Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Har aux in jo, men det er vel bedre hvis jeg lager en mp3 av sweepet og bruker minnekort? Syns det ofte blir brumming med aux in. Men kan jo prøve det, er vel kanskje enklest

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    12.358
    Torget vurderinger
    2
    Den blippen ved 180hz må gjøre det tungt å sover hele natten tenker jeg :ROFLMAO: ( med vennlig ironi )

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    60.008
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Den blippen ved 180hz må gjøre det tungt å sover hele natten tenker jeg :ROFLMAO: ( med vennlig ironi )
    Du skulle bare visst! :eek:

I årevis har den forfulgt meg og jeg har grublet på hva som er årsaken. Men nå tror jeg at jeg er på sporet. Det er rett og slett den 3de SBIR nullen. Den første ligger i 60Hz området, men er borte grunnet The Wall Of Thunder 2.1. Gikk gjennom årevis av målinger og sett hvordan den har flyttet seg ned i frekvens alt ettersom høyttalerne har blitt trukket lenger ut i rommet.

Så ja, mange søvnløse netter...

kjetil200

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Antall liker
    279
    Torget vurderinger
    14
    IMG_EDD2A088-9A12-4F3A-9708-D6A79A2F94BA.jpeg

Har puslet litt med umik-1 i dag og fått frem denne 😆. Sånn umiddelbare tanker i fra noen her inne?

kjetil200

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Antall liker
    279
    Torget vurderinger
    14
    Skal få tatt bilde og målt litt bedre i slutten av uken. Forsøkte meg med 3 meter til Mik og 2 meter mellom HT. Men mulig et dumt spørsmål: Vil ikke en flat frekvenskurve gi "flat" og kjedelig lyd?

Sist redigert:

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    10.787
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Skal få tatt bilde og målt litt bedre i slutten av uken. Forsøkte meg med 3 meter til Mik og 2 meter mellom HT. Men mulig et dumt spørsmål: Vil ikke en flat frekvenskurve gi "flat" og kjedelig lyd?
    Vi er ute etter en kurve som er jevnest mulig, men gjerne med litt fall fra bass til diskant (mer energi/nivå i bassen).

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    10.787
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan ser målingene dine ut fra messerommet? Før og etter prosessering.
    Jeg har ikke endelige målinger da vi både justerte EQ ytterligere + endret plassering av stoler/høyttalere etter øret etter målingene. Vi hadde et vrient rom hvor rad 1 hadde total suckout i noen frekvenser (ikke synlig uten videre på målingene), mens det på rad 2 var for mye bass. Det ble mer løft i bassen enn målingen viser til slutt, spesielt søndagen.

Dette er vel den "beste" målingen fra initielle tester. Men dette er altså ikke helt slik det endte opp da det både ble gjort ytterligere justeringer etter øret på EQ, plassering av plasser og plassering av høyttalere. Avrulling i bassen startet ved ca 18hz i rommet.
    1774338359848.png

Og dette var vel en av de "verste" fra start:
    1774338386679.png

Her er dermed mye av endringene fra verst til best plassering. Hva gjelder "prosessering", så var det ingen EQ-punkter over 100hz.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn