RIAA hjelp.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.148
    Torget vurderinger
    2
    Kommer an på fasongen, men om den virkelig er på 20hz er den -3db ned ved 20 og det er OK siden det er svær lite musikkinfo så lavt. 5hz er så godt som intet filter, og filtrer ikke en gang armresonansen, 20 er nok best bare det ikke er som den Shiit saken over.
    20 vil dempe fottrinn osv mye mer enn 5hz, se på kurvene mine over. rød er 20hz, den med minst demping er 5Hz se teksten under i figuren

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ELJ

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.449
    Sted
    Bergen
    Takk folkens, jeg brukte en del tid, uten hell som dere så, på å finne rette ordet. Mikrofoni er notert for evig framtid,,,, helt til demensnivået øker…

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.343
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Vet ikke om dette er relevant for ditt tilfelle. Har rør hele veien og når jeg spiller vinyl har jeg noen av de samme symptomene som du beskriver; tapp på forforsterker, stereobenk, platespiller, tonearm og det høres ut som hele Skansens bauekorps står inne i høyttalerne.

har sjekket komponentene i anlegget uten at man fant noe feil
    Dette er visstnok en egen type rørproblem…

Rør hele veien her også, helt uten problemene du nevner.

Rørdempere er (f.eks) ringer i gummi eller silikon som tres over rørene og gjør dem mindre følsomme for vibrasjoner.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.449
    Sted
    Bergen
    Jeg hadde selveste Director for Cary på videosamtale for å få hjelp til feilsøking, og analysen ble mikrofoni, men en beklagelse på at slikt skjer (nær sagt, i disse dager, i de beste hjem). De kunne se på den, men med fraktkost og fare for feil på papirarbeid så gjorde jeg ikke det.
    Men deretter preamp til lokalt elektronikkverksted uten at de fant noe
    Alle rør skiftet, det koster en liten arm… et par runder med det og man kan like godt kjøpe ny preamp

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.449
    Sted
    Bergen
    Hvilken RIAA er det snakk om?
    Usikker hvem du spør..
    Mitt problem er relatert til Cary SLP98 preamp, og mikrofoni problemet er med alle RIAA er jeg har hatt, fast og på prøve. Sist Luxman og EAR, men også Carys egen RIAA..

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.314
    Rørdemping bør vel kanskje heller monteres på selve rørsokkel eller ytre kabinett heller enn glasset. Men mikrofoniske rør er vel egentlig å regne som deffekte er de ikke?

Min Manley Chinook har ikke noe slike problemer. Den benytter riktignok en fet transistor i første trinn så mulig det er måten den omgår slikt problem?

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.343
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Usikker hvem du spør..
    Mitt problem er relatert til Cary SLP98 preamp, og mikrofoni problemet er med alle RIAA er jeg har hatt, fast og på prøve. Sist Luxman og EAR, men også Carys egen RIAA..

Det var din jeg tenkte på. Da ligger problemet tydeligvis i preampen.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.449
    Sted
    Bergen
    Rørdemping bør vel kanskje heller monteres på selve rørsokkel eller ytre kabinett heller enn glasset. Men mikrofoniske rør er vel egentlig å regne som deffekte er de ikke?
    ..
    Mulig, dette kan jeg åpenbart veldig lite om selv om jeg i tidligere tider feilsøkte og reparerte mye, nå gammelt, da ikke fullt så gammelt elektronikk ..

Dog, mitt problem har vært der også gjennom ulike rørbytter. Det kan kanskje være en mulighet for at feilen tar knekken på røret idet preamp slås på? Det kan i så fall være en løsning

men lyden ut av høyttalerne er upåklagelig så et defekt rør eller to ville vel ikke produsert noe signal ut

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.148
    Torget vurderinger
    2
    Alle rør er mer eller mindre mikrofoniske og med RIAA er det så mye forsterkning at problemet blir tydeligere. . Visse rør som f.eks. 6DJ8 har såkalt frame grid og kan være mer motstandsdyktige… finnes også andre Telefunken og Siemens som er bra, men svindyrt.
    Teknisk sett er rør og RIAA ikke en god kombinasjonen å ha. Men jeg har en selv , den har en metall kappe mot innstrålt støy og kanskje virker den mot microfoni også?
    Men banker jeg på chassis høres det i høyttaler…
    Kan legge til at på en rørforsterker jeg har så synger både rør og utgangstrafo med, dvs musikksignalet får rørene og trafo til å vibrere og avgi lyd om jeg skrur høyt opp. Omvendt mikrofoni…
    Ikke prøv å spille uten høtttaler eller last tilkoblet en rørforsterker, utgangstrafo kan ta skade..

EDIT

Vedlegg

Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.449
    Sted
    Bergen
    Alle rør er mer eller mindre mikrofoniske og med RIAA er det så mye forsterkning at problemet blir tydeligere. . Visse rør som f.eks. 6DJ8 har såkalt frame grid og kan være mer motstandsdyktige… finnes også andre Telefunken og Siemens som er bra, men svindyrt.
    Teknisk sett er rør og RIAA ikke en god kombinasjonen å ha. Men jeg har en selv , den har en metall kappe mot innstrålt støy og kanskje virker den mot microfoni også?
    Men banker jeg på chassis høres det i høyttaler…
    Kan legge til at på en rørforsterker jeg har så synger både rør og utgangstrafo med, dvs musikksignalet får rørene og trafo til å vibrere og avgi lyd om jeg skrur høyt opp. Omvendt mikrofoni…
    Ikke prøv å spille uten høtttaler eller last tilkoblet en rørforsterker, utgangstrafo kan ta skade..
    Tusen takk for hifi opplæring i god norsk folkeopplysnings tradiasjon
    Jeg tror faktisk at jeg med dette har fått roa i sjelen og kan sitte godt i lytteposisjon uten unødig tapping på hifi installasjonen

brotevatn

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.02.2010
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    1
    Då trur eg har kome litt vidare, utan å forstå kva som skjer. Har no sjekka ein og ein kanal (høgre-venstre). Det pussige er at når eg kopler til berre ein kanal, så forsvinn alle problem. Ingen mikrofoni i det heile, kun vanleg lett sus. Speler ingen rolle om eg tar høgre kabel i venstre inn på Schiit eller høgre inn på Schiit og det same med venstre kabel inn i ein og ein inngang på Schiit... problemet forsvinn, og kjem alltid tilbake når begge kanaler er tilkopla... uavhengig av om det er høgre eller venstre ledning som er tilkopla... kva fortel dette meg?

LESSisdox@

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Antall liker
    265
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Usikker hvem du spør..
    Hei basse , Har flere Cary boxer her ,,,pre og eff boxer ,har for øvrig hadd den du har også.husk du har inverted signal ut fra pre til eff ,du må bytte + og - på Ht altså motsatt av fargen på HT med Ht ledning ,koble rette farge på eff ,kun snu på ht ledning mot HT ,,,sort på rød og rød på sort ,Microfoni ???,tipper det er Line rør som kan vere synder , har for øvrig brukt masse rør typer her på Cary pre boxer og de er meget følsomme for rør ,,,, hvilken rør bruker du og hvilken stod i tidligere med samme resultat ,står der noen andre apparater nær pre, under for eksempel. Mvh Roy ,,,,,,,, Beklager avsporing Trådstarter, Riaa Tips ,,,,,RIAA med det meste av motstand til RIAA ,Iskra 1, Polsk, selges på E bay ,brukt den mye med MM /Step ut ,og Ren MC ,meget fleksibel på gain kunne vert mere for MC på men du kan få dette innsatt så de passer din nål (MC),🎸🔊🎸

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.148
    Torget vurderinger
    2
    I i nøden spiser fanden fluer…. Brum er uberegnelig ja. Jeg MÅ bruke balansert for å ha det støyfritt, mens andre kan ha det motsatt .

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.449
    Sted
    Bergen
    Hei basse , Har flere Cary boxer her ,,,pre og eff boxer ,har for øvrig hadd den du har også.husk du har inverted signal ut fra pre til eff ,du må bytte + og - på Ht altså motsatt av fargen på HT med Ht ledning ,koble rette farge på eff ,kun snu på ht ledning mot HT ,,,sort på rød og rød på sort ,Microfoni ???,tipper det er Line rør som kan vere synder , har for øvrig brukt masse rør typer her på Cary pre boxer og de er meget følsomme for rør ,,,, hvilken rør bruker du og hvilken stod i tidligere med samme resultat ,står der noen andre apparater nær pre, under for eksempel. Mvh Roy ,,,,,,,, Beklager avsporing Trådstarter, Riaa Tips ,,,,,RIAA med det meste av motstand til RIAA ,Iskra 1, Polsk, selges på E bay ,brukt den mye med MM /Step ut ,og Ren MC ,meget fleksibel på gain kunne vert mere for MC på men du kan få dette innsatt så de passer din nål (MC),🎸🔊🎸
    Hei, takk for godt svar, her kan det være noe å hente for meg. Kan vi ta denne videre i Cary tråden, kan være andre som også sliter litt med dette?

Sist redigert:

Skipnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Antall liker
    1.819
    Sted
    Sætre
    Kan trådstarter lodde ? Isåfall kan du enkelt skifte inngangs film capacitor selv til ønsket verdi.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn