For generasjonen før oss hadde det å gjøre med manglende teknologi og for høy pris/vanskelig tilgjengelighet. For generasjonen etter oss har det å gjøre med for mye teknologi og for lav pris og god tilgjengelighet
Ja det er i det øverste audiobåndet man hører det jaAsbjørn skrev:Det interessante er at den forskjellen i lydkvalitet følger med over til en vinylrip i 24/96 (eller 24/192 for de som takler sånt). Ulikheten ligger først og fremst i mastringen for CD, sekundært i at vinyl utrolig nok har en større båndbredde enn CD, sånn at den gir en jevn avrulling et sted oppe ved 30-40 kHz heller enn brickwall ved 22,05 kHz. Det kan gjøre en forskjell for instrumenter med mye energi helt øverst i audiobåndet, i det minste hvis lytteren har ører som greier å fange det opp. Altså er det ikke streaming eller Flac det er noe i veien med hvis en rippet CD bare låter litt bedre enn samme CD avspilt i CD-snurreren. Det er mer å gå på enn det.Guit skrev:Hvis man har lyttet en stund på streaming, Flac filer, eller CD en stund så hører man fort klangforskjellen når man trekker fram vinysnurrer'n. Spesielt på violin musikk av godt gammel merkedet høres mere naturlig ut for meg, bakgrunnstøyen til tross mvh.Guit
hvorfor er vinyl best og er almengyldig uansett hvilken platespiller,PU osv du bruker?mana skrev:For min del må det bli det håndfaste vinylformatet og grunnen til det er gjengivelse kvaliteten .At andre velger enklere og dårligere lydkilder og i tillegg forsvarer dem får bli opp til dem.
Man starter med å lytte 8)65finger skrev:hvorfor er vinyl best og er almengyldig uansett hvilken platespiller,PU osv du bruker?mana skrev:For min del må det bli det håndfaste vinylformatet og grunnen til det er gjengivelse kvaliteten .At andre velger enklere og dårligere lydkilder og i tillegg forsvarer dem får bli opp til dem.
det bør du gjøremana skrev:Man starter med å lytte 8)65finger skrev:hvorfor er vinyl best og er almengyldig uansett hvilken platespiller,PU osv du bruker?mana skrev:For min del må det bli det håndfaste vinylformatet og grunnen til det er gjengivelse kvaliteten .At andre velger enklere og dårligere lydkilder og i tillegg forsvarer dem får bli opp til dem.
Har gjort det.Andre forslag? ;D65finger skrev:det bør du gjøremana skrev:Man starter med å lytte 8)65finger skrev:hvorfor er vinyl best og er almengyldig uansett hvilken platespiller,PU osv du bruker?mana skrev:For min del må det bli det håndfaste vinylformatet og grunnen til det er gjengivelse kvaliteten .At andre velger enklere og dårligere lydkilder og i tillegg forsvarer dem får bli opp til dem.
dette har du god kontroll på far 8)mana skrev:Har gjort det.Andre forslag? ;D65finger skrev:det bør du gjøremana skrev:Man starter med å lytte 8)65finger skrev:hvorfor er vinyl best og er almengyldig uansett hvilken platespiller,PU osv du bruker?mana skrev:For min del må det bli det håndfaste vinylformatet og grunnen til det er gjengivelse kvaliteten .At andre velger enklere og dårligere lydkilder og i tillegg forsvarer dem får bli opp til dem.
Pessimist.erato skrev:Tja. En observasjon av at musikk dyttes på oss i stadig flere kanaler, med stadig enklere tilgang , samtidig som en stadig mindre andel av lytterne virker å ha et særlig bevisst forhold til det som serveres, ut over at de sedvanlige hits skal ha sine 15 minutter i sola. Snart er det bare døgnfluer og one-hit wonders igjen.
Trompetnerd skrev:Hei The Edge
Takk for fint tema og åpningsinnlegg!
Jeg deler flere av dine bekymringer om fremtidens musikklytting. Ikke først og fremst vår generasjon (vi har valget fordi vi vet hvordan), men de som er i den alderen vi var når vi kjøpte våre første album.
Det siste året har jeg brukt Spotify mye og kjøpt rekordlite album. Jeg har flere ganger opplevd at de beste albumene forsvinner fra en dag til en annen. Lettere irriterende når man ikke eier musikken selv. Jeg lurer på hvordan det vil være om 5 år hvor "platesamlingen" kan gå opp i røyk hvis Spotify plutselig ikke blir enige med TONO om rettighetene.
En annen ting er forholdet jeg hadde til platebutikkene som dessverre er borte. Det var folk jeg visste hva stod for og hadde mer peiling på musikk enn meg selv. Nå når de alle har stengt butikkene sine (bare Bare Jazz igjen) lurer jeg på hvem som skal utvide horisonten min på samme måte.
Men....
Når det gjelder det fysiske er det noe jeg ikke savner i noen sammenheng. Tror det handler om nostalgi og ikke musikkglede.
Jeg synes at aktører som "youtube" og "spotify" gir et friere marked. Musikken selger fordi det fenger og ikke fordi sjefen på "Universal" bestemmer at dette albumet skal bli det neste store. Et godt eksempel på det er Jarle Bernhoft synes jeg, som nok ikke hadde tatt av uten "youtube". Han er hel ved.
For meg personlig har jeg fortsatt ikke kommet over at jeg har et musikkbibliotek for hånden hele tiden. Det er HELT fantastisk!
Jeg tror jeg aldri har hørt så mye musikk som i år riktignok over mobilen koblet til bilanlegget. Som musiker kan jeg kjøre til en spillejobb uten å ha hørt låten jeg skal spille og komme frem med 5-10 versjoner i bagasjen. Er enig med flere her at musikken kommer mer i fokus.
Jeg er veldig opptatt av rettigheter av musikken og har aldri lastet ned en låt gratis. Jeg har venner i TONO som snakker om at i fremtiden vil artistene få penger i dagens størrelse gjennom Spotify.
Jeg liker også tanken på gratis distribusjon. I dag kan man "gi ut" musikk uten å bruke midler på å trykke plater og markedsføre smart og billlig. For meg gjør det lite at dagens dinosaurer (Bjørn Eidsvåg, Vamp, Marit Larsen, Kurt Nilsen) som selger mange plater får konkurranse om markedet gjennom streaming.
Den dagen Spotify blir highrez svever jeg på en sky.
Som du ser, er jeg litt delt. En del av meg er spent på hvordan fremtiden blir, men den andre delen vil ikke tilbake til det gamle. Et eksempel på det er at jeg kun har 200 plater tilgjengelig for øyeblikket. Resten ligger i pappesker.
erato skrev:Og jeg tror - og mange av deltagere på dette forumet er ikke typisk i alle sammenhenger - at løsrivingen av musikken fra mediet har medført en tingliggjøring (og alminneliggjøring) av musikken som musikkbransjen kommer til å få svi for. Og allerede svir for. The media is the message, i hvert fall i noen grad. Musikk betyr stadig mindre (annet enn som lydtapet) for flere og flere.
Så du mener altså at musikken har blitt for lett tiljengelig, at den gemene hop ikke forstår å sette pris på det som tilkommer dem lett? Ja disse plebeiiske massene. Det var da mye bedre før, da kunn de som virkelig hadde kunnskap, tid og penger kunne nyte kunsten.Dr Dong skrev:Når ting blir så allestedsnærværende og tilgjengelig for enhver fingertupp til enhver tid, så blir det som med luften; en trekker den inn uten at en tenker over at en kunne ha nesen over en malt.
Helt klart at en kan ha forskjellige tilnærminger til musikken, men å tro at måten den er tilgjengelig på ikke har noe å si for måten vi forholder oss til den på, det forekommer meg merkverdig.
Ser vi bort fra anekdotene, så er det ingen tvil om at en forholder seg annerledes til musikk i dag enn før. Det har ikke bare med cover og medium å gjøre - selv om det spiller inn som en del av en praksis -, men rett og slett tilgjengeligheten.
Hvorfor skal du idiotforklare folk?uob skrev:Så du mener altså at musikken har blitt for lett tiljengelig, at den gemene hop ikke forstår å sette pris på det som tilkommer dem lett? Ja disse plebeiiske massene. Det var da mye bedre før, da kunn de som virkelig hadde kunnskap, tid og penger kunne nyte kunsten.Dr Dong skrev:Når ting blir så allestedsnærværende og tilgjengelig for enhver fingertupp til enhver tid, så blir det som med luften; en trekker den inn uten at en tenker over at en kunne ha nesen over en malt.
Helt klart at en kan ha forskjellige tilnærminger til musikken, men å tro at måten den er tilgjengelig på ikke har noe å si for måten vi forholder oss til den på, det forekommer meg merkverdig.
Ser vi bort fra anekdotene, så er det ingen tvil om at en forholder seg annerledes til musikk i dag enn før. Det har ikke bare med cover og medium å gjøre - selv om det spiller inn som en del av en praksis -, men rett og slett tilgjengeligheten.
Når jeg tenker meg om tror jeg du har rett. Det var bare meg og mine venner, da også.65finger skrev:Det var ikke mengder av skikkelige musikkelskere på slutten av 70, begynnelsen av 80 tallet heller
Trur nok at utviklinga går sidelengs, som vanleg. Det har sine sider å eige eit album, og om avspelingsutstyret er intakt, og om det kan skaffast reservedelar, er ein sikra at musikken er der i morgon også. Eg plagast ved at mykje musikk ikkje er å finne på nettet, og skjønar godt at vi gammal-entusiastane er redd neste generasjon vil verte uvitande om den store musikkskatten som eingong fantest...og som vi berre har på vinyl. No er eg ikkje så veldig redd, for eg såg at Undertakers Circus "ragnarock" er tilgjengeleg på Spotify, medan albumet nesten ikkje finnest på vinyl. Og om du skal finne ut om Aunt Mary på gamlemåten, er det ganske dyrt.The Edge skrev:Trompetnerd skrev:Hei The Edge
- Jeg har flere ganger opplevd at de beste albumene forsvinner fra en dag til en annen.
- Jeg lurer på hvordan det vil være om 5 år hvor "platesamlingen" kan gå opp i røyk hvis Spotify plutselig ikke blir enige med TONO om rettighetene.
- En annen ting er forholdet jeg hadde til platebutikkene som dessverre er borte. Det var folk jeg visste hva stod for og hadde mer peiling på musikk enn meg selv. Nå når de alle har stengt butikkene sine (bare Bare Jazz igjen) lurer jeg på hvem som skal utvide horisonten min på samme måte.
- Når det gjelder det fysiske er det noe jeg ikke savner i noen sammenheng. Tror det handler om nostalgi og ikke musikkglede.
Jeg synes at aktører som "youtube" og "spotify" gir et friere marked. Musikken selger fordi det fenger og ikke fordi sjefen på "Universal" bestemmer at dette albumet skal bli det neste store. Et godt eksempel på det er Jarle Bernhoft synes jeg, som nok ikke hadde tatt av uten "youtube". Han er hel ved.
For meg personlig har jeg fortsatt ikke kommet over at jeg har et musikkbibliotek for hånden hele tiden. Det er HELT fantastisk!
Jeg tror jeg aldri har hørt så mye musikk som i år riktignok over mobilen koblet til bilanlegget. Som musiker kan jeg kjøre til en spillejobb uten å ha hørt låten jeg skal spille og komme frem med 5-10 versjoner i bagasjen. Er enig med flere her at musikken kommer mer i fokus.
Jeg er veldig opptatt av rettigheter av musikken og har aldri lastet ned en låt gratis. Jeg har venner i TONO som snakker om at i fremtiden vil artistene få penger i dagens størrelse gjennom Spotify.
Jeg liker også tanken på gratis distribusjon. I dag kan man "gi ut" musikk uten å bruke midler på å trykke plater og markedsføre smart og billlig. For meg gjør det lite at dagens dinosaurer (Bjørn Eidsvåg, Vamp, Marit Larsen, Kurt Nilsen) som selger mange plater får konkurranse om markedet gjennom streaming.
Den dagen Spotify blir highrez svever jeg på en sky.
Som du ser, er jeg litt delt. En del av meg er spent på hvordan fremtiden blir, men den andre delen vil ikke tilbake til det gamle. Et eksempel på det er at jeg kun har 200 plater tilgjengelig for øyeblikket. Resten ligger i pappesker.
Det er vel det som er kjernen i det.Utviklingen innen lagring,tilgjengelighet og bruksområder er blitt radikalt forbedret mens lydkvaliteten er radikalt dårligere kontra analog gjengivelse.slowmotion skrev:Jeg har helt til nå brukt en god gammel tv med billedrør fra 1994.
Helt greit bilde og lyd for å være en tv.
Men ingenting varer evig, så den gikk i stykker.
Heldigvis har jeg fått låne en 32" LCD tv.
Forskjellen er ganske stor, og det er ikke den moderne tv som kommer best ut.
Til å begynne med synes jeg det var forferdelig å se på den nye tv,
bildene er flate og unyanserte. Omtrent som musikk på MP3?
Men jeg begynner å venne meg til det. Det er tross alt bare tv.
Jeg spiller 90% vinyl. Av og til lurer jeg på hvorfor.
Kanskje jeg burde begynne å høre på MP3 istedet.
Det er tross alt bare musikk....
![]()
Her stilles det mange meget betimelige spørsmål til refleksjon som jeg i høyeste grad stiller meg bak. Jeg er av den oppfatning at du her toucher innom flere potensielt problematiske områder med kirurgisk pressisjon. Og det gleder meg å se den gode responsen tråden (etterhvert) har fått, med flere gode innlegg som bidrar solid i debatten.otare skrev:Jeg synes da det er ganske innlysende at tilgjengelighet også påvirker innhold og opplevelse? Jo lettere noe blir tilgjengelig, jo vanligere, og dermed mindre spesielt, blir det. Noe som ikke oppleves som spesielt, blir ikke så viktig, og dermed alminneliggjøres det. Det har ikke noe med "plebeiere"/"gemene hop"/"elitisme" eller lignende gjøre.
Noen har kommentert at et album bare er en samling med låter, noe det kanskje er nå, men det var ikke det tidligere. Jeg leser for tiden "The Beatles recording sessions" og valg av låter og rekkefølge var ikke tilfeldig. Hvorfor er det ikke slik nå? Har det med alminneliggjøringen av musikken å gjøre? Har det med hvordan vi forbruker musikk å gjøre, og har dette i såfall med distribusjonsmetoden å gjøre? Og i så fall, er det noe vi som kanskje er mer interessert i musikk enn gjennomsnittet synes er problematisk? Mister musikk som uttrykksform noe av sitt særpreg?
For min del synes jeg jeg merker en forskjell i hvordan jeg hører på musikk når jeg spiller fra harddisk i forhold til hvis jeg setter på en CD. Spiller jeg en CD, hører jeg vanligvis hele CDen ferdig - albumet forblir et album - mens hvis jeg spiller fra harddisk har jeg mye lettere for å hoppe fra artist til artist og fra sang til sang - musikken blir en samling enkeltsanger.
Så for mitt vedkommende endrer musikkopplevelsen seg ved avspillling av en musikkfil i forhold til en CD (eller LP). Spørsmålet blir om dette er en positiv eller negativ utvikling.
Den tar jeg til meg ;D Jeg er nok ikke så ung lengre...nærmer meg 50 og har hatt musikk som hobby alltid...har ikke økonomi til utstyr i millionklassen, men koser meg med musikken for det.Bare en liten sidekommentar til dere unge i squeezeboxklipschabrahamsen-garden der ute;
pengesluk skrev:Bare en liten sidekommentar til dere unge i squeezeboxklipschabrahamsen-garden der ute;
Bare en kommentar til deterikkesåfettnøyeomendiskantkostertitusenkronerkronerjegkjøperfemavdemfordijegtilhørerdessertgenerasjonen-garden der ute; Datafilene på CDene dine er ikke synlige de heller, det er kun at du ser på lagringsmediet for dem.pengesluk skrev:Bare en liten sidekommentar til dere unge i squeezeboxklipschabrahamsen-garden der ute; Når man har brukt tre-fire tiår av livet sitt på musikk, noen mill. på egnet hus og en mill. eller tre på utstyr så blir det noe kjønnsløst over at selve MUSIKKEN består av noen usynlige nedlastede filer.... Jeg har ingen problemer med å forstå de nye konsumenters innstilling til kjøp/lagring/oppbevaring etc. - tvert i mot, men dere bør også prøve å sette dere inn i verdenen til oss andre! De historieløse får en stusselig fremtid...
Vet at ditt svar primært var myntet på pengesluk, men for ordens skyld: jeg er selv 30 år gammel. Tretti.RoDa skrev:Hva er det med dere oldiser
"De historieløse får en stusselig fremtid..." Kan hende det, dere er jo da heldige som dævver snart og slipper å oppleve det...
Du er likefullt oldis. Oldis.The Edge skrev:Vet at ditt svar primært var myntet på pengesluk, men for ordens skyld: jeg er selv 30 år gammel. Tretti.
Nettopp, er det et stort tilbud, og musikk er lett tiljengelig, så vil flere få opp øynene for mere musikk. Det å hevde det omvendte er jo helt utrolig. Så at spotify og wimp eksisterer tror jeg vil føre til at flere hører på musikk og flere vil høre på mere forskjellig musikk. Blir man ikke eksponert så er man ikke interesert. (vi prater ikke om kvaliteten lp og cd gir over wimp/spotify, det er bare en veldig liten og sær menighet som oss som bryr seg om. Hadde bare denne sære menigheten hørt på musikk hadde ingen kunnet utøvet denne kunstform i det hele tatt.)atledreier skrev:For min egen del har jeg aldri hørt så mye forskjellig og for meg ukjent musikk som etter at jeg fikk Spotify. Musikk jeg aldri hadde kommet på å høre på, og langt mindre betale for har jeg blitt glad i, og hører til stadighet. jeg har venner som er mye mer bevandret enn meg i musikkverdenen, og de deler spillelistene sine med meg, kommer med linker og anbefalinger, og oppfordrer til å lete selv. Hvor mange har ikke stått i en platebutikk med en ukjent CD i hånden og lurt på om det er bra greier, men lagt den tilbake siden man ikke aner ha det er? Jeg har i alle fall.