Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Syncrolux

    Gjest
    Når en skal se gjennom sine målinger, er hjernen et godt instrument ja .... hehe.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.245
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    Vetta faen men denne vinylskiva høres helt fin ut. Revel F36 og Trinnov…

    CD346187-D092-4774-BF8C-535FA879A07E.jpeg

    denne låt ikke «riktig «… da sparte jeg den «oppgraderingen «
    2AD46C3E-612F-4FD2-920C-9FBF50016F16.jpeg

    ørene var HELT enige.
    Høyttaler rom eller DSP ikke vet jeg, men jeg klarer meg en stund til…
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nei, når jeg trodde jeg begynte å forstå litt gjør jeg plutselig nye oppdagelser. Å slippe opp frekvensrespons litt til fordel for andre faktorer viser seg ikke å være helt galt.

    Om jeg skal få en bedre, på papiret, respons er jeg redd jeg må inn med flere fysiske inngrep i grotta, men er livredd for å ende i et tørt glavahøl. Det har jeg innsett ikke er mitt ideal.
    Gir deg et par uker til før en lastebil med ulldotter er på vei til Råde. 😁
     
    • Haha
    Reaksjoner: HoJ

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.945
    Sted
    Tårnåsen
    Jepp, refleksjon fra masse vinduer. Redusert kraftig nå med akustiske gardiner. Skal grave opp en måling etter gardinene. Dette var før, nå omtrent på samme skala som dere har brukt. Fullrange.

    1660156258464.png
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    ITU ble vel utviklet av en gjeng gamle rever med alvorlige hørselsskader.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Disse ETC’ene med refleksjoner under -30 dB ser imponerende ut - men låter det bra?

    For min egen del så liker jeg ikke den kliniske døde lyden dette gir. Vil helst ha litt mer rombidrag, men ikke mer enn -20 dB, og det må være diffust, ikke harde refleksjoner.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Disse ETC’ene med refleksjoner under -30 dB ser imponerende ut - men låter det bra?

    For min egen del så liker jeg ikke den kliniske døde lyden dette gir. Vil helst ha litt mer rombidrag, men ikke mer enn -20 dB, og det må være diffust, ikke harde refleksjoner.
    Forskjell på rombidrag og farging.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Nei, er jo ikke det. Rombidrag ER farging av det opprinnelige signalet.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nei, er jo ikke det. Rombidrag ER farging av det opprinnelige signalet.
    Ok da, du er på det humøret i dag!:) Sikker på at du skjønte hva jeg mente.

    Du er jo selv nede på 20 tallet, så du har jo allerede temmelig lite tidlige refleksjoner, som vel er det man først søker å minimere når man snakker om bidrag som ikke lett skilles fra direktelyd.

    Hva gjelder diffusjon ser jeg jo på impulsresponsen din at du er temmelig langt fra å lykkes med det, da du har klare utstikkere på vei ned. Og 2d diffusorer på vegg bidrar til langt større grad demping enn tilsvarende 1d. Jeg har heller ikke super diffusjon til tross min 4,5 kvadrats diffusor på bakvegg, men at jeg foretrekker den fremfor hard demping er sikkert.

    Jeg har som sagt ikke oppnådd -25 ved å dempe, men det er en kombinasjon av høyttalernes egenskaper (DDC som Dynaudio kaller det) og deres plassering, skarp toe-in.. Mao, temmelig høy andel med direktelyd med en god porsjon "etterklang", ca 280ms over Schrøeder.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Når du skriver innlegg som kan tolkes dit man vil, er det jo ditt problem… ikke mitt.

    Diffusjon er ikke så diffust som man skal ha det til. Diffusoren bryter jo bare opp en refleksjon til å bli noen fler refleksjoner med litt lavere nivå.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    ETC i dag, 20-20k Hz, ikke filtrert. Fra høyre fronthøyttaler, som forøvrig står klin inntil den ene sideveggen.

    Rommet er 5x7x3 meter, og har et fullt 7.4.1 surround oppsett med digre reflekterende Magnepan låvedører. Likevel ganske ok. ETC fra de andre kanalene er helt forskjellig fra front L og R.

    Klasen med refleksjoner mellom 10 og 16 ms er tilsiktet - retur fra diffusor på motsatt sidevegg.

    Høyre høyttaler altså


    ETC.png



    Viser senterkanalen også

    ETC-C.png
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.461
    Antall liker
    3.280
    Torget vurderinger
    1
    For min egen del så liker jeg ikke den kliniske døde lyden dette gir. Vil helst ha litt mer rombidrag, men ikke mer enn -20 dB, og det må være diffust, ikke harde refleksjoner.
    Ja, de fleste innspillinger er beregnet avspilt med litt rombidrag.
    Dette er også beroende på hvor høyt man spiller. Lavere lyttenivå, som hos deg, tåler mer romklang. På høyt volum er tørre rom å foretrekke.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Nå er jo rommet mitt temmelig tørt, da RT60 er så lav som 0,15 sek.

    Det jeg ønsket å gjøre kontra tidligere oppsett var å ha litt mer rombidrag i de første 25 ms. Det gjør ting litt smoothere og åpnere synes jeg.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror jeg ville forsøkt å få enda mer effekt på diffusering senere i tid @Syncrolux
    Området mellom 16-26 ms ser jo ikke ut til å ha noe effekt av diffusjon, og slik jeg har forstått det er det vel i det området man ønsker en klart høyere andel romklang enn det før?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det er nok en ide ja. Bakveggen min har i dag 2D diffusorer, og de returnerer antagelig ikke nok energi.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Foretrekker en ETC tilsvarende dette.

    ETC after treatment with diffusion.jpg


    Såpass høy terminering av ISD gapet krever riktig nok spesialbygget rom, men prinsippet blir uansett det samme med sterk attenuering av tidlige refleksjon og tilbakeslag av diffusert energi. RFZ området kan gjerne ligge enda lavere i nivå enn dette (-30 dB).

    Rom med null tilbakeslag låter dødt og mangler det store og omsluttende lydbildet. Not my cup of tea. Er rommet derimot lite, så er det vanskelig å finne en god balanse. Et større rom hvor man ha et ISD gap på nærmere 20 ms er mye enklere sådan. Da kan man både få et superpresist stereobilde med mye energi og stort lydbildet.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    Tror ikke bergfinn synes det var dødt og klangfattig når Iver Kleive og Knut Reiersrud boltrer seg på platen Himmelskip. Var som å sitte midt i kirken. Denne platen låter mer troverdig her enn hos OMF.
    Her er det vel etter alle målemerker helt døtt
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Sikkert flere med bergfinn som liker det tørt, andre liker et snev av klang. Sikkert fordeler og ulemper med begge tilnærminger. Har i grunn ikke sterke meninger for annet enn eget rom og anlegg.

    Min hensikt med å legge ut impulsen var vel bare å vise at man ikke alltid trenge tykke feller på sidevegger og andre 1st punkt for å få et, for meg, akseptabelt nivå på det tidlige. For jeg synes ikke det gir meg noen lydmessig gevinst med en relativ høy tidlig eller kort "etterklang".

    Mener oppriktig ikke at jeg har noe å slå meg på brystet for - jeg er fornøyd, det får holde.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    En vanlig ETC viser mest høyere frekvenser, og sier sånt lite alene om det er kontroll på refleksjoner i et bredere frekvensområdet.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    En vanlig ETC viser mest høyere frekvenser, og sier sånt lite alene om det er kontroll på refleksjoner i et bredere frekvensområdet.
    Nei, det bryter sammen nedover. Trenger vel verken ETC eller spectrogram for å se det. Holder med fr.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    Sikkert flere med bergfinn som liker det tørt, andre liker et snev av klang. Sikkert fordeler og ulemper med begge tilnærminger. Har i grunn ikke sterke meninger for annet enn eget rom og anlegg.

    Min hensikt med å legge ut impulsen var vel bare å vise at man ikke alltid trenge tykke feller på sidevegger og andre 1st punkt for å få et, for meg, akseptabelt nivå på det tidlige. For jeg synes ikke det gir meg noen lydmessig gevinst med en relativ høy tidlig eller kort "etterklang".

    Mener oppriktig ikke at jeg har noe å slå meg på brystet for - jeg er fornøyd, det får holde.
    Jeg er heller ikke så opptatt av hva andre velger av løsninger, men at folk stadig skal sette spørsmål på om det andre gjør er bra nok........ Synken har dreiet minst 90 grader i oppbygning av alter, og alltid like sikker på at det han gjøre er best ;)
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Noen som vet om det er mulig å vise tidsaksen på Impulse respons i REW som avstand i meter, i stedet for eller i tillegg til millisekunder ?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Nice! Men hadde vært kjekt å ha på den horisontale aksen også.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.245
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    Hva forteller dette da?, er Jeg fukked I ekkokammeret, har vent meg greit til det etter 10-12 år
    D8468F5E-A804-4354-8EEF-A47DD7187D5E.jpeg
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Å vise vertikal-aksen i dB hadde vært litt greiere å forholde seg til.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Noen som kjenner til denne funksjonen - CLARITY - og har erfaring med den?


    Og er det noen som har forsøkt med C20* i stedet for C50 eller C80?

    *«The early to late energy ratio in dB, using sound energy in the first 20 ms as the 'early' part.»
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.856
    Antall liker
    8.844
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Da har jeg omsider fått laget til slik at jeg kan måle anlegget med Audiolensefilteret inne.
    Har målt hver høyttaler for seg.

    Tar gjerne i mot innspill på ting som kan bedres. Målingene er gjort i lytteposisjon, som er snaut 4 meter fra høyttalerne og rett over 2 meter fra bakvegg.
    Er ikke så dreven i REW foreløpig:

    Først Impuls:
    Impuls.jpg



    Vannfall
    Vannfall.jpg


    Forvrengning
    Forvrengning.jpg


    Frekvensrespons - begge kanaler
    Frekvensrespons.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn