Romjulsrefleksjoner foran anlegget, hva skjedde med eiergleden i musikkverden??

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    Sluket er:

- ikke sint
    - ikke redd
    - ikke gjerrig
    - ikke ensporet
    - ikke gammeldags
    - ikke låst til teknologi
    - ikke bekymret på egne vegne

MEN, betenkt over den generelle forflatning som preger så mye av vår hverdag inklusive ting rundt hobbyen vår, enten vi snakker musikk, teknikk eller andre elementer. Det er markedsmakten som får lov til å ta mer og mer kontroll, det er raskere, fortere, mere, NÅ, hele tiden STRAKS... mens det vi kanskje trenger mer enn noensinne er å stoppe opp og vurdere kvalitet, tempo, føle litt på hva som er BRA, hva som åpenbart er fornuftig, hva som kan styrke oss som individer og helhet, hva som er NOK, hva som er ressursmessig plausibelt og forsvarlig. Men nå blir dette for voldsomt, og jeg høres ut som en jævla predikant og det må vi unngå. Dog, litt av poenget er at mye henger sammen, og vi burde ikke automatisk tiljuble endringer og nyheter for enhver pris uten å gå grundig inn i hva det betyr, hvilke konsekvenser ting får osv.

Nå ringte sjefen og proklamerte middag, og da tør ikke jeg tenke på KONSEKVENSENE av å ikke møte opp rettidig!

Derfor, ha en god kveld inntil videre, hele bunten!

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.099
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    xerxes skrev:
    Da har jeg på tross av mine 53 1/2 år og muligens manglende lesekunnskaper forstått deg.
    Fortsatt vel talt!
    :)
    Takk. :)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.396
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    xerxes skrev:
    Da har jeg på tross av mine 53 1/2 år og muligens manglende lesekunnskaper forstått deg.
    Fortsatt vel talt!
    Henger meg på rosen til RoDa her. Vel talt, helt enig. Trådstarter ønsker å diskutere pavens skjegg. Et ikkeproblem.

mvh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    marsboer skrev:
    Hvis man leser diskusjonen før innlegget så blir det sagt flere ganger at dagens utvikling ikke er bra for den musikalske kvaliteten.
    Du blander vel ikke begrepet "musikalsk kvalitet" med den tekniske innspillingskvalitet nå??

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.137
    Sted
    Holmestrand
    pengesluk skrev:
    Sluket er:

- ikke sint
    - ikke redd
    - ikke gjerrig
    - ikke ensporet
    - ikke gammeldags

MEN, betenkt over den generelle forflatning som preger så mye av vår hverdag inklusive ting rundt hobbyen vår, enten vi snakker musikk, teknikk eller andre elementer. Det er markedsmakten som får lov til å ta mer og mer kontroll, det er raskere, fortere, mere, NÅ, hele tiden STRAKS... mens det vi kanskje trenger mer enn noensinne er å stoppe opp og vurdere kvalitet, tempo, føle litt på hva som er BRA, hva som åpenbart er fornuftig, hva som kan styrke oss som individer og helhet, hva som er NOK, hva som er ressursmessig plausibelt og forsvarlig. Men nå blir dette for voldsomt, og jeg høres ut som en jævla predikant og det må vi unngå. Dog, litt av poenget er at mye henger sammen, og vi burde ikke automatisk tiljuble endringer og nyheter for enhver pris uten å gå grundig inn i hva det betyr, hvilke konsekvenser ting får osv.

Nå ringte sjefen og proklamerte middag, og da tør ikke jeg tenke på KONSEKVENSENE av å ikke møte opp rettidig!

Har deg ikke mistenkt for noen av de nevnte tiltalepunkter, antageligvis tvert i mot.
    Jeg er enig i mye av det du sier, men samtidig ligger det nok litt til vår generasjon (tipper at vi er i samme området aldersmessig?) å ha antatt en viss aldersmessig reaksjonær holdning, selv om vi fortsatt prøver å tale Roma midt i mot. Jeg merker det i hvert fall på meg selv.
    God middag Sluket!

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.137
    Sted
    Holmestrand
    tkr skrev:
    RoDa skrev:
    xerxes skrev:
    Fortsatt vel talt!
    Henger meg på rosen til RoDa her. Vel talt, helt enig. Trådstarter ønsker å diskutere pavens skjegg. Et ikkeproblem.

mvh
    Ikke enig med deg her.
    Trådstarter prøver å filosofere litt over det som var, det som er og veien videre og det er vel alltid spennende?

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    34.149
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Få ungdommen vekk fra og sitte og høre på musikk fra anlegg! må ut i feltet og oppleve det Live, begynnte og intrs meg for musikk
    tidl, og veldigt tidl gå på konserter.
    Trur The Pirates var noe av de første jeg såg i en Svensk folk-park 77-78. sen har det blitt mye opp genom åren åkte gjerne land og utrikes rundt for og oppleve artister live, og kjøpte plater som blev spillt på middels anlegg. Glad for det idag :) då man blitt for bekvæm og springe rundt på konserter hele tiden.

På den tiden kunne man oppleve ting på det merkligaste platser, Johnny Thunders i en bonnhåla i Dalarna -84
    brukbart drogfri før stunden ::) Fanstastisk spelning! husker han kom ut på scen og drog igång Pipeline med en krone-is i kjeften
    Uførglemmligt :eek:

Eller The Smiths og Sister of mercy på samma konsert i -82 (London) men det er en annen historia eller Ramones it's a live -81 Göta Lejon (Stockh) Minner for livet!!! kanske burde sittet hjemme isteden og hørt på plater ::)

Vedlegg

uob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    pengesluk skrev:
    Dazed skrev:
    pengesluk skrev:
    Bare en liten trist sidekommentar; hører ofte ungdom som sier "har du hørt den siste til...." hvorpå et forsåvidt betimelig spørsmål a la "er den bra?" blir besvart med et nedslående "duh - den er jo NY!!" Som om det var AUTOMATIKK i tidsfaktoren som kvalitetsbegrep også. Huff.
    Noe slikt har aldri jeg hørt. Mener du dette er vanlig; at ungdom automatisk mrner ny musikk er bra?
    Sikkert ikke alle - det får vi da i hvertfall håpe - men jeg har en del kontakt med ungdom og slike kommentarer høres ofte, ja. Og ikke bare at ny musikk automatisk er bra, men også at hver gang en artist kommer med NY utgivelse så ER det bare bra altså... Automatisk. Jeg har ved flere anledninger prøvd å spille f.eks. tilsvarende musikk men av eldre artister (i denne settingen er 10 år et HAV av tid) og null respons/interesse. Nedstemmende. Antagelig ikke noe å gjøre med dette - markedsmagneten trekker for sterkt.
    Dette er da ikke noe nytt, få av foreldregenerasjonen som synes Elvis og Beatles var bra, og få av de "barna" som likte Elvis og Beatles som synes foreldrenes "glimrende" forslag med 10 år eldre artister var gode forslag. (og at du tror det er samme musikk sier sikkert mere om deg en om dem).

Dette dere prater om er samme greia som alle "eldre" prater om: det eldre var bedre, ungdommen er håpeløs, og alt går snart til helvete.

Snakk med deres egne foreldre (om de lever) og sjekk om de har samme musikksmak som det dere hadde når dere var ungdom. (for ja, man forandrer musikksmak, jeg hører ikke på wham lenger.) Og de av dere som trekker frem Dire straits som kvalitetsmusikk, jeg er helt enig, det var derimot ikke mine foreldre når det kom på 80 tallet. Så at dere ikke liker dagens musikk er ikke det samme som at det ikke er kvaliet, kanskje, bare kanskje er det forde dere har en litt annen smak en ungdommen.

Det er av og til et tegn på fornuft å prøve å se ting fra andres perspektiv, og ikke trekke slutninger bare på grunlag av egne holdninger og et eget erfaringsgrunlag. Samme hvor erfarne dere er, så er det veldig lite dere har erfart her i verden, og svært mange ting dere ikke skjønner.

onkeljonny

Medlem
    Ble medlem
    26.12.2011
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Karma skrev:
    onkeljonny skrev:
    Denne diskusjonen har manet meg til ettertanke, og en rystende erkjennelse har demret:

Det er bare fremskreden alder.

Grunnen til at noen av oss ser storhet og fryd i LP- og CD- ritualene er nok at disse ritualene er noe vi forbinder med sterke, gode emosjonelle opplevelser i våre mest påvirkelige år, den gang (i undertegnedes tilfelle) for rundt 30 år siden.

Inspirert av denne tråden koblet jeg opp platespilleren for første gang på årevis (den kostet 1100 kr. inkludert pickup da jeg kjøpte den ny på Audioscan våren 1984), og satte på Revolver med Beatles. Høyt. Det albumet kjøpte jeg for oppsparte ukepenger i tidlig tenåringsalder på slutten av 70-tallet, og innerposen gikk tapt midt på 80-tallet en gang.

Det var mye å utsette på lydkvaliteten objektivt sett. På CD-spilleren ville det lyde mye bedre, men den emosjonelle virkningen ville blitt neglisjerbar i forhold. For meg. Blank i øynene og klump i halsen. Jeg kan imidlertid ikke se for meg noen 20-åring oppleve det slik.

Om 30 år kommer dagens fjortiser til å mimre om ipoddene de hadde i 2011, og de som blir født i 2020 kommer til å harselere over det.

Musikkelskere på 1920-tallet spådde musikklivets snarlige død som følge av grammofon- og radiouvesenet. Det gikk motsatt.

Og det kan det gjøre igjen.
    Jeg ser godt dine poenger.

Men er det ikke uansett relevant å sette et kritisk søkelys på vår "utvikling" noen ganger?

Kan det ikke med en viss tyngde hevdes at samfunnet har blitt mer forflatet i takt med bruk og kast systemet som det meste bygger på?
    Alt var selvsagt ikke bedre før. Men er nødvendigvis alt bedre nå enn før..?
    Synes du det gjennomsnittlige tv-program er blitt bedre etter at du fikk 50 kanaler å velge mellom?
    Jeg har ingen argumenter mot det kritiske søkelyset, og blant de 50 kanalene er det stadig krevende å finne noe severdig.

På den annen side: Livet og verden endres med tiden, noe går tapt, annet blir vunnet. Nostalgi er hyggelig, og jeg er en like stor mimrer som nesten hvemsomhelst, men som mange andre hyggelige ting (musikklytting, for eksempel) kan det bli til en last hvis man overdriver.

Som påpekt i et annet innlegg er det til alt hell slik at vi ikke kan påtvinge andre våre egne normer mht. hvordan musikk (eller annet) skal nytes. Jeg tror det beste vi kan gjøre er å fortelle andre om musikk som har gitt oss noe, og å spille den for dem på gode anlegg.

Det ligger en resignasjon i dette: Jeg behøver ikke like at enkelte andre blir så overfladiske, men innser at jeg ikke kan diktere andres preferanser.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    det var ikke noe anderledes i 1980. et fåtall entusiaster, som virkelig likte musikk. tok for meg 50stk fra den tiden. 5-6 stk som har musikksamlinger av betydning. 2 stk med anstendig anlegg. resten hører på P3 og P4 i bilen

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.651
    For noen av oss er vinyl det foretrukne mediet på grunn av lydkvaliteten til den musikken vi liker best.
    Det har ikke noe med ritualer å gjøre, eller nostalgi.
    Får man tak i gode første/tidlig vinyl pressinger av musikk først utgitt på '60 og '70 tallet, er det god sjanse for at man også har fått den beste lydkvaliteten som er tilgjengelig av denne musikken.
    Og siden disse pressingene kan være tildels meget vanskelige å få tak i, så er der litt eierglede forbundet ved å ha dem.
    Naturligvis.
    Er det ikke best mulig lyd av god musikk som er poenget med å være audiofil?

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    pengesluk skrev:
    Sluket er:

- ikke sint
    - ikke redd
    - ikke gjerrig
    - ikke ensporet
    - ikke gammeldags

Dette er tanker jeg i stor grad deler.

Vi må slutte med den oppkonstruerte kløft mellom "gammel" og "ung". Husk at den største drivkraften bak det som kalles "utvikling", er profitt og IKKE kvalitetsheving.

At vårt velstandssamfunn har ført til en forflatning i forhold til kvalitetsbegreper, er det vel neppe særlig tvil om? TV er et meget godt eksempel.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    65finger skrev:
    det var ikke noe anderledes i 1980. et fåtall entusiaster, som virkelig likte musikk. tok for meg 50stk fra den tiden. 5-6 stk som har musikksamlinger av betydning. 2 stk med anstendig anlegg. resten hører på P3 og P4 i bilen
    Men kan det tenkes at ungdommen under Woodstock hadde et mer bevisst forhold til musikk enn dagens ungdom?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Karma skrev:
    65finger skrev:
    Men kan det tenkes at ungdommen under Woodstock hadde et mer bevisst forhold til musikk enn dagens ungdom?
    nå er jeg født i 1965 og der er musikkinteressen så som så. har ikke inntrykk av at de som er født 15 år tidligere iprosent er mere opptatt av musikk eller musikkformidling være seg via anlegg eller på konsert

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    xerxes skrev:
    tkr skrev:
    RoDa skrev:
    xerxes skrev:
    Fortsatt vel talt!

mvh
    Trådstarter prøver å filosofere litt over det som var, det som er og veien videre og det er vel alltid spennende?
    Vel - det som var - og da går jeg langt tilbake i tid - det var absolutt ikke noe for folk flest. Før Edison og hans "Mary had a little lamb..." - det bringer oss tilbake til en tid da kvalitetsmusikk var noe for de ytterst få utvalgte. For dem som hadde muligheten til å frekventere et kongelig eller fyrstelig hoff. Eller en opera eller et konserthus og slikt - med billettpriser helt hinsides for den fattige almuen.

Men så kom Edison - og "the rest is history...". Deretter kom Marconi. Og etter ham kom det mange andre. Som alle bidro til at musikk ble tilgjengelig for oss alle.

Jeg ser ingen spesiell grunn til å sette strek ved Edison. Jeg har sagt det før - og gjentar det gjerne: hadde digitalteknologien kommet før Edison, hadde ingen hørt om LPer og kassettbånd. Hadde internettet kommet før CDen, hadde vi neppe visst hva en CD var heller.

Og disse coverne - det er jo bare emballasjen. Som noen kloke hoder i sin tid pønsket ut kunne brukes til å skape litt blest om innholdet. Et kjøpsfremmende tiltak, altså.

Dette med overflod er kommet for å bli. Kan hende er det er særnorsk fenomen vi er vitne til her - at man ikke kan nyte før man har gjennomlevd tilsvarende mengde lidelse. En varm hytte er ikke skikkelig god og varm hvis den ikke var fryskald da du ankom. Et par timer med spaden for å finne inngangsdøren høyner opplevelsen. Musikk låter ikke skikkelig bra hvis du ikke har løpt rundt i enhver tenkelig og utenkelig platebutikk for å få tak i den. Trykke på en knapp på fjernkontrollen? Nei, man må slite litt først, må vite.

Men i en alder av 60+ er jeg fed up med lidelse. Jeg går for instant nytelse - hver gang. Ungdommen - den klarer seg nok. Som den alltid har gjort. Det var vel en av de gamle romerne for over 2.000 år siden som lanserte uttrykket "ungdommen nå til dags..." - eller noe i den stilen. De som har sans for kvalitesmusikk, finner frem til det de skal lytte til. De som ikke har sansen - vel, det er deres problem. De vil antageligvis aldri få sansen.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Karma skrev:
    65finger skrev:
    Om de hadde et mer bevisst forhold skal jeg ikke uttale meg om, men det eksisterte en mer felles referanse i forhold til hva en lyttet til. Med den - på mange måter positive utvikling hvor nå nesten enhver som vil kan gjøre musikken tilgjengelig for verden -, så kan jo lure på om det skjer noe med den felles referansen. Har det blitt færre av de sosialt definerende utgivelsene?

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.736
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mr-T skrev:
    Nei - alt har blitt for lettvint. Nå kan man til og med sitte i sofaen og få sine meninger spredd for hele verden.
    Tusen takk for dagens gapskratt.

--

Det kan godt være at eiegleden er blitt mindre etter at mediespillerne overtok fra CD-spillerne. For meg er det mindre viktig. Med et digert bibliotek er tiden fra idé til lyd over høyttalerne blitt veldig mye kortere for min del. De betyr mer tid til lytting.
    Jeg har grammofon også, forresten. For å høre på LP-er må jeg ha en liten laptop på sidebordet slik at jeg kan skru opp og ned lyden.

Dr Dong skrev:
    Har det blitt færre av de sosialt definerende utgivelsene?
    Du tenker på slike som "Blonde on Blonde" og "Nevermind"? Jeg ser to faktorer. Den første er at vi er blitt for gamle til å la oss forme av plateutgivelser (om vi registrerer at de skjer da), og den andre er at det blir (eller ble for en tid) gitt ut mer skitt mellom kanelen enn det ble f.eks. på sekstitallet.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.099
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Valentino skrev:
    Med et digert bibliotek er tiden fra idé til lyd over høyttalerne blitt veldig mye kortere for min del. De betyr mer tid til lytting.
    Samt en ny og uvant inngang til samlingen. Søke på låtnavn og få opp alle utgaver og coverversjoner, søke på en artist og få opp alt som den artisten er med på i biblioteket. Fordrer at du har kontroll på tags, såklart. Det er eierglede og stolthet det, perfekte tags på hele samlingen. ;D

Vapor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Antall liker
    201
    Sted
    Bergen
    Synes ikke det er mange som berører hvor eiergleden har blitt av...?? Jeg forsto trådstarter sånn at det var ikke bare musikken han sikta til, men også selve anlegget. Det er mest argumentasjon i denne tråden for / imot nettbasert musikk kontra oss "konservative" med vinyl- og cdspillerne intakte. Og med eierglede over både komponenter og skiver. Jeg er stolt av det anlegget som jeg har klart å skrape sammen. Det kunne selvsagt vært bedre, men da ville det kosta mye, mye meir. Jeg er også litt kry av at jeg eier mitt eget oppsett..det er kjøpt og 100% betalt med saftig beskatta kronasje, alt samma. Sånt gir eierglede hos meg. Det samme gjør det å kunne trekke fram en vinyl ( helst!! ) eller cdskive av excellent kvalitet som ikke kompisen( e ) har, og kunne stillferdig uttale " hør litt på denne...."

Får ikke dere andre en smule eierglede av sånt??
    Joda...føler stor eierglede over anlegget mitt...absolutt... ekstra gøy med høyttalere som bare har vært i mitt eie ett par måneder....med både rør-pre og rør-effekt...nettopp fått fikset forforsterkeren for sikkert mere enn den er verdt, men nå fungerer den 100% igjen og er klar for 20 nye år...og så lyden da ;D ;D den er sånn som jeg liker det...skulle nok svidd av en god del høvdinger for å få det til å låte mye bedre i stuen min.

(endelig fått jekket meg en kald pils og fyrt opp konradene...tøff bluesrock streames fra iMacen til skvisboksen, via Abramahsen dacen og i Konrad rørpre og Konrad røreffekt før det ender opp i gøye lettdrevne Heresy høyttalere....Mad & Hungry...anbefales!!!)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.396
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    xerxes skrev:
    tkr skrev:
    RoDa skrev:
    xerxes skrev:
    Fortsatt vel talt!

mvh
    Ikke enig med deg her.
    Ja, for all del. Men jeg stiller spørsmål ved vinklingen hans. Det å sette en type musikklagringsmedium opp mot en annen blir helt feil, IMO. Ihvertfall når han setter likhetstegn mellom lagringsmedium og måten å lytte til musikk på.

mvh

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    uob skrev:
    pengesluk skrev:
    Dazed skrev:
    pengesluk skrev:
    Bare en liten trist sidekommentar; hører ofte ungdom som sier "har du hørt den siste til...." hvorpå et forsåvidt betimelig spørsmål a la "er den bra?" blir besvart med et nedslående "duh - den er jo NY!!" Som om det var AUTOMATIKK i tidsfaktoren som kvalitetsbegrep også. Huff.
    Noe slikt har aldri jeg hørt. Mener du dette er vanlig; at ungdom automatisk mrner ny musikk er bra?
    Sikkert ikke alle - det får vi da i hvertfall håpe - men jeg har en del kontakt med ungdom og slike kommentarer høres ofte, ja. Og ikke bare at ny musikk automatisk er bra, men også at hver gang en artist kommer med NY utgivelse så ER det bare bra altså... Automatisk. Jeg har ved flere anledninger prøvd å spille f.eks. tilsvarende musikk men av eldre artister (i denne settingen er 10 år et HAV av tid) og null respons/interesse. Nedstemmende. Antagelig ikke noe å gjøre med dette - markedsmagneten trekker for sterkt.
    Dette er da ikke noe nytt, få av foreldregenerasjonen som synes Elvis og Beatles var bra, og få av de "barna" som likte Elvis og Beatles som synes foreldrenes "glimrende" forslag med 10 år eldre artister var gode forslag. (og at du tror det er samme musikk sier sikkert mere om deg en om dem).

Dette dere prater om er samme greia som alle "eldre" prater om: det eldre var bedre, ungdommen er håpeløs, og alt går snart til helvete.

Snakk med deres egne foreldre (om de lever) og sjekk om de har samme musikksmak som det dere hadde når dere var ungdom. (for ja, man forandrer musikksmak, jeg hører ikke på wham lenger.) Og de av dere som trekker frem Dire straits som kvalitetsmusikk, jeg er helt enig, det var derimot ikke mine foreldre når det kom på 80 tallet. Så at dere ikke liker dagens musikk er ikke det samme som at det ikke er kvaliet, kanskje, bare kanskje er det forde dere har en litt annen smak en ungdommen.

Det er av og til et tegn på fornuft å prøve å se ting fra andres perspektiv, og ikke trekke slutninger bare på grunlag av egne holdninger og et eget erfaringsgrunlag. Samme hvor erfarne dere er, så er det veldig lite dere har erfart her i verden, og svært mange ting dere ikke skjønner.
    ;D ;Da er middagen fortært, og jeg vil benytte anledningen til å gratulere uob med årets skivebom hva leseferdighet/alt. ikke ha lest, forstått hva undertegnede mener og står for! ;D ;D

M

Mr-T

Gjest
    Karma skrev:
    Neppe. De fleste dro vel til Woodstock av flere grunner enn bare musikken......

Jeg husker fra min egen oppvekst på 70-tallet. Det var så og si ingen som var musikknerder da heller. Akkurat som nå.

Vapor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Antall liker
    201
    Sted
    Bergen
    +1 ;D... Roda....veldig enig med dine kommentarer i denne tråden...både de kjappe korte og de lengre...du skriver godt...Sluket også (alltid)... gjør tråden verdt å følge :)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.099
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Mr-T skrev:
    Jeg husker fra min egen oppvekst på 70-tallet. Det var så og si ingen som var musikknerder da heller. Akkurat som nå.
    Ikke sant, samme her. (Eller kanskje 80tallet siden jeg ikke rakk å blir mer enn førsteklassing før 70tallet var over. Husker jeg digget Bucks Fizz med Making Your Mind Up på starten av 80tallet ;D )

Kanskje dommedagsprofetene her i tråden kan fortelle oss hvilken utvikling musikktilgjengeligheten har hatt på antall musikknerder pr 1000 innbyggere de siste 70 år?

I samme slengen gjerne hvor mange flere hifiinteresserte det har blitt etter holdninger som Kule-Trygves uttalelser om CDspillere til 6sifret beløp for å nye musikken....

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.099
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Vapor skrev:
    +1 ;D... Roda....veldig enig med dine kommentarer i denne tråden...både de kjappe korte og de lengre...du skriver godt...Sluket også (alltid)... gjør tråden verdt å følge :)
    Takk Vapor. Jeg tror vi er mange som er enige i større eller mindre grad. :)
    Gratulerer med Heresy forresten!! Litt av en overgang fra tidligere saker?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    Pavens skjegg er ikke noe problem - tvert i mot, en mulighet! I likhet med alle mediaformer og måter å lytte til musikk på! Frem for mangfoldet!!

Ingen gjemt - ingen glemt. Ingen hengt - ingen dengt (førebels...)

Som flere har påpekt, eierglede gjelder uansett hva slags dingsbomser man velger å benytte..?? Sånn sett er det ingen fare.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.099
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    pengesluk skrev:
    ...ingen problemer å løpe fra sluket og unngå deng ;D

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Mr-T skrev:
    Karma skrev:
    Neppe. De fleste dro vel til Woodstock av flere grunner enn bare musikken......

Jeg husker godt Woodstock. Men det kan nok tenkes at jeg husker i lys av den musikknerd jeg både var og er fortsatt.. :D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    RoDa skrev:
    pengesluk skrev:
    ...ingen problemer å løpe fra sluket og unngå deng ;D
    Trodde det var omvendt - at JEG hadde juling til gode fra deg, etter den "pissprat" kommentaren! Den var ærlig ment...

Da kan jeg jo kanskje til og med driste meg til å nevne det faktum at det er kun få måneder siden herr RoDa startet med ripping etc. selv... 8) mens altså jeg, selve steinaldermannen i din begrepsverden, har gjort det i mange år!!

Vapor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Antall liker
    201
    Sted
    Bergen
    Tusen takk Roda...forskjell?? ja jøss..! utrolig forskjell fra Jamo Concert 8 som jeg hadde de siste årene...ProAc klonene og Doxa høyttalerene hadde absolutt sine gode sider, men Heresy passer både meg og konradene bedre...mye bedre ;D ;D

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Kanskje litt rart at vi snakker om eierglede i forhold til musikk? Selv artistene har vel ikke full og hel eierglede alltid. Som regel kommmer det et plateselskap i mellom.
    Hver enkelt av oss andre har jo kun tilgang til en kopi...uansett i hvilket format det måtte dreie seg om.
    Det ligger kanskje en spore til en positiv utvikling via dagens nye formidlingskanaler? Jeg skal i hvert fall ikke gråte over mindre innflytelse fra de store multinasjonale plateselskapene.

Den dagen jeg får tilgang til å streame all den musikken jeg søker i minimum full cd-kvalitet, via kanaler som f.eks. Spotify, skal jeg slutte å kjøpe og rippe mine cd-er. Dersom dette blir en realitet, vil jeg tolke det svært positivt i forhold til massesamfunnets holdning til musikk. En overgang fra mp3 til høyoppløst, vil nemlig bety en anerkjennelse av musikk som kunstform. Men en løsning med både og, er selvsagt mer enn god nok. Da betaler man for den kvalitet man søker.

J

J.J

Gjest
    Vapor skrev:
    Tusen takk Roda...forskjell?? ja jøss..! utrolig forskjell fra Jamo Concert 8 som jeg hadde de siste årene...ProAc klonene og Doxa høyttalerene hadde absolutt sine gode sider, men Heresy passer både meg og konradene bedre...mye bedre ;D ;D
    H III er ALDRI feil ;D

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.099
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    pengesluk skrev:
    Trodde det var omvendt - at JEG hadde juling til gode fra deg, etter den "pissprat" kommentaren! Den var ærlig ment...

Da kan jeg jo kanskje til og med driste meg til å nevne det faktum at det er kun få måneder siden herr RoDa startet med ripping etc. selv... 8) mens altså jeg, selve steinaldermannen i din begrepsverden, har gjort det i mange år!!
    Ærlighet varer lengst. Dessuten er du godt opp i årene og kan godt være litt dement, da kommer det av og til noen salver som egentlig ikke er deg men demensen som prater. ;) Jeg er like glad i deg uansett O herlige fargeklatt.

Det er helt rett. Det er også derfor jeg tør å mene noe om PClyd kontra CDer som tidligere svært så standhaftig motstander av dette nye greiene... ;)

M

Mr-T

Gjest
    @Karma
    Jeg trodde du streamet allerede jeg? Fra egen server riktignok, men streaming er det jo likevel.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.099
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Vapor skrev:
    Tror jeg gjerne. Lyden i gruva til Østfold Hifis Grand Old Man er høyt (høyt!!!) på lista mi over best sound ever.
    For meg blir det sånn at jeg ikke er verdig til å eie et par Heresy, men sparer de som små gullkorn langs livets vei som plukkes opp og nytes de gangene jeg besøker rolfozzy. Blir mer ærefullt og spesielt med Heresy på den måten. De beste Klipsch som noen gang er produsert føler jeg at jeg må oppleve med andakt. Jeg blir mest andektig foran anlegget til ozzy med kaffe og mariekjeks. 8)

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Mr-T skrev:
    CD-Ripping? Er ikke det veldig gammeldags da?
    Det er vel et nødvendig onde, så lenge utvalget blant nedlastbar musikk fortsatt er så dårlig som det er, og streaming kun tilbys i mp3?

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Mr-T skrev:
    @Karma
    Jeg trodde du streamet allerede jeg? Fra egen server riktignok, men streaming er det jo likevel.
    Vel, om det kalles streaming, så hjelper ikke det så mye på hvordan jeg må anskaffe meg musikken som legges på min ReadyNas nvx..

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    RoDa skrev:
    pengesluk skrev:

Ærlighet varer lengst. Dessuten er du godt opp i årene og kan godt være litt dement, da kommer det av og til noen salver som egentlig ikke er deg men demensen som prater. ;) Jeg er like glad i deg uansett O herlige fargeklatt.

Det er helt rett. Det er også derfor jeg tør å mene noe om PClyd kontra CDer som tidligere svært så standhaftig motstander av dette nye greiene... ;)
    Det er gjenstrid... æhhh.. GJENSIDIG! ;D ;D Slik var det ja...

Oppi årene?? Jævlig uheldig uttrykk.... Dement? Ikke som jeg kan huske i hvertfall.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn