Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Birk88: Altså en RP1 Performance Pack. Det kan også være en RP6..Kun de som siste tida har blitt levert i UJ-finish..
    Mariachi: Du får høre....
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Birk88: Den SEen kunne vært noe for deg, vel??
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Åh, alt dette snakket om platespillere. Nå klør det i lommeboka igjen :)
    Har ikke du platespiller? Mener å huske det var noe om en Exact hos deg, som satte i gang prosessen hos meg.
    Joda. Hadde en planar2 med exact. Låt kjempefint, men ble liksom ikke til at jeg brukte den. For liten platesamling, og ikke mot nok til å begynne å bygge opp. Men savner den rett som det er. Men er vel kommet dit at det må bli en p6 eller ingenting, så får se hvordan det går. Sikkert mange andre ting jeg bør bruke pengene på først.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Kanskje på tide å melde se inn i denne vennetråden :)

    Nedgraderte kraftig fra min tidligere spiller til en Planar Three, den har overrasket stort, absolutt ikke siste ordet i noen ting hva gjelder hifi, men det tar den mye igjen på med sin musikalske presentasjon :D

    Har pr nu investert i oppgradering til den hvite reima, og det ligger en ny subplatter fra Tangospinner.com å venter på meg ved hjemkomst...

    IMG_4056.jpg


    mvh
     

    pea

    Medlem
    Ble medlem
    10.05.2010
    Innlegg
    9
    Antall liker
    4
    Trenger noen råd / tips.
    Har en Rega RP6 m/Exact pickup og lurer på å bytte PU til Rega Ania . vil det bli bedre lyd og er det verdt pengene å oppgradere? må ha nytt ripa trin også. håper på noen gode svar fra REGA vener. Takk så langt.
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Kanskje på tide å melde se inn i denne vennetråden :)

    Nedgraderte kraftig fra min tidligere spiller til en Planar Three, den har overrasket stort, absolutt ikke siste ordet i noen ting hva gjelder hifi, men det tar den mye igjen på med sin musikalske presentasjon :D

    Har pr nu investert i oppgradering til den hvite reima, og det ligger en ny subplatter fra Tangospinner.com å venter på meg ved hjemkomst...

    Vis vedlegget 466813

    mvh
    Hei, jeg har også Planar 3 med hvit reim, er nyskjerrig på hva oppgradering av subplatter gir. Kom gjerne med ei tilbakemelding når du har spilt ei stund;)
    Mvh. Morten
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Pea: Rega Ania er en MC-pickup. Dvs at hu gjør seg bruk av en bevegelig spole istf bevegelige magneter i spenningsprosessen. Slike spoler er lettere og mer responsive enn de tyngre magnetene. Det gir som regel bedre detaljering. Men de krever separat innstillingsmulighet for passende last. Så hvis du ikke har et RIAA-trinn med MC-mulighet , må det altså inn i tillegg. Feks Rega Fono MC. Den sitter bra på din kombinasjon. Og er langtfra dyr ift resultatet.
     

    pea

    Medlem
    Ble medlem
    10.05.2010
    Innlegg
    9
    Antall liker
    4
    Takk for svar.
    har vurdert Rega fono mc. har i dag innebygd ripa i forsterker.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Sett inn en Fono MC, du..Helt annen verden...
     
    • Liker
    Reaksjoner: pea

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Birk88: Den SEen kunne vært noe for deg, vel??
    :) Ikke nå lenger. Ble en ny Planar 6 på meg under høstsalget. Sitter bare og nyter nå om dagen.
    Det er veldig gøy med lytte-erfaringer, del gjerne! Kun sett tester av Planar 6, men førstehånds fra "vanlige" folk er topp!
    Jeg hadde egentlig bestemt meg for Planar 3. Syntes Planar 6 med Ania PU i utgangspunktet ble for dyr.
    Men med litt nedsatt pris, så sto jeg på gata med en Planar 6 :) .
    Trodde egentlig det var et rip-off (dvs. kun dyrt og ok), men nå synes jeg faktisk at spilleren er hvert pengene, ihvertfall når jeg skal vektlegge musikkglede og lyd.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Birk88: Selvfølgelig er det verd det. Du vektlegger akkurat det die-hard Register elsker disse produktene for. Og det alle konkurrerende merker prøver å kopiere. Ett av Regas mantras er: Sensible sound @ Sensible Price. Det gjør den spilleren der til gangs;) Du har sett det Clearaudio RIAA-trinnet som ligger ute nå? Prisa som brukt litt under en ny Fono MM? Det ER bra, men i en sammenligningstest har tyskeren liten sjanse. Nettopp pga sin tilbakeholdne spillestil der Regaen OSER av reinspikka LEVD LIV. Jeg har selv hatt Fono MM i flere år. Bruker MC-utgaven i dag. Det bør også du prøve. Vanedannende lite dyr.
    Disse komponentene kan likesågodt vise deg HVA du har på øra som HVORFOR du elsker musikk..Det er hele poenget, det;) Ett av dem, ihvertfall...
     
    Sist redigert:

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Benytter groovetracer subplatter og acromat matte på min rp6 og det gir et reelt løft. Hadde gjort det igjen om jeg hadde en spiller nr. 2 i hus:)
    Groovetracer subplatter forstår jeg, men hva gjør den matta av forbedringer, Gasolin?
     
    G

    Gasolin

    Gjest
    Byttet begge samtidig så mulig matta ikke gjorde noe annet enn for det estetiske. Har ingen høyttalere pt så får ikke testet.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Følelsen når man har lyst på litt byttesyke, men man er så fornøyd med anlegget at det ikke går.
    :)
    Sånn går rega livet ser det ut til.

    Men en ting jeg har fryktelig lyst til å prøve, er å bygge delefiltere til RS5 av høykvalitets komponenter. Mulig det går at skogen, men er 100% reversibelt så spiller ikke så mye rolle hvis det blir skivebom. Ble fristet etter at en kamerat gjorde dette med et par patos symphonic. På patosene ble det livet før og etter.
    Skal, skal ikke :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Thomand: Vil du gjøre noe á la det, gjør det på et par vintage høyttalere istedet- det er nok av Tandbergere, feks som kunne trengt ei oppgradering i filteret. Rega bruker høykvalitets allerede. Bla Nichicon kondensatorer. Vil du lære hva som KAN skje da, prøv å finne deg en eldre, liten kassettspiller av bærbar type, skift kondensatorer/reimer på den...Mye billigere, mye mer moro enn å risikere å ødelegge hovedsettet. Sjekk på YT: MsMadLemon.. hu kan det der.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Timeout herfra over jul, folks! Men som en liten "parting gift " minner jeg om årets julehefte for registen. Sjekk Merchandise her- dere skjønner :

    www.stereofil.no

    God Jul, register!!!!:rolleyes:
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Kanskje på tide å melde se inn i denne vennetråden :)

    Nedgraderte kraftig fra min tidligere spiller til en Planar Three, den har overrasket stort, absolutt ikke siste ordet i noen ting hva gjelder hifi, men det tar den mye igjen på med sin musikalske presentasjon :D

    Har pr nu investert i oppgradering til den hvite reima, og det ligger en ny subplatter fra Tangospinner.com å venter på meg ved hjemkomst...

    Vis vedlegget 466813

    mvh
    Hei, jeg har også Planar 3 med hvit reim, er nyskjerrig på hva oppgradering av subplatter gir. Kom gjerne med ei tilbakemelding når du har spilt ei stund;)
    Mvh. Morten
    Da har jeg spillt noen dager med Tangospinner´n og første inntrykket av en mer homogen lyd og fastere bunn, står seg, for meg er det en absolutt forbedring og verdt investeringen....

    mvh
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje på tide å melde se inn i denne vennetråden :)

    Nedgraderte kraftig fra min tidligere spiller til en Planar Three, den har overrasket stort, absolutt ikke siste ordet i noen ting hva gjelder hifi, men det tar den mye igjen på med sin musikalske presentasjon :D

    Har pr nu investert i oppgradering til den hvite reima, og det ligger en ny subplatter fra Tangospinner.com å venter på meg ved hjemkomst...

    Vis vedlegget 466813

    mvh
    Hei, jeg har også Planar 3 med hvit reim, er nyskjerrig på hva oppgradering av subplatter gir. Kom gjerne med ei tilbakemelding når du har spilt ei stund;)
    Mvh. Morten
    Da har jeg spillt noen dager med Tangospinner´n og første inntrykket av en mer homogen lyd og fastere bunn, står seg, for meg er det en absolutt forbedring og verdt investeringen....

    mvh
    Etter en lang rekke med oppgraderinger av P3 er vel kanskje GrooveTracer Sublatter den som markerte seg mest; strammer opp kontrabass og elbass, trommer, percussion og det meste av rytmeinstrumenter. Midt i blinken for en jazzentusiast:cool:

    På den annen side: TT-PSU, White Belt og strømrens på anlegget, generelt, bidro alle til et tilsvarende løft;)
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Kanskje på tide å melde se inn i denne vennetråden :)

    Nedgraderte kraftig fra min tidligere spiller til en Planar Three, den har overrasket stort, absolutt ikke siste ordet i noen ting hva gjelder hifi, men det tar den mye igjen på med sin musikalske presentasjon :D

    Har pr nu investert i oppgradering til den hvite reima, og det ligger en ny subplatter fra Tangospinner.com å venter på meg ved hjemkomst...

    Vis vedlegget 466813

    mvh
    Hei, jeg har også Planar 3 med hvit reim, er nyskjerrig på hva oppgradering av subplatter gir. Kom gjerne med ei tilbakemelding når du har spilt ei stund;)
    Mvh. Morten
    Da har jeg spillt noen dager med Tangospinner´n og første inntrykket av en mer homogen lyd og fastere bunn, står seg, for meg er det en absolutt forbedring og verdt investeringen....

    mvh
    Etter en lang rekke med oppgraderinger av P3 er vel kanskje GrooveTracer Sublatter den som markerte seg mest; strammer opp kontrabass og elbass, trommer, percussion og det meste av rytmeinstrumenter. Midt i blinken for en jazzentusiast:cool:

    På den annen side: TT-PSU, White Belt og strømrens på anlegget, generelt, bidro alle til et tilsvarende løft;)
    White belt fikk parkert seg da det kom med ett eget fra Buenos Aires, sammen med ny lager kule, hva disse i seg selv har eller ikke, å si for lyden, vet jeg ikke, men kjørte på med hele pakka.

    Neste som skal sjekkes ut er PSU & en Exact, noe av ideen med nedsnobbingen fra WB er att det skal være en ubekymret plug´n play funfactor over det hele, holder meg derfor innenfor Regas egne sortiment, som er en hyggelig opplevelse :)

    mvh
     

    mju

    Medlem
    Ble medlem
    03.07.2017
    Innlegg
    12
    Antall liker
    0
    Ser Rega Brio blir kåret til årets forsterker av Lyd & Bilde i sin kategori. Noen som har en formening om denne vil drive Dynaudio Emit M20 bra?

    Et ankepunkt med Brio er at det kun er digital lyd på tv-en. Må i så fall ha en digital til analog-konverter. Vil dette gå ut over lyden?
     

    Sveimo2

    Medlem
    Ble medlem
    28.06.2012
    Innlegg
    43
    Antall liker
    43
    Sted
    Skjervøy, Norge
    Torget vurderinger
    5
    Oppgradering

    Har en Rega RP1 og lysten til oppgradering forsvinner vel egentlig aldri. Kan selvfølgelig oppgradere RP1 på alle vis, men tenker at å gå til en Rega RP3 Special Edition til 5000,- blir like billig og bra? Noen som har en formening?
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Har en Rega RP1 og lysten til oppgradering forsvinner vel egentlig aldri. Kan selvfølgelig oppgradere RP1 på alle vis, men tenker at å gå til en Rega RP3 Special Edition til 5000,- blir like billig og bra? Noen som har en formening?
    Tror nok det blir et løft fra RP1, sveimo. Flott arm og tilrettelagt for videre oppgradering, så vidt jeg kan se. Ikke tro, likevel, at du kommer unna oppgraderingsiveren. Selv med en fantastisk P3, i grunnutførelse, er jeg nå oppe i totalkostnader på riggen på rundt 40’. Og koser meg hvert sekund.

    Tror likevel du kan ha mye moro med en RP3 SE framover.

    Anbefales;)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.461
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Støtter karen fra Bardufoss her.
    En RP1 får du ikke dratt så langt i oppgraderinger som en standard RP3 uansett, og jeg tror de SEene er veldig bra lyd for pengene.

    Peis på ;)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    Litt matteprat fra noen år tilbake:
    https://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?p=300268#p300268

    Liker fremdeles originalt best, selv om P5en dengang etterhvert fikk Delrin fra Groovetracer og det låt kanon.
    I etterpåklokskapens navn dro jeg nok den spilleren for lang unna huslyden til Rega.
    Heisann. Tenker litt på å oppgradere min P3 og da lurer jeg litt på hvilken oppgradering du utførte når du synes det dro litt langt unna huslyden til Rega.
    Vil gjerne unngå eventuelle fallgruver selv ;) ;)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.461
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Litt matteprat fra noen år tilbake:
    https://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?p=300268#p300268

    Liker fremdeles originalt best, selv om P5en dengang etterhvert fikk Delrin fra Groovetracer og det låt kanon.
    I etterpåklokskapens navn dro jeg nok den spilleren for lang unna huslyden til Rega.
    Heisann. Tenker litt på å oppgradere min P3 og da lurer jeg litt på hvilken oppgradering du utførte når du synes det dro litt langt unna huslyden til Rega.
    Vil gjerne unngå eventuelle fallgruver selv ;) ;)
    Hei

    Det var vel da de ble ikke-reversible de ble for langt unna.

    Groovetracer Reference Subplatter er nærmest et must.
    Vet det finnes andre billigere varianter, men de holder ikke samme nivå eller er konstruert på samme måte, påstår jeg. :)

    Et belte, Rega originalt "White Belt" eller Edwards Audio Little Belter. No-brainer.

    Strømforsyning TT-PSU eller den nye NEO 8)

    Groovetracer motvekt. Anbefales, men du kan måtte ta av endestubben på armen. Så litt risk involvert.
    Hopper over denne selv denne gangen. Kontakter du Frank så kan han lage en som passer nøyaktiv på den originale endestubben, dog.

    Forskjellige matter. Tja, men ville i stedet gått for en ny tallerken.

    Dual pulley. Nei, tok nesten livet av motoren. Innbiller meg det låt bedre, men tar ikke sjansen denne gangen.

    Groovetracer Delrin platter. Mnja.... Når jeg tenker på den, så kribler det litt.
    Vil endre på lyden.
    Liker lyden av glass og ull, så det gjør at jeg ikke har sendt bestillingen ennå.

    SRM-Tech lageroppgradering. Fungerer veldig bra hvis du har tsch-tsch-tsch-lyder fra motoren.
    Ikke nødvendig dersom det ikke er et problem med ulyder. Likte denne godt.

    Drill-gjennom-tweak for feste av armen.
    Her gikk det galt...
    Kan være en fiks om du har tatt armen av og satt den på gjentatte ganger.
    For meg ble det for ekstremt og tok vekk eiergleden med spilleren. Gjør det ikke igjen.

    Link til det jeg gjorde med spilleren:
    https://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?p=366420#p366420


    Oppsummert så er det viktigste subplatter, strømforsyning og drivrem.
    Option er ny vekt med lavt tyngdepunkt.
    Tallerken er jeg litt usikker på om fjerner godlyd/huslyd.
    Borre gjennom plinth er jeg sikker på er dumt.


    1-IMG_7065.JPG
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    Litt matteprat fra noen år tilbake:
    https://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?p=300268#p300268

    Liker fremdeles originalt best, selv om P5en dengang etterhvert fikk Delrin fra Groovetracer og det låt kanon.
    I etterpåklokskapens navn dro jeg nok den spilleren for lang unna huslyden til Rega.
    Heisann. Tenker litt på å oppgradere min P3 og da lurer jeg litt på hvilken oppgradering du utførte når du synes det dro litt langt unna huslyden til Rega.
    Vil gjerne unngå eventuelle fallgruver selv ;) ;)
    Hei

    Det var vel da de ble ikke-reversible de ble for langt unna.

    Groovetracer Reference Subplatter er nærmest et must.
    Vet det finnes andre billigere varianter, men de holder ikke samme nivå eller er konstruert på samme måte, påstår jeg. :)

    Et belte, Rega originalt "White Belt" eller Edwards Audio Little Belter. No-brainer.

    Strømforsyning TT-PSU eller den nye NEO 8)

    Groovetracer motvekt. Anbefales, men du kan måtte ta av endestubben på armen. Så litt risk involvert.
    Hopper over denne selv denne gangen. Kontakter du Frank så kan han lage en som passer nøyaktiv på den originale endestubben, dog.

    Forskjellige matter. Tja, men ville i stedet gått for en ny tallerken.

    Dual pulley. Nei, tok nesten livet av motoren. Innbiller meg det låt bedre, men tar ikke sjansen denne gangen.

    Groovetracer Delrin platter. Mnja.... Når jeg tenker på den, så kribler det litt.
    Vil endre på lyden.
    Liker lyden av glass og ull, så det gjør at jeg ikke har sendt bestillingen ennå.

    SRM-Tech lageroppgradering. Fungerer veldig bra hvis du har tsch-tsch-tsch-lyder fra motoren.
    Ikke nødvendig dersom det ikke er et problem med ulyder. Likte denne godt.

    Drill-gjennom-tweak for feste av armen.
    Her gikk det galt...
    Kan være en fiks om du har tatt armen av og satt den på gjentatte ganger.
    For meg ble det for ekstremt og tok vekk eiergleden med spilleren. Gjør det ikke igjen.

    Link til det jeg gjorde med spilleren:
    https://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?p=366420#p366420


    Oppsummert så er det viktigste subplatter, strømforsyning og drivrem.
    Option er ny vekt med lavt tyngdepunkt.
    Tallerken er jeg litt usikker på om fjerner godlyd/huslyd.
    Borre gjennom plinth er jeg sikker på er dumt.


    Vis vedlegget 469685
    Takker så mye for svar. Jeg kan da puste lettet ut da min plan for oppgradering nettopp er. TT-PSU, White belt og groovetracer subplatter i første omgang.
    I og med at dette er en eldre P3 så blir det jo selvsagt nødvendig med ny motor "som er på vei fra MONO". Så hvis jeg kliner til med ny tallerken og motvektslodd senere.
    Så har jeg fortsatt ikke gått helt fra konseptene og forvillet meg så langt ut på jordet at Regalyden forsvinner.
    Dette blir knallbra. Det er jeg sikker på :) :)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    Med fare for å misforstå deg, så tror heller ikke jeg at Brio 2017 vil være i nærheten av dagens Elicit-R. Sitte på gjerdet var mer med tanke på om hvorvidt det var en ny 2017 Elicit i kommingen. Og om det mot formodning skulle komme et lite prishopp, så tror jeg både at det er minimalt (NOK vs GBP) og at det kommer til å være verdt det.
    Men man blir jo samtidig litt utålmodig når man vet at Elicit-R spiller ringer rundt min relativt sett glimrende mira3.
    Sitter selv og venter på den "nye" Elicit.
    Rega Brio 2017 er så bra at jeg har ingen problemer med og bruke den frem til da.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn