Rojohs lyttekrok
Hva i huleste gjør jeg her midt på natten? Skulle ikke jeg vært i seng for lenge siden? Jo, det hadde nok vært fornuftig i normale tilfeller. Likevel regner jeg med at flere har opplevd at anlegget, nyanskaffelser og begeistring har holdt en våken. (Ikke så farlig er det heller; har friuke uten alvorlige forpliktelser).
Nå har jeg vært litt tilbakeholden med inntrykk fra mitt "nye" anlegg. Jeg er klar over at det er småting som vil gi ytterligere forandringer og forbedringer på enkelte områder fremover, men inntrykkene er nå såpass klare at man iallefall kan konkludere om man er på rett vei eller ikke.
Jeg har nevnt det tidligere at det er litt plunder å justere riktig nivå mellom high-pass og low-pass. For mye eller for lite vil ødelegge ganske mye. I kveld krøp jeg til korset og satte på:...............................The Wall!
Jeg har jo tidligere hatt (personlig?) suksess med aktivt delt sub + sat, og da var dette albumet flittig i spilleren. Påstanden fra dengang holder enda: Sitter bassen på The Wall, da er du ferdig kalibrert! Det skal være uhyre tight. Drama. Enten det er strykere, Masons tilslag eller Waters slepne spill - dette albumet er mixet 100%. Fucker anlegget dette, så er det anlegget og ikke platen det er noe galt med! Verdict? -0,2dB på low-pass. 8) Sånn ja.........
Det er med ikke rent lite frykt jeg nå så smått begynner å meddele lydinntrykk. Hot topic! Jeg regner likevel med at oppegående hfsere blir litt snurt om jeg bare forteller om hvilken lakk jeg har tenkt å bruke som finish? Eller henviser til simulert kurve av basselementet i aktuelle kasse? (Ok, hvis noen tenner på slikt, så er bassene simulert i WinIsd på DIY-hjørnet ;D)
Hvordan skal man beskrive lytteinntrykk da? Skal jeg innrømme at jeg bare har spilt Jim Reeves på anlegget og at jeg syntes bassen var fin? Nana Mouskouri anyone? Næææi, røffere ting må til. Rush kanskje? Ja, Moving Pictures albumet er verdig.
Sitter det? Hvem som helst kan avspille Rush på anlegget. Spørsmålet er: Hvor tøft er det? Hvor tungt og tight er det? For Seas-bassene i samspill med Tannoy Sandringham er svaret: Lekende.
Så; hva er Rojohs bedømmelse av selve basskvaliteten? Meget bra. Langt fra overdrevent svulstig - passe tyngde med bra snert*. Integrerer bra i rommet. Null (veldig lite) bulder og brak ala hva man kan lese om på AV-Forum. Følger musikken med denslags letthet som man ofte har en negativ fornemmelse av at mangler på mindre dugende høyttalere. Går dypt nok til at jeg måtte stoppe spilleren på Toto/Mindfields for å dobbelsjekke om det var platen eller noe utenfor som lagde noe dypfrekvent ett-eller-annet... Noe en stativhøyttaler med 6,5 aldri vil være i nærheten av, men med en fart og presisjon som hadde passet enhver stativhøyttaler med respekt for seg selv. Tuller jeg nå? Nope! It's all about implementation guys!
Små fulltoner? Ørten bassrefleksbeist stuet i hjørnet? Come on....
*Noen vil sikkert kverulere over bruk av ordet "snert" i bassen. Hva skal man si? Det motsatte av at stortrommeanslag høres ut som et vedvarende skred av Sakkosekker på vei ned en dalside?
Mvh. Johan