Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    En liten oppdatering, dette låter bedre hos meg enn før, på dagens musikk i alle fall. ligger Nærmere Shy sin kurve nå
    Vis vedlegget 798053

    La inn mere fall over 800Hz. her er target kurven..Det interessante her er at den forsiktige gitaren i høyre kanal på Six Blade Knife står nå tydeliger fram med mere klang og ti-stedeværelse, det går i riktig reting, jag kan leve med høyttalerne lengre enn jeg trodde,... ;)
    Pussig at mindre diskant skulle gir større klarhet og innsikt enn flatere , får se om denn innstilligen holder seg med mere musikk..
    Vis vedlegget 798054
    Få se filter og excursion også æ?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    for
    AF85FFBA-045A-4792-9074-F32E504DFF9E.png

    0AA916BE-C7EF-4CC6-90A3-FB804837DEC7.png
    ACDFE10C-AD95-430E-AD97-1C56504A8FF4.png


    8182C31B-8462-4B51-B963-736CEAD82321.png

    19AAE685-77CD-4EAF-BC73-2C030B0C4C3C.png

    Dette er til @MakkinTosken

    legg merke til hva Squared Modulus gjør i forhold til Modulus,Squrared trekker mere ned over 800hz
    3F03445D-D42E-444E-8607-109AA1EE1D27.png

    DD5A1F88-4472-40C6-B1D6-9EA7AE45A97B.png

    ble litt kluss med bildene men Makken skjønner det nok
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Takk! Ville bare se hvor hardt du gikk til verks oppover. Jeg har valgt å strupe helt fra 500Hz =>, men har helt frislipp opp til 80Hz.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Har pendlet litt mellom ingen korreksjon over 1000 og fullrange, Før kunne stemmene bli litt livløse med korreksjon for langt opp, syns nå det er best med fullrange faktisk. Noe er tilvennning her…
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    Akurat har ikke sett noen bruke mer enn 4 subber men fremgangs måten blir jo det samme . Spennende 👍🏻
    Litt erfaringer etter helgens testing:
    1. Metoden i videoen fungerer bra for 3-4 subber, etter det blir alignment mer og mer ukorrekt. Prøvde å aligne sub par etterhvert som var lettere.
    2. Sub 5+6 ga den defintitivt beste responsen i rommet. Så hvis jeg skal bygge tårn, vurderer jeg denne plasseringen.
    3. Sub 1+2 ga en utligning på ca 35hz og trekker responsen på denne frekvensen ned i hele rommet. Virker som de faser ut hverandre på den frekvensen, men respons på 20 og 60 hz er meget bra. Må forske mer på dette paret.
    4. Sub 7 ble suksess, ga ønsket fysisk opplevelse.
    5. Alt i alt ble det en potent respons i rommet. Bassen følger front godt og etterhvert føles det ut som sofaen flytter på seg av lydtrykket, veldig fornøyd med det.

    Blir å finjokke litt mer på denne før jeg ev prøver annen konfig.
    20220308_121638.jpg
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    60D15815-D2ED-451B-8CD8-2A3FBE0EC54F.jpeg

    Bryan Adams i går i OsloSpektrum , høyt opp og til siden.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    iPhone AudioTools
    RTA dvs pink noise tilsvarer en rett strek .
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    No filter
    no filter.jpg

    Filter 8000 Hz
    filter 8000 Hz.jpg

    Filter 4000 Hz
    filter 4000 Hz.jpg

    Filter 2000 Hz
    filter 2000 Hz.jpg

    Filter 1000
    filter 1000 Hz.jpg

    Filter 500 Hz
    filter 500 Hz.jpg

    Filter 250 Hz
    filter 250 Hz.jpg

    Filter 125 Hz
    filter 125 Hz.jpg

    Filter 63 Hz
    filter 63 Hz.jpg
     

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    117
    Så da har jeg tatt noen målinger på KEF subben rundt omkring i rommet. Har prøvd å matche output for hver måling. Ingen filter eller eq.
    bass.jpg
    på KEFen eller ut fra DSP. Hva er den beste posisjonen?
     

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    117
    …den plasseringen er til venstre, bak ved siden av sofalytteposisjon. Spesielt. Ser ikke ut som den følger romresonansene
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Et Tosketips

    CEA-2010 Burst må være den nyttigste funksjonen jeg har funnet i REW når det kommer til å tune bass. For en ting er å se på kurver å ane at noe ikke er helt på stell, noe annet er å høre det. For enten man veksler mellom kanaler eller kjører dem sammen mens pulstoget går, hør man tydelig når noe er galt. Ofte overkorrigeres det og høyttalerne tvinges til å foreta unaturlige krumspring for å oppnå den perfekte respons på papiret, særlig om man lar en datamaskin styre showet. Dette avsløres når man kjører CEA-2010, enten opplever man uventet etterklang, pitch forskjeller eller dobbeltslag osv.

    I'm out!

    1660121375545.png
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.659
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kort NOOB spørsmål som jeg egentlig ikke blir helt klok på.

    Ved målinger og tilhørende EQ der gjerne en wav impulse går inn i en dsp..:
    Skal det måles hhv. venstre og høyre kanal og så lage egen EQ profil for h og v eller skal det foretas en måling (stereo) og en EQ profil som implementeres for hhv. begge kanaler?
    Her tenker jeg gjerne over hele frekvensbånd (20-20khz f.eks)

    Var det forståelig? Leser rundt og begge metoder kan brukes. Tester endel selv og finner ikke noe entydig svar.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Hvis jeg forstår hva du spør om vil jeg mene at du må ha en eqprofil for hver kanal. Det er vel bare de med helt symetrisk plassering av ht i et rektangulært rom som vil få tilnærmet samme respons i begge kanaler?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Kort NOOB spørsmål som jeg egentlig ikke blir helt klok på.

    Ved målinger og tilhørende EQ der gjerne en wav impulse går inn i en dsp..:
    Skal det måles hhv. venstre og høyre kanal og så lage egen EQ profil for h og v eller skal det foretas en måling (stereo) og en EQ profil som implementeres for hhv. begge kanaler?
    Her tenker jeg gjerne over hele frekvensbånd (20-20khz f.eks)

    Var det forståelig? Leser rundt og begge metoder kan brukes. Tester endel selv og finner ikke noe entydig svar.
    Spørs litt hva du mener med "over hele frekvensbånd" her også. Hvis du skal tilte hele responsen opp/ned i toppen eller bunn så kan du nok fint gjøre det i stereo. Skal du rydde opp i individuelle peaker i responsen vil du nok gjerne se at de kan være forskjellige fra kanal til kanal, og bør da rettes opp individuelt.

    Hvis vi på generelt grunnlag tenker at vi ikke skal korrigere så mye over Schroeder, og at vi vanligvis har mono på subbene, så er det i praksis et ganske begrenset bånd hvor kanalspesifik korrigering er aktuelt, type 100-300hz eller deromkring.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    En liten oppfølger til dette med sub integrering. Når subben står feks i et hjørne kan høyttalerne bli stående usymetrisk i forhold til den, hva er da beste måte få den tidsintegrert? Jeg har pleid å prøve meg frem, men det finnes kanskje en optimal metode?
    Dette er TV-oppsettet mitt hvor nettopp den problemstillingen er aktuell.

    Stue.jpg
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hvis jeg forstår hva du spør om vil jeg mene at du må ha en eqprofil for hver kanal. Det er vel bare de med helt symetrisk plassering av ht i et rektangulært rom som vil få tilnærmet samme respons i begge kanaler?
    Hvis begge høyttalerne også er klin like, så kanskje....
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    En liten oppfølger til dette med sub integrering. Når subben står feks i et hjørne kan høyttalerne bli stående usymetrisk i forhold til den, hva er da beste måte få den tidsintegrert? Jeg har pleid å prøve meg frem, men det finnes kanskje en optimal metode?
    Dette er TV-oppsettet mitt hvor nettopp den problemstillingen er aktuell.
    Litt usikker på om jeg ser for meg store problemer med timing i dette oppsettet? Hva er det du opplever her da? Og hvordan er dette koblet (til hva slags utstyr)?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Man tar utgangspunkt i senter mellom høyttalerne for timing, men må regne med å justere uansett for best mulig summering når alle tre spiller. Hvor høyt skal det deles?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Da er det ekstremt imponerende med slik ETC som du viser der synes jeg. -25 som sterkeste refleksjon er muy bueno. Skalaen lurte meg litt, men lell!
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Men etter at jeg har herjet med den CEA greia i dag ser fr helt dritt ut, men en så lenge opplever jeg det ikke negativt. Snarere tvert i mot. Dedikerer kurven til @svart-hvitt som påsto at vi målepunger bare la ut glansen

    1660145959808.jpeg
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Sorry, visste ikke hvilken skala de ønsket, Palooka. 🖕
    0-40 ms og 0-40 dB skala er vel vanligste. Ikke så lett å se på mobilen her på stranda.

    Den cea burst har jeg aldri lekt med. Nå gleder jeg meg til å komme hjem igjen!
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Den cea burst har jeg aldri lekt med. Nå gleder jeg meg til å komme hjem igjen!
    Jeg har lekt med den før, men så ikke nytten før jeg ble helt DSP-sopp. Livredd for å overkorrigere uten å være klar over det. Nå går Trinnov på tomgang.

    Klart ullhuer som @The Shy , @karmann med sine polstra celler kan jo sikkert drite i slikt.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Litt mer nivå på refleksjoner her faktisk. Nesten ikke noe absorbsjon igjen her, nesten bare diffusjon.

    aug10.png
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Men etter at jeg har herjet med den CEA greia i dag ser fr helt dritt ut, men en så lenge opplever jeg det ikke negativt. Snarere tvert i mot. Dedikerer kurven til @svart-hvitt som påsto at vi målepunger bare la ut glansen

    Vis vedlegget 840572
    Ørene teller.

    Lyd er ikke bare en visuell observasjon av målinger.

    Hjernen er sånn sett et godt instrument for å se gjennom målinger.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Litt usikker på om jeg ser for meg store problemer med timing i dette oppsettet? Hva er det du opplever her da? Og hvordan er dette koblet (til hva slags utstyr)?
    Ingen store problemer, bortsett fra at en 8" (Argon SUB8) ikke gir noe særlig trøkk nedover. Jeg har satt et høypas 36dB/okt på 50Hz og et lavpas Bessel på 70Hz på "subben" og 95Hz høypas Bessel på Beolab 6000. Bruker en miniDSP2x4HD hvor Beolabene også er korrigert med en liten Audiolense korreksjon. Subben er forsinket med 4ms. Kilden er Samsung The frame via Toslink til miniDSP'n.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ørene teller.

    Lyd er ikke bare en visuell observasjon av målinger.

    Hjernen er sånn sett et godt instrument for å se gjennom målinger.
    Nei, når jeg trodde jeg begynte å forstå litt gjør jeg plutselig nye oppdagelser. Å slippe opp frekvensrespons litt til fordel for andre faktorer viser seg ikke å være helt galt.

    Om jeg skal få en bedre, på papiret, respons er jeg redd jeg må inn med flere fysiske inngrep i grotta, men er livredd for å ende i et tørt glavahøl. Det har jeg innsett ikke er mitt ideal.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn