev:
    Karma skrev:
    65finger skrev:
    Men vad gjorde resten??? det var dyrt att exprimentere med hifi på den tiden ???
    Men hade gjerne haft en digital kamera og foreviget allt man sett/opplevd der sakner jeg den enkle teknikken :) Tenk og haft The Jam live från Borlänge folkpark inspillt i HD kvalitet inspillt - 81 Private Hell!!!
    det var tider cash. Tandberg reciver, Philips 212. Kassettspiller og greier

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.046
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Vapor skrev:
    Nja...ikke helt....jeg er en god del eldre enn trådstarter og er rivende uenig...nærmer meg 50 ...!
    Selvsagt er en på 50 uenig med en på 30. Hvilket synspunkt man har; betyr lite (jada, jeg ser paradokset). 8)

mana

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    Asbjørn skrev:
    rolfozzy skrev:
    Flere grunner, ihvertfall for min del:
    - Det "avspillingsritualet" flere nevner, med et lite høytidsøyeblikk hver gang nålen slippes ned i platerillen, vel vitende om at hver avspilling sliter bort ørlittegranne av høyfrekvensinnholdet på platen. Forgjengelig skjønnhet.
    - LP'er har ikke vært spesielt utsatt for lydstyrkekrigen, så en gammel LP har generelt bedre lydkvalitet enn en ny CD.
    - LP-coveret får plass til mer grafisk utfoldelse enn det lille CD-coveret.
    - Såpass mye mer jobb å digitalisere vinylsamlingen enn CD'ene at jeg ikke har tatt meg tid til det. Ennå.

På sikt har jeg tenkt å digitalisere LP'ene mine, men platespilleren blir nok stående likevel. Men både teoretisk og praktisk er det ingen ting som tilsier at en LP, selv ikke avspilt gjennom en state-of-the-art rigg, har bedre lydkvalitet enn optimalt avspilt 24 bit/96kHz Flac-fil.
    Skeptisk

Vedlegg

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    pengesluk skrev:
    Pavens skjegg er ikke noe problem - tvert i mot, en mulighet! I likhet med alle mediaformer og måter å lytte til musikk på! Frem for mangfoldet!!

Som flere har påpekt, eierglede gjelder uansett hva slags dingsbomser man velger å benytte..?? Sånn sett er det ingen fare.
    Kloke ord. Mangfold. Om økt tilgjengelighet gir mulighet for mer tid med musikk er det ikke noe galt i det. Dedikert lytting er fint, men musikk kan gjerne deles med flere. Hvilke duppeditter som gjør en mest tilfreds må være opp til den enkelte. Det være seg vinyl-wannabees med digital overføring til server, cd-nostalgia med begrenset antall bit, streamer-guruer med flere TB med stæsj til de stakkarene som har så liten kunnskap innen hobbyen at pris er den eneste saliggjørende faktor.. Lenge leve mangfoldet.. :)

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    65finger skrev:
    cash 63 skrev:
    65finger skrev:
    cash 63 skrev:
    65finger skrev:
    Karma skrev:
    65finger skrev:
    det var tider cash. Tandberg reciver, Philips 212. Kassettspiller og greier
    Hadde mange bra konsertopplevelser i folkparken i Strømstad på 60tallet.
    Mye bra svenske band på den tiden. Det var viktigere og bedre og komme seg ut og på konsert den gangen. Och alla flickorna.......

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.046
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Ah. Nå skal det bli godt å rusle ut på verandaen og ta seg en røyk. :)

"Back in ten".

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    mana skrev:
    Asbjørn skrev:
    mana skrev:
    Til hva da?
    Til det siste du skrev
    Det må du så gjerne være, men det er nå engang min erfaring.

Teoretisk sett har vinylen 12-14 bits oppløsning (begrenset av størrelsen på vinyl-molekylene og tilgjengelig sporbredde). Selv metall-masteren skivene presses fra har ikke mer enn ca 17-18 bits oppløsning. Et dataformat med 24 bits oppløsning er mer enn nok til å håndtere det, fra støygulvet til de sterkeste signalene en LP kan gi.

Frekvensinnholdet på en god LP kan strekke seg langt oppover, kanskje 90-100 kHz, men det er hverken du eller jeg i stand til å høre. En samplingfrekvens på 96 kHz gjengir alt opp til 48 kHz, mer enn dobbelt så høyt som alminnelig akseptert grense for menneskelig hørsel. Hvis du vil være helt sikker, sampler du med 192 kHz i stedet og får med rubbel og bit helt opp til 96 kHz. Da blir den digitale kopien kliss lik det signalet som kom ut av RIAA-trinnet da det ble digitalisert. Garantert. Mater du det signalet tilbake gjennom en god, nøytral DAC og videre til preamp vil det låte helt likt platespilleren. Hver gang, uten slitasjeproblemer og justeringsbehov. Jeg kan kjøre et analogt signal gjennom ADC og DAC på min DEQX HDP3, og det låter helt likt som bypass. Degraderer ikke lyden i det hele tatt, på noen måte som jeg er i stand til å høre.

Hvis du lar være å gå veien om vinyl-skiva og tar den digitale kopien direkte fra masteren, slipper du støygulvet på vinylen. Da får du så mye oppløsning og dynamikk som det var på masteren, uten at overføringsmediet (vinyl eller CD) begrenser på noen måte. I de fleste tilfeller er masteren en digital fil i 24 bit / 96 kHz oppløsning, så en tapsfri kopi av den (WAV, Flac, AIFF, APE, eller hva de forskjellige formatene heter) er maksimalt oppnåelig lydkvalitet. Du har mastertapen på anlegget, så du har eksakt samme lydkvalitet som produsenten hørte i studio.

Resten er bare et spørsmål om å få det signalet gjennom avspillingskjeden, men det lar seg jo gjøre, det også. Da blir idealet minst mulig farging og forvrengning, heller enn "matching" i et håp om at de forskjellige feilene skal oppveie hverandre.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn