Romjulsrefleksjoner foran anlegget, hva skjedde med eiergleden i musikkverden??

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• uob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    pedal skrev:
    uob skrev:
    Det du skriver er gyldig for deg, og de som er enig med deg. At du ikke kan forstå at det ikke er gyldig for alle er rimelig utrolig. Du snakker om glede. Hva som gir den enkelte glede er jo opp til den enkelte. De fleste som går over til pc avspilling har hatt både cd og lp, og da bør de vel vite hva som gir dem glede. Eller er det du som skal bestemme dette?

Ellers er dette et gammelt tema fra din side, både her og på avforum. Og skulle din henstilling ha noen som helst form for kred, så skulle du snakket om LP og ikke cd.
    Troll i ord. Bokstavelig talt.

Virker som trådstarter rir en forvridd gammel kjepphest. ;D
    Trådstarters kjepphest er at gammel teknologi er best, men ikke virkelig gammelt, bare fra ca. 1985. Dvs. ikke rør, horn og lp, men integrert forsterker og cd.

Innlegget er redigert av bjornh, i sammenheng med Hifisentralens regel 1.

L

Labbis

Gjest
    Hei!
    Liker å se på en musikkutgivelse som et kunstnerisk produkt som skal komme artisten til gode. Betaler gladelig et par hundrelapper for en vinylplate samtidig som den befrir meg fra "spillelistehelvete"
    Mvh

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.813
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Jeg savner fremdeles telefoner hvor man måtte snurre rundt på en skive for å få slått et nummer. Bla i den boka ved siden av telefonen for å finne rett nummer og greier. Var skikkelig ritual å ringe da - litt høyverdig. Man presenterte seg i telefonen - og spenningen med hvem som ringte var alltid til å ta å føle på. Opplevelsen er ikke slik lenger dessverre. Disse idiotene som har gitt oss mobiltelefon - lagre nummer og gjort telefonen til en hverdagslig ting. I min irritasjon over disse nymotens elektroniske dippeduttene glemmer jeg helt at samtalene var de viktigste da som nå....Terskelen er bare blitt lavere for å bruke det.

Edge - glem kjepphestene dine - om ikke av hensyn til andre - så av hensyn til deg selv..

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    The Edge skrev:
    HCS skrev:
    Hva vil du egentlig frem til her Egde ? Er det filosofien som ligger bak vår massekonsum kultur du er imot sett ifra et filosofisk ståsted eller er det "manglene" hos moderne medier hva gjelder "sjarm" og bruk ?
    Ja takk begge deler passer utmerket her i all hovedsak :)
    Sånn rent ideelt, hvordan bør en så nyte sin musikk for å få med seg de nyanser og detaljer en bør ?

Massekonsum kan være en uting, men jeg tror mer på individets godhet og evne til å velge rett, enn å flertallsstyre alle til å velge som e'n masse....

The Edge

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.05.2011
    Antall liker
    0
    HCS skrev:
    The Edge skrev:
    HCS skrev:
    Hva vil du egentlig frem til her Egde ? Er det filosofien som ligger bak vår massekonsum kultur du er imot sett ifra et filosofisk ståsted eller er det "manglene" hos moderne medier hva gjelder "sjarm" og bruk ?
    Ja takk begge deler passer utmerket her i all hovedsak :)
    Sånn rent ideelt, hvordan bør en så nyte sin musikk for å få med seg de nyanser og detaljer en bør ?

Massekonsum kan være en uting, men jeg tror mer på individets godhet og evne til å velge rett, enn å flertallsstyre alle til å velge som e'n masse....
    Jeg er helt enig med deg i din siste betraktning: folk må selv få velge hvordan,når og hvor man skal nyte sin musikk. Når det er sagt har jeg naturligvis mine meninger om dette, som sikkert du selv også har.

Et av de store problemene og aspektene ved dagens utvikling er fremtiden for musikere vedrørende mangel på inntekter. Allerede har vi sett og hørt grelle eksempler gjennom artikler i aviser o.l som forteller om artister/band som sitter igjen med next to nothing selv etter flere titallstusen avspillinger på spotify og wimp. Slik jeg ser det kan dette representere et problem for musikkens fremtid hvis dette ikke blir rettet opp i. Det er trist å se hvor lett folk tar på dette ved å streame gratis, uten en eneste tanke på artisten som har brukt sin tid på å skape musikken. Dette er også en av grunnene til at jeg fortsatt kjøper CDer, altså betaler for musikken min: jeg ønsker å støtte de bandene jeg liker økonomisk, og den beste måten å gjøre det på er å kjøpe utgivelsene deres istedet for å laste ned gratis eller streame gratis. Det er overraskende hvor lett mange tar på dette punktet, også presumtivt seriøse musikkinteresserte. Mange er seg selv nærmest: sålenge jeg selv kan få gratis musikk så er dette det eneste som teller.

Når det gjelder optimale forhold for musikken og selve lyttingen er jeg av den klare oppfatning at dette gjøres best foran et godt stereoanlegg. Jeg er klar over at det ikke alltid lar seg gjøre, for eks på buss til jobb eller flyet på vei til ferie- men i all hovedsak bør konsentrert lytting gjøres foran et så godt stereoanlegg som mulig i ro og mak. Jeg ser det som en stor verdi i seg selv å lytte intenst flere ganger på samme utgivelse, for å få med seg alle detaljer, helhetsbildet i musikken og slik sett lære mer om bandet på flere måter. Derfor er det til å grine av når streamingfansen argumenterer med alle de hundretusen låtene de har tilgjengelig 24/7- og slik sett beviser at mine antagelser er korrekt: flere og flere setter kvantitet fremfor kvalitet i dagens musikkverden, hvilket rett og slett er en trist utvikling.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.101
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes i hvert fall utviklingen uthuler albumkonseptet. Et album er mer enn en samling "låter". Beethoven overlot heller ikke til tilhørerne i hvilken rekkefølge de skulle spille satsene i en av hans symfonier, så på en måte synes jeg argumentet om den enkeltes frihet til å spille hva han vil, faller litt på stengrunn. En bok er også en samling kapitler i en gitt rekkefølge bestemt av forfatteren. Det vil være synd om albumformatet forsvant. Ville Sgt Pepper vært det samme om den var releaset som en samling låter? I think not.

The Edge

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.05.2011
    Antall liker
    0
    erato skrev:
    Jeg synes i hvert fall utviklingen uthuler albumkonseptet. Et album er mer enn en samling "låter". Beethoven overlot heller ikke til tilhørerne i hvilken rekkefølge de skulle spille satsene i en av hans symfonier, så på en måte synes jeg argumentet om den enekltes friket til å spille hva han vil, faller litt på stengrunn. En bok er også en samling kapitler i en gitt rekkefølge bestemt av forfatteren.
    Helt helt enig, og et meget viktig poeng å ta med seg i denne debatten.

uob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    The Edge skrev:
    Et av de store problemene og aspektene ved dagens utvikling er fremtiden for musikere vedrørende mangel på inntekter. Allerede har vi sett og hørt grelle eksempler gjennom artikler i aviser o.l som forteller om artister/band som sitter igjen med next to nothing selv etter flere titallstusen avspillinger på spotify og wimp. Slik jeg ser det kan dette representere et problem for musikkens fremtid hvis dette ikke blir rettet opp i. Det er trist å se hvor lett folk tar på dette ved å streame gratis, uten en eneste tanke på artisten som har brukt sin tid på å skape musikken. Dette er også en av grunnene til at jeg fortsatt kjøper CDer, altså betaler for musikken min: jeg ønsker å støtte de bandene jeg liker økonomisk, og den beste måten å gjøre det på er å kjøpe utgivelsene deres istedet for å laste ned gratis eller streame gratis. Det er overraskende hvor lett mange tar på dette punktet, også presumtivt seriøse musikkinteresserte. Mange er seg selv nærmest: sålenge jeg selv kan få gratis musikk så er dette det eneste som teller.
    Dette er ikke det du skrev til å begynne med og har ingen ting med et fysisk media å gjøre.
    Når det gjelder spotify og wimp har jeg tro på at det er redningen til musikernes intjening i fremtiden, da du ihvertfall betaler noe, kontra pirat ripping som ikke gir artisten en kr. (Det å sitte å syte gir nemmelig ikke resultater, man må se på hvilke løsninger som finnes, og bruke disse, prøve å true igjennom sine egne meninger funker kunn for diktatorer.)

På den annen side så vil ikke populære artister sulte, de vil muligens ikke bli landets rikeste, men gode intekter vil de ha fra konsertvirksomhet. Men da må folk komme seg ut på konsert og ikke bare sitte forran sitt husalter. (artister som ikke er populære fikk ikke platekontrakt før i det hele tatt, nå kan de jo legge ut musikken sin på youtube, og kanskje finner de sitt publikum.)

The Edge

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.05.2011
    Antall liker
    0
    uob skrev:
    The Edge skrev:
    Dette er ikke det du skrev til å begynne med og har ingen ting med et fysisk media å gjøre.
    Jeg poengterte i åpningsinnlegget at det er svært mange aspekter og momenter knyttet til dette temaet, men at jeg ikke ville nevne alt i trådstarten. Derfor kommer jeg med utfyllende argumentasjon og momenter utover i tråden.

uob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    erato skrev:
    Jeg synes i hvert fall utviklingen uthuler albumkonseptet. Et album er mer enn en samling "låter". Beethoven overlot heller ikke til tilhørerne i hvilken rekkefølge de skulle spille satsene i en av hans symfonier, så på en måte synes jeg argumentet om den enkeltes frihet til å spille hva han vil, faller litt på stengrunn. En bok er også en samling kapitler i en gitt rekkefølge bestemt av forfatteren. Det vil være synd om albumformatet forsvant. Ville Sgt Pepper vært det samme om den var releaset som en samling låter? I think not.
    Nå har vel ikke mengden konseptalbum vært veldig stort før heller, og for de som vil lage dem så er vel ikke det noe hinder. Jakten etter hittsingler har vel vært et problem for konseptalbumene lenge.

uob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    The Edge skrev:
    uob skrev:
    The Edge skrev:
    Jeg poengterte i åpningsinnlegget at det er svært mange aspekter og momenter knyttet til dette temaet, men at jeg ikke ville nevne alt i trådstarten. Derfor kommer jeg med utfyllende argumentasjon og momenter utover i tråden.
    Dette er jo et helt annet tema, du begynte med at et fysisk media gir større lytteglede, nå er du over på at om man stjeler musikken så får ikke musikerne betalt. Det er vidt forskjellige problemstillinger.

The Edge

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.05.2011
    Antall liker
    0
    uob skrev:
    erato skrev:
    Nå har vel ikke mengden konseptalbum vært veldig stort før heller, og for de som vil lage dem så er vel ikke det noe hinder. Jakten etter hittsingler har vel vært et problem for konseptalbumene lenge.
    Argumentet til erato gjaldt ikke konseptalbum som nisje, men album som presentasjonform av musikken. Hvor artisten har laget et stykke kunst bestående av et knippe låter som er ment og spilles av i en bestemt rekkefølge av varierende grunner. På lik linje som kapitler i en bok henger sammen. Dette til orientering da jeg ser du forsøker å score billige poenger.

The Edge

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.05.2011
    Antall liker
    0
    uob skrev:
    The Edge skrev:
    uob skrev:
    The Edge skrev:
    Dette er jo et helt annet tema, du begynte med at et fysisk media gir større lytteglede, nå er du over på at om man stjeler musikken så får ikke musikerne betalt. Det er vidt forskjellige problemstillinger.
    Nei, det er sterkt knyttet til samme tematikk. Jeg påpekte at dagens elektroniske musikkonsum har en rekke negative drawback knyttet til seg, og jeg kommer da som påpekt i trådstart nærmere inn på disse aspektene utover i tråden. Et av disse aspektene er stor nedgang i inntekter for musikerne slik musikkonsumbildet er idag.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.101
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    uob skrev:
    erato skrev:
    Dette dreier seg ikke bare om konseptalbum, men feks også om at låter kompletterer hverandre og er satt opp i en bevisst rekkefølge, enten de er en del av en større historie, eller bare rett og slett er en del av en musikalsk mosaikk. Etter min mening er det mange album som i sum er mer enn summen av enkeltlåter, selv om de ikke er tenkt som konseptalbum. En låt som står dårlig alene, kan gi en helt annen effekt når den ses i sammenheng med foregående eller etterfølgende låter. Uten albumformatet forsvinner det perspektivet, og fokus blir i mye større grad rettet mot "hits".

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Plateselskapene har i 20 år iherdig forsøkt å ødelegge "albumet" med å gi ut 1000vis av hits-samlere på CD først og fremst

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    65finger skrev:
    Plateselskapene har i 20 år iherdig å ødelegge "albumet" med å gi ut 1000vis av hits-samlere på CD først og fremst
    Forbrukeren får det en vil ha.... Dessverre.. 8)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    The Edge skrev:
    uob skrev:
    The Edge skrev:
    uob skrev:
    The Edge skrev:
    Nei, det er sterkt knyttet til samme tematikk. Jeg påpekte at dagens elektroniske musikkonsum har en rekke negative drawback knyttet til seg, og jeg kommer da som påpekt i trådstart nærmere inn på disse aspektene utover i tråden. Et av disse aspektene er stor nedgang i inntekter for musikerne slik musikkonsumbildet er idag.
    Ja, det er fæle greier. Har pågått en stund også:

Men det er ihvertfall ikke færre tenåringer som går på kulturskole, starter band og tar musikklinje på videregående enn den gangen jeg var yngre og den logoen var ny. Tvert i mot, så vidt jeg kan se. Så jeg går ut fra at nyheten om musikkens snarlige død er litt overdrevet denne gangen også.

Personlig har jeg kvittet meg med CD-spilleren og har bare vinyl, streaming og radio som signalkilder. Jeg får bedre lydkvalitet med FLAC-fil fra harddisk til Transporter enn med et mekanisk CD-drivverk i signalkjeden. Dessuten har platebransjen nærmest drept CD'en som medium med den vanvittige lydstyrkekrigen. For noen år siden stakk jeg alltid innom en platebutikk når jeg var i byen eller på et storsenter (og kom sjelden ut derfra uten en 5-6 CD'er i bæreposen). Nå er de aller fleste CD'er mastret, remastret og re-remastret så "loud" at det ikke er til å høre på. Så det er jevnt slutt på sånne impulskjøp, og der tapte platebutikkene ganske mye omsetning bare på meg.

Den fysiske CD'en er uansett bare en upraktisk transport av lyddata i et format som var realiserbart med tidlig 1980-talls teknologi. I stedet kan man laste ned konseptalbumene som 24 bit/96 kHz direkte fra artist eller plateselskap og være helt sikker på at dataformatet ikke er noen flaskehals for hverken frekvensgjengivelse eller oppløsning og dynamikk. Jeg ser ikke noe problem ved det.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Tjo-hoi, her var det mange meininger....som salige Mao visstnok sa; "la hundre blomster blomstre" osv osv... Han sa ikke like mye om alle som han ikke tillot blomstre, men DET er ei heilt anna sak..

Basic må det være opp til enhver hvor og hvordan man vil lytte til / nyte / hengi seg til musikk, bare det ikke gir alt for dramatiske utslag, f.eks. at en SAS-pilot skulle finne på å drømme seg fullstendig bort i Odd Norstoga's siste, i stedet for å lytte til viktige instrukser fra flygeleder, og sånne ting... ;D

Videre synes jeg det er trist at all nedlastinga, streaminga og hva det nå kalles, har rasert grunnlaget for lokale platesjapper - men ut over det - I couldn't care less. Folk må da for all del bare lytte til hva de vil. For egen del, har jeg aldri tenkt tanken på å kutte ut hverken vinyl eller cd. Hvorfor skulle jeg det? Derimot kan jeg godt tenke meg til å lære meg alt om nedlasting - så jeg oppfordrer noen til å starte en sånn "nedlasting av musikk for dummies"-tråd...kjør på!

Klart det å eie en platesamling, også handler om eieglede. Å påstå noe anna, er tull. Mange her på "Sentralen" ville garantert hatt råeste utgaver av MarkLevinson hvis man hadde råd til det. klart mye av det vi driver på med, handler om eierglede og status. Klart vi må ha de beste kablene som kan kjøpes for pæng.... jeg har ingen tro på at oppbygging, tilpassing, utprøving, optimalisering osv. osv utelukkende handler om interesse for musikk. Nei, jeg tror gutten i enhver av oss er frampå og vil prøve ut, finne ut og styre på - hvorfor moddes og bygges det nokså intenst hos enkelte? joda, det startt trolig med molestrering av en gammel platespiller, ei vekkerklokke eller en reiseradio en gang i unge år. Eller...?

Hvis det ikke er sånn, er jeg langt meir bekymra enn hva jeg er for at den yngre garde - og enkelte av oss litt meir "voksne", laster ned musikken sin fra internettet. joda, jeg er klar over at det er noen reine sjeler her inne også - noen som lever av og for musikken. Jeg er ikke blant de - jeg bruker musikken rått til å slappe av, til å lade batteriene, til å hente inspirasjon, til rein nytelse. Det er bare naturen sjøl som kan gi meg tilsvarende.

Jeg synes trådstarter begynte bra. Så bra at jeg hoppa i stolen, og begynte å lese denne tråden. Jeg synes også at mange av dere andre, har kommet med gode, vettuge betraktninger. Vi må da kunne diskutere ulike innfallsvinkler til musikken OG til eiergleden av diverse duppeditter i den forbindelse, uten å bli fullstendig fundamentalister av den grunn - hæ??

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.100
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    65finger skrev:
    Plateselskapene har i 20 år iherdig forsøkt å ødelegge "albumet" med å gi ut 1000vis av hits-samlere på CD først og fremst
    Phøøi, spør Finn Bjelke... Han ba vel Meatloaf reise ned til flaggermusen kom ut fra?
    Før albumene var det singler som var tingen ;)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    RoDa skrev:
    65finger skrev:
    Phøøi, spør Finn Bjelke... Han ba vel Meatloaf reise ned til flaggermusen kom ut fra?
    Før albumene var det singler som var tingen ;)
    ja på 60tallet fikk man kost og gnukket på det fysiske formatet singler og låtene var sjelden på mere enn 3 minutter.

uob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    The Edge skrev:
    uob skrev:
    erato skrev:
    Argumentet til erato gjaldt ikke konseptalbum som nisje, men album som presentasjonform av musikken. Hvor artisten har laget et stykke kunst bestående av et knippe låter som er ment og spilles av i en bestemt rekkefølge av varierende grunner. På lik linje som kapitler i en bok henger sammen. Dette til orientering da jeg ser du forsøker å score billige poenger.
    Å sidestille vanlige album med bøker og satser i et klassisk musikkstykke er vel en smule søkt. Så jeg håper at han snakker om konseptalbum, eller album som faktisk er en helhet. De fleste utgitte album er et knippe singler og ikke mere. Det er ikke noe feil med det, men det gjør også at det å lytte til disse i vilkårlig rekkefølge er helt greit. Ønsker man derimot å lage et album der låtene lever i en samenheng så vil jo ikke det være noe problem. Man laster da fortsatt ned hele album, og man finner også hele album på spotify etc... Det er et konstruert problem som ikke har blitt større en det har vært siden singeljaget begynte (som faktisk var før man ga ut album).

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.100
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    The Edge skrev:
    Hva baserer du påstanden om at eiergleden forsvant med vinylen på? Etter min erfaring er det mange som har svært store CD samlinger og som har handlet svært mye CD plater, hvilket forteller alt om at mange setter pris på dette mediumet og også har bygget seg opp store samlinger som gir eierglede. Konsentrert lytting har som du (noenlunde) korrekt påpeker vært særtilfeller. Dog fører dagens massekonsumering til en forsterkning av musikk som bakgrunnsstøy fenomenet. Fordi man "alltid" har den elektroniske musikksamlingen med seg på streamningtjenesten, både på smarttelefon og nettbrett. Det er her kjernen i min argumentasjon kommer inn som du også se av trådstarten: massekonsum og 24/7 tilgjengelighet, fremfor grundig lytting til et mindre antall skiver og bli grundigere kjent med hver enkelt utgivelse. = en utvanning av musikklytting som interesse.
    Det er de som ikke takler å ha mye musikk tilgjengelig og som derfor må ha en tungvindt løsning for ikke å falle for fristelsen til å høre på annen musikk som sliter. ;)

Ja, det er mange som har kjøpt CDer for å spille CDene sine og ta vare på dem og kose med dem. Det er ikke lenge siden datamengden på en CDplate var stor og man ikke hadde andre muligheter til lagring. ;)

Har selv vært på samme sted som deg, men angrer ikke ett sekund på the switch :)
    Nå sist med iPeng på iPad så er det helt gull! Bla gjennom samlingen for å finne den musikken jeg vil høre på, sjekke ut hva annet jeg har som den artisten er med på, legge opp kveldens spilleliste og eventuelt lagre den hvis jeg ikke rekker å spille alt. Velge om jeg vil se teksten på låten jeg lytter på rulle over skjermen, eller søke opp biografien til artisten. Dersom det er musikk jeg ikke har med artisten så kan jeg sjekke ut det på WiMP og gå rett inn på play.com eller cdon og kjøpe musikken som kommer hjem i postkassen klar for ripping.

Det mest givende med å ha musikken tilgjengelig er at du kan nyte musikk når du måtte ønske. ;)
    Du skal se at selve musikken blir viktigere enn lyttesmokingen og den konsentrerte lyttingen etter detaljer.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Hei The Edge

Takk for fint tema og åpningsinnlegg! :)

Jeg deler flere av dine bekymringer om fremtidens musikklytting. Ikke først og fremst vår generasjon (vi har valget fordi vi vet hvordan), men de som er i den alderen vi var når vi kjøpte våre første album.

Det siste året har jeg brukt Spotify mye og kjøpt rekordlite album. Jeg har flere ganger opplevd at de beste albumene forsvinner fra en dag til en annen. Lettere irriterende når man ikke eier musikken selv. Jeg lurer på hvordan det vil være om 5 år hvor "platesamlingen" kan gå opp i røyk hvis Spotify plutselig ikke blir enige med TONO om rettighetene.

En annen ting er forholdet jeg hadde til platebutikkene som dessverre er borte. Det var folk jeg visste hva stod for og hadde mer peiling på musikk enn meg selv. Nå når de alle har stengt butikkene sine (bare Bare Jazz igjen) lurer jeg på hvem som skal utvide horisonten min på samme måte.

Men....

Når det gjelder det fysiske er det noe jeg ikke savner i noen sammenheng. Tror det handler om nostalgi og ikke musikkglede.

Jeg synes at aktører som "youtube" og "spotify" gir et friere marked. Musikken selger fordi det fenger og ikke fordi sjefen på "Universal" bestemmer at dette albumet skal bli det neste store. Et godt eksempel på det er Jarle Bernhoft synes jeg, som nok ikke hadde tatt av uten "youtube". Han er hel ved.
    For meg personlig har jeg fortsatt ikke kommet over at jeg har et musikkbibliotek for hånden hele tiden. Det er HELT fantastisk!
    Jeg tror jeg aldri har hørt så mye musikk som i år riktignok over mobilen koblet til bilanlegget. Som musiker kan jeg kjøre til en spillejobb uten å ha hørt låten jeg skal spille og komme frem med 5-10 versjoner i bagasjen. Er enig med flere her at musikken kommer mer i fokus.

Jeg er veldig opptatt av rettigheter av musikken og har aldri lastet ned en låt gratis. Jeg har venner i TONO som snakker om at i fremtiden vil artistene få penger i dagens størrelse gjennom Spotify.

Jeg liker også tanken på gratis distribusjon. I dag kan man "gi ut" musikk uten å bruke midler på å trykke plater og markedsføre smart og billlig. For meg gjør det lite at dagens dinosaurer (Bjørn Eidsvåg, Vamp, Marit Larsen, Kurt Nilsen) som selger mange plater får konkurranse om markedet gjennom streaming.
    Den dagen Spotify blir highrez svever jeg på en sky.

Som du ser, er jeg litt delt. En del av meg er spent på hvordan fremtiden blir, men den andre delen vil ikke tilbake til det gamle. Et eksempel på det er at jeg kun har 200 plater tilgjengelig for øyeblikket. Resten ligger i pappesker.

Music4all

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Antall liker
    7
    God kveld, godtfolk :) De første mediene / formatetene jeg brukte var kassetter & lper, og syns det var helt ok den gangen :) Etterhvert begynte jeg å kjøpe cder og lper, og sluttet etterhvert å bruke kassetter, og etterhvert ble det kun cder.

Jeg ser selvsagt fordelene med mp3, streaming og digital lagring av film og musikk. Men i likhet med TS liker jeg også å lete etter & finne "ny" musikk på nettet, eller i en bruktsjappe ;) og synes også det er deilig å kjenne på forventningen når jeg venter på en ny cd som jeg har bestilt fra Amazon, feks :) Jeg bruker bla.a Youtube til å sjekke musikk jeg er nyfiken på før jeg evt kjøper den :) Følelsen & eiergleden av en fysisk kopi er også viktig for meg sånn sett :)

En annen viktig faktor for meg er hvordan min CDP formidler musikken på kontra mp3 f.eks, en kompis av meg kobla sin Iphone til Krellen min for å sammenligna, og begge hørte at musikken var mer komprimert / sammenklemt ja ;) Forts. god jul & godt nyttår til dere alle :D

Mvh :)

Music4all

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Antall liker
    7
    pengesluk skrev:
    Sluket kjøper mer CD'er enn noensinne - og eiergleden ser ikke ut til å hverken endre seg eller avta. Tvert i mot! LP er ikke så "hot" for meg mere men de kan bero på at det står rundt 10.000 titler her allerede.

Bare i forbindelse med jula her det vel blitt ca. 200 titler så langt - en full sjømann er for den reneste amatør å regne i forhold til meg for tiden.
    Har aldri lastet ned noe som helst, kommer sansynligvis aldri til å gjøre det heller. Og når en prima CD koster fra femtilappen og opp til en hundrings, fritt levert i postkassa så er det nesten så det er LØNNSOMT i forhold til å ta jobben med å laste ned, lagre etc.

Hva andre gjør får bli deres sak helt og holdent!!
    200 + ;D Forts. god jul & godt nyttår, unge mann :D

Mvh :)

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.046
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Hvorfor legger man opp til en enten eller debatt. Dette med musikk og måter å nyte den på er vel for de aller fleste av oss både og. Streaming fra WLAN gir penger til artistene. Kjøp av CDer man liker og finner via streaming gir enda mer penger til de samme artistene. Og, om man da spiller av musikken fra ei CD plate eller en harddisk; who cares. Mange bruker begge avspillingsmetoder.

Og jeg som trodde musikken var viktigere enn avspillingsmetoden. Slik sett er jeg vel mer musikkelsker enn OP...

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.101
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    uob skrev:
    De fleste utgitte album er et knippe singler og ikke mere.
    Slik oppfatter jeg ikke de fleste al bum jeg kjøper. Som regel oppfatter jeg at det ligger mere omtanke i det enn som så.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.413
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Forstår ikke trådstarter, og synes at det er en ikke-problem hva slags medium musikken lagres på.

Jeg er 100% sikker på at et overveldende flertall her inne kom til hobbyen gjennom musikkinteressen. Se bare på "Hva hører du på i dag" - tråden. Den er den desidert lengste på HFS, og har blitt lest over 960 000 ganger! Det skulle tyde på at folk her inne er opptatt av musikken, og ikke avspillings/lagringsmediet.

Eller kan jeg ikke se at jeg lytter til musikk på annen måte nå enn før, til tross for at jeg nå bruker avspilling fra harddisk. Den største forskjellen er vel at jeg har enda lettere for å legge på meg, siden jeg slipper å lette ræva fra sofaen for å spille noe nytt.

mvh

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.101
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og jeg tror - og mange av deltagere på dette forumet er ikke typisk i alle sammenhenger - at løsrivingen av musikken fra mediet har medført en tingliggjøring (og alminneliggjøring) av musikken som musikkbransjen kommer til å få svi for. Og allerede svir for. The media is the message, i hvert fall i noen grad. Musikk betyr stadig mindre (annet enn som lydtapet) for flere og flere.

uob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    erato skrev:
    . Musikk betyr stadig mindre (annet enn som lydtapet) for flere og flere.
    Skulle vært artig å vite på hvilket grunlag du sier dette.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.083
    Torget vurderinger
    1
    Tråden er moderert grunnet Hifisentralens reglement.

bjornh, moderator

Guit

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Antall liker
    165
    Sted
    Sunndalsøra
    Hvis man har lyttet en stund på streaming, Flac filer, eller CD en stund så hører man fort klangforskjellen når man trekker fram vinylsnurrer'n. Spesielt på violin musikk av godt gammel merke :D det høres mere naturlig ut for meg, bakgrunnstøyen til tross mvh.Guit

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg forstår eie- og samleglede, men jeg kan ikke se at det er noen motsetninger mellom dette og streaming. De som samler kan fortsette med det. De som kjøper den musikken de liker, kan fortsette med det.

Jeg forstår at man ønsker å støtte musikere, men tror ikke at man støtter musikere i større grad ved å kjøpe cd-plater enn ved å kjøpe (de samme) filer og lagre dem på datamaskinen sin (eller hvor man nå har rutiner for å lagre slike). Jeg tror heller det er motsatt. Plateselskapene mister nok mer inntekter enn musikerne, hvis noen, og ved å laste med musikken uten for mane mellomledd, er det potensiale for mer avanse til artisten selv.

Piratkopiering har forøvrig ikke noe med streaming å gjøre.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Interessante tanker og ideer i denne tråd, selv om presentasjonen noen ganger svikter.

Selv var jeg relativt tidlig ute med harddiskbasert anlegg. Har aldri angret.
    Forstår likevel noe av bekymringen fra ts. Vi lever i et samfunn som forbruker musikk i større grad enn det lytter til musikk. Distribusjonsformen har selvsagt noe med dette å gjøre. Jeg frykter et musikkmarked som mer og mer ligner på tv-markedet. Vi vet vel alle hva reklamefinansiert fjernsyn har ført til av forflatning? Personlig takker jeg for at vi fortsatt har lisensavgiften og NRK.

Den enkelte utgivelses betydning forsvinner fra konsumentenes horisont med dagens masseforbruk av musikk.

Men uansett er det nok fåfengt å kjempe mot dette. Da er det bedre og mer konstruktivt å fokusere på alle fordelene som visserlig er der også. Jeg ser frem med glede til den dagen jeg kan laste ned all musikk i høykvalitetsformater. Jeg skal også med glede betale for dette! Fortsatt kjøpes nemlig all min musikk på cd, for så å rippes.

Jeg bruker Spotify i svært liten grad. For meg er musikklytting en planlagt affære der jeg liker å lytte og konsentrere meg om musikken. Akkurat på samme måte som jeg liker å bruke tid på et maleri eller annen form for kunst. Det er utenkelig å ha på musikk samtidig som jeg leser en bok. Like utenkelig som det er å lese avisen samtidig som jeg ser en film.

Det interessante er vel hvordan vi forholder oss til musikken , og ikke i hvilket format vi tilegner oss den? Personlig har jeg dog en følelse av at dess mer lettvint vi får det, dess mer overfladiske blir vi. For meg går grensen mellom det å aktivt lete etter og så kjøpe musikken, gjerne i nedlastbar form, og det å kjøre Spotify på random..
    Men det er slik jeg er..

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.101
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    uob skrev:
    erato skrev:
    Tja. En observasjon av at musikk dyttes på oss i stadig flere kanaler, med stadig enklere tilgang , samtidig som en stadig mindre andel av lytterne virker å ha et særlig bevisst forhold til det som serveres, ut over at de sedvanlige hits skal ha sine 15 minutter i sola. Snart er det bare døgnfluer og one-hit wonders igjen.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.101
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Karma skrev:
    Den enkelte utgivelses betydning forsvinner fra konsumentenes horisont med dagens masseforbruk av musikk.
    My point exactly. Og den følges av en stadig mer utbredt bruk-og-kast holdning til musikken. Nettopp det jeg legger i en tingliggjøring av musikken, den blir en konsumvare og ikke et uttrykk. Og som alle konsumvarer mister den sin betydning i takt med at den blir mer og mer alminnelig og tilgjengelig for stadig flere.

Neil Postman skrev en gang en bok om TVmediet, den hette forøvrig "Amused to death" (Edit; Amusing ourselves to death). Den er profetisk for musikkbransjen også.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Guit skrev:
    Hvis man har lyttet en stund på streaming, Flac filer, eller CD en stund så hører man fort klangforskjellen når man trekker fram vinysnurrer'n. Spesielt på violin musikk av godt gammel merke :D det høres mere naturlig ut for meg, bakgrunnstøyen til tross mvh.Guit
    Det interessante er at den forskjellen i lydkvalitet følger med over til en vinylrip i 24/96 (eller 24/192 for de som takler sånt). Ulikheten ligger først og fremst i mastringen for CD, sekundært i at vinyl utrolig nok har en større båndbredde enn CD, sånn at den gir en jevn avrulling et sted oppe ved 30-40 kHz heller enn brickwall ved 22,05 kHz. Det kan gjøre en forskjell for instrumenter med mye energi helt øverst i audiobåndet, i det minste hvis lytteren har ører som greier å fange det opp. Altså er det ikke streaming eller Flac det er noe i veien med hvis en rippet CD bare låter litt bedre enn samme CD avspilt i CD-snurreren. Det er mer å gå på enn det.

uob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    erato skrev:
    uob skrev:
    erato skrev:
    Tja. En observasjon av at musikk dyttes på oss i stadig flere kanaler, med stadig enklere tilgang , samtidig som en stadig mindre andel av lytterne virker å ha et særlig bevisst forhold til det som serveres, ut over at de sedvanlige hits skal ha sine 15 minutter i sola. Snart er det bare døgnfluer og one-hit wonders igjen.
    Mulig du har rett, men jeg er ikke sikker. Vi ser det fra vår vinkel, og er ikke i kontakt med de som er hovedforbrukere av musikk i det hele tatt, nemlig ungdommen. Derfor tror jeg at grunlaget ditt er veldig spinkelt for å utale deg. (Det som er helt sikkert er at mine venner hører på mye mindre musikk på anlegg hjemme en jeg gjør. På den annen side hørte ikke mine foreldre eller deres venner noe særlig på musikk heller).

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn