Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Begge kan selvfølgelig være feil, men Umik-1 korrelerer bedre med Trinnovs måling
    OK, skjønner. Nå er ikke jeg noen ekspert på mikrofonkalibrering, men jeg skjønner ikke helt hvordan de klarer å få disse mikrofonene til å bli flere dB feil. De selges jo med en unik kalibreringsfil, og eneste fornuftige måte å få laget den på må vel være å sammenligne den mot en referansemikrofon de faktisk vet at er riktig, og så justere kalibreringsfilen etter dette. Denne tilnærmingen burde jo resultere i at 100% av mikrofonene måler riktig så lenge man laster inn kalibreringsfilen, og tredjeparts kalibreringstjenester som f.eks cross-spectrum burde være unødvendig.

    Veldig fristende å si "Hvor vanskelig kan det være?" :unsure: :p
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    OK, skjønner. Nå er ikke jeg noen ekspert på mikrofonkalibrering, men jeg skjønner ikke helt hvordan de klarer å få disse mikrofonene til å bli flere dB feil. De selges jo med en unik kalibreringsfil, og eneste fornuftige måte å få laget den på må vel være å sammenligne den mot en referansemikrofon de faktisk vet at er riktig, og så justere kalibreringsfilen etter dette. Denne tilnærmingen burde jo resultere i at 100% av mikrofonene måler riktig så lenge man laster inn kalibreringsfilen, og tredjeparts kalibreringstjenester som f.eks cross-spectrum burde være unødvendig.

    Veldig fristende å si "Hvor vanskelig kan det være?" :unsure: :p
    Den stemmer godt opp til 2kHz, men etter det starter avviket.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Men @SigbergAudio testet nå på morgenen og spørs på om ikke avviket er såpass innafor at jeg bare må om stille meg. Som nevnt tidligere er det jo Trinnov og ørene mine som er grunnlaget. Grønn er Umik-2

    1670052979829.jpeg
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    @MakkinTosken Ja det var jo ikke vanvittig stor forskjell hos hverken deg eller meg egentlig. Jeg mente å huske det var større forskjell enn dette, men dengang ei.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    @MakkinTosken Ja det var jo ikke vanvittig stor forskjell hos hverken deg eller meg egentlig. Jeg mente å huske det var større forskjell enn dette, men dengang ei.
    @Hunsbedt målte vel ganske store avvik typ under 10hz, men det er kanskje ikke sånn superviktig for vanlige folk.
    Kanskje jeg skal roe meg ned og omstille meg? :giggle: Er jo ikke livskritiske målinger vi driver med. Bare irriterer meg når ting ikke er 100% og jeg må tenke. Begynner bli gammel og stiv i hjernen.

    Ja her også kutter den i bunnen, men jeg har bass nok, så det tar jeg med en klype salt.

    1670053482253.jpeg
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Begynner å lure på om angreretten må brukes...
    Jeg har to versjoner av Umik-1, en fra Minidsp direkte og en annen via cross spectrum labs som kalibrerer den mot en referanse.
    Den du får fra cross-spectrum labs har jo også to kalibreringsfiler, én fra minidsp og en fra csl.

    Her er forskjellen mellom de to kalibreringsfilene med samme mikrofon;
    minidsp vs cross-spectrum kalibreringsfil.jpg



    Og her er forskjellen mellom mikrofon 1 fra minidsp og mikrofon 2 fra CSL plassert nøyaktig på samme sted;

    cross-spectrum vs umik vanlig.jpg


    Fanden må vite hva som er riktig. Når man kalibrerer lyden fra høyttaleren i nærfelt har et par desibel pluss minus en oktav i toppen mye å si for opplevd balanse. Billig drit.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Spørsmålet er hvordan vi kan vite at referansen er riktig… 😱😱
    Når jeg sveiper i REW synes jeg at CSL sin kalibreringsfil virker å vise for lite nivå over 6 khz og sveipen høres mer riktig ut når jeg EQ'er flatt med minidsp sin kal fil som referanse.

    Men minidsp sine mikrofoner har nok for stor toleranse for respons-feil. Her er 250 forskjellige umiker sin rårespons;

    CF-UMIC-190-439.jpg
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har to versjoner av Umik-1, en fra Minidsp direkte og en annen via cross spectrum labs som kalibrerer den mot en referanse.
    Den du får fra cross-spectrum labs har jo også to kalibreringsfiler, én fra minidsp og en fra csl.

    Her er forskjellen mellom de to kalibreringsfilene med samme mikrofon;
    Vis vedlegget 873730


    Og her er forskjellen mellom mikrofon 1 fra minidsp og mikrofon 2 fra CSL plassert nøyaktig på samme sted;

    Vis vedlegget 873728

    Fanden må vite hva som er riktig. Når man kalibrerer lyden fra høyttaleren i nærfelt har et par desibel pluss minus en oktav i toppen mye å si for opplevd balanse. Billig drit.
    Nå er jeg heldigvis ikke avhengig av kinamicen til å kalibrere kinamikk. Bruker den mest til å vurdere lokale utstikkere som kanskje eller kanskje ikke blir gjort noe med
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    1
    Med tilnærmingen til The Sky er jo ikke det spesielt viktig
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Alle mikrofonene er nok godt kalibrert der de ble produsert. Utfordringene starter jo når de benyttes andre steder. Selv så anser jeg målinger som pekepinnen og gir litt blaffen i hvordan det ser ut. Er mest interessert i endringene mellom målingene. Det enkleste er jo å stole på kalibreringsfileme så er problemet løst.
    Hvor stor er den lokalitetsvariasjonen du snakker om? Regner med det handler om trykk, temperatur og fuktighet..
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    1
    En lytterposisjon, lytter onaxis, har dempet det meste av rombidrag
     

    Rewind

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    67
    Antall liker
    29
    Torget vurderinger
    2
    Her er noen morsomme målinger som jeg gjorde her om dagen.
    Prøver å finne en tweeter verdt navnet.

    I ene målingen prøver jeg ut FaitalPro HF10AK i både et Iwata 600 horn (lilla graf) og et JMLC-1000 rundt horn (grønn graf). Det må nevnes at throaten ble laget som 2.7cm på Iwata 600 og ikke 2.54cm, som på JMLC-1000. Burde lage en 2.7-2.54cm adapter på noen millimeter åt Iwata 600, som egentlig ble laget for JA6681B uten throat adapter.
    HF10AK iwata 600 vs JMLC-1000.jpg


    Så har vi en veldig luftig tweeter: Raal 140-15D. Tester her bare med en 15uF kondensator "in series" (rød graf. Tidligere brukte jeg svære horn til Raal, så jeg la til en måling fra den også i blått. De gamle Raal hornene (blå graf) kan observeres her:
    raal 2022 vs raal in horn.jpg

    Zoomer inn:
    raal 2022 vs raal in horn zoom.jpg

    Røde grafer: Utan horn, med bare foam pads, så kan Raal 140-15D brukes fra 3kHz. Mulig at jeg må prøve meg fram hvor disse foam padsen skal sitte. Over 9KHz skjer det veldig mye og så plutselig veldig lite.

    Blå graf: Med det svære hornet delte jeg den faktisk Raal 140-15D fra 2kHz og oppover. Gøy eksperiment, men hvor ble cymbalene av i Metallica?
     
    Sist redigert:

    Rewind

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    67
    Antall liker
    29
    Torget vurderinger
    2
    Så har vi midrange duellen i samme Iwata 300 horn, i høyre kanal, 50 cm fra hornet, med den mediokre MiniDSP UMIK-1 mikrofonen.

    Yamaha JA-6681B VS Radian 760PB VS Renkus-Heinz SSD 3301

    Alle drivers bruker aluminium dome med ca 3" VC diameter.

    Yamaha og Radian har fått målinger på det jeg tror er 0, 30, 60 grader, og jeg har gjort fargen svakere fra 0-60. For eksempel, Yamaha på 0 grader er ferrarirød, mens 60 grader er rosa.
    JA6681B VS Radian 760PB VS Renkus-Heinz SSD 3301.jpg

    Renkus-Heinz er solgt for lengst, men jeg har fortsatt en Radian 760PB hvis noen er interessert.
     
    Sist redigert:

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Hvor stor er den lokalitetsvariasjonen du snakker om? Regner med det handler om trykk, temperatur og fuktighet..
    Samt andre avgasser men det anser jeg nokså marginalt her i landet om man ikke bor på en radon forekomst. ser jo at noen her har oppimot 5 db avvik i deler av frekvensområdet. Vedder armand kan lage en formel for hvordan følsomheten endrer seg Iver frekvensbåndet basert på de data vi tross alt har kjent.

    Jeg vet ikke om det er normalt eller ei, og jeg ville i beste fall gjettet men mener å huske at det var såpass store variasjoner på den kalibrerte originalfilen og den rekalibrerte.

    Finner det uansett pussig at vi bruker tildeles mye penger på utstyrskjeden men ikke på å sikre oss at vi får et så korrekt utgangspunkt som overhode mulig.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    ......vi bruker tildeles mye penger på utstyrskjeden men ikke på å sikre oss at vi får et så korrekt utgangspunkt som overhode mulig.....
    Det er viktig å huske at de aller fleste handler med øynene......og en mic kan fort fortelle en helt annen historie......fra sweetspotten vettu ;)
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Det er viktig å huske at de aller fleste handler med øynene......og en mic kan fort fortelle en helt annen historie......fra sweetspotten vettu ;)
    Helt klart mange handler med øynene. Selv om sweetspot gjerne forteller noe helt annet. Men på meg virker det som at målingene heller ikke forteller mer en så ca for de fleste av oss. Man ser flotte vannfall og det er selvsagt imponerende hva mange gjør for å oppnå dette, men om alt er basert på en økning på 4-5 db så er det jo bare et flott vannfall uten relevans til det som faktisk skjer. Det er et vannfall basert på målefeil.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    En kan kanskje undres på hvorfor man deler målinger. Kanskje null verdt egentlig? Ha fokus på referansene man skaper seg hjemme og gjøre det beste ut av det.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.206
    Sted
    Langesund
    Helt klart mange handler med øynene. Selv om sweetspot gjerne forteller noe helt annet. Men på meg virker det som at målingene heller ikke forteller mer en så ca for de fleste av oss. Man ser flotte vannfall og det er selvsagt imponerende hva mange gjør for å oppnå dette, men om alt er basert på en økning på 4-5 db så er det jo bare et flott vannfall uten relevans til det som faktisk skjer. Det er et vannfall basert på målefeil.
    Vannfallet er ikke så avhengig av frekvensresponsen, det faller i samme grad, samme hvordan frekvensresponsen ser ut.
    Og med litt ambisjoner kjøpes gode nok mikrofoner og en bruker ørene under prosessen.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    En kan kanskje undres på hvorfor man deler målinger. Kanskje null verdt egentlig? Ha fokus på referansene man skaper seg hjemme og gjøre det beste ut av det.
    Jeg synes det er veldig interessant å se målinger, både før og etter korreksjon. Det gjelder dine sammenlikninger med 8x12 og det gjelder målediskusjonen som foregår nå.
     

    Rewind

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    67
    Antall liker
    29
    Torget vurderinger
    2
    Noen i Oslo med bra kalibrert mic som kan sammenligne min gamle UMIK-1? Hadde vært interessant å sjekke hvor dårlig den er.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Målemikrofoner er skjøre greier. De kan endre karakteristikk, det kan særlig gå ut over hvordan de måler i de øverste oktavene. Esken som kommer med dyre mikrofoner har noe for seg.

    Så ja, fornuftig å prøve en annen mic hvis du er usikker på din egen.
     

    Rewind

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    67
    Antall liker
    29
    Torget vurderinger
    2
    Målemikrofoner er skjøre greier. De kan endre karakteristikk, det kan særlig gå ut over hvordan de måler i de øverste oktavene. Esken som kommer med dyre mikrofoner har noe for seg.

    Så ja, fornuftig å prøve en annen mic hvis du er usikker på din egen.
    Tenkte bare kjøre en måling av begge samtidig. Hvis det er +/- 2dB på 14kHz og på 100Hz så kanskje det ikke gjør så mye.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Vannfallet er ikke så avhengig av frekvensresponsen, det faller i samme grad, samme hvordan frekvensresponsen ser ut.
    Og med litt ambisjoner kjøpes gode nok mikrofoner og en bruker ørene under prosessen.
    Klart. Men om målingene skjuler en faktisk nivåheving eller reduksjon så låter det jo ikke bra selv om det ser bra ut. Det var vel det jeg mente og da er jo vannfallet kun noe man kan se. Dersom grunnlaget for selve målingen er et par db feil så er det jo et pa db feil. Da vil vel strengt tatt å kompensere for avviket i target. Ulempen er at dersom man ikke vet hva man jobber med eksakt så gjør det jo jobben unødvendig komplisert.
    . En dyr mikrofon trenger like mye kalibring som en rimelig. Eneste er at man må nok rekalibrere skjeldnere når det er bygget bedre vil jeg tro, kanskje så sjeldent som årlig syklus. , men det er kun noe jeg tror.

    De som driver seriøst og litt mer seriøst en oss velger jo å sjekke kalibreringen etter en måleøkt for å kunne kvalitetssjekke målingene før de tar tiltak.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Tenkte bare kjøre en måling av begge samtidig. Hvis det er +/- 2dB på 14kHz og på 100Hz så kanskje det ikke gjør så mye.
    Jeg synes +-2db er et stort avvik men dersom du bruker ting for å kun vurdere endringer så kan jo avviket være hva det vil siden det er endringene en vurderer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn