Rojohs lyttekrok: Oops, I did it again

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• R

Rojoh

Gjest
    Rojohs lyttekrok

Hehe... Ja, jeg er jo litt enig i det også. ;D Min store utfordring er å få til en grei sittegruppe og en grei lytteposisjon i stuen. Den er bare på rundt 16-18m2, så jeg føler det kniper litt uansett hvordan jeg vrir og vender på det. :-\ Nå er jeg fryktelig dårlig på å visualisere møbleringssløsninger, så jeg må nesten prøve ting ut i praksis før jeg finner ut av hvordan jeg trives med plassering.

Skal ikke se bort fra at jeg sentrerer 3-seteren litt mer i rommet, og går for en løsning med en stol på hver side. Da får jeg frigjort rommet mellom høyttalerne, men jeg ønsker ikke å ha det helt tomt heller. Hmmm... Får tenke litt mer over dette. Venstreveggen er forresten i betong - ypperlig til å klistre opp en vinyldings på. Litt gøy med disse grubleriene også, da. :)

Mvh. Johan

I

ijustpop

Gjest
    Rojohs lyttekrok

Fint anlegg og en meget fin tråd Rojoh. Du beskriver lytteropplevelsene dine med en nøkternhet og ydmykhet som gjør deg til en av de mest troverdige medlemmer på hifisentralen. Lite av hallelujah-inntrykkene andre medlemmer serverer annenhver uke for så å bytte ut komponenten igjen to måneder senere.

Forstår deg slik at har slått deg til ro med høyttaler og effektforsterker nå? Hvilke planer har du for kilde og pre?

R

Rojoh

Gjest
    Rojohs lyttekrok

Wergeland skrev:
    Fint anlegg og en meget fin tråd Rojoh. Du beskriver lytteropplevelsene dine med en nøkternhet og ydmykhet som gjør deg til en av de mest troverdige medlemmer på hifisentralen. Lite av hallelujah-inntrykkene andre medlemmer serverer annenhver uke for så å bytte ut komponenten igjen to måneder senere.
    Takker for fine ord. Jo, jeg prøver vel å være bittelitt nyansert når jeg først skal beskrive hvordan jeg oppfatter ulike produkter. Nå lar jeg meg av og til rive med jeg også, men som regel danner man seg et mer nyansert bilde når man har hatt et produkt over litt tid. Det er vel sjelden at et produkt er utelukkende dårlig, eller utelukkende godt - som regel har alle produkter sine pluss og minussider.

Forstår deg slik at har slått deg til ro med høyttaler og effektforsterker nå? Hvilke planer har du for kilde og pre?
    Jeg håper da det. ;) Jeg har vel med disse produktene (Tannoy/EAR 861) kommet til et punkt/nivå hvor parameterne er jevnt over gode, og dessuten treffer de min smak rimelig bra. Selvsagt dukker det stadig opp ting og tang på bruktbørsen som får en til å skjelve litt i avtrekkerfingen - nylig kom det noen Mastersound monoblokker for salg - har hørt stereo-versjonen, og det er skikkelige gromsaker. Samme skjer vel den dagen det dukker opp noen større Tannoyer også. ;D

Nå er jeg såpass komfortabel med EARs produkter, at jeg velger å holde meg i den gaten - vel vitende om at det finnes mye annet snadder å få tak i. Da slipper man å begynne på ny med matching og slikt. Samme går for Tannoy. Når det gjelder preamp, så er det vel neppe noen stor hemmelighet: Det blir samme som jeg hadde: EAR 864. Rett og slett en meget bra preamp!

Er litt mer usikker på signalkilde(r). Jeg må oppgradere digitalkilden, og da er jeg nok på jakt etter en oppløst og nøytral spiller/DAC. Har vel blinket meg ut noen kandidater: Hegel CDP4, Stello (DAC evt. integrert), Lyngdorf CD1 + noen til som kan være verdt å sjekke ut. Må nesten få prøvd her hjemme før kjøp siden øvrig utstyr er på plass. Heldigvis har jeg mulighet til å finpusse litt med ulike rør.

Videre har 864-preampen en god innebygget RIAA, så jeg har et ønske om å få til en platespiller/skaffe litt vinyl. Er litt mer usikker på hva jeg evt. ender opp med der. Vi får se...

Disse rimelige pro-DACene får også hederlig omtale av enkelte, og siden jeg likte DEQXen (som jo er et "pro-produkt") såpass bra i oppsettet, så er det mulig at jeg prøver om disse kan være noe for meg. Det ville jo frigjort en god del kapital til vinyl hvis det fungerte så godt som enkelt hevder. Det trenger ikke være svindyrt, men det må være svinbra. ;D

Mvh. Johan

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.924
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Rojohs lyttekrok

For en vakker stue du har fått Rojoh. Jeg liker stilen du har peilet deg (tilbake/inn) på, dette ser riktig så bra ut.
    Gratulerer med kjøp av pre-en du angret på du solgte. Dette blir så bra så :)

R

Rojoh

Gjest
    Rojohs lyttekrok

Hehe... ;D Kunne jo ikke fortsette å vingle frem og tilbake. DEQX-systemet hadde nok vært spennende det også, men tror jeg skal bli fornøyd med dette. Må nok jobbe litt med alle disse småtingene, men liker det jeg hører allerede.

Mvh. Johan

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.924
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Rojohs lyttekrok

Rojoh skrev:
    Hehe... ;D Kunne jo ikke fortsette å vingle frem og tilbake. DEQX-systemet hadde nok vært spennende det også, men tror jeg skal bli fornøyd med dette. Må nok jobbe litt med alle disse småtingene, men liker det jeg hører allerede.

Mvh. Johan
    Det enkle er ofte det beste, det gir ro i kropp og sjel og vite at dette spiller musikk uten digitale digitaleizerer osv. Dog jeg må få sagt jeg er spent på hvor lenge det varer 8)

R

Rojoh

Gjest
    Rojohs lyttekrok

Denne gangen holder det, trur eg... ;D

Mvh. Johan

R

Rojoh

Gjest
    Rojohs lyttekrok

Et lite avskjedsbilde før Yamahaen pakkes ned, og stues litt bort. Da jeg kjøpte den for et par ar siden, så var den tiltenkt en svært midlertidig rolle sånn litt innimellom opp og nedgraderinger. Den har i grunn vært en fin spiller å ha for hånden. Lett å like, men i direkte sammenligning mot hvassere utstyr, måtte den finne seg i å bli avslørt.

Her er det ryddet plass for nytt, friskt blod ved siden av Dual platespilleren. Den er desverre ikke tilkoblet grunnet manglende preamp/RIAA.

Hva slags spiller er det jeg har kjøpt mon tro? En rørspiller til bruk sammen med rørforsterkerne? Logisk, eller...?

Balanserte utganger? Hmmm...

Mvh. Johan

Vedlegg

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Rojohs lyttekrok

Er ihvertfall Hegel sin fjernkontroll, hvis jeg ikke husker altfor galt.

;D 8)

MVH Johnny

R

Rojoh

Gjest
    Rojohs lyttekrok

Du er inne på noe der. :) Måtte jo ha litt tippekonkurranse på en lørdagskveld. Det er en CDP-4mkII som er ankommet.

Har nettopp koblet til, og den fungerer slik den skal. Første bud er dermed oppfulgt.

Mvh. Johan

Vedlegg

R

Rojoh

Gjest
    Rojohs lyttekrok

Da var den litt arrangerte fotoshooten overstått, og nå over til det litt mer praktiske. Jeg har for tiden ingen preamp/volumkontroll. Yamahaen hadde variabel utgang, men det har ikke Hegelen. Heldigvis er 861 effekttrinnet utstyrt med potmetre på ingangene, og ved å forsiktig justere dempingen, så kjøres Hegelen direkte inn i effekten. I mangel på passende kabling er utstyret foreløpig plassert rett på gulvet - for å få kablene til å rekke frem. Kabling er etterhvert blitt litt mer "et nødvendig onde" som jeg nødig vil bruke for mye tid og krefter på. Kommer dog til å satse på balansert fra CDP, preamp og effekttrinn da dette støttes av utstyret.

Jeg har ikke tenkt å skåne Hegelen for sleip musikk. Første plate inn er Brian Eno/Here come the warm jets fra 73. Ikke audiofilt kanskje, men representativt for tiltenkt bruk. Deretter er Paul Simon/Graceland/Boy in the bubble som settes på. En riktig spenstig åpning på kuttet, og hvis ting sitter sånn noenlunde, så dras fokuset bort fra alle lydene, og mer over mot musikkens flyt og rytmikk. Vokal kan også være bittelitt vrien på denne hvis det er noe fundamentalt galt i matchen.

Altfor tidlig å si noe enda, men det er vel slik at man nokså kjapt hører om ting drar i riktig retning sett i forhold til det man ønsker/savner fra utstyret man hadde. Jeg våger vel å mene at dette kjøpet var "riktig" for meg, og mitt system/preferanser. En oppstramming, litt mer friskhet og bedre nyanseringsevne var nok det jeg ønsket å få ved å pensjonere Yamahaen. Høres ut som om Hegelen gjør dette - men vanskelig å utdype/kvantifisere dette på et så tidlig stadium.

Full oversikt over kjøpets fornuft får jeg nok ikke før preamp og kabling er på plass. Gleder meg. Blir spennende å få hele anlegget litt mer harmonisk sammensatt.

Mvh. Johan

Vedlegg

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Rojohs lyttekrok

Meget pen spiller, vil tro at den vil gjøre jobben svært godt i riktig oppsett....

MVH Johnny

R

Rojoh

Gjest
    Rojohs lyttekrok

Jeg likte spilleren veldig godt mht. finish og design - nononsense. Høres ut som om den sklir fint inn i lag med øvrig utstyr. Det er vel det som er litt av hemmeligheten med å sette sammen et velfungerende anlegg: Å bruke tid på å bli kjent med styrker og svakheter, og på den måten sirkle seg inn på kandidater til neste oppgradering.

Må si at jeg har vært veldig i tvil på hva jeg skulle satse på, men Hegelen utpekte seg som en høyaktuell kandidat ved lesing av tester og feedback fra eiere. Da den dukket opp på bruktbørsen var det bare å slå til. Tok dog litt tid p.g.a. vingling i forhold til DEQX og den slags. DEQXen brukt som preamp/DAC gav meg likevel en viktig pekepinn på hvor jeg skulle lete etter ny signalkilde, og Hegelen har på mange måter en ærlig og "rett frem"-måte å spille på som jeg fant i DEQXen.

Mvh. Johan

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Rojohs lyttekrok

Pent Rojoh!!
    Vil tro det var en kjærkommen oppgradering på kildesiden.

Herlig tråd å følge med på!

R

Rojoh

Gjest
    Rojohs lyttekrok

Ja, det var godt å få en kilde som samsvarer mer med resten av anlegget. Nå er det bare preampen som mangler - litt slitsomt å bare ha ett volum å forholde seg til. Blir litt spenning hver gang man trykker på play. Gidder ikke å justere potmeterne for hver plate siden det er en trinnløs pot pr. kanal. ;D

Nu går det i David Bowie/Scary Monsters/Fashion. Den nye stramheten og presisjonen gjør seg godt.

Mvh. Johan

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Rojohs lyttekrok

Rojoh skrev:
    Deretter er Paul Simon/Graceland/Boy in the bubble som settes på. En riktig spenstig åpning på kuttet, og hvis ting sitter sånn noenlunde, så dras fokuset bort fra alle lydene, og mer over mot musikkens flyt og rytmikk. Vokal kan også være bittelitt vrien på denne hvis det er noe fundamentalt galt i matchen.
    Takker, hadde ikke hørt denne på en stund.
    Moro å høre at anlegget har tatt et steg videre siden forrige gjennomhøring.
    Et par av mine favoritter på den skiva er Diamonds om the soles of her shoes og Homeless.
    Glemmer ikke spesielt Homeless på anlegget til LMC for noen år tilbake. :eek:

Drivet i låta er i fokus her også Rojoh, og jeg vil tro anlegget må tippe betraktelig feil vei om det skal gå galt på vokal her?

R

Rojoh

Gjest
    Rojohs lyttekrok

Graceland på store hornhøyttalere er nok spesielt, vil jeg tro. Vokalen på platen er ikke spesielt vrien, men på de to sangene du trekker frem, kan det kanskje skjære seg hvis man har kommet skjevt ut. Fint å ha noen spor for å kunne ta en hurtigsjekk om ting sitter sånn noenlunde. At platen rent musikalsk står støtt på egne ben, er en fin ting sammenlignet med de mer typiske platene man gjerne bruker under uttesting o.l.

Mvh. Johan

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Rojohs lyttekrok

Prøv Hans Theessink's Slow Train, den er en slags blues-graceland ;)
    Jævli kul plate faktisk!

R

Rojoh

Gjest
    Rojohs lyttekrok

Kanskje på tide med en liten oppdatering? Har nå flyttet ut av leiligheten i Stavanger, og midlertidig inn i barndomshjemmet i påvente av huskjøp på Karmøy. Selvsagt vemodig å flytte, men av og til må man ta noen valg...

Litt spennende å se hvordan nytt lytterom ville fungere, men det gikk stort sett veldig greit. I tillegg er det ankommet en gammel kjenning: EAR 864 preamp/RIAA.

Etter å ha kjørt Hegel-spilleren direkte inn i effekttrinn via potmetre (ett for hver kanal), var det deilig å ha en skikkelig volumkontroll igjen. Nå fungerte denne passive driften lydmessig meget bra, og jeg var spent på hva som ville skje når preampen kom inn i lydkjeden igjen. Måtte fikle litt med rør, men med Siemens CCA ble det slett ikke værst. Ok, kanskje ikke helt som før, men jeg tør vel påstå at nytt rom + ny pre bringer meg 96% av den lyden jeg var blitt så fortrolig med - kanskje ikke så hakkande gale med tanke på forbedret betjeningskomfort, og mulighet for platespiller.

Nå er på mange måter anleggsløypen fullført - skulle jeg på nytt la meg friste til oppgraderinger, så virker f.eks. Glenair 15 som et naturlig steg å ta. Dog er ikke savnet prekært, og det er andre ting som frister like mye m.h.t. prioriteringer o.l. Godt mulig at det med tid og stunder dukker en platespiller opp, men ikke før ny bopel og båt er på plass. (Får bare håpe at jeg får råd til alt...).

Nå føler jeg selv at jeg har vært disiplinert, og kjøpt anlegget i etapper etterhvert som økonomien har tillatt det. Videre har jeg hatt en "klar" plan med hvilke komponenter som skulle hankes inn. Føles nesten litt underlig å ha fått på plass dette anlegget - stort sett alle mine andre anlegg har vært mer preget av impulskjøp, og hurtige kjøp uten et klart bilde av hvordan anlegget til slutt skulle se ut.

Kommer nok til å roe ned hifi-nerven litt nå, og heller bruke penger på bensin til båten, grillpølser og skjærgårdspils (eller var det pils i skjærgården?) :)

Mvh. Johan

Vedlegg

R

Rojoh

Gjest
    Rojohs lyttekrok

Da har sommeren nesten passert, og litt hifi har det faktisk blitt mellom solskinnsdagene. En kamerat fikk byttet sine (Barque &) Consonnance M12 høyttalere da finishen/lakken hadde en feil. Plutselig var det to sett M12 i distriktet, og før disse skulle returneres til Arild/Hifi-Guiden fikk jeg prøvd dem litt ut hjemme hos meg.

Vi snakker om relativt voksne høyttalere her: 93x42x45/HxBxD, 35kg. Alt skulle tyde på at dette er rørmat: 8 ohm, 97dB. Videre snakker vi om en to-veis konstruksjon bestykket med 12" papirkon + 51mm titandome diskant i et voksent horn på toppen av basskassen. Med såpass voksen diskantløsning har man klart å strekke delefrekvens ned til 1kHz.

Tok et par bilder i nattens mulm og mørke. Ikke så veldig gode bilder, og finishen på akkurat dette paret trenger strengt tatt heller ikke å high-lightes.

Skal ikke prøve meg på noen fullverdig hifianmeldelse, men noen inntrykk sitter jeg da igjen med etter å ha spilt litt på disse i et par uker. Det første jeg bet meg merke i var nok at her var det mer headroom enn på mine mindre Tannoyer. På lavt/vanlig volum låter det veldig ustresset og ukomprimert. Litt som å kjøre i 70 km/t i 5te gir på flat vei. 12"eren klarer å flytte litt luft, men kanskje særlig oppover hvor diskanthornet overtar, er det mye å gå på før ting ramler sammen. Kanskje ikke så overraskende da at gjennomsnittlig lydtrykk var noe høyere med disse, enn med mine Tannoyer.

Jeg har all grunn til å tro at disse høyttalerne lar seg drive av ganske moderate rørforsterkere. Min 30-watter holder i lange baner til mitt behov. Har også hørt dem på 211-baserte SET monotrinn på 25wpc. Vil tro at en "10-watter" vil holde for de fleste med mindre man virkelig liker headbanging.

Så; hva slags lyd/klang/prioriteringer får man med M12? Man får iallefall en god porsjon dynamikk og trøkk. I større grad enn på "vanlige" høyttalere føler man at lyden av transienter kommer helt frem. Har man hørt ekte instrumenter på nært hold, så vet man at det høres ganske brutalt ut, og litt av denne brutaliteten finner man igjen på M12. M.a.o. låter det ikke alltid behagelig og neddysset ut.

En 12" er tross alt ikke allverdens, og jeg synes at M12 ligner litt på f.eks. Hammerne jeg hadde i bassen. De var også bestykket med en 12" pappmembran i ganske voksent volum. Tuningen virker også å være litt i samme gate - litt forsiktig og slank i bunn. Dette er muligens en god ting da det muligens kler klangen fra mindre rørforsterkere godt, og ikke minst blir det muligens litt enklere å plassere høyttalerne i normale lytterom uten å måtte dra høyttalerne laaangt ut fra bak/sidevegger.

Jeg liker bass/nedre mellomtonegjengivelsen godt i disse M12ene, men det er helt klart diskanten/mellomtonen (gitt delefrekvens 1kHz) som er rosinen i pølsen. Etter å ha hørt hvor uanstrengt og fritt diskanthornet spiller, så fremstår i enda større grad den sedvanlige 1" flushmonterte domen som et middelmådig alternativ. Man slipper også det ofte forekommende "stresset" i 2-3 kHz-området som jeg ofte har hørt i mer ordinære høyttalere. Vokal låter rett og slett mer ekte ut gitt mindre kompresjon. Jeg sitter også med en følelse av at M12s diskantløsning slipper frem mer info fra platen i nedre del av arbeidsområdet vs. en tradisjonell løsning hvor en 5-6,5" har den jobben.

Tror jeg dropper for mange vurderinger av ting som perspektiv og luft. Ikke betyr dette så mye for meg lenger, og det er heller ikke disse ting M12 er laget for å konkurrere med. Dog; skru litt opp, og man fornemmer at opptaket er "nært" ( i motsetning til "distansert"). Jeg nevnte også at diskanthornet generelt er godt mht. å få frem detaljer: Akustisk klang fra opptaket slipper m.a.o. gjennom, og evner å skape litt romfølelse.

Er man liebhaver til nøytralitet og snorrett frekvensrespons, så virker kanskje ikke M12 å være benchmark. Man sitter med en ørliten følelse av at enkelte ting fremheves litt, og andre ting kommer litt i bakgrunn. Jeg vil likevel presisere at dette for egen del ikke har vært særlig sjenerende, og mer noe man dveler over når man f.eks. skal skrive/vurdere/analysere slik jeg nå gjør. Når jeg sitter i godstolen med favorittmusikken i spilleren, da er ikke dette noe jeg har hengt meg særlig opp i. Mine Tannoyer er dog litt hvassere på dette med å skape en følelse av helhet; at hele lydbildet er sammensmeltet og sammenhengende.

En liten oppsummering til slutt: Jeg har kost meg meget med B&C M12. I større grad enn tidligere har min musikk blitt presentert med kraft, dynamikk og frihet. Såpass befriende var det; at jeg har måttet vurdere mine Tannoyers fremtid i anlegget. At jeg fortsatt velger å beholde Tannoyene har litt med at jeg liker pærer bedre enn epler. Likevel innrømmes at jeg kommer til å savne en god del av M12s attributter. Sitter vel med en følelse av at M12 kanskje ligger litt mer i Klipsch-land enn Tannoy-land rent klangmessig, og at her vil det være en del smak & behag ute å gå. At M12 kommer i en ganske så tiltalende innpakning er også noe som må tas i betraktning. (Jeg har sett hvordan en plettfri finish på M12 ser ut, og de er bare lekre).

Mvh. Johan

Vedlegg

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.924
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Rojohs lyttekrok

Flott beskrevet Rojoh, disse så ut til og være flotte høytalere. :)

R

Rojoh

Gjest
    Rojohs lyttekrok

Ja, høyttalerne er faktisk ganske flotte å se til. Ikke så altfor dominerende visuelt heller p.g.a. det kurvede kabinettet og den to-delte løsningen. Absolutt et interessant alternativ i høyttalerjungelen imho.

Mvh. Johan

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.185
    Torget vurderinger
    6
    Rojohs lyttekrok

Takker for interessante lytteinntrykk Rojoh. Hyggelig å se at du koser deg med hifi igjen. M12 var et nytt bekjentskap, og jeg har på følelsen at flere kanskje vil få opp øynene for disse etter hva du beskriver. Hvor er platespilleren? Nå når du har fått deg kvalitetsriaa igjen, burde den vel ha en naturlig plass i anlegget?

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.923
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Rojohs lyttekrok

Tusen hjertelig takk for den flotte beskrivelsen!
    De høyttalerne ser unektelig meget kule ut. Og de ser jo ut som noen skikkelig dynamiske j*vler også ;)
    JEg har ihvertfall fått øynene opp for gode "wattfattige" forsterkere og lettdrevne høyttalere. 2x15W på høyttalere med 102db 8ohm rocker. 15" elementene sparker godt i fra seg kan man si. :)
    Jeg kunne godt tenkt meg å høre de beistene du har hjemme nå!!

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.826
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Rojohs lyttekrok

Glimrende beskrivelse, Rojoh. Jeg er så enig så enig i dine betraktninger om "høyttalere flests" oppførsel i ørets mest følsomme område.

R

Rojoh

Gjest
    Rojohs lyttekrok

gut_man skrev:
    Takker for interessante lytteinntrykk Rojoh. Hyggelig å se at du koser deg med hifi igjen. M12 var et nytt bekjentskap, og jeg har på følelsen at flere kanskje vil få opp øynene for disse etter hva du beskriver. Hvor er platespilleren? Nå når du har fått deg kvalitetsriaa igjen, burde den vel ha en naturlig plass i anlegget?
    Vi får se hva som skjer med platespiller etterhvert. ;) Litt godt å vite at muligheten er tilstede dog.

Mvh. Johan

R

Rojoh

Gjest
    Rojohs lyttekrok

FallenA skrev:
    Tusen hjertelig takk for den flotte beskrivelsen!
    De høyttalerne ser unektelig meget kule ut. Og de ser jo ut som noen skikkelig dynamiske j*vler også ;)
    JEg har ihvertfall fått øynene opp for gode "wattfattige" forsterkere og lettdrevne høyttalere. 2x15W på høyttalere med 102db 8ohm rocker. 15" elementene sparker godt i fra seg kan man si. :)
    Jeg kunne godt tenkt meg å høre de beistene du har hjemme nå!!
    Liker man Klipsch, så tror jeg man liker disse også - og det sier jeg uten å ha hørt disse Heritage-høyttalerne fra Klipsch. ;D Bygget litt over samme lest?

Mvh. Johan

R

Rojoh

Gjest
    Rojohs lyttekrok

Valentino skrev:
    Glimrende beskrivelse, Rojoh. Jeg er så enig så enig i dine betraktninger om "høyttalere flests" oppførsel i ørets mest følsomme område.
    Jeg er nok blitt litt mer var ovenfor diskant, og dens kvalitet i det siste. Ikke at jeg egentlig har reagert negativt på konvensjonelle 1" løsninger tidligere - kanskje mer det at jeg nå har hørt ting/løsninger som jeg synes er enda bedre? Godt mulig at mye klassisk på reportoiret setter et mer kritisk søkelys på slike ting? :)

Mvh. Johan

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.294
    Torget vurderinger
    4
    Rojohs lyttekrok

Virker som en spennende høytaler ja!

R

Rojoh

Gjest
    Rojohs lyttekrok

Ja, nå lytter jeg febrilsk etter rare ulyder og sære fenomener for om mulig å kvitte meg med byttetanker og lignende. Noe farging/særtrekk er det, men føler p.t. ikke at det er sjenerende. Helt klart at spillestil/presentasjonsmåte er noe forskjellig fra mine nåværende Tannoyer, men hva liker man best? ..må slutte å låne hjem utstyr! ;) Helt klart en slik "you win some, and you loose some"-greie. Jeg registrerer at jeg ikke har vært overivrig etter å koble Tannoyene tilbake, og det er jo et tegn i seg selv. Større Tannoyer er dog en opsjon, og kanskje en vinnvinnting? Skal se om jeg ikke får testet ut EAR effekttrinnet på Glenair 15 om ikke så lenge.

Mvh. Johan

ELEL6200

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Antall liker
    118
    Rojohs lyttekrok

Hei Rojoh. M12 spiller som du påpeker meget bra i likhet med dine egne Sandringhamer. Dynamikk, åpenhet, livefeeling er noen av M12 styrker, mens Tannoyene dine kanskje er litt mer anonyme og "brifer" ikke så mye med sine kvaliteter.
    Hva er det som gjør at du vil prøve større Tannoyer? Er du ute etter å få det samme trøkket som M12, men også bevare "sømløsheten" til Tannoy?

Jeg lurer forresten på om jeg skal selge alt HIFI utstyret mitt, og da blir det bla noen strøkne Tannoy Glenair 15 til salgs :)

Lf

R

Rojoh

Gjest
    Rojohs lyttekrok

ELEL6200 skrev:
    Hei Rojoh. M12 spiller som du påpeker meget bra i likhet med dine egne Sandringhamer. Dynamikk, åpenhet, livefeeling er noen av M12 styrker, mens Tannoyene dine kanskje er litt mer anonyme og "brifer" ikke så mye med sine kvaliteter.
    Hva er det som gjør at du vil prøve større Tannoyer? Er du ute etter å få det samme trøkket som M12, men også bevare "sømløsheten" til Tannoy?
    Sant å si, så vet jeg vel kanskje ikke helt hva jeg vil. ;D Alltid artig med noe nytt. For lyttegledens del, så duger både Sandringham og M12 - d.v.s. hvis man klarer å ikke bli for parameterfokusert.

Jeg lurer forresten på om jeg skal selge alt HIFI utstyret mitt, og da blir det bla noen strøkne Tannoy Glenair 15 til salgs :)

Lf
    Hmmm, kanskje ikke dumt det heller. Du har jo fortsatt Amphionene. Spiller musikk så det holder de også. Får ta en tur på besøk snart. :)

Mvh. Johan

ELEL6200

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Antall liker
    118
    Rojohs lyttekrok

Johan du er alltid velkommen til rommet ditt her i Stavanger :)
    Når jeg nå vurderer å selge, så gjelder det alt utstyret mitt. Som du påpeker spiller Argon2 meget underholdende, men fargen og utseende passer ikke helt sammen med møbleringen og fargene i stua. Drømmen min hadde vært å ha Glenairene i stua nede, men de blir nok litt store for min fantastiske samboer. Jeg har enda ikke bestemt meg endelig for å selge Glenairene, da jeg er redd for å angre :-\ Og jeg kan jo forsatt kose meg med dem i min egen lille HIFI stue. om jeg bestemmer meg for å beholde dem :)

Lf

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.923
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Rojohs lyttekrok

Er det sånn og forstå at du planlegger å bytte ut Tannoy med M12? ;)

R

Rojoh

Gjest
    Rojohs lyttekrok

Ja, nå skal jeg leve med M12 en stund fremover. Er usikker på hvor klokt det er, men det skader ikke å prøve. M12ene har sine kvaliteter de også. Blir nok litt dilling med rørrulling og denslags fremover.

Mvh. Johan

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.923
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Rojohs lyttekrok

Det blir spennende å høre om utviklingen :)
    Rør, og horn er avhengighetsdannende! (men det har du vel oppdaget allerede ;))
    Nå mangler du bare en platespiller ;) (supert riaa har du jo)

R

Rojoh

Gjest
    Rojohs lyttekrok

Til tross for advarsel i rødt om at tråden er steingammal, så føler jeg det er på tide å skrive litt igjen. Gidder ikke å starte en en ny. ;D Har ikke skrevet så mye om anlegget (unntatt i Tannoy-tråden) i det siste.

Jeg har nå kommet meg inn i nytt hus, og alt dette har nok vært (et kjærkomment) avbrekk fra hifihysterien. Dog har selvsagt utstyr blitt bært frem og tilbake for å finne frem til et gunstig skjæringspunkt mellom funksjonalitet og lyd.

Jeg har heller ikke følt veldig behov for å utbrodere dette med anlegg noe særlig. Har kjørt Hegel H200, CDP-4 og Sandringham i stuen en tid nå. EAR 861 effekttrinnet har enda ikke blitt levert til reperasjon. Trolig skyldes det en generell fornøydhet over Hegelcomboens innsats. Dog skal det innrømmes at jeg ser frem til å få den tilbake i drift - tror den vil spille kanon i det nye lytterommet.

Apropos lytterom: Jeg har jo litt stæsj til overs og har lenge hatt litt planer om et slags "kontor" med PC, sirlig uorganiserte regninger, TV/film og litt musikk oppe på loftet. Derfor...

Hva skal man si? Nææh, det dropper vi. Skjønner nå frustrasjonen til mange hifi-entusiaster hvis en må slite med slikt rom. Skikkelig boooom i bassen. Selvsagt kunne jeg kledd veggene med Rockwool og madrasser, men det får være grenser! Får lempe inn noe billig ræl etterhvert. Mer fortjener rommet ikke.

Så var det på an igjen med bæring ned trappene. :eek: :eek: Hadde ikke tenkt å bli svett i dag, men jammensann...
    Kunne ikke dy meg for å prøve ut Operanene ned i stuen. De har stått godt bortgjemt i kjelleren hos mine foreldre en god stund nå. Jeg er godt fornøyd med lyden (akustikken) i stuen. Kanskje Operanene ville fungere veldig bra her? Desverre hadde jeg jo bare Hegelkomboen å ty til. Dette må da gå til helvete? Hegel + sånne horngreier som er laget for sarte 300B-greier!

Nå skal jeg ikke skrike "eureka" her, men det låter da slett ikke så altfor ille. ??? Ble faktisk litt overasket over at det faktisk låter sånn noenlunde. Her hører jeg nok også hvor Sandringhamene kommer til kort: Guffet godt opp, og her viser det seg at size does matter.

Veien videre? Jeg blir mer forvirret etterhvert som årene går. Skjønner mindre og mindre hva lyd angår. ;D

Mvh. Johan

Vedlegg

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.924
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Rojohs lyttekrok

Den nye stua di ser kjempeflott ut Rojoh. Gratulerer med nytt hus, ny forsterker, og kule kabler som matcher askebegeret ;D

JE

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    52
    Rojohs lyttekrok

Gratulerer med nytt hus og rom., har selv M12 og har de i et mye mindre rom, 10m3 .i ei betong boligblokk.ikke mye boombass.men det er dempet med mye bøker og hyller.Som forsterkere til disse bruker jeg 2x 9 watt 300b og innimellom Chord SPM 1400b disse er på 400 watt hver.Spiller rimlig bra begge deler så de M12 tåler litt av hvert.Morsomt å se flere av disse ht.Så om du har noen bokhyller og bøker så ville jeg anbefale å prøve det, før dyre absorbenter.

Jan Erik

R

Rojoh

Gjest
    Rojohs lyttekrok

Vermin skrev:
    Den nye stua di ser kjempeflott ut Rojoh. Gratulerer med nytt hus, ny forsterker, og kule kabler som matcher askebegeret ;D
    Elektrikern har alltid en passende kabelstubb liggende. ;D Som regel passer ikke termineringene når man skal bytte høyttalere fort og gæli.

JE skrev:
    Gratulerer med nytt hus og rom., har selv M12 og har de i et mye mindre rom, 10m3 .i ei betong boligblokk.ikke mye boombass.men det er dempet med mye bøker og hyller.Som forsterkere til disse bruker jeg 2x 9 watt 300b og innimellom Chord SPM 1400b disse er på 400 watt hver.Spiller rimlig bra begge deler så de M12 tåler litt av hvert.Morsomt å se flere av disse ht.Så om du har noen bokhyller og bøker så ville jeg anbefale å prøve det, før dyre absorbenter.

Jan Erik
    Du har sikkert rett i at litt mer hyller/møbler ville forbedret akustikken noe. Dog låter det såpass mye bedre nede i stuen, at jeg ikke er fristet til å legge for mye energi i loftanlegget. M12ene har noen kvaliteter som er lett å like. Hegelsettet er nok ikke like gunstig match som EAR-effekttrinnet. Jeg får ta og spille litt på M12ene i stuen. Høres bra ut så langt (gitt ikke optimal tonalitet med Hegel).

Mvh. Johan

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn