Rojohs lyttekrok: Oops, I did it again

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• R

Rojoh

Gjest
    Et par stemningsbilder fra kjelleren. Kulden er i ferd med å slippe taket her i Rogaland og man drister seg frem med sag og pussemaskin igjen.

Denne gangen bestemte jeg meg for å kline til med litt mer avstiving av kabinettet. 9mm kryssfiner ble kjøpt og hullsagen satt i rotasjon:

Gjør jeg det på den måten neste gang? Nei, tror ikke det gitt... ;D Skal jo pusses etterpå også!

Nåvel; ting begynner å ta form:

Siste kassen står nå og herder, men en er klar. De ble ikke mindre denne gangen heller. Ytre mål på ca. 44x60x60/bxhxd.

Hvis alt går etter planen blir det oppkobling i morgen. Skal bli spennende. Og skulle det vise seg at dette er the real deal, så er det bare å kline til. Elementer har jeg...

Mvh. Johan

Vedlegg

R

Rojoh

Gjest
    Det ble lyd denne gangen også. Forskjellig følsomhet betyr ny skruing på delefilteret. Venter litt med å si for mye om lyden. Høres dog rimelig greit ut sånn helt i begynnelsen. Behøver også finish, men det tar man etter at tuningen er ferdig.

Mvh. Johan

Vedlegg

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Hvordan går det med tuningen? Ser ut som om de nye kompisene ikke direkte bør ha noe problem med å fylle bunnen, men er vel kanskje temmingen av de som blir utfordringen?

R

Rojoh

Gjest
    Hei. :) Jeg har ikke prøvd ut andre tuninger enda. Er fortsatt i en fase hvor jeg spiller variert musikk for å danne meg litt bedre inntrykk av hvordan de nye bassene låter. I begynnelsen følte jeg at de måtte spilles litt inn. Ikke store forskjeller, og tror ikke de vil forandre seg vesentlig fremover.

Jeg var litt spent på hvordan det ville spille. Da jeg simulerte de nye bassene mot Seasene i trykkammer viste simuleringen litt mindre nivå i bassen. Altså litt slankere bassgjengivelse. Slik oppfatter jeg det også rent subjektivt. Kanskje ikke veldig store forskjeller i mellombassen, men Seasene gav nok litt mer og opplevdes litt fyldigere. Dypbassen er også en god del lavere i nivå enn Seasbassene. Dette har selvsagt noe med at jeg har undertunet de nye PD-bassene litt. Valgte undertuning som utgangspunkt siden jeg følte at Seasene i 50L kasser kanskje ble litt vel runde og svulstige på enkelte innspillinger.

Selv om de nye 15-tommerne ser hissige ut, så gir de faktisk en slankere og lettere klang i bassen. Disse pro-15" har ikke sin styrke i dypbassen. Derimot takler de høyere lydnivåer så lenge platen ikke inneholder informasjon mye lavere enn tuningfrekvensen (evt. at det benyttes et sub-sonic filter). D.v.s. at de har mer å gå på ved tilsvarende lydnivå som Seasene over ca. 30Hz. Det merkes også.

Integreringsmessig er det like enkelt som med Seasene siden plasseringen er den samme + at nivået generelt er bittelitt lavere i bassområdet.

Hvis jeg skulle komme med foreløpige tanker og vurdering må det vel bli at jeg er ganske så fornøyd. Mulig at jeg med tiden vil ha lyst på en litt fyldigere bass ala Seas-bassene? Likevel gir dagens tuning en følelse av at bassen er ganske så kjapp og har god "smekk" i mellom/øvre bass. Her må jeg nok bruke mer tid og eksperimentering. Dog er det småjusteringer vi evt. snakker om. Jeg har mistet den aller dypeste bassen, men det merkes ikke veldig godt på de fleste platene. Så det er muligens et greit kompromiss? Jeg har også fått mer headroom. Det spiller enda mer uanstrengt nå enn før.

Mvh. Johan

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.152
    Torget vurderinger
    7
    Må bare kommentere Tannoyene. Jævla lekre høyttalere. Håper du kommer i mål med oooooops ;)

R

Rojoh

Gjest
    Ja, jeg er blitt glad i disse lydmøblene. Strengt tatt klarer de seg uten ekstra basskasser også, men mye vil ha mer o.s.b. Blir ikke flere bassløsninger på en stund nå. Tiden er inne til å kjæle litt med elektronikken. I første rekke er jeg sugen på en bedre cdspiller/dac og finne på en god volumregulering - enten innebygd i spiller/dac eller preamp (aktiv/passiv). Kjenner jeg meg selv rett, så blir det nok flere ooops med tiden også... ;D

Mvh. Johan

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.152
    Torget vurderinger
    7
    Alltid gøy med oooops ;D

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Et lite spørsmål, du har jo hatt mye høytalere som er kjent for sin dynamikk og slam, hvordan føler du Tannoy gjør seg der? Jeg har kun hørt Tannoy på stereofil, men da var mitt inntrykk at de var utrolig behagelige, nesten litt for snille. Stemmer dette?

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.185
    Torget vurderinger
    6
    Rojoh skrev:
    Ja, jeg er blitt glad i disse lydmøblene. Strengt tatt klarer de seg uten ekstra basskasser også, men mye vil ha mer o.s.b. Blir ikke flere bassløsninger på en stund nå. Tiden er inne til å kjæle litt med elektronikken. I første rekke er jeg sugen på en bedre cdspiller/dac og finne på en god volumregulering - enten innebygd i spiller/dac eller preamp (aktiv/passiv). Kjenner jeg meg selv rett, så blir det nok flere ooops med tiden også... ;D

Mvh. Johan
    Registrerer at du ikke nevner effekttrinn i denne sammenhengen, med en viss tilfredshet ;D

R

Rojoh

Gjest
    pahf skrev:
    Et lite spørsmål, du har jo hatt mye høytalere som er kjent for sin dynamikk og slam, hvordan føler du Tannoy gjør seg der? Jeg har kun hørt Tannoy på stereofil, men da var mitt inntrykk at de var utrolig behagelige, nesten litt for snille. Stemmer dette?
    Tannoy er nok mer normale dynamisk sett. De forrige Opera M12 med hornladet diskant og 12" bass/mellomtone var mye mer dynamiske. Så jeg har nok ofret en del av den råe dynamikken som man får fra de virkelig store systemene. Likevel synes jeg Tannoyene er gode å lytte til når jeg spille min musikk. Det skal også sies at man vinner en del dynamikk ved å kjøre aktiv deling og separate basskasser som jeg gjør. For meg er dette systemet dermed et ganske ok kompromiss.

Mvh. Johan

R

Rojoh

Gjest
    gut_man skrev:
    Rojoh skrev:

Mvh. Johan
    Registrerer at du ikke nevner effekttrinn i denne sammenhengen, med en viss tilfredshet ;D
    Nei, EAR-effekttrinnet er jeg veldig glad i. Ser ikke for meg at det selges i nærmeste fremtid. Synes det låter veldig "riktig". Får en sånn "slik skal det være" følelse av det. :)

Mvh. Johan

R

Rojoh

Gjest
    Etter litt fikling sitter de nye basskassene ganske så bra. Til å begynne med kjørte jeg med Elteks 7cm rør + innvendig og utvendig flens. Litt usikkerhet rundt lengde brukte jeg til å begynne med 4cm lengde (+ lengden på flensene som totalt gir 11,5cm lengde). Etter litt vurdering frem og tilbake økte jeg lengden på rørbiten til 8cm. Hmm, tror det er en bra tuning. Ganske fin balanse mellom stramhet og fylde i mellombassen. Dette sett i forhold til kassevolum på 135L brutto. Skulle noen ville bygge tilsvarende, så er dette et greit utgangspunkt. Kanskje noen ville foretrukket litt strammere/dypere tuning? Andre ville kanskje hatt litt mer mellombass/høyere tuning? Smak og behag!

Ellers er dette prosjektet først og fremst båret frem v.h.a. aktiv deling. det popper for tiden opp mange spørsmål rundt subwoofere og hvordan/hvilke o.l. Jeg føler ikke veldig for å mene så mye i akkurat slike spørsamål - dette er noe helt annet.

En annen ting jeg skulle likt å fått målt: Nemlig om plassering og valgt delefrekvens gir bedre og jevnere respons. Jeg bygger tanken på å legge frontvegg-kanselleringen i stop-båndet til h.h.v. bass og bassmellomtone. Et basselement vil få en utfasing som en funksjon av avstand fra bakvegg. Er basselementet plassert 1m fra bakvegg vil kanselleringen komme rundt 95Hz. Denne utfasingen er ikke EQable, for å si det slik. Jeg kører nå deling på 100Hz og utfasingen for både PD-15" og 8"-Tannoyen ligger ca. 1/2 oktav fra delefrekvensen. (ca. 150Hz for PDen og ca. 75-80 for Tannoyen. Skal ikke være skråsikker her, men synes det (plassering) funker bra.

Samme går for sideveis plassering: Basskassene er plassert ca. 1/4 fra sidevegg. Basskasse nr.2 vil da være 3/4 fra samme sidevegg. Fase/motfasemessig snakker vi da om en halv bølgelengde i forskjell. En halv bølgelengde er også forskjellen mellom 1800 og 3600, eller utfasing og resonans.

Alt i alt: Dette går riktig vei. Detaljer kan kjæles for, men det er behagelig når man føler at ting stemmer i utgangspunktet.

Mvh. Johan

R

Rojoh

Gjest
    Ooops!

Nytt aktivt delefilter. Marchanden er bra, så kjøpet satt langt inne. Dog håper man på enda litt mer av det gode. Innebygget highpass-filter er også et pluss for bassrefleksere som meg. Må mekke nye kabler ut av Belden 8760-kabelen jeg har liggende - hele 10m har man liggende - signalkabel i flust... ;D. Blir spennende.

Mvh. Johan

Vedlegg

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.924
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    At du holder hodet kaldt med alt dette kjøret Rojoh, er ett under. Jeg blir nervevrak bare av og kikke på tråden, be proud ;D

R

Rojoh

Gjest
    Hehe, vi er da flere som holder på... ;D (Godt jeg har litt plass i krinkelkrokene til alt stæsjet).

Mvh. Johan

R

Rojoh

Gjest
    Hva holder man så på med? Man spiller musikk og har det egentlig helt ålreit...

Ikke mye nytt desverre: DP-filteret er ikke prøvd ut enda. Ønsker å vente til en balansert kjede er på plass. I mellomtiden snurrer nødløsningen med den billige Yamahaens variable utgang inn i Marchand-filteret. Det låter egentlig ganske bra det også.

Om jeg skal dra noe lærdom fra "prosjektet", må det bli at det lønner seg å ha litt is i magen: Lytte mye. Bli kjent med hva som skjer. Prøve å høre hva som kan forbedres og hva som må til. Jeg tror det er potensiale i anlegget nå;- aldri har Yamahaen spilt bedre til tross for at det egentlig er en rævva løsning... ;D

Jeg er spent på hvordan det vil låte med Hegelen innkoblet igjen. Jeg vet jo at det er klasseforskjell mellom disse kildene. Jeg kommer også til å skifte ut Parasounden til et balansert effekttrinn. Knøttet med dempefaktor på 150 har dog kommet fra oppgaven med å styre PDene med æren i behold. Aktiv deling har helt klart driftsøkonomien på sin side. Er redd for at f.eks. B&W 801 hadde kvelt knøttet ganske effektivt.

Skulle gjerne guffet litt på for å få ting på plass. Dog har våren meldt sin ankomst, og båtsesongen krever sitt: Nå må den ene sylinderen i Yamahaen (2-takteren altså) vekkes til liv etter fjorårets koma. Som om ikke det var nok, så mistet jeg også båtfestet grunnet utbygging av leiligheter. Satser på at både båt og anleggsoppgradering er på plass innen kort tid. :)

Mvh. Johan

Vedlegg

Lagga

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    36.988
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Spennende prosjekt å følge med på Rojoh, og er også helt enig med en tidligere
    taler; Tannoy lager vakre kabinetter; en finish å strebe henimot? ::)

Vennlig hilsen

Morten

R

Rojoh

Gjest
    Ja, Tannoy Prestige er nesten like mye møbel som høyttaler. Med singel basskasse per side fungerer det dog veldig bra med hvit finish. Selv om kassene er store, så dominerer de ikke visuelt. Men som alltid: Galskapen ligger og lurer like under overflaten...

Jeg har muligens planer om å lage noe skikkelig mannlig. Da hjelper det ikke med litt hvitmaling... ::) Jeg har uansett planer om å bruke en pen finèrplate i fronten av basskassene slik at jeg får innfelt elementet slik at det ligger flush med fronten. Tror det kunne blitt bra om jeg finner en beis/olje som passer med Sandringham.

Ikke at jeg trenger mer lydtrykk. Doble 15" rekker til det meste av hva jeg behøver. Når man likevel har kastet seg på dette prosjektet/galskapen, tenker jeg at man først som sist kan kline til.

;D

Mvh. Johan

Vedlegg

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.152
    Torget vurderinger
    7
    Fy faen, hahaha. Mannfolk-anlegg ;D
    Føler meg som ei lita tøs med mine små 2-veis ;D

R

Rojoh

Gjest
    Hehe... Det er kanskje tegn på at jeg nærmer meg en midtlivskrise (på vei mot de 40)? ;D Foruten midtlivskrise, har jeg alltid likt bassgjengivelsen fra store bassløsninger. Det er noe med kombinasjonen uanstrengt/maktfullt som man fort blir vant med. Siden man bygger selv, kan man også tilpasse løsningen til rommet og smaken. Dog liker man ikke selve snekkerprosessen, så jeg får tygge litt på dette frem mot sommeren. Først skal jeg ta tak i elektronikken og se om det ikke er litt mer å hente der.

Mvh. Johan

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Kommet noe lengre her da? Det mest facinerende er at i mine øyne stikker ikke subbene seg så mye ut som en skulle tro. :)

DIY_dude

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Antall liker
    74
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    9
    Jeg synes basskassene var ganske tiltalende. Akkurat passe maskuline. 8)

Hvordan opplever du lyden fra disse elementene? Tight og bra? Sikler litt på PD sine 24" elementer. :-X

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    DIY_dude skrev:
    Jeg synes basskassene var ganske tiltalende. Akkurat passe maskuline. 8)

Hvordan opplever du lyden fra disse elementene? Tight og bra? Sikler litt på PD sine 24" elementer. :-X
    Nesten et år sent svar, men ja: Er veldig fornøyd. Bassen har nå veldig fin balanse mellom tørrhet og fylde. Vanedannende. Selvsagt litt prøving og feiling med tuning og nivå, men nå sitter det ganske så bra.

Så;hvor går veien videre? Hvor er vi? Noe nytt har kommet inn: Lavry DA-11 dac og Bryston 4BSST til å drive bassene. Good shit.

Seas-bassene delvis borte? Noe nytt på gang?

Ah, nye basser. Hva er dette mon tro? Iallefall like store som Seasene.

Yeah, samme bredde og ikke noe baffelsteptull. Kan det være noen nye mellombasser på gang?

Vedlegg

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Da prøvekjører vi. Fint å ha laget noe bærbart for en gangs skyld. Hva dette er for noe? Vel, det er en 12" pro-bass.

Hva den skal brukes til? Tja, det får nesten tiden vise. Utgangspunktet er å prøve ut dedikert mellombass mellom Tannoyene og basskassene. Denne 12"ern går ikke veldig dypt, men burde passe bra i området 80-100Hz og opp til f.eks. 3-400Hz. Så får vi se om det blir noe ut av dette etterhvert.

Vedlegg

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Akkurat nå handler det mye om posisjonering. Våren er definitivt kommet...

...og sommeren er ikke veldig langt unna.

Hifien er likeledes underveis:

Mellombassene er http://www.precision-devices.com/asps/uploads/super/63.pdf

Planen er å gradvis forsøke seg på digitalt aktivt delt system igjen. Hvorfor mellombasser? Vel, det er et par momenter som jeg tenkte jeg ville sjekke ut: For det første spiller plassering av element en rolle i forhold til reflekterende flater. Jeg tenkte derfor å prøve ut flere elementer for å om mulig redusere de aller slemmeste følgene av rommet - nemlig totale utfasinger og peaker ved å spre "lydgiverne" litt. Da blir detfort litt stort system ut av det:

Et annet moment er å holde kassene så små, at ma unngår stående bølger inne i kabinettet som ikke lar seg dempe. 12" klarer seg med ~25L, og fungerer i følge testing ok med slikt volum. Man skal selvsagt aldri si aldri, men planene er å koke suppe på dette:

4x12" og 4x15". Deretter er jeg usikker... Kanskje en MTM + 2x15"? Kansje Tannoy coax + 12" + 2x 15"? Kanskje skifte ut Tannoyen med en større Tannoy + større basser (i stedet for 15"erne)? Alt dette blir å finne ut av etterhvert. Mangler styreboks til dette, men som sagt: Man posisjonerer seg og nytt effekttrinn er på vei. Litt utenfor allfarvei det også. Jadda, dette er moro! ;D

Vedlegg

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Ny eske med effekttrinn. Hva kan det være? Svensk?

Konvensjonell psu.

Kjøleribber og rackhåndtak?

Ikke helt vanlige hifi-tilkoblinger.

Lukter en eller annen pro-sak dette?

Nett liten sak fra en av de store produsentene av forsterkere. Satser på bang-for-buck. Vurderte å bygge noe Hypex-saker, men jeg kjenner meg selv, og var redd for at noe slikt ville dra langt ut i tid. Helt billig hadde det heller ikke blitt når alle deler og stumper ble summet sammen.

Vedlegg

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Koblet bort delefiltre, suber og annet stæsj for å teste lille 'laben. Ærlig, rett frem og tøff i trynet. Slår godt ifra seg og tyder på å være utviklet for å drive studiomonitorer. Absolutt en hyggelig tilvekst og får meg til å lure på om ikke en slik "pro-kombo" som dette (Lavry DAC + IP450) ville være en god løsning for mange rundtom som trenger noe relativt rimelig til å drive høyttalerne.

Spiller med patos og overbevisning på Tannoyene til tross for hyggelig pris. :)

Vedlegg

C

Cyber

Gjest
    Ikke dumt. Moro å se slike DIY-løsninger og utforsking. Gir jo muligheter for tweaking også...

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Ja, absolutt. Likevel ble jeg positivt overrasket over hvor bra det spiller med den komboen som vist på bildet over. Uansett synes jeg det er morro å sette sitt eget preg på anlegget, samt å planlegge neste "oppgradering". ;D Her er veien nesten like viktig som målet.

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jeg blogger litt videre. Det aktive DP-filteret har lenge stått uvirksomt grunnet manglende balansert kabling. Her forleden trakk jeg pusten og loddet Neutric-pluggene på Belden 8760-kabel.

Så da kjører vi balansert hele veien.

Ellers: Har dillet litt frem og tilbake for å teste ulike ting. Akkurat nå kjøres LabGruppen-ampen til bassene og EARen til Tannoyene. Brystonen er en god forsterker, men synes Lab'en gjør en grei jobb i akkurat bassen, og EARen fungerer veldig bra på Tannoyene. Brystonen er den beste allrounderen, men siden jeg kjører aktiv deling, velger jeg å holde på den billigere Lab'en til bassoppgaven som grunnet aktiv deling; er ganske enkel. Brystonen selges kanskje for å finansiere nye saker på høyttalersiden. Eller kanskje EARen? Er i tenkegropen. Her blir det nok noe nytt på gang etterhvert, og forsterkervalg dikteres av nettopp høyttalerne jeg velger. Så kanskje Sandringhamene også dukker opp på børsen. Vrient dette. Jeg liker dette oppsettet, og vil selvsagt gå i samme retning - bare litt mere, litt mer brutalt, litt mer baller.

Litt drivverk-grubleri: Jeg tillater meg å røke innendørs. Dette har omsider fått drivverket i Hegelen til å hikke litt. Vegret meg for å fikle med den, og kjøpte en ny Yamaha-spiller til 2600,- som drivverk mens Hegelen var på service. Tenkte kanskje at den ville fungere like bra etter alt som er sagt og ment vedr. jitterimunitet mm. Neida, hørte sporenstreks at dette låt kjipere og lettvektigi forhold. Såpass ille at jeg dro frem unbracosettet, flekket opp panseret, og kjøpte en pk. Q-tips. Fuktet med vann og dro over lasern i Hegelen. (Bra byggekvalitet - Philips toppdrivverk og god shit all the way - respect). Fornøyd nå, selv om jeg har en brenn ny Yamaha-spiller til overs, og 2629,50 fattigere hvorav Q-tipsen utgjorde ca. 29,50... ::) Ja, Q-tips er tingen!

Vedlegg

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    RojohII skrev:
    Ellers: Har dillet litt frem og tilbake for å teste ulike ting. Akkurat nå kjøres LabGruppen-ampen til bassene og EARen til Tannoyene. Brystonen er en god forsterker, men synes Lab'en gjør en grei jobb i akkurat bassen, og EARen fungerer veldig bra på Tannoyene. Brystonen er den beste allrounderen, men siden jeg kjører aktiv deling, velger jeg å holde på den billigere Lab'en til bassoppgaven som grunnet aktiv deling; er ganske enkel. Brystonen selges kanskje for å finansiere nye saker på høyttalersiden. Eller kanskje EARen? Er i tenkegropen. Her blir det nok noe nytt på gang etterhvert, og forsterkervalg dikteres av nettopp høyttalerne jeg velger. Så kanskje Sandringhamene også dukker opp på børsen. Vrient dette. Jeg liker dette oppsettet, og vil selvsagt gå i samme retning - bare litt mere, litt mer brutalt, litt mer baller.
    Som tenkt, så gjort...

Driver nå og spiller på bassdelen av JBL 4675-høyttalerne for å danne meg et inntrykk av tuning, samspill med rom, og plassering. Hører at litt fintuning må gjøres før det sitter helt, men da skulle det ikke mangle kapasitet. Jeg får stable horn-toppen i morgen for å få inntrykk av hele pakken. Ikke noe man gjør etter at man har begynt på pilsen.

Dette er rimelig svære saker. Spesielt dette med fargevalg blir nok vurdert etterhvert - sort tårn på nær 180cm i høyden, og 70-80cm bredde er nok ikke for alle. ;D Ikke kan man putte blomsterpotte på toppen heller.

Vedlegg

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.499
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan stiller du inn de innbyrdes volumnivåene Rojoh? Etter øret?

-Jeg ser at du kan stille volumet på Labgruppe- saken selvstendig på hver kanal. Selv synes jeg at det er nesten umulig å stille inn bassen etter øre, fordi det er så lite info under 500 Hz når det gjelder stereoperspektiv. Har du målt?

mvh

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Stiller inn etter øret, ja. Gain på Lab.gruppen er i ca. 1dB-steg. Et for mye eller for lite, høres ikke riktig ut. Dette er nok for grove innstillinger ideèlt sett, men gjør det rimelig lett å finne en posisjon som fungerer. Har også volum på DP-filteret, men vet ikke i hvilke steg. Noe grovt der også, vil jeg tro. Men, jeg kan stille ned på EARen i tillegg med trinnløs pot. Men alt på øret foreløpig. Synes det fungerer greit. Litt for mye blir for seigt og treigt. Litt for lite gir lite slam og punch.

Dog vil det skje saker på filter-siden etterhvert. Siden jeg nå går over til et system uten delefilter, må jeg nok anskaffe noe å måle med. Usikker på hva jeg ender opp med til slutt - tråden slutter nok ikke på en stund enda. ;)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.499
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ok, skjønner.

Men er det volumregulering på Lavryen, eller må du gå gjennom hele prosedyren med fininnstillig på nytt hver gang du vil forandre på volumet?

mvh

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Lavryen har analog volumkontroll, og gjør en god jobb som kombinert DAC/digital preamp. Anbefales helhjertet. Den skiller riktignok litt på drivverk, og jeg må se å få Hegelen opp å gå igjen som cd-spinner. Mitt renseforsøk virket ikke helt, men takket være Kises link til Lampizator, skjønner jeg hvorfor: Philips-laseren har en ytre, og en indre linse. Jeg børstet bare den ytre.

Når det gjelder gain, opplever jeg at jeg treffer nær nok til at jeg får til likandes lyd. Siden det er litt overlapp i XO, vil summeringen virke litt formildende om man bommer ørlite. Fordelen er at man sirkler seg inn på noe man kan like. Prosessen tar dog litt tid - særlig om man forandrer på noe underveis. Jeg måtte begynne litt på nytt da JBLene kom inn i stedet for DIY-kassen.

Det spiller riktignok ikke med det ultimate slammet enda. Ikke hjelper det å skru opp bassene heller. Det har med responsen til Tannoyene å gjøre, så å la JBL-bassene spille opp til ~600Hz (mot nåværende 100Hz), vil nok bli noe annet totalt sett. Jeg kommer nok også til å prøve meg med EQ-mulighet, så vi gir oss ikke før tapeten flakser. ;D

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.499
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    RojohII skrev:
    Prosessen tar dog litt tid - særlig om man forandrer på noe underveis. Jeg måtte begynne litt på nytt da JBLene kom inn i stedet for DIY-kassen.
    Tell me all about it! Ratter på fjerde måneden.....

mvh

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Artig tråd!

Håper du får til horna oppå JBL basserne. Så kan du selge Tannoyene å legge penga i en skikkelig god CD og evenutelt en supertweeter. :D

Lakker så kassene og hornet i halvblank hvit så blir det helt usynlig! ;D

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.163
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    76
    En lys farge hjelper mye på å "krympe" dimensjonene.
    Finn frem malingspannet!

Arne K

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jepp, riktig fargevalg gjør underverker. Samme gjør størrelse og fornuftig konstruksjon. Hvorfor spinkle pipestilker i pianolakk langt ute på gulvet, når man kan bringe Colosseum-lyden hjem med et penselstrøk? Jeg vet sannelig ikke, men så har jeg heller ingen fruentimmer til å bekrefte/avkrefte påstandene. Ergo; sånn er det.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn