Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.522
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har testet litt.

    Midt på frontveggen har jeg en TV som kan skyves inn og ut. Trekker jeg den ut fra veggen så er faktisk dippen rundt 75Hz noe mindre, men langt fra borte.
    Den ene HT kan jeg dytte 15 cm bakover så det gjorde jeg i håp om å fjerne mer av den dippen. tja..nei lite skjedde.

    Kan man høre at en HT står 15 cm lenger bak enn den andre, gitt rommet er symmetrisk? Nå er jeg inne i skive nr2 og jeg mener lydbildet høres skeivt ut, nesten så den siden kommer etter, men det kan jo fint være noe jeg innbiller meg siden jeg vet at det står slik.

    Hvor stor og tykk må en bassfelle være for å sope opp 35Hz? Er det noe jeg kan plassere bak sofaen eller vil den frekvensen være "over alt" i rommet? Det er et ett rom bak sofaen som er 55cm dypt, 180cm bredt og 100cm høyt.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Bølgelengden ved 35hz er ca 9 meter, så du skulle klare deg fint med en bassfelle på bare 4.5meter dybde :D
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.222
    Antall liker
    9.460
    Torget vurderinger
    2
    Jovisst 15cm forskyving gir forsinkelse på 0.5ms som dreier stereosenter til en side. Jeg merker det tydelig om jeg forsinker en kanal 0.1-1ms
    Bassfelle på 35Hz bør nå minst 1/4 bølgelengde ut i rommet dvs 345/35 /4, ca 2.5 m ikke veldig praktisk
    Skal du bli kvitt 35Hz kulen må du ha ett annet rom, spille mot en annen vegg, . man da dukkker det opp en ny kul et annat sted. DSP er det enklaste, prøv litt med Roon
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.522
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Bølgelengden ved 35hz er ca 9 meter, så du skulle klare deg fint med en bassfelle på bare 4.5meter dybde :D
    haha, da fyller jeg opp rommet, og setter meg i stua i etasjen over. De er jo ikke pass til meg, eller utstyret lenger.
    Inntil kjærringa får ønsket sitt oppfylt med å utvide kjellerstua (ja, så lyden blir bedre) så får jeg leve med booom på 35Hz.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.522
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jovisst 15cm forskyving gir forsinkelse på 0.5ms som dreier stereosenter til en side. Jeg merker det tydelig om jeg forsinker en kanal 0.1-1ms
    Bassfelle på 35Hz bør nå minst 1/4 bølgelengde ut i rommet dvs 345/35 /4, ca 2.5 m ikke veldig praktisk
    Ja, jeg plasserte HT tilbake og lydbildet ble mye bedre :)
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.522
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jovisst 15cm forskyving gir forsinkelse på 0.5ms som dreier stereosenter til en side. Jeg merker det tydelig om jeg forsinker en kanal 0.1-1ms
    Bassfelle på 35Hz bør nå minst 1/4 bølgelengde ut i rommet dvs 345/35 /4, ca 2.5 m ikke veldig praktisk
    Skal du bli kvitt 35Hz kulen må du ha ett annet rom, spille mot en annen vegg, . man da dukkker det opp en ny kul et annat sted. DSP er det enklaste, prøv litt med Roon
    BTW, jeg har hørt at Roon funker dårlig på platespillere, som er det jeg spiller 90-95% av tiden :)
    Kan jeg anslå at 70Hz må ha en bassfelle på 345/70/4, ca 1,2 meter?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.222
    Antall liker
    9.460
    Torget vurderinger
    2
    Igjen plassering på kortvegg vs langvegg gir vanvittig forskjell. som man har et helt annet anlegg...
    Er man låst til kortvegg (grønn kurve) med mine dimensjoner (3.8x6x3)det ingen vei utenom DSP.. langvegg er ideelt men innredningsmessig håpløst
    Capture.JPG
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.522
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Igjen plassering på kortvegg vs langvegg gir vanvittig forskjell. som man har et helt annet anlegg...
    Er man låst til kortvegg (grønn kurve) med mine dimensjoner (3.8x6x3)det ingen vei utenom DSP.. langvegg er ideelt men innredningsmessig håpløst
    Ja jeg har ei dør som ødelegger helt det å kunne snu rommet 90grader.
    hmm, om ikke annet så lærer jeg en del her :)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.222
    Antall liker
    9.460
    Torget vurderinger
    2
    En gang i blant drar jeg høyttalerne til langveggen og setter meg i døråpningen, og da er det bare AaHhh!!ss o_O er det sånn det skal være...
    Man må bare ha lange nok høyttalerkabler ...
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.522
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hva med denne dippen? Den er jo 80Hz bred
    Waterfall med 1/48 smoothing
    1600503994562.png
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.222
    Antall liker
    9.460
    Torget vurderinger
    2
    Peaken kan man alltids fikse med dsp, det er værre med er slikt kjempesøkk. Det gjelder å finne kilden til søkket og angripe der tror jeg. Siden det er over 300 Hz kan høyttaler plassering og lytteposisjon justeres i søk etter årsak , his meg var 10cm sideforskyvning nok til å rette ut en dyp dal på 330 hz
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Slike dverg-saker kan man bare se helt vekk ifra når det kommer til bass-absorbering. Det er helt umulig å effektivt håndtere bølgelengder på flere meter med passive absorbenter som er noen titalls cm i høyde og bredde.

    Beste løsning på lite areale er subwoofer plassert riktig og innstilt riktig, men det krever målinger og finjustering av dsp.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.324
    Antall liker
    8.371
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    BTW, jeg har hørt at Roon funker dårlig på platespillere, som er det jeg spiller 90-95% av tiden :)
    Kan jeg anslå at 70Hz må ha en bassfelle på 345/70/4, ca 1,2 meter?
    Men husk det er ikke bare dybden som teller.
    Min er 70 dyp vegg til vegg og tak til tak.
    Den rydder kraftig opp langt ned.
    Tilsvarer ca 7 m3.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.522
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Men husk det er ikke bare dybden som teller.
    Min er 70 dyp vegg til vegg og tak til tak.
    Den rydder kraftig opp langt ned.
    Tilsvarer ca 7 m3.
    hmm, jeg _kan_ gjøre det fra gult til tak, men da forsvinner hyllene bak meg. Vel, jeg har ikke spilt CD på mange år, og BD/UHD spilles av og til bare, men det må en endring i hodet mitt før jeg fjerner det til fordel for akustikktiltak.
    Men fjerner jeg hyllene så har jeg en todelt vegg der nederste meteren kan pakkes inn 80 cm dypt, og den øverste 1,4meter kan pakkes inn 150cm dypt. Det burde jo gode muligheter for å absorbere.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.522
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jovisst 15cm forskyving gir forsinkelse på 0.5ms som dreier stereosenter til en side. Jeg merker det tydelig om jeg forsinker en kanal 0.1-1ms
    Bassfelle på 35Hz bør nå minst 1/4 bølgelengde ut i rommet dvs 345/35 /4, ca 2.5 m ikke veldig praktisk
    Skal du bli kvitt 35Hz kulen må du ha ett annet rom, spille mot en annen vegg, . man da dukkker det opp en ny kul et annat sted. DSP er det enklaste, prøv litt med Roon
    Forresten, jeg tok frem målebånd og sørget for at alt står helt likt, og da kom det gode lydbildet tilbake, det jeg hadde før jeg begynte å surre.
    Jeg er jaggu villig til å tro at bare 2-4cm er nok til å ødelegge/skape stereo-perspektivet.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.583
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Forresten, jeg tok frem målebånd og sørget for at alt står helt likt, og da kom det gode lydbildet tilbake, det jeg hadde før jeg begynte å surre.
    Jeg er jaggu villig til å tro at bare 2-4cm er nok til å ødelegge/skape stereo-perspektivet.
    Jeg står også med målebånd både med tanke på plassering og toe-in, og tenker av og til at jeg er sikkert gal, men om det så er oppe i hodet så låter det uansett best når det står perfekt. :D
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.064
    Antall liker
    16.905
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg står også med målebånd både med tanke på plassering og toe-in, og tenker av og til at jeg er sikkert gal, men om det så er oppe i hodet så låter det uansett best når det står perfekt. :D
    ... Står med laser her og retter opp på millimeteren. Koko så det holder🙈
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.064
    Antall liker
    16.905
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Er ingen ekspert på REW eller akustikk. Her er det prøv og feil metoden. Ingen DSP. 1/12 smoothing. Synes det begynner å likne noe, selv om det er et stykke igjen.

    27.09.2020.jpg
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.324
    Antall liker
    8.371
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ta med målingen helt ned til 20 hz Sevald.
    1/6 smoothing 20 til 200 hz det er jo opp ditt de største problemene dine ligger.
    Men det ser jo ikke hakkende galt ut da:=)
    Men som sagt lettere å se feilene når det største problemområdet kommer i målevinduet.
    Det kommer da også til å synes mye bedre, på godt og vondt.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.583
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Kan jo legge ut et par kurver jeg også da, spiller ganske hyggelig her om dagen synes jeg. Dette er i en vanlig stue med svært begrenset med akustiske tiltak utover vanlig møblering. Audyssey aktivt opp til 500hz.

    Fullrange måling med 1/6th smoothing og 15-200hz uten smoothing:
    fullrange1.jpg

    15-200-1.jpg
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Kan jo legge ut et par kurver jeg også da, spiller ganske hyggelig her om dagen synes jeg. Dette er i en vanlig stue med svært begrenset med akustiske tiltak utover vanlig møblering. Audyssey aktivt opp til 500hz.

    Fullrange måling med 1/6th smoothing og 15-200hz uten smoothing:
    Vis vedlegget 665257
    Vis vedlegget 665258
    Ser ikke gale ut.
    Har du vannfall også?
    kan du si litt mer om hva høyttaler og sub som inngår i systemet?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.583
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ser ikke gale ut.
    Har du vannfall også?
    kan du si litt mer om hva høyttaler og sub som inngår i systemet?
    Høyttalerne er Arendal Sound 1723 Tower S. I tillegg har jeg tilkoblet en 10" og en 12" subwoofer av eget merke, som jeg sikkert ikke får reklamere så mye for her, så de skal jeg ikke si så mye om. En står plassert ganske nærme lytteposisjon/sofa, og en mellom høyttalerne i front.

    Relativt stor stue med begrenset demping som nevnt gir en vannfall som ikke er fullt så vakker som frekvensresponsen. :)

    waterfall2.jpg
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Om det ikke er 50hz burst som påvirker målingen.
    Det ser du om Du drar den ut 1 sekund i tid på aksen. Hva er deling på subbene da @thorbjorn78?
    Det var også en av grunnene til at jeg spurte om subbene. Jeg la merke til logoen :cool:
    Du er ekstremt glad i bass ser jeg, det er jo i snitt 9 db over resten av responsen
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.583
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Om det ikke er 50hz burst som påvirker målingen.
    Det ser du om Du drar den ut 1 sekund i tid på aksen. Hva er deling på subbene da @thorbjorn78?
    Det var også en av grunnene til at jeg spurte om subbene. Jeg la merke til logoen :cool:
    Du er ekstremt glad i bass ser jeg, det er jo i snitt 9 db over resten av responsen
    Ikke vanskelig å se att dette spiller entone bass:)
    Det spiller ikke entonebass.:) Det er litt bakgrunnsstøy i måleoppsettet mitt, har mic/lydkort m.m koblet til en annen kurs enn anlegget. Den er ikke tilstede ellers.

    Bassen er kanskje litt i overkant løftet ift hva enkelte ønsker seg ja, det er dels fordi jeg har jobbet med å utvikle subwoofere siste året så jeg har nok blitt litt påvirket/underfølsom for dette området. I tillegg hører jeg mest på moderat nivå pga barn m.m som gjør at jeg til vanlig trenger noe mer løft.

    @alphamale Forteller sånn sett gjerne om subbene men usikker på hva som er innenfor forumreglene mtp det.

    De deles på 90hz akkurat nå. Rundt 80-90hz fungerer best i dette rommet, deler jeg lavere får jeg dipper pga romnoder som høyttalerne treffer, og subwooferne er uansett fornøyd med å spille oppover så det fungerer fint.

    Rommet er åpent både til kjøkken og en mellomgang pluss trapp ned til kjeller, er vel 50-60kvm ganske åpen flate med ytterligere åpning da til kjøkken pluss ned.

    EDIT: Vet ikke helt hvorfor det er så voldsomt samling rundt 20hz på akkurat denne målingen, ser på tidligere at det er mer spredd. Mulig dette er kobling med trappa på noe vis. Har vurdert bassfelle i hele hjørnet der trappa går ned, men usikker på om det gir nok effekt til at det er noe vits - og i praksis låter det bra. Dette er jo så dypt (rett over 20hz) at det er jo knapt hørbart på noe annet enn ekstreme lydnivå.

    waterfall1-s.jpg
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.222
    Antall liker
    9.460
    Torget vurderinger
    2
    Hvilke settinger er standard på waterfall? her er mine
    set.JPG



    slik blir det det da:
    1 Kortvegg uten DSP
    kortutrn.JPG


    2. kortvegg MED DSP
    kortDSP.JPG


    så annet oppstilling med høyttaler på langvegg.uten DSP
    ;)
    langvegg.JPG



    Ingen premie for å gjette hva som låter best her
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Det spiller ikke entonebass.:) Det er litt bakgrunnsstøy i måleoppsettet mitt, har mic/lydkort m.m koblet til en annen kurs enn anlegget. Den er ikke tilstede ellers.

    Bassen er kanskje litt i overkant løftet ift hva enkelte ønsker seg ja, det er dels fordi jeg har jobbet med å utvikle subwoofere siste året så jeg har nok blitt litt påvirket/underfølsom for dette området. I tillegg hører jeg mest på moderat nivå pga barn m.m som gjør at jeg til vanlig trenger noe mer løft.

    @alphamale Forteller sånn sett gjerne om subbene men usikker på hva som er innenfor forumreglene mtp det.

    De deles på 90hz akkurat nå. Rundt 80-90hz fungerer best i dette rommet, deler jeg lavere får jeg dipper pga romnoder som høyttalerne treffer, og subwooferne er uansett fornøyd med å spille oppover så det fungerer fint.

    Rommet er åpent både til kjøkken og en mellomgang pluss trapp ned til kjeller, er vel 50-60kvm ganske åpen flate med ytterligere åpning da til kjøkken pluss ned.

    EDIT: Vet ikke helt hvorfor det er så voldsomt samling rundt 20hz på akkurat denne målingen, ser på tidligere at det er mer spredd. Mulig dette er kobling med trappa på noe vis. Har vurdert bassfelle i hele hjørnet der trappa går ned, men usikker på om det gir nok effekt til at det er noe vits - og i praksis låter det bra. Dette er jo så dypt (rett over 20hz) at det er jo knapt hørbart på noe annet enn ekstreme lydnivå.

    Vis vedlegget 665324
    Fremstår som strøm relatert ja.
    Ellers ser det jo ganske tørt og fint ut.
    Jeg sender deg pm ang subbene :)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.583
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Her er en tidligere måling med i prinsipp samme oppsett (tror det her var 2stk 12" subber istedenfor en 12" og en 10"), her faller det mye raskere også i bunn og mye mindre tydelig rundt 20hz. Har ingen forklaring på forskjellen på stående fot, hvis det ikke er noe støyrelatert nede ved 20hzområdet også i den nyeste målingen da.

    waterfall4.jpg
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.064
    Antall liker
    16.905
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Kan slenge ut en måling fra 20hz. 1/6 smoothing. Mangler litt rundt 30 hz men det er ikke så farlig. Snur jeg fasen på subbene får jeg litt mere dypbass, men da høres og måles det ikke så bra.
    29.9.2020.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn