Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Haha, morsomt at du også var i kontakt med han!

    Synes det er merkelig at Rega ikke skal ha et marked for RX1 i Norge. Bør være en no-brainer for en del av de som har Rega Brio og Rega platespiller. Men, når jeg ser på ulike forhandlere, så er det jo et vanvittig stort utbud av høyttalere på markedet.

    Så, jeg sier meg fornøyd for nå med Elac'ene mine og sparer heller litt opp og ser hva som skjer ved nyåret.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Et problem men høyttalerne til rega kan være at det er lite tester, og enkelte av testene er vel ikke helt i akkurat 5-stjerners. Og vi nordmenn er jo kanskje litt sånn "best i test" jegere.
    Men leser man bruker erfaringer på forum i inn og utland, så er det stort sett bare jubel.
    Og jeg kan egentlig se for meg at rega ikke er en høyttaler som typisk kommer best ut på test. Det er ikke høyttalere som egner seg til typisk hifi-pling plong. Det er (etter min erfaring) overhodet ikke det rega høytalerne dreier seg om.
     

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Ja, thomand, jeg har samme inntrykk.

    Basert på mye internetting er jeg allikevel veldig nysgjerrig på Rega RX1 altså. hadde vært gøy å finne ut av om synergien med "full Rega" kan gå opp i en større enhet...

    Men, markedsmessig er det sikkert vanskelig for Rega og høyttalere. Utrolig stort utvalg på alt av høyttalere i segmentet 8000-25000 eller der omkring.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    870
    Antall liker
    2.164
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har også lest mye bra og om veldig godt fornøyde eiere av RX1 på ulike forum som audiokarma og stevehoffman, det er også flere vurderinger av de som ikke kommer like godt frem slik som what-hifi, se eksempelvis AVforum.

    Nå har jeg tilgode å høre andre Rega høyttalere enn RS1, og jeg vet at det ikke er en selvfølge å lage gode høyttalere selv om en lager utmerkede forsterkere og platespillere, likevel drister jeg meg å tro at RX1 er et utmerket produkt og at det med stor sannsynlighet spiller veldig godt sammen med eksempelvis Brio og en Planar. What-Hifi skriver at summen av alle egenskapene ikke blir større enn helheten, for noen er dette kanskje avgjørende for at de ikke går for et par, når jeg leser hva entusiaster får ut av de av egenskaper og lytteglede, velger jeg faktisk å vekte det mer enn hva eksempelvis What-Hifi mener.

    Jeg liker å tenke dette om Rega, og litt i forlengelsen av det du skriver om pling-plong Thomand...
    drit+i+fj%u0025C3%u0025A6ra.jpg
     
    Sist redigert:

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.207
    Antall liker
    22.916
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har en Rega RP40 og kjøpte nylig en McIntosh MP100. RP40 har jo MM-pu, men hvilken last skal McIntosh’en stilles på?

    69F35D8D-006B-4313-874F-4E6D80D2DC94.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Dolbytor: Standard impedans for MM er 47 kohm- 47 000 Ohm. Sjekk pF-ratingen på Elys 40 spec.

    www.rega.co.uk
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Dolbytor: Konsulter manualen til Mc for bruk av pF-innstillinger med MM. Ellers kan du jo også bruke øra, slik Roy gjør. Gir du for mye vil den låte altfor lyst....
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.207
    Antall liker
    22.916
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Dolbytor: Konsulter manualen til Mc for bruk av pF-innstillinger med MM. Ellers kan du jo også bruke øra, slik Roy gjør. Gir du for mye vil den låte altfor lyst....
    Det står ikke noe om dette i manualen til MP100 og det er jo en opplysningen som produsenten av PU’en må oppgi. Jeg fant disse opplysningene på Ortofon sine PU’er, men altså ikke Rega sine. Jeg sendte en e-post til Mono i dag, så får vi se om jeg får noe svar.

    Det betyr sikker veldig lite for jeg hører ikke forskjell uansett hva jeg setter velgeren på...:rolleyes:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Dolbytor: Impedansen er det viktigste der, ja..de 47 000. Den RIAAen er ikke det jeg personlig ville satt opp vinylriggen med, men jeg ser hvilken retning du ønsker utfra signaturen..Bare rolig. RP 40 vil funke med det.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.207
    Antall liker
    22.916
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Selv om jeg syns det spiller bra på vinyl her nå, så utelukker jeg ikke at det dukker opp en McIntosh MT2 her etterhvert. RP40 beholdes uansett og kommer forhåpentligvis til nytte i et annet oppsett :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Dolbytor: Hvor tjukk vil du egentlig ha sirupen???? Er planen å måtte skjære karamell med varm wire???
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Dolbytor: Ift topp Rega, ja...Definitivt...;) Vel, noen vil ha det og..Og det er fullt mulig å få til---
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.261
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Dolbytor: Ift topp Rega, ja...Definitivt...;) Vel, noen vil ha det og..Og det er fullt mulig å få til---
    Hmm sirupslyd er vel inne akkurat den beskrivelsen jeg ville brukt på det jeg har hatt i hus av McIntosh. Nå har jeg riktig nok ikke hatt en McIntosh (Clearaudio?) platespiller i hus, men alt annet jeg har hatt har vært støyfritt, forvrengningsfritt og musikalsk til de grader. Det beste jeg har hatt av Rega er P9 med Ios, og der er slettes ikke værst, men har aldri gitt meg samme gleden som McIntosh utstyret.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Vi er forskjellige, Kalle! Du reagerer forskjellig fra meg. Mc er musikalsk, ja...men det er pinadø Rega også. På en helt annen måte, med helt andre fokuspunkter. Som trigger foten hos dem av oss som har oppdaget synergien.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.207
    Antall liker
    22.916
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Dolbytor: Ift topp Rega, ja...Definitivt...;) Vel, noen vil ha det og..Og det er fullt mulig å få til---
    Nå er dette en Rega vennetråd, så jeg skal ikke gnåle mer om McIntosh her.

    Du får kose deg med Rega lyden da. Det er godt at du har funnet din drømmelyd...:rolleyes:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Berserkr: Rolig , det går på INDIVIDUELL OPPFATTELSE! Du skal også huske på hvilken tråd du er i:mad:
    Dolbytor: Rega har DELER av den , ja...:rolleyes: Og om ikke eier av en original RP40 skal klassifiseres som Regavenn, da veit ikke jeg...
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Berserkr: Rolig , det går på INDIVIDUELL OPPFATTELSE! Du skal også huske på hvilken tråd du er i:mad:
    Dolbytor: Rega har DELER av den , ja...:rolleyes: Og om ikke eier av en original RP40 skal klassifiseres som Regavenn, da veit ikke jeg...
    Rolig kan du ta det selv. Vennetråd eller ikke, du prater tull hvis du sier at McIntosh låter sirup. Og du er bra feig hvis du gjemmer deg i en vennetråd for å kunne slenge dritt om andre merker.

    Forøvrig er jeg fullstendig rolig.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Berserkr: Hvis du ikke har fått det med deg: Jeg liker McIntosh også...og veit å vekke dem.
     

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Nei, nå synes jeg vi skal få denne tråden "back on track"? Rega og musikkgleden folkens!

    Jeg kan ennå ikke rapportere om noe nytt ang Rega RX1 inn på markedet i Norge, men kommer til å "mase" litt på Mono rundt juletider.

    Ser ellers at det er mye bra til slags på Finn og her på Torget. Nå kan man få både Brio-R og Elex-R til gode bruktpriser! Jeg er dessverre ikke i markedet fram til jul eller deromkring, men andre kan jo være det.

    Jeg driver ellers og "jobber" med avdemping/isolering av min Planar 2. Kan dessverre ikke ha vegghylle slik innredningen vår er nå, så foreløpig har jeg spilleren stående på Sorbothane pads som jeg fikk låne av Beetlebug her fra forumet for å sjekke ut og evt kjøpe av han. Synes det virker bra så langt, men trenger litt mer lytting. En annen mulighet er å sette en treplate/mdf-plate/finerplate over dempeføttene, men leser litt ymse om det på det store internettet.

    - Espen
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Nei, nå synes jeg vi skal få denne tråden "back on track"? Rega og musikkgleden folkens!

    Jeg kan ennå ikke rapportere om noe nytt ang Rega RX1 inn på markedet i Norge, men kommer til å "mase" litt på Mono rundt juletider.

    Ser ellers at det er mye bra til slags på Finn og her på Torget. Nå kan man få både Brio-R og Elex-R til gode bruktpriser! Jeg er dessverre ikke i markedet fram til jul eller deromkring, men andre kan jo være det.

    Jeg driver ellers og "jobber" med avdemping/isolering av min Planar 2. Kan dessverre ikke ha vegghylle slik innredningen vår er nå, så foreløpig har jeg spilleren stående på Sorbothane pads som jeg fikk låne av Beetlebug her fra forumet for å sjekke ut og evt kjøpe av han. Synes det virker bra så langt, men trenger litt mer lytting. En annen mulighet er å sette en treplate/mdf-plate/finerplate over dempeføttene, men leser litt ymse om det på det store internettet.

    - Espen
    Et billig og gammelt triks til platespillerunderlag i følge flere, er å bruke Lack bord fra IKEA. Koster godt under hundrelappen.

    lack-bord-svart__22518_PE107397_S4.JPG


    LACK Bord - hvit - IKEA
     

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Berserkr: Lack har vært vurdert, men gir noen utfordringer med innredning. Må ha spilleren på eksisterende stereobenk en god stund til, i hvert fall til vi kanskje får bygget ut litt og får mer plass!
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    ^Går an å bruke bare bordplaten uten bein og ha på eksisterende benk, hvis hensikten er å eksperimentere med underlag. Mener at den koster såpass lite at det er verdt et forsøk, men vet ikke om det ville vært førstevalget mitt heller. Kun et forslag. :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Berserkr: Matche dem, da...for å gi deg inn det med teskje...Skjønte du det nå? Forresten, jeg gjemmer meg heller ikke...Her forklares det heller forskjeller i oppfattet sound mellom to forskjellige merker. På en forståelig- for de fleste, da- måte. Dessuten står det- klart og tydelig - både hva man kan og bør gjøre for å få Mc til å funke bra med Rega. Hvilket nok var hele poenget med eiers innlegg. Forøvrig postet i HELT riktig tråd.

    Espendo: Isolatorplattform funker gull. Du har sett den Eliciten som er ute nå? Type R?:rolleyes: Det er iallfall bra pris..
    www.quadraspire.co.uk
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Berserkr: Matche dem, da...for å gi deg inn det med teskje...Skjønte du det nå? Forresten, jeg gjemmer meg heller ikke...Her forklares det heller forskjeller i oppfattet sound mellom to forskjellige merker. På en forståelig- for de fleste, da- måte. Dessuten står det- klart og tydelig - både hva man kan og bør gjøre for å få Mc til å funke bra med Rega. Hvilket nok var hele poenget med eiers innlegg. Forøvrig postet i HELT riktig tråd.
    Så lenge du gulper ut innlegg i den sedvanlige tonen som markert over har det egentlig ikke så veldig mye å si hvilke tråder du poster i. Og å si at et merke låter sirup kan vel neppe tolkes på så mange forskjellige måter det heller. Men keep it up, hvis det funker for deg.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Hei. Noen som vet om rega kommer med ny dac snart? Den r dac begynner jo å bli noen år.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Poss: Bare ta det med ro..;) Den nåværende har da også bevist seg god nok til å være seigliva. For ikke å snakke om de kvaliteter dens forgjenger har. Rega er ikke det merket som lanserer nytt hvis det ikke er grunn til å lansere nytt. Da skal du heller se mot Korea, Kina. Den kommer nok når/hvis Roy Gandy og Terry Bateman mener det er på tide..Du husker førstegenerasjon Planet? Hvorfor tror du Rega ventet med å lansere CD helt til 1994- som siste av de store produsentene? Det var en grunn dertil..og det er det fortsatt..De følger bedre med i Westcliff-on-Sea, Essex enn de fleste andre steder...Tviler du? Da ber jeg deg se på de nye platespillerne til Roy...
     
    Sist redigert:

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Platekompaniet har kampanje på gang (som vanlig, si): Rabatter blant annet på Rega PU'er, gode avslag på Elys 2/Exact.

    God Rega-helg!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Espendo: Det ER altså også JUL snart:rolleyes:
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.920
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hmmmm.... Klør litt nå, exact akkurat der ja ... :) :)
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    804
    Sted
    Bergen
    Hei har tatt denne i innbytte mot noe Tandberg utstyr.Skal prøve den litt så får vi se om den havner på torget.Spilleren jeg har har autoreturn slik at armen legger seg på plass automatisk når platen er slutt.Dette er en helt super finesse som vel er utgått på dato nå eller?Uansett skal teste ut Regaen å se om den danker ut en gammel japansk dd spiller.

    IMG_3105.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Medlem: Tipper du kommer til å beholde den der, jeg..

    Espendo: Kanskje du heller skule tatt inn Fono MM?
     

    Bendizzle

    Fersking
    Ble medlem
    21.06.2017
    Innlegg
    4
    Antall liker
    1
    Hei Rega venner!

    Jeg har i dag en Rega Brio R og en Rega Dac R. Jeg har koblet en Chromecast audio med optisk til Dacen. Det jeg lurer på er om det er riktig at dacen skal vise 44.1-48k? Jeg trodde at Chromecast i allefall klarte 96k i avspilling? Spiller som regel fra telefonen min(Galaxy S8+), og noen ganger fra pcn.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Bendizzle: Det er riktig, ja. Sålenge du ikke har satt PC eller Samsung til å levere høyere ut. Dessuten: Optisk standard begrenser oppløsningen kontra coax. Max ut der er 96 kHz. Det ligger i standarden, det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn