Rojohs lyttekrok: Oops, I did it again

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.037
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Rojohs lyttekrok

Rojoh skrev:
    Hehe, ja jeg har en tendens til å bli særdeles rastløs i slutten av slike prosjekter. Tror også at disse kassene holder rent trøkkmessig. Dro en Tower of Power-plate i går. Fungerte utrolig bra. Bassen var meget tight og hadde et vanvittig driv.

Nå blir det mer fokus på å få bedre kilde og mest mulig "rent signal" frem til Tannoyene. Fungerer likevel overraskende bra med den gamle Yamahaen, så her er det litt å gå på.

Mvh. Johan
    Bra jobba Johan!

Og hvis disse bassenhetene du har til sammen, henger følge med bassingen i TOP- er jeg skikkelig imponert.

R

Rojoh

Gjest
    Rojohs lyttekrok

Jeg hørte iallefall bassganger jeg ikke har lagt merke til på TOP. Utrolig bra spilling! Bassen virker å være nokså tight og kontant i systemet. Litt mer fininnstilling og opsjon påbedre kilde gjør meg optimistisk på vegne av systemet.

Mvh. Johan

R

Rojoh

Gjest
    Rojohs lyttekrok

Kanskje en liten oppdatering? Vel, har nå lyttet noen dager på oppsettet. Det er nok enda litt for tidlig til å hoppe ut i de store beskrivelser. Senest i går tenkte jeg at nå var jeg nær riktig nivå, men har i løpet av dagen dempet basskassene med nesten 3 dB. Tydlig at ørene ikke er helt på flaggermusnivå enda. ;D Rart med det; noen plater låt kult med litt ekstra bunndrag. Andre ble "bare" lavfrekvent bråk. Nå tror jeg jeg nærmer meg riktig nivå, men må nok bruke enda litt mer tid (og mer platespilling) før det sitter. Håper iallefall ikke at jeg må skru veldig mye ned - blir litt teit med så store kasser som nesten ikke gjør noe... :eek:

Neida, dette må ikke tolkes som om det ikke er forskjell. Faktisk finner jeg det vrient å sammeligne før og etter, da det på mange måter er "ny lyd" i forhold til den gamle. Bedre blir det ikke av at det er Yamahaen som spiller - har ikke allverdens erfaring med den på EAR/Tannoy. Vet bare at det er relativt stor forskjell.

Noe kan jeg likevel ane konturene av: Seas-kassene går dypere. Ingen tvil om det. Renere spiller de også. Tror ikke plassering/rom er veldig galt heller. Det var andre boller da jeg prøvde Operaene oppe på loftet. Tok vel ca. 1/2 minutt for å skjønne at det var bærtur og at det bare var å bære dem ned igjen.

Tror jeg liker måten bassen spiller på også. Til tross for litt innledende utfordringer med nivå og sammenheng, så hører man at bassen er ganske stram og kontant. Slaget i stortromma fremstår tydligere og mer definert enn tidligere.

Låter også friskere oppover - i betydningen at det virker som om det flyter litt lettere og mindre anstrengt. Det kanskje viktigste spørsmålet for mange er nok hvor godt filteret er. Litt tidlig å si enda siden Yamahaen er kilde. Hvis jeg skal komme med tidligsynsing: Det synes å være ganske gjennomsiktig. Noen små spor etterlater det seg nok gitt at jeg har kjørt direkte i effekttrinn tidligere. Siden totallyden forandrer seg såpass mye som den gjør, er det vanskelig å plassere alle forandringene på riktig sted. Jeg sover likevel godt - høres ikke ut som om det degraderer signalet noe mer enn en ålreit preamp ville gjort. Altså: Det er ganske lett å høre hva som skjer av positiv art og mindre lett å henge seg opp i evt. negative følger. Dog: Mer presis tilbakemelding derom får komme senere.

Jeg er uansett ganske overbevist om at dette prosjektet er fornuftig. Hvis vi ser på kostnader føreløpig, så snakker vi om ca. 19000,- (verktøy ikke inkludert). Høres jo mye ut i første omgang, men jeg tenker: "Hva annet til den sum penger i anlegget ville vært mer fornuftig?" Det vet jeg ærlig talt ikke. Hegelen er såpass god, at å legge 19kkr i kilde antagelig ikke ville bydd på noen revolusjon. Større Tannoyer (som jeg har lyst på) koster mer enn 19kkr i mellomlegg. EARen er god nok. Har ikke lyst på noe annet. Å bygge om hele anlegget gidder jeg heller ikke. Ikke ser jeg vitsen heller når jeg egentlig er rimelig godt fornøyd i utgangspunket. Så mja, jeg tror de 19kkr var en ok investering. I tillegg kommer gleden av å ha planlagt og laget sin egen vri. :)

Mvh. Johan

Vedlegg

R

Rojoh

Gjest
    Rojohs lyttekrok

Hva i huleste gjør jeg her midt på natten? Skulle ikke jeg vært i seng for lenge siden? Jo, det hadde nok vært fornuftig i normale tilfeller. Likevel regner jeg med at flere har opplevd at anlegget, nyanskaffelser og begeistring har holdt en våken. (Ikke så farlig er det heller; har friuke uten alvorlige forpliktelser).

Nå har jeg vært litt tilbakeholden med inntrykk fra mitt "nye" anlegg. Jeg er klar over at det er småting som vil gi ytterligere forandringer og forbedringer på enkelte områder fremover, men inntrykkene er nå såpass klare at man iallefall kan konkludere om man er på rett vei eller ikke.

Jeg har nevnt det tidligere at det er litt plunder å justere riktig nivå mellom high-pass og low-pass. For mye eller for lite vil ødelegge ganske mye. I kveld krøp jeg til korset og satte på:...............................The Wall!

Jeg har jo tidligere hatt (personlig?) suksess med aktivt delt sub + sat, og da var dette albumet flittig i spilleren. Påstanden fra dengang holder enda: Sitter bassen på The Wall, da er du ferdig kalibrert! Det skal være uhyre tight. Drama. Enten det er strykere, Masons tilslag eller Waters slepne spill - dette albumet er mixet 100%. Fucker anlegget dette, så er det anlegget og ikke platen det er noe galt med! Verdict? -0,2dB på low-pass. 8) Sånn ja.........

Det er med ikke rent lite frykt jeg nå så smått begynner å meddele lydinntrykk. Hot topic! Jeg regner likevel med at oppegående hfsere blir litt snurt om jeg bare forteller om hvilken lakk jeg har tenkt å bruke som finish? Eller henviser til simulert kurve av basselementet i aktuelle kasse? (Ok, hvis noen tenner på slikt, så er bassene simulert i WinIsd på DIY-hjørnet ;D)

Hvordan skal man beskrive lytteinntrykk da? Skal jeg innrømme at jeg bare har spilt Jim Reeves på anlegget og at jeg syntes bassen var fin? Nana Mouskouri anyone? Næææi, røffere ting må til. Rush kanskje? Ja, Moving Pictures albumet er verdig.

Sitter det? Hvem som helst kan avspille Rush på anlegget. Spørsmålet er: Hvor tøft er det? Hvor tungt og tight er det? For Seas-bassene i samspill med Tannoy Sandringham er svaret: Lekende.

Så; hva er Rojohs bedømmelse av selve basskvaliteten? Meget bra. Langt fra overdrevent svulstig - passe tyngde med bra snert*. Integrerer bra i rommet. Null (veldig lite) bulder og brak ala hva man kan lese om på AV-Forum. Følger musikken med denslags letthet som man ofte har en negativ fornemmelse av at mangler på mindre dugende høyttalere. Går dypt nok til at jeg måtte stoppe spilleren på Toto/Mindfields for å dobbelsjekke om det var platen eller noe utenfor som lagde noe dypfrekvent ett-eller-annet... Noe en stativhøyttaler med 6,5 aldri vil være i nærheten av, men med en fart og presisjon som hadde passet enhver stativhøyttaler med respekt for seg selv. Tuller jeg nå? Nope! It's all about implementation guys!

Små fulltoner? Ørten bassrefleksbeist stuet i hjørnet? Come on....

*Noen vil sikkert kverulere over bruk av ordet "snert" i bassen. Hva skal man si? Det motsatte av at stortrommeanslag høres ut som et vedvarende skred av Sakkosekker på vei ned en dalside?

Mvh. Johan

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.163
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    76
    Rojohs lyttekrok

O herlige...Tom Sawyer med MYYYYYE bass!!! 8)
    Blir nok aldri (for) gammel ;D

Arne K

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.294
    Torget vurderinger
    4
    Rojohs lyttekrok

Kjekt at det funker (for det gjør det som oftest når man sitter oppe og hører på musikk kl 0445 ;D)

Med noe hvitt fronttrekk blir det hele ekstra ultrasuperlekkert (for å bruke et moderat hifijournalistuttrykk).

klingon

Medlem
    Ble medlem
    06.06.2007
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Rojohs lyttekrok

Oi, så lekkert kan tenke meg det løter knall også ja. Er selv på jakt etter stuevennlig møbel som ikke gjør skam på anlegg. Hvor har du kjøpt det fine hvite der?

R

Rojoh

Gjest
    Rojohs lyttekrok

Cobra2 skrev:
    O herlige...Tom Sawyer med MYYYYYE bass!!! 8)
    Blir nok aldri (for) gammel ;D
    Hehe. Kanskje ikke veldig mye dypbass på den platen, men duverden hvor gøy det er å gi på litt med Tom Sawyer når høyttalerne kan levere ren mellombass og litt nivå i bunn. Antar at det ikke akkurat er taffelvolum fra Altecene når denne platen dras frem. ;D

kjoenik skrev:
    Kjekt at det funker (for det gjør det som oftest når man sitter oppe og hører på musikk kl 0445 ;D)

Med noe hvitt fronttrekk blir det hele ekstra ultrasuperlekkert (for å bruke et moderat hifijournalistuttrykk).
    Det blir nok vurdert om stofftrekk skal prøves senere når kassene er helt ferdige. I mellomtiden synes jeg disse alubassene er pene å se på. ;) Det ble veldig sent i går/i dag - først søt kløe og deretter mørbanket og uggen. Flere inntrykk kommer når legemet har restituert seg.

klingon skrev:
    Oi, så lekkert kan tenke meg det løter knall også ja. Er selv på jakt etter stuevennlig møbel som ikke gjør skam på anlegg. Hvor har du kjøpt det fine hvite der?
    Racket er kjøpt på Ikea. Du finner det og andre moduler i "Bestå"-serien. Enkelt og rent.

Mvh. Johan

klingon

Medlem
    Ble medlem
    06.06.2007
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Rojohs lyttekrok

klingon skrev:
    Racket er kjøpt på Ikea. Du finner det og andre moduler i "Bestå"-serien. Enkelt og rent.

Mvh. Johan
    [/quote]

Takk. Får sjekke ut Ikea da, høy WAF faktor er litt kritisk om dagen. Overasket fruen med en Pioneer 50" og denne var selvsagt hjertelig velkommen (kremt), men den passet desverre IKKE til det racket som har prydet stuen til nå. (give and take) He he ;) Ser jo ut som solide saker også.

R

Rojoh

Gjest
    Rojohs lyttekrok

klingon skrev:
    Takk. Får sjekke ut Ikea da, høy WAF faktor er litt kritisk om dagen. Overasket fruen med en Pioneer 50" og denne var selvsagt hjertelig velkommen (kremt), men den passet desverre IKKE til det racket som har prydet stuen til nå. (give and take) He he ;) Ser jo ut som solide saker også.
    Bestå-racket er nok litt lettvekt med nokså lette sponplater med lav tetthet, men tror det er stødig nok. Ikke noe problem med ca. 50 kg hifi-utstyr iallefall.

Ellers: Tok en rundt med skrujern på skruene som holder elementene. Ikke rent lite slark, gitt... Jeg dro nok ikke allverdens til da jeg festet dem første gang heller, men det ble en liten påminnelse. Ekstra viktig når man kjører trykkammer. Blir nok overgang til bolt og islagsmutter så snart jeg finner passe lange sorteumbracobolter. Mener å ha hørt litt opprenskning i bassgjengivelsen - nok om det. Bare huske å sjekke med jevne mellomrom.

Fortsatt fornøyd. Forventningene er oversteget. (Vi snakker jo om DIY her). Føler jeg har sagt nok om selve bassen foreløpig. Den er kort fortalt stram, ren og definert. Mellombassen er veldig flott. Integrerer helt fint. Som Tannoyist er man jo litt opptatt av sammenheng.

Kanskje like interessant å legge merke til andre forandringer? Mener helt klart at å kutte dypbassfrekvensene fra EARen og Tannoyene har gitt renere lyd også i arbeidsområdet til 8" i Sandringham. Det synes også å være mer overskudd/uanstrengthet. Jeg spiller definitivt litt høyere nå enn tidligere. Ekstra uvant er det at nå er det drag nesten hele veien ned. Jeg har ikke målt, men vi har nok respons et stykke ned på 20-tallet.

Å kjøre med slik aktiv drift og øket frekvensomfang/redusert forvrengning tenker jeg gir to, tre utslag:
    - Musikken flyter lettere og oppleves mer givende på lavt volum. Stortrommeslag og den lave enden av bassgitar høres tydlig og definert selv om man har taffelvolum - dette er jo viktig for opplevet rytme.
    - Det er lettere og mer moro å spille høyt. (Så høyt at man etter lang økt faktisk har belastet hørselen - være litt obs!)
    - Rommet fylles bedre. Jeg sitter ofte i andre enden av stuen, og den økte orken i anlegget gjør fjernfelt mer givende.

Fortsatt ingen betenkligheter med delefilterets transparens. Intet sus eller brum. Opplever ikke plagsom tilsløring. Låter faktisk overraskende rent gitt at det Yamahaen som er kilde. Savner ikke "klangfarge".

Mvh. Johan

R

RoDa

Gjest
    Rojohs lyttekrok

Fint prosjekt dette Rojoh!!

Et par spørsmål til opplevelsen og musikken før og etter.

Spiller du nå plater som du ikke likte tidligere?
    Er det en mer avslappet måte å høre musikk på nå, hifi får være hifi liksom?

Har du fått til noen målinger av systemet? Eventuelt planlagt noen slike?

R

R

Rojoh

Gjest
    Rojohs lyttekrok

RoDa skrev:
    Ja, det vil jeg påstå med sikkerhet at jeg gjør.

Det er et litt vanskeligere spørsmål, men i utgangspunktet vil jeg svare ja. Hvis vi betrakter systemet som helhet, er det nå mer krefter/mindre anstrengthet + selvsagt et utvidet register. Det føler jeg gir en viss avslappethet i forhold til om anlegget skal takle neste sang/plate. Nesten som om anlegget opptrer litt mer avslappet i forhold til materialet, og at denne avslappetheten smitter over på meg som lytter. Er dog ikke sikker på jeg er blitt mindre nevrotisk i forhold til hifi-stæsjet enda*. ;D

Har du fått til noen målinger av systemet? Eventuelt planlagt noen slike?
    Kommer nok til å få prøvd å få målt litt, da det også vil være til hjelp å finne eventuelle bugs i sammenføyningen - har ikke satt med særlig inn i måleprosedyer/utstyr enda, men den XTZen du bruker virker jo å være et greit alternativ.

* Jeg er fortsatt i en slags evalueringsfase hvor jeg hittil har gjort noen observasjoner. Tannoyene virker å ha litt peak i responsen i midbassen. Da jeg kjørte XO på 80 Hz fikk jeg ganske kraftfull bassgjengivelse siden jeg må justere gain på bassmodulene opp mot outputen til hovedhøyttalerne ved XO. Dette førte slik jeg kunne høre det; til at øvre bass ble litt anonym. Derfor justerte jeg opp til 120Hz. Dette gav bedre sammenheng jevnt over, men førte til at bassresponsen generelt ble litt lavere. I sin tur blir da den totale subjektive opplevelsen at det kanskje låter litt tynt. Ikke mer enn at man kan benytte "de vanlige" triksene som å velge utstyr og i mitt tilfelle; rør i effekttrinnet for å komme seg inn på tørt land.

Er ikke helt fornøyd med frekvensgangen enda. Litt for mye piff i diskant og det kan for bli litt for mye mellomtonenivå. Derfor har entusiasmen blitt litt mer edruelig, men tror vel fortsatt at det lar seg gjøre å komme i sånn noenlunde i mål. Redd for at Hegel-spilleren må skiftes ut med en litt mer behersket sak - noe ala Arcam kanskje?

Dette indikerer jo også at filteret legger igjen litt signatur. Er dog et par småting som skal testes ut, bl.a. sitter det noen rimelig kjipe op-amper i min versjon. I Marchands "DeLuxe"-utgave er de byttet ut med noen litt bedre (OPA2134), og kanskje disse vil trekke i riktig retning? Filteret utgjør selvsagt et ekstra ledd i signalkjeden, og vil legge igjen bittelitt egensignatur. Hvor mye og hvor viktig? Jeg tror først og fremst vi snakker om en liten reduksjon i dybdeoppløsningen/stillheten mellom lydene. Jeg tror likevel reduksjonen er såpass liten at jeg kommer til å gi blaffen hvis jeg klarer å dra i land en dugandes frekvensgang. Anlegget har fått såpass mye mer ork og villighet i både bass og nedre mellomtone, at det vil bli fryktelig vrient å gå tilbake.

Jeg vil nok heller ha et anlegg som er rytmisk sprettent enn å ofre orken for å beholde absolutt renest signal i.h.t. source-first-prinsippet. Må jo ikke bli for mye da, men tror filteret er godt nok til å ikke sjenere. Må nok bruke litt tid for å finne ut disse mer subtile tingene, men jeg synes det er såpass lovende at jeg kommer til å bruke litt mer tid og ressurser på å forfølge dette systemet.

Mvh. Johan

R

RoDa

Gjest
    Rojohs lyttekrok

Rojoh skrev:
    RoDa skrev:
    Ja, det vil jeg påstå med sikkerhet at jeg gjør.

Det er et litt vanskeligere spørsmål, men i utgangspunktet vil jeg svare ja. Hvis vi betrakter systemet som helhet, er det nå mer krefter/mindre anstrengthet + selvsagt et utvidet register. Det føler jeg gir en viss avslappethet i forhold til om anlegget skal takle neste sang/plate. Nesten som om anlegget opptrer litt mer avslappet i forhold til materialet, og at denne avslappetheten smitter over på meg som lytter.
    Mye av de samme tankene/erfaringene jeg gjorde med med sub-leking.
    Rent positivt synes jeg, i alle fall i starten. Nå har jeg spilt uten sub-en litt i forbindelse med høyttalerflytting.
    (Minst mulig variabler...)
    Det jeg lurer litt på (som han Raymond) er om ikke sub-en også tåkelegger litt.
    Eventuelt at fokuset på disse nye frekvensene drar vekk oppmerksomheten fra resten av frekvensområdet.
    Det var usannsynlig å finne frem gode gamle skiver for å høre ny, og tidligere uhørt, romling fra dypet.
    Avslappet og snillere beskriver det godt, samtidig altså denne lille uroen. ::)
    Sub av eller på var ren utklassing i favør sub. Når jeg nå igjen har spilt en stund uten sub er jeg ikke like skråsikker.
    Det at jeg er en enkel mann som liker enkle anlegg har sikkert sitt å si. ;D
    Moro å lese om dine erfaringer og ditt prosjekt!

EDIT: NB NB NB Nå rulla jeg bare inn sub-en under høyttalerne og hadde ikke aktiv deling. Det har helt sikkert et par positive effekter ut over det jeg prøver på. At jeg er en enkel mann og vil ha ubesudlet signalvei frem til hovedhøyttalerne har sikkert sitt å si...

R

R

Rojoh

Gjest
    Rojohs lyttekrok

Ja, det blir ofte mange slike "et steg frem og to tilbake", eller var det omvendt? ;D Er veldig enig i at de første inntrykk gjerne avløses av mer nyanserte når man har fått lyttet litt. Nå led nok jeg av bittelitt undermotorisering av Tannoyene (men akk så givende det kunne spille likevel), så jeg drar nok større fordel av å avlaste forsterker/høyttaler i bassområdet. Det er vel langtidseffekten jeg også er mest spent på - låt det like "bra" før, men på annet vis. Var vel derfor jeg valgte å bare skjøte på bassmoduler, og samtidig ha muligheten til full retrett.

Høres dog såpass lovende ut, at jeg mentalt er forberedt på å kjøre dette aktivt delte systemet fremover. Ønsker iallefall å gi opplegget litt mer tid. :)

Mvh. Johan

R

RoDa

Gjest
    Rojohs lyttekrok

Spennende!
    Tid er lurt 8) Flere skulle tenkt på det :D

R

BurntIsland

Æresmedlem
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    16.105
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Rojohs lyttekrok

Hei

Har fulgt med denne tråden, alltid lærerikt å følge anlegget til en som vet hvor han vil, og har ideer om hvordan man kommer seg dit.
    Jeg har ikke eksperimentert med sub, men har aktiv drift og har bass seksjoner som tar seg av frekvensene under 200 hz. Kan regulere nivå på bassene uavhengig av resten. Min erfaring er at jeg ved for høyt nivå på bass tolker dette som "tynnere" lyd i området over 200 hz. Demper jeg bassene litt, trer igjen 200-300 hz bedre frem. Kan det være en lignende effekt du hører?

mvh

R

RoDa

Gjest
    Rojohs lyttekrok

Bra tanker det, Brent.
    Jeg fikk ikke kritikk for lite kropp eller fylde tidligere, men med sub på plass kom de kommentarene....
    Det å fylle ut fra 65 og ned til 24 gjorde at det over 65 "forsvant" litt.

R

R

Rojoh

Gjest
    Rojohs lyttekrok

Mitt opplegg er så og si likt oppbygget som Gradient Active-systemet, så vi opplever nok mye de samme tingene vedrørende nivåjustering. En annen ting er at for mye nivå på bassmodulene sløver ned trommer og funky bass. Det rister og flyttes mer luft, men følelsen av driv og trøkk forsvinner. For lite nivå blir også ganske daft. Derfor tenker jeg at justering egentlig skal gå ganske greit hvis man ikke har veldig ujevn respons grunnet rom/plassering rundt delefrekvens*. Litt opp/ned i begynnelsen da ulike plater gjerne fungerer ok med litt for mye/lite, men etterhvert tuner man seg inn i stadig mindre sirkler rundt det ideelle.

Artig med ulike typer musikk også - spilte Court and Spark med Joni Mitchell. Ikke spesielt egnet til å bedømme bass med. Nå er det Depeche Mode: Violator. Da er det lettere å høre om bassen "sitter" som den skal. ;)

* Det er en av grunnene til at jeg foretrekker å dele monitor også: Man får like flanker/avrulling rundt delefrekvens. Har man ikke kontroll med overlappen, så ender man fort opp med peaker eller dipper i responsen rundt XO.

Jeg har vel nå slått meg helt til ro m.h.t. selve basskassene - de gjør det de skal: Gi ren og ganske dyp bass. Dermed gjenstår det litt fikling med lyden som kommer ut av Tannoyene. Dette er relativt likt det alle uten masse eq-muligheter opplever når man kobler til nye komponenter i anlegget. Noen ganger får man fulltreff, men oftere låter det liksom ikke helt slik man vil og man må gjerne prøve ut noen alternativer. Begynner med det som koster minst: Nye op-amper og gjerne et par røralternativer til effekttrinnet (2 stk. rør i inngangstrinnet). Muligens litt å hente på kabel og plugghygiene også - nå er det et virrvarr av plukk fra arbeidsbilen som holder liv i lyden. ;D Kommer sikkert til å låne en spiller/DAC eller to med tiden også for å sjekke om det finnes bedre synergier der.

Mvh. Johan

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.037
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    HVEM POKKER BRYR SEG OM Å TA MIDDAGSLUR NÅR UTSTYR ER BÅRET I HUS ??? :eek:
    (er det virkelig mulig?) ;)

edit:
    AHA!
    Narkolepsi.

R

Rojoh

Gjest
    Hehe, luren var sårt tiltrengt etter armer og bein på jobben siste uke i forbindelse med butikkåpning. Må hanke inn noe god styrkedrikk, men en liten teaser til får dere tåle:

Resten av bildene kommer så fort kald pils er hentet...

Mvh. Johan

Vedlegg

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Mulig han skulle hente i butikken etter stengt ølsalg på lørdagskvelden. da blir varm pils handlet på mandag og kald blir den på mandag kveld. Da blir han sikkert full og bildene kommer utpå onsdag når han våkner.

McLaren

R

Rojoh

Gjest
    Så så, unner dere ikke en stakkars en kald pils på fredagskvelden. ;D Nuvel...

Har visst kjøpt meg problemer - blir vrient å frese elementet ned i baffel nå ja. Hva kan dette være for slags element mon tro?

Mvh. Johan

Vedlegg

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.152
    Torget vurderinger
    7
    Henter ei flaske vin og F5'er meg gjennom kvelden.
    Ikke skuff meg nå Rojoh :)

R

Rojoh

Gjest
    Skal nok ut litt senere - mulig jeg tar med kamera... Men for å ta litt av poenget først:

Nye basser. Er det fordi jeg ikke er fornøyd med eksisterende løsning? Har lyst til å understreke at løsningen med 4x10" Seas i trykkammer spiller bass akkurat slik jeg liker det. Er veldig godt fornøyd. Nei, det er mer et utslag av jeg synes det er moro og at jeg ble inspirert til nytt prosjekt - kanskje mest for eksperimentets skyld. Denne gangen lukter det bassrefleksløsning. Gleder meg til å sammenligne løsningene.

Mvh. Johan

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.152
    Torget vurderinger
    7
    thomand skrev:
    Henter ei flaske vin og F5'er meg gjennom kvelden.
    Ikke skuff meg nå Rojoh :)
    Unnskyld Rojoh, men nå har jeg drukket tett siden sist, og f5 tasten begynner å bli skrekkelig utslitt. Noe nytt å melde ;)

R

Rojoh

Gjest
    Å unnskyld, var ikke meningen å påføre deg uforutsett inntak av vin og denslags... ;D Ble litt armer og bein på jobb like etter at bildene ble knipset - måtte legge rundt 3 km med varmekabel i ny idrettshall på en liten øy i havgapet, noe som ble en krøllete affære både for rygg og logistikk.

Som ikke det var nok, så gikk min mdf-pusher tom for 240x1,9x60 plater. Har ikke sjekket om mer stoff er kommet på lager siden ryggen har vært så-som-så i det siste.

Anyway: Vi snakker her om 15" pro-basser beregnet for bassrefleks.

Planen er altså å teste ut en annen bassløsning. Hvorfor? Hovedsaklig for å eksperimentere med høyere deling mellom basskasse og monitor + og se hva som skiller en effektiv 15" i bassrefleks mot 2x10" i trykkammer. Antar at kasser påbegynnes i nær fremtid (hvis pusheren har fått 60cm brede plater på lager igjen).

Jeg drodlet litt på et overkill-system også, men jeg ble litt usikker: Et ca. 160 cm høyt beist med bredde på 45-50cm blir muligens litt i meste laget... ::)

Mvh. Johan

Vedlegg

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.163
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    76
    "Det finnes ikke for store høyttalere, bare for små rom" 8)
    ;D

Arne K

R

Rojoh

Gjest
    Cobra2 skrev:
    "Det finnes ikke for store høyttalere, bare for små rom" 8)
    ;D

Arne K
    Hehe... Og skulle noe klage over størrelsen kan man jo alltids si at man vet om noen enda større... ;D

Jeg har vært litt i tenkeboksen angående hvordan man best kan implementere PDene. "Overkill"-oppsettet blir stort og dyrere, og jeg undrer på om det er verdt å gå for noe slikt. Det lar seg fint gjøre å løpetidkompensere elementene og man har en ekte point-source. Doble basser med ulik avstand til gulv og tak vil gi et annet refleksjonsmønster - har vel enda ikke funnet om det er til det gode eller dårlige med delefrekvens på opptil 400Hz. (gruble, gruble).

Grunnen til at jeg ønsker å teste ut så høy delefrekvens er den typiske utfasingen i området rundt 400Hz man får fra mellomtoneelement høyt oppe på baffel. På minussiden vil bassen begynne stige i nivå p.g.a. baffelstep og må kanskje korrigeres - noe mitt analoge filter ikke har mulighet til. Her er jeg usikker på hva som skjer i praksis.

Derfor tenker jeg moduloppbygging med opsjon på "overkill"-versjonen. Alt vil selvsagt være reverserbart slik at Tannoyene beholder sin verdi. Skulle jeg finne ut at prosjektet ikke svarer til forventningene vil jeg uansett ha et kapabelt bassystem som vil fungere bra med lavere delefrekvens - slik jeg har nå.

Først og fremst er dette et hobby og gøy-prosjekt uten altfor store ambisjoner. Skulle man lykkes med lydmessig gevinst, da er jo det selvsagt enda gøyere. :)

Mvh. Johan

R

Rojoh

Gjest
    På tide å blogge litt videre...

Til dere som venter på nye bassmonstre: Det har vært en litt trøblete høst - først en rygg som knirket og nå sist et dypt kutt i finger som måtte sys og på toppen en infeksjon i såret. Gøy! Vel, antibiotikaen virker og ting normaliserers forhåpentligvis etterhvert.

Selv om legemet ikke har vært i riktig arbeids og diy-modus har jeg likevel fått spilt mye musikk.

Harddisklagring er sikker helt perfekt for sånne som meg, men sjarmen da mann! Nei, stresser ikke med det enda. I fremtiden kanskje, men ikke akkurat nå.

Litt om lyden et par måneder etter overgang til sub/aktiv deling: Godt fornøyd. Digg å skru på anlegget og høre at bassen bare sitter. Slipper denne briste-eller-bære følelsen og "vet" at uansett plate er det headroom. Har kost meg litt med ny musikksjanger:

Utrolig kjekt når bassgjengivelsen er sånn passe fast, hurtig, nyansert, dyp og kraftfull. Har faktisk ikke ett sekund vurdert å koble tilbake til slik det var før.

Likevel er det en del småting som kan forbedres rundtom. Jeg smekket egentlig bare sulamitten ihopas, og har ikke gjort noe etterpå. Kanskje det er orken det har stått på? Kanskje et slags underbevisst behov for å sjekke ut kvaliteten i et slags "worst case scenario"? Kabelhygienikerne får holde for øynene...:

Kommer til å ta tak i disse småtingene fremover med mottoet: "Det skader ikke å gjøre ting riktigere så lenge det ikke koster allverdens og ikke fremstår som totalt tullete".

De nye bassmodulene vil også komme etterhvert. Mulig at jeg går litt bort fra denne Ikea Bestå-løsningen grunnet litt andre dimensjoner. Den var jo litt som en gimmic (fungerer dog ganske så bra). Nåvel, det er ikke sikkert Seasene viker heller - bare en måte å finne ut på...

Ellers: Jeg bedriver lite sweetspot. Sofaen i andre enden av stua frister som regel mer, gjerne med hfs foran meg og med ryggen til anlegget. Da merkes den økte kapasiteten fra de ekstra bassene gir godt...

Jeg har også undret meg litt på hvorfor jeg opplever bassen som såpass uproblematisk. Kanskje taket er medvirkende? I stedet for harde plater er det en slags duk som flekser litt som et stort lerret - godt mulig at det er gunstig for bassen?
    Mvh. Johan

Vedlegg

R

Rojoh

Gjest
    Trosset vinterkulden og gikk i gang med kapping av mdf. Jeg øyner nå muligheten til å få lyd i de nye basskassene til jul. Jeg sliter fortsatt med å lage små basskasser, men de er heldigvis ikke mye større enn de forrige. ;D

En hurtig sammenstilling for å sjekke at jeg ikke har kappet helt feil.

Mange tvinger og stropper gjør det mulig å klistre kassen sammen på 1-2-3.

Nokså lik respons som nåværende kasser med Seas 10". Mister litt i den dypeste bassen. På mesteparten av musikken vil man kanskje ikke høre den helt store forskjellen? Alternativ tuning av bassrefleksen er mulig (innenfor fornuftige grenser).

Litt lavere tuning gir en kurve som er ganske nær responsen til Seasene. Litt lengre porter og mer group-delay. Vi får se...

Mvh. Johan

Vedlegg

frans

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2003
    Antall liker
    3
    Rojoh skrev:
    Så så, unner dere ikke en stakkars en kald pils på fredagskvelden. ;D Nuvel...

Har visst kjøpt meg problemer - blir vrient å frese elementet ned i baffel nå ja. Hva kan dette være for slags element mon tro?

Mvh. Johan
    Interessant prosjekt. Et alternativ er å legge kryssfiner oppå frontplaten og skjære ut hullet med stikksag.

Basskassene til Seas alubassene ser litt små ut. Kan det være den flotte integreringen i rommet? Hva er innvendig volum på dem?

Tykk solidcore kabler til bassene gjør seg godt.

R

Rojoh

Gjest
    frans skrev:
    Interessant prosjekt. Et alternativ er å legge kryssfiner oppå frontplaten og skjære ut hullet med stikksag.
    Ja, det er nok enkleste løsning. Elementet bygger 12mm, så det skulle passe fint med en slik løsning + fronten blir litt stivere.

Basskassene til Seas alubassene ser litt små ut. Kan det være den flotte integreringen i rommet? Hva er innvendig volum på dem?

Tykk solidcore kabler til bassene gjør seg godt.
    Jeg er meget godt fornøyd med den visuelle integreringen. De er ganske dype (62cm), men dybden ses best rett ovenfra. Ser man på kassene litt forfra virker de med en gang mer kompakte. Hvis jeg ikke husker helt feil var innvendig volum ca. 55L minus element/avstiving. Denne avstemmingen gir fin bass her hos meg. Godt mulig at jeg prøver med litt tykkere solid-core på basselementene. I dag bruker jeg 1,5mm2 flertrådet kabel til hvert element.

Er meget godt fornøyd med disse kassene og det blir spennende å høre hvordan de nye 15" står seg i forhold. Har fri i romjulen og kommer sikkert til å snekre litt. Hvis jeg er heldig klarer posten å levere bassrefleksrør/dempemateriale/bolter til nyttår. :)

Mvh. Johan

frans

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2003
    Antall liker
    3
    Spurte siden jeg har samme basser, dog med bare en stk på hver side. Kassene er trykkammer og på ca. 60 liter med to akustiske porter på baksiden. Bassene har også fått økt magnetstyrke med to ekstra magneter.

Tykk kabel inntil elementene gjør seg. Sitter likevel med en liten nagende følelse om at kobber på et eller annet vis smører litt på i forhold til sølv. Litt som rør i forhold til transistor. Her er kabelprosjektet mitt: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=37137.0

Bassforsterkerne står rett bak høyttaleren og lengden fra høyttalerterminalen og til elementene er ca 1. meter. Det var virkelig hørbart, selv fra 4x6 kvmm EKKJ solid-core som dog var 2,3 meter lange.

Bruker Xindak FS-gold til mellomtonen. Dette er massive flatsølv/gull kabler. Drømmer om å kunne prøve disse som internkabling til bassene.

R

Rojoh

Gjest
    Det var svært nyttig for meg å lytte til dine erfaringer med Seas-bassen da prosjektet ble satt i gang. Jeg antar at du har litt lavere Qtc enn meg med større kasse/akustiske ventiler og ekstra magneter. For meg har byggingen vært nyttig i å forstå litt hvordan basstuning forholder seg til praksis og preferanser.

Jeg var nok innstilt på å måtte forandre litt etterhvert, men etter at systemet ble idriftsatt har ikke behovet meldt seg. Synes den lille fylden i mellombassen kler min musikksmak godt, men er ikke fremmed for at litt slakere avrulling kan fungere veldig godt også. Tror også at renheten i bassgjengivelsen tillater litt "varm" bass. For meg blir det litt enklere å leke med alternativ tuning på de nye bassreflekskassene. Skal ikke legge skjul på at jeg tar litt utgangspunkt i responsen fra nåværende basskasser siden det fungerer veldig bra etter min smak.

Når det kommer til grovere dimensjonering av kabler, så er jeg bittelitt bekymret for tilkoblingspunktet på Seasene. Virker litt skjørt. 2,5mm går sikkert helt fint, men når vi kommer opp på 4mm begynner solidcore å bli stivt.

Jeg har egentlig ikke følt veldig behov for tweaking enda. Mulig at latskap også spiller inn... ::) Men jeg er enig med deg - det vil sikkert være litt å hente på å optimalisere de ulike delene. Akkurat nå tenker jeg at jeg må ha en shootout mellom Seasene og Precision Devices 15" i bassrefleks. Deretter blir det litt mer fristende å fintweake på tingene. Litt nedtur at Parts-Express ikke kunne levere DacT-attenuatoren jeg bestillte. Kjører fortsatt med Yamahaen som signalkilde for å kunne justere volum.

På litt lengre sikt håper jeg å kunne prøve ut Tannoy 8"DCen i en mindre kasse og med høyere deling enn hva jeg kjører i dag. Gjerne en aperiodisk kasse àla det Troels Gravesen gjorde i sitt Cyclop-prosjekt:

http://www.troelsgravesen.dk/cyclop.htm
    Han valgte også å bruke slike akustiske ventiler til W26en slik som du gjør på L26ene.

Det er m.a.o. mye spennende å prøve ut fremover. Det at det spiller såpass tilfredsstillende allerede i dag gjør DIY-ingen desto mer behagelig. :) Man kan alltids gå tilbake om ting ikke fungerer.

Mvh. Johan

Vedlegg

frans

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2003
    Antall liker
    3
    Rund solidcore er stivt. Turte ikke prøve EKKJ som internkabel av frykt for å brekke terminalene. Men med flatwire så er det ingen problemer da de bøyer seg betydelig enklere. 10 kvmm trenger en god, varm loddebolt (brukte vel en 80 eller 100w). En fordel å fortinne endene før man legger på krympeslangen fant jeg ut etterhvert.

Det skal bli interessant å følge prosjektet (eller prosjektene) dine videre. Særlig 15 tommer vs. to titommere i den dypeste bassen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn