Romjulsrefleksjoner foran anlegget, hva skjedde med eiergleden i musikkverden??

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.101
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    For generasjonen før oss hadde det å gjøre med manglende teknologi og for høy pris/vanskelig tilgjengelighet. For generasjonen etter oss har det å gjøre med for mye teknologi og for lav pris og god tilgjengelighet

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Det var ikke mengder av skikkelige musikkelskere på slutten av 70, begynnelsen av 80 tallet heller

Guit

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Antall liker
    165
    Sted
    Sunndalsøra
    Asbjørn skrev:
    Guit skrev:
    Hvis man har lyttet en stund på streaming, Flac filer, eller CD en stund så hører man fort klangforskjellen når man trekker fram vinysnurrer'n. Spesielt på violin musikk av godt gammel merke :D det høres mere naturlig ut for meg, bakgrunnstøyen til tross mvh.Guit
    Det interessante er at den forskjellen i lydkvalitet følger med over til en vinylrip i 24/96 (eller 24/192 for de som takler sånt). Ulikheten ligger først og fremst i mastringen for CD, sekundært i at vinyl utrolig nok har en større båndbredde enn CD, sånn at den gir en jevn avrulling et sted oppe ved 30-40 kHz heller enn brickwall ved 22,05 kHz. Det kan gjøre en forskjell for instrumenter med mye energi helt øverst i audiobåndet, i det minste hvis lytteren har ører som greier å fange det opp. Altså er det ikke streaming eller Flac det er noe i veien med hvis en rippet CD bare låter litt bedre enn samme CD avspilt i CD-snurreren. Det er mer å gå på enn det.
    Ja det er i det øverste audiobåndet man hører det ja ;) spesielt på innspillinger med David Oistrach( Romanse for violin og orkester i F og G-dur) ;) der hvor han går utrolig høyt i registeret for dette instrumentet. Der har også båndelementer sin styrke med jevne og glatt frekvens/nivå for stykere og violin, som både ses og høres ;D Veldig flott og høre på også. mvh Guit

mana

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    For min del må det bli det håndfaste vinylformatet og grunnen til det er gjengivelse kvaliteten .At andre velger enklere og dårligere lydkilder og i tillegg forsvarer dem får bli opp til dem.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    mana skrev:
    For min del må det bli det håndfaste vinylformatet og grunnen til det er gjengivelse kvaliteten .At andre velger enklere og dårligere lydkilder og i tillegg forsvarer dem får bli opp til dem.
    hvorfor er vinyl best og er almengyldig uansett hvilken platespiller,PU osv du bruker?

mana

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    65finger skrev:
    mana skrev:
    hvorfor er vinyl best og er almengyldig uansett hvilken platespiller,PU osv du bruker?
    Man starter med å lytte 8)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    mana skrev:
    65finger skrev:
    mana skrev:
    det bør du gjøre

mana

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    65finger skrev:
    mana skrev:
    65finger skrev:
    mana skrev:
    det bør du gjøre
    Har gjort det.Andre forslag? ;D

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    mana skrev:
    65finger skrev:
    mana skrev:
    65finger skrev:
    mana skrev:
    det bør du gjøre
    Har gjort det.Andre forslag? ;D
    dette har du god kontroll på far 8)

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.099
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    erato skrev:
    Tja. En observasjon av at musikk dyttes på oss i stadig flere kanaler, med stadig enklere tilgang , samtidig som en stadig mindre andel av lytterne virker å ha et særlig bevisst forhold til det som serveres, ut over at de sedvanlige hits skal ha sine 15 minutter i sola. Snart er det bare døgnfluer og one-hit wonders igjen.
    Pessimist. :D
    Hvor henter du dette fra? (det som jeg har uthevet)
    Undersøkelser, synsing, ssb?

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.099
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Husk også når dere sitter foran de opphøyde anlegg i finstasen for å høre på den utmerkede lyden at det noe ganger rekker å høre på musikken.

The Edge

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.05.2011
    Antall liker
    0
    Trompetnerd skrev:
    Hei The Edge

Takk for fint tema og åpningsinnlegg! :)

Jeg deler flere av dine bekymringer om fremtidens musikklytting. Ikke først og fremst vår generasjon (vi har valget fordi vi vet hvordan), men de som er i den alderen vi var når vi kjøpte våre første album.

Det siste året har jeg brukt Spotify mye og kjøpt rekordlite album. Jeg har flere ganger opplevd at de beste albumene forsvinner fra en dag til en annen. Lettere irriterende når man ikke eier musikken selv. Jeg lurer på hvordan det vil være om 5 år hvor "platesamlingen" kan gå opp i røyk hvis Spotify plutselig ikke blir enige med TONO om rettighetene.

En annen ting er forholdet jeg hadde til platebutikkene som dessverre er borte. Det var folk jeg visste hva stod for og hadde mer peiling på musikk enn meg selv. Nå når de alle har stengt butikkene sine (bare Bare Jazz igjen) lurer jeg på hvem som skal utvide horisonten min på samme måte.

Men....

Når det gjelder det fysiske er det noe jeg ikke savner i noen sammenheng. Tror det handler om nostalgi og ikke musikkglede.

Jeg synes at aktører som "youtube" og "spotify" gir et friere marked. Musikken selger fordi det fenger og ikke fordi sjefen på "Universal" bestemmer at dette albumet skal bli det neste store. Et godt eksempel på det er Jarle Bernhoft synes jeg, som nok ikke hadde tatt av uten "youtube". Han er hel ved.
    For meg personlig har jeg fortsatt ikke kommet over at jeg har et musikkbibliotek for hånden hele tiden. Det er HELT fantastisk!
    Jeg tror jeg aldri har hørt så mye musikk som i år riktignok over mobilen koblet til bilanlegget. Som musiker kan jeg kjøre til en spillejobb uten å ha hørt låten jeg skal spille og komme frem med 5-10 versjoner i bagasjen. Er enig med flere her at musikken kommer mer i fokus.

Jeg er veldig opptatt av rettigheter av musikken og har aldri lastet ned en låt gratis. Jeg har venner i TONO som snakker om at i fremtiden vil artistene få penger i dagens størrelse gjennom Spotify.

Jeg liker også tanken på gratis distribusjon. I dag kan man "gi ut" musikk uten å bruke midler på å trykke plater og markedsføre smart og billlig. For meg gjør det lite at dagens dinosaurer (Bjørn Eidsvåg, Vamp, Marit Larsen, Kurt Nilsen) som selger mange plater får konkurranse om markedet gjennom streaming.
    Den dagen Spotify blir highrez svever jeg på en sky.

Som du ser, er jeg litt delt. En del av meg er spent på hvordan fremtiden blir, men den andre delen vil ikke tilbake til det gamle. Et eksempel på det er at jeg kun har 200 plater tilgjengelig for øyeblikket. Resten ligger i pappesker.

Takk i retur for godt og reflekterende innlegg Trompetnerd, det setter jeg pris på. Spesielt interessant er ditt moment om at fremtidige generasjoner ikke vil ha den kunnskapen vi idag har om fysisk format, platebutikker og alt som hører til. Jeg er oppriktig bekymret for fremtiden, av flere grunner. En god grunn er du selv inne på: hva vil skje med tryggheten for samlingen når man bare "leier" musikken av spotify eller wimp i potensielt spesielle situasjoner?

The Edge

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.05.2011
    Antall liker
    0
    erato skrev:
    Og jeg tror - og mange av deltagere på dette forumet er ikke typisk i alle sammenhenger - at løsrivingen av musikken fra mediet har medført en tingliggjøring (og alminneliggjøring) av musikken som musikkbransjen kommer til å få svi for. Og allerede svir for. The media is the message, i hvert fall i noen grad. Musikk betyr stadig mindre (annet enn som lydtapet) for flere og flere.

Helt korrekt, her er vi helt på linje. Musikken alminneliggjøres og gir på et vis et massekonsumeringspreg som jeg liker svært svært dårlig.
    Edit: Bruk og kast preg som jeg ser du påpeker i et annet innlegg, det er også helt spot on i forhold til mine tanker og bekymringer rundt utviklingen vi ser.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Når ting blir så allestedsnærværende og tilgjengelig for enhver fingertupp til enhver tid, så blir det som med luften; en trekker den inn uten at en tenker over at en kunne ha nesen over en malt.

Helt klart at en kan ha forskjellige tilnærminger til musikken, men å tro at måten den er tilgjengelig på ikke har noe å si for måten vi forholder oss til den på, det forekommer meg merkverdig.

Ser vi bort fra anekdotene, så er det ingen tvil om at en forholder seg annerledes til musikk i dag enn før. Det har ikke bare med cover og medium å gjøre - selv om det spiller inn som en del av en praksis -, men rett og slett tilgjengeligheten.

uob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    Dr Dong skrev:
    Når ting blir så allestedsnærværende og tilgjengelig for enhver fingertupp til enhver tid, så blir det som med luften; en trekker den inn uten at en tenker over at en kunne ha nesen over en malt.

Helt klart at en kan ha forskjellige tilnærminger til musikken, men å tro at måten den er tilgjengelig på ikke har noe å si for måten vi forholder oss til den på, det forekommer meg merkverdig.

Ser vi bort fra anekdotene, så er det ingen tvil om at en forholder seg annerledes til musikk i dag enn før. Det har ikke bare med cover og medium å gjøre - selv om det spiller inn som en del av en praksis -, men rett og slett tilgjengeligheten.
    Så du mener altså at musikken har blitt for lett tiljengelig, at den gemene hop ikke forstår å sette pris på det som tilkommer dem lett? Ja disse plebeiiske massene. Det var da mye bedre før, da kunn de som virkelig hadde kunnskap, tid og penger kunne nyte kunsten.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    uob skrev:
    Dr Dong skrev:

Så du mener altså at musikken har blitt for lett tiljengelig, at den gemene hop ikke forstår å sette pris på det som tilkommer dem lett? Ja disse plebeiiske massene. Det var da mye bedre før, da kunn de som virkelig hadde kunnskap, tid og penger kunne nyte kunsten.
    Hvorfor skal du idiotforklare folk?

For de av oss som er gamle nok, så husker vi fremdeles Radio Luxemburg, samlingene hjemme hver gang noe hadde fått tak i en skive, samlingen rundt TV når det var popmusikk der. Vi snakket om den som vi var vårkåte kyr.

Dette har ikke noe med gemene hoper og elitisme å gjøre. Det har med fokus å gjøre.

room

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Antall liker
    382
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    vi er vel alle medlem av den gemene hop.
    Sikkert flere med nesa til værs som tror noe annet, men de er det de også!!

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.342
    Jeg har helt til nå brukt en god gammel tv med billedrør fra 1994.
    Helt greit bilde og lyd for å være en tv.
    Men ingenting varer evig, så den gikk i stykker.
    Heldigvis har jeg fått låne en 32" LCD tv.
    Forskjellen er ganske stor, og det er ikke den moderne tv som kommer best ut.
    Til å begynne med synes jeg det var forferdelig å se på den nye tv,
    bildene er flate og unyanserte. Omtrent som musikk på MP3?
    Men jeg begynner å venne meg til det. Det er tross alt bare tv.

Jeg spiller 90% vinyl. Av og til lurer jeg på hvorfor.
    Kanskje jeg burde begynne å høre på MP3 istedet.
    Det er tross alt bare musikk....

;)

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    65finger skrev:
    Det var ikke mengder av skikkelige musikkelskere på slutten av 70, begynnelsen av 80 tallet heller
    Når jeg tenker meg om tror jeg du har rett. Det var bare meg og mine venner, da også.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.347
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes da det er ganske innlysende at tilgjengelighet også påvirker innhold og opplevelse? Jo lettere noe blir tilgjengelig, jo vanligere, og dermed mindre spesielt, blir det. Noe som ikke oppleves som spesielt, blir ikke så viktig, og dermed alminneliggjøres det. Det har ikke noe med "plebeiere"/"gemene hop"/"elitisme" eller lignende gjøre.
    Noen har kommentert at et album bare er en samling med låter, noe det kanskje er nå, men det var ikke det tidligere. Jeg leser for tiden "The Beatles recording sessions" og valg av låter og rekkefølge var ikke tilfeldig. Hvorfor er det ikke slik nå? Har det med alminneliggjøringen av musikken å gjøre? Har det med hvordan vi forbruker musikk å gjøre, og har dette i såfall med distribusjonsmetoden å gjøre? Og i så fall, er det noe vi som kanskje er mer interessert i musikk enn gjennomsnittet synes er problematisk? Mister musikk som uttrykksform noe av sitt særpreg?
    For min del synes jeg jeg merker en forskjell i hvordan jeg hører på musikk når jeg spiller fra harddisk i forhold til hvis jeg setter på en CD. Spiller jeg en CD, hører jeg vanligvis hele CDen ferdig - albumet forblir et album - mens hvis jeg spiller fra harddisk har jeg mye lettere for å hoppe fra artist til artist og fra sang til sang - musikken blir en samling enkeltsanger.
    Så for mitt vedkommende endrer musikkopplevelsen seg ved avspillling av en musikkfil i forhold til en CD (eller LP). Spørsmålet blir om dette er en positiv eller negativ utvikling.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.699
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    The Edge skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Hei The Edge

- Jeg har flere ganger opplevd at de beste albumene forsvinner fra en dag til en annen.
    - Jeg lurer på hvordan det vil være om 5 år hvor "platesamlingen" kan gå opp i røyk hvis Spotify plutselig ikke blir enige med TONO om rettighetene.
    - En annen ting er forholdet jeg hadde til platebutikkene som dessverre er borte. Det var folk jeg visste hva stod for og hadde mer peiling på musikk enn meg selv. Nå når de alle har stengt butikkene sine (bare Bare Jazz igjen) lurer jeg på hvem som skal utvide horisonten min på samme måte.
    - Når det gjelder det fysiske er det noe jeg ikke savner i noen sammenheng. Tror det handler om nostalgi og ikke musikkglede.

Jeg synes at aktører som "youtube" og "spotify" gir et friere marked. Musikken selger fordi det fenger og ikke fordi sjefen på "Universal" bestemmer at dette albumet skal bli det neste store. Et godt eksempel på det er Jarle Bernhoft synes jeg, som nok ikke hadde tatt av uten "youtube". Han er hel ved.
    For meg personlig har jeg fortsatt ikke kommet over at jeg har et musikkbibliotek for hånden hele tiden. Det er HELT fantastisk!
    Jeg tror jeg aldri har hørt så mye musikk som i år riktignok over mobilen koblet til bilanlegget. Som musiker kan jeg kjøre til en spillejobb uten å ha hørt låten jeg skal spille og komme frem med 5-10 versjoner i bagasjen. Er enig med flere her at musikken kommer mer i fokus.

Jeg er veldig opptatt av rettigheter av musikken og har aldri lastet ned en låt gratis. Jeg har venner i TONO som snakker om at i fremtiden vil artistene få penger i dagens størrelse gjennom Spotify.

Jeg liker også tanken på gratis distribusjon. I dag kan man "gi ut" musikk uten å bruke midler på å trykke plater og markedsføre smart og billlig. For meg gjør det lite at dagens dinosaurer (Bjørn Eidsvåg, Vamp, Marit Larsen, Kurt Nilsen) som selger mange plater får konkurranse om markedet gjennom streaming.
    Den dagen Spotify blir highrez svever jeg på en sky.

Som du ser, er jeg litt delt. En del av meg er spent på hvordan fremtiden blir, men den andre delen vil ikke tilbake til det gamle. Et eksempel på det er at jeg kun har 200 plater tilgjengelig for øyeblikket. Resten ligger i pappesker.
    Trur nok at utviklinga går sidelengs, som vanleg. Det har sine sider å eige eit album, og om avspelingsutstyret er intakt, og om det kan skaffast reservedelar, er ein sikra at musikken er der i morgon også. Eg plagast ved at mykje musikk ikkje er å finne på nettet, og skjønar godt at vi gammal-entusiastane er redd neste generasjon vil verte uvitande om den store musikkskatten som eingong fantest...og som vi berre har på vinyl. No er eg ikkje så veldig redd, for eg såg at Undertakers Circus "ragnarock" er tilgjengeleg på Spotify, medan albumet nesten ikkje finnest på vinyl. Og om du skal finne ut om Aunt Mary på gamlemåten, er det ganske dyrt.
    Men det er også fint å kunne utvide sin horisont ved å leite opp "forsvunne" album, og utforske ting ein ikkje kjenner skikkeleg, men berre har høyrt om. Eg må innrømme at Spotify har gjeve meg mykje glede, og har nok vore viktigare for meg det siste halvåret enn alternativa. Eg må likevel seie at det er massevis av mine beste plater som ikkje er tilgjengelege via nettet, eller den kvaliteten eg har på vinyl (og til dels CD/SACD) er slik at det vert mykje meir interessant å skifte medium når eg er i det kritiske hjørnet.

Når det gjeld oversikt, er dette vanskeleg. Etter å ha starta avspelingskarrieren for ca 50 år sidan med Ingebrigt Davik: "Det hende i Taremareby" og "Barnas plater"-serien, har eg heldigvis aldri vore nøydd til å avgrense meg musikalsk - berre ymse økonomiske prioriteringar innimellom har hindra meg i å skaffe den musikken eg til ei kvar tid har vore nyfiken på. Så det hadde vore storarta å ha tilgong på all den kompetansen som fantest i ymse platebutikkar i gamle dagar. Denne må kunne verte tilgjengeleg på andre måtar, får vi tru?
    Personleg er eg fornøgd med eigen musikkunnskap og -smak (dei fleste er vel det, sjølv om min ven Stig Arne Skilbrei stadig hintar om mi manglande jazzinteresse...) Men eg irriterar meg sjølvsagt over andre sin manglande sans for viktig musikk, til dømes norsk radikalmusikk opp gjennom tidene, romantikken, avantgarde, Iberisk rock og alt anna som gjer at smaken min vert oppfatta som sær...og eg fryktar ein situasjon der moralistiske forståsegpåarar frå Kina skal bestemme kva musikk som er "passande" å få høyre for folk flest...

mana

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    slowmotion skrev:
    Jeg har helt til nå brukt en god gammel tv med billedrør fra 1994.
    Helt greit bilde og lyd for å være en tv.
    Men ingenting varer evig, så den gikk i stykker.
    Heldigvis har jeg fått låne en 32" LCD tv.
    Forskjellen er ganske stor, og det er ikke den moderne tv som kommer best ut.
    Til å begynne med synes jeg det var forferdelig å se på den nye tv,
    bildene er flate og unyanserte. Omtrent som musikk på MP3?
    Men jeg begynner å venne meg til det. Det er tross alt bare tv.

Jeg spiller 90% vinyl. Av og til lurer jeg på hvorfor.
    Kanskje jeg burde begynne å høre på MP3 istedet.
    Det er tross alt bare musikk....

;)
    Det er vel det som er kjernen i det.Utviklingen innen lagring,tilgjengelighet og bruksområder er blitt radikalt forbedret mens lydkvaliteten er radikalt dårligere kontra analog gjengivelse.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.101
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er relativt selvsagt at tilgjengelighet, distribusjonsformer, pris osv påvirker opplevelsen av en vare og dens funksjon i samfunnet. En gang var purpur eller kongeblått noe helt spesielt blant farger, slik er det ikke lenger, og det er åpenbart en grunn til det. Slik er det for alle varer gjennom tidene. Det ville vært virkeig oppsiktsvekkende om musikk ville være unntaket fra noe som de fleste historikere, samfunnsvitere og filosofer virker å være rimelig samstemt om er en hovedregel. Men siden kabler heller ikke følger fysikkens lover, så skal man jo ikke se bort fra at det er noe spesielt med musikken......

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    Blir litt som med pornoblader. Er ikke samme susen over å "snikåpne" siste nr. av "Private" i en snuskete kiosk lenger, nå som et batteri med glufser stirrer deg i ansiktet så snart du åpner en PC... (har i hvertfall hørt dette av en stygg onkel) 8) 8)

The Edge

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.05.2011
    Antall liker
    0
    otare skrev:
    Jeg synes da det er ganske innlysende at tilgjengelighet også påvirker innhold og opplevelse? Jo lettere noe blir tilgjengelig, jo vanligere, og dermed mindre spesielt, blir det. Noe som ikke oppleves som spesielt, blir ikke så viktig, og dermed alminneliggjøres det. Det har ikke noe med "plebeiere"/"gemene hop"/"elitisme" eller lignende gjøre.
    Noen har kommentert at et album bare er en samling med låter, noe det kanskje er nå, men det var ikke det tidligere. Jeg leser for tiden "The Beatles recording sessions" og valg av låter og rekkefølge var ikke tilfeldig. Hvorfor er det ikke slik nå? Har det med alminneliggjøringen av musikken å gjøre? Har det med hvordan vi forbruker musikk å gjøre, og har dette i såfall med distribusjonsmetoden å gjøre? Og i så fall, er det noe vi som kanskje er mer interessert i musikk enn gjennomsnittet synes er problematisk? Mister musikk som uttrykksform noe av sitt særpreg?
    For min del synes jeg jeg merker en forskjell i hvordan jeg hører på musikk når jeg spiller fra harddisk i forhold til hvis jeg setter på en CD. Spiller jeg en CD, hører jeg vanligvis hele CDen ferdig - albumet forblir et album - mens hvis jeg spiller fra harddisk har jeg mye lettere for å hoppe fra artist til artist og fra sang til sang - musikken blir en samling enkeltsanger.
    Så for mitt vedkommende endrer musikkopplevelsen seg ved avspillling av en musikkfil i forhold til en CD (eller LP). Spørsmålet blir om dette er en positiv eller negativ utvikling.
    Her stilles det mange meget betimelige spørsmål til refleksjon som jeg i høyeste grad stiller meg bak. Jeg er av den oppfatning at du her toucher innom flere potensielt problematiske områder med kirurgisk pressisjon. Og det gleder meg å se den gode responsen tråden (etterhvert) har fått, med flere gode innlegg som bidrar solid i debatten.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.347
    Sted
    Trondheim
    I denne diskusjonen spiller heller ikke lydkvaliteten noen rolle. Hvorvidt noe lyder bedre fra harddisk, CD eller vinyl spiller ingen rolle. Eierskapet av det fysiske mediet tror jeg heller ikke spiller inn. I realiteten har man aldri "eid" musikken, bare rettigheten til å høre den.
    Men man måtte tidligere gjøre en større innsats for å kunne høre musikken. På 1800-tallet måtte man kunne spille selv eller kjenne noen som kunne spille for å høre musikk (muligheten til å gå på konsert og høre musikk der var svært begrenset). På 1900-tallet kom innspillingsmulighetene og de få som hadde råd kunne høre musikk i sitt eget hjem uten å nødvendigvis kunne spille selv. På 50-tallet kostet en innspilling av Beethovens symfonier godt over en månedslønn. Fra 1960 kunne etter hvert hvem som helst skaffe seg musikk og høre hva man ville, men man måtte "jobbe" for det - spare opp penger kjøpe et fysisk medium som man kunne spille av. Og man kunne ikke nødvendigvis ta musikken med seg og høre den på farten. Musikk var fremdeles dyrt (ca. 200 1975-kroner for en innspilling av en Verdi-opera). Idag er musikk svært billig (jeg betalte nettopp 800 2011-kroner for 74 CDer med Verdi komplett - noe som ville kostet ca 7000 kr i 1975, eller ca 35000 2011-kroner (omregnet med SSBs inflasjonskalkulator)).
    Det er klart dette gjør noe med vårt forhold til musikk.
    Men om det har noe med "eierglede" å gjøre er jeg usikker på.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    Det gjelder å skille mellom MUSIKK og underholdning/bakgrunnsstøy. Sistnevnte er noe vi omgis av mer eller mindre hele tiden, gjerne i form av radio og tv, noe vi hører men som vi ikke LYTTER til. Kjennetegnes ofte av at det er ting vi registrerer, kanskje endog liker litt, men ikke noe vi er spesielt opptatt av eller ville normalt kjøpte. MUSIKK er for meg noe jeg (med fare for å bli oppfattet som elitisitisk) definerer som litt mer seriøst, med anstrøk av kvalitet og oppriktighet og et visst kunstnerisk minimumsnivå. MUSIKK vil jeg gjerne eie. Fysisk.

Jeg kjøper gjerne en ny PC når det er påkrevet, og betaler gjerne for programvare og er også inneforstått med at om en stund er ikke den programvaren relevant lenger og erstattes av annen som gjør jobben bedre. Dette er for meg å anse som verktøy, som skal gjøre en jobb og som etter hvert blir avløst av bedre verktøy. Problemet er at slik ser jeg det ikke med MUSIKK.... Derfor vil jeg gjerne EIE musikken i form av noe fysisk. Så kan man si at alt kan skje også med en fysisk samling, huset brenner, det kommer tyver med lastebil som mot all formodning skulle være kompetente samtidig som de klarer å forsere alle hindringene for å komme til samlingen. Selvsagt, men nå er det i praksis gjerne slik at dette skjer relativt skjeldent, og den oddsen kan jeg leve med uansett.

Med en CD/LP samling kan du kose deg med å lese litt om artisten etc., uansett om nettet er nede. Fine bilder å se på også, har du venner innom kan flere se på flere samtidig, i det hele tatt, dette med å ha tingene fysisk tilgjengelig er både betryggende, praktisk (på sin måte) og litt samlemessig attraktivt. Det gir kort og godt en god følelse! Gode følelser er mangelvare her i livet, og de som finnes ønsker jeg ikke å gi slipp på.

Det faktum at mange unge i dag IKKE på samme måte som oss gamlingene blir eksponert for MUSIKK, men i langt større grad påvirkes av underholdning/bakgrunnsstøy er i mine øyne selvsagt beklagelig, men hva kan man gjøre?? At barn ikke lenger vil spille i korps eller interessere seg for et "seriøst" instrument og musikk utenfor "Idol" konseptet vil være mildt sagt vanskelig å endre på, tenk på alt som ligger i slike konsept m.h.t drømmer om fremtid, rikdom og berømmelse........ lett match for de store internasjonale (og forsåvidt nasjonale) markedskreftene. Mot slike ting kjemper selv blokkfløytenerder forgjeves. Legg så til linken mot spill/data og en hel verden er bondefanget. Dette er realitetene. Derfor kommer neste generasjon til å drite i både CD og LP - hele platformen som vi andre har hatt er gått tapt. Det er like naturlig for barna i dag å laste ned musikk som det var for oss å gå på Imerslund, Musikkforlaget, Steen & Strøm etc. for å høre på musikk for så å ta med seg plata hjem. Hadde et vennepar med en 13 år gammel datter på besøk onsdag kveld. Reaksjonen hennes da hun fikk se en anseelig stabel med LP'er og CD'er var veldig kort og grei;

"hvorfor laster du det ikke ned, da??" Det skal nevnes at dette er en oppegående jente som til alt overmål får pianoundervisning og er vokst opp med foreldre og besteforeldere som båpde spiller OG har hyggelige platesamlinger. Men det hjelper ikke mot resten av den verden barna blir eksponert for.

Hvor lett det er å gi etter fikk jeg kjenne på selv, i det at jeg rett og slett ikke gadd å prøve å fortelle henne at 50-talls innspillinger fra LaScala ikke var så enkelt å finne, ei heller å laste ned...

Vapor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Antall liker
    201
    Sted
    Bergen
    Jeg har fulgt med i tråden, og er helt uenig i trådstarters synspunkter.

Jeg kan jo bare snakke for meg selv, og jeg hadde absolutt ingen eierglede av CD platene...de var bare et lagringsmedie for datafiler...akkurat som en hardisc!

Jeg spiller musikk akkurat som før,hører hele album ferdig ,skifter "plate" når jeg vi, men alt er blitt mye enklere...mindre rot og mere musikk :D

Jeg kjøper fortsatt CD plater, men de blir rippet og satt vekk....er i tenkeboksen om jeg skal begynne med vinyl igjen...da først og fremst pga lyden.

atledreier

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    For min egen del har jeg aldri hørt så mye forskjellig og for meg ukjent musikk som etter at jeg fikk Spotify. Musikk jeg aldri hadde kommet på å høre på, og langt mindre betale for har jeg blitt glad i, og hører til stadighet. jeg har venner som er mye mer bevandret enn meg i musikkverdenen, og de deler spillelistene sine med meg, kommer med linker og anbefalinger, og oppfordrer til å lete selv. Hvor mange har ikke stått i en platebutikk med en ukjent CD i hånden og lurt på om det er bra greier, men lagt den tilbake siden man ikke aner ha det er? Jeg har i alle fall.

Eierglede? Tja. Jeg er såpass gammel at jeg har en anseelig CD-samling. Hadde en stor samling DVD'er også, men når disse ble avlegs ble de solgt/gitt vekk. For tiden er den eneste samlingen min BluRay, siden det ennå ikke er et godt nok alternativt lagrings og avspillingsverktøy. Den dagen jeg får 'spotify' for BluRay ryker samlingen til venner og kjente.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    Bare en liten sidekommentar til dere unge i squeezeboxklipschabrahamsen-garden der ute; Når man har brukt tre-fire tiår av livet sitt på musikk, noen mill. på egnet hus og en mill. eller tre på utstyr så blir det noe kjønnsløst over at selve MUSIKKEN består av noen usynlige nedlastede filer.... Jeg har ingen problemer med å forstå de nye konsumenters innstilling til kjøp/lagring/oppbevaring etc. - tvert i mot, men dere bør også prøve å sette dere inn i verdenen til oss andre! De historieløse får en stusselig fremtid...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    Ja, Spotify og andre nettbaserte måter å høre musikk på er glimrende for research, og erstatter selvsagt den gamle måten å høre på en plate i butikken på før man kjøper den. Forskjellen er at nå er det mange som IKKE kjøper..

Vapor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Antall liker
    201
    Sted
    Bergen
    Bare en liten sidekommentar til dere unge i squeezeboxklipschabrahamsen-garden der ute;
    Den tar jeg til meg ;D Jeg er nok ikke så ung lengre...nærmer meg 50 og har hatt musikk som hobby alltid...har ikke økonomi til utstyr i millionklassen, men koser meg med musikken for det.

Jeg har ingen problem med å forstå at det er andre meninger ute å går...men jeg savner ikke CD platene

atledreier

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Pengesluk: Jeg er også av den 'gamle' generasjonen. Har hus og bil og anlegg til mange penger. Men når CD-samlingen blir et hinder og ikke en mulighet er det på tide å bytte den ut.

Og jeg kjøper musikken. Betaler lydig til Spotify hver måned. Det er da ikke min feil at plateselskapene lar Spotify selge musikk så billig?

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.099
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    pengesluk skrev:
    Bare en liten sidekommentar til dere unge i squeezeboxklipschabrahamsen-garden der ute; Når man har brukt tre-fire tiår av livet sitt på musikk, noen mill. på egnet hus og en mill. eller tre på utstyr så blir det noe kjønnsløst over at selve MUSIKKEN består av noen usynlige nedlastede filer.... Jeg har ingen problemer med å forstå de nye konsumenters innstilling til kjøp/lagring/oppbevaring etc. - tvert i mot, men dere bør også prøve å sette dere inn i verdenen til oss andre! De historieløse får en stusselig fremtid...
    Bare en kommentar til deterikkesåfettnøyeomendiskantkostertitusenkronerkronerjegkjøperfemavdemfordijegtilhørerdessertgenerasjonen-garden der ute; Datafilene på CDene dine er ikke synlige de heller, det er kun at du ser på lagringsmediet for dem.

At noen føler et behov for at musikk skal være vanskelig tilgjengelig, miljøskadelig å distribuere og ikke kunne nås på en enkel måte av mannen i gata fordi stakkaren kan bli forvirret og ikke vite hva han skal spille eller - gud forby - kunne spille musikken sin på joggetur, bussen eller på stranda, cheezus!

Hva er det med dere oldiser som gjør at dere skal hamstre til eget bruk, men ikke kunne dele med andre av hjertens lyst? Det er nesten rørende den omsorgen dere viser for barn og unge slik at de - som dere - skal bli nødt til å høre på kun de 10-12 albumene de har råd til å kjøpe og ikke kunne ta del i all den fantastiske musikken som finnes der ute? Musikk har mange bruksområder, sykling, busstur, støvsuging OG nytelse med full fokus foran det fantastiske stereoanlegget. Forskjellig musikk for forskjellig behov.

"De historieløse får en stusselig fremtid..." Kan hende det, dere er jo da heldige som dævver snart og slipper å oppleve det...

The Edge

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.05.2011
    Antall liker
    0
    RoDa skrev:
    Hva er det med dere oldiser

"De historieløse får en stusselig fremtid..." Kan hende det, dere er jo da heldige som dævver snart og slipper å oppleve det...
    Vet at ditt svar primært var myntet på pengesluk, men for ordens skyld: jeg er selv 30 år gammel. Tretti.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.099
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    The Edge skrev:
    Vet at ditt svar primært var myntet på pengesluk, men for ordens skyld: jeg er selv 30 år gammel. Tretti.
    Du er likefullt oldis. Oldis.

EDIT:
    "Vis meg CDsamlingen din og jeg skal si deg hvem du er.
    Har du ingen, da er du ingenting!*"

* - gammelt oldisordtak

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke giddet å lese hele tråden, men har gjort meg følgende tanker;

Den som hegner om CD-mediet og med fullt alvor mener at noe forsvant på veien til streaming - han har misforstått det meste IMHO.

Hadde han enda ment LP og ikke CD......

uob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    atledreier skrev:
    For min egen del har jeg aldri hørt så mye forskjellig og for meg ukjent musikk som etter at jeg fikk Spotify. Musikk jeg aldri hadde kommet på å høre på, og langt mindre betale for har jeg blitt glad i, og hører til stadighet. jeg har venner som er mye mer bevandret enn meg i musikkverdenen, og de deler spillelistene sine med meg, kommer med linker og anbefalinger, og oppfordrer til å lete selv. Hvor mange har ikke stått i en platebutikk med en ukjent CD i hånden og lurt på om det er bra greier, men lagt den tilbake siden man ikke aner ha det er? Jeg har i alle fall.
    Nettopp, er det et stort tilbud, og musikk er lett tiljengelig, så vil flere få opp øynene for mere musikk. Det å hevde det omvendte er jo helt utrolig. Så at spotify og wimp eksisterer tror jeg vil føre til at flere hører på musikk og flere vil høre på mere forskjellig musikk. Blir man ikke eksponert så er man ikke interesert. (vi prater ikke om kvaliteten lp og cd gir over wimp/spotify, det er bare en veldig liten og sær menighet som oss som bryr seg om. Hadde bare denne sære menigheten hørt på musikk hadde ingen kunnet utøvet denne kunstform i det hele tatt.)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn