Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.764
    Antall liker
    10.572
    Torget vurderinger
    10
    Siden du har akustikk plater på vei inn, så kan det jo hende du er heldig at det løser andre ting også, for eksempel den 90Hz. Får håpe på det, det blir en økning fra 4 til 8 bassfeller og det burde bidra

    Hvis 90Hz er en kansellering, da skal det vel bli riktig å bruke kvartbølge regelen? Som i 344/(4x90Hz) = ca 0,95 meter, dvs driveren/elementet står 95 cm fra enten bakvegg eller sidevegg? Siden subben din spiller denne frekvensen så ser det ikke ut som det er tilfelle. Har du prøvd å la mellombassene dine spille til nedenfor 90Hz for å se hva som skjer med den dippen?

    Mellombassen dropper veldig fra underkant 100 Hz.

    Bare tenker høyt, mine kunnskaper stopper opp sånn ca her, eller litt før ;)

    Du har kanskje fått det med deg, men i forhold til hva som (kanskje) kan løses med eq og ikke så hadde Asbjørn en god forklaring på bruk av GD og Excess Group Delay i dette innlegget: http://www.hifisentralen.no/forumet...otion-transformer-diskant-40.html#post2222458 (tenker da på 30Hz og 90Hz)

    Det skjønte jeg ikke veldig mye av :)

    Det er vel mulig at jeg bør forske på alternative sub plasseringer. Frontveggen er 3,33 meter bred. RPG Modex Plate 1 trykkfellene er 1 meter brede på høykant. Subbene er 1,22 m høye. Jeg har mulighet til å legge to subber liggende oppå hverandre på midten av frontveggen. Får prøve det senere. Kanskje jeg til og med tar en sub på frontvegg og en på sidevegg ved siden av lyttepos?
     

    Næss

    Overirig entusiast indeed
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.592
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Du har kanskje fått det med deg, men i forhold til hva som (kanskje) kan løses med eq og ikke så hadde Asbjørn en god forklaring på bruk av GD og Excess Group Delay i dette innlegget: http://www.hifisentralen.no/forumet...otion-transformer-diskant-40.html#post2222458 (tenker da på 30Hz og 90Hz)

    Det skjønte jeg ikke veldig mye av :)
    Hmm, jeg er definitivt ikke den rette til å utdype. Det jeg tenkte på er hva Excess Group Delay kan brukes til, men det er relativt nytt for min del så har ikke satt meg inn i hvorfor det er slik :)

    Sånn generelt så kan det hjelpe til med å avklare hva som kan løses med EQ og hva som må løses med andre tilltak, når det er usikkerhet rundt det. Det var vel usikkerhet om peaken ved 30Hz kunne løses med EQ, og om dippen ved 90Hz var kansellering eller noe annet. Kanskje dette kan hjelpe til med å avklare om det er hensikt å prøve med EQ eller ikke?

    Det ble forresten også diskutert i denne tråden http://www.hifisentralen.no/forumet/akustikk-og-rom/73076-excess-group-delay-i-rew.html, fant den just presis nu :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.830
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du har kanskje fått det med deg, men i forhold til hva som (kanskje) kan løses med eq og ikke så hadde Asbjørn en god forklaring på bruk av GD og Excess Group Delay i dette innlegget: http://www.hifisentralen.no/forumet...otion-transformer-diskant-40.html#post2222458 (tenker da på 30Hz og 90Hz)

    Det skjønte jeg ikke veldig mye av :)

    Det er vel mulig at jeg bør forske på alternative sub plasseringer. Frontveggen er 3,33 meter bred. RPG Modex Plate 1 trykkfellene er 1 meter brede på høykant. Subbene er 1,22 m høye. Jeg har mulighet til å legge to subber liggende oppå hverandre på midten av frontveggen. Får prøve det senere. Kanskje jeg til og med tar en sub på frontvegg og en på sidevegg ved siden av lyttepos?
    Kanskje jeg skal blåse støvet av invitasjonen fra noen uker tilbake og ta en tur oppom for å tegne & forklare? Lytte også, selvsagt. :)
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    hei,
    trenger noen råd ifb. med hvordan jeg kan få målt i det nye oppsettet.

    har nylig anskaffet en lynx aurora 16 med lt-usb, så alle audiosignaler går gjennom usb. digital prosessering, dvs aktiv deling m.v., skjer i jriver.

    å få umik-1 til å fungere er rett frem. umik-1 settes opp som input og jrivers wdm som output. problemet er at umik-1 ikke har mulighet for loopback. har derfor et annet måleoppsett også.

    tascam us-366 lydkort og en dayton emm-6 mikrofon.

    tascam_us_366_back-front.jpg


    har tidligere brukt asio-drivere i rew og kjørt digitalt ut fra tascam inn i prepro, men nå finnes jo ikke den muligheten lenger.

    jeg har heller ikke digitale innganger på maskinen, foruten på tascamen (og auroraen som jeg ikke har aes-kabler til) selv.

    problemet nå er å få målesignalet ut av tascam (som alltid er koblet til via usb) inn i maskinen og så inn i jriver for proessering og ut av aurora og anlegget.

    er det mulig å sette opp en løsning hvor tascam (koblet til via usb) er styrt av rew med asio, at man kjører digitalt ut av tascam inn i tascam igjen, så router det digitale inn-signalet virtuelt til jriver sin wdm-driver og så ut i aurora?

    det er mulig jeg trenger tredjepartsprogramvare for å foreta denne virtuelle routingen. tips?


    kjeden blir slik:
    (asio) rew -> (usb) tascam -> (digital ut/inn) tascam -> jriver wdm ->(usb) aurora
     
    Sist redigert:

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Ser du begynner å kopiere oppsettet mitt sakte men sikkert hutsefruts! Jriver har en kommando du kan kjøre for å få asio inn, dersom det er det du trenger :)
    Men virker som noe du må justere på selve lydkortet først.
     
    Sist redigert:

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Ser du begynner å kopiere oppsettet mitt sakte men sikkert hutsefruts! Jriver har en kommando du kan kjøre for å få asio inn, dersom det er det du trenger :)
    Men virker som noe du må justere på selve lydkortet først.
    ja, du er blant de som har inspirert til investeringa i lynx. du skal ha det, men jeg kopierer ikke oppsettet ditt, det skal jeg ikke ha på meg, hehehe. det eneste systemene våre har til felles er aurora og jriver, :)

    så langt har jeg portert over alle innstillinger fra gammelt system, men har kun 8 kanaler i drift i mangel på kabel, så venter på en haug av greier så jeg får laget noen mogami-kabler så jeg får alle 16 opp å gå. inntrykket er i alle fall ekstremt bra så langt, :)

    kun iir foreløpig, men kommer til å bruke rephase for å lage fir-filtere. gleder meg til å teste brickwalling, det blir morsomt!

    oki, takk, skal nok finne utav det hvis muligheten er der, men kjører aktiv deling på alt og uten noe beskyttelse så er det skummelt å gjøre leif. :)
     

    akkkkkar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2015
    Innlegg
    108
    Antall liker
    49
    Sted
    Sandefjord
    REW-målinger med og uten MiniDSP

    Måling uten (grønn) og med (rød) MiniDSP.

    2016-04-16 for og etter.jpg


    Kom gjerne med kommentarer, da jeg er helt fersk på både REW og MiniDSP.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Ser du begynner å kopiere oppsettet mitt sakte men sikkert hutsefruts! Jriver har en kommando du kan kjøre for å få asio inn, dersom det er det du trenger :)
    Men virker som noe du må justere på selve lydkortet først.
    ja, du er blant de som har inspirert til investeringa i lynx. du skal ha det, men jeg kopierer ikke oppsettet ditt, det skal jeg ikke ha på meg, hehehe. det eneste systemene våre har til felles er aurora og jriver, :)

    så langt har jeg portert over alle innstillinger fra gammelt system, men har kun 8 kanaler i drift i mangel på kabel, så venter på en haug av greier så jeg får laget noen mogami-kabler så jeg får alle 16 opp å gå. inntrykket er i alle fall ekstremt bra så langt, :)

    kun iir foreløpig, men kommer til å bruke rephase for å lage fir-filtere. gleder meg til å teste brickwalling, det blir morsomt!

    oki, takk, skal nok finne utav det hvis muligheten er der, men kjører aktiv deling på alt og uten noe beskyttelse så er det skummelt å gjøre leif. :)
    Hehe, var ikke ment på den måten altså! Gleder meg til å se hvordan det forløper seg. Fleksibilitet er veldig avhengighetsskapende. Anbefaler å kjøre sikring til du finner ut hvordan ting skal rutes. Når du har funnet ut av det kan det fjernes igjen. Kjedelig å brenne noe pga feilklikking på knapper.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Hehe, var ikke ment på den måten altså! Gleder meg til å se hvordan det forløper seg. Fleksibilitet er veldig avhengighetsskapende. Anbefaler å kjøre sikring til du finner ut hvordan ting skal rutes. Når du har funnet ut av det kan det fjernes igjen. Kjedelig å brenne noe pga feilklikking på knapper.
    hahaha, jeg skal innrømme at jeg ble litt paff! ;D hørtes liksom ut som om jeg lurket rundt i tussmørket med onde hensikter og kopierte deg i det stille som en predator av verste sort, hahaha. --- bare sånn for å ikke overdrive i det heletatt, ;D

    men helt klart stor insiprasjon fra din side på dette området. :) vi er nok veldig enig i at fleksibilitet er det viktigste, og så er vi nok purister på å holde ting digitalt så lenge som mulig og unngå unødige ad/da'er begge to.

    ja, fader, jeg har routet ting skikkelig til de 8 kanalene som er i drift og slår av alt annet enn lynx når jeg endrer på høypass og lavpass, men man biter tennene litt ekstra sammen når man setter ting på igjen. deilig med evne til å regulere maksimalt volum i jriver, da unngår man at man drar opp til maksimum pupp og klasjer tromhinnene sammen som symbaler i senter av hodet ved en feil.

    jeg får vel alle mogami-kablene og pluggene jeg trenger så jeg får laget noen gode kabler denne uken, slik at alt kommer opp å gå. gleder meg skikkelig til det, og kan allerede nå si at dette er endgame for meg. genialt at man kan fylle på med et par pci-kort og en aurora 8 til om behovet skulle melde seg også. denne skalabiliteten er helt fantastisk.

    jeg må nok inn med en quadcore minst etterhvert, for det legger endel trykk på prosessoren i den gamle laptopen som funker som kilde nå, så må få bygget en passivt kjølt sak etterhvert.

    morsomt å dele erfaringer!

    kjører du også med usb?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Jeg kjører pci-express kort og kjører på aes/ebu kabler med db25 kontakt ut. Utrolig deilig å bare ha 1 kabel mellom pc og aurora. Grensesnittet til lynx-aes kortet er også bedre synes jeg. Grunnen til pci kort kommer av mulighet til å kunne kjøre kanaler inn på maskinen også uten adc. Var slik vi fikk testet digtap prosjektet til midas også. Fungerte å kjøre dts-hd-ma fra hans laptop gjennom min pc og ut på høyttalerne. Fikk det ikke gjennom jriver på den lille tiden vi hadde, men er overbevist om at det skal la seg løse om vi får litt mer tid på oss. Må bare finne en løsning på å kjøre asio input + output på lydkortet samtidig.

    Sålenge du har internal volum på bunn når du tester så er det ikke like farlig nei. Planen min fremover vil være et pci kort til og eventuelt en ekstra aurora ettersom man begynner å få flere kanaler. Kan skaleres uendelig omtrent.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    hehehe, ja, guiet til usb er helt latterlig ift. pci og lt-fw. merkelig at de ikke har hevet kvaliteten over hele fjøla, siden de selv har anbefalt lt-usb over lt-fw tidligere.

    ja, helt klart en stor fordel med multikontakter når det blir så mye kanaler som skal hit og dit, he he he.

    ahh, skjønner. kjekt med digital inn, og har jo den problematikken nå ift. loopback og målinger, men skal sikkert finne utav det, men gidder ikke kåle med det før jeg har kabler til resterende kanaler.

    hehehe, ja, kanalene går fort, men det er jo ikke noe problem når man bare kan bygge ut. :) egentlig så blir alt annet enn en slik løsning som dette et stort kompromiss ift. regnekapasitet og fleksibilitet. planen her er flere zoner; der latency er essensielt, f.eks. youtubegloing, så kjører jeg pure iir. musikk kan spilles av med ekstreme fir-filtere og det kan film også, siden bildet kan buffres for synking ettersom jeg har forstått. så det er egentlig den idéelle dsp-løsningen i mitt tilfelle.

    får se hvordan jeg gjør det med en egen pc build. kanskje jeg klasker til og slenger i pci-kort. usb er jo begrenset til 96khz på 16 kanaler (192khz 8ch) også. ikke at det er essensielt med noe mer, men "kjekt å ha". :)
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    hjertlig takk skal du ha! :) leste linken, og ja, det ser ut til å være svaret. skal plundre med dette så snart alt er oppe å gå, og sier fra hvis det går veien. kan jo være kjekt for andre å vite også. 8x12_tom driver vel også å måler med eksternt lydkort og mikk og har også aurora, så han møter på samme problematikk han også.

    er overbevist om at digitap vil fungere slik dere ønsker. det største problemet er jo allerede løst med selve tappingen, og det er vanvittig imponerende. det er vel kun 1 annen kommersiell tap-løsning som gjør det samme med en spesifikk onkyo-spiller ettersom jeg har forstått, mens her blir det en mye mer fleksibel løsning, selv om implementasjonen blir mer teknisk. det kan faktisk bli ganske stort innenfor en litt snever nisje internasjonalt vil jeg tro. vi er jo ikke de eneste som har erstattet prepro, og diskusjonene om hdmi inn har herjet i flere år.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Slenger meg på i tråden! Fikk umik-1 i hus i kveld, nettopp begynt å bruke REW, og fryder meg som en unge. Dette er jo utrolig morsomt!

    Veldig kjapt spørsmål ang. den første målingen jeg har gjort. Ok, dette er ikke gjort systematisk i det hele tatt, har ikke fulgt retningslinjene jeg ser at andre her har fulgt, osv. Så ingen vits med inngående tilbakemeldinger. Jeg skal foreta bedre målinger i morgen. Bare et enkelt og kjapt spørsmål: Til min overraskelse ser det ut som bassen begynner å rulle av mye tidligere enn jeg hadde trodd, allerede ved 200 hz. Hva er den mest sannsynlige forklaringen på dette?

    1) At det dreier seg om driverne i høyttalerne
    2) At en del bass blir slukt av rommet (lytteposisjonen er nå helt bak i rommet, så kan det være at siden de høyere frekvensene er mer retningsbestemte, så er det mer db når de kommer fram til meg?)
    3) En kombinasjon

    Planen er forøvrig å få inn et par subwoofere, få inn noe akustikkbehandling, og begynne med romkorreksjon v.hj.a. dirac live.
    Første måling.jpg
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    sett mikrofonen 5 cm fra høyttaleren og mål igjen, da får du sett noe som likner på den anekoiske responsen. hvis det er frontport, plasser mikrofonen on axis mellom port og driver.

    hvis det er bakportet, så kan du sette den on axis med basselementet. og så gjøre det samme med bassporten. mao 2 målinger.

    du må naturligvis redusere volumet når du måler nærfelt.

    ser ut som om dette er høyttaleren, hva slags høyttalere er dette?
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    sett mikrofonen 5 cm fra høyttaleren og mål igjen, da får du sett noe som likner på den anekoiske responsen. hvis det er frontport, plasser mikrofonen on axis mellom port og driver.

    hvis det er bakportet, så kan du sette den on axis med basselementet. og så gjøre det samme med bassporten. mao 2 målinger.

    du må naturligvis redusere volumet når du måler nærfelt.

    ser ut som om dette er høyttaleren, hva slags høyttalere er dette?
    Takk! Prøver i morgen. Det er et par aktive høyttalere, DM10 fra engelske AVI. Her er link til produsentens egne målinger: AVI Hi-Fi | a passion for sound
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    så store avvik vil ikke kalibreringsfilen veie opp for, men bruk den likevel.

    du må også måle med høyere nivå og endre på aksene dine. standarden for aksene ved presentasjon på nettet er 105-45 db på y-aksen. siden du måler fullrange, så kan du sette x-aksen til 20hz - 20khz.

    gå gjennom prosessen og mål ved cirka 75-80 db fra sweetspot. det er nok nivå til å ligge over støygulvet og gi greie data.

    dette kan også være målefeil, men det ser ut til at det er en tidlig avrulling der.

    så mål først som forklart her, så kjører du nærfeltmålinger etterpå, disse skal også være 75-80db og aksene skal være like.

    har du en surroundforsterker eller en preamp med bass management foran høyttalerne? spør i tilfellet det kan være et høypassfilter her.

    ps: hvis du har så lite output nedover, og vurderer å kompensere med subwoofere, så må du være klar over at du da har veldig lite handlingsrom ifb. med plassering av subbene, siden du da må kjøre høye delinger og da kan du ikke plassere subbene der bassresponsen er best lenger, for da må du i tillegg ta hensyn til stereopespektivet. i tillegg er det vanskelig å få subber til å spille bra så langt oppover. du kommer til å måtte ha subbene veldig nærme htt. jeg ville satset på høyttalere med brukbar respons til cirka 60 hz hvis det er slik som dette. da har du mye større handlingsrom i plassering av wooferne.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Takk! Alt i alt er jeg enormt fornøyd med disse høyttalerne, oppover i lydbildet synes jeg de spiller fantastisk. Så skal foreta noen flere målinger, og se hva som kan gjøres med med både subber og evt. eq'ing. Men ja, hvis man må krysse over subbene høyt, blir det jo utfordrende (pluss at de færreste subwoofere spiller bra når de kommer høyere opp i frekvens).

    Men en ting: Er ikke 75-80 veldig høyt? Men midt på dagen går det nok, uten at naboene blir alt for forbanna.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    bare hyggelig. :)

    ja, det er jo ikke lavt, men dette er ikke noe jeg finner på. det er standard å måle ved 75-80db. du burde i alle fall måle på 75db, det er jo ikke lavt, men det kreves for best mulig data. kjør en måling på 75 og en på f.eks. 65 og se om de samstemmer godt, hvis de gjør det, så kan du jo måle på 65, men støygulvet må ligge godt under målingen for at det skal bli best mulig.

    du trenger heller ikke måle helt ned til 10 hz (og burde ikke det med disse høyttalerne heller). du kan godt sette intervallet fra mellom 40 til 80hz som nedre grense og opp til 20khz også, siden høyttalerne dine ruller av før det.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.559
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Enig med Atle, sjekk under preferences at input er satt til Umik-1 og at output er riktig lydkort/utgang. Det var ikke veldig "full range":)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Det var visst den innebygde micen til macen min som var blitt brukt! Trodde det skjedde automatisk, men nei...
    Skal ta et par målinger med riktig mic. Men altså, 75 er jo SKREKKELIG høyt :)

    Bare lurer på om det virkelig kan stemme at jeg måler dette riktig, eller om det er noe i innstillingene som er feil hos meg? Nå er det på -12 på lydnivå-sjekken, og jeg synes allerede jeg får vondt i ørene av lyden, med ørepropper til og med. Riktignok liker jeg å ha musikk lavere enn mange andre, men dette virker likevel litt rart?
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Da fant jeg ut av det til slutt. 75 db var ikke SÅ høyt... Viste seg at det var noe med innstillingene mine jeg måtte fikse.
    Sånn, her er to målinger som er mer presise. Den ene er i sweetspot med 80 db, den andre er en nærfelt-måling av den ene høyttaleren. Måtte skru volumet litt ned for å unngå klipping på nærfeltmålingen, så er ikke helt sammenlignbart (pluss at jeg er usikker om jeg fikk holdt micen riktig i forhold til bass/diskant-drivere osv). Ruller fortsatt av i bassen, men ser heldigvis bedre ut enn jeg trodde i går!

    Og synes fortsatt dette var veldig morsomt. STOR takk for hjelpen!

    Sweetspot.jpg

    Nærfælt.jpg
     
    Sist redigert:

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Nope. Kjører lyden direkte inn i den innebygde forsterkeren i høyttalerne.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvis målingen er riktig utført, så kan jeg ikke skjønne noe annet enn at dette må du høre tydelig. For her finnes det jo knapt bass og blir i stor grad som å lytte til bare mellomtone og diskant. Låter det slikt?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Er du helt sikker på at du måler med målemikken nå?
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Hvis målingen er riktig utført, så kan jeg ikke skjønne noe annet enn at dette må du høre tydelig. For her finnes det jo knapt bass og blir i stor grad som å lytte til bare mellomtone og diskant. Låter det slikt?
    Nei, ved lytting synes jeg ikke det mangler bass egentlig. Det er ikke "boomy", men bassen er der veldig tydelig. Har aldri tidligere tenkt på at det ikke er nok bass - annet enn den aller dypeste bassen i elektronika-musikk. Så det er mulig det fortsatt er noe knot med rew eller mikrofon-input her. Har sjekket litt på nettet, og det virker som en del personer faktisk har opplevd problemer med å bruke rew på mac. Skal undersøke litt videre! (kan blant annet hente min gamle subwoofer opp fra kjelleren, og se hvordan rew/mikrofonen fanger opp den)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Ok, da har jeg kommet litt lenger her... Ser ut som problemet oppstår i målingen et eller annet sted. Også bassen fra subwooferen ruller av høyt oppe. Det kan jo ikke stemme. Så får prøve å finne ut av det. Enten har jeg fått en dårlig mik (kjøpte den "refurbished" da jeg var i USA nettopp), eller så er det rew/mac som knoter det til, eller jeg som gjør noe galt med innstillingene. Takk igjen :)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Og da var mysteriet løst! Fant ut at det er lydutgangen på macen min som er synderen. Jeg hører stort sett alltid på musikk som jeg sender trådløst over sonos, nemlig. Men det funker ikke med signal-tonen fra rew. Så da måtte jeg koble pcen til direkte, via den analoge lyd-utgangen på pcen. Nå prøvde jeg for sikkerhets skyld å spille musikk fra den analoge utgangen også, for å høre om det gjorde noe forskjell. Og min første tanke var: "Hvor i alle dager har bassen blitt av?" Macen min har fått seg en del røff behandling, så jeg tipper at det er det som gjør det.

    Godt at det ikke var høyttalerne mine som hadde drastisk mye dårligere bass-respons enn jeg trodde, i hvert fall. Men hvis jeg vil få gjort ordentlige målinger blir neste utfordring å få til å koblet pcen til uten å gå via den analoge utgangen, og det uten at jeg har dac med usb-inngang i huset... lett skal det ikke være.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    høres ut som om det er et filter aktivert på lydkortet. er ikke macman, så vet ikke hvor slike eq-filtere settes, men ville definitivt sjekket ut om det kan være et slikt filter en plass.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Bra du fant ut av det - det har som regel sin naturlige forklaring :)
    Og siden du ikke savnet bass , så var det jo helt klart noe feil med den "bassfattige" målingen du hadde her ja. Du få kjøre på igjen når du får ting på stell :)
     

    Biring

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    139
    Antall liker
    53
    Sted
    Kongsberg
    Hei igjen! Jeg har lyttet og flyttet og mixet og målt. Fikk jo et ganske godt resultat med deling på smal 90 tidligere, men følte at det manglet "noe". Prøvde derfor HT til Large + subb forsiktig i bunn. Da kom godfølelsen tilbake på musikk! Mer fyldighet og snert igjen!.
    Hjelper jo ikke at frekvenskurven ser bra ut, når ikke "foten går"!

    Leser på det store nettet at det frarådes å bruke HT fullrange + sub. Men kan ikke skjønne dette skal være så galt på musikk, når man
    "temmer" frekvenskurven. Til film bruker jeg smal og deler på 90. Legger ved SPL og Waterfall av siste måling.

    Det jeg vil si er, at ved musikk lytting, så er ikke smal og deling på 80, nødvendig hvis den eneste "sannhet".

    All SPL 23.4.16.jpg
    Waterfall 23.4.16.jpg
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Det ser ganske tamt ut på målingene også. Ofte bør man ha en heving i bunn. Hvor mye avhenger av person. Selv bruker jeg +7db fra 200-20hz. Du har også en ganske bred dip i området 150-250hz som antagelig påvirker en del. Blir enklere å se om du lar være å glatte målingene dine. Mye lettere å kartlegge problemene i bassen om du kjører uten smoothing.

    Eksempel på min heving i bunn:
    Frekvensrespons begge høyttalere uglattet.jpg
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    ^ det pene 100-300 hz området ditt er jeg misunnelig på thohaug, :)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Det ser ikke slik ut akkurat nå dessverre. Akkurat nå er all akustikken nede og høyttalerne er ikke tilstede her. Skal ta noen målinger av totalt nakent rom her etter at jeg har fått malt her hjemme. Etter det blir det mye eksperimentering med delefrekvenser på nye høyttalermoduler.
    Blir uansett veldig spennende å bygge opp rommet på nytt akustisk.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    2sw1m.jpg


    Helt i startgropa med umik og rew. målt 2sweep 1M. Kan noen her inne si hvor mye gæernt jeg har gjort
    i forhold til føringene i tråden. Og ikke minst hvor bør man starte for å forbedre den dippen ved 1.88k.
    Alle innspill er topp. Jeg innser at jeg trenger hjelp til å tolke grafen. I forhold til hva jeg hører :)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn