Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.543
    Sted
    Sørlandet
    Nå vet jeg ikke hvor du bor men jeg har både 10-50 / 10-60 / SAE50 mineral, syntetisk, ester, trippel ester osv osv osv... du kan få en liten "dram" hvis det er slik at du bor i nærheten av Oslo/Bærum. Girolje vil jeg på det sterkeste anbefale deg å IKKE benytte da dem lukter særdeles ubehagelig av stram urin.

    Mvh
    BB
    Det at anlegget stinker som en gammel urinal i parken er ikke et stort problem for de verste hifigærningene. ;)
    Det er kanskje til og med en fordel for enkelte? :) Min rørforsterker har en helt egen duft som sper på eiergleden og er med det en value add. Det er kanskje derfor Spec har brukt gran i sine kabinett?

    Ønsker deg en riktig god helg Baluba. Det var rørende å se deg spre dine hyggelige hilsninger her på forumet midt i høytiden som nettopp er over.

    -BB-
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Ett lite spørsmål til Rega folket. Vil jeg komme nærmere 33.33rpm med en tangospinner en med orginal subplatter?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.889
    Antall liker
    13.920
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg kom nærmest med Groovetracer subplatter og Edwards Audio little belter.
    Men mistenker at dette er litt prøv og feil grunnet variasjon i avstand fra senterspindel til motoraksling grunnet montering ved å lime motoren til plint.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Greit å vite. Rega har vel laget subplatter litt liten for å øke hastigheten. Orginal ligger min på 33.67 Med litt større subplatter har jeg fått den til å gå på 33.39
    Noe som er veldig akseptabelt. Men hvis en ny subplatter kunne gitt meg en snurre som gikk akkurat på 33.33 så hadde nevrosene roet seg ;)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Det hadde sikkert vært tingen det. Jeg har den gamle typen ekstern strømforsyning. Og der får jeg ikke stilt hastigheten. Kun bytte mellom 33 og 45 :)
     

    Blackstar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.04.2016
    Innlegg
    82
    Antall liker
    117
    Jeg fikk mer eller mindre nøyaktig samme hastighet med Tangospinner vs original. Rega Planar 2016. Litt for rask, omkring 33.6-7. Og jeg har gammel TT-PSU.

    Bestilte også med sånn dobbel belte pulley sak, men jeg har ikke turt å bytte, må få løsnet limet på original pulley, da ryker vel garantien. Har sett på diverse forumposter at denne visstnok skal få hastigheten nærmere 33.33.

    Jeg har også eksperimentert med white belt, den får det hele til å gå enda litt raskere.
    Akkurat nå for tida har jeg heldigvis ikke noe særlig til hifinevroser, og innfinner meg med at jeg aldri verden klarer å høre forskjell på 33.33 og 33.64.

    Symaksinolje funker helt fint!
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Hehe Du sier noe Blackstar. Hadde nok ikke hørt noe forskjell jeg heller i blindtest ;) ;) Jeg får se om nevrosene roer seg med en plate eller to :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er nok et juksetriks for å få dem til å låte friskere og mer lekne. Alt som går nesten umerkelig hurtigere får den effekten. Men målemafia får nok mortal hikke av denslags teknikker. Så hørbart tror jeg nok det er, men kanskje ikke på den måten noen tror.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Så det er redbelt og groovetracer jeg må ha tak i skjønner jeg ;)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.889
    Antall liker
    13.920
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hehe, som sagt tror jeg dette er variabelt fra spiller til spiller.
    En litt større eller mindre avstand mellom subplatter og motorspindel og ting ser annerledes ut. ;)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.149
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Greit å vite. Rega har vel laget subplatter litt liten for å øke hastigheten. Orginal ligger min på 33.67 Med litt større subplatter har jeg fått den til å gå på 33.39
    Noe som er veldig akseptabelt. Men hvis en ny subplatter kunne gitt meg en snurre som gikk akkurat på 33.33 så hadde nevrosene roet seg ;)
    Du mener vel motsatt?

    Edit: Ikke men motsatt:cool:
     
    Sist redigert:

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Greit å vite. Rega har vel laget subplatter litt liten for å øke hastigheten. Orginal ligger min på 33.67 Med litt større subplatter har jeg fått den til å gå på 33.39
    Noe som er veldig akseptabelt. Men hvis en ny subplatter kunne gitt meg en snurre som gikk akkurat på 33.33 så hadde nevrosene roet seg ;)
    Du mener vel motsatt?
    Nei jeg gjør faktisk ikke det. Med orginal subplatter og whitebelt ligger den på 33.67. Så var jeg litt ute på forskjellige forumer. Og der kom jeg over en kar som hadde lagt på tre runder med elektriker teip på orginal subplatter. Det skader ikke å prøve tenkte jeg. Siden jeg har flere orginale subplatter liggende så teipet jeg på tre runder og forskjøv teip skjøten. Snurra igang og endte på 33,39 målt med tlf og det ser bra ut med stroboscop plate også ;)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.149
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Du mener vel motsatt?
    Nei jeg gjør faktisk ikke det. Med orginal subplatter og whitebelt ligger den på 33.67. Så var jeg litt ute på forskjellige forumer. Og der kom jeg over en kar som hadde lagt på tre runder med elektriker teip på orginal subplatter. Det skader ikke å prøve tenkte jeg. Siden jeg har flere orginale subplatter liggende så teipet jeg på tre runder og forskjøv teip skjøten. Snurra igang og endte på 33,39 målt med tlf og det ser bra ut med stroboscop plate også ;)
    Sorry. Formuleringen din som "forvirret" litt et øyeblikk:eek:. Det er selvfølgelig helt riktig at økning av diameter på subplatter vil redusere hastigheten.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Du mener vel motsatt?
    Nei jeg gjør faktisk ikke det. Med orginal subplatter og whitebelt ligger den på 33.67. Så var jeg litt ute på forskjellige forumer. Og der kom jeg over en kar som hadde lagt på tre runder med elektriker teip på orginal subplatter. Det skader ikke å prøve tenkte jeg. Siden jeg har flere orginale subplatter liggende så teipet jeg på tre runder og forskjøv teip skjøten. Snurra igang og endte på 33,39 målt med tlf og det ser bra ut med stroboscop plate også ;)
    Sorry. Formuleringen din som "forvirret" litt et øyeblikk:eek:. Det er selvfølgelig helt riktig at økning av diameter på subplatter vil redusere hastigheten.
    Jeg er notorisk dårlig på å formulere meg. Egentlig best på forvirring ;) Men bra vi fant ut av det da ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Michael Fremer anmelder RP10 med Aphelion i seneste Stereophile. Artig lesning.
    Aphelion får høflig, men bestemt kritikk. "Not enough flesh, too much bone". Ullmatta også.

    Men selve RP10 får strålende kritikk. Kort sitat, for de som ikke abonnerer.
    "No doubt about it - the RP10 is Rega Research's best turntable to date. More than that, in every way it's up there with the best I've reviewed, and better than many turntables costing more.[...] Put the RP10 in the biggest rigs and you won't lack for detail retrieval, bottom-end extension and control, dead-"black" backgrounds, impressive dynamics, image stability, and transparency. Spending a lot more can get you more quality of sound - but if you're not careful, it might get you a great deal less"
     

    Lars DK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2007
    Innlegg
    211
    Antall liker
    184
    Sted
    Danmark
    Torget vurderinger
    12
    Michael Fremer anmelder RP10 med Aphelion i seneste Stereophile. Artig lesning.
    Aphelion får høflig, men bestemt kritikk. "Not enough flesh, too much bone". Ullmatta også.

    Men selve RP10 får strålende kritikk. Kort sitat, for de som ikke abonnerer.
    "No doubt about it - the RP10 is Rega Research's best turntable to date. More than that, in every way it's up there with the best I've reviewed, and better than many turntables costing more.[...] Put the RP10 in the biggest rigs and you won't lack for detail retrieval, bottom-end extension and control, dead-"black" backgrounds, impressive dynamics, image stability, and transparency. Spending a lot more can get you more quality of sound - but if you're not careful, it might get you a great deal less"
    Flot :)

    At han skriver dette, er exceptionelt, og jeg er enig. Han placerer den blandt verdens bedste :cool:

    Det er en forrygende velspillende pladespiller.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kom nærmest med Groovetracer subplatter og Edwards Audio little belter.
    Men mistenker at dette er litt prøv og feil grunnet variasjon i avstand fra senterspindel til motoraksling grunnet montering ved å lime motoren til plint.
    Avstanden mellom spindel og motor spiller ingen rolle. Det som betyr noe er størrelsesforholdet mellom subplatter og remskive.

    (Man kan selvsagt hevde at siden det er diameteren fra spindel/motoraksel til midt i remma som er avgjørende, vil forskjell i avstand gjøre at remma strekkes mer eller mindre, og dermed få større eller mindre diameter, men den forskjellen er så mikroskopisk at det er fullstendig neglisjerbart.)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.149
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Det kan ikke være annet enn størrelsesforholdet mellom diameter på pulley og diameter på subplatter som avgjør utvekslingen - og dermed hastigheten.
    Om reima/o-ringen har større diameter så spiller det ingen rolle på utvekslingen, da det er innsiden på reima som uansett er i inngrep med pulley og subplatter.
    Om hastigheten i senter av reima endres, så kan umulig det ha effekt på utvekslingen?

    Om det i praksis viser seg at hastigheten endres må da det skyldes andre forhold (?), og jeg ser egentlig 3 alternativer:
    a) En av reimene "klatrer" på pulley slik at diameter på denne i praksis øker.
    b) En av reimene er så tykk at den ikke "bunner" i pulleysporet = diameterendring.
    c) Endret drag/slip-friksjon mellom reim, pulley og subplatter.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil tro det er senterlinja gjennom remma som ligger på remskiva/subplatter som blir den diameteren man må regne med.

    ....eeelller kanskje det blir innerdiameteren på remma likevel? Hmmm.

    Faen og! Skal du ha meg til å TENKE på mandag formiddag? ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.149
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    For å vinkle det litt annerledes.
    Om det hadde vært "tenner" på pulley og subplatter og tannreim - ville da tykkelsen på tannreima endret utvekslingsforholdet, selv om hastigheten i senter av tannreima hadde øket?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    For å vinkle det litt annerledes.
    Om det hadde vært "tenner" på pulley og subplatter og tannreim - ville da tykkelsen på tannreima endret utvekslingsforholdet, selv om hastigheten i senter av tannreima hadde øket?
    Nei, men den gjeldende diameteren ville sannsynligvis vært ca. midt på høyden på tennene. Ikke i bunnen.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.149
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Det hadde uansett ikke endret hastigheten/utvekslingsforholdet.

    Men - tilbake til reim. Det er omkretsen på innersiden av reima som er i inngrep med pulley og subplatter. En slik indre omkrets er akkurat den samme, uansett hvor tykk reima/o-ringen er. Mao vil da også utvekslingen være lik.
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det høres jo logisk ut, det.

    Uansett vil ikke avstanden mellom motor og spindel påvirke hastigheten. :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.149
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Uansett vil ikke avstanden mellom motor og spindel påvirke hastigheten. :)
    Nei, om da ikke reima blir for stram slik at "friksjonen" øker, så kan ikke det ha noen innvirkning.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.889
    Antall liker
    13.920
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Mikroskopisk --> neglisjerbart?
    Du er på hifisentralen, Kroksleiven! ;)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.149
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Har Rega´s pulley et V-formet spor:confused:

    I såfall forklarer jo det årsaken til at hastigheten endres dersom tykkelsen på reima/o-ringen endres.

    Men - V-formet kilespor der drivreima ikke ligger an i bunnen kan ha noen negative konsekvenser ved stram reim.
     
    T

    TLN

    Gjest
    Hei ! Tangospinner og Opal model silicone belt er bestillt til den nette sum av 143USD = 1.200 SEK inkl forsendelse
    Blir spennende å se om det blir en hørbar forbedring. Oppfølging kommer....
    TangoSpinner motatt, 1.200 + 225,- (toll og moms)
    Olje er ikke sendt med. De anbefaller noen dråper SAE 10W50.

    Er det noen annen anbefalt olje å benytte? Og hvor skaffes dette? Skal jo bare ha noen dråper.
    Jeg monterte en Tangospinner Lavie med 3 reimers drift på Rega RP6 for 1 måneds tid siden. Det var en meget vellykket oppgradering. Jeg endte opp med å bruke symaskinolje https://www.clasohlson.com/no/Pressol-symaskinolje/34-4117 og det har enn så lenge fungert svært bra.
     
    T

    TLN

    Gjest
    Etter oppgradering til Tangospinner Lavie med 3 reimers drift og nye Rega Neo PSU går det stabilt på 33.33 hos meg :) Med TTPSU gikk den på 33.24, så muligheten for å justere hastighet på NEO er velkommen.
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Hei ! Tangospinner og Opal model silicone belt er bestillt til den nette sum av 143USD = 1.200 SEK inkl forsendelse
    Blir spennende å se om det blir en hørbar forbedring. Oppfølging kommer....
    TangoSpinner motatt, 1.200 + 225,- (toll og moms)
    Olje er ikke sendt med. De anbefaller noen dråper SAE 10W50.

    Er det noen annen anbefalt olje å benytte? Og hvor skaffes dette? Skal jo bare ha noen dråper.
    Jeg monterte en Tangospinner Lavie med 3 reimers drift på Rega RP6 for 1 måneds tid siden. Det var en meget vellykket oppgradering. Jeg endte opp med å bruke symaskinolje https://www.clasohlson.com/no/Pressol-symaskinolje/34-4117 og det har enn så lenge fungert svært bra.
    Takk. Det er notert
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Hei ! Tangospinner og Opal model silicone belt er bestillt til den nette sum av 143USD = 1.200 SEK inkl forsendelse
    Blir spennende å se om det blir en hørbar forbedring. Oppfølging kommer....
    Alt er motatt og har også skaffet symaskinolje fra Clasohlson.
    Skal komme med oppfølging på dette,
    MEN jeg har også bestillt meg en ny riaa, ASR Mini Basis MKIII

    Regner med at det blir ett større løft (fra Pro-Ject Tube Box) så jeg vil ta denne forbedringen først.
    Hvis det er noe å hente på Tangospinner så regner jeg med at det lettere høres med ny riaa.
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.335
    Antall liker
    2.567
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Hei ! Tangospinner og Opal model silicone belt er bestillt til den nette sum av 143USD = 1.200 SEK inkl forsendelse
    Blir spennende å se om det blir en hørbar forbedring. Oppfølging kommer....
    Alt er motatt og har også skaffet symaskinolje fra Clasohlson.
    Skal komme med oppfølging på dette,
    MEN jeg har også bestillt meg en ny riaa, ASR Mini Basis MKIII

    Regner med at det blir ett større løft (fra Pro-Ject Tube Box) så jeg vil ta denne forbedringen først.
    Hvis det er noe å hente på Tangospinner så regner jeg med at det lettere høres med ny riaa.
    Er spent på hva du synes om Tangospinner,da jeg har både RP 40 og 2M Black.
     
    T

    TLN

    Gjest
    Gled deg til både ASR Mini Basis MK3 og Tangospinner... ASR'en er knallgod og Tangospinner gjør magiske ting med støygulvet :)
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Hei, min Rega TT-PSU power-supply har sluttet å fungere på 45-omdreininger.
    Det skjedde når jeg skulle skifte fra 33 til 45 og slo på "45-knappen" før jeg hadde slått av "33-knappen".
    Altså stod begge på når dette skjedde, så jeg antar det er årsaken.

    Finner ingen sikring på denne? Noen som har vært borte i det samme eller vet hvordan dette evt kan fikses?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn