Rojohs lyttekrok: Oops, I did it again

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.037
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Rojohs lyttekrok

Spennende og fine høytalere Rojoh!
    Sett fra en som har røramper side er dette spennende lesing.
    Hva er forskjellen mellom dine og Barque versjonen?

R

Rojoh

Gjest
    Rojohs lyttekrok

emotikon skrev:
    Spennende og fine høytalere Rojoh!
    Sett fra en som har røramper side er dette spennende lesing.
    Hva er forskjellen mellom dine og Barque versjonen?
    Det er samme modell. De heter vel egentlig Barque & Consonnance M12 mkII, men jeg pleier å omtale dem som Opera. ;) Enig i at disse er spennende hva rør angår. Lettdrevne og ikke så altfor store og dominerende. De har en spillestil litt annerledes enn hva jeg er vant til fra mer tungdrevne og "normale" høyttalere. Jeg har vel ikke rukket å bli skikkelig kjent med dem enda. De er nok litt frempå og mellomtonefokuserte, så litt tålmodighet mht. elektronikk må påregnes. Dog ikke værre enn at det fungerer noenlunde greit med Hegelsettet. Kunne kanskje tenkt meg bittelitt mer nivå nedover i mellomtonen + at det kanskje blir litt diskantrikt med Hegel. Skulle være grei skuring å få til slikt med gode rørprodukter og litt rørrulling.

Mvh. Johan

R

Rojoh

Gjest
    Rojohs lyttekrok

En liten stemningsrapport fra vestkanten:

Føler meg som en liten hifianarkist for tiden, men Nait1 spiller riktig så engasjerende. Morrisey øser ut av seg her. Neste eksperiment er Nait + Sandringham. Ikke i dag dog - for langt inne i Aassariket til å bale med terminering og bæring.

Så kan jo Naim-folket si: "Hva var det vi sa!" Så kan jo jeg si: "Dere må prøve horn folkens!" ;D Spøk til side; jeg synes Hegelspillern fungerer veldig bra på Naiten.

Mvh. Johan

Vedlegg

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.924
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Rojohs lyttekrok

Du styrer på som vanlig du Johan ;D
    Godt og vite at det og dra seg ut i villmarka ikke demrer for det du virkelig brenner for ;)
    Et kjent syn, platene ligger strødd og den barnslige gleden fyrer seg opp på innsiden.

R

Rojoh

Gjest
    Rojohs lyttekrok

Har godt med plass, tid og avstand (til naboene) til å styre på nå. Herlig! ;D Savner jo litt hifigjengen sørpå - I'll be back sooner or later... :)

Mvh. Johan

R

Rojoh

Gjest
    Rojohs lyttekrok

Har vært litt stille i det siste, men man putler jo på litt sånn i smug. ;D Snekkerbod har jeg også fått meg...

Dog er en terrasse her...

...sterkt ønsket! Blir en travel sommer. :)

Mvh. Johan

Vedlegg

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    298
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Rojohs lyttekrok

Rojoh skrev:
    Så kan jo Naim-folket si: "Hva var det vi sa!" Så kan jo jeg si: "Dere må prøve horn folkens!" ;D Spøk til side; jeg synes Hegelspillern fungerer veldig bra på Naiten.

Mvh. Johan
    Gøy å se at du fremdeles er med oss (og Aass ;D)!
    Jepp, Naim gutta har ikke helt fått med seg hva de går glipp av.
    Har hørt Naim flere ganger på politisk "ukorrekte" høyttalere, og det virker som fine kombinasjoner med langt bedre dynamikk enn med de politisk riktige høyttalerne Naimistene normalt bruker.
    AN høyttalere er også et godt valg på Naim. ;)

R

Rojoh

Gjest
    Rojohs lyttekrok

Aass er nok enige i mye, ja. ;D Ofte er det de "minste" forsterkerne som virkelig spiller, og i så måte er det artig å la dem utfolde seg på høyttalere som kvitterer med ragnarokk for en sølle watt. Jeg innrømmer at det er vrient å koble bort disse lettdrevne sakene. Det er noe fabelaktig riktig med denne lettheten....

Mvh. Johan

R

Rojoh

Gjest
    Stemningsrapport fra beste(?) vestkant (AKA Rojohs lyttekrok)...:

Da var endelig de to ukene i Nederland tilbakelagt. 12-timers arbeidsdager hver bidige dag tar på. Fascinerende land, og Europort kan ta pusten fra noen og enhver. Treger som en hund på at jeg ikke hadde med kamera! Enn så spennende - hjemme er best, og ekstra hyggelig var det at sommeren meldte sin ankomst. Goodbye fabrikkpiper, oljetanker, containerkraner, åkre, løvtrær så langt øye rekker, smog og deilig utvalg i øl på supern...

Vel var det flatt, men jeg liker flatt blått best...

Så langt vest man kommer. Utsira i bakgrunnen. Kun iført shorts ligger man og dupper tenkende på Ulf Lundels store klassiker...

Lufttemperaturen er ikke helt på topp enda, så etter ca. 20 minutter trekker man bittelitt innover...

Just som Bjørn Eidsvåg synger om - på svai i le for solgangsbrisen. Deilig! Kan livet bli bedre? Det haster ikke med å fullføre terrasseprosjektet, kan man kanskje si?

Vel har man hifi som hobby, men musikkgleden avtar ikke når man forflytter seg utendørs. Stående bølger i bassen totalt fraværende. Mitt utendørs lytterom skal vanskelig matches. ;)

Radio Norge besørger musikken - finfin spilleliste: Bowie, Pink Floyd, REM, Queen, Lou Reed, Eric Clapton, Bob Marley, Simple Minds, og Dolly Parton huskes...

På tide å vende nesen (baugen) hjemover igjen. Spille litt musikk akkompagnert av kald pils vel vitende om at man har jobbet inn noen vel fortjente dager.

Deilig med litt skjærgård som beskytter mot nordsjøen. Ahhh!

Kort vei hjem (eller ut)...

Huset sees ikke her, men jeg bor litt bortgjemt (lunt og godt) der borte et sted...

Båtplassen noen hundre meter nedenfor casa Rojoh. Slipper å kjøre bil ned. 3 minutters gange er fin trim. Lenger bør det ikke være når man må bære med seg niste, termos og et par kalde...

Håper ikke denne lille avsporingen i "mitt anlegg" er for forstyrrende - jeg ble bare litt euforisk i dag :) Mer hifi-stuff om ikke så altfor lenge...

Mvh. Johan

Vedlegg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.088
    Torget vurderinger
    1
    Rojohs lyttekrok

Nei, dette er bare morsomt og trivelig.

R

Rojoh

Gjest
    Rojohs lyttekrok

Hyggelig å høre. :) Savner ofte Stavanger, men liker meg godt her hvor jeg bor nå også. Luftig er kanskje en passende beskrivelse...;D Solens tilstedeværelse driver en stakkar med vestvendt stue ut - man får gjøre det beste ut av det... Riktignok kan det både blåse og regne her vestpå; og da er det godt å ha en innehobby å bale på med.

Etter at kroppen har produsert mye solindusert vitamin D-ett-eller-annet, så avrundes kvelden med en liten norsk godbit (mens Köhn enda var med oss) ledsaget av en liten skvett Bowmore 12... Funky og groovy solnedgang fra her vestpå. :)

Naimen spiller uforskammet bra også, men det er en annen historie beregnet for regnværsdagene...

Mvh. Johan

Vedlegg

R

Rojoh

Gjest
    Det lyser igjen hos Rojoh

Aahhh! Da spiller E.A.R. 861 forsterkeren igjen. Etter lengre tid i nedtellingsmodus kontaktet jeg Cobra2 og spurte om han kunne hjelpe. Fint å ha kunnskapsrike personer i nærheten. :) Nå spiller det igjen og jeg koser meg riktig. Naim Naiten fungerte fint i ventetiden, men det ble liksom enda litt riktigere nå. Deilig!

Det skal bli riktig spennende når alt det andre stæsjet begynner å komme på plass...

Mvh. Johan

Vedlegg

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.924
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Rojohs lyttekrok

Cobra2 får det til, hva den mannen kan :D
    Så Rojoh, hvilket annet stæsj?

D

Dilla

Gjest
    Rojohs lyttekrok

Flott tråd! Livet ser ut til å være riktig så bra der vest på, kos deg! :)

R

Rojoh

Gjest
    Rojohs lyttekrok

Vermin skrev:
    Cobra2 får det til, hva den mannen kan :D
    Så Rojoh, hvilket annet stæsj?
    Basskasser, aktivt delfilter og separat effekttrinn til å drive dem. Egen tråd på DIY-hjørnet, men altså dobbelt opp av disse:

Effekttrinnet hentes i morgen. Delfilteret er under produksjon hos Phil Marchand/Marchand Elektronics.

Mvh. Johan

Vedlegg

R

Rojoh

Gjest
    Rojohs lyttekrok

Ti Kei skrev:
    Flott tråd! Livet ser ut til å være riktig så bra der vest på, kos deg! :)
    Livet er bra her på hjemtraktene mine. Dog har godværet latt høre av seg på en stund. Vel, vel...

Mvh. Johan

R

Rojoh

Gjest
    Rojohs lyttekrok

Får vel oppdatere denne tråden også, og ikke bare tråden på DIY-forumet:
    Parasound 275 ble hentet inn til tjeneste som bassforsterker. Nå er ikke delfilteret ankommet enda, så jeg kunne ikke motstå fristelsen til å prøve den Opera M12ene (som forøvrig er solg - litt synd, jeg liker dem veldig godt). Kul liten forsterker på 2*75w i 8 ohm. Tøff liten rakker som lever glade dager på så lettdrevne høyttalere som M12.

Ellers er det godvær her vestpå. Fant en fantastisk holme hvor måkene stort sett er alene. Å speide vestover mot horisonten gir sjelero...

Mvh. Johan

Vedlegg

R

Rojoh

Gjest
    Rojohs lyttekrok

En liten oppdatering i denne tråden - har drevet med litt snekring på DIY-forumet: LINK

Kjører pr. nå med Yamaha CDX-596 cdspiller inn i et Marchand XM-9 aktivt delefilter. Delefrekvens er 80 Hz/24 dB oktav. EAR 861 (hjertet i anlegget) driver Tannoy Sandringham. Basskassene består av 2 stk. SEAS 10" alubasser pr. side i trykkammer som drives av en Parasound NC-275.

Jeg kjører Yamahaen foreløpig siden den har variabelt volum ut. Hegel CDP-4 er mer enn et hakk hvassere, men må DIYe en volumkontroll først. Slik ser det altså ut i stuen for tiden...

Mvh. Johan

Vedlegg

Mute

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    9
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    0
    Rojohs lyttekrok

Har sansen! Liker hands on approach´en du har også. Mye musikk og ikke bare hiffi! Fine bilder fra sjøen også.

Høyttalerene har jeg sett på div messebilder men kjenner lite til. Hva er det for noe? :)

R

Rojoh

Gjest
    Rojohs lyttekrok

Mute skrev:
    Har sansen! Liker hands on approach´en du har også. Mye musikk og ikke bare hiffi! Fine bilder fra sjøen også.

Høyttalerene har jeg sett på div messebilder men kjenner lite til. Hva er det for noe? :)
    Hei. :)

Høyttalerne er Sandringham fra Tannoys Prestige-serie. De har en coaxialenhet hvor diskanten er montert sammen med bass/mellomtonen på 8". Relativt lettdrevne med sine 90 dB følsomhet. Jeg bruker en EAR-Yoshino 861 rørforsterker på 32 wpc klasse A til å drive dem. Høyttalerne kjennetegnes med en fabelaktig sammenheng og flyt som får frem det beste i platene jeg liker så godt. I kveld har jeg snurret Weather Report, Mahavishnu Orchestra, Sinnead O'Connor live og nå Little Feat. Ikke noe dilldall HiFi test-musikk her i gården. ;D

Hittil har jeg vært kjempefornøyd med den kombinasjonen, men mine eksperimenter med bl.a. Opera M12 med sine 97dB følsomhet og 12" bass lærte meg at EAR/Tannoy-kombinasjonen kanskje ble litt tungpustet til tross for fabelaktig bra lyd ellers. Med dette aktivt delte opplegget er det spennende ting som skjer - dog vil jeg bruke litt mer tid på lytting før jeg begynner å evaluere. Kan dog si at dette er spennende. Kjempespennende!

Et av kriteriene for at jeg skal bli fornøyd med dette delvis aktive systemet; er at jeg ikke mister noe av det jeg liker så godt med EAR/Tannoy-oppsettet. Hvis jeg kan beholde de gode egenskapene + få mer kraft, overskudd og tyngde, da er jeg veldig godt fornøyd.

Mvh. Johan

Vedlegg

Mute

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    9
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    0
    Rojohs lyttekrok

Det var Opera jeg tenkte på. Tannoy har jeg svak kjennskap til. Vurderer du bygge ht også? I såfall lukter det litt audiolense av det hele? :)

R

Rojoh

Gjest
    Rojohs lyttekrok

Operaene er spennende de også. Desverre satt jeg med to par høyttalere som jeg likte godt, men har bare bruk for et par. Meget bra dynamikk og formidler musikken med en letthet og lekenhet som er noe over hva man får med mer "baktunge" systemer. Operaene er nå solgt - ikke fordi de er dårlige, men fordi jeg synes EAR/Tannoy-kombinasjonen passer utmerket til min musikksmak/preferanse/bruk. Hadde jeg ikke gått for dette semi-aktive systemet, så hadde jeg like gjerne kjørt med Operaene da de hadde denne ubesværetheten jeg liker så godt.

Man kan jo fort få flere DIY-griller i hodet når man først er i gang. Audiolense er absolutt noe av det hotteste i så måte - om man skal bygge egne høyttalere. Blir veldig bratt læringskurve dog. Tannoy-elementene er 1. klasse, så jeg er (foreløpig) mer enn happy med en slik løsning som dette. Begynner man å DIYe et helt høyttalersystem, så har man 100 muligheter til å rote seg bort. Med Tannoyene er jeg der så godt som. ;)

Mvh. Johan

R

Rojoh

Gjest
    Rojohs lyttekrok

Låter veldig kult med litt funky musikk i alle fall...

Det virker som om trykkammer gir fin "thump" på rytmisk musikk. Dæven, dette har jeg trua på...

Jeg (t)humper (fornøyd, vel og merke) av gårde på utrangert teknologi... Samma det: Låter det bra, så låter det bra!

Mvh. Johan

Vedlegg

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.839
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Rojohs lyttekrok

Det ser veldig bra ut, Rojoh. Flink, du!

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Rojohs lyttekrok

Utrolig fett anlegg. Hvilke subber bruker du? Naiten er en perle!

room

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Antall liker
    382
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Rojohs lyttekrok

Kjempetøft! Hva med hvite griller/fronstoff på subbene. Da forsvinner de jo helt..

C

Cyber

Gjest
    Rojohs lyttekrok

65finger skrev:
    Utrolig fett anlegg. Hvilke subber bruker du? Naiten er en perle!
    Ved et øyekast ville jeg sagt 10" Seas Alu, men?

Utrolig kult hvertfall, er det Parasound som driver 4 x 10"?

R

Rojoh

Gjest
    Rojohs lyttekrok

Takk for fine tilbakemeldinger.

Jeg kan love at det var forløsende å få bært basskassene opp fra kjelleren i går og få sjekket at alt fungerte smertefritt. Jeg var faktisk så gira på å få dem på plass før jeg skal reise, at jeg fant et spann med takmaling som jeg smurte på. Mens jeg ventet på at den tørket nok til å kunne bæres, fant jeg frem det som skulle til av kabler, loddebolt, filtputer mm.

Jeg er posistivt "overrasket" over hvor bra det ser ut som helhet. Da jeg holdt på i kjelleren følte jeg at de hadde blitt altfor store (bxhxd=80 x 38,5 x 62 cm) og at det ville se helt på trynet ut. Mulig at det blir noe frontstoff senere. Har også tenkt litt på et slags spilesystem, men vet ikke om det blir for sært/vanskelig.

Det er noen Seas 10" alubasser ja (egen tråd på DIY-hjørnet). Parasounden driver dem helt ok slik jeg kan høre det. Var jo spennende å høre hvordan kassene ville fungere med den litt låste plasseringen. Trykkammer var også et nytt bekjentskap for meg. I instillingsfasen låt det sånn bobbob, men etterhvert som jeg følte jeg nærmet meg riktig nivå i forhold til Tannoyene begynte det å svinge bedre. Jeg spilte musikk til klokken 05 i natt - delvis en del høyere enn jeg gjorde før med Tannoyene alene. Litt groggy i dag, men har i det minste en god følelse for dette oppsettet.

Mvh. Johan

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Rojohs lyttekrok

Kjenner til den derre spennende kriblingen og utålmodigheten i avsluttningsfasen. Synes dette så skikkelig fint ut. Godt jobba!

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.795
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Rojohs lyttekrok

fantastisk godt jobbet, rojoh!
    savner du basstrøkk fremdeles, så må du vel legges inn for behandling.

R

Rojoh

Gjest
    Rojohs lyttekrok

Hehe, ja jeg har en tendens til å bli særdeles rastløs i slutten av slike prosjekter. Tror også at disse kassene holder rent trøkkmessig. Dro en Tower of Power-plate i går. Fungerte utrolig bra. Bassen var meget tight og hadde et vanvittig driv.

Nå blir det mer fokus på å få bedre kilde og mest mulig "rent signal" frem til Tannoyene. Fungerer likevel overraskende bra med den gamle Yamahaen, så her er det litt å gå på.

Mvh. Johan

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    18.229
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Rojohs lyttekrok

Å velge en trykkammerløsning var nok smartere enn smartest Rojoh. Hvis lyden er like bra som bildene og tråden forøvrig, så tenker jeg at du har et presist, stramt og fast basstrøkk så det holder.
    - Unødvendig å gi mere skryt enn hva andre har gjort, men jeg gjør det allikevel...... GRATULERER.

Mvh
    Jan P.

Wergeland

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Antall liker
    89
    Torget vurderinger
    1
    Rojohs lyttekrok

Wow! Det ble bra!

R

Rojoh

Gjest
    Rojohs lyttekrok

Takker for godordene. :)

Grumpy skrev:
    Å velge en trykkammerløsning var nok smartere enn smartest Rojoh. Hvis lyden er like bra som bildene og tråden forøvrig, så tenker jeg at du har et presist, stramt og fast basstrøkk så det holder.

Mvh
    Jan P.
    Jeg låste meg tidlig fast til plassering og "design", så jo mer jeg grublet, jo mer riktig fremstod trykkammerløsning som det beste i mitt tilfelle. Veldig fornøyd så langt. Går kanskje ikke dypest eller rister huset i stykker, men følger opp Tannoyene med tight og definert bass. Har alltid vært glad i anlegg som er gode på rytmikk og flyt.

Mvh. Johan

Wergeland

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Antall liker
    89
    Torget vurderinger
    1
    Rojohs lyttekrok

Har ikke helt fått med meg hvordan du har koblet dette jeg. Fyller subbene inn i bunn, eller avlaster du Tannoyene? Hva er i så fall delingsfrekvensen mellom nye subber og Sandringham?

R

Rojoh

Gjest
    Rojohs lyttekrok

Wergeland skrev:
    Har ikke helt fått med meg hvordan du har koblet dette jeg. Fyller subbene inn i bunn, eller avlaster du Tannoyene? Hva er i så fall delingsfrekvensen mellom nye subber og Sandringham?
    Jeg deler Tannoyene ved 80Hz med Marchand-delefilteret. Filteret koster 5550,- med frakt og toll inkludert. Det er ulike meninger om hva som er beste måte å koble sub + monitorHT, men jeg har alltid likt å dele monitorene aktivt. Da spiller det renere og mindre anstrengt + at integreringen som regel går smertefritt. Ulempen er at man får selve filteret i signalveien, men synes gevinsten er større enn ulempen. Marchand-filteret farger ikke veldig mye såvidt jeg hittil kan høre, og kan bestilles med enda litt bedre komponenter om ønskelig.

Mvh. Johan

BurntIsland

Æresmedlem
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    16.108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Rojohs lyttekrok

Dette ser jo veldig bra ut, regner med det spiller bra også.

R

Rojoh

Gjest
    Rojohs lyttekrok

Burnt_Island skrev:
    Dette ser jo veldig bra ut, regner med det spiller bra også.
    Litt tidlig å si noe bastant enda, og jeg får desverre ikke spilt på anlegget før om ca. 2 uker. Er i Stjørdal på reisejobb. Skal bli gøy å komme hjem med litt fri til å spille både sent og tidlig. Hører dog potensialet. Tror det vil bli markant løft å bytte ut Yamahaen med Hegelen.

Mvh. Johan

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn