Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Takker for innspill vi prøver igjen bilde av limits
    settings rew.jpg


    Og ny måling fra lytteposisjon.

    lytteposisjon 2sw1M.jpg


    Er det mulig å tolke dette grunnlaget tro :)
     

    Biring

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    139
    Antall liker
    53
    Sted
    Kongsberg
    Her er med no smoothing. Jeg har ingen ambisjoner om å få en så perfekt frekvenskurve som du har i min vanlige stue. Men gjør så godt jeg kan ut fra slik det er.


    All no smoothing.jpg



    Det ser ganske tamt ut på målingene også. Ofte bør man ha en heving i bunn. Hvor mye avhenger av person. Selv bruker jeg +7db fra 200-20hz. Du har også en ganske bred dip i området 150-250hz som antagelig påvirker en del. Blir enklere å se om du lar være å glatte målingene dine. Mye lettere å kartlegge problemene i bassen om du kjører uten smoothing.

    Eksempel på min heving i bunn:
    Vis vedlegget 377527
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    @Biring
    Ser ut som om sub og høyttaler summerer litt feil. Prøv å øke eller minske avstand på subb. Flytt feks sub 10 og 10 cm og mål. Se på hvor og hva som endrer seg. Er ikke mye galt men auto korreksjon bommer ofte litt. Spes når du spiller med så lang overlapping.

    Hvordan ser GD og Impulse grafen din ut? Har du lagt ut vannfallet?
     

    Biring

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    139
    Antall liker
    53
    Sted
    Kongsberg
    Hei. Kan du forklare hvordan du ser at de summerer feil? Hvordan skal kurvene se ut ,mer optimalt?
    Vannfallet har jeg lagt ut, se innlegg 475. GD og Impulse bør vel helst gjøres av en og en HT ? (Har ikke målinger på dette for hånden)

    @Biring
    Ser ut som om sub og høyttaler summerer litt feil. Prøv å øke eller minske avstand på subb. Flytt feks sub 10 og 10 cm og mål. Se på hvor og hva som endrer seg. Er ikke mye galt men auto korreksjon bommer ofte litt. Spes når du spiller med så lang overlapping.

    Hvordan ser GD og Impulse grafen din ut? Har du lagt ut vannfallet?
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Takker for innspill vi prøver igjen bilde av limits
    Vis vedlegget 377584

    Og ny måling fra lytteposisjon.

    Vis vedlegget 377585

    Er det mulig å tolke dette grunnlaget tro :)
    Joda , noe tolkning bør det være grunnlag for :)
    Først så bør du kanskje teste å måle en og en ht , for å se om den dippen rundt 2khz blir borte. Det er fort ht kan utfase hverandre så langt opp i frekvens.
    Det kan også være greit å legge på litt smoothing når man skal se på ting såpass langt oppover i frekvens , da ser man det litt mer helhetlig. 1/6 smoothing eller variabel smoothin kan være greit å bruke.

    Og ja , det er nok rom for forbedring i oppsettet ser det ut til , men det er det jo alltid :)
    Hva synes du selv om lyden ?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    Target Response for Room Equalization

    nyttig å vite hva referansekurven bør øre. Snorrett horisontal repsons er altså ikkE idealet... Det låter tynt og kjipt
    I have taken measurements of my studio monitor system using Room EQ Wizard and WM61 microphone. I generated the room measurements by taking 8 readings from slightly different locations to average out localized peaks/nulls. I then used the room correction function to generate a very flat, 20Hz to 10KHz response.

    When I played music through this "corrected audio" it sounded TERRIBLE. Way too bright - like tiny clock radios cranked up.

    So, I went back and looked at the room measurements and noticed that the speakers themselves have a gentle roll off from bass to treble - about -3dB per octave. They are not "flat". Ah hah! Pink noise. I have an idea!

    I created a new "room correction" curve using a -3dB/octave target curve INSTEAD of a flat target curve and applied it all the way from 20Hz to 20KHz.

    THIS "room correction" sounds absolutely fantastic! Smooth and balanced across the entire spectrum.

    So, what's going on here? I thought monitoring systems were supposed to be "flat". Why does a linear -3dB/octave roll off curve sound right but a "flat" response does not?





    RIKTIG KURVE FRA HARMAN-KARDON -5DB 100-20K
    JBL-Synthesis-Target-Curve.jpg
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Takker for innspill vi prøver igjen bilde av limits
    Vis vedlegget 377584

    Og ny måling fra lytteposisjon.

    Vis vedlegget 377585

    Er det mulig å tolke dette grunnlaget tro :)
    Joda , noe tolkning bør det være grunnlag for :)
    Først så bør du kanskje teste å måle en og en ht , for å se om den dippen rundt 2khz blir borte. Det er fort ht kan utfase hverandre så langt opp i frekvens.
    Det kan også være greit å legge på litt smoothing når man skal se på ting såpass langt oppover i frekvens , da ser man det litt mer helhetlig. 1/6 smoothing eller variabel smoothin kan være greit å bruke.

    Og ja , det er nok rom for forbedring i oppsettet ser det ut til , men det er det jo alltid :)
    Hva synes du selv om lyden ?
    Måling av en ht av gangen skal testes. Har lekt litt med minidsp i dag og jobba litt med bassen. Deler ved 180hz 24oct. Og har lagt på litt eq helt nederst. Hadde aldri regna med å dra BMS 15n630 i åpen baffel noe særlig lenger ned i frekvens siden fs er 39hz.
    Fostex 208 sigma låter åpent og fint hele veien. Litt derfor jeg stusser på den dippen. Men at ht utfaser hverandre skal jeg jo så klart ikke se bort fra.

    Fountek bånddiskanten fyller fint inn på toppen. Men mangler kanskje litt på å glitre helt oppe i toppen.
    Fostex og fountek blir delt med ett 4ordens filter ved 3200hz Skal prøve med litt smoothing. Og se om jeg blir litt klokere :)
    Jeg synes det låter bra. Benkeplatene mine går ikke helt i kjelleren selvsagt :) Og man blir vel litt blind når man har skrudd det sammen selv. Uavhengig av det mener jeg at det finnes ett bra potensiale her.
    Synes dette med målinger er spennende oo viktig for å få ett enda bedre resultat enn det jeg har i dag.
    Hjelpen jeg får settes stor pris på :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hei. Kan du forklare hvordan du ser at de summerer feil? Hvordan skal kurvene se ut ,mer optimalt?
    Vannfallet har jeg lagt ut, se innlegg 475. GD og Impulse bør vel helst gjøres av en og en HT ? (Har ikke målinger på dette for hånden)

    @Biring
    Ser ut som om sub og høyttaler summerer litt feil. Prøv å øke eller minske avstand på subb. Flytt feks sub 10 og 10 cm og mål. Se på hvor og hva som endrer seg. Er ikke mye galt men auto korreksjon bommer ofte litt. Spes når du spiller med så lang overlapping.

    Hvordan ser GD og Impulse grafen din ut? Har du lagt ut vannfallet?
    Se på kurven din mellom 40hz og 60 hz. Du har mer nivå med kun høyttalerene enn samlet med subbene. De summerer bra over og under. Med litt fintjuning så er det ganske sikkert at du vil kunne få mer nivå der.

    Men det et slettes ikke ille. Bare så det er sagt. Ser ut til at du har mer trøbbel i området litt lenger opp. Hvordan ser det ut opp til 3000hz. Hvor ligger frekvensene der. Ser det stiger fra ca 400 så du har ganske mye forskjell fra rett etter 300 til 500... Ikke sikkert du hører den dippen. Men med såpass stigning til 500 så vil det ofte høres. Spes om området over 500 hz er på samme nivå.
     

    Biring

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    139
    Antall liker
    53
    Sted
    Kongsberg
    Ja ser hva du mener, prøver med justering på subber for å få opp nivået der. Legger ved noen flere målinger fra 20-10.000. Ink GD også.
    Litt daler og topper her og der, men i gjennomsnitt faller det vell ca 5 dba fra 20-10.000?

    Ser du noe annet jeg også bør se på i forhold til vedlagte målinger?

    All SPL.jpg
    Waterfall 20-10.000.jpg
    SPL and Phase.jpg
    GD HT+SUB.jpg
    Distortion.jpg



    Hei. Kan du forklare hvordan du ser at de summerer feil? Hvordan skal kurvene se ut ,mer optimalt?
    Vannfallet har jeg lagt ut, se innlegg 475. GD og Impulse bør vel helst gjøres av en og en HT ? (Har ikke målinger på dette for hånden)

    @Biring
    Ser ut som om sub og høyttaler summerer litt feil. Prøv å øke eller minske avstand på subb. Flytt feks sub 10 og 10 cm og mål. Se på hvor og hva som endrer seg. Er ikke mye galt men auto korreksjon bommer ofte litt. Spes når du spiller med så lang overlapping.

    Hvordan ser GD og Impulse grafen din ut? Har du lagt ut vannfallet?
    Se på kurven din mellom 40hz og 60 hz. Du har mer nivå med kun høyttalerene enn samlet med subbene. De summerer bra over og under. Med litt fintjuning så er det ganske sikkert at du vil kunne få mer nivå der.

    Men det et slettes ikke ille. Bare så det er sagt. Ser ut til at du har mer trøbbel i området litt lenger opp. Hvordan ser det ut opp til 3000hz. Hvor ligger frekvensene der. Ser det stiger fra ca 400 så du har ganske mye forskjell fra rett etter 300 til 500... Ikke sikkert du hører den dippen. Men med såpass stigning til 500 så vil det ofte høres. Spes om området over 500 hz er på samme nivå.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Distortion tegna.jpg


    Her er en graf jeg har tegna litt på.
    Jeg ville nok prøvd å angripe de områdene her. Den røde kurven er en kurve omtrent slik jeg liker musikken avspillt. Det betyr ikke at det det som er riktig for deg. Målingene dine ser slettes ikke ille ut.

    Du har noen pukler som stikker seg ut. Men jeg ser også at du har nesten like mye nivå ved 6000hz og opp som du har nede ved 150hz og nedover mot 20 om du ser bort fra toppene dine der nede. Kan du legge ut en måling av venstre og høyre side helt uten glatting. Når du bruker smoothing så tar du bort mulighetene til å se hva som er grunnen til topper og dipper. Lange smale feks er svært ofte refleksjoner som kansellerer. Når du bruker smoothing så blir også GD feil... I vertfall ikke så riktig.

    Jeg ser at subbene dine bruker litt tid på å ladde rommet. ikke uvanlig at den stiger bare så det er sagt. SB12 subbene er gode de. Har hatt 2 slike selv.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Og en annen ting. Skal du måle å justere EQ. Så bør du gjøre det med det volumet DU lytter på. Dess lavere du lytter jo mer spl i bassen trenger du. Da øret er mindre følsom for lave frekvenser enn for høyere. Men det vil også si at stiller du eq med spl level på 75db og du lytter på 95db så vil det bli altfor mye bass....
     

    Biring

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    139
    Antall liker
    53
    Sted
    Kongsberg
    [

    Takk for svar Retep. Legger ved GD uten noe smoothing. Skal prøve å justere, for å få ned noe av toppene du viser til. Har ikke målinger på en-og en HT, kommer tilbake med dette.

    Noen ganger kan man angre på at man begynte med "REW", men nå er jeg jaggu hekta:p


    GD.jpg





    QUOTE=Retep;2262839] Vis vedlegget 377647

    Her er en graf jeg har tegna litt på.
    Jeg ville nok prøvd å angripe de områdene her. Den røde kurven er en kurve omtrent slik jeg liker musikken avspillt. Det betyr ikke at det det som er riktig for deg. Målingene dine ser slettes ikke ille ut.

    Du har noen pukler som stikker seg ut. Men jeg ser også at du har nesten like mye nivå ved 6000hz og opp som du har nede ved 150hz og nedover mot 20 om du ser bort fra toppene dine der nede. Kan du legge ut en måling av venstre og høyre side helt uten glatting. Når du bruker smoothing så tar du bort mulighetene til å se hva som er grunnen til topper og dipper. Lange smale feks er svært ofte refleksjoner som kansellerer. Når du bruker smoothing så blir også GD feil... I vertfall ikke så riktig.

    Jeg ser at subbene dine bruker litt tid på å ladde rommet. ikke uvanlig at den stiger bare så det er sagt. SB12 subbene er gode de. Har hatt 2 slike selv.[/QUOTE]
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    REW og akustikk er hard kost for mange. Men det viser jo kun at man har forbedringspotensiale. Og da mener jeg IKKE at man skal gå å kjøpe nye kabler og høyttalerene. Forsterkere ol. Bruk REW som et verktøy til å justere rommet. Plassering av høyttalerne, subbene og sweetspot. ikke bruk det son et middel til å dømme anlegget nord og ned. Anlegget kan ikke noe for at det spiller slik det gjør.

    Det som er viktig er å få symmetri mellom høyttalerene og rommet. At høyttalerene jobber på samme lag som rommet og ikke mot hverandre. Det krever i nesten alle oppsett at man hjelper de til å jobbe sammen. Dvs akustiske tiltak.

    Men ikke la dette målegreiene ta helt overhånd. Men tenk litt på det alikevel.

    Oppskriften min er.
    Hva hører jeg som kan forbedres. feks dårlig senter i lydbilde. Da må man tenke, hvorfor det. Så måler jeg å finner ut at jeg har kraftige refleksjoner som nok er med på å ødelegge dette. Rew kommer da inn for å hjelpe meg til å finne ut hvor de kommer fra og hva jeg bør gjøre..
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Har skaffet meg en umic-1, hvordan kommer man seg i gang, hvordan kobler man dette opp?

    edit:
    fant beskrivelsen på umic sin side.
    er det best å bruke rew og laptop eller er det like bra å bruke ipad ?
    har det noe å si hvilket lydkort som benyttes ?
     
    Sist redigert:

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    litt tidligere i tråden spurte jeg om hvordan jeg kunne fortsette å bruke tascam us-366 i kombinasjon med dayton emm-6 mikrofon for å måle gjennom jriver. har nå funnet svaret og poster det her i tilfellet noen andre med aurora (eller liknende) støter på problemet.

    1) koble til tascam us-366 (eller annet lydkort for måling) på vanlig måte med fysisk kobling for loopback*
    2) bruk asio i rew
    3) i jriver klikker man "file->open live->asio line in" og konfigurerer samme lydkortet som i rew.

    det er viktig at samplingsrate er lik for både input og output.

    for å måle eksempelvis bakkanaler kan man kopiere over venstre eller høyre kanal til ønsket output og gjøre tidskorrigeringer m.m. i jriver.

    *nå vil lyden fra rew sendes til jriver og gjennom dsp motoren der. med denne løsningen får man en litt lenger time of flight, siden latency for prosesseringen gjennom jriver ikke elimineres, men denne tidsforskjellen vil forhåpentligvis være konstant. man vil heller ikke isolere vekk potensielle avvik i respons som følge av aurora.

    alternative løsninger er å bruke en ledig output fra aurora (el.l.) eller et y-ledd på kanal i bruk og loope kanalen tilbake til lydkortet man måler med; eller, hvis man har mulighet for det, route den virtuelt tilbake til lydkortet (hvis man bruker samme lydkort til å måle med som man konverterer prosessert signal med).
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Har skaffet meg en umic-1, hvordan kommer man seg i gang, hvordan kobler man dette opp?

    edit:
    fant beskrivelsen på umic sin side.
    er det best å bruke rew og laptop eller er det like bra å bruke ipad ?
    har det noe å si hvilket lydkort som benyttes ?
    rew+laptop for umik.
    send lyden digitalt til anlegget fra pc via hdmi, usb, coaxial, toslink eller aes/ebu.
     

    Biring

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    139
    Antall liker
    53
    Sted
    Kongsberg
    Et kjapt spm Retep. Er det mest riktig å se på SPL eller Distortion kurven når en skal lage en slik kurve? Spør fordi Distortion viser et høyere nivå, særlig på
    de høyeste frekvensene



    [

    Takk for svar Retep. Legger ved GD uten noe smoothing. Skal prøve å justere, for å få ned noe av toppene du viser til. Har ikke målinger på en-og en HT, kommer tilbake med dette.

    Noen ganger kan man angre på at man begynte med "REW", men nå er jeg jaggu hekta:p


    Vis vedlegget 377660




    QUOTE=Retep;2262839] Vis vedlegget 377647

    Her er en graf jeg har tegna litt på.
    Jeg ville nok prøvd å angripe de områdene her. Den røde kurven er en kurve omtrent slik jeg liker musikken avspillt. Det betyr ikke at det det som er riktig for deg. Målingene dine ser slettes ikke ille ut.

    Du har noen pukler som stikker seg ut. Men jeg ser også at du har nesten like mye nivå ved 6000hz og opp som du har nede ved 150hz og nedover mot 20 om du ser bort fra toppene dine der nede. Kan du legge ut en måling av venstre og høyre side helt uten glatting. Når du bruker smoothing så tar du bort mulighetene til å se hva som er grunnen til topper og dipper. Lange smale feks er svært ofte refleksjoner som kansellerer. Når du bruker smoothing så blir også GD feil... I vertfall ikke så riktig.

    Jeg ser at subbene dine bruker litt tid på å ladde rommet. ikke uvanlig at den stiger bare så det er sagt. SB12 subbene er gode de. Har hatt 2 slike selv.
    [/QUOTE]
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    God søndag folkens, jeg er helt fersk vedrørende akustikk målinger. Og trenger hjelp i første omgang med følgende.
    Jeg startet målingene med en gammel laptop for to dager sdiden, men denne støyet så jevli at jeg ikke klarte å tenke:eek:
    Samt at tastaturet har noen mangler og man må benytte forskjellig trykk på tastene for respons, derfor byttet jeg laptop i går.
    Så til poenget med gammel laptop fikk jeg denne måling.
    Vannfall 15-22000.jpg


    På den nye laptoppen får jeg denne
    Water straight 22000.jpg

    Jeg skjønner ikke hvorfor nivået oppover faller på målingene med den nye pc??
    Noen som har svar på dette, så hadde det vært fint da jeg mistenker at det er noe galt med hardware, software eller innstillinger?
    Please;)
     
    Sist redigert:

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    er du 100 % sikker på at du måler med umik-1 på den nye pcen. det ser veldig merkelig ut. som atlet nevnte til en annen bruker, det er fort gjort å måle med den integrerte mikken. se over preferences.

    hvordan har du koblet den nye laptopen til anlegget for å måle? høres målesveipet rart ut?
     

    Biring

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    139
    Antall liker
    53
    Sted
    Kongsberg
    Hei

    Gå inn på "Set Graph Axis Limits" og sett den til 20 venstre og 20000 høyre. Ser ut som om du "zomet" veldig inn på 2k og oppover på den siste måling, og da er det jo ikke rart at kurven faller


    God søndag folkens, jeg er helt fersk vedrørende akustikk målinger. Og trenger hjelp i første omgang med følgende.
    Jeg startet målingene med en gammel laptop for to dager sdiden, men denne støyet så jevli at jeg ikke klarte å tenke:eek:
    Samt at tastaturet har noen mangler og man må benytte forskjellig trykk på tastene for respons, derfor byttet jeg laptop i går.
    Så til poenget med gammel laptop fikk jeg denne måling.
    Vis vedlegget 378702

    På den nye laptoppen får jeg denne
    Vis vedlegget 378703
    Jeg skjønner ikke hvorfor nivået oppover faller på målingene med den nye pc??
    Noen som har svar på dette, så hadde det vært fint da jeg mistenker at det er noe galt med hardware, software eller innstillinger?
    Please;)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    er du 100 % sikker på at du måler med umik-1 på den nye pcen. det ser veldig merkelig ut. som atlet nevnte til en annen bruker, det er fort gjort å måle med den integrerte mikken. se over preferences.

    hvordan har du koblet den nye laptopen til anlegget for å måle? høres målesveipet rart ut?
    Først og fremst takk for svar, jeg trenger virkelig hjelp :)
    Mener det var koblet riktig, prøvde med mini Jack til phono (samme på begge målinger gammel og ny pc), prøvde også med hdmi i går, men samme resultat.
    Prøvde på nytt nå og fikk dette resultatet.
    Rew 10-500 water.jpg
    Rew 10-22000 water.jpg

    Nå ser nivået oppover mye bedre ut, men et kjempe hull rundt 160, kan dette stemme vil ikke det høres med det blotte øret når målingen pågår?
     

    Biring

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    139
    Antall liker
    53
    Sted
    Kongsberg
    Trykk på Freq Axis knappen (til venstre for Limits knapp) så skal du se det blir bedre:)



    er du 100 % sikker på at du måler med umik-1 på den nye pcen. det ser veldig merkelig ut. som atlet nevnte til en annen bruker, det er fort gjort å måle med den integrerte mikken. se over preferences.

    hvordan har du koblet den nye laptopen til anlegget for å måle? høres målesveipet rart ut?
    Først og fremst takk for svar, jeg trenger virkelig hjelp :)
    Mener det var koblet riktig, prøvde med mini Jack til phono (samme på begge målinger gammel og ny pc), prøvde også med hdmi i går, men samme resultat.
    Prøvde på nytt nå og fikk dette resultatet.
    Vis vedlegget 378744 Vis vedlegget 378745
    Nå ser nivået oppover mye bedre ut, men et kjempe hull rundt 160, kan dette stemme vil ikke det høres med det blotte øret når målingen pågår?
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Gå inn på "Set Graph Axis Limits" og sett den til 20 venstre og 20000 høyre. Ser ut som om du "zomet" veldig inn på 2k og oppover på den siste måling, og da er det jo ikke rart at kurven faller

    Takker for svar.
    Mener den siste målingen ble lagt med 20 - 22000 men den første hadde jeg trykket på zoom da jeg ikke viste bedre, fersking som jeg er. Men har det noe å si for nivået så er jo den zoom funksjonen meningsløs eller hva er den god for? ???:eek:
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    bruk logaritmisk x-akse. lineær er veldig vanskelig å tyde.

    ja, det kan godt være et hull der; gå inn i signalgeneratoren, velg sine wave, sett den til 160 hz, sett volumet relativt lavt og spill av den frekvenen, så stiller du deg med øret akkurat der mikrofonen er og ser om tonen forsvinner, hvis den gjør det, så er det mest sannsynlig destruktiv interferens. kanskje fra seteryggen på stolen din elns.

    hvis tonen er der, så er det feil med målingen.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Ok skal prøve det som er nevnt over, men nå har jeg testet med den gamle pc igjen, ingenting er flyttet på bare utenom pc.
    15-22000 1 mai.jpg
    Vannfall 15-500 1mai.jpg

    Store forskjeller med to forskjellige pc, sikkert noe innstillinger jeg ikke fikk med meg ved installasjon på ny pc
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Eneste forskjell på de to der er X-aksen. Den øverste kurven viser 15 Hz - 22 kHz, den nederste 15 Hz - 500 Hz. Innholdet i det området som vises på begge grafer (15-500 Hz) ser ut til å være klin likt.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    bruk logaritmisk x-akse. lineær er veldig vanskelig å tyde.

    ja, det kan godt være et hull der; gå inn i signalgeneratoren, velg sine wave, sett den til 160 hz, sett volumet relativt lavt og spill av den frekvenen, så stiller du deg med øret akkurat der mikrofonen er og ser om tonen forsvinner, hvis den gjør det, så er det mest sannsynlig destruktiv interferens. kanskje fra seteryggen på stolen din elns. hvis tonen er der, så er det feil med målingen.

    Taker for tips Biring og husefruts, prøvde med generatoren og hørte nesten ikke noe ved mic.
    Ellers varierte det mye rundt om i rommet, dette var gøy.
    Flyttet litt på sofa og ht, men det er mulig det kommer fra sofaryggen siden det bare ble små endringer.

    Rew 10-500 water just1.jpg
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    da har du en suckout der pga kansellering fra veggen bak, fra sofaen eller liknende. problemet med slike suckouts er at du ikke kan eq'e dem vekk, så du burde prøve å plassere deg ut av den hvis du har mulighet.

    setter du mikrofonen 30 cm lenger mot htt, så vil nok området se ganske så annerledes ut, men svært sannsynlig værre en annen plass i responsen.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Eneste forskjell på de to der er X-aksen. Den øverste kurven viser 15 Hz - 22 kHz, den nederste 15 Hz - 500 Hz. Innholdet i det området som vises på begge grafer (15-500 Hz) ser ut til å være klin likt.
    Dette var en og samme test med bilder av to forskjellige frekvensområder, det stemmer. Men her manglet dipen som kom så tydelig frem ved måling med ny pc se ¤502

    edit: ser husefruts kom meg i forkjøpet, elles var fremstilling uoversiktelig, ikke så greit når man blir ivrig :)
     
    Sist redigert:

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    15-500 cal.jpg

    Resultatet etter dagens leik :) siste justeringer ble gjort med eq 5 punkter fra 27-130 hz

    15-500 ucal.jpg

    Slik så det ut etter en del flytting på ht, sp, og noen provisoriske Rockwool installasjoner.

    15-500 ujust rom.jpg

    Dette var utgangspunktet.
    For meg ser det ut som Rockwool hadde størst innvirkning.
    Hadde noen mellom målinger mellom nederste og den midterste, utslaget på dippen kom når Rockwool ble flyttet fa frontveggen til sideveggen.
    Takk for hjelpen, har vært en lærerik dag ;)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Plassering av rockwool platene finner du om du ser på Impulse eller ETC grafen...
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Plassering av rockwool platene finner du om du ser på Impulse eller ETC grafen...
    Ok skal sjekke.
    Men det funket bra å spille av den frekvensen som var i dip området og flytte rundt på ting, stikke øret bort til sp og sjekke.

    Edit: men du tenkte kanskje for å se hvor de skal stå for så å flytte de dit?
     
    Sist redigert:

    Biring

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    139
    Antall liker
    53
    Sted
    Kongsberg
    20-500.jpg
    20-20000.jpg


    Her er vannfallet mitt etter gårsdagens bestrebelser. Får bare så lyst til å ta tak i begge ender, og dra den j.... kurven rett! (ikke vannrett da :)

    Er fortsatt en del topper å jobbe med, føler Yamaha`n sin PEQ er litt for grov. Men men, er på riktig vei, tror jeg...
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Slett ikke dårlig dette. Treffer du ikke med å øke litt ved 50 , og dempe litt ved 125 hz på Yamaha'en da ?
    Og hvilken PEQ ved Yamaha'en er i bruk her ?
     

    Biring

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    139
    Antall liker
    53
    Sted
    Kongsberg
    Her har jeg brukt dette, tar gjerne imot tips. (Mener dippen på ca 100, ble verre når jeg prøvde å senke toppen mer på 125)

    HT:
    1. 39,4 Q 3175 -3
    2. 62,5 Q 6350 +3
    3 .125 Q 5040 -5
    4. 250 Q 540 -4

    sub:

    1. 39,4 Q 3175 -5
    2. 62,5 Q 5040 +4
    3. 78,7 Q 10080 -3,5



    Slett ikke dårlig dette. Treffer du ikke med å øke litt ved 50 , og dempe litt ved 125 hz på Yamaha'en da ?
    Og hvilken PEQ ved Yamaha'en er i bruk her ?
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Her har jeg brukt dette, tar gjerne imot tips. (Mener dippen på ca 100, ble verre når jeg prøvde å senke toppen mer på 125)

    HT:
    1. 39,4 Q 3175 -3
    2. 62,5 Q 6350 +3
    3 .125 Q 5040 -5
    4. 250 Q 540 -4

    sub:

    1. 39,4 Q 3175 -5
    2. 62,5 Q 5040 +4
    3. 78,7 Q 10080 -3,5



    Slett ikke dårlig dette. Treffer du ikke med å øke litt ved 50 , og dempe litt ved 125 hz på Yamaha'en da ?
    Og hvilken PEQ ved Yamaha'en er i bruk her ?
    Hvordan blir det hvis du bruker smalere q-verdi på 39 og 125 hz dempingen. Og bytter ut hevingen ved 62 med 49 hz...?
     

    Biring

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    139
    Antall liker
    53
    Sted
    Kongsberg
    Mener du kun på HT ? (ikke på subber)

    Her har jeg brukt dette, tar gjerne imot tips. (Mener dippen på ca 100, ble verre når jeg prøvde å senke toppen mer på 125)

    HT:
    1. 39,4 Q 3175 -3
    2. 62,5 Q 6350 +3
    3 .125 Q 5040 -5
    4. 250 Q 540 -4

    sub:

    1. 39,4 Q 3175 -5
    2. 62,5 Q 5040 +4
    3. 78,7 Q 10080 -3,5



    Slett ikke dårlig dette. Treffer du ikke med å øke litt ved 50 , og dempe litt ved 125 hz på Yamaha'en da ?
    Og hvilken PEQ ved Yamaha'en er i bruk her ?
    Hvordan blir det hvis du bruker smalere q-verdi på 39 og 125 hz dempingen. Og bytter ut hevingen ved 62 med 49 hz...?
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Mener du kun på HT ? (ikke på subber)

    Her har jeg brukt dette, tar gjerne imot tips. (Mener dippen på ca 100, ble verre når jeg prøvde å senke toppen mer på 125)

    HT:
    1. 39,4 Q 3175 -3
    2. 62,5 Q 6350 +3
    3 .125 Q 5040 -5
    4. 250 Q 540 -4

    sub:

    1. 39,4 Q 3175 -5
    2. 62,5 Q 5040 +4
    3. 78,7 Q 10080 -3,5



    Slett ikke dårlig dette. Treffer du ikke med å øke litt ved 50 , og dempe litt ved 125 hz på Yamaha'en da ?
    Og hvilken PEQ ved Yamaha'en er i bruk her ?
    Hvordan blir det hvis du bruker smalere q-verdi på 39 og 125 hz dempingen. Og bytter ut hevingen ved 62 med 49 hz...?
    Tja , det må du nesten prøve deg frem med. Hvor deler du da , og hvordan ser det ut dersom du måler kun sub osv....
    Kan være greit å måle hver for seg og så sammen for å se hvordan det "smelter" ihop. Liten vits å øke i et område for fronter , hvis det "hullet" likevel fylles av suben f.eks.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn