Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Syncrolux

    Gjest
    Rommet mitt er 5x7x3 meter. Stort sett absorbenter og diffusorer og lite annet... Men ikke noe som virker under 200 Hz
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.902
    Antall liker
    4.346
    Det bør måles i tid. Et rom med konstant decay målt i sykler vil være og låte «overdempet» i betydning udemoet bass og overdempet i toppen.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hele bakveggen er dekket av skyline diffusorer med 30 cm dybde og trestaver som er 48x48 mm. Sidevegger har et felt hver på 2,5 m i høyden og 2 m i bredden med QRD diffusorer laget av 50 mm XPS. I ca halve taket er det noen isopor diffusorer av tvilsom karakter... Ellers er det 15 cm dyp Rockwool på resten. Alt er DIY.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.902
    Antall liker
    4.346
    Denne er fra et rom med en god del diffusjon og absorbsjon, men ingen tiltak i bassen. Tatt i lytteposisjon, som er ca 3 meter fra høyttalerne. Ikke verst dette vel?

    Vis vedlegget 776108
    Det er veldig imponerende og et fantastisk utgangspunkt. Men den det ser litt feil voicet ut med en bred høyde mellom 80Hz og 3 kHz. Og responsen er i overkant flat. Jeg vil tro høyttaleren låter litt mindre enn den er. Og kanskje litt hardere i presensområdet enn nødvendig. Og då kan det hende at du har glattet vekk hørbare ting.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Dette er uten house curve ..... 😉
    1/12 oktav glatting.

    Noen som vil mene noe om høyttalersystemet her da ?
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    507
    Antall liker
    874
    Sted
    Sandnessjøen
    Hele bakveggen er dekket av skyline diffusorer med 30 cm dybde og trestaver som er 48x48 mm. Sidevegger har et felt hver på 2,5 m i høyden og 2 m i bredden med QRD diffusorer laget av 50 mm XPS. I ca halve taket er det noen isopor diffusorer av tvilsom karakter... Ellers er det 15 cm dyp Rockwool på resten. Alt er DIY.
    Jaokei. Tøft 👌
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.902
    Antall liker
    4.346
    Dette er uten house curve ..... 😉
    1/12 oktav glatting.

    Noen som vil mene noe om høyttalersystemet her da ?
    En sånn måling viser jo ikke dynamikk og ikke-lineær forvrengning. Men det den viser er veldig lovende.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.668
    Antall liker
    3.191
    Torget vurderinger
    0
    Min tilnærming når det gjelder justeringer og endringer i klang/respons er at jeg normalt bruker mye tid (uker) og spiller gjennom et stort repertoar før jeg gjør meg opp en mening...
    Det er litt forunderlig at tiden divergerer så mye fra person til person enten det gjelder forskjeller på kabler,høyttalere eller forsterkere. Når endringer må analyseres over lengre tid enn tilpasningsfaktoren så er vel marginene svært ubetydelige?
    Egen tilnærming er ca. 30 minutter og 45 test-spor for å velge bort eller beholde en komponent som vurderes... :unsure:
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Den er målt 35-95, std 45-105, førstnevnte er værre å få sett pen ut!
    Men mer nivå trigger vel mer, 80dB er jo greit det?!?!
    For vanlig musikk er vel alt under 40 kanskje 35hz litt sjeldent og uinteressant, da rommet der veldig bra...
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    En sånn måling viser jo ikke dynamikk og ikke-lineær forvrengning. Men det den viser er veldig lovende.
    Jeg må måle på høyere nivå for å se noe forvrengning, for med 80 dB SPL på 3 meter såforsvinner all forvrengning i støygulvet til målemikrofonen....
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Dere må ikke glemme at norsk eneboliger med gyngende stenderverk og ulike typer plater er en misunnelses verdig god bassfelle. Og det er ikke kødd engang
    Selv uten dba.... Noen kan faktisk være heldig og ha god bassrespons...😉
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.902
    Antall liker
    4.346
    Hvis man har blitt vant til en voicing som er bedre enn virkeligheten på enkelte ting, men har hørbar forvrengning på andre ting, så tar det tid å rekalibrere hørselen. Det tar tid å sette pris på det som har manglet i lydbildet, og det tar tid å sette på musikk som før låt dårlig, men nå kommer til sin rett … og nyte det.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.668
    Antall liker
    3.301
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det er litt forunderlig at tiden divergerer så mye fra person til person enten det gjelder forskjeller på kabler,høyttalere eller forsterkere. Når endringer må analyseres over lengre tid enn tilpasningsfaktoren så er vel marginene svært ubetydelige?
    Egen tilnærming er ca. 30 minutter og 45 test-spor for å velge bort eller beholde en komponent som vurderes... :unsure:
    Nei, ikke nødvendigvis. For meg handler gjerne om at en endring slår heldig ut for en type musikk eller ett spor, men at det likevel kan skjule ulemper som ikke vises med en gang. Jeg bruker også i praksis en referanseliste som kanskje tar meg en time. Men, så er det også slik at dagsformen eller humøret kan variere litt i forhold til hva jeg liker best. Samtidig er jeg også var for at jeg «lurer meg selv» ved kort gjennomlytting - ingen skade skjedd ved å gi det litt tid.

    Personlig spiller jeg mye variert musikk, og har dermed endt opp med en frekvenskurve som blir litt som «smørefrie» ski: aldri helt håpløst og heller aldri helt optimalt.

    Alternativt kan man se på dette som å velge en frokost som du må spise hver dag kommende måned? Velger man da noe som smaker forholdsvis nøytalt slik at man ikke går lei?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.902
    Antall liker
    4.346
    Jeg må måle på høyere nivå for å se noe forvrengning, for med 80 dB SPL på 3 meter såforsvinner all forvrengning i støygulvet til målemikrofonen....
    Tviler ikke på at den delen er bra. Men ettersom jeg er den jeg er må jeg ta sånne forbehold. Ellers blir jeg beskyldt for å mene at rævva akustikk, dårlige høyttalere, og elektronikk som forvrenger i huet og ræva kan fikses med en fir-korreksjon i lytteposisjon.

    Når jeg tenker etter, så blir jeg beskyldt for sånne ting uansett 👍😁
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Hvis man har blitt vant til en voicing som er bedre enn virkeligheten på enkelte ting, men har hørbar forvrengning på andre ting, så tar det tid å rekalibrere hørselen. Det tar tid å sette pris på det som har manglet i lydbildet, og det tar tid å sette på musikk som før låt dårlig, men nå kommer til sin rett … og nyte det.
    De fleste som har blitt vant til ett rom med frekvensavvik, er vant til det, rettere frekvensgang høres da uvant og evt. dårlig ut, hjernen må rekalibreres...
    Dette er kjente fenomener fra psycho acoustics
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.784
    Antall liker
    15.153
    Sted
    Langesund
    Fant en måling som viser bassen ned til 50.
    Den ser jo grei ut
    50-150 (1).jpg
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.456
    Antall liker
    9.750
    Torget vurderinger
    2
    The Shy. De kom den ja, syns du har noen rugler som må være heldig forstyrrende: ellers så er d omtrent som ut tatt fra Cd spilleren det der:::
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.902
    Antall liker
    4.346
    Sant det. Å finne riktig voicing er ikke lett, og det tar tid. Og ofte ombestemmer man seg ørten ganger ...
    Jeg tror din voicing er lett å forbedre uten at du vil savne noe som helst. For du mangler energi på flankene. Alt blir bedre hvis fu gjør noe der. Større, renere, kjappere…

    De som sliter litt i så måte har gjerne en konkav frekvensrespons som betoner flankene, og noen ganger for lite energi i nedre mellomtone. Da opplever de negative ting samtidig som de opplever forbedringer på det rette låtmaterialet.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.801
    Antall liker
    11.309
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Tviler ikke på at den delen er bra. Men ettersom jeg er den jeg er må jeg ta sånne forbehold. Ellers blir jeg beskyldt for å mene at rævva akustikk, dårlige høyttalere, og elektronikk som forvrenger i huet og ræva kan fikses med en fir-korreksjon i lytteposisjon.

    Når jeg tenker etter, så blir jeg beskyldt for sånne ting uansett 👍😁
    Vi er veldig mange som ikke kommer med de beskyldningene :)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.902
    Antall liker
    4.346
    Sant nok, men når jeg skriver i denne tråden at det bare er å dra ned en stor peak i den dypeste bass, så blir det mye bråk og en diskusjon om akustikk og høyttalere. Selv om det er opplagt at en frekvensjustering i dette tilfellet vil gi vesentlig bedre lyd, så forsvinner det i en diskusjon der jeg blir tilskrevet meninger jeg ikke har.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.801
    Antall liker
    11.309
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det er slik det fort blir ved forumdeltagelse. HFS er i store deler en barnehage.
    Innimellom noen glimt der en kan dele fornuftig og teknisk info, men det drukner fort i slenging og selvhevdelse.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.324
    Antall liker
    17.768
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Uten subber. Eneste justering er EQ i roon som er dratt ned i 80hz. Ingen glatting. Beklager dårlig bilde.

    68C56ADD-0EB0-400F-9220-B4203742E6BC.jpeg
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.902
    Antall liker
    4.346
    Uten subber. Eneste justering er EQ i roon som er dratt ned i 80hz. Ingen glatting. Beklager dårlig bilde.

    Vis vedlegget 776144
    Det er noen bredspektrede ujevnheter her. Jeg tror 1-3 dB for lite i 100-200 området setter sitt preg på lyden. Søkket i bassen er jo det som stikker mest ut her. Det betyr nok noe for bassoppleveksen og tonalt kvaliteter på feks kontrabass.men jeg tror ikke det preger lyden like mye totalt sett. Men viktigere enn hva vi ser her er hva som skjer de neste 5-6 oktavene. Den globale balansen er svært viktig.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.668
    Antall liker
    3.191
    Torget vurderinger
    0
    Sant nok, men når jeg skriver i denne tråden at det bare er å dra ned en stor peak i den dypeste bass, så blir det mye bråk og en diskusjon om akustikk og høyttalere. Selv om det er opplagt at en frekvensjustering i dette tilfellet vil gi vesentlig bedre lyd, så forsvinner det i en diskusjon der jeg blir tilskrevet meninger jeg ikke har.
    De som bråker mest......har vel mest erfaring på papiret... :unsure:

    Ser ut som dine påstander stemmer rimelig greit her (y)

    "Your system has been measured at 13 listening positions to create optimal sound performance."

    bif_subs_281221.JPG
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.324
    Antall liker
    17.768
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har noen utfordringer, men gjør ikke noe mere før basstårna er på plass. Men føler akustikken i rommet begynner å komme seg😀
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg tror din voicing er lett å forbedre uten at du vil savne noe som helst. For du mangler energi på flankene. Alt blir bedre hvis fu gjør noe der. Større, renere, kjappere…
    Jeg har ikke vist min target her..... men thanks anyway.... 🤪
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Jeg tenker eg kjører omvendt REW logikk, så jeg kjører på med akustikk tiltak siden jeg har mitt "eget" lokale, og interesse for disse akustikk greiene, jo flere flater man får kontrollert refleksjoner med kanselleringer og peaker ( og herremann så mange det er), lar presence område utenom refleksjonspunkter fra 600-4500Hz være i fred (flutter ekko over det har jeg ikke så 600-14000Hz for min del er ok, og jo lavere etterklangstid og resonnanser du får i bass-dypbassen, så vil det til slutt se bra ut i REW også😅😅😅
    Edit: ønsker meg høytalere med veldig kontrollert direktivitet også da...
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn