Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er det høyden som lager den? Da erre bare å skifte ut takplater med bredbåndede absorbenter, så er det velstand? :)
    Er det noen avstander fra høyttalerene til vegg eller tak som er i området 140-150cn avstand? Eller fra hodet til noen flater?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Er det høyden som lager den? Da erre bare å skifte ut takplater med bredbåndede absorbenter, så er det velstand? :)
    Ut i fra hvilken frekvens det er, så vil jeg tippe tak ja. Hadde en relativt identisk dip hos meg og det kom også av taket geometrisk. Slå inn standard takhøyde inn i en slik room mode kalkulator og se hvor problemene dukker opp :)
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Retep: Hva er din mening med nivå av EQ, er det en viss grense man bør holde seg borte ifra f.eks mer en +6db og -10 med tanke på både headroom, press på forsterkere men også att ikke døde livet i musikken eller kjører du bara på så mye som produktene greier?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg er forsiktig med å kjøre på med EQ på pluss siden. Først må man jo finne ut om +EQ vil vere hjelp i.
    Jeg drar heller ned topper og spiller noen db høyere. Synes det fungerer bedre enn å dra bunner opp. Så ser jeg også på hvor smale bunnene er. Bruker mye tid å å lytte til sinustoner faktisk før jeg kjører EQ.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Husk også at det å sette EQ vik i stor grad bli påvirket av lyttenivå.
     

    Sinsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Innlegg
    237
    Antall liker
    50
    Torget vurderinger
    1
    I tilfelle det skulle være av allmenn interesse legger jeg ut noen målinger etter tukling med en Lyngdorf TDAI-2170 jeg har lånt.

    Rød er med Roomperfect av, grønn med "Focus"-RP som skal gi optimal lyd i sweetspot, og blå med "Global"-RP som skal forbedre lyden i et bredere område av rommet.

    rp_målinger.jpg


    Litt lavt volum, så jeg lar Waterfall gå ned til 30db.

    RP AV:
    wat_rp_av.jpg


    RP Focus:
    wat_rp_focus.jpg


    RP Global:
    wat_rp_global.jpg


    Ikke helt de store forskjellene, men global synes jeg fungerer et lite hakk bedre enn hva jeg får til med manuell EQ.

    ...hadde jeg bare funnet en måte å kunne laste opp egendefinerte "Voicings" til denne hadde det blitt morsomt.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Interessant. De korrigerer hovedsakelig under ca. 150 Hz og primært under 100 Hz og det er fornuftig. Men dette vil jeg påstå man enkelt kan få minst like godt selv med billig manuell EQ. At dippen ved 95 Hz øker såpass med sweetspot optimaliseringen er ikke bra.
     

    Sinsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Innlegg
    237
    Antall liker
    50
    Torget vurderinger
    1
    Ja, den dippen er merkelig, Dirac (med målinger sentrert rundt sweetspot) hadde nøyaktig samme effekt, så det er mulig det er en særegenhet ved rommet mitt som spiller inn.

    Men, enig, ikke veldig mye effekt for pengene, men jeg leter etter en alt-i-ett boks som jeg kan EQ-e med.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Som en alt i ett boks, så er det nok vanskelig å finne noe bedre per dags dato. Antimode tror jeg kommer med et tilsvarende produkt snart. Altså en forforsterker/DAC med korreksjon/EQ. Usikker på hvor mye kan man endre manuelt selv. Jeg snakket en del med en representant for Antimode på CES messen i USA. Synes de har en fornuftig tilnærming til EQ. Vi hørte Dirac sammen der borte i to rom og var enig i at så kraftig korreksjon over hele linjen medbrakte klare hørbare artifakter. Det låt absolutt ikke bra selv om det var satt opp Dirac sin egen ingeniør. Interessant var det forøvrig å registrere at i Arcam produkter, så har man hevet volumet mye når Dirac var slått på. Antimode fyren mente det var gjort med vilje for at det skulle låte mer imponerende når man svitsjet over.
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er forsiktig med å kjøre på med EQ på pluss siden. Først må man jo finne ut om +EQ vil vere hjelp i.
    Jeg drar heller ned topper og spiller noen db høyere. Synes det fungerer bedre enn å dra bunner opp. Så ser jeg også på hvor smale bunnene er. Bruker mye tid å å lytte til sinustoner faktisk før jeg kjører EQ.
    Ok. Jeg såg litt på YPAO som både høyer og senker og tenkte att den er sikkert "ok" og der har de en maximum senking på -12 og max øking på +6.

    Jeg personligen kan ikke kun senke da rommet har jerntak om hele kurven nedover så enten må det bare vare eller så må jeg både opp og ned for å få det flatere. Hvis jeg slår på pure direct så låter det iaf så ekstremt mye dårligre (romler så du ikke hører musiken om trent) att eq helt klart har en positiv effekt, men jeg må finne nivået der det gjør nok og ikke mer.

    Standard fra minidsp/rew -folket er en max snittøking på 3db men lov med enskilte maxøkinger på +6.
    For meg vil ikke dette gi en like bra kurve som om jeg øker dette enda litt mer, men jeg skal lage 2 ulike og se om jeg hører forskjell og det er jo ikke umulig att det faktisk høres helt greit ut selvom kurven ikke ser like bra ut.

    Nå er dette 2 ting da:
    1. Minidsp kjører jeg på sub mellom 20-80 og her må det ganske kraftigt till for å få bra effekt.
    2. YPAO på fronter vil gå fra 80 og opp til 20k. Her har jeg editert yamahaens automatiske instillinger for å få en flatere respons og i rew ser det mye bedre ut men må kansje gå inn å se så jeg ikke har overdrevet.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Sålenge du har forsterkerkraft nok og elementene dine tåler den ekstra boosten er det greit. Jeg bruker faktis litt mer nivå på subbene for å så dra ned toppene noe.

    Om du kjører med lavere nivå på volumkontrollen og heller drar på ekstra på eq blir mye av det samme. Sålenge du holder deg unna klipping, for mye utsving på elementer og har nok krefter. Husk at 3db krever en dobling av effekt.

    Dippene kommer som oftest fra rom påvirkning. Dvs høyttalere / subb spiller de frekvensene. Men du hører de ikke pga at rommet ødelegger. Kan fort bli mye effekt som skal ut. Om det i det hele tatt hjelper. Er Dippene pga rom så vil ofte mer db bare gjøre dippen dypere. Selv om du kanskje får noe rett utenfor senterfrekvens av den.
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Jeg klarer få veldig flat kurve, men da må jeg ha extremt mye øking så jeg tror jeg skal teste en annen plassering her isteden.

    Tilsvidere vil jeg vise noe framskritt selvom det fortsatt er mye rot så er det en god del bedre.

    Jeg har tatt in litt isolering i stua og framførallt satt plater i ena hjørne.

    Tillat meg å vise min første måling ujustert:

    left+sub_waterfall.jpg



    Så med en minidsp mellom 20-80 med kun kutt.
    Det er lagt på en svak huskurve på input på 3 gain med q 0.6 for å få 6-7db økning nedover. Dette visede seg vare ganske vanskelig å få perfekt så den er litt høy ved 70 men dette kan jeg finjustere når jeg har mer tid.
    med3db.jpg


    En annen ting jeg gjorde var å se på hele frekvensen og tune via Yamahan sammen med rew. Jeg synes jeg fikk til en mye bedre linje her.
    Gul er YPAO auto og grønn er etter min justering.

    minegenjusteringleft.jpg


    Jeg lurer litt på hvor viktig det er å ikke ha den dippen jeg fikk ved 20khz? Jeg ser att Yamaha har vart nøye med å øke en god del på både L og R for å få denne til å starte riktig selvom det da blir så mye verre en stund etter.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Jeg klarer få veldig flat kurve, men da må jeg ha extremt mye øking så jeg tror jeg skal teste en annen plassering her isteden.

    Tilsvidere vil jeg vise noe framskritt selvom det fortsatt er mye rot så er det en god del bedre.

    Jeg har tatt in litt isolering i stua og framførallt satt plater i ena hjørne.

    Tillat meg å vise min første måling ujustert:

    Vis vedlegget 454720


    Så med en minidsp mellom 20-80 med kun kutt.
    Det er lagt på en svak huskurve på input på 3 gain med q 0.6 for å få 6-7db økning nedover. Dette visede seg vare ganske vanskelig å få perfekt så den er litt høy ved 70 men dette kan jeg finjustere når jeg har mer tid.
    Vis vedlegget 454721

    En annen ting jeg gjorde var å se på hele frekvensen og tune via Yamahan sammen med rew. Jeg synes jeg fikk til en mye bedre linje her.
    Gul er YPAO auto og grønn er etter min justering.

    Vis vedlegget 454722

    Jeg lurer litt på hvor viktig det er å ikke ha den dippen jeg fikk ved 20khz? Jeg ser att Yamaha har vart nøye med å øke en god del på både L og R for å få denne til å starte riktig selvom det da blir så mye verre en stund etter.
    Du har veldig mye grums i tidsdomenet her som eq ikke kan gjøre så voldsomt mye med. Det gir sånn bokslyd/prate i bøtte lyd.
    I dette tilfellet tror jeg faktisk at du må til med bassfeller selv for å få et noenlunde levelig resultat. Hadde det ikke vært for at ting henger så enormt igjen i tid her så ville kun eq ha gjort veldig mye bra. Det gjør det også forsåvidt, men de er ikke dippene og peakene som er så hørbare i seg selv, det er tiden de henger igjen i rommet som gjør at det låter grøtete. Det er de ryggene du ser som er de du må bli kvitt eller forbedre.

    Sammenligning: se her. Her er det helt tørt og tight fordi responsen henger ikke igjen i tid og det er ingen rygger før langt ned i frekvens/volum.
    Waterfall.jpg
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Jeg skjønner det. Men jeg har veldige utfordringer med å få gjort mye store tiltak da dette er stue og vi etter frugans ide nettop fått kastet ut de store absorbentene jeg hade :rolleyes:

    Nå har jeg iaf fått bort det meste av denne duringen og det er en enorm forskjell faktisk.

    Planen er å jobbe videre med plasering og demping der det går an. Jeg har som sagt laget meg noen plater som jeg kan flytte litt rundt på.
    Hvorfor jeg gjorde dette og ikke har kjøpt noe fra RPG er fordi jeg vill ikke ha plass til den store dessverre, det er dumt da jeg har budsjettet men det går bare ikke.

    En ide som jeg kom på er dette hjørne der det er boxet in rør. Jeg lurer på om jeg kan fjerne den boksen og så bygge om hele denne til en felle? Da vil jeg kunne lage ett "trekantigt" hjørne isteden for ett fyrkantigt. Jeg tenker att jeg setter lydisoleringsplater fra vegg til vegg - gulv til tak slik att det blir ett trekantetet hålrum (med 2 rør inni da) og så setter jeg bare grå høyttalerstoff foran dette. Jeg kan jo også fylle hele hålrummet med isolering i tillegg hvis dette er en bedre ide.

    Kan det ha noe for sig eller vil det bli for lite areal for å ha noe å si? Jeg skjønner att jeg må høre hvor trykket er i de ulike frekvensene, men rent teoretisk da for å vite om jeg skal forkaste ideen eller ikke.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Jeg skjønner det. Men jeg har veldige utfordringer med å få gjort mye store tiltak da dette er stue og vi etter frugans ide nettop fått kastet ut de store absorbentene jeg hade :rolleyes:

    Nå har jeg iaf fått bort det meste av denne duringen og det er en enorm forskjell faktisk.

    Planen er å jobbe videre med plasering og demping der det går an. Jeg har som sagt laget meg noen plater som jeg kan flytte litt rundt på.
    Hvorfor jeg gjorde dette og ikke har kjøpt noe fra RPG er fordi jeg vill ikke ha plass til den store dessverre, det er dumt da jeg har budsjettet men det går bare ikke.

    En ide som jeg kom på er dette hjørne der det er boxet in rør. Jeg lurer på om jeg kan fjerne den boksen og så bygge om hele denne til en felle? Da vil jeg kunne lage ett "trekantigt" hjørne isteden for ett fyrkantigt. Jeg tenker att jeg setter lydisoleringsplater fra vegg til vegg - gulv til tak slik att det blir ett trekantetet hålrum (med 2 rør inni da) og så setter jeg bare grå høyttalerstoff foran dette. Jeg kan jo også fylle hele hålrummet med isolering i tillegg hvis dette er en bedre ide.

    Kan det ha noe for sig eller vil det bli for lite areal for å ha noe å si? Jeg skjønner att jeg må høre hvor trykket er i de ulike frekvensene, men rent teoretisk da for å vite om jeg skal forkaste ideen eller ikke.
    Hvor stor blir evnt denne trekanten? Det kan godt hende det hjelper litt.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Som thohaug sier.

    Nå ser jeg ikke hvor du holder til. Og heller ikke hvilke høyttalere / subber du har. Men jeg har en liten 8 tommer subb, med trinnløs fase kontroll. Den kan du få teste om du vil. Jeg tenker da at du setter den opp i motfase på enten dippen eller på boosten du har. Slik at den enten fyller igjen eller faktisk fjerner både toppen og du kan få bukt med romlingen. Altså tørke opp klangtiden i bassen. Jeg har selv brukt denne subben til det. Før jeg gikk over på en enda større. Dette fungerer, og er du riktig heldig så kan du få bort både toppen din og bunnen samt få en kortere klang i rommet der nede.

    Om det fungerer så er subben til salgs.
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Retep: Veldig hyggeligt tilbud. Jeg holder til i Oslo men jeg har lyst å laborere litt selv først med ulik plassering og teste ut de fellor jeg faktisk kan bruke. Med litt ommøblering så kan det gott hende jeg får plass til en av disse typene.

    Hvor stor blir evnt denne trekanten? Det kan godt hende det hjelper litt.

    Nå var det visst ikke så gott om plass som jeg først trodde ser jeg, så dette blir nok maks hva jeg kan klare.
    Er det potentiale i det hele tatt?

    hjørne.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da bor du ikke så langt unna meg. Sub i motfase fungerer. bare så det er nevnt en gang til... ;)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Retep: Veldig hyggeligt tilbud. Jeg holder til i Oslo men jeg har lyst å laborere litt selv først med ulik plassering og teste ut de fellor jeg faktisk kan bruke. Med litt ommøblering så kan det gott hende jeg får plass til en av disse typene.

    Hvor stor blir evnt denne trekanten? Det kan godt hende det hjelper litt.

    Nå var det visst ikke så gott om plass som jeg først trodde ser jeg, så dette blir nok maks hva jeg kan klare.
    Er det potentiale i det hele tatt?

    Vis vedlegget 454866
    Nå blir det ikke voldsom dybde på det her så er ikke sikkert effekten blir så voldsom. Men det er antagelig bedre enn ingenting. Det koster jo svært lite å teste ut i hvertfall. Bare stable opp og teste før du evnt bygger.
    Jeg bor forøvrig ikke altfor langt unna, så jeg kan kanskje komme innom en tur en dag og gi litt tips om det er ønskelig.
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Ok jeg skal teste ut litt og så får vi se hvordan det blir. Besøk er jo alltid hyggelig :cool:
     

    Sinsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Innlegg
    237
    Antall liker
    50
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har lekt meg litt med impulsmålinger, for å prøve å finne ut hvilke flater jeg bør behandle.

    Grafen er for venstre høyttaler. Den står helt inn mot bakvegg, og ca 30cm fra sidevegg. Lytteposisjon er helt inntil frontvegg.

    Jeg har testet med madrasser og puter, så resultatet er ikke særlig vitenskaplig, men jeg antar tendensen vil være den samme med skikkelige produkter.

    Jeg hadde forventet at behandling av førsterefleksjoner på høyre og venstre vegg vill ha god effekt, men dette har tilsynelatende veldig lite å si. Det som derimot fungerte veldig bra (dette gjelder begge høyttalere) var å behandle frontvegg, i området høyttalerne spiller mot, samt veggen rett bak lytteposisjon.

    Sistnevnte tok hånd om refleksjonen rundt 1.32ms, mens førstnevnte virket på det meste rundt 15ms.

    Gir dette mening, eller tyder det på noe er feil med måten jeg tester på?

    Førsterefleksjon på sidevegg for venstre høyttaler er en profilert dør med dominerende karm, som kanskje diffuserer en del, mens høyre høyttaler har førsterefleksjon som muligens blir forstyrret av en 70cm høy sjenk/hylle/stereobenk.

    impulse.jpg


    Grafen er altså uten behandling av refleksjonspunkter.
     
    Sist redigert:

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svar, har laget en liten skisse på rommet mitt. Kan flytte om på hele stua, men stua er best å bo sånn som den står nå. Kunne bassfelle under sofa vært ett alternativ? Det er kun ved bassgitarer jeg opplever det som ett problem akkurat det samme som det korresponderer med målegraf. Tips mottaes med takk.

    stue.jpg


    2016-06-20 23.11.28.jpg



    Vis vedlegget 454068 Vis vedlegget 454069


    Takk for svar. Her er waterfall målinger, hva leser du ut av disse målingene?
    Ut i fra disse målingene leser jeg et litt typisk minimalistisk rom med harde og ganske tette vegger. (Gips, betong etc) det ser ikke ut som du har en subwoofer, men jeg ta feil her.
    Bassen på generelt basis henger ganske lenge igjen i tid på ganske mange frekvenser og du har ganske ujevnt volum på de forskjellige frekvensene i bassen. For eksempel er punchet i basstromma her 4 ganger så opplevd høyt lyttevolum som punchen i skarptrommen grunnet den store resonansen på 60-70hz. Dette er helt normalt. Jeg vil si at i første omgang bør det være en del å hente på å prøve alternative plasseringer av lytteposisjon spesielt, men også høyttalerne. Du sitter ikke tilfeldigvis ganske nærme en vegg?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Hvis det kun er bassgitar og tilsvarende du opplever problemer på så kan dette fikses med dsp. Men du må prøve med noe som faktisk tar peakene - det ser det ikke ut til at du har gjort enda. Det er fullt mulig å dsp-e seg fram til et målemessig mye bedre resultat enn det du har vist. Og da vil de kraftige bassresonnansene temmes på en helt annen måte enn det du har opplevd til nå.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Ja du må gjerne prøve å EQ'e det bort. Det skader jo ikke, og det å få rettet ut responsen vil gjøre mye i seg selv og resonansene kan virke mindre plagsomme. Det er mye mindre inntrengende for stua ihvertfall. Om du har plass til en tynn trykkbasert felle er også det en god idé.
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    Hvis det kun er bassgitar og tilsvarende du opplever problemer på så kan dette fikses med dsp. Men du må prøve med noe som faktisk tar peakene - det ser det ikke ut til at du har gjort enda. Det er fullt mulig å dsp-e seg fram til et målemessig mye bedre resultat enn det du har vist. Og da vil de kraftige bassresonnansene temmes på en helt annen måte enn det du har opplevd til nå.
    Hei, i utgangspunktet veldig skeptisk til DSP, tilgode å hørt at dette ikke påvirker musikkgleden på en eller annen måte, men prove me wrong.... Så tenker akustikk tiltak eller plassering som en løsning.
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    Ja du må gjerne prøve å EQ'e det bort. Det skader jo ikke, og det å få rettet ut responsen vil gjøre mye i seg selv og resonansene kan virke mindre plagsomme. Det er mye mindre inntrengende for stua ihvertfall. Om du har plass til en tynn trykkbasert felle er også det en god idé.
    Skeptisk til DSP, men åpen for akustikk tiltak, Hva med en BAG end bassfelle eller Tube Trap, ser det er en på torget nå som skal ta rundt 55hz

    "1 stk TubeTrap HalfRound (16"x4' / 42x122,5cm) til en stykkpris av kr. 4 000,- (veil. stykkpris NOK 7 289,-)
    (halv absorpsjonseffekt nede ved lave 55 Hz. Versjonen som selges har midtstilt reflektor og er således beregnet for montering på bakvegg) [veggfester er inkludert]"

    Hva tror dere om dette?

    Synes det spiller fantastisk hjemme hos meg nå, men hører jo den forsterkningen i bassen på en del musikk.....
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg gjentar meg selv til det kjedsommelige. En sub i motfase kan fikse dette. Det vil virke på samme måte som bag end sin E trap. Og koster omtrent nada.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Jeg gjentar meg selv til det kjedsommelige. En sub i motfase kan fikse dette. Det vil virke på samme måte som bag end sin E trap. Og koster omtrent nada.
    Men det er ganske mye mer komplisert å sette opp. Og krever også dsp om man ikke har det fra før.
    Men et veldig godt tips.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er man heldig så får man ganske godt resultat med fase og delefilter på subben.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Artig å se hvordan det hagler inn tips på å løse bassproblemer. Hadde dere hørt overdimensjonerte bass-systemer ala mitt eget Audiolense styrte, eller slobs, så hadde diskusjonen dreid over på noe helt annet, nemlig på hvordan dere en eller annen gang skal få denne drømmen oppfylt. Problemet for meg nå, når jeg har hørt på, mitt eget og flere typer slobs, blir at alt annet bare er bass fra et stereoanlegg. Det jeg hørte på messen i Munchen av f.eks gryphon kodo havner også i samme kategori og når heller ikke disse systemene til sokkeholderen.

    Et veldig arrogant innlegg, men med skremmende mye sannhet:rolleyes:



    Fortsatt god jakt på de nederste oktavene;)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Artig å se hvordan det hagler inn tips på å løse bassproblemer. Hadde dere hørt overdimensjonerte bass-systemer ala mitt eget Audiolense styrte, eller slobs, så hadde diskusjonen dreid over på noe helt annet, nemlig på hvordan dere en eller annen gang skal få denne drømmen oppfylt. Problemet for meg nå, når jeg har hørt på, mitt eget og flere typer slobs, blir at alt annet bare er bass fra et stereoanlegg. Det jeg hørte på messen i Munchen av f.eks gryphon kodo havner i samme kategori og når heller ikke disse systemene til sokkeholderen.

    Et veldig arrogant innlegg, men med skremmende mye sannhet:rolleyes:



    Fortsatt god jakt på de nederste oktavene;)
    Har jo forsåvidt hørt slobs da og det spilte jo bass det også :p nå er jo rommet ditt relativt bra også da. Systemet jeg har hørt som ligner mest på slobs er faktisk de horna jeg og Simen bruker i PA systemet.

    Har også hørt DBA, og det har også den samme vektløsheten som du antagelig snakker om her.

    Tror det i hovedsak handler om mangel på resonanser og nok kapasitet/headroom.
    Har du noen andre idéer på hva som kan være årsaken til forskjellen? Det er jo ikke magi, noe må jeg det jo være :) det er nok mye totalbildet også, altså hvor godt hele systemet henger sammen ifht nødvendigvis bare bassystemet.

    Må komme innom å høre og bli frelst!
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Hvilken slob Har du hørt?

    DBA har jeg til gode å høre, så det må jeg få til en gang.

    Har vel noen tanker rundt dette, men holder det foreløpig for meg selv

    Kom gjerne og hør og bli frelst:cool:
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.427
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ja det er mange veier til Rom.
    Mener ikke et sekund i tvil om at Tor sitt låter fett.
    Er så glad for att det er mange her som forstår at more is less.
    Fikk jo en hakeslepp uten ordet vanlige når jeg tråkket ut i denne salaten selv.
    Men er ikke i mål enda.
    Faan hvor skummel denne hobby er:)
     
    Sist redigert:

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.248
    Antall liker
    4.387
    Torget vurderinger
    0
    "More is less" sitat Steinost. Den vinklingen har jeg ikke lest før, men er klokkeren.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Hvilken slob Har du hørt?

    DBA har jeg til gode å høre, så det må jeg få til en gang.

    Har vel noen tanker rundt dette, men holder det foreløpig for meg selv

    Kom gjerne og hør og bli frelst:cool:
    Hørte roald sine når jeg var der. Har også prøvd å leke meg litt med å lage en mini versjon selv.
    DBA burde du få hørt. Det er høyst sannsynlig på samme nivå som det du snakker om her.
    Hør hva tytte syntes om Anders sitt dba f.eks.

    En av de morsomste øyeblikkene mine noen gang var når vi satt opp DBA hos Simen. Et helt nakent rom på under 5m2. Det låt som et parkeringshus når man pratet der inne. Men bassen var "perfekt" når vi fikk rattet det inn. Veldig artig opplevelse. Noen andre ting som er morsomt med dette systemet er hvordan det høres ut mellom etasjer og vegger. Fremfor å høre visse frekvenser som man vanligvis gjør så høres hele bassresponsen perfekt ut også i naborommene gjennom veggene. Det er noe jeg aldri har opplevd med noe annet system. Det bråker dog mer ut av rommet enn andre løsninger.

    Othorn gir mye av samme opplevelsen, men de har jeg kun hørt utendørs eller i store haller siden det er bruksområdet deres.

    Er forøvrig helt enig av det ikke er noe som heter overdimensjonert når det kommer til bassystem.


    Spør igjen forøvrig, har du noen aning på hvorfor disse systemene oppleves så annerledes? Er det bare kapasitet tror du?
     
    Sist redigert:

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.248
    Antall liker
    4.387
    Torget vurderinger
    0
    Artig å se hvordan det hagler inn tips på å løse bassproblemer. Hadde dere hørt overdimensjonerte bass-systemer ala mitt eget Audiolense styrte, eller slobs, så hadde diskusjonen dreid over på noe helt annet, nemlig på hvordan dere en eller annen gang skal få denne drømmen oppfylt. Problemet for meg nå, når jeg har hørt på, mitt eget og flere typer slobs, blir at alt annet bare er bass fra et stereoanlegg. Det jeg hørte på messen i Munchen av f.eks gryphon kodo havner også i samme kategori og når heller ikke disse systemene til sokkeholderen.

    Et veldig arrogant innlegg, men med skremmende mye sannhet:rolleyes:



    Fortsatt god jakt på de nederste oktavene;)
    Det du nevner her er jo en litt annen gren eller doping om man vil. Det de fleste trenger svar på er hvordan man får to basskilder i stua spiller best mulig. Men som Steinost sier det så når man målet lettere med doping. ;)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.427
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Alt annet en bass er ganske lett å få til.
    Men her er det kunn en ting som gjelder, kraftige og store tiltak.
    Mange elementer og god behandlet av rom.
    Har enda ikke hørt ett system som klarer det uten dette.
    De fleste som får gleden av å høre slikt våkner for alvor.
    Rommet får faktisk mindre problemer med mange og store bass elementer.
    Det var det du Tor som fikk meg til å forstå første gang.
    Men vi diy gutta er ikke som alle andre.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn